Home Blog Page 56

Kanton Sarajevo planira smanjenje 90 odsto emisija iz individualnih ložišta

Foto-ilustracija: Unsplash (Wil Stewart)
Foto-ilustracija: Pixabay (SichiRi)

Kako bi se smanjilo zagađenje vazduha u Sarajevu, Vlada Kantona Sarajevo utvrdila je Predlog odluke o donošenju Strategije ograničenja korišćenja uglja i drugih čvrstih goriva za period od 2023. do 2033. godine i uputila ga u skupštinsku procedure.

Implementacijom mera iz ove Strategije, u narednih 10 godina emisije iz individualnih ložišta bile bi smanjene za 90 odsto. Ovo je ujedno glavni izvor zagađenja vazduha u ovom području tokom zimske sezone.

Prema rečima Bojana Bošnjaka, resornog ministra, predviđeno je da se u devet prioritetnih zona Kantona Sarajevo subvencioniraju mere energetske efikasnosti i zamena energenata u oko 20.000 objekata, od 43.000 koliko ih se greje na čvrsta goriva.

Kako je dodao, ukoliko bi se ostvarilo smanjenje emisija iz ovog izvora za 90 odsto, uz mere u sektoru saobraćaja i industrije – dostigli bi se evropski standardi kvaliteta vazduha.

Prioritetne zone u kojima je potrebno implementirati mere, utvrđene na osnovu kvaliteta vazduha koji je prisutan u tim područjima, kao i njihovog uticaja na šire područje Kantona Sarajevo. Kriterijumi koji su uzeti u obzir pri određivanju zona su broj ložišta i disperziono modeliranje, uticaj na zdravlje stanovništva, gustina naseljenosti i drugi, navodi se na sajtu Vlade Kantona Sarajevo.

Pročitajte još:

Posebno su važne, kako je navedeno u Strategiji, planske mere revitalizacije dimničarskog sektora, radi nadzora nad emisijama iz kućnih ložišta, a koji je već dugo vremena devastiran u Kantonu Sarajevo.

Foto-ilustracija: Pixabay (ArtisticOperations)

Potrebno je usvojiti i novu regulativu kojom bi se uvelo sertifikovanje kotlova i peći koje imaju niske emisije, doneti i druge nedostajuće propise, poboljšati urbanističko planiranje i projektovanje kvaliteta vazduha.

Sprovođenje Strategije imaće i ekonomske pozitivne efekte kroz zapošljavanje u sektorima građevine, projektovanja, proizvodnje kotlova i peći, rekao je ministar Bošnjak i dodao da će novih radnih mesta posebni biti kada je reč o dimničarskom sektoru kojih na broj ložišta u Kantonu treba da bude oko 350, a trenutno ih imamo samo 20.

Za sprovođenje Strategije biće potrebno oko 380 miliona konvertibilnih maraka (KM), koje bi trebalo izdvojiti iz Budžeta i drugih domaćih i stranih izvora. Osim Kantona, predviđeno je da u sistemu podsticaja za sprovođenje učestvuju vlasnici objekata, kao i opštine.

Uskoro se očekuje kreditno zaduženje Kantona Sarajevo kod Svetske banke za implementaciju projekta unapređenja kvaliteta vazduha, a u okviru kojeg je planirano osiguranje oko 23 miliona KM za početak implementacije Strategije ograničenja korišćenja uglja i ostalog čvrstog goriva.

Energetski portal

Za zaštićena područja izdvojena rekordna sredstva

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (David Marcu)

Za sufinansiranje programa upravljanja zaštićenim prirodnim dobrima od nacionalnog značaja u Srbiji za 2024. godinu, obezbeđeno 500 miliona dinara, što je najveći iznos koji je do sada opredeljen u te svrhe.

Tim povodom je Irena Vujović, ministarka zaštite životne sredine istakla da u ovom trenutku 99 područja uživa zaštitu na nacionalnom nivou.

Prema njenim rečima, Srbija je bogata prirodnim dobrima, a naš zadatak je da o njima brinemo i sačuvamo ih za buduće generacije, zbog čega je ove godine izdvojeno pola milijarde dinara, što je dvostruko više u odnosu na 2020. ili 2021. godinu.

,,Iznos će se koristiti kako bi se očuvalo i unapredilo stanje zaštićenih područja. U ovoj godini, sufinansiramo i nova zaštićena područja proglašena u 2023. godini. Nastavićemo i u narednom periodu da odvajamo sredstva za naše bisere prirode’’, rekla je ministrka Vujović.

Pročitajte još:

Podsetila je da je 2020. godine u ove svrhe izdvojeno 229 miliona dinara, 2021. godine opredeljeno je 264,8 miliona dinara, a u prethodnoj godini je iznos subvencija bio 355 miliona dinara.

Sredstvima koja su opredeljena za zaštićena područja sufinansiraju se poslovi upravljača, čuvanje, održavanje i prezentacija zaštićenog područja, zatim izgradnja, opremanje i održavanje objekata i uređenje prostora za posetioce i delatnosti usmerene na korišćenje i unapređenje stanja prirodnih resursa, poput monitoringa prirodnih vrednosti, naučna i druga istraživanja, reintrodukcija vrsta i revitalizacija zaštićenih prirodnih dobara.

Energetski portal

Srpski organski proizvodi na sajmu „BioFach“ u Nirnbergu

Foto-ilustracija: Unsplash (brooke-cagle)
Foto-ilustracija: Unsplash (sri-lanka)

U Nirnbergu je počeo najveći svetski specijalizovani Međunarodni sajam organske hrane „BioFach“ na kome će se tokom četiri dana, među 2.500 izlagača iz celog sveta, predstaviti i osam proizvođača iz Srbije pod sloganom „We speak organic – Organic product from Serbia – Tradition Transformed into Innovation“.

Po prvi put, organizovana je i studijska poseta sajmu organske i prirodne kozmetike „VIVANESS“ koji se održava u okviru sajma „BioFach“, a koji će posetiti šest proizvođača organske i prirodne kozmetike iz Srbije: „ALL NUT“, „NAJBOLjE IZ PRIRODE“, „MNS“, „AMELLES KOZMETIKA“, „MATRINA COSMETICS“ i „ROYAL BALM“.

„Srpski organski proizvođači, tradicionalno već šestu godinu zaredom nastupaju na ovoj prestižnoj smotri. Posetiocima i potencijalnim poslovnim partnerima, naše kompanije ponudiće širok asortiman proizvoda od svežeg, sušenog i zamrznutog voća i povrća, voćnih pirea, do proizvoda od žitarica, organskih testenina, voćnih namaza i organskog meda. Dodatna vrednost domaćih organskih proizvođača kroz razvoj i unapređenje proizvoda pruža posebnu sigurnost u Premium kvalitet i uliva poverenje svima koji uživaju u neodoljivim ukusima naših organskih proizvoda“, kaže Bojana Lalović iz Centra za organizaciju sajmova PKS.

Pročitajte još:

Dodaje da su se srpske kompanije uz podršku Švajcarskog programa za promociju izvoza (SIPPO), mesecima unazad pripremale za nastup na sajmu, kao i da će na ovoj manifestaciji biti organizovano niz događaja pod nazivom „Partnerstvo za održivost“ sa ciljem povezivanja sa poslovnim partnerima.

„Tradicionalno se tokom četiri dana trajanja sajma održavaju konferencije, seminari i radionice, koji čine jedinstvenu platformu za razmenu znanja, informacija i profesionalnog umeća među proizvođačima, kupcima, dobavljačima i ostalim zainteresovanim stranama za inovativne proizvode i usluge iz organskog sektora“, navela je Lalović.

BIOFACH VIVANESS je najveći svetski sajam u oblasti organske proizvodnje i održava se pod pokroviteljstvom Međunarodne federacije pokreta organske poljoprivrede (IFOAM), čiji je član i PKS. Očekuje se da sajam u Nirnbergu u Nemačkoj, koji traje od 13. do 16. februara, obiđe više od 50.000 posetilaca iz više od 130 zemalja

Izvor: PKS

Sredstvima EU renoviraće se znamenite zgrade u prestonici: Prvenstveni cilj povećanje energetske efikasnosti

Foto-ilustracija: Unsplash (Mirko Božić)
Foto-ilustracija: Unsplash (Alex Blokstra)

Prema Evropskom institutu za energetske performanse zgrada (2019), 97 odsto postojećeg fonda zgrada u Evropi je neefikasno.

Otprilike 36 odsto emisija CO2 i 40 odsto potrošnje energije potiče iz sektora zgradarstva u Evropi. Potražnja za energijom u sektoru zgrada predstavlja veliki izazov i za Srbiju jer je više od 50 odsto ukupnog fonda zgrada u Srbiji starije je od 50 godina.

Procenjuje se da sektor zgrada troši oko 34 odsto ukupne finalne potrošnje energije, od čega je stambeni sektor koristio oko 70 odsto, poslovne zgrade 18 odsto, a javne zgrade 12 odsto.

Najveći potencijal za uštedu energije procenjen je u javnim zgradama i iznosi 35 – 40 odsto.

Grad Beograd kao prestonica Srbije sa najvećim brojem stanovnika, najvećim stambenim fondom i najvećom koncentracijom javnih zgrada, najviše pati od niskih energetskih performansi zgrada.

Iako u Beogradu postoji veliki broj zgrada sa velikom potrošnjom energije, postoji mogućnost da se ona smanji ulaganjem u renoviranje takvih zgrada.

Grad se pridružio dvema važnim regionalnim ekološkim inicijativama, odnosno Sporazumu gradonačelnika i Programu zelenih gradova EBRD-a. Evropska unija podržava ove napore grada.

Štaviše, sredstvima IPA granta, EU podržava renoviranje javnih zgrada u Beogradu koje imaju značajne gubitke energije i veliki potencijal za mnogo bolje energetske performanse.

Pročitajte još:

Evropska unija i EBRD udružile su snage kako bi podržale grad Beogradu u renoviranju četiri zgrade u Beogradu. EU je obezbedila bespovratna sredstva u iznosu od 11 miliona evra, dok EBRD daje zajam od pet miliona evra gradu Beogradu za poboljšanje energetskih efikasnosti sledećih zgrada:

  • Gradska biblioteka, koja je izgrađena 1922. Zgrada je na ukupnoj površini od 2.950 m2 i trenutno je u energetskom razredu – E, G.

Nakon renoviranja Gradska biblioteka će dobiti: Uštedu finalne energije od 86 odsto, uštedu primarne energije od 32 odsto, smanjenje emisije CO2 od 60 odsto i energetski razred – C, D.

  • Studentska poliklinika, izgrađena 1923/24, na ukupnoj površini od 2.858 m2, trenutnog energetskog razreda D.

Nakon renoviranja Studentska poliklinika će dobiti uštedu finalne energije od 79 odsto, uštedu primarne energije od 60 odsto, smanjenje emisije CO2 za 74 odsto i energetski razred B.

  • Studentski opšti stacionar izgrađenog početkom 20. veka. Zgrada je na površini od 2.539 m2, trenutnog energetskog razreda: C.

Nakon renoviranja Studentski opšti stacionar će dobiti uštedu finalne energije od 46 odsto, uštedu primarne energije od 40 odsto, smanjenje emisije CO2 od 41 odsto i energetski razred A.

  • Zavod za hitnu medicinsku pomoć grada Beograda, izgrađenog 1957. na ukupnoj površini od 3.624 m2. Trenutni energetski razred C.

Zavod za hitnu medicinsku pomoć sastoji se od tri bloka i to: Blok A – garaža sa tehničkim uređajima (koja se trenutno ne greje), Blok B – Ambulanta, pozivni centar, administracija i Blok C – radionice, restoran, administracija.

Foto-Ilustracija: Pixabay (Djordjeuuu)

Nakon renoviranja Zavod za hitnu medicinsku pomoć grada Beograda će dobiti uštedu finalne energije od 49 odsto, uštedu primerne energije od 16 odsto, smanjenje emisije CO2 od 30 odsto i energetski razred: B

Pored renoviranja zgrada, ovaj projekat ima za cilj da podrži grad Beograd i relevantne resorne sekretarijate u uspostavljanju održivog mehanizma finansiranja dalje obnove stambenih i nestambenih zgrada u Beogradu.

Takva tehnička podrška obezbeđuje izgradnju kapaciteta za gradsku upravu, stručnost o mehanizmima finansiranja i planiranju budućih investicija, razmenu iskustava i znanja sa državama članicama EU i kampanje za podizanje svesti za promovisanje prednosti energetske efikasnosti za životnu sredinu i privredu.

EU u Srbiji finansira projekte čiji je cilj sigurnost snabdevanja, diversifikacija izvora energije, liberalizacija tržišta i poboljšanje energetske efikasnosti. Krajnji cilj je smanjenje zagađenja i ublažavanje klimatskih promena, što su i ciljevi Evropskog zelenog dogovora i Zelene agende za Zapadni Balkan, koje je Srbija podržala 2020.

Izvor: EURACTIV.rs

Da li će vetropark Trusine biti izgrađen?

Foto-ilustracija: Pixabay
Photo-illustration: Pixabay

Preduzeće „Kermas Energija“ uputilo je krajem prošle sedmice Savetu ministara BiH opomenu pred pokretanje arbitražnog postupka.

Priča o vetroparku „Trusina“ stara je više od deceniju, a sada bi mogla da dobije i sudski epilog.

Naime, „Kermas Energija“ je vlasnik 97 odsto udela u preduzeću „Eol Prvi“ iz Nevesinja koje je 2012. godine sa Vladom RS zaključilo ugovor o koncesiji za izgradnju i korišćenje parka vetrenjača na lokaciji Trusina.

Međutim, projekat nikada nije započet jer „Kermas energija” nije dostavila traženu bankarsku garanciju, pravdajući to činjenicom da su u međuvremenu ukinuti podsticaji za proizvodnju struje.

Kako garancije nije bilo, Vlada RS je 2019. godine raskinula ugovor o koncesiji, a „Kermas Energija“ sada najavljuje arbitražu.

Pravni zastupnik „Kermas Energije“ Predrag Baroš kaže za CAPITAL da je koncesionar od samog početka svoje aktivnosti usmerio na ostvarivanje prava na podsticaj, dok je koncedent preuzeo sve aktivnosti kako on ne bi ostvario pravo na podsticaj.

„Regulatorna komisija za energetiku RS je onemogućila koncesionaru da ostvari to pravo tako što je svaki od njegovih zahtjeva za priznanje prava na podsticaj odbila, s tim da je nekoliko zahtjeva odbijeno uz izostanak bilo kakvog pravnog osnova“, tvrdi Baroš.

U međuvremenu je Narodna skupština RS po hitnom postupku usvojila izmene i dopune Zakona o obnovljivim izvorima energije kojima je ukinut podsticaj, odnosno pravo na garantovanu otkupnu cenu za električnu energiju proizvedenu iz energije vetra, dok je Vlada raskinula ugovor o koncesiji sa njegovim klijentom uz obrazloženje da nije dostavio bankarska garancija za dobro izvršenje posla.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (TJ K)

„Bankarska garancija za dobro izvršenje posla uistinu nije dostavljena, iako je predstavljala obavezu koncesionara. Međutim, navedenu obavezu nije bilo moguće ispuniti bez priznanja prava na podsticaj. Priznanje prava na podsticaj predstavljao je neophodan preduslov za realizaciju projekta izgradnje vetroelektrane „Trusina“, samim tim i za pribavljanje i dostavljanje zahtevane bankarske garancije za dobro izvršenje posla“, navodi Baroš.

Pojašnjava da „Kermas Energija“, kao većinski vlasnik koncesionara posluje sa sedištem u Zagrebu i po osnovu ugovora o podsticanju i uzajamnoj zaštiti ulaganja i dodatnog Protokola o izmenama i dopunama ugovora od avgusta 2013. godine, ostvaruje pravo na pokretanje arbitražnog postupka pred Međunarodnim centrom za rešavanje investicionih sporova sa sedištem u Vašingtonu.

„Jednostrani raskid ugovora o koncesiji doveo je do nastupanja štetnih posledica „Kermas Energiji“ kao većinskom vlasniku koncesionara koji je u projekat realizacije vetroparka „Trusina“ uložio oko pet miliona evra i nekoliko godina provedenih na projektu, zbog čega se obratio sa opomenom pred pokretanje arbitražnom postupka Savetu ministara, potražujući vraćanje nezakonito oduzete koncesije ili isplate novčanog iznosa od 102 miliona evra. Taj iznos, prema finansijskoj analizi, predstavlja minimalni iznos odštetnog zahteva koji će koncesionar potraživati putem arbitraže u slučaju izostanka sporazumnog uređena međusobnih odnosa“, naglasio je Baroš.

Inače „Kermas Energija“ je godinama bila u sporu sa firmom „Omega plus“ Beograd koja im je trebala biti partner na ovom projektu, a on je pravosnažno okončan u njenu korist, odnosno odbijen tužbeni zahtev beogradskog preduzeća.

Izvor: CAPITAL.ba

Više od 90 odsto komunalnog otpada završi na deponijama

Foto-ilustracacija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (manfredrichter)

U Srbiji se godišnje sakupi oko 2,4 miliona tona komunalnog otpada, a treba imati u vidu da su količine koje nastaju i mnogo veće, jer oko trećina stanovništva nije pokrivena organizovanim prikupljanjem. Kako bi se uspostavio odgovarajući sistem za upravljanje otpadom, za početak je neophodno na lokalu razviti primarnu selekciju, koju prate edukacija građana, izgradnja sanitarnih deponija i postrojenja za preradu otpada, kao i druge aktivnosti, rečeno je na prvom treningu za predstavnike lokalnih samouprava i javno-komunalnih preduzeća iz Mojkovca, Bijelog Polja, Kolašina, Novog Pazara i Tutina.

Trening su održali eksperti kompanije Dvoper angažovani u okviru projekta „BEST: Saradnja u upravljanju otpadom – Do održive životne sredine“, koji sprovodi NALED. Cilj projekta jeste unapređenje kapaciteta opština i javno komunalnih preduzeća za sakupljanje otpada i primarnu selekciju, kako bi se povećale  reciklirane količine i podigla svest lokalnog stanovništva o značaju reciklaže.

Kroz međusobnu saradnju Novi Pazar i Mojkovac dobiće 2.000 kanti za sortiranje ambalažnog otpada – 1.500 stiže u Novi Pazar, a 500 u Mojkovac. Za tu crnogorsku opštinu ovo je prvi projekat prekograničlne saradnje u oblasti upravljanja otpadom.

– Pored infrastrukture radimo i na podizanju svesti JKP-ova i građana u regionu, jer je to način da primarna selekcija u potpunosti zaživi. Za Novi Pazar se pravi analiza upravljanja staklenim ambalažnim otpadom, a druge lokalne samouprave dobiće i dokumenta koja se tiču cirkularne ekonomije i uspostavljanja sistema upravljanja ambalažnim otpadom u Crnoj Gori – rekla je menadžerka za regulatornu reformu u NALED-u Sanja Knežević Mitrović.

Pročitajte još:

Ovom prilikom, predstavljani su i primeri dobre prakse Evropske unije, u kojoj se prema podacima Eurostata 48 odsto otpada reciklira i kompostira, 27 odsto koristi za dobijanje energije, a samo 24 odsto završi na deponijama.

Foto-ilustracija: Pixabay (RitaE)

U Srbiji nedostaju tačni podaci, ali procena je da se više od 90 odsto komunalnog otpada odloži na sanitarne i nesanitarne deponije, na kojima u značajnoj meri završava čak i u energetske svrhe upotrebljiv otpad iz industrije. Deponovanje je najnepovoljnija opcija za životnu sredinu i neophodno je razmišljati o reciklaži i energetskm tretiranju otpada, kako bi se približilo održivim trendovima.

Austrija, Belgija, Danska, Finska, Holandija, Nemačka i Švedska su lideri u EU po minimalnm količinama otpada koje deponuju, i u svim ovim zemljama taj procenat iznosi manje od 4 odsto. Dodatno na smanjene količina otpada koji se deponuje, pojedine zemlje, poput Austrije, zakonom su zabranili deponovanje otpada koji nije prošao neki oblik tretmana.

Kada se govori o ambalažnom otpadu, u Srbiji je u proteklih deset godina, na tržište stavljeno 3.7 miliona tona ambalaže, od čega je 39 odsto reciklirano, a oko 61 odsto je završilo na deponijama ili nekontrolisano u prirodi. Najuspešnije se recikliraju karton i papir (95 odsto), a najmanje se reciklira plastika (35 odsto).

Kao velikaa prepreka razvoju infrastrukture za sakupljanje ambalažnog otpada, na obuci je istaknut nedostatak lokacija za izgradnju reciklažnih dvorišta i postavljanje komunalnih kanti i reciklažnih ostrva.

Zakonom treba propisati obavezu da lokalni plan upravljanja otpadom bude usaglašen sa lokalnim prostornim planom i da se uvođenjem dve kante za otpad u domaćinstvu stvori mogućnost da građani koji odvajaju svoj otpad u „reciklabilnu“ kantu budu finansijski nagrađeni za taj trud.

Izvor: NALED

CG: počinje realizacija projekta Solar sjever

Foto-ilustracija: Unsplash (michael-wilson)
Foto-ilustracija: Pixabay (schropferoval)

U Bijelom Polju nedavno je održana panel diskusija o zagađenju vazduha u tom gradu, na kojem je bilo reči o projektu ugradnje solarnih panela na severu Crne Gore. Dr Saša Mujović, ministar energetike i rudarstva u Crnoj Gori, tim povodom pokrenuo je aktivnosti na realizaciji ovog projekta.

Ministar Mujović obavio je konsultacije sa Ivanom Bulatovićem i Valerijom Saveljić, izvršnim direktorima Elektroprivrede Crne Gore i EPCG Solar gradnje, kao i Milutinom Đukanovićem, predsjednikom Odbora direktora EPCG, koji su pozitivno reagovali na ovu inicijativu, navodi se na sajtu Ministarstva.

U odnosu na donetu odluku, upućen je zvanični dopis ovim kompanijama kako bi kreirale poseban program radnog naziva Solar sjever, koji bi, u odnosu na program Solar 3000+, bio povoljniji i prihvatljiviji i za one sa manjim finansijskim mogućnostima. Ovo ima za cilj da se što veći broj građana severnih opština, a posebno onih koji imaju evidentne probleme sa zagađenjem, prijavi za projekat i na taj način smanji upotrebu uglja kao najvećeg zagađivača vazduha.

Pročitajte još:

„Ovo je način da u velikoj meri rešimo uočeni problem, da proizvedemo nove kWh zelene energije i to na mestu potrošnje, te da imamo potrebu punog angažmana i eventualnog prijema nove radne snage’’, naveo je ministar Mujović u dopisu upućenom energetskim kompanijama.

Pored ovog projekta, navodi se da će od sledećeg meseca, početkom marta, na raspolaganju biti i sredstva za primenu energetske efikasnosti u domaćinstvima, po povoljnim uslovima.

„U ovoj fazi realno je raditi na energetskoj efikasnosti na nivou Crne Gore, jer je tada potrošnja neuporedivo manja, što je princip koji primjenjuje Evropa. Prvo treba napraviti infrastrukturu koja će omogućiti manju potrošnju’’, rekao je ministar.

Energetski portal

Otklonjena ključna prepreka – kineski električni automobili preplaviće Evropu

Foto-ilustracija: Unsplash (michael-fortsch)
Foto-ilustracija:: Pixabay

Talas kineskih vozila na električni pogon počeće da zapljuskuje Evropu ove godine, predviđaju ekonomisti u istočnoj Aziji, jer su najveći kineski izvoznici automobila počeli da rešavaju problem nedostatka velikih brodova za transport.

Kina je prošle godine po prvi put pretekla Japan i postala država koja je izvezla najviše vozila na svetu, čak 4,91 milion.

Kineski proizvođači poput „BYD“ i drugih na tom putu ka svetskom vrhu, naravno, pre Japanaca iza sebe su ostavili Južnokorejce i Nemce, a okosnica njihovog uspešnog juriša na tron bili su jeftini i kvalitetni električni automobili.

Veliki deo njihovog izvoza, međutim, otpao je na zemlje poput Rusije, Meksika ili Tajlanda, dok je prodaja u zapadnoj Evropi, u državama poput Nemačke i Holandije, bila manje zastupljena u strukturi tog izvoznog rezultata.

Kada je reč o azijskim proizvođačima na evropskom tržištu, ubedljivo najveći udeo još uvek poseduju „Tojota“, „Hjundai“, „KIA“ i drugi japanski i južnokorejski divovi, dok kineske kompanije u svojim rukama drže samo tri odsto.

Pročitajte još:

Brodski transport kao usko grlo

Sada, međutim, azijski ekonomisti očekuju da se situacija drastično promeni i kineski električni automobili bukvalno zapljusnu stari kontinent.

Razlog je jednostavan – oni su na putu da uklone najveću fizičku prepreku prodaji većeg broja svojih automobila u Evropi, brodski transport.

Naime, za razliku od svojih japanskih ili južnokorejskih rivala, kineski proizvođači automobila, zbog svoje dosadašnje orijentacije na krupno domaće tržište nisu posedovali sopstvene teretne brodove za transport automobila, te su se uglavnom oslanjali na njihovo iznajmljivanje, u čemu su imali poteškoća zbog velike konkurencije i ozbiljnih poremećaja u pomorskom saobraćaju.

Poslednjih godina zbog perturbacija koje je izazvala pandemija koronavirusa, a od nedavno i ratni sukob u Crvenom moru koji je praktično zatvorio Suecki kanal, troškovi brodskog transporta su osetno skočili.

Foto-ilustracija: Unsplash (p-l)

Naravno, rastu cene transporta doprinosi i činjenica da su porasli proizvodni kapaciteti kineskih fabrika automobila i da one sada gledaju u inostranstvo – istočnoazijski mediji pišu da iznajmljivanje transportnih brodova kategorije „RoRo“ („roll on, roll off“), koji imaju rampu koja omogućava da se vozila ukrcaju u njihovu utrobu vožnjom i ne zahtevaju korišćenje dizalica prilikom utovara i istovara, sada košta oko 115.000 dolara dnevno, što je sedam puta više nego pre epidemije.

Rešenje za to je kupovina sopstvenih transportnih brodova i potpisivanje ekskluzivnih ugovora sa transportnim firmama i kineski proizvođači to upravo čine.

Najveći kineski izvoznik električnih automobila „BYD“, javljaju mediji u Aziji, obezbedio je za naredne dve godine osam transportnih brodova, kapaciteta od po sedam hiljada automobila. Sličnim putem kreće se i kineski proizvođač „Šangajska automobilska korporacija“, poznatija pod akronimom „SAIC“.

Pogodnosti i prepreke

Većem prisustvu kineskih proizvođača u Evropi i prihvatanju njihovih vozila najpre pogoduje cena, jer su njihovi električni automobili u proseku 20 do 40 odsto jeftiniji od evropskih takmaca, ali i upliv njihovog kapitala – vodeće kineske kompanije iz automobilske industrije poput „Džilija“ i „Pekinške automobilske korporacije“ (BAIC) već poseduju značajni vlasnički udeo u „Volvou“ i grupi „Mercedes-Benc“.

S druge, strane prepreku može predstavljati ekonomska politika Evropske unije, koja može pokušati da zaštiti domaće proizvođače uvođenjem visokih carina, tako što bi proglasila kineske izvoznike za nelojalnu konkurenciju zbog stimulacija i olakšica koje im je u razvoju pružala država.

Evropska komisija je polovinom prošlog meseca objavila da, u sklopu istrage koju je otpočela u oktobru 2023, šalje svoje inspektore u fabrike „BYD“, „Geely“ i „SAIC“ u Kini kako bi prikupila informacije o njihovom poslovanju. Ti kineski proizvođači već su se povinovali vlastima EU tako što su odgovorili na upitnik Evropske komisije o svojoj poslovnoj praksi.

Izvor: RTS

Nastavak rešavanja problema poljoprivrednih proizvođača

Foto-ilustracija: Unsplash (Randy Fath)
Foto-ilustracija: Unsplash (Dylan de Jonge)

Kako bi zajednički razjasnili proces stavljanja poljoprivrednog gazdinstva u pasivan status, sastali su se Jelena Tanasković, ministarka poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i predstavnici poljoprivrednih udruženja. Takođe, bilo je reči i o rešavanju dugova prema PIO fondu i kreditnoj podršci za poljoprivredna gazdinstva.

Ministarka je tom prilikom istakla da Uprava za agrarna plaćanja do sada nije nijedno gazdinstvo stavila u pasivan status, objasnivši da već izdata rešenja za takav status nisu konačna i da postoji pravo žalbe u zakonom propisanom roku.

Kako je precizirala, svaki slučaj će biti posebno preispitan, a nakon dodatne inspekcijske kontrole, biće donete konačne odluke o stavljanju u pasivan status gazdinstava.

Ona je ponovila da će u pasivan status biti stavljeni isključivo oni koji su pokušali da lažno predstave faktičko stanje, a cilj ovakvih mera je uređenje sistema i obezbeđivanje načina da novac dobiju pravi poljoprivredni proizvođači.

Poljoprivrednici koji su napravili grešku prilikom prijavljivanja setvene kulture, dobiće samo obaveštenje i imaće dovoljno vremena da isprave podatke, objasnila je ona.

Pročitajte još:

Ministarka Tanasković je još jednom napomenula da prilikom donošenja odluke o određivanju pasivnog statusa Uprava za agrarna plaćanja u obzir uzima stanje u Registru poljoprivrednih gazdinstava koje je sam proizvođač popunio kao i inspekcijski zapisnik koji potvrđuje faktičko stanje na terenu nakon što su satelitski snimci pokazali suprotno stanje na terenu u odnosu na prijavljeno u Registru.

Kad je reč o pitanju dugovanja poljoprivrednika prema PIO fondu, ona je ukazala na to da Ministarstvo poljoprivrede aktivno radi na pronalaženju rešenja, pri čemu je u prethodnom periodu održan niz sastanaka sa predstavnicima PIO fonda, Poreske uprave i Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje.

Foto-ilustracija: Unsplash (
no one cares)

Kako bi se izašlo u susret poljoprivrednim proizvođačima i pronašlo prihvatljivo rešenje ovog problema, trenutno se razmatra mogućnost da se poljoprivrednicima odobri reprogram, odnosno da im se odobri odlaganje plaćanja dugovanog iznosa na rate do 60 meseci, a poljoprivredniku koji bude redovno izmirivao dospele obaveze koje su odložene, uključujući i svoje redovne obaveze u skladu sa zakonom, biće otpisan deo kamate.

Na sastanku je bilo reči i o kreditnoj podršci za poljoprivrednike, pri čemu je Tanasković objasnila da je Pravilnik o uslovima i načinu ostvarivanja prava na kreditnu podršku stupio na snagu 3. februara.

Trenutno je u toku postupak potpisivanja ugovora između Ministarstva poljoprivrede, Trezora i  komercijalnih banaka, a očekuje se da će taj postupak biti okončan u narednim danima.

Za te namene ove godine u budžetu su opredeljene 1,2 milijarde dinara, a rok za podnošenje zahteva za tu vrstu kredita biće 15. oktobar 2024. godine, navodi se u saopštenju Ministarstva poljoprivrede.

Energetski portal

Nastavlja se trend iz prethodne godine – januar 2024. najtopliji do sad

Foto-ilustracija: Freepik (tawatchai07)
Foto-ilustracija: Unsplash (Luis Graterol
)

Prethodna godina beležila je rekordne temperature, a takav trend nastavljen je i u 2024. godini kada je januar proglašen za najtopliji do sada, od kako se vrše merenja, objavila je Služba za klimatske promene Kopernikus (eng EU Copernicus Climate Change Service).

Merenja pokazuju da je ovo osmi mesec zaredom koji obara rekorde kao najtopliji za određeno doba godine. Takođe i temperature mora dostižu rekordno visoke nivoe, navodi se na sajtu Svetske meteorološke organizacije.

Preciznije, prosečna temperatura vazduha na površini je bila za 1,66 oC toplija u odnosu na prosečne u periodu od 1850. do 1900. godine. Treba istaći da ovo ne znači da je planeta premašila granicu od 1,5 oC iznad preindustrijskog doba koja je postavljena Pariskim sporazumom, zato što se on odnosi na dugoročno zagrevanje tokom više godina, a ne na mesečni ili jednogodišnji period.

Ovaj januar je bio za 0,70 oC topliji od prethodnog najtoplijeg januara, koji je zabeležen 2020. godine.

Pročitajte još:

Svetska meteorološka organizacija već je iznela potvrdu da je 2023. godina bila najtoplija zabeležena godina do sada, a finalni izveštaj na ovu temu objaviće na Svetski dan meteorologije – 23. marta 2024. godine.

Kada je reč o temperaturi mora, prosečna globalna tokom januara za geografsku širinu od 60°S do 60°N, bila je 20,97 oC, čime je oboren rekord u odnosu na prethodni najtopliji januar. Naime, 2016. godina do sada je držala ovaj rekord, a januar 2024. godine oborio ga je za 0,26 oC.

Ovakvim rekordnim temperaturama pripisuju se uticaj ljudskih aktivnosti na klimatske promene, ali i usled El Ninja, o kojem je tokom prošle godine bilo dosta reči.

Energetski portal

Jačanje saradnje sa Grčkom i divesifikacija energetskih izvora

Foto-ilustracija: Unsplash (jakub-pabis)
Foto-ilustracija: Unsplash (aaron-jones)

Na Srpsko-grčkom poslovnom forumu održanom u Palati Srbija, bilo je reči o tome da će u budućnosti biti značajnog ulaganja u energetsku infrastrukturu Srbije, samim tim i veću energetsku bezbednost, a pri tome ističući velike mogućnosti za proširenu saradnju sa Grčkom, kada je u pitanju ovaj sektor. Najveća zainteresovanost postoji za jačanje saradnje kada su u pitanju gas i električna energija

Nakon uspostavljanja gasne interkonekcije sa Bugarskom, Srbija je omogućila direktan pristup gasnim izvorima iz Kaspijskog regiona i LNG terminalu u Aleksandropolisu, čime je Grčka postala važan partner u snabdevanju gasom. Dogovorene su isporuke do 400 miliona kubnih metara gasa godišnje iz Azerbejdžana u naredne dve godine, ali je rezervisano i još 300 miliona kubnih metara gasa iz grčkog LNG terminala godišnje, navodi se u saopštenju Ministarstva rudarstva i energetike.

Planira se izgradnja dva nova gasovoda, jedan sa Severnom Makedonijom i drugi sa Rumunijom, koji bi trebalo da budu završeni pre EXPO 2027, u cilju diversifikovanja snabdevanja gasom.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

U naftnom sektoru, radi se na smanjenju zavisnosti od postojanja jednog pravca snabdevanja, preko Jadranskog naftovoda, tako što će biti izgrađen naftovod dužine 128 kilometara sa Mađarskom. Takođe se razmatra povezanost sa naftnim izvorima u Grčkoj preko Severne Makedonije, što bi dodatno unapredilo sigurnost snabdevanja, i izrodilo novu saradnju sa ovom zemljom.

Poseban fokus stavljen je na obnovljive izvore energije (OIE) i postizanju cilja da 45 odsto energije potiče iz OIE do 2030. godine. U cilju ostvarivanja ove brojke, planirana je izgradnja reverzibilne hidroelektrane Bistrica, sa projektovanom snagom od 628 MW, kao i moguća izgradnja RHE Đerdap 3 sa snagom od 1.800 MW, što bi predstavljalo značajan doprinos kapacitetima u regionu.

Do kraja decenije, očekuje se uvođenje novih 3,4 GW kapaciteta iz vetra i sunca, uključujući 1 GW samobalansiranih solarnih elektrana od strane EPS-a i druge projekte koje realizuju privatni investitori.

Energetski portal

Nemačka i Alžir otvaraju novo poglavlje u proizvodnji zelenog vodonika

Foto-illustration: Freepik (freepik)
Foto-Ilustracija (akitada31)

Nemačka i Alžir uspostaviće bilateralnu radnu grupu za vodonik, u želji za saradnjom na proizvodnji zelenog vodonika, što predstavlja deo njihovog energetskog partnerstva. Tim povodom su dr Robert Habek, nemački federalni ministar za privredu i zaštitu klime i Mohamed Arkab, alžirski ministar energetike i rudarstva, potpisali u Alžiru deklaraciju o namerama.

Kada je reč o saradnji, potrebno je Alžir posebno podržati u uspostavljanju vodonične infrastrukture i proizvodnje, navodi se na sajtu nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomske poslove i zaštitu klime (BMWK). Pored toga, treba da se instalira i pilot postrojenje za vodonik.

Prema rečima nemačkog ministra, Nemačka i Alžir održavaju blisko energetsko partnerstvo od 2015. godine, a sada postoji želja da se partnerstvo proširi i da se Alžir podstakne da više proizvodi zelenog vodonika u budućnosti, ali i da više ulaže u solarnu i energiju vetra i na taj način stvori sebi dodatnu vrednost.

Kako je dodao, Nemačka želi da ih podrži znanjem i tehničkom ekspertizom, a takođe je istakao da su Nemačka i Evropska unija dostupne kao zemlje potencijalni kupci zelenog vodonika. Ono što je neophodno u ovom trenutku jeste stvaranje tehničkih i ekonomskih uslova za isporuke vodonika između ove dve zemlje.

Pročitajte još:

Dok alžirsko-nemačka operativna grupa za vodonik ima za cilj da promoviše okvirne uslove za proizvodnju, skladištenje i transport zelenog vodonika i njegovih derivata, bilateralna saradnja treba da pruži podršku investicijama privatnog sektora u obe zemlje, kako bi se doprinelo energetskoj bezbednosti u Evropi, a istovremeno i implementaciji Pariskog sporazuma.

Kako se navodi na sajtu Ministarstva, potpisivanje deklaracije o namerama, usledilo je nakon visokog nivoa razmene sa ministrima, privrednicima i stručnjacima, koji su prethodno intenzivno diskutovali o potencijalima i izazovima proširenja obnovljivih izvora energije, vodonika, finansiranja, transporta i preuzimanja na okruglom stolu.

Ovom skupu bili su pozvani da prisustvuju i predstavnici Evropske komisije, Italije, Austrije i Tunisa, koji podržavaju stvaranje ,,južnog koridora H2’’. Koridor predviđa transformaciju i proširenje postojećeg koridora gasovodne mreže za obnovljivi vodonik, od Alžira preko Tunisa, Italije i Austrije do južne Nemačke.

U narednom period Alžir će težiti prema tome da postane značajan proizvođač zelenog vodonika i da izvoti 10 odsto potreba Evropske unije do 2040. godine. Kako se navodi, na taj način bi ova zemlja mogla da unapredi svoju ekonomiju i obezbedi nova radna mesta, a istovremeno da postepeno vrši tranziciju energetskog sektora, smanjujući upotrebu gasa.

Energetski portal

Veštačka inteligencija u borbi protiv rasipanja hrane

Foto: TOP ONE
Foto: TOP ONE

Veštačka inteligencija ima široku primenu u avio-industriji, poput predviđanja vremenskih prilika, održavanja aviona, davanja personalizovanih saveta putnicima nakon rezervacija i slično. Holandska avio-kompanija KLM koristi veštačku inteligenciju i u borbi protiv rasipanja hrane, čime ne baci 100 tona obroka na godišnjem nivou. Time ova avio-kompanija proizvodi čak 63 odsto manje otpada.

Rezervacija karte ne znači nužno da će se putnik ukrcati u avion. U zavisnosti od klase, između tri odsto i pet odsto rezervacija se ne ostvari, jer se putnici ne pojave ili zakasne. U saradnji sa Kickstart AI, KLM je razvio poseban model veštačke inteligencije, koji na osnovu istorijskih podataka, daje prognoze o očekivanom broju putnika za svaku klasu. Predviđanja pomoću ovog modela veštačke inteligencije počinju 17 dana pre leta i traju sve do 20 minuta pre poletanja aviona. To znači da se predviđa najtačniji mogući broj putnika za ceo proces keteringa: od kupovine namirnica do utovara obroka, čime se sprečava višak obroka i, posledično, bacanje hrane.

Pročitajte još:

Ovaj model se primenjuje već tri meseca i analiza pokazuje da se zahvaljujući njemu baca 63 odsto manje hrane u poređenju sa sistemom keteringa za svakog rezervisanog putnika. To konkretno znači da je na interkontinentalnim letovima potrebno baciti 2,5 obroka manje, odnosno 1,3 kg po letu. Sveukupno, na godišnjem nivou se uštedi 111 tona hrane na svim KLM-ovim letovima koji polaze sa matičnog aerodroma Shiphol.

„Ulaganja u digitalnu tehnologiju su prioritet za KLM, jer primena veštačke inteligencije u velikoj meri doprinosi poboljšanju naših letačkih operacija i čini ih održivijim. Borba protiv bacanja hrane je dobar primer za to, jer rezultira desetinama hiljada obroka koji se ne bacaju na našim letovima svake godine,” prokomentarisala je Marjan Rintel, generalna direktorka KLM.

Izvor: TOP ONE

Danas počinju prijave za subvencije za kupovinu električnih vozila

Foto-ilustracija: Unsplash (matt-hausmann)
Foto-ilustracija: Unsplash (Taiga Motors)

Vlada Republike Srbije inicirala je program dodele subvencija namenjen podsticanju ekološkog transporta.

Od danas počinje prijava za dodelu subvencija za kupovinu električnih vozila, a izdvojena sredstava su u iznosu od 170 miliona dinara za podršku pri kupovini.

Program je otvoren za prijave fizičkih osoba, pravnih subjekata i preduzetnika, a krajnji rok za prijavu je u oktobru tekuće godine. Subvencije su prilagođene različitim kategorijama vozila, pri čemu je najviši mogući iznos subvencije 5.000 evra.

Program obuhvata i podršku za nabavku električnih mopeda, lakih tricikala, motocikala sa električnim pogonom, uključujući one sa bočnim sedištem, teških tricikala, kao i lakih i teških četvorocikala.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo zaštite životne sredine je tim povodom objavilo vodič za podnošenje zahteva za subvenciju za kupovinu novog električnog vozila. Kako smo ranije pisali, prvi korak jeste podnošenje zahteva – lično na pisarnici, ili poštom na adresu – Ministarstvo zaštite životne sredine, Omladinskih brigada 1, 11000 Beograd, sa naznakom ,,zahtev za subvencionisanje kupovine električnih vozila’’.

Ukoliko je dokumentacije koju je potrebno prikupiti kompletna, sledi izrada rešenja o dodeli subvencije, a građanin koji je podneo zahtev biće lično pozvan da preuzme rešenje.

Tekst Uredbe o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila na električni pogon, možete da pogledate ovde.

Zahtev za subencionisanu kupovinu novog vozila u skladu sa ovom urednom možete da preuzmete ovde.

Energetski portal

Med iz ruke pčelara je najbolji – Evropski savez u borbi protiv polovine falsifikata

Foto-ilustracija: Unsplash (Art Rachen)
Foto-ilustracija: Unsplash (Arwin Neil Baichoo)

U Beogradu se osniva Evropski pčelarski savez. Idejni pokretač Boštjan Noč, predsednik Pčelarskog saveza Slovenije, kaže za RTS da na tržištu ima 50 odsto falsifikovanog meda, a da ga ljudi uopšte ne prepoznaju. Zbog toga će prvi zadatak saveza biti uvođenje jedinstvene metode i laboratorije u Evropi koja će utvrđivati lažni med. Kaže da je danas najbolji med onaj kupljen direktno iz ruke pčelara.

Osnivanje Evropskog saveza za pčelare je poseban, istorijski dan. Boštjan Noč kaže da je jedini motiv da se udruživanjem očuvaju pčele i pčelari i što je još bitnije – zaštite potrošača.

,,Mi znamo da su klimatske promene, da pčele bez pčelara ne mogu preživeti, a pčelar je u veoma teškoj situaciji“, upozorava Noč.

Kako prepoznati falsifikat

Na svetskom tržištu ima 50 odsto falsifikata meda, ljudi ga uopšte ne prepoznaju, a taj med pčele ni videle nisu. Noč ističe da je najveći problem što falsifikovani med i laboratorije teško prepoznaju.

,,Taj med ne vredi ništa, to nije med, to se ne sme zvati med. To je neka šećerna smeša. Danas je idealna prilika na tržištu da potrošači direktno iz ruke pčelara kupuju pravi med. I ja uvek kažem, najbolji med bilo gde u svetu je direktno iz ruke pčelara“, savetuje pčelar.

Jedan od prvih zadataka na kojima će raditi Evropski savez pčelara je uvođenje jedinstvene metode i laboratorije koja će za celu Evropu utvrđivati šta je falsifikat meda.

,,Zbog oprašivanja, 30 posto hrane ne bi bilo, ako ne bi bilo pčela. Evropa treba da uvede kvote za uvoz meda iz trećih država, jer samo na takav način pčelarstvo može preživeti. Bez pčelara i pčela, nema hrane“, ukazuje Noč.

Pročitajte još:

Trovanje pčela pesticidima

Foto-ilustracija: Pixabay (Maxime Gilbert)

Jedan od velikih problema je i nekontrolisano trovanje pčela pesticidima. Noč smatra da cela Evropa mora za pčelarstvo imati ista pravila. To znači da cela Evropa mora ukloniti sve ono što šteti pčelama i uvesti strože standarde.

,,Još jednom kažem, ako ne radimo svi za jedno, svi za pčele, svi za to, onda neće biti hrane. Mi znamo da u svetu ima puno gladnih. To ne želi niko, pa ni najmanji pčelari. Tako da danas je istorijski dan“, ističe slovenački pčelar.

Ukazuje da pčele i pčelari ne poznaju granice, zbog čega je evropski savez veoma nužan.

,,Sada ima 26 udruga. Ja želim da se priključe ostale evropske zemlje, jer jači smo kad smo zajedno. Ne vidimo politike, ne vidimo granice, jer radimo nešto dobro za prirodu i za naše potrošače. Sarađivaćemo i sa Svetskim savezom“, poručuje Boštjan Noč.

Izvor: RTS

Pravo i zelena energija su dobitna kombinacija

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto: BD2P

Energetski portal, kao medij koji želi da doprinese rodnoj ravnopravnosti i inkluzivnosti žena u sektor zelene energije, odlučio je da podrži kampanju promocije uspešnih žena koje sprovodi Udruženje Obnovljivi izvori energije Srbije. U narednom periodu objavljivaćemo intervjue Udruženja OIE SRBIJA sa ciljem da podstaknemo mlade devojke i žene da se obrazuju i karijernu šansu potraže u sektoru OIE.

Milica Pešterić, partnerka u advokatskoj kancelariji Bojović Drašković Popović & Partners, za energetiku u širem smislu zainteresovana je oduvek – još otkako je u školi bila polaznica istraživačke stanice „Petnica“.

Tokom studija privremeno se udaljila od energetike, stekavši zvanje diplomiranog pravnika na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu, ali ju je prvo zaposlenje u Naftnoj industriji Srbije (NIS) dovelo nazad, kroz pravnu podršku energetici.

Tu je i danas, kao advokatica i partnerka u kancelariji Bojović Drašković Popović & Partners. Njen glavni fokus su oblasti prava energetike, ugovornog prava, kao i privrednog prava uopšte.

U oblasti privrednog prava usavršavala se na Kembridž univerzitetu u Engleskoj, gde je apsolvirala i koncept rodne ravnopravnosti. Šta je tamo naučila, kakav je položaj žena u advokaturi Srbije, zašto savetuje mladim devojkama da spoje pravo i zelenu energiju, ali i čime se rukovodi u modnom dizajnu, kojim se bavi u slobodno vreme, Milica Pešterić otkriva za portal OIE Srbija.

Pročitajte još:

Da li ste, prilikom upisivanja Pravnog fakulteta, bili zainteresovani za energetiku ili je specijalizovanje za ovu oblast došlo spletom nekih drugih okolnosti?

– S obzirom na to da sam kao đak bila polaznica istraživačke stanice „Petnica“, seminar geologije, moglo bi se reći da sam za energetiku u širem smislu bila zainteresovana oduvek. Međutim, nakon „Petnice“ sam odlučila da upišem Pravni fakultet, a ne neke od inženjerskih studija koje bi me direktno povezale sa energetikom. Tokom osnovnih i master studija sam se privremeno udaljila od energetike, ali me je moje prvo zaposlenje u Naftnoj industriji Srbije (NIS) dovelo nazad, kroz pravnu podršku energetici, a tu sam, kao advokatica i partnerka, i danas.

Kakav je položaj žena u advokaturi Srbije?

– Mislim da je dobar. Međutim, treba reći da su advokatice, uz minimalne izuzetke u slučaju kada su članice advokatskog ortačkog društva, preduzetnice. Pored neizvesnosti koju ovaj status nosi u slučaju sprečenosti za rad ili uzimanja kredita, što je karakteristično za oba pola, položaj advokatica je dodatno otežan u slučaju odsustvovanja zbog rađanja deteta, odnosno trudničkog bolovanja i porodiljskog odsustva.

Ako analiziramo samo korporativnu advokaturu, mogu da kažem da su advokatice isto ili slično pozicionirane kao i advokati, u smislu zarade i pozicije, tj. da uspeh zavisi od njih, a ne od podele uloga i zasluga po osnovu pola.

Foto: Privatna arhiva

S obzirom na to da ste specijalizovani za pravo u energetici, da li su u tom sektoru dominantnije žene ili muškarci?

– Uzimajući u obzir samo korporativno-pravni sektor vezan za pravo energetike, uočavam malu prednost u korist kolega, ali i tendenciju porasta broja koleginica na rukovodećim pozicijama u pravu energetike.

Radili ste u kompaniji koja je evropski gigant za sektor nafte i gasa. Kakav je položaj žena u tom sektoru?

– Moj utisak, iz vremena kada sam radila kao pravnik angažovan u sektoru nafte i gasa, jeste da je broj žena zaposlenih na rukovodećim pozicijama i žena uopšte bio značajan, u svim sektorima, ne samo pravnom, a mislim da je jednakost bila dostignuta i u pogledu zarade. Žene su se „pitale“ u tom biznisu, ako smem tako da se izrazim. Što se tiče pravne funkcije, sada više nego pre, s obzirom na to da je rukovodilac funkcije – koleginica.

Usavršavali ste se na Kembridž univerzitetu u Engleskoj. Da li ste primetili razliku u odnosu na Srbiju u pogledu rodne ravnopravnosti?

– Rodna ravnopravnost nije koncept koji sam naučila u inostranstvu, već upravo u Srbiji, na različitim obukama u nevladinom sektoru, sredinom dvehiljaditih. Primena tih principa u praksi je prisutna tek sada u punom kapacitetu, gotovo dvadeset godina kasnije. Što se tiče obrazovnog sistema Engleske, a mogu da se osvrnem samo na studentski život, rodna ravnopravnost se poštuje i o tome se vodi računa u svim aspektima organizacije studiranja, od prijema na fakultet pa nadalje. Mizogino ponašanje, seksistički komentari i bilo koji omalovažavajući odnos prema koleginicama je, ako ne iskorenjen, a onda na nivou neprijatnog izuzetka i strogo društveno i formalno sankcionisan, a predstavlja i reputacioni rizik. Napomenula bih jedino da je potrebno da se studentkinje više  motivišu za upis STEM (science-technology-engineering-mathematics) studija, kako bi se i u ovim akademskim oblastima postigla ravnopravnost polova.

Koliko ste zadovoljni regulatornim okvirom u oblasti OIE u Srbiji? Da li vidite prostor za unapređenje?

– Nakon godina pravne nesigurnosti i blokade projekata iz OIE, od 2021. godine naovamo možemo reći da su učinjeni značajni koraci u ovoj oblasti. Očigledno se temeljno radi na regulativi u oblasti OIE, i mada se i greši ( a ko radi taj i greši), ipak pozitivno ocenjujem napredak u razvoju regulative u oblasti OIE.

Prostora za unapređenje uvek ima i smatram da investitori kao zainteresovane strane, uvek na vreme ukažu na potrebe izmena propisa u čemu aktivno i učestvuju.

Moje očekivanje je da se uspostavi dugoročna stabilnost i predvidivost regulativnog okvira, odnosno da se obezbedi povoljna investiciona klima na održiv i ekološki prihvatljiv način.

Foto: Đorđe Tomić

U koje OIE projekte ste trenutno uključeni?

– Uključeni smo u više projekata iz oblasti OIE, ali bismo posebno istakli saradnju sa CWP-om na njihovim projektima u Republici Srbiji.

Da li savetujete mladim pravnicama da prve poslove traže u sektoru zelene energije i održivog razvoja?

– Apsolutno. Bavljenje pravom je generalno perspektivno, ali kombinovano sa nečim toliko atraktivnim i neophodnim kao što je zelena energija, predstavlja svakako pun pogodak.

U slobodno vreme bavite se modnim dizajnom, a učestvovali ste na Nedeljama mode u Beogradu i Torinu. Kakav je Vaš odnos prema modi, i sa aspekta kupca i dizajnera?

– Osnovni pristup i sa aspekta kupca i dizajnera, i iz ugla održivosti, a i dobrog stila, morao bi biti „manje je više“ (the less is more). Pod ovim pre svega mislim na proizvodnju (izradu) i kupovinu odevnih predmeta od kvalitetnih materijala koji se duže čuvaju i nose, a ne odbacuju lako, a poželjno i prerađenih ili recikliranih od starijih odevnih predmeta. Takođe, nerobovanje trendu i okretanje vintage ili second hand konceptu.

Izvor: OIE Srbija