Kao u većini velikih gradova, i u Londonu je drumski saobraćaj dominantan izvor zagađenja vazduha. Statistike pokazuju da jedno od 11 dece u Londonu ima astmu, a loš kvalitet vazduha dodatno pogoršava ovo stanje.
Upravo zbog toga su 2019. godine uvedene takozvane Zone ultra-niskih emisija (Ultra low emissions zone – ULEZ), što znači da je u ovim delovima grada intenzitet saobraćaja smanjen, dok vozači benzinaca i dizelaša moraju da plate oko 16 dolara dnevno.
Da bi otkrili na koji način se uvođenje ovih zona odrazilo na zdravlje dece, naučnici sa Univerziteta Kembridž i Univerziteta Kraljice Marije u Londonu sproveli su istraživanje o zdravlju dece u Londonu i Lutonu. Rezultati studije, koja je objavljena u časopisu BMJ Open, pokazuju da su mnoge porodice prešle sa vožnje automobilom na aktivne načine putovanja – čak 42 odsto dece, koja su ranije putovala automobilom, sada koristi bicikl ili ide peške.
Roditelji i nastavnici prijavili su poboljšanja u kvalitetu vazduha i manju učestalost simptoma astme kod učenika, dok su bezbednije ulice podstakle više igre na otvorenom.
Takođe, smanjenje upotrebe automobila otvara veće mogućnosti za aktivne vidove prevoza poput pešačenja i vožnje bicikla, čime se smanjuje rizik od gojaznosti i drugih hroničnih bolesti.
Prema podacima organa lokalne vlasti Transport za London (Transport for London), ULEZ je doveo do značajnog smanjenja zagađenja azot-dioksidom (NO2) – za 53 odsto u centralnom Londonu, 24 odszo u unutrašnjem Londonu i 21 odsto u spoljnim opštinama.
Pročitajte još:
- Polovina novih gradskih autobusa u EU koristi struju ili vodonik
- Istraživanje otkriva kojim električnim vozilima su vlasnici najzadovoljniji
- Nova dimenzija mobilnosti: U Zagrebu počela izgradnja fabrike robotaksija
Promena navika i izazovi prilagođavanja
Međutim, prilagođavanje novim pravilima nije bilo lako za sve. Porodice iz spoljnijih delova Londona, gde je javni prevoz manje razvijen i skuplji, suočavaju se sa teškoćama nakon uvođenja Zona ultra niskih emisija.
Nekim porodicama pomogla je finansijska podrška za zamenu vozila, ali mnogi i dalje troškove smatraju previsokim. Pojedine porodice sada koriste alternativne metode, poput parkiranja van ULEZ zone i nastavka putovanja pešice, dok su druge i dalje prinuđene da koriste automobil kao najpouzdaniju opciju.
Iako nema sumnje da je ULEZ igrao ključnu ulogu u podsticanju zdravijih i ekološki prihvatljivijih načina putovanja, autori studije naglašavaju potrebu za dodatnim ulaganjima u pristupačne i efikasne opcije prevoza koje će omogućiti svim porodicama da iskoriste prednosti ove inicijative.
Energetski portal