Home Blog Page 303

Na Zapadnom Balkanu živimo u otrovnom oblaku

Foto: RERI
Foto-ilustracija: Unsplash (Alexander Tsang)

Emisije zagađujućih čestica iz velikih postrojenja u većini zemalja Zapadnog Balkana veće su od propisanih graničnih vrednosti, a termoelektrane na ugalj prema poslednjim podacima emituju više sumpor‐dioksida nego ukupno sva takva postrojenja u EU. Ugalj u svetu odlazi u istoriju i danas je već isplativije graditi solarne elektrane i vetroparkove nego održavati postojeće termoelektrane. Kompanije koje proizvode i koriste ugalj suočene su sa sve većim troškovima na ime dozvola za emitovanje ugljen‐dioksida i ispunjavanja propisa za zaštitu životne sredine, pa ubrzavaju planove za gašenje ili bar za prelazak na druga goriva.

I dok u širem regionu investitori otkazuju planove za gradnju novih pogona, gase i najavljuju gašenja desetina postojećih, Srbija i Bosna i Hercegovina i dalje prednost daju planovima za nove termoelektrane.

Zapadni Balkan ima najgori kvalitet vazduha u Evropi –zagađenost vazduha izazove preko 30.000 slučajeva prerane smrti u regionu. Velike posledice po zdravlje izaziva i korišćenje fosilnih goriva u industriji, kućnim kotlovima za grejanje, poljoprivredi i saobraćaju.

Ceo Zapadni Balkan je podjednako ugrožen, pogotovo tokom grejne sezone, kada ovog zajedničkog neprijatelja često možemo videti i osetiti. Krajnje je vreme da svi zajedno krenemo u borbu protiv zagađenja vazduha u našem regionu.

Procenjuje se da zbog izloženosti zagađenju vazduha svake godine u Albaniji prerano premine 4.000 ljudi, u BiH 5.900 ljudi, u Crnoj Gori 900, 3.400 u Severnoj Makedoniji, 2.800 na Kosovu, a 11.400 u Srbiji. Između 80 i 90 odsto tih smrti je uzrokovano kardiovaskularnim bolestima (moždani udar i bolesti srca). Većina umrlih, između 50 i 70 odsto, čije se smrti mogu pripisati lošem kvalitetu vazduha, su osobe radnog uzrasta.

Studija koju su objavili HEAL, Sandbag, CAN Europe, CEE Bankwatch i Europe Beyond Coal pokazala je da je 2016. godine 3.906 osoba prerano umrlo usled zagađenja vazduha samo iz termoelektrana na ugalj koje se nalaze na Zapadnom Balkanu, od čega je zapravo većina slučajeva nastupila van regiona, u državama članicama Evropske unije.

Prema rezultatima istraživanja Programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP) iz 2019. godine, samo u 19 većih gradova, izuzimajući Kosovo, od direktne izloženosti zagađenom vazduhu prevremeno umire skoro 5.000 ljudi godišnje.

Države ne daju objedinjene podatke o ekonomskim posledicama zagađenosti vazduha

Državne finansije su pod pritiskom, najviše zbog troškova lečenja i izgubljenih godina života, ali u budžetu na strani rashoda ne možemo videti tu stavku objedinjenu, iako je jedna od glavnih.

U pomenutoj studiji navodi se da su termoelektrane na ugalj na Zapadnom Balkanu odgovorne za ekonomsku štetu na ime zdravstvenih troškova između 6,1 i 11,5 milijardi evra godišnje, od čega više od polovine snosi EU. Na Zapadni Balkan odlazi skoro trećina, dok se posledice osećaju čak i u Rusiji i u Egiptu. Novac koji se izgubi na ovaj način za godinu ili dve dana u našem regionu bio bi dovoljan za izgradnju solarnih elektrana koje bi zamenile skoro sva postrojenja za proizvodnju električne energije iz uglja.

Treba znati i da opasne materije i jedinjenja u vazduhu podstiču klimatske promene i da ćemo i na tom polju platiti ogroman račun, u slučajevima poplava, suša i epidemija.

Sitne čvrste čestice su najveći ubica od svih zagađujućih materija u vazduhu

Termoelektrane na ugalj i industrija su među glavnim izvorima emisije sumpor‐dioksida na Zapadnom Balkanu, a azotni oksidi najviše dolaze iz termoelektrana na ugalj i saobraćaja. U većini zemalja regiona, emisije SO2, NOx i PM čestica iz velikih postrojenja veće su od graničnih vrednosti, određenih u nacionalnim planovima za smanjenje emisija.

U BiH se registruju prekoračenja PM10, SO2, O3 i NO2. Koncentracije PM10, NO2 i O3 u Srbiji i Severnoj Makedoniji često prelaze maksimalne dozvoljene vrednosti. Stanovništvo Albanije je veoma izloženo azot‐dioksidu i ozonu. U toj zemlji nema termoelektrana na ugalj.

Od 37 zemalja koje šalju izveštaje Evropskoj agenciji za životnu sredinu, u osam je 2018. godine premašen maksimalni preporučeni nivo izloženosti česticama PM2.5. Od njih se pet nalazi na Zapadnom Balkanu (sve zemlje Zapadnog Balkana osim Crne Gore, za koju nije bilo podataka). Dnevna granična vrednost PM10 je u gradovima Zapadnog Balkana bila 120 do 180 dana godišnje iznad dozvoljene, a propisana je granica od 35 dana godišnje.

Stanovnici Albanije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Kosova, Srbije i Severne Makedonije pate zbog zagađujućih materija iz dimnjaka elektrana i toplana te fabrika koje koriste ugalj i naftne derivate.

Vazduh truju postrojenja za preradu fosilnih goriva i zastareli kućni kotlovi za grejanje. Ozbiljno zagađenje izazivaju i građevinske i poljoprivredne aktivnosti i saobraćaj.

Osim što zdravlje i životnu sredinu ugrožavaju požari na neuređenim deponijama, poslednjih godina deo stanovništva sve više u kućne peći ubacuje plastiku, gumu i odbačenu lakiranu i farbanu drvenu građu. To nije nužno plod neobaveštenosti, već odraz siromaštva, u ovom slučaju energetskog. Povrh toga, stvaramo sve više otpada, a sistem na to nema adekvatan odgovor, kao ni na ostala pitanja u pogledu kvaliteta vazduha.

Foto-ilustracija: Pixabay

Pritiskom i udruživanjem do čistog vazduha

Institucije su odgovorne građanima i građankama. Ujedinjeni Balkan za čist vazduh se pridružuje solidarnoj i zajedničkoj borbi stanovnika svake ulice, kvarta, sela i grada na Zapadnom Balkanu da udišu čist vazduh. Ugalj u svetu postaje ružna uspomena. Već je isplativije graditi solarne elektrane i vetroparkove nego održavati većinu postojećih termoelektrana, čak i onih novijih. Oprema za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora drastično pojeftinjuje. Kompanije koje proizvode i koriste ugalj suočene su sa sve većim troškovima na ime dozvola za ispuštanje ugljen‐dioksida i ispunjavanja propisa za zaštitu životne sredine. Stoga, one ubrzavaju planove za gašenje ili barem za prelazak na druga goriva.

Šesnaest termoelektrana na ugalj u zemljama Zapadnog Balkana emitovalo je 2016. godine više sumpor‐dioksida nego svih 250 u EU

Prema podacima za 2016. godinu iz navedenog izveštaja koji su objavili HEAL i druge organizacije, šesnaest termoelektrana na ugalj na Zapadnom Balkanu, koliko ih i dalje ima, emitovalo je više sumpordioksida (SO2) nego svih 250 koje su radile u Evropskoj uniji. Prema podacima koje je prikupila organizacija Europe Beyond Coal, u međuvremenu je u EU i Velikoj Britaniji ostalo samo 219 aktivnih termoelektrana na ugalj snage preko 15 megavata. U širem regionu, koji uključuje i Tursku, investitori su samo prošle godine otkazali planove za izgradnju devet, a ugasili ili najavili gašenje još 68 pogona.

Gotovo je izvesno da će nekoliko preostalih projekata biti zaustavljeno, a pitanje je šta će biti i s onima koje su već u izgradnji. Skoro polovina članica EU namerava da u roku od deset godina potpuno odbaci ugalj, a lako može da se desi da ih bude više. Slične su tendencije u Japanu, Kini i Sjedinjenim Državama. Za to vreme, Srbija i Bosna i Hercegovina i dalje prioritet daju planovima za izgradnju novih termoelektrana.

Javni novac ne bi trebalo da se troši na finansiranje prljave industrije uglja

Države u regionu na ovaj ili onaj način daju ogroman novac građana za rudnike uglja i izgradnju, održavanje i rekonstrukciju termoelektrana. Budući da ovaj sektor gubi tržišnu bitku sa obnovljivim izvorima energije, ne može da opstane bez subvencija, a ta sredstva svakako mogu bolje da se upotrebe. Sistem stanica za merenje zagađenosti i dalje često ne ispunjava sve potrebne kriterijume. I ovde ima prostora za angažovanje građana i građanki. Brojni mali kućni uređaji za merenje kvaliteta vazduha su umreženi preko popularnih aplikacija i postaju kontrolori ponekad neopouzdanih državnih podatka o zagađenju vazduha.

U Severnoj Makedoniji već postoje podsticaji za zamenu kotlova za grejanje na fosilna goriva u domaćinstvima čistijim rešenjima, na šta mogu da se ugledaju i ostale zemlje u regionu. I drugde na Zapadnom Balkanu ima skromnih pomaka, pogotovo kada je reč o projektima izgradnje toplana koje koriste obnovljive izvore energije. Pogoni na biomasu niču po Srbiji i BiH, a u regionu se sve više koriste geotermalne pumpe za grejanje i hlađenje objekata.

Balkan samo zajedničkim snagama može sprovesti energetsku tranziciju

Napuštanje upotrebe uglja je najvažnija stavka za poboljšanje kvaliteta vazduha

Ovdašnjim državama treba da bude jasno da nema budućnosti sa zastarelim termoelektranama i da je jedini izbor ubrzani prelazak na energiju sunca i vetra. Za funkcionisanje takvog sistema, koji zavisi od vremenskih prilika, neophodno je međusobno povezivanje strujnih mreža zemalja Zapadnog Balkana i izgradnja postrojenja za skladištenje struje. To su najvažnije mere za smanjivanje zagađenosti vazduha. Međutim, ozbiljan napredak zahteva i pooštravanje standarda kvaliteta vazduha i poboljšavanje propisa o zagađivačima, te njihovu strogu primenu u slučajevima državnih termoelektrana i pogona, ali i onih u privatnom vlasništvu.

Svih šest zemalja našeg regiona je u novembru 2020. potpisalo Sofijsku deklaraciju i tako prihvatilo Zelenu agendu za Zapadni Balkan i obavezalo se da će slediti politiku EU i njen evropski zeleni plan koji predviđa postizanje klimatske neutralnosti najkasnije do 2050. godine. Regionalna saradnja je put ka poboljšanju kvaliteta vazduha, ali i ka tehnološkom napretku i unapređivanju ekonomske konkurentnosti, uz mogućnost povećanja ambicija i ciljeva navedenih u dokumentu.

Zelena agenda za region podrazumeva regulisanje prekograničnog uticaja zagađenosti vazduha, donošenje strategija za poboljšanje kvaliteta vazduha i podizanje kapaciteta sistema merenja. Lideri EU su nagovestili da pristup bespovratnim sredstvima i jeftinim kreditima neće biti moguć ukoliko se ne ispunjavaju ciljevi.

Građanima treba olakšati instaliranje uređaja za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora u domaćinstvima. Dalje, projekti energetske efikasnosti u zgradarstvu i podsticaji i olakšice na tom polju mogu znatno da smanje potrošnju goriva.

Izvor: RERI

45 miliona dinara za zamenu individualnih ložišta u Užicu

Foto: Wikipedia/ CrniBombarder!!!
Foto: Grad Užice

U cilju smanjenja zagađenja vazduha na teritoriji grada Užica raspisan je Javni poziv za privredne subjekte i Konkurs za fizička lica za mere smanjenja aerozagađenja iz individualnih izvora, saopšteno je na sajtu grada.

Ukupno raspoloživa sredstva podsticaja Grada i Ministarstva zaštite životne sredine za ovu namenu iznose 45.000.000 dinara.

Kako je istakla Nada Jovičić, član Gradskog veća za zaštitu živtne sredine, energetsku efikasnost i turizam, privredni subjekti koji se bave nabavkom i ugradnjom ložnih uređaja mogu se prijaviti do 3. maja, dok je konkurs za fizička lica otvoren do 19. maja.

“Najveći iznos sredstava 30 miliona dinara opredeljen je za nabavku i ugradnju kotlova na gas, gde je maksimalno učešće Grada i Republike Srbije do 100.000 dinara sa PDV-om po prijavi, odnosno do 50 odsto ukupne vrednosti radova po prijavi sa PDV-om. Za meru nabavke i ugradnje toplotnih pumpi namenjeno je 5 miliona dinara a maksimalno učešće Grada i Republike Srbije do 200.000 dinara sa PDV-om po prijavi, odnosno do 50 odsto ukupne vrednosti radova po prijavi sa PDV-om. 10 miliona dinara opredeljeno je za nabavku i ugradnju kotlova ili etažnih peći i peći i šporeta na drvni pelet pri čemu je maksimalno učešće Grada i Republike Srbije je do 100.000 dinara sa PDV-om po prijavi, odnosno do 50 odsto ukupne vrednosti radova po prijavi sa PDV-om ( za kotlove i peći na pelet u sistemu grejanja) i 70.000 dinara sa PDV-om za peći i šporete na pelet”.

Važno je naglasiti i da se prvi put ove godine dozvoljava učešće na konkursu fizičkim licima, odnosno  objektima koji su u postupku legalizacije, s tim što se podrazumeva da su predata sva potrebna dokumenta do izdavanja rešenja o legalnosti odnosno o ozakonjenju objekta, što podrazumeva izveštaj o zatečenom stanju kao i elaborat geodetskih radova za sve mere, osim one koja se odnosi na nabavku kotlova na gas.

Takođe prvi put za sredstva mogu konkurisati sva fizička lica sa teritorije grada, bez obzira na to da li je reč o gradskim ili seoskim mesnim zajednicama. I vlasnici stanova u stambenim zgradama koji nemaju uslove za priključenje na gradski toplovod mogu računati na subvencije ukoliko ispune neophodne uslove.

Javni poziv za privredne subjekte možete preuzeti OVDE.

Konkurs za fizička lica možete preuzeti OVDE.

Energetski portal

Održana svetska premijera potpuno električnog Mercedes EQS SUV modela (VIDEO)

Foto: Mercedes-Benz Press
Foto: Mercedes-Benz Press

Mercedes-Benz je odlučno zakoračio u eru električnih automobila o čemu svedoči i današnja svetska premijera potpuno električnog EQS SUV modela koja je održana u digitalnom formatu.

EQS SUV kombinuje aerodinamični dizajn i udobnost EQS limuzine sa prostranošću SUV-a. Ovaj model ima veliko međuosovinsko rastojanje (3.210 milimetara) poput EQS limuzine, ali je preko 20 centimetara viši. Dugačak je 5.125 mm, širok 1.959 i visok 1.718 mm. 

Luksuzni enterijer opremljen je naprednom digitalnom kontrolnom tablom i inovativnim ukrasnim detaljima koji stvaraju avangardni ambijent, saopštila je kompanija.

U njemu se može voziti sedam putnika, mada je dodavanje trećeg reda sedišta sa dva dodatna zasebna sedišta opciono.

Članica Upravnog odbora Mercedes –Benza Brita Seger objasnila je da je vozilo namenjeno porodicama jer nudi dovoljno mesta za sedenje i ekrane u visokoj rezoluciji za zabavu najmlađih, ali i avanturistima kojima je potreban prostran i komforan automobil.

“Kada EQS SUV bude lansiran u drugoj polovini 2022. godine, ispuniće želje mnogih kupaca. Ciljne grupe su različite, ali ih ujedinjuje aktivan način života. Najzad, EQS SUV jednostavno izgleda fantastično. On spaja luksuz i tehnologiju u važnom segmentu elektromobilnosti i time oslikava pionirski duh Mercedes-Benza“, rekla je Seger.

Ljubitelji Mercedesovih automobila moći će da izaberu jednu od tri verzije EQS SUV modela – EQS 450+ od 360 konjskih snaga i 568 Nm koji poseduje elektromotor pozadi, zatim EQS 450 4Matic snage 360 KS i 800 Nm koji ima dva elektromotora i najjaču verziju EQS 580 4MATIC od 544 KS i 850 Nm koja poseduje četiri snažna motora za pogon na sva četiri točka.

U zavisnosti od opreme vozila i konfiguracije, mogući domet EQS SUV modela je između 536 i 613 kilometara.

Baterije, visokonaponski kablovi i druge komponente su projektovane i zaštićene tako da ispunjavaju visoke bezbednosne zahteve Mercedes-Benza u slučaju nezgode.

Foto: Mercedes-Benz Press

Kompanija je takođe najavila da će reciklirati baterije iz Mercedesovih električnih vozila, a za tu namenu u Nemačkoj će biti izgrađena fabrika za reciklažu baterija na bazi hidrometalurgije. Analogno ovoj tehnologiji, kompanija planira da zatvori krug reciklaže sa visokotehnološkim partnerima za reciklažu baterija u Kini i SAD.

U saopštenju komapnije navode i da sa ovim modelom Mercedes-Benz čini veliki korak ka mobilnosti sa nultom emisijom. EQS SUV je proizveden na način koji je potpuno ugljenično neutralan te predstavlja idealno rešenje za mobilnost bez emisija, inteligentno očuvanje resursa i odgovornu kružnu ekonomiju.

Milena Maglovski

Klimatske promene uskoro obavezan predmet u školama u Britaniji

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Uticaj globalnog zagrevanja primećuje se gotovo u celom svetu. Već godinama se prave planovi i pokreću akcije kako bi došlo do promena, jer će posledice svega što se trenutno dešava najviše osetiti najmlađi stanovnici planete. 

Definiciju šta su klimatske promene i kako zaštiti životnu sredinu deca nauče u školama, ali ništa više od toga. Nažalost informacije o ovoj veoma bitnoj temi najčešće dobijaju putem društvenih mreža i uznemirujućih vesti. Neki od njih se zainteresuju za ovu temu, dok je drugima ona potpuno nebitna.

Kako bi najmlađe naučili svemu što do sada znamo, o klimatskim promenama Britanska uprava za obrazovanje (DfE) osmislila je program po kom će učenici učiti o ovoj temi.

Tako u školama u Velikoj Britaniji uskoro počinje edukacija najmlađih, a u fokusu programa je zaštita planete. Na časovima će učiti i o organizmima, njihovim staništima, o životnoj sredini, održivosti kako bi stekli znanja o prirodi koja nas sve okružuje.

Naučiti mlade kako da žive sa posledicama koje donose klimatske promene i kako da se im se prilagode jedan je od najvećih izazova sa kojima se čovečanstvo suočava.

Novi nastavni plan omogućiće im da razviju veštine koje će im pomoći da se u budućnosti bave poslom u oblasti očuvanja životne sredine i prirode.

Najmlađi će učiti o vremenu, staništima, godišnjim dobima, kao i o tome kako se okruženje može može promeniti u klimatskim zonama. Dok je za nešto starije pripremljen program koji se odnosi na sve aspekte klime, ekosistema, razumevanje klimatskih promena i kako se protiv njih boriti.

Jedno je sigurno, mlade je neophodno što pre edukovati kako bi bili spremni za sve ono što ih u budućnosti očekuje. Ostaje nam da vidimo kada će slični programi početi da se primenjuju u svim osnovnim i srednjim školama širom sveta.

Milica Radičević

Crna Gora prva u Evropi po proizvodnji struje iz vetra

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Grahame Jenkins)

Crna Gora je u nedelju, 17. aprila, prema podacima sajta windeurope.org, bila na vrhu liste evropskih zemalja prema procentu dobijene energije iz vetroelektrana. Dva vetroparka “Možura” i “Krnovo” tada su zadovoljili 45 odsto ukupnih crnogorskih potreba za električnom energijom.

„WindEurope“ je udruženje za energiju vetra u Evropi, čije članice su nacionalna udruženja za energiju vetra svih evropskih zemalja. Svakodnevno na sajtu objavljuje podatke o učešću energije iz vetra u ukupnoj proizvodnji električne energije u pojedinačnim državama.

Crna Gora trenutno u elektroenergetskom sistemu ima vetropark “Krnovo”, instalisane snage 72 MW, i vetropark “Možura”, snage 46MW. Uskoro će im se pridružiti vetropark “Gvozd”, predviđene instalisane snage 54 MW, dok je u planu i vetroelektrana “Braići” od 100 MW.

S obzirom na povoljne klimatske prilike i značajne količine sunca i vetra, jasno je da bi Crna Gora u budućnosti investiranjem u solar i vetar mogla veoma brzo da transformiše svoju elektroenergetiku i da relativno bezbolno realizuje briselski imperativ procesa dekarbonizacije.

Crna Gora je od 24. maja do 2. juna 2019. godine prvi put proizvela dovoljno energije iz obnovljivih izvora za zadovoljenje svih potreba, čime se pridružila malom broju država koje se mogu pohvaliti da su iz domaćih obnovljivih izvora energije proizveli svu potrebnu energiju.

U tom razdoblju, u kojem je TE “Pljevlja” bila van pogona, proizvedeno je oko 82 miliona KWh energije, a potrošeno oko 75 miliona KWh.

Evropa je instalirala 17 GW novih kapaciteta vetra u 2021. godini, od čega je u zemljama Evropske unije instalirano 14 GW. Četiri petine ukupnog broja vetroelektrana instalirano je na kopnu.

Vetar je činio 16 odsto električne energije potrošene u Evropskoj uniji u 2021. godini, te se ukupni kapaciteti iz vetroparkova u Evropi sada procenjuju na oko 235 GW.

Holandija je zemlja koja je izgradila najviše vetroparkova, većinom na moru, dok je Norveška izgradila najveći kopneni vetropark. Ozbiljan progres su učinile Španija i Francuska, dok je Nemačka u protekloj godini najmanje investirala još od 2010. godine.

Energija vetra danas obično dolazi u dva različita tipa – vetroelektrane na kopnu i vetroelektrane na moru. Vetroelektrane na kopnu i na moru pružaju dve opcije za masovnu proizvodnju električne energije iz vetra, a postoje različiti kompromisi za obe vrste instalacija. Vetroparkovi na kopnu su danas najpopularniji tip vetroparka na svetu, ali u razvijenim zemljama rapidno raste interesovanje i za izgradnju vetroelektrana na moru.

Izvor: RTCG

Plan za gasovod Beograd-Valjevo-Loznica na javnom uvidu

Foto: Vlada Republike Srbije
Foto-ilustracija: Unsplash (Quinten de Graaf)

Javni uvid u Nacrt prostornog plana područja posebne namene razvodnog gasovoda Beograd-Valjevo-Loznica sa elementima detaljne regulacije održaće se od 15. aprila do 14. maja, objavilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Na javnom uvidu, koji traje 30 dana, biće i Izveštaj o strateškoj proceni uticaja Prostornog plana na životnu sredinu.

Povod za izradu i donošenje plana je, kako se navodi u nacrtu,  „stvaranje uslova za realizaciju nacionalnih interesa u oblasti razvoja energetske infrastrukture na principima održivog razvoja”.

„Izrada Prostornog plana svrstana je u prioritetne planske dokumente za donošenje i za cilj ima izgradnju razvodnog gasovoda od Beograda ka Valjevu i Loznici, čime će se aktivirati i bolje pozicionirati privredni potencijali područja Кolubarskog i Mačvanskog okruga“, piše u nacrtu.

Naručilac izrade plana je Milenijum tim.

Granica plana obuhvata koridor duž sistema gasovoda ukupne dužine od oko 192 kilometara.

Planom su obuvaćeni delovi teritorija gradskih opština Barajevo, Obrenovac, Čukarica i Lazarevac (grad Beograd), delovi grada Valjeva i opština Lajkovac, Mionica, Ub i Osečina (Кolubarski upravni okrug), kao i delovi opštine Požega (Zlatiborski upravni okrug) i grada Loznice i opštine Кrupanj (Mačvanski upravni okrug).

Javni uvid održavaće se svakog radnog dana u zgradama lokalnih samouprava koje su u obuhvatu planskog dokumenta, odnosno u zgradama skupština grada Beograda i gradova Valjevo i Loznica, gradskih opština Čukarica, Barajevo, Lazarevac i Obrenovac i opština Lajkovac, Mionica, Ub, Osečina, Кrupanj i Požega, kao i na internet stranici Ministarstva građevinarstva.

Javna prezentacija planskog dokumenta biće održana  27. aprila u 12 časova u Velikoj sali Gradske uprave grada Valjeva, dok će javna sednica Кomisije za javni uvid biti u sredu 1. juna.

Fizička lica i predstavnici pravnih lica koja su u toku trajanja javnog uvida podnela primedbe u pisanom obliku, mogu prisustvovati javnoj sednici i usmeno ih obrazložiti, navodi Ministarstvo.

Izvor: Nova Ekonomija

Zašto su srpski mlinari na korak od odluke da zaustave proizvodnju brašna

Foto-ilustracija: Unsplash (Theme Photos)
Foto-ilustracija: Pixabay

Šestonedeljna zabrana izvoza brašna, uvedena da bi se zaštitilo domaće tržište od potresa koji je iz Ukrajine pogodio ceo svet, zadala je našim mlinarima velike muke. U silosima imaju nikad veće zalihe brašna tipa 500 i 850, pa su mnogi pred odlukom da zaustave proizvodnju. Uz to, bez deviznog priliva imaju problem sa plaćanjem svojih obaveza.

Potrošači u Srbiji najčešće kupuju finije brašno, tip 400. Njega se u proizvodnji dobija znatno manje nego tipa 500, koji koriste pekari, poslastičari, konditori i koji se uglavnom izvozi

Kako je država pre mesec i po dana spustila rampu za izvoz brašna, mlinari su se našli u ozbiljnom problemu. A skladišta su puna.

„Mi imamo oko 1.500 tona brašna tipa 500 i 850 u zalihama, pre svega, silosima i magacinima. To nam u ovom trenutku stvara dodatni problem pošto su te zalihe na nivou koji nikada ranije nismo imali. Dovodi do toga da razmišljamo da na kraći period zaustavimo proizvodnju bez obzira što imamo dovoljno sirovina i do iza nove žetve, a kao što se zna žetva stiže za dva meseca“, kaže Predrag Đurović iz kompanije „Žitopromet Mlin“ iz Sente.

Zabrana izvoza žitarica, ulja i brašna imala je smisla kada su počeli geopolitički potresi zbog sukoba u Ukrajini koja je veliki izvoznik žita, smatraju u Privrednoj komori Srbije.

Aleksandar Bogunović, sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju PKS, ističe da koliko god pričali da smo poljoprivredna zemlja i da imamo svega, to se ne vidi kada krene kriza.

„Ljudi navale na rafove, oni fizički ne mogu da se napune i onda kada vidite da nema brašna onda ćete da kupite šećer, ulje i tu kreće krizni stampedo. Da bi se to sprečilo država je uvela dobru meru i napravili smo stabilnost. To je trajalo neko vreme, ali već posle treće nedelje se smirila i sada je krenuo pad tražnje“, poručuje Bogunović.

Dodatni problem nastao je što su u međuvremenu naša tradicionalna tržišta našla zamenu za proizvođače iz Srbije.

Bogunović naglašava da brašno ne može da se lageruje na duži vremenski period, jer kad krene lepo vreme kreće i žižak da radi.

„Pored toga kod brašna cena je sada jako dobra i treba je iskoristiti. Imamo i tradicionalne kupce koji su oslonjeni na nas. Nije lako doći do kupca. Ovu situaciju koriste Mađarska, Bugarska, Hrvatska. I Makedonija ima mlinove“, kaže sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju PKS.

Mlinarska industrija je sigurni kupac pšenice. Godišnje otkupi više od 600.000 tona i sve koristi za preradu, a ne za dalju prodaju. Zbog pada prihoda od izvoza, mnogi mlinari sada razmišljaju kako će obezbediti novi rod.

Foto-ilustracija: Unsplash (Annie Spratt)

„Dižući kredite i kupujući od dobavljača mi smo sredstva zarobili u sirovinu a ako se desi slučaj kao sada, da sa tom sirovinom ne možemo slobodno da raspolažemo, da ne možemo da je prerađujemo i izvozimo naše proizvode i da sa tim novcem servisiramo obaveze prema bankama onda je veliki rizik za naše poslovanje i budućnost“, smatra Predrag Đurović.

Mlinari ističu da izvoz ne bi uticao na poskupljenje brašna, jer je u Srbiji mesecima na snazi Uredba o ograničenju cena osnovnih životnih namirnica.

Podsećaju da su za dva meseca važenja uredbe dobili jeftiniju pšenicu iz robnih rezervi, dok za februar i mart još čekaju pomoć države.

Pre nekoliko dana u Vladi je održan sastanak na kojem su razmatrane mogućnosti uvođenja kvota za izvoz žitarica i puštanje slobodnog izvoza brašna.

Za sledeću nedelju najavljen je novi sastanak, nakon kojeg bi predlog ovih odluka konačno mogao da se nađe na sednici Vlade.

Izvor: RTS

Obezbeđene dovoljne količine energije i energenata

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Srbija je energetski stabilna zemlja, a dovoljne količine energije i energenata su obezbeđene, izjavila je ministarka rudarstva i energetike gostujući na Televiziji Prva.

Ona je navela da su poremećaji na tržištu ozbiljni i da moramo da vodimo računa o energetskoj bezbednosti, i to ne samo danas ili sutra, već i u narednim mesecima i godinama.

„Svakodnevno radimo na tome da obezbedimo dovoljne količine nafte, naftnih derivata, gasa, električne i toplotne energije. Izuzeti smo iz petog paketa sankcija, ali ne znamo šta može biti u šestom paketu“, rekla je Mihajlović.

Ministarka je upozorila da moramo da budemo spremni da, ukoliko se prekine snabdevanje Jadranskim naftovodom, imamo plan za svaku situaciju i dodala da se snabdevanje gasom preko Bugarske Balkanskim tokom odvija bez problema.

Energetika i politika povezane su svuda u svetu, naglasila je Mihajlović i ocenila da naša zemlja, koja je sada 100 odsto zavisna od ruskog gasa, treba da balansira i da traži alternativu.

Ministarka je predočila da niko ne može da projektuje kakve će biti cene i da je zato važno da radimo na diverzifikaciji, dodavši da se sledeće godine završava interkonekcija Niš–Dimitrovgrad, čime dobijamo mogućnost da pregovaramo da od septembra sledeće godine dobijamo LNG iz Grčke i gas iz Azerbejdžana.

Energetski portal

Strateško partnerstvo sa SAD za nove projekte u energetici

Foto-ilustracija: Unsplash (TJ K)
Foto: Vlada Republike Srbije

Ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović razgovarala je sa ambasadorom SAD u Beogradu Kristoferom Hilom o ekonomskim odnosima dveju zemalja, razvoju energetske infrastrukture, regionalnom povezivanju, energetskoj tranziciji, novim američkim investicijama i poboljšanju poslovnog ambijenta u Srbiji, navodi se u saopštenju Vlade.

Mihajlović je istakla da su u proteklih nekoliko godina napravljeni važni koraci u unapređenju ekonomske saradnje, poput izgradnje Moravskog koridora, prvog projekta u kojem je glavni izvođač američka kompanija.

Srbija je, kako je ukazala, u početnoj fazi energetske tranzicije i potrebni su nam novi kapaciteti, pre svega u elektroenergetskom sektoru, jer 35 godina nismo izgradili nijedan kapacitet i više od 70 odsto energije dobijamo iz TE.

Prema njenim rečima, prioriteti su investicije u nove kapacitete, povećanje energetske efikasnosti i diverzifikacija u gasnom sektoru.

„Srbija je danas politički i finansijski stabilna zemlja, otvorena za investicije i posvećena dijalogu, ekonomskom povezivanju i saradnji“, poručila je Mihajlović i ocenila da postoji prostor za angažovanje kompanija iz SAD u realizaciji novih projekata.

Hil je rekao da će saradnja u oblasti energetike uticati na razvoj odnosa dveju zemalja i poručio da SAD žele da produbljuju odnose sa Srbijom na svim nivoima – političkom, ekonomskom i energetskom i da nastave intenzivnije da rade na unapređenju saradnje.

„Sporazum o strateškom partnerstvu bi umnogome olakšao zajedničke projekte, posebno u energetskom sektoru, gde je brzina veoma važna, kako bismo razvijali projekte u skladu sa tehnološkim dostignućima i uticali na povećanje energetske bezbednosti“, objasnio je ambasador.

Energetski portal

Projekat vredan 4,5 milijarde dolara – Hidroenergija stiže u Njujork

Foto-ilustracija: Unsplash (Joshua Chua)
Foto-ilustracija: Unsplash (Ben O’Bro)

Njujork je grad koji oko 85 odsto električne energije dobija iz fosilnih goriva. Čelni ljudi najvećeg grada Sjedinjenih Američkih Država rade na tome da do 2040. godine u potpunosti eliminišu ugljenik iz svoje energetske mreže.

Kako bi ostvarili zacrtane ciljeve izgradiće dalekovod koji će iz kanadskih hidroelektrana distribuirati električnu energiju “Velikoj jabuci”, projekat je vredan 4,5 milijarde dolara.

Kako su saopštile gradske vlasti linija duga 546 kilometara, nazvana Champlan Hudson Power Express, trebalo bi da bude završena do 2025. godine. Prema planu ona će prenositi 1.250 megavata čiste i obnovljive energije koja je dovoljna za napajanje više od miliona domova u Njujorku.

Ovaj projekat donosi nova radna mesta, ali i smanjenje troškova proizvodnje električne energije u celoj državi za preko 17 milijardi dolara tokom prvih 25 godina rada. Ono što je najvažnije doprineće i to sa 28 odsto smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte, a ujedno će uticati i na kvalitetu vazduha u ovoj metropoli.

Ekološki aktivisti nisu oduševljeni idejom o hidroenergije i poručuju da će nastaviti da se zalažu za to da se “reke ne žrtvuju, zbog brze tranzicije na čistu energiju”.

Osim energije dobijene iz hidroelektrana, u planu je izgradnja više od 20 vetroelektrana i solarnih elektrana, kao i izgradnja još jednog dalekovoda koji će Njujork napajati obnovljivom energijom.

Da Njujork ide da kome da iz upotrebe izbaci fosilna goriva pokazuje i novi zakon koji zabranjuje korišćenje prirodnog gasa u malim novim zgradama od decembra 2023. i velikim zgradama sa sedam i više spratova od 2027. godine. Umesto gasa i fosilnih goriva za grejanje će morati da se koristi električna energija.

Zahvaljujući ovim promenama Njujork će do 2040. godine umanjiti emisiju ugljenika za oko 2,1 miliona tona.

Milica Radičević

Za poljoprivredu izdvojeno 1,26 milijardi dinara

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (Mr Gajowy3)

Tokom prošle godine lokalne samouprave u Srbiji izdvojile su 1,26 milijardi dinara za subvencionisanje poljoprivrede. Prema rečima Aleksandra Bogićevića, pomoćnika ministra za poljoprivredu, resornom Ministarstvu od velike su pomoći upravo lokalni programi subvencionisanja poljoprivrede. Posebno je istakao da sve ono što Ministarstvo nije u mogućnosti da obuhvati, to rade lokalne samouprave prema potrebama poljoprivrednih proizvođača sa svoje teritorije.

“Mi ćemo subvencijama pomoći kroz programe za poljoprivredu koje ima naše ministarstvo, a poljoprivrednici će moći da koriste i programe i subvencije lokalne samouprave koje su svake godine sve veće”,rekao je Bogićević tokom posete Prokuplju.

On je u razgovoru sa Milanom Aranđelovićem, gradonačelnikom Prokuplja, naglasio da bi za dobro poljoprivrednih proizvođača trebalo intenzivirati saradnju na relaciji ministarstvo, lokalna samouprava i Poljoprivredno stručno savetodavna služba (PSSS).

“Zbog velike proizvodnje višanja Prokuplje je jedan od nosilaca poljoprivredne proizvodnje za teritoriju Republike Srbije. Na više od 2.400 hektara zasađena je višnja”, kaže gradonačelnik Prokuplja.

Kako se dalje navodi u saopštenju, ovih godina je bilo velikih problema oko plasmana višnje zato su novi programi u poljoprivredi usmereni na poboljšanje uslova proizvodnje, kvaliteta zemljišta i proizvoda, a naravno i obezbeđivanje plasmana gotovih proizvoda pre svega na tržište Evropske unije.

“Kroz programe poljoprivrede i ovog puta je jedan deo sredstava, u iznosu od 2.500.000 dinara, izdvojen za ispitivanje kvaliteta zemljišta, a to je posao koji se radi u saradnji sa ministarstvom i PSSS u Prokuplju i naš krajnji cilj i plan je da u narednom periodu na adekvatan način unapredimo poljoprivrednu proizvodnju jer se oko 80 odsto stanovništva na neki način bavi poljoprivredom”, zaključuje Aranđelović

Energetski portal

GGF i MF banka podstiču zelene finansije u Bosni i Hercegovini

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Green for Growth Fund (GGF) je oformio novo partnerstvo sa MF bankom u Bosni i Hercegovini kako bi malim i srednjim preduzećima omogućili pristup zelenim finansijama.

Kredit u iznosu od pet miliona evra namenjen je preduzećima koja žele da sprovode mere energetske efikasnosti i efikasnosnog korišćenja resursa, kao i male projekte obnovljivih izvora energije.

Ova investicija će se pretežno koristiti za finansiranje mera energetske efikasnosti u proizvodnji, posebno u preradi drveta i prehrambenoj industriji, građevinarstvu i transportu.

„Ponosni smo na novo partnerstvo sa MF bankom jer verujemo da će proširiti opseg našeg delanja među malim i srednjim preduzećima i korporativnim klijentima u Bosni i Hercegovini, dok istovremeno unapređujemo našu misiju povećanja energetske efikasnosti i obnovljive energije u celom regionu“, rekao je predsedavajući GGF-a Olaf Zimelka.

MF banka ima veliko iskustvo u finansiranju mera energetske efikasnosti i efikasnog korišćenja resursa, te je dobro pozicionirana da ponudi raznovrsne zelene proizvode svojoj velikoj bazi klijenata.

„Svesni smo uticaja energetske efikasnosti na životnu sredinu, ali znamo da intenzitet njene primene direktno zavisi od finansijskih preduslova. Zahvaljujući GGF-u, koji je prepoznao MF banku kao pouzdanog partnera, imaćemo priliku da obezbedimo povoljnije i pristupačnije ‘zelene’ kredite za većinu naših klijenata malih i srednjih preduzeća“, rekao je Bojan Luburić, predsednik Uprave MF banke.

GGF ulaže u mere za smanjenje emisije ugljen-dioksida u jugoistočnoj Evropi, Kavkazu, Ukrajini, Moldaviji, Bliskom istoku i severnoj Africi. Fond obezbeđuje finansiranje direktno projektima obnovljive energije, preduzećima i opštinama ili indirektno preko odabranih finansijskih institucija.

Source: Green For Growth Fund

Gde otputovati za praznike – kakva je ponuda turističkih centara u Srbiji

Foto: Wikipedia/ Katarina Z
Foto: Wikipedia/SashaSB

Pravoslavni hrišćani Vaskrs slave naredne nedelje. Zato su mnogi, pre svega oni koji dolaze iz inostranstva, narednu nedelju pretvorili u mali prolećni odmor. U našim turističkim centrima već je porastao broj gostiju, ali ih narednih dana očekuju znatno više.

Školski raspust je za đake u Vojvodini već počeo, ostali osnovci i srednjoškolci širom Srbije moraće da se strpe još pet dana. Mnogi su spojili vaskršnje i prvomajske praznike, i planiraju da ih provedu na planinama i u banjama.

Turiste spremno čeka Vrnjačka Banja gde je trenutno 10.000 gostiju. Direktor Turističke organizacije Vrnjačka Banja Ivan Trifunović rekao je da očekuju veći broj turista u prazničnim danima.

„Vrnjačka Banja sa svojom lepezom ponude možda i jedna od vodećih, od planine Goč, uređenih odmarališta jezera na njemu, vidikovaca na planini Goč do Zapadne Morave i zoološkog vrta koji je otvoren i koji ima odličan program baš za vreme Uskrsa i naravno sa parkovima i zatvorenim i otvorenim velnes centrima“, kazao je Trifunović.

Mnogi će Vaskrs i Prvi maj dočekati na nekoj od planina zapadne Srbije. Najposećeniji – Zlatibor – zanimljivim sadržajima kao što su gondola, Stopića pećina, staro selo Sirogojno privlači goste tokom cele godine.

Ako je suditi prema gužvama u centru planine, ovdašnjim kafićima i resoranima, na Zlatiboru su praznici već počeli. Trenutno je ovde oko 10 hiljada turista ali se novi priliv gostiju očekuje sredinom nedelje.

Prema tvrdnjama turističkih poslenika i najavama za praznike je popunjeno 80 odsto kapaciteta ali će, nadaju se lepšim vremenom broj gostiju biti znatno veći. Sve njih ovde očekuju raznovrsni sadržaji što Zlatibor čini top turističkom destinacijom godinama unazad.

Zima ne odustaje na 180 kilometara od Zlatibora. Dvadeset centimetara je visina snežnog pokrivača na Kopaoniku, međutim nema uobičajene gužve pošto je skijaška sezona završena.

„Bez obzira na to što je zimska sezona na Kopaoniku završena, Kopaonik je uvek atraktivna destinacija dakle tokom cele godine. Ono što Kopaonik može ponuditi jesu luksuzni hotelski sadržaji, spa i velnes za apsolutno uživanje, restorani sa raznim gastronomskim doživljajima kao i aktivnosti za decu u prirodi“, rekla je Sandra Kuč, menadžer prodaje hotela „Viceroy“.

Da će ugostitelji imati pune ruke posla i posle vaskršnjih i prvomajskih praznika najavljuje činjenica da je svih 100.000 vaučera za odmor u Srbiji, resorno mininistarstvo dodelilo još u januaru.

Izvor: RTS

Da li će biti rekonstrukcije blokova A1 i A2 u TE “Nikola Tesla A”?

Foto: TE "Nikola Tesla B"
Foto: TE „Nikola Tesla B“

Ministarstvo zaštite životne sredine donelo je krajem marta rešenje o odbacivanju zahteva za davanje saglasnosti na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu projekta za produženje radnog veka i povećanje snage blokova A1 i A2 u TE “Nikola Tesla A” u Obrenovcu. 

U rešenju se navodi da je zahtev koji je u martu 2020. podnela Elektroprivreda Srbije nepotpun, te je zatražena dopuna dokumentacije u roku od 30 dana.

EPS je, međutim, u maju, obavestio Ministarstvo da „zbog teškoća koje su nastupile usled pandemije Covid-19 nije u mogućnosti da dopuni zahtev i da će to učiniti čim se steknu uslovi“. 

Nakon godinu dana, navodi se u rešenju, to još uvek nije učinjeno i Ministarstvo je ponovo zatražilo dopunu, koja ponovo nije dostavljena, pa je sada doneto rešenje o odbacivanju zahteva, protiv kojeg je žalbu bilo moguće uložiti do kraja marta.

EPS već duže vreme planira da poboljša kapacitete dva najstarija bloka u najvećoj srpskoj termoelektrani.

Najpre je za mart 2019. najavljen tender za obnovu blokova A1 i A2 snage po 210 MW, za koje je u više navrata različitim studijama utvrđeno da su na izmaku snaga i da je neophodna njihova rekonstrukcija, povećanje proizvodne snage i produženje radnog veka.

Donedavni vd direktora EPS-a Milorad Grčić tada je, na obeležavanju 49 godina od početka rada prvog proizvodnog bloka TENT-a najavio da će „nakon skoro pola veka postojanja, dva najstarija bloka u termoelektrani „Nikola Tesla“ uskoro biti modernizovana i prilagođena ekološkim evropskim standardima“. 

On je tada rekao i da je pre nekoliko godina u strategiji EPS postojanje blokova A1 i A2 bilo otpisano, ali da je u poslednje tri godine „takva neodgovorna odluka ispravljena“.

Međutim, do najavljene revitalizacije nije došlo, a onda se krajem prošle godine desila havarija prilikom koje je došlo do iskakanja svih blokova u TENT-u.

Već u januaru ove godine raspisan je tender za prilagođavanje bloka A3 zbog rekonstrukcije bloka A1 i A2.

Kako je navedeno iz EPS-a, da bi otpočeo obiman rekonstrukcije blokova A1 i A2, koji su poslednji put obnovljeni 80-ih godina prošlog veka kako bi radili u toplofikacionom režimu namenjenom za grejanje Obrenovca, neophodno je da drugi proizvodni sistemi preuzmu ulogu ovih blokova dok traje njihova rekonstrukcija.

Međutim, jedina pristigla ponuda ocenjene je kao neprihvatljiva jer je višestruko prešla procenjenu vrednost posla od 150 miliona dinara.

Izvor: eKapija

Kako šoljica kafe utiče na gubitak biodiverziteta?

Foto-ilustracija: Unsplash (?? Janko Ferlič)
Foto: Pixabay

Teško je poverovati da kupovina kafe u Sidneju može da dovede do gubitka biodiverziteta u Hondurasu. Ipak, upravo to se dešava, tvrde autori istraživanja “Kvantifikacija i kategorizacija nacionalnih doprinosa izumiranju vrsta” objavljenoj u Scientific Reports.

Autorka Amanda Irvin sa Univerziteta u Sidneju kaže da je kriza biodiverziteta podjednako važna kao i klimatska kriza, ali se o njoj nedovoljno govori.

Prema istraživanju koje je obuhvatilo 5.000 vrsta u 188 zemalja, izumiranju vrsta širom sveta najviše doprinosi potrošnja u 76 zemalja skoncentrisanih u Evropi, Severnoj Americi i istočnoj Aziji.

Međunarodna trgovina uzrokuje 29,5 odsto globalnog rizika od izumiranja, a korišćenje proizvoda i usluga iz sektora hrane, pića i poljoprivrede najveći je pokretač rizika od izumiranja izazvanog potrošnjom, piše Univerzitet u Sidneju.

“Složenost ekonomskih interakcija u našem globalizovanom svetu znači da kupovina kafe u Sidneju može doprineti gubitku biodiverziteta u Hondurasu. Izbori koje donosimo svakodnevno imaju uticaj na prirodni svet, iako ga mi možda ne vidimo”, rekla je Irvin.

Koautor istraživanja Juha Sikamaki iz IUCN-a  napominje da je ovaj uvid u to kako rasprostranjeni obrasci potrošnje utiču na gubitak biodiverziteta širom sveta od ključnog značaja za međunarodnu konvenciju o biološkoj raznolikosti COP-15.

„Činjenica da je oko 30 odsto globalnog rizika od izumiranja posledica međunarodne trgovine naglašava potrebu da se razmotre odgovornosti različitih zemalja i svih aktera, uključujući finansiranje očuvanja vrsta, i to ne isključivo u okviru granica njihove države, već i šire”, kaže Sikamaki.

Iz godine u godinu IUCN dopunjava svoju „Crvenu listu“ ugroženih vrsta. Na poslednjoj konferenciji pobrojano je 138.374 ugroženih vrsta, od kojih se 38.543 nalazi na korak do izumiranja. Odnedavno se na ovoj listi nalazi i komodski zmaj, najveći živi gušter na svetu koji, a smanjenju populacije ove vrste najviše je doprineo gubitak prirodnih staništa.

Milena Maglovski

Kalifornija planira da utrostruči prodaju električnih automobila do 2026. godine

Foto-ilustracija: Unsplash (Markus Spiske)
Foto-ilustracija: Pixabay

Kalifornija želi da se prodaja električnih vozila utrostruči u naredne četiri godine na 35 odsto ukupne prodaje novih automobila, što vodi tome da se do sredine naredne decenije postepeno ukine prodaja automobila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Predlog koji je u utorak objavila vlast Kalifornije, polako bi povećao prodaju novih automobila s električnim pogonom, ili s pogonom na vodonik ili hibridni uz punjenje baterija strujom iz mreže na 100 odsto do 2035. godine.

Pošto oko 11 odsto prodaje novih putničkih automobila u SAD otpada na Kaliforniju, ona ima znatan uticaj na tržište.

Žiteljima Kalifornije bi i dalje bilo dozvoljeno da voze automobile s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i prodaju ih polovne, što znači da neće biti potpunog obustavljanja emisije zagađujućih gasova koji zagrevaju klimu.

Odluka Kalifornije pokreće višemesečni proces državne revizije i zahteva odobrenje američke Agencije za zaštitu životne sredine, ali malo je verovatno da će plan naići na otpor Bele kuće gde su na vlasti Demokrate.

Vlada presednika Džozefa Bajdena je nedavno obnovila ovlašćenje Kalifornije da postavlja sopstvene standarde za emisije gasova iz vozila, a predsednik je odredio pet milijardi dolara za izgradnju stanica za punjenje baterija automobila širom SAD.

Emisija gasova putničkih vozila na benzin čini oko četvrtine ukupne količine emisije gasova staklene bašte u Kaliforniji više od bilo kojeg drugog izvora. Kalifornija je uspostavila neke od najagresivnijih politika zaštite klime u SAD i prva je napravila plan za prelazak na vozila sa nultom emisijom štetnih gasova.

Kalifornijska pravila bi zahtevala da 35 odsto prodaje novih automobila 2026. budu vozila sa nultom emisijom gasova, što je naglo povećanje u odnosu na 2021. godinu, kada je oko 12 odsto svih automobila prodatih u  toj državi bilo nulte emisije.

Veliki proizvođači automobila, uključujući Ford i Tojotu, kažu da na tome već rade, ali se postavila pitanja o drastičnom povećanju zahtevane prodaje vozila sa nultom emisijom.

Propisi Kalifornije zahtevaju da električna vozila moraju da pređu najmanje 240 kilometara s jednim punjenjem baterija, što većina proizvođača premašuje. Propisi takođe uspostavljaju garanciju na baterije od osam godina ili 161.000 kilometara.

Devet država u SAD sledi kalifornijska pravila o vozilima sa nultom emisijom, a još pet to treba da počne.

Guverner države Vašington, Džej Insli, potpisao je prošlog meseca zakon kojim je postavljen cilj da sva nova vozila u toj državi budu električna do 2030. godine, ali regulatori imaju rok do kraja 2023. da kažu kako će se to postići. Njujork takođe ima za cilj da do 2035. godine ukine vozila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Izvor: Beta Zelena Srbija