Home Blog Page 58

UK gradi nuklearnu elektranu – investicija od 16,7 milijardi evra

Foto-ilustracija: Pixabay

Vlada Ujedinjenog Kraljevska (UK) najavila je izgradnju nuklearne elektrane Sizewell C, investicije koja je ključni deo razvoja nuklearne energije od 16,7 milijardi evra (14,2 milijarde funti).

Elektrana Sizewell C će proizvoditi  energiju dovoljnu za snabdevanje oko šest miliona domaćinstava, čime se završava višedecenijsko odlaganje ulaganja u domaće izvore energije. Ova investicija označava podršku vladinih vlasti građevinarstvu i podstiče ekonomski rast kroz jačanje energetske nezavisnosti.

„Čista, domaća energija iz elektrane Sizewell C doprineće jačanju energetske sigurnosti Ujedinjenog Kraljevstva i pomoći u zaštiti porodičnih budžeta smanjenjem zavisnosti od fosilnih goriva čije cene kontrolišu autoritarni režimi, zamenjujući ih izvorima energije koje sami kontrolišemo”, saopšteno je iz Vlade UK.

Uz projekat Sizewell C vlada planira pokretanje jednog od prvih programa malih modularnih reaktora (SMR) u Evropi, uz rekordna ulaganja u istraživanje i razvoj fuzijske energije u vrednosti od 2,95 milijardi eura (2,5 milijarde funti) u narednih pet godina.

Pročitajte još:

Sizewell C je još 2009. godine identifikovan kao jedna od osam lokacija za nove nuklearne elektrane od strane tadašnjeg ministra energetike. Kada počne sa radom, Sizewell C će zapošljavati oko 900 ljudi.

Kako najavljuju iz britanske vlade, ovo je najambiciozniji nuklearni program u jednoj generaciji, kada u 2030-im godinama u pogon budu pušteni mali modularni reaktori i Sizewell C, zajedno s elektranom Hinkley Point C, ukupna nova nuklearna proizvodnja premašiće onu iz prethodnih 50 godina zajedno.

Iako Velika Britanija ima snažnu nuklearnu tradiciju – otvorivši prvu komercijalnu nuklearnu elektranu na svetu 1950-ih – nijedna nova nuklearna elektrana nije otvorena od 1995. godine. Očekuje se da će sve postojeće elektrane, osim Sizewell B, biti povučene iz upotrebe do ranih 2030-ih.

Energetski portal

Više od 300 miliona evra za zelene projekte u Bugarskoj kroz novi program EBRD-a

Foto-ilustracija: Freepik (jcomp)

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) pokrenula je InvestEU program u Bugarskoj kako bi podržala tranziciju ove zemlje ka zelenoj i održivoj ekonomiji.

Garancije u okviru ovog programa otključavaju sredstva za projekte usmerene na unapređenje energetske efikasnosti, razvoj obnovljivih izvora energije i rešenja za čist prevoz. Na taj način preduzeća će smanjiti troškove, bolje upravljati rizicima i razvijati se na održiv način.

Nova kreditna linija, koja je dostupna različitim korisnicima – od građana i stambenih zajednica do velikih kompanija – omogućiće im da dobiju kredite pod povoljnijim uslovima. Finansiraće se isključivo projekti koji ispunjavaju visoke tehničke zahteve i doprinose unapređenju energetske efikasnosti i smanjenju emisije ugljen-dioksida.

Pročitajte još:

EBRD InvestEU program nudi i praktičnu podršku partnerskim bankama i njihovim klijentima. Green Technology Selector je digitalni alat koji pomaže preduzećima i bankama da identifikuju i finansiraju unapred odobrene, energetski efikasne tehnologije, čime se pojednostavljuje proces donošenja odluka.

Kroz početne InvestEU sporazume o garancijama sa Postbankom (u iznosu od 135 miliona evra) i ProCredit Bank Bugarska (14 miliona evra), EBRD mobiliše više od 300 miliona evra novog zelenog finansiranja za bugarska preduzeća, navodi se na sajtu EBRD-a.

Nedavno je objavljena i investiciona strategija EBRD-a za Bugarsku za period od 2025. do 2030. godine, u kojoj podrška zelenoj tranziciji ostaje jedan od ključnih prioriteta Banke.

Energetski portal

Efikasnije subvencije – put do masovne elektrifikacije transporta

Foto-ilustracija: Pixabay (Gerd Altmann)
Foto: Ljubaznošću Filipa Mitrovića

Korišćenje električnih vozila (EV) donosi dvostruku korist – štiti životnu sredinu jer ne emituje štetne gasove i omogućava uštedu vlasnicima. Promena paradigme mobilnosti kroz edukaciju, inovativna rešenja i integraciju najnovijih tehnologija transformiše način na koji organizacije i pojedinci razmišljaju o mobilnosti. Upravo to zastupa konsultantska agencija 360°Mobility, koja je deo Nacionalnog klastera za eMobility u okviru Privredne komore Srbije.

Na putu dekarbonizacije transporta, sistem subvencija za električna vozila u Srbiji prepoznat je kao dobra praksa, ali postoji prostor za poboljšanja. Trenutni model subvencija tretira sva električna vozila jednako iako postoje značajne razlike u njihovim segmentima i cenovnim kategorijama.

„Subvencionisana nabavka EV treba da bude usmerena na masovnu mobilnost, odnosno na pristupačnija električna vozila, umesto da jednako podstiče kupovinu premijum modela. Uvođenje cenovnih rangova u sistem subvencija, na primer za vozila sa cenom do 50.000 evra i sa subvencijom koja pokriva bar 10 odsto bruto vrednosti vozila, moglo bi učiniti sistem efikasnijim”, kaže Filip Mitrović, osnivač konsultantske agencije 360°Mobility.

Trenutni sistem subvencija od 5.000 evra odnosi se isključivo na vozila na električni pogon (bez hibridnih varijanti), što je dobra praksa, ali problem predstavlja nedovoljna marketinška pokrivenost i transparentnost raspodele sredstava.

Mitrović ističe da bi bilo poželjno da se na mesečnom nivou javno objavljuje koliko je subvencionisanih sredstava preostalo kako bi potencijalni kupci mogli bolje da planiraju.

Subvencionisanje posebnih kategorija, poput lakih dostavnih vozila, taksi prevoza i deljenih vidova mobilnosti, takođe bi u velikoj meri doprinelo smanjenju emisija štetnih gasova u gradovima.

U FOKUSU:

Naš sagovornik ističe da je proces prijave pojednostavljen u odnosu na prethodne godine, ali veruje da bi se u eri digitalizacije dodatno mogao unaprediti omogućavanjem elektronske prijave.

Ukidanje carina na električna vozila značajno bi doprinelo smanjenju cena i ubrzanju tranzicije ka električnoj mobilnosti. Trenutna carina iznosi pet odsto, što direktno povećava trošak nabavke EV i čini ih manje konkurentnim u odnosu na vozila sa SUS motorima. Dobar primer su Crna Gora, koja je smanjila carinu na sva EV na samo jedan odsto, bez obzira na zemlju porekla, i Bosna i Hercegovina, koja je otišla korak dalje i već nekoliko godina uredbom ukida sve carinske dažbine na električna vozila. Prednost ovakvog modela je u tome što se uredba donosi mnogo lakše i brže nego zakon, a efekat je isti.

„Pored same subvencije i ukidanja carina, Srbija bi mogla da primeni model progresivnih subvencija – veći iznosi za vozila sa manjim baterijama i nižom cenom, čime bi se EV učinio dostupnijim široj populaciji. Uz to, dodatne poreske olakšice, kao što su niže registracione takse, ukidanje eko-taksi i drugih naknada, bile bi snažan podsticaj. Nefinansijski podsticaji, poput besplatnog parkinga i mogućnosti kretanja žutom trakom (uz jasno označene EV registarske tablice), takođe bi imali pozitivan efekat na prihvatanje električnih vozila”, rekao je Mitrović.

Kako bi se povećalo interesovanje građana za EV, ključna poruka je da elektrifikacija donosi značajne uštede kako u potrošnji energije, tako i u održavanju. U prilog tome ide i činjenica da su globalna istraživanja pokazala da se izuzetno mali broj korisnika vraća sa EV na vozila sa SUS motorima.

Priredila: Jasna Dragojević

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala  ODRŽIVA MOBILNOST

Zaboravljeni dunavac na korak od centra Beograda – poziv na akciju čišćenja 14. juna

Među napuštenim prirodnim lokalitetima u okolini Beograda je i Jojkićev dunavac – nekada omiljeno izletište vikendaša, ribolovaca i ljubitelja prirode. Na levoj obali Dunava, u ovom rukavcu koji su pre više od tri veka iskopali Austrijanci kako bi regulisali višak vode, lokalno stanovništvo je generacijama održavalo sistem kanala, čuvajući svoja sela od poplava.

Danas, ovaj dragoceni prirodni prostor je gotovo zaboravljen, a prizor je poražavajući: dunavac obrastao u korov, zatrpan gomilama smeća, građevinskog otpada i plastike.

Međutim, ovo nije samo priča o zapuštenoj prirodi. U poslednjih nekoliko godina zabeleženi su pomori ptica i riba zbog ozbiljnog zagađenja – čak 30 mrtvih labudova i pataka pronađeno je na obali, a voda je bila tamna i neugodnog mirisa.

Foto: Centar za urbani razvoj

Zbog toga će 14. juna, sa početkom u 9 časova biti organizovana akcija čišćenja Jojkićevog dunavca. Akcija se organizuje u okviru projekta EKO-Budućnost za Jojkićev dunavac koji sprovodi Centar za urbani razvoj, uz podršku Svetskog fonda za prirodu (WWF) i Evropske unije.

Organizatori pozivaju sve ljude dobre volje da daju svoj doprinos kako bi barem jedan deo ovog šest kilometara dugog rukavca bio očišćen i kako bismo svi zajedo pokazali da je moguće da obnovimo ono što je izgledalo izgubljeno.

Ovaj rukavac, udaljen samo nekoliko stotina metara od centra grada, ima potencijal da ponovo postane utočište za ljubitelje prirode, ribolovce, kampere i sve one koji traže beg od gradske vreve.

Lokalni ribari rado se sećaju vremena kada je ovde život bujao – bogatstvo ribe, izletnici, barske ptice. To je slika koju predstojeća akcija želi da vrati jer nam priroda više ne kuca na vrata – već uporno zove u pomoć.

Energetski portal

Udruženja pozivaju Ministarstvo da izradi novi akcioni plan pravedne tranzicije

vazduh - Trećina građana Srbije
Photo-illustration: Unsplash (marcin-jozwiak)

U trenutku kada bi trebalo da se već uveliko sprovode aktivnosti na smanjenju zavisnosti od uglja i jačanju kapaciteta lokalnih zajednica da odgovore na izazove energetske tranzicije, Ministarstvo rudarstva i energetike organizuje javnu raspravu o nacrtu Akcionog plana pravedne tranzicije, u kojem obaveštava javnost da će energetsku tranziciju „odložiti” za 2030. godinu i predviđene mere svesti na „pripremne” aktivnosti za „sprečavanje negativnih posledica energetske tranzicije”. Udruženja pozivaju na izradu novog nacrta koji će sadržati konkretne mere i aktivnosti za pravednu tranziciju.

Energetska tranzicija ima potencijal da doprinese novim prilikama i mogućnostima za sveobuhvatan razvoj, ali i da se završi poražavajuće ukoliko se sprovodi stihijski i bez plana. Cilj izrade Akcionog plana pravedne tranzicije  trebalo bi da bude pronalazak zajedničkog odgovora na to kako da se ublaže posledice gubitka radnih mesta, na vreme sprovede prekvalifikacija radnika i radnica i diversifikuju izvori prihoda u gradovima i opštinama koji se oslanjaju na proizvodnju uglja. Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) i Beogradska otvorena škola (BOŠ), uz podršku 16 udruženja, smatraju da predloženi nacrt Akcionog plana ne zadovoljava ove potrebe, i ističu sledeće nedostatke:

Foto-ilustracija: Unsplash (bart-van-dijk)
  1. Zanemarivanje javnosti

Reformskom agendom Republike Srbije, koja je usvojena bez javne rasprave, previđeno je usvajanje akcionog plana kojim će biti definisane mere za sprovođenje procesa pravedne energetske tranzicije. Međutim, Akcioni plan koji je predstavljen javnosti ne daje odgovor na ova pitanja i ne sadrži odgovarajuće mere za razvoj novih znanja i veština, otvaranje novih radnih mesta i novih privrednih grana u pogođenim regionima.

Nastavlja se praksa svođenja učešća javnosti na minimalnu zakonom zahtevanu formu. Period od samo 20 dana koje je Ministarstvo rudarstva i energetike odredilo za javnu raspravu nije dovoljan. Samo jedna  javna prezentacija u Beogradu nije dovoljna. Naročito zabrinjava što se nijedna prezentacija ne organizuje u Lazarevcu, Obrenovcu, Kostolcu, Požarevcu i drugim mestima na čije stanovnike će proces imati najveći i direktan uticaj.

Na poslednjem sastanku radne grupe za izradu dokumenta „Dijagnostika pravedne tranzicije”, rečeno je da će se Akcioni plan usvojiti bez učešća javnosti, zbog čega su organizacije civilnog društva donele odluku da neće dalje učestvovati u radu radne grupe i pozvali Ministarstvo da otvori proces donošenja Akcionog plana za javnost.

Pročitajte još:

  1. Pravna neutemeljnost

Kao pravni osnov za donošenje Akcionog plana pravedne tranzicije navodi se član 8a Zakona o energetici koji se odnosi na donošenje Integrisanog nacionalnog energetskog i klimatskog plana (INEKP), iako ovaj dokument nije i ne može biti njegov sastavni deo. Ukoliko je ideja Ministarstva bila da izmeni INEKP, onda je ceo dokument morao biti izložen na javnoj raspravi. Bez pravnog osnova, Ministarstvo je neosnovano isključilo i primenu Zakona o planskom sistemu.

  1. Mere nisu precizne ni suštinske, već samo „pripremne”

Akcioni plan sadrži ukupno 15 mera koje treba sprovesti kako na nacionalnom tako i na lokalnom nivou. Većina predviđenih mera su ili „pripremne” ili podrazumevaju dodatne analize i istraživanja. Preraspodela radne snage unutar kompanija koje čine lanac vrednosti u proizvodnji energije iz uglja ne može se smatrati održivom tranzicionom merom, već naprotiv, nosi opasnost da produži zavisnost od uglja. Isključivanjem primene Zakona o planskom sistemu Ministarstvo rudarstva i energetike je sebe oslobodilo obaveze da izvrši temeljnu analizu stanja koja bi bila osnova za utvrđivanje suštinskih mera i aktivnosti u akcionom planu.

  1. Pola miliona evra za „ažuriranje” nedavno donetih akata Ministarstva

Akcionim planom je predviđeno „ažuriranje” zakonodavstva i uključivanje koncepta pravedne tranzicije u nacionalne strategije, za šta Ministarstvo predviđa da je potrebno izdvojiti ukupno pola miliona evra. Ministarstvo ne precizira koje to tačno strategije, zakone i podzakonska akta je potrebno izmeniti. Da li je potrebno izmeniti Strategiju razvoja energetike koja je doneta u novembru 2024. godine, gde je Ministarstvo tokom javne rasprave odbilo komentare koji se odnose na pravednu energetsku tranziciju navodeći da će pitanja pravedne energetske tranzicije biti obrađena u Akcionom planu za pravednu tranziciju? Imajući u vidu da je Ministarstvo tako precizno moglo da odredi iznos koji je potreban za „ažuriranje” zakonodvstva, pretpostavlja se da ima tačan spisak propisa koje je potrebno izmeniti. Plan ga ne navodi.

  1. Ne postoji precizan datum prestanka proizvodnje električne energije iz uglja

    Foto-ilustracija: Freepik (fanjianhua)

Akcioni plan sadrži veliki broj nepreciznih jezičkih formulacija koji dokument ovog tipa ne bi trebalo da sadrži i ukazuju na uslovljenost aktivnosti neizvesnim budućim događajima. Osim uopštenih konstatacija da rad termoelektrana ima negativne uticaje na životnu sredinu i zdravlje ljudi, plan ne definiše rok za napuštanje proizvodnje električne energije iz uglja, pa pogođene zajednice i radnici nisu u mogućnosti da donose racionalne i informisane odluke. Ne postoje ni jasne vremenske odrednice niti mere koje se odnose na povlačenje sa mreže termoelektrana Kolubara i Morava, koje već više od dve godine nezakonito sprovode aktivnosti, iz čega se može zaključiti da se njihovo gašenje ne planira pre 2030. godine.

Organizacije civilnog društva pozivaju Ministarstvo da ponovo pokrene postupak izrade akcionog plana, od početka, u skladu sa standardima propisanim Zakonom o planskom sistemu i smernicama Energetske zajednice za planiranje procesa pravedne tranzicije. Pozivaju i Evropsku banku za obnovu i razvoj (EBRD) da preispita postupak izrade i usvajanja ovog dokumenta u odnosu na standarde zaštite životne sredine i društva ove banke. Usvajanje još jednog dokumenta u nizu bez konkretnih mera i jasno definisanog redosleda sprovođenja aktivnosti neće doprineti poboljšanju položaja zaposlenih u energetskom sektoru u Srbiji niti pravednoj energetskoj tranziciji.

Izvor: RERI

Počeli radovi na izgradnji treće sekcije Transbalkanskog koridora

Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike

Radovi na izgradnji treće sekcije Transbalkanskog koridora za prenos električne energije od Obrenovca do Bajine Bašte, dužine 109 kilometara, zvanično su otpočeli. 

Prema rečima Dubravke Đedović Handanović, ministarke rudarstva i energetike, u ovaj projekat će biti uloženo oko 100 miliona evra, a njime će se povećati sigurnost snabdevanja potrošača u zapadnoj Srbiji i ojačati interkonekcija sa susednim zemljama.

„Izgradnjom Transbalkanskog koridora već smo se povezali sa Rumunijom, a završetkom čitavog projekta dodatno ćemo osnažiti povezanost sa Bosnom i Hercegovinom i Crnom Gorom, i dalje sa Italijom”, rekla je ministarka, dodajući da je njegova izgradnja značajna je i za priključenje buduće RHE „Bistrica”.

Podsetila je i da u narednih pet godina Srbiju čekaju značajna ulaganja na prenosnoj mreži, uključujući izgradnju Panonskog koridora ka Mađarskoj.

Pročitajte još:

Jelena Matejić, generalna direktorka EMS AD, rekla je da vrednost izgradnje celog Transbalkanskog koridora iznosi više od 200 miliona evra u šta spada 323 kilometara 400 kV dalekovoda, podizanje naponskih nivoa dve trafostanice i dogradnja dalekovodnih polja u tri trafostanice.

„Osim ove treće sekcije, čeka nas i četvrta, za koju su sredstva obezbeđena i biće završena 2028. godine”, navela je Matejić.

Radovi na trećoj sekciji Transbalkanskog koridora obuhvataju izgradnju dalekovoda dužine 109 kilometara sa 309 stubova, opremanje dva nova dalekovodna polja u TS Obrenovac, kao i podizanje TS Bajina Bašta na 400 kV naponski nivo. Ukupna vrednost treće sekcije iznosi oko 100 miliona evra. Projekat se finansira kreditom KfW banke u iznosu od 64,5 miliona evra, donacijom Western Balkans Investement Framework (WBIF) od približno 21 milion evra, kao i sopstvenim sredstvima EMS AD.

Izgradnju Transbalkanskog koridora finansijski podržavaju Evropska unija i nemačka Vlada.

Energetski portal

Proširenje VE Bogdanci ulazi u završnu fazu ­– još 15 MW zelene energije u Severnoj Makedoniji

Photo-illustration: Pixabay (makunin)

Projekat proširenja vetroparka Bogdanci, vredan 37,6 miliona evra, ulazi u završnu fazu realizacije. Druga faza izgradnje vetroparka podrazumeva postavljanje četiri vetroturbine pojedinačne snage 3,4 MW, što će ukupno povećati instalirani kapacitet vetroparka za 15 MW.

Očekivana godišnja proizvodnja iznosi 46 GWh električne energije – dovoljno za snabdevanje oko 6.000 domaćinstava. Proširenjem vetroparka, preko 22.000 domaćinstava u zemlji dobiće pouzdanije i održivije snabdevanje električnom energijom, navodi se u saopštenju AD ESM-a (Elektrane Severne Makedonije).

Ministarka energetike, rudarstva i mineralnih sirovina, Sanja Božinovska, izjavila je da ovaj projekat simbolizuje snagu strateških partnerstava i zajedničke vizije.

„Ovaj projekat je snažan simbol onoga što možemo postići kroz strateško partnerstvo, poverenje i zajedničku viziju za zeleniju i otporniju budućnost. On pojačava našu nacionalnu posvećenost ubrzavanju energetske tranzicije, povećanju kapaciteta obnovljivih izvora energije i jačanju energetske nezavisnosti naše zemlje”, rekla je Božinovska.

Pročitajte još:

Finansijska sredstva za proširenje vetroparka obezbeđena su iz tri izvora: povlašćenog kredita KfW razvojne banke (25,7 miliona evra), bespovratnih sredstava Evropske unije kroz WBIF (8,9 miliona evra) i sopstvenih sredstava AD ESM-a (tri miliona evra). Ova investicija svedoči o snažnom strateškom partnerstvu Makedonije sa Nemačkom i Evropskom unijom.

Generalni direktor AD ESM-a, Lazo Uzunčev, najavio je početak pripremnih aktivnosti već ovog leta.

„U skladu sa utvrđenim vremenskim okvirom projekta, pripremne terenske aktivnosti i izgradnja neophodne infrastrukture za prijem, instaliranje i povezivanje vetroturbina na elektroenergetsku mrežu počeće ovog leta. Očekujemo da taj proces traje 13 meseci, nakon čega će uslediti završna faza instalacije vetroturbina, koja bi trebalo da bude završena do leta 2027. godine”, rekao je Uzunčev.

Energetski portal

Otključavanje milijardi finansijskih sredstava za obnovu okeana i otporne priobalne zajednice

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Kako bi se otključile milijarde novih finansijskih sredstava iz industrija zavisnih od okeana i sektora plave ekonomije, kolektiv agencija Ujedinjenih nacija i globalnih partnera pokrenuo je proces zajedničkog dizajniranja programa Jedno okeansko finansiranje (One Ocean Finance).

Program ima za cilj da, usmeravanjem ovih nedovoljno iskorišćenih tokova, ubrza tranziciju industrije, obnovi zdravlje okeana i podrži otpornе priobalnе zajednicе, navodi se na sajtu Programa zaštite životne sredine Ujedinjenih nacija (UNEP).

Iako okean ima izuzetan značaj za globalnu trgovinu, bezbednost hrane, regulisanje klime i druge životne resurse, Cilj održivog razvoja Život ispod okeana (SDG 14) je najmanje finansiran od svih ciljeva. Procene pokazuju da je godišnje potrebno 175 milijardi dolara, dok je u periodu od 2015. do 2019. uloženo manje od 10 milijardi američkih dolara.

Pročitajte još:

Kada program bude operativan, omogućiće pravednije, brže i veće finansiranje, mobilizujući javni i privatni kapital. Većinu kapitala privući će iz industrija zavisnih od okeana, poput brodarstva, turizma, luka i drugih. Kada je reč o mehanizmima kojima će se to ostvariti, treba pomenuti korisničke naknade, solidarne takse, plaćanje za ekosistemske usluge i druge.

Sintija Barzuna, zamenica direktora Okeanskog programa Instituta za svetske resurse, izjavila je da održiva okeanska ekonomija ima potencijal da stvori preko 50 miliona novih radnih mesta do 2050. godine, ali da može napredovati samo uz pametnije i pravednije finansiranje.

Program Jedno okeansko finansiranje je posebno važan za najranjivije priobalne zajednice.

Energetski portal

Rumunija gradi solarne elektrane za javne institucije: Više od 1.000 ugovora potpisano

Foto-ilustracija: Unsplash (manny-becerra)

Ministar energetike Rumunije, Sebastijan Burduž, potpisao je nove ugovore sa 47 javnih institucija za izgradnju solarnih elektrana, koje će proizvoditi čistu energiju isključivo za sopstvene potrebe. Ovi projekti deo su Ključnog programa 1 – Obnovljivi izvori energije i skladištenje energije, koji se finansira iz Fonda za modernizaciju.

Vrednost najnovijeg paketa investicija iznosi 325 miliona leja (preko 65 miliona evra), a ukupni instalirani kapacitet dostizaće 47,43 megavata. Energija će se koristiti u školama, bolnicama, opštinskim upravama i drugim javnim institucijama, što će doprineti smanjenju troškova i povećanju energetske nezavisnosti.

Rumunija time značajno ubrzava svoju energetsku tranziciju, s jasnim fokusom na decentralizovanu proizvodnju i potrošnju zelene energije, navodi se u saopštenju Ministarstva energetike.

Pročitajte još:

„Sa više od 1.000 potpisanih ugovora, Fond za modernizaciju postaje ključni investicioni alat za budućnost naših zajednica. Svaki ugovor znači više od potpisa – on predstavlja korak ka čistoj, nezavisnoj i modernoj Rumuniji”, izjavio je ministar Burduž.

Do sada je u okviru Ključnog programa 1 potpisano ukupno 1.010 ugovora, ukupne vrednosti preko 551 milion evra, a ukupan planirani kapacitet prelazi 390 MW.

Energetski portal

Održana javna rasprava posvećena Predlogu akcionog plana za pravednu tranziciju

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

U Privrednoj komori Srbije održana je javna rasprava posvećena Predlogu akcionog plana za pravednu tranziciju. Ovaj dokument ima za cilj uspostavljanje institucionalnog okvira za sprovođenje pravedne tranzicije, kao i definisanje ključnih aktivnosti koje bi trebalo da budu realizovane do 2030. godine.

Aleksandar Zlatković, savetnik ministarke rudarstva i energetike i rukovodilac Radne grupe za pripremu strateških dokumenata u Ministarstvu, rekao je da Akcioni plan za pravednu tranziciju predstavlja operativni okvir kojim se strateški pravci definisani u Integrisanom planu za energetiku i klimu (INEKP) do 2030. sa vizijom do 2050. godine i Strategiji razvoja energetike do 2040. sa projekcijama do 2050, konkretizuju kroz mere kao što su podrška radnicima i zajednicama u tranziciji, osnaživanje lokalnih ekonomija, obrazovanje i prekvalifikacija, kao i jačanje kapaciteta lokalnih samouprava.

Kako je dodao, dokument ujedno predstavlja početak šireg procesa energetske tranzicije  i uspostavlja institucionalni okvir za formiranje tela koja će se u budućnosti sistematski baviti planiranjem i upravljanjem procesima pravedne i energetske tranzicije. Potrebno je istaći da Akcioni plan daje samo ilustrativne primere za neke od potencijalno pogođenih regiona, dok će se detaljna razrada i identifikacija prioritetnih teritorija i ciljanih mera vršiti kroz rad novoformiranih tela, prvenstveno nakon usvajanja plana dekarbonizacije EPS-a, koji se očekuje do kraja ove godine.

Pravedna tranzicija treba da promoviše ekološki održive ekonomije na način koji je pravedan i inkluzivan za sve – radnike, preduzeća i zajednice – stvarajući prilike za pristojan rad i ne izostavljajući nikoga, rekao je Zlatković, dodajući da ovakav pristup omogućava da tranzicija bude postepena, promišljena i inkluzivna, zasnovana na relevantnim analizama, lokalnim kapacitetima i dugoročnim strateškim ciljevima.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay (yecao2018)

Predloženi Akcioni plan zasniva se na strateškim ciljevima razvoja energetskog sektora koji je postavljen kroz INEKP, a koji obuhvataju najmanje 45 odsto električne energije proizvedene iz OIE, značajno povećanje energetske efikasnosti i smanjenje emisija sa efektom staklene bašte za 40,3 odsto u odnosu na 1990. godinu, navodi se na sajtu Ministarstva rudarstva i energetike. Pored toga, Akcioni plan je usklađen sa Strategijom razvoja energetike, koji predviđa povlačenje blokova u najstarijim termoelektranama, uz to da će dinamika ovog procesa zavisiti od potreba energetske bezbednosti.

Kao glavne dimenzije akcione tranzicije, postavljaju se tranzicija prema zelenoj energiji, razvoj ljudskog kapitala, diversifikaciju lokalne privrede u pogođenim područjima i uspostavljanje institucionalnog okvira za upravljanje pravedne tranzicije.

Dokument analizira moguće posledice zatvaranja najstarijih blokova termo postrojenja, kao ilustrativni primeri, s obzirom na to da će detaljne procene o broju potencijalno pogođenih radnih mesta biti data kroz Plan dekarbonizacije EPS-a koji je u izradi.

Predlogom akcionog plana definisane su mere i aktivnosti na nacionalnom i lokalnom nivou koje treba da se sprovedu u narednih nekoliko godina, a ukupni troškovi procenjeni su na oko 88 miliona evra. Prioritet je uspostavljanje institucionalnog okvira – formiranje jedinice za pravednu tranziciju u okviru Ministarstva rudarstva i energetike, kao i Međuministarskog komiteta na nivou Vlade.

Pored toga, predviđeno je i ažuriranje zakonodavstva i uključivanje pravedne tranzicije u nacionalne strategije, kao i aktivnosti na podizanju svesti u vezi sa procesom pravedne tranzicije. Mere na lokalnom nivou obuhvataju, između ostalog, analizu potrebnih prekvalifikacija i usavršavanja radnika lokalnih preduzeća, planove za preraspodelu radnika unutar kompanija, izradu lokalnih planovi razvoja, unapređenje privredne infrastrukture u postojećim industrijskim parkovima i podsticaji za razvoj preduzetništva.

Pored predstavnika Ministarstva rudarstva i energetike, na javnoj raspravi su učestvovali predstavnici EBRD-a koji su podržali izradu akcionog plana, Privredne komore Srbije, predstavnici EPS-a i drugih energetskih kompanija, predstavnici sindikata i organizacija civilnog društva, banaka, međunarodnih partnera.

Energetski portal

Solarna elektrana, zeleni zidovi i obnova TRK Zlatibor – Novi poduhvati u Čajetini

Foto: Opština Čajetina

U okviru projekta „Zelena i energetska tranzicija na teritoriji ITI Užice”, na teritoriji opštine Čajetina otpočeli su radovi na potpunoj obnovi fasade Turističko-rekreativnog kompleksa Zlatibor (TRK).

Uporedo sa tim, izvode se radovi na postavljanju 100 kvadratnih metara zelenih, vertikalnih zidova na delu fasade objekta. Ovi zeleni zidovi ne samo da doprinose estetskom izgledu centra Zlatibora, već i poboljšavaju mikroklimu u njegovoj okolini, navedeno je u saopštenju Opštine Čajetina.

Još jedan važan korak ka održivosti jeste i početak ugradnje solarne elektrane na objektu Komunalno-javnog preduzeća „Zlatibor”. Zahvaljujući optimalnoj izloženosti sunčevoj energiji, ova elektrana će omogućiti efikasno korišćenje obnovljivih izvora energije u javnoj svojini, posebno značajno u uslovima opštine Čajetina, poznate po velikom broju sunčanih dana tokom godine.

Pročitajte još:

Ova investicija donosi brojne koristi: smanjenje troškova za električnu energiju, veću energetsku nezavisnost, smanjenje emisije ugljen-dioksida, kao i unapređenje ekoloških standarda na lokalnom nivou. Solarni sistem će doprineti stabilnijem i ekonomičnijem snabdevanju energijom za komunalne objekte u opštini.

Projekat „Zelena i energetska tranzicija na teritoriji ITI Užice” finansira Evropska unija u partnerstvu sa Vladom Republike Srbije kroz program EU PRO Plus. Sprovodi ga Regionalna razvojna agencija Zlatibor, u saradnji sa Gradom Užice i opštinama Bajina Bašta, Čajetina, Požega i Priboj.

Energetski portal

Početak radova na sanaciji starih fasada od proleća sledeće godine, za koje sve subvencije građani mogu da se prijave

Foto-ilustracija: Unsplash (Tomasz Rynkiewicz)

Petogodišnji projekat „Čista energija i energetska efikasnost za građane” osmišljen je da poveća uštede energije i poboljša komfor domaćinstava u Srbiji. Ovogodišnje javni poziv za lokalne samouprave završen je 23. maja. Kakvo je interesovanje i kada će građani moći da konkurišu za subvecije za zamenu: stolarije, kotlova za grejanje, izolaciju fasada i solarne panele

Pomoćnica ministarke energetike Maja Vukadinović kaže za RTS da je interesovanje građana svake godine sve veće.

„Recimo, 2023. godine se prijavila 131 jedinica lokalne samouprave, prošle godine 137, ove godine 149, što čini 92 odsto ukupnog broja jedinica lokalnih samouprava u Srbiji”, navele je Vukadinovićeva.

Navela je da je sledeći korak potpisivanje ugovora između ministarstva i jedinica lokalnih samouprava, a nakon toga jedinice lokalnih samouprava su u obavezi da u roku od 60 dana raspišu javni poziv za građane, što znači da se javni pozivi mogu očekivati već tokom ovog leta.

Što se subvencija tiče, Vukadinovićeva je rekla da su procenti ostali nepromenjeni kao i prošle godine, dakle iznose do 50 odsto za pojedinačnu meru, odnosno 65 odsto ukoliko se neko opredeli za više mera na koji način može da kompletno energetski sanira svoje domaćinstvo.

„Za razliku od prošle godine, kada su gradovi i opštine mogli da biraju da li hoće ili neće da raspišu javni poziv za socijalno ugrožene kategorije stanovništva. Od ove godine, pravo na subvencije u iznosu do 90 odsto mogu da ostvare stanovnici svih gradova ili opština. Što znači da će sve jedinice lokalne samouprave biti u obavezi da raspišu javni poziv i za ove građane”, kaže pomoćnica ministarke.

Takođe, kako je rekla, novina je i to što ove godine, pored socijalno ugroženih kupaca proširen je krug lica koji će ostvariti pravo na subvencije u iznosu do 90 procenata i to pravo će moći da ostvare korisnici svih vidova socijalne pomoći.

Pročitajte još:

Sanacija fasada zgrada

Prošle godine je prvi put pokrenut i projekat u Srbiji – subvencija za energetsku obnovu čitavih stambenih zgrada. U programu je 500 stambenih zgrada u 14 gradova i opština.

Foto-ilustracija: Unsplash (Kristaps Grundsteins)

„Do sada je raspisan javni poziv za prijavljivanje zainteresovanih stambenih zajednica, zatim uređena je rang lista, rangirano je oko 700 stambenih zgrada koje su imale najlošije energetske performanse, izvršeni su energetski pregledi za sve te zgrade. U toku je priprema ponuda koje će biti distribuirane preko profesionalnih upravnika krajem ovog meseca ili najkasnije početkom jula. Što se tiče radova, očekujemo ih najkasnije krajem proleća ili početkom leta sledeće godine”, navela je Vukadinovićeva.

Za 12. jun je zakazan sastanak predstavnika ministarstava sa upravnicima zgrade.

„S obzirom na to da očekujemo da stambene zajednice dobiju te indikativne ponude, prethodno ćemo imati jedan sastanak sa profesionalnim upravnicima, pošto će se ponude distribuirati posredstvom profesionalnih upravnika, kako bismo ih upoznali sa detaljima i kako bi oni to mogli na najbolji mogući način da prikažu i objasne svim stanarima”, kaže pomoćnica ministarstva.

Sanacija tih starih zgrada je veoma važna između ostalog i zbog naplate po potrošnji, grejanja.

Vukadinovićeva je objasnila da zgrade koje imaju loše performanse u slučaju prelazka na naplatu po potrošnji bi imale velike račune.

Koje subvencije najviše zanimaju građane

Na pitanje za koju vrstu subvencija se građani najviše interesuju, pomoćnica ministarke kaže da su najviše zainteresovani za stolariju.

Građanim međutim, imaju primedbe da njihove lokalne samouprave sporo raspisuju konkurse, pa se nekad proces razvuče i na godinu i po.

„Ministarstvo i tim za implementaciju ovog projekta koji je u sastavu ministarstva se trude da svake godine pojednostave proceduru. Ove godine uvedena je ta novina da će sve jedinice lokalnih samouprava biti u obavezi da deset dana pre objavljivanja javnih poziva organizuju infodane. Svi članovi tima za implementaciju projekta će se truditi da budu prisutni na svim ili bar većini tih tribina i infodana”, navela je.

Kako kaže, cilj je da se građanima pojasne uslovi pod kojima mogu da konkurišu, koja je neophodna dokumentacija i da im se otklone sve moguće nejasnoće.

Savetuje građanima da prate sredstva javnog informisanja, internet stranice gradova ili opština.

Izvor: RTS

Naučnici otkrili curenje plemenitih metala iz jezgra Zemlje

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Više od 99,999 odsto zaliha zlata i drugih plemenitih metala na Zemlji nalazi se ispod 3.000 kilometara čvrste stene, zaključano unutar metalnog jezgra Zemlje, daleko izvan domašaja čovečanstva. Tako se barem verovalo do sada, kada su istraživači iz Nemačke otkrili ovaj plemeniti metal mnogo bliže nego što možemo da zamislimo.

Istraživači sa Univerziteta u Getingenu otkrili su tragove plemenitog metala rutenijuma (Ru) u vulkanskim stenama na Havajima, koji su, kako navode, morali poticati iz samog Zemljinog jezgra. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu Nature.

Metalno jezgro Zemlje sadrži nešto više izotopa rutenijuma (100Ru) nego stenski omotač, jer potiče iz drugačijeg izvora. Te razlike su do sada bile nevidljive, ali nove metode istraživača omogućile su njihovo otkrivanje. Visok nivo 100Ru u lavama na površini ukazuje da stene potiču sa granice između jezgra i omotača.

Vredne rezerve zlata i drugih plemenitih metala, koji su od ključnog značaja za obnovljive izvore energije, mogle bi delimično poticati iz Zemljinog jezgra.

Pročitajte još:

Procesi koji su se dešavali u prošlosti otvaraju potpuno novu perspektivu u razumevanju unutrašnje dinamike naše planete.

„Kada su stigli prvi rezultati, shvatili smo da smo bukvalno naišli na zlato! Naši podaci su potvrdili da materijal iz jezgra, uključujući zlato i druge plemenite metale, prodire u omotač iznad njega“, rekao je Nils Mesling sa Odeljenja za geohemiju i izotopsku geologiju Univerziteta u Getingenu.

Profesor Matijas Vilbold iz ove oblasti dodao je da njihovi rezultati ne samo da pokazuju da jezgro nije tako izolovano kako se ranije mislilo, već i dokazuju da ogromne količine izuzetno vrelog materijala iz omotača – stotine milijardi tona stena – izlaze iz dubine na površinu Zemlje, stvarajući okeanska ostrva poput Havaja.

Energetski portal

Japan: omogućeno produžavanje rada reaktora i na više 60 godina 

Foto-ilustracija: Unsplash (lukas-lehotsky)

Ograničenje od 60 godina uvedeno je nakon katastrofe 2011. godine, koju je izazvao razorni zemljotres i cunami na severoistoku Japana, ali prema izmenjenom zakonu, period rada nuklearnih elektrana može se produžiti na duže od 60 godina. 

Da bi se nuklearnom reaktoru produžila dozvola potrebno je odobrenje od regulatora i dobijaće se na kraće periode. 

Inače, Japan cilja karbonsku neutralnost do 2050. godine, ali ostaje u velikoj meri zavistan od fosilnih goriva – delom zato što su mnogi nuklearni reaktori isključeni nakon katastrofe u Fukušimi 2011. godine. Zbog toga već nekoliko godina japanska vlada planira povećanje nuklearnih kapaciteta – između ostalog i kako bi pomogla u zadovoljavanju rastuće potražnje za energijom veštačke inteligencije.

Pročitajte još:

Japanski strateški energetski plan je ranije obećao da će „što više smanjiti oslanjanje na nuklearnu energiju” ali je ovo obećanje izbačeno u februaru. Prema planu koji je tada usvojen nuklearna energija bi trebalo da čini oko 20 procenata snabdevanja energijom Japana do 2040. Godine, znatno više nego do sada. 

Inače, nuklearni reaktori se najčešće licenciraju na period od 40 godina nakon čega se njihov rad produžava (mada detalji variraju od države do države). Ova granica od 40 i 60 godina je uspostavljena kada su glavni dizajni koji su danas u upotrebi bili kreirani i donekle su čak i provizorni, jer se tada očekialo da će napredak tehnologije u službu uvesti znatno naprednije dizajne te da neće ni biti potrebno duže vreme operisanja. 

Izvor: Nuklearna perspektiva

Volvo Trucks – najveći na tržištu električnih kamiona u Evropi i Severnoj Americi

Foto: Volvo Trucks

Volvo Trucks je lider u segmentu teških električnih kamiona (16 tona i više) u Evropi petu godinu zaredom. Na kraju 2024. godine, kompanija je imala tržišni udeo od 47 odsto, a tokom godine je u Evropi registrovano 1.970 električnih Volvo kamiona. Pet najvećih tržišta za Volvo električne kamione u 2024. godini bile su Nemačka, Holandija, Švedska, Norveška i Švajcarska. Volvo Trucks takođe ima vodeću poziciju u Severnoj Americi, sa tržišnim udelom većim od 40 odsto u segmentu teških električnih kamiona u 2024. godini.

„Ponosni smo što predvodimo transformaciju ka transportu bez emisija izduvnih gasova. Imamo izuzetno veliki asortiman električnih kamiona za regionalni, gradski i građevinski transport. Naš sledeći električni kamion, koji uskoro stiže na tržište, moći će da prelazi udaljenosti do 600 kilometara sa jednim punjenjem. Želim da se zahvalim svim transportnim kompanijama, velikim i malim, koje su pioniri i ulažu u električne kamione. Ponosan sam što ste izabrali Volvo kao partnera na putu ka transportu bez emisija štetnih gasova. Takođe želim da se zahvalim našim distributerima, dobavljačima i kolegama unutar Volvo Grupe”, kaže Rodžer Alm, predsednik kompanije Volvo Trucks. 

Volvo Trucks, kompanija koja je započela serijsku proizvodnju električnih kamiona 2019. godine, sada ima osam električnih modela u svom asortimanu, a do sada je isporučio više od 4.800 električnih kamiona kupcima širom sveta.

„Prisustvo naših električnih kamiona brzo raste. Naša ukupna flota sada je prešla više od 140 miliona kilometara u svakodnevnim operacijama kupaca širom sveta. Sve više električnih kamiona vozi se u novim geografskim oblastima i svakodnevno smanjuje emisije štetnih gasova za naše kupce. Sjajno je to videti”, dodaje Rodžer Alm.  

U FOKUSU:

Električni kamioni čine samo 1,3 odsto ukupnog tržišta kamiona u Evropi – potrebno je ubrzanje prelaska na transport bez emisija

Foto: Volvo Trucks

U 2024. godini, električni kamioni činili su samo 1,3 odsto ukupnog tržišta kamiona u Evropi. Šira upotreba električnih kamiona zavisi od nekoliko faktora, uključujući proširenje mreže javnih punjača, povećanje kapaciteta električne mreže, povoljnije ukupne troškove vlasništva za transportne operatere, javne nabavke transporta bez emisija izduvnih gasova i održiv lanac snabdevanja.

„Da bismo ubrzali prelazak na transport bez emisija, nije dovoljno da imamo spremne električne kamione. Prema našim analizama, do 2030.  godine biće nam potrebno 40.000 brzih punjača duž evropskih puteva kako bismo mogli da podržimo ukupno 400.000 električnih kamiona. Takođe su nam potrebne efikasnije ekonomske politike koje će učiniti rad električnih kamiona isplativim za sve transportne kompanije. Vodimo blizak dijalog sa svim zainteresovanim stranama, jer je jasno da je potrebno mnogo više uraditi, i to s većim osećajem hitnosti kako bi se osigurala ubrzana transformacija”, ističe Rodžer Alm.

Volvo Trucks

Tekst je objavljen u Magazinu Energetskog portala  ODRŽIVA MOBILNOST

Irska pomera granice – Testiranje stabilne mreže sa 80 odsto obnovljivih izvora

Foto-ilustracija: Pixabay (distelAPPArath) - kontra-garancije

Organizacija Wind Energy Ireland nedavno je održala Konferenciju o energiji vetra na moru 2025, tokom koje je predstavljen novi Akcioni plan za ubrzanje razvoja vetroparkova na moru u Irskoj.

Ono po čemu se ova zemlja izdvaja — osim što je već vodeća kada je reč o energiji vetra na kopnu — jeste to što prednjači i u primeni inovativnih rešenja za jačanje sigurnosti i otpornosti elektroenergetskog sistema.

Sa 33 odsto udela energije vetra u ukupnoj proizvodnji električne energije, Irska je druga u Evropi, odmah nakon Danske. U industriji vetroenergije zaposleno je gotovo 6.000 ljudi, a predstavlja i važan izvor prihoda za opštine i lokalne zajednice.

Kako navodi WindEurope, elektroenergetska mreža Irske nije povezana sa ostatkom Evropske unije. Interkonektor Celtic, snage 700 MW, koji će povezati irsku mrežu sa Francuskom, trenutno je u izgradnji, sa planom da bude pušten u rad 2027. godine. Takođe, tri manja interkonektora omogućavaju razmenu električne energije sa Velikom Britanijom.

Foto-ilustracija: Unsplash (javier-balseiro)

Zbog ovih ograničenja, Irska je morala da osmisli drugačiji pristup u upravljanju elektroenergetskim sistemom koji se u velikoj meri oslanja na promenljive obnovljive izvore energije. U kontekstu održavanja stabilne i sigurne mreže uz visok udeo energije vetra, Irska takođe prednjači. Ovaj izvor energije spada u tzv. nesinhronizovane izvore, jer nije direktno povezan sa frekvencijom mreže — za razliku od klasičnih elektrana koje rade u ritmu mreže.

Pre deset godina, iz bezbednosnih razloga, bilo je dozvoljeno da najviše 50 odsto struje u svakom trenutku dolazi iz takvih izvora. Danas je ta granica povećana na 75 odsto, a uskoro će se testirati i mogućnost da čak 80 odsto struje dolazi iz vetra i sunca, bez ugrožavanja stabilnosti mreže.

Veliki doprinos tome daje operator prenosnog sistema EirGrid, koji je kroz program DS3 razvio pametna rešenja za očuvanje stabilnosti mreže. Jedan od ključnih uređaja u tom procesu je sinhroni kondenzator, koji omogućava veće korišćenje obnovljivih izvora uz smanjenu potrebu za angažovanjem konvencionalnih elektrana isključivo radi stabilizacije mreže.

Pročitajte još:

Otvaranje potencijala vetroelektrana na moru

Irska trenutno ima samo jednu malu vetroelektranu na moru, snage 25 MW. Međutim, do 2030. godine planira se povećanje ovog kapaciteta na čak 5 GW, do 2040. na 20 GW, a do 2050. na 37 GW.

U okviru prve aukcije koja je održana 2023. godine, dodeljeno je 3,1 GW kroz četiri projekta. Dva su već u proceduri i pokušavaju da obezbede plasman energije putem korporativnih ugovora o otkupu energije (PPA). U novembru ove godine očekuje se nova aukcija za lokaciju kapaciteta 900 MW, uz južnu obalu, u okviru pristupa planiranog upravljanja morskim prostorom (Designated Maritime Area Plan – DMAP). Takođe, do 2027. biće izrađena nova nacionalna mapa koja će identifikovati buduće lokacije za vetroparkove.

Ipak, zbog kašnjenja u izdavanju dozvola, neizvesnosti u politici i nedostatka adekvatne luke infrastrukture, Irska verovatno neće dostići cilj za 2030. godinu. Upravo zbog toga predstavljen je pomenuti Akcioni plan, koji postavlja četiri prioriteta:

  • realizaciju projekata iz prve aukcije;
  • iskorišćenje planiranih lokacija uz južnu obalu Irske;
  • dugoročno planiranje novih vetroelektrana;
  • ulaganje u infrastrukturu poput luka i elektroenergetskih mreža.

Akcioni plan definiše konkretne naredne korake i identifikuje relevantne institucije koje treba da budu uključene u realizaciju svake preporuke.

Energetski portal