Home Blog Page 19

Saradnja WMO i FIS: Klimatske promene ugrožavaju zimske sportove i planinske zajednice

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Zima je godišnje doba koje se širom sveta povezuje sa belim snežnim pokrivačem i zabavom kroz grudvanje, sankanje i skijanje. Ipak, zime proteklih godina sve ređe su obeležene ovakvim momentima. Planine su predeli na kojima sneg i dalje zadržava svoju prisutnost, međutim, klimatske promene dovode u ozbiljnu pretnju sigurnost da će se u budućnosti tu i zadržati.

Zbog sve očiglednijih posledica klimatskih promena, Međunarodna skijaška i snoubord federacija (FIS) i Svetska meteorološka organizacija (WMO) uspostavile su novo partnerstvo koje ima za cilj podizanje svesti o izazovima koji prete zimskim sportovima i planinskom turizmu. Ova saradnja, koja je potvrđena Memorandumom o razumevanju, predstavlja prvi put da WMO, kao specijalizovana agencija Ujedinjenih nacija, ulazi u partnerstvo sa jednom međunarodnom sportskom federacijom. Njihova zajednička misija je da ukažu na sve veće posledice koje globalno zagrevanje ima na sneg, led i permafrost, kao i da kroz konkretne inicijative ojačaju vezu između nauke i sporta.

Ipak, problem uticaja klimatskih promena na snežni pokrivač ne ugrožava samo zimske sportove, već izaziva dublje negativne posledice. Mnoge zajednice koje žive na ovakvim područjima zavise od planinskog turizma. Kako iz WMO i FIS ističu, uništeni zimski odmori i otkazane sportske manifestacije samo su vrh ledenog brega u pogledu problema koje klimatske promene donose.

Primera radi, u prethodnoj zimskoj sezoni, FIS je organizovao 616 trka u okviru Svetskog kupa, na ukupno 166 različitih lokacija. Od tog broja, čak 26 je otkazano zbog vremenskih neprilika koje su povezane sa klimatskim promenama.

Foto-ilustracija: Pixabay (DenisLinine)

Sa naučnog aspekta, WMO je već prepoznala krioferu, odnosno zaleđene delove Zemljinog sistema, kao što su led, sneg i permafrost, kao jedan od svojih prioriteta, zato što je globalno zagrevanje već dovelo do njenog opšteg smanjenja. Razlog za to pronalazi se u podatku da promene u krioferi imaju značaj na globalnom nivou, uzimajući u obzir da se 70 odsto slatke vode nalazi u obliku snega ili leda, a da je 10 odsto Zemljine kopnene površine pod glečerima ili ledenim pokrivačima.

Kao što je malopre istaknuto, zimski sportovi nisu jedini na koje klimatske promene ostavljaju negativne posledice, već je tu i hidroenergija, saobraćaj i stabilnost infrastrukture na zaleđenom tlu.

Kao primer, navodi se Švajcarska, koja je domaćin i FIS-a i WMO-a, a u kojoj su glečeri izgubili 60 odsto svog volumena od 1850. godine, dok se broj snežnih dana na nadmorskim visinama ispod 800 metara prepolovio od 1970. godine. Topljenje permafrosta direktno ugrožava stabilnost infrastrukture, ali i doprinosi povećanju emisije ugljenika u atmosferu, što dodatno ubrzava proces globalnog zagrevanja.

Pročitajte još:

Zajedničke inicijative

Sporazum između FIS-a i WMO-a, koji će na snagu stupiti pre zimske sezone 2024/2025, prvobitno je postavljen na pet godina, sa mogućnošću da se automatski obnovi, odnosno nastavi da važi, osim ukoliko jedna od strana ne odluči drugačije.

On otvara put za širok spektar zajedničkih aktivnosti i inicijativa koje donose naučne podatke i ekspertizu WMO-a i njegovih nacionalnih meteoroloških i hidrometeoroloških službi u srž zimskih sportova i planinskog turizma, područja u kojem postaje sve očigledniji uticaj klimatskih promena.

Svake godine, obe strane će definisati plan inicijativa koje će se sprovoditi, a prve su već planirane za 7. novembar, kada će partnerstvo organizovati vebinar za svih 137 nacionalnih skijaških saveza, kao i za menadžere objekata i organizatore događaja, na temu klimatskih promena i njihovog potencijalnog uticaja na sneg i led i zimske sportove, uključujući pregled unapređenja alata za prognoziranje kako bi se optimizovalo upravljanje snegom oko ski-centara.

Jedna od ključnih poruka partnerstva između FIS-a i WMO-a je da je klimatska kriza mnogo veća od sporta i da predstavlja prekretnicu za čitavo čovečanstvo. Zajednički napori ove dve organizacije, vođeni naučnim podacima, usmereni su ka podizanju svesti i preduzimanju konkretnih koraka kako bi se umanjile posledice klimatskih promena i obezbedila budućnost zimskih sportova.

Energetski portal

Zakonodavni okviri EU i Srbije za energetsku tranziciju

Foto-ilustracija: : Unsplash (Etienne Girardet)

Energetska tranzicija je globalni proces u kojem učestvuju gotovo sve zemlje sveta. Cilj je izgraditi održiv i siguran energetski sistem koji može da odgovori na rastuću potražnju za energijom, istovremeno smanjujući negativan uticaj na životnu sredinu. Iako svaka država prilagođava svoj pristup u skladu sa sopstvenim mogućnostima, Evropa je postavila sebi još sveobuhvatniji i ambiciozniji cilj da postane prvi klimatski neutralan kontinent na svetu. Čista energija upravo predstavlja crvenu nit u postizanju ovakve tranzicije, s obzirom na to da energija čini oko 75 odsto ukupne emisije gasova sa efektom staklene bašte u Evropskoj uniji.

Transformacija energetskog sektora dovela je do razvoja važnih politika koje regulišu brojne oblasti. Od prelaska sa fosilnih goriva na niskougljeničnu i obnovljivu energiju, preko unapređenja energetske efikasnosti u industriji i zgradama, energetskog označavanja proizvoda, elektromobilnosti, do uvođenja pametnih brojila, integracije i digitalizacije energetskog tržišta.

Među najvažnijim politikama Evropske unije u oblasti energetske i klimatske tranzicije ističu se Evropski zeleni dogovor (eng. European Green Deal), „Fit for 55“ paket i Plan REPowerEU.

Evropski zeleni dogovor

Evropska komisija je 2019. godine usvojila dugoročnu viziju koja je ponela naziv „Evropski zeleni dogovor“, a koja se odnosila na postizanje klimatske neutralnosti do 2050. godine. Njim su postavljeni temelji za sve naredne politike i zakonodavne inicijative koje su u vezi sa održivim energetskim razvojem i smanjenjem emisije gasova sa efektom staklene bašte. U okviru „Evropskog zelenog dogovora“, 2021. godine donet je prvi Evropski zakon o klimi (eng. European Climate Law), postavljajući cilj da evropska ekonomija i društvo postanu klimatski neutralni do 2050. godine, kao i srednji cilj smanjenje neto emisija gasova staklene bašte za najmanje 55 odsto 2030. godine u odnosu na 1990 godinu. Cilj neto nulte emisije gasova staklene bašte do 2050. godine ovim zakonom postao je pravno obavezujući. Njime se propisuje da institucije Evropske unije i države članice imaju dužnost da preduzmu potrebne mere na nivou unije, kao i na nacionalnom nivou, kako bi ispunile cilj. Posebno se ističe da je potrebno u obzir uzeti važnost promovisanja pravičnosti i solidarnosti među državama članicama.

Foto-ilustracija: Pixabay (Simon)

Evropski zakon o klimi uključuje i mere za praćenje napretka i prilagođavanje akcija u skladu sa tim, a na osnovu određenih postojećih sistema. Kao primer navodi se Uredba o upravljanju Energetskom unijom (eng. Regulation on the Governance of the Energy Union), koja treba da pomogne Evropskoj uniji da postigne svoje klimatske i energetske ciljeve, postavljajući zajednička pravila za planiranje, izveštavanje i praćenje. Ona treba da osigura da planiranje i izveštavanje budu u skladu sa ciljevima i ciklusima ambicija koje su definisane u Pariskom sporazumu. Takozvani NECP, može da se navede kao još jedan primer, a predstavlja desetogodišnje nacionalne energetske i klimatske planove zemalja Evropske unije. U okviru njih države članice iznose na koji način će se posvetiti temama dekarbonizacije, energetske efikasnosti, energetske sigurnosti, unutrašnjeg tržišta energije i istraživanju, inovacijama i konkurentnosti.

Evropska komisija je u februaru 2024. godine preporučila da se u Evropski klimatski zakon uvrsti i dodatni srednji cilj, a to je 90 odsto manje emisija do 2040. godine, ali se na zakonodavni predlog ove preporuke i dalje čeka. Treba dodati da Evropski zeleni dogovor u srž tranzicije postavlja ljude, zbog čega se teži da tranzcija bude pravedna, pogotovo posvećujući pažnju onima koji su ranjivi u čistoj tranziciji i koji su najviše pogođeni posledicama klimatskih promena. Ovo uključuje i značajna ulaganja kroz fondove i druge finansijske instrumente. Kao primer, navodi se Fond za pravednu tranziciju (eng. Just Transition Fund), kojim se podržavaju radnici i regioni u razvijanju novih veština i napretka u zelenoj ekonomiji i Fond za socijalnu klimu (eng. Social Climate Fund), koji je namenjen za podršku ugroženim grupama za investicije u energetsku efikasnost ili energetsku sanaciju zgrada, čisto grejanje, integraciju obnovljive energije i drugo.

U FOKUSU:

„Fit for 55“ paket

Dok je Evropski zeleni dogovor dugoročna vizija Evropske unije da postigne klimatsku neutralnost do 2050. godine, Paket“Fit for 55“ predstavlja konkretne zakonodavne predloge kako bi vizija bila ostvarena. Ovaj paket predstavljen je 2021. godine, a njegov naziv odnosi se i na glavni cilj koji postavlja, a to je smanjenje neto emisije gasova sa efektom staklene bašte za 55 odsto do 2030. godine, u poređenju sa nivoima iz 1990. godine. Njime je obuhvaćena revizija nekoliko značajnih direktiva u oblasti ostvarenja klimatskih ciljeva Evropske unije. Reč je o Direktivi o obnovljivoj energiji (eng. Renewable Energy Directive – RED), Direktivi o energetskoj efikasnosti (eng. Energy Efficiency Directive – EED), Direktivi o energetskoj efikasnosti zgrada (eng. Energy Performance of Buildings Directive – EPBD), Direktivi o oporezivanju energije (eng. Energy Taxation Directive) i Paketu o gasu i vodoniku (eng. Gas and Hydrogen Package). Revizije se odnose na usklađivanje postojećih pravnih okvira sa ciljem koji je postavljen „Fit for 55“ paketom.

Paket „Fit for 55“ uključuje brojne oblasti koje je potrebno unaprediti. Sistem EU za trgovinu emisijama (EU ETS) kroz ovaj Paket postaje ambiciozniji na više načina, a jedan od njih je i proširenje na emisije iz pomorskog saobraćaja.

Kako bi bio ostvaren glavni cilj postavljen Paketom „Fit for 55“, on postavlja brojne dodatne ciljeve. Kao prvi cilj, navodi se prelazak sa fosilnih goriva na niskougljenične i obnovljive izvore energije. Reforma Sistema trgovine emisijama EU, predstavlja naredni cilj i uključuje uvođenje strožih pravila, kao i njihovo proširenje na dodatne sektore. U ove ciljeve ubraja se i smanjenje emisije u sektorima kao što su transport, zgrade, poljoprivreda i otpad, a obuhvata i emisije u sektorima korišćenja zemljišta i šumarstva. Govoreći o konkretnim emisijama, posebna pažnja usmerena je na smanjenje metana. Kao još jedan primer dodatnih ciljeva, može da se navode osnivanje fondova kojima se obezbeđuje finansijska podrška u procesu prelaska na zelenu ekonomiju.

Priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala  ENERGETSKA TRANZICIJA

Zemlje regiona i volonteri pružaju pomoć stanovništvu u Jablanici i okolnim naseljima

Foto: Wikipedija (Mihailo Jovanović)

Vlada Federacije Bosne i Hercegovine održala je hitno zasedanje povodom prirodne nesreće koja je zadesila ovu zemlju, kako bi razgovarali o novčanoj pomoći za pogođene opštine i omogućili da se prihvate osobe koje su ostale bez domova.

Kako se navodi na sajtu Vlade Hercegovačko-neretvanskog kantona, osobe koje su ostale bez domova smeštene su u mesnim hotelima i Staračkom domu Jablanica, dok je većina pronašla smeštaj kod prijatelja i rodbine u stanovima i porodičnim kućama Jablanice i Konjica.

Putna komunikacija između Mostara i Jablanice sada je uspostavljena, ali samo za vozila spasilačkih službi i hitne slučajeve. Civilna zaštita i volonteri koji su na terenu stanovništvo snabdevaju osnovnim potrepštinama, a kako kažu, najveća potreba je za pitkom vodom, hranom i lekovima.

Pročitajte još:

Na području Grada Konjica potpuno je uništeno dvadesetak kuća, dok je u Jablanici reč o više desetina. Broj žrtava je porastao, ali tačan broj i dalje nije poznat, te se potraga za nestalima nastavlja. Prema rečima načelnika Opštine Jablanica, ni jedno naseljeno mesto u opštini nije više odsečeno. Ipak, na području Jablanice, potraga je otežana zbog mulja i izlivanja kanalizacije, rekao je za RTRS Boris Trninić, v.d. direktora Republičke uprave civilne zaštite.

,,Teško je pogođena i opština Konjic, a poplavljeni su i Fojnica, Kreševo, Kiseljak i Vareš’’, navodi RTRS i dodaje da je najteža situaciju u Donjoj Jablanici.

Prema rečima Nermina Nikšića, premijera Federacije BiH, u narednom periodu Savet ministara će razmotriti odluku o zahtevu za pružanje međunarodne pomoći. Republika Srpska, Srbija i Hrvatska već su uputile pomoć.

Energetski portal

Ekološko-umetnički konkurs „Dunavski umetnik 2024“

Foto-ilustracija: Pixabay (stevanaksentijevic)

Mladi istraživači Srbije pozivaju sve mlade stvaraoce, uzrasta od šest do 18 godina, da učestvuju u jedinstvenom ekološko-umetničkom konkursu „Dunavski umetnik 2024“.

Pozivaju se i vaspitači, učitelji, nastavnici, saradnici u nastavi, koordinatori i drugi iz svih škola, nevladinih organizacija, klubova, dnevnih boravaka ili udruženja za decu da se uključe kao mentori i pruže podršku deci u kreiranju umetničkog dela za učešće na konkursi. Ovogodišnja tema je „Sačuvajmo Dunav plavim!“, a zadatak dece je da kroz umetnički rad, fotografiju ili video prikažu svoju viziju i poruku o očuvanju Dunava.

Konkurs „Dunavski umetnik“ je deo međunarodnog takmičenja Danube Art Master, koji okuplja hiljade dece širom sliva reke Dunav, uči ih o važnosti i značaju reka, i pruža priliku da kroz kreativne radove izraze svoje mišljenje o budućnosti svog okruženja.

Kako učestvovati?

Foto: Mladi istraživači Srbije

Deca i mladi mogu učestvovati kao pojedinci ili kao grupa. Potrebno je da posete obalu bilo koje reke ili jezera u slivu reke Dunav na teritoriji Republike Srbije, istraže obale, posmatraju biljni i životinjski svet kraj vode, sakupe materijale i naprave ekološko umetničko delo koristeći materijal koji su pronašli kraj reke, snime video ili fotografiju. Rad treba da nam pokaže kako oni vide i doživljavaju reke i jezera svog kraja i zašto je važno da ih očuvamo.

Takmičari mogu prijaviti jedan rad po izboru iz tri kategorije: umetnički rad, fotografija i video. Pobednici iz Srbije će se dalje takmičiti na međunarodnom nivou, sa vršnjacima iz još 13 zemalja dunavskog sliva.

Detaljne informacije o uslovima i propozicijama konkursa „Dunavski umetnik 2024“, smernicama za izradu rada, izbor kategorija radova, kao i tehnička uputstva za slanje radova pogledajte ovde.

Rok za slanje radova je sreda 30. oktobar 2024. godine.

Sva dodatna pitanja u vezi sa konkursom mogu se slati na e-mail: dunavski.umetnik@mis.org.rs

„Dunavski umetnik“ je međunarodno, ekološko-umetničko, takmičenje koje organizuje Međunarodna komisija za sliv reke Dunav i Globalno partnerstvo za vode za Centralnu i Istočnu Evropu, koji se ove godine realizuje uz finansijsku podršku ERSTE Grupe. Konkurs se sprovodi u 14 zemalja na slivu reke Dunav od 2004. godine. Mladi istraživači Srbije na predlog Republičke Direkcije za vode Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, od 2010. godine koordiniraju ovaj konkurs u Srbiji.

Izvor: Mladi istraživači Srbije

Kako zaštititi ptice da ne stradaju od strujnog udara ili udara u dalekovode

Foto-ilustracija: Unsplash (David Maier)

Desetine miliona ptica širom sveta, svake godine strada usled udara u dalekovode ili od strujnog udara. Sedam podunavskih zemalja, pokrenulo je projekat „LIFE Danube Free Sky“ – za očuvanje ptica duž Dunava.

Za 17 meseci istraživanja u Podunavlju pronađeno je 2.100 ptica koje su stradale na dalekovodima, od toga u Srbiji 1.194 – najviše u Vojvodini gde je najmanje drveća. Najviše stradaju vrane, rode i grabljivice.

„Primetili smo na nekim staništima da onda dolazi do prenamnožavanja glodara i onda ljudi primenjuju neke mere poput trovanja, pa dolazimo u začarani krug da se tim putem truju i ptice, i dobijamo efekat stradanja koji je mnogo veći od stradanja na stubovima“, napominje Mirjana Rankov iz Društva za zaštitu i proučavanje ptica Srbije.

U projekat je uključena i elektrodistribucija koja takođe trpi štetu, jer kad strada ptica dolazi i do prekida na mreži.

Pročitajte još:

„Postavljaju se diverteri. To su markeri koji se postavljaju na žice koji su vidljivi uveče i koji sprečavaju ptice da udare. Drugi deo je zaštita protiv elektrokucije gde se postavljaju zaštitne kape i ptica kada sleti na dalekovod odnosno na stub, ne može da prespoji žice i strada od strujnog udara“, objašnjava Vladimir Milenović iz Elektrodistribucije Srbije.

Povećana je vidljivost 245 kilometara najopasnijih visokonaponskih dalekovoda a 3.200 stubova je izolovano.

„Važno je da zaštitimo priodu. Te ptice nam trebaju. Srbija je potpisnik velikog broja međunarodnih konvencija i mi smo dužni da se brinemo o njima i na ovakav način. Na našim elementima elektromreže ne stradaju samo ptice iz Srbije. Srbija je veliki preletni put gde stradaj uptice iz cele Evropec i Azije“, naglašava Milan Ružić iz Društva za zaštitu i proučavanje ptica Srbije.

U Srbiji je registrovano više od 380 vrsta ptica. Pod nekim vidom zaštite je 360, a 123 vrste su ugrožene i preti im nestanak.

Izvor: RTS

„Ušće evropskih vodnih tela“ – Drina, Tara, Pek, Mlava deo dijaloga i borbe za očuvanje

Foto-ilustracija: Unsplash (Lucas Cetti)

Ušće evropskih vodnih tela je konferencija koja okuplja različite aktere društva sa ciljem zagovaranja prava evropskih vodnih tela. Relativno nova konferencija, ove godine održava se od 3. do 6. oktobra 2024. u Veneciji, sa ciljem da istraži koncept „vodene diplomatije“ i razvije nove strategije za predstavljanje vode u pravnim, kulturnim i političkim diskusijama širom Evrope.

Foto: pixabay

Nastala je tako što je voda često ostajala zanemarena u političkim procesima, i prva edicija ovog događaja održana je u septembru 2023. na obalama španskog Mar Menora. Reč je najvećoj slanoj o laguni u Evropi površine 135 km² na jugoistoku španskog regiona Mursija. Mar Menor je u ozbiljnom stanju eutrofikacije zbog hranljivih materija koje prima, uglavnom iz intenzivne poljoprivrede u okolini. Dodatni uticaji, poput prekomerne izgradnje na obalama, mineralnih materijala ispranih kišom i velikog broja marina, koje sprečavaju morske struje, doprinose njegovom propadanju. U 2016. godini, voda Mar Menora postala je tamnozelena zbog cvetanja fitoplanktona, dok su 2019. i 2021. godine na hiljade mrtvih riba pronađene na obalama zbog anoksije, odnosno nedostatka kiseonika. Stoga ne čudi da je baš ona izabrana za mesto okupljanja prošle godine.

Ovogodišnji događaj obuhvatiće niz reka, mora i jezera iz različitih delova Evrope, a svako od njih suočava se sa jedinstvenim izazovima. Na listi učesnika nalaze se Akerselva, Baltičko more, Dogerbank, Drina, Vode Đenove, Klaralven, Loara, Mar Menor, Sredozemno more, Mlava, Severno more, Uze, Pek, Piave, Povelja, Rojs, Rona, Snefelsjokul, Spre, Tara, Teho/Tagus, Taljamento, Vetern, Venecijanska laguna, Viskan, Visla, Vatenmer/Vadensko more i Zene.

Pročitajte još:

Svako od ovih vodnih tela suočava se sa jedinstvenim izazovima. Na primer, Severno more pati od zagađenja izazvanog industrijskim aktivnostima i intenzivnim pomorskim saobraćajem, što ozbiljno ugrožava morski biodiverzitet. S druge strane, Sredozemno more se suočava sa posledicama klimatskih promena, uključujući porast temperature mora, degradaciju staništa i smanjenje ribljih populacija.

Foto-ilustracija: Unsplash (kevin-mueller)

Nedavno smo pisali upravo o Vadenskom moru i tamošnjim protivljenjima različitih grupa aktivista, kada je Nemačka dala zeleno svetlo za kontroverzni projekat vađenja prirodnog gasa u Severnom moru, u blizini nemačkog ostrva Borkum, nakon što je Kancelarija za rudarstvo, energetiku i geologiju (LBEG) u Donjoj Saksoniji izdala odobrenje za isti. Projekat, kojim rukovodi holandska energetska kompanija ONE-Dyas, uključuje bušenje morskog dna na dubinama od 1,5 do 3,5 kilometara kako bi se došlo do značajnih količina prirodnog gasa, procenjenih na 4,5 do 13 milijardi kubnih metara. Ekološke grupe i lokalno stanovništvo su izrazili protivljenje zbog mogućih štetnih posledica po morski nacionalni park Vadensko more, koji je pod zaštitom UNESCO-a, jer predstavlja najveći neprekinuti sistem plime i oseke na svetu, kako je navodila agencija DPA.

Posebno mesto u ovoj diskusiji zauzeće i balkanske reke, uključujući Drinu, Taru, Mlavu i Pek, koje su izabrane zbog svoje ekološke, kulturne i političke važnosti. Drina i Tara, sa svojim kristalno čistim vodama i bogatim ekosistemima, pružaju stanište mnogim ugroženim vrstama. Međutim, ove reke su pod sve većim pritiskom. Zagađenje predstavlja jedan od najvećih problema za mnoge balkanske reke. Na primer, reka Pek suočava se sa ozbiljnim zagađenjem izazvanim rudarskim aktivnostima, dok Mlava trpi zbog neadekvatnog upravljanja otpadnim vodama iz obližnjih naselja i industrijskih postrojenja. Jedan od problema sa kojim se balkanske reke suočavaju jeste nedostatak efikasnih zakonskih okvira za njihovu zaštitu.

Konferencija Ušće evropskih vodnih tela pruža važnu platformu za razmatranje ovih i drugih izazova, nudeći priliku za međunarodnu saradnju u pronalaženju rešenja. Kroz dijalog, razmenu znanja i nove strategije, učesnici će raditi na zaštiti evropskih vodnih tela. Iako konferencija nije još uvek direktno uticala na donošenje novih zakona, stvorila je snažnu osnovu za dalje akcije i saradnju među evropskim zemljama u ovoj oblasti.

Energetski portal

Održivost i razvoj za kvalitetniji život

Foto: Opština Podgorica
Foto: Ljubaznošću Olivere Injac

Gradovi, kao glavni centri porasta broja stanovnika i dinamičnog urbanog razvoja, često se izdvajaju kao posebno ranjive oblasti na posledice klimatskih promena. U tom smislu ni Podgorica, glavni grad u kojem živi gotovo trećina stanovnika Crne Gore i koji zbog dnevnih migracija tokom radne nedelje poseti nekoliko desetina hiljada ljudi, nije izuzetak. Do sada sprovedene analize klimatskih parametara ukazuju da su promene ka toplijoj klimi počele od 1990. godine, sa svakom narednom dekadom toplijom od prethodne.

– Zabeleženi vremenski i klimatski ekstremi odnose se, između ostalog, na češće i duže toplotne talase u periodu od maja do septembra, duži vegetacioni period, češću pojavu suša koje su praćene visokim temperaturama i šumskim požarima i veći broj dana sa veoma jakim padavinama. Kada su u pitanju projektovane promene klime, očekuje se dalje povećanje ukupne dužine i broja tropskih talasa, rast broja uzastopnih dana bez padavina, blago smanjenje srednje godišnje maksimalne brzine vetrova. Adekvatan odgovor na uticaje promena klime, odnosno očuvanje životne sredine u celini, moguće je obezbediti isključivo kroz multidisciplinarni pristup i saradnju na svim nivoima, od lokalnog do međunarodnog. Sagledavajući najizraženije izazove sa kojima se suočava Podgorica kao grad koji se ubrzano razvija, imperativ je očuvati prostor uz obezbeđivanje infrastrukture koja je neophodna za kvalitetan život – kaže prof. dr Olivera Injac, gradonačelnica Podgorice.

Prema njenim rečima, prioriteti gradske uprave su: unapređenje javnog prevoza, očuvanje javnih zelenih površina, kroz kontinuirano održavanje postojećih i podizanje novih, uspostavljanje zaštićenih prirodnih područja, kontinuirano unapređenje sistema upravljanja otpadom, izgradnja novog postrojenja za prečišćavanja otpadnih voda i proširenje i unapređenje sistema vodosnabdevanja. Prioritetima se, u kontinuitetu i kroz aktivnu saradnju, bave sve gradske službe i preduzeća, uz visok stepen transparentnosti kroz podsticanje na učešće građana i nevladinog sektora, kako bi se definisale što kvalitetnije odluke od značaja za društvo u celini.

U FOKUSU:

Koje mere preuzimate u cilju smanjenja zagađenja vazduha?

Foto: Opština Podgorica

– Rezultati monitoringa kvaliteta vazduha, koji se u Podgorici realizuje na državnom i lokalnom nivou, ukazuju da je vazduh u našem gradu još uvek prilično očuvan, sa srednjom godišnjom koncentracijom PM10 i PM2,5 čestica ispod granične vrednosti, što nas svakako dodatno obavezuje na očuvanje i unapređenje kvaliteta ovog segmenta. Prema podacima koji su dobijeni monitoringom, sva prekoračenja pomenutih parametara, izuzev u vanrednim situacijama koje su dominantno izazvane požarima tokom letnjeg perioda, dešavaju se tokom sezone grejanja, što predstavlja poseban izazov za lokalne samouprave. Glavne preporuke za poboljšanje kvaliteta vazduha u izveštajima o monitoringu odnose se na poboljšanje javnog prevoza, promociju i podsticanje alternativnih vidova transporta, širenje urbanih zelenih površina i poboljšanje energetske efikasnosti. U gradu postoji značajan broj kružnih tokova što smanjuje saobraćajne gužve čime se smanjuju pritisci na kvalitet vazduha. Sprovodimo i aktivnosti na uspostavljanju biciklističke infrastrukture, a s tim u vezi, u kontekstu podsticanja alternativnih vidova prevoza, značajan je projekat „Podgorica na dva točka“ u okviru kojeg se subvencioniše kupovina bicikala i električnih trotineta, a za koji vlada veliko interesovanje. Podgoricu karakteriše ekspanzija urbanih zelenih površina sa preko 300.000 m2 novih i revitalizovanih u poslednjih nekoliko godina. U cilju efikasnijeg planiranja i upravljanja, krajem 2022. godine završena je izrada „Katastra zelenih površina“ Podgorice, koji obuhvata površinu od oko 1.200 ha javnih zelenih površina. Katastar je razvijen kao intuitivna aplikacija jednostavna za korištenje, koja sadrži podatke o drveću, žbunju, elementima rekreativnih površina i urbanog mobilijara, a koji se mogu pretraživati prema različitim kriterijumima. Nedavno smo započeli i s razvojem koncepta zelenih krovova koji je posebno značajan mehanizam u ovom kontekstu u urbanim sredinama, a sprovodimo i aktivnosti na pošumljavanju brežuljaka koji okružuju Podgoricu.

Koliko ulažete u razvoj gradskih parkova, botaničkih bašti i kako je planirana realizacija takozvanog zelenog prstena oko grada?

– „Zelena Podgorica“ je vizija kojoj smo maksimalno posvećeni, a rad koji ulažemo na ovom polju već daje vidljive rezultate. Kao grad koji je peti najzeleniji grad u Evropi u kategoriji ,,urbana zelena infrastruktura“ u kontinuitetu radimo na ozelenjavanju grada. Podgorica je u proteklih godinu dana dobila više od 35.000 m2 novih parkova, preko 30.000 m2 pejzažno uređenih površina, gotovo 20.000 m2 uređenih urbanih džepova, te ukupno gotovo 100.000 m2 novih zelenih površina, zbog čega smo veoma ponosni. Osim toga, projekat „Mikro 020“ koji sprovodi Služba glavnog gradskog arhitekte, usmeren je na oživljavanje zapuštenih i zaboravljenih urbanih džepova, odnosno manjih površina u gradu koje su u lošem stanju. U okviru ovog projekta uskoro ćemo imati još desetak spremnih projektnih rešenja na osnovu kojih ćemo urediti isto toliko javnih površina širom grada.

Od početka godine uredili smo brojne parkovske površine u više naselja u Podgorici, a pored toga izgrađeno je i rekonstruisano nekoliko manjih zelenih površina i formirani drvoredi na mestima gde su postojale tehničke mogućnosti. U centru grada uskoro počinje rekonstrukcija Karađorđevog parka kao i izgradnja velikog parka u naselju Zabjelo.

Formiranjem tzv. „zelenog prstena“ oko Podgorice u kojem su zasađene na desetine hiljada novih sadnica dodatno se osnažuju napori za stvaranje održivog urbanog okruženja. Ovaj projekat će se nastaviti i tokom jeseni, kada će započeti još cjedna sezona sadnje. Uz formiranje linearnog zelenila i uređenja manjih zelenih površina, tendencija je povezivanje prigradskog i gradskog u jedinstven sistem zelenila grada.

U planu je i uređenje brda „Lješkopoljska Gorica“ koje će biti važan deo zelene infrastrukture grada kao još jedna osnova za adaptaciju na klimatske promene, kroz uspostavljanje ekološke stabilnosti i podizanje kvaliteta života stanovnika.

Kako ste regulisali pravilno odlaganje otpada i koliko ste unapredili oblast upravljanja otpadom?

Foto: Opština Podgorica

– Glavni grad Podgorica je krajem 2006. godine, odlukom Skupštine grada formirao društvo Deponija d.o.o. koje je počelo sa radom 2007. godine. Njegova prevashodna uloga bila je odlaganje komunalnog otpada sa teritorije grada Podgorice, prestonice Cetinja, opštine Danilovgrad i gradskih opština Tuzi i Zeta koje su sada samostalne opštine. Urbanističkim planom je predviđeno šest sanitarnih kada. Sve su odrađene saglasno Direktivi 1999/31/EZ o odlagalištima otpada (kasnije Direktivi o izmeni (EU) 2018/850). Naknadno je rad definisan i Zakonom o upravljanju otpadom kao i Pravilnikom o bližim karakteristikama lokacije, uslovima izgradnje, sanitarno-tehničkim uslovima, načinu rada i zatvaranja deponija. Sredinom 2010. godine u rad se pušta i Regionalni reciklažni centar za komunalni otpad kao i Reciklažni centar za otpadna vozila.

Kada je u pitanju udeo povećanja obnovljivih izvora energije, uloga Deponije se ogleda u pokretanju projekta kogeneracije, odnosno dobijanja električne i toplotne energije iz sagorevanja deponijskog gasa. U toku je Javni poziv za izradu Studije izvodljivosti koja će dati odgovore o isplativosti ovog projekta. S obzirom da su tri sanitarne kade napunjene i zatvorene, četvrta kada je aktivna i preostalo je prostora za sanitarne kade 5 i 6, otuda i optimizam da ova Studija može dati vrlo ohrabrujuće rezultate, tako da bi se u izradu kogeneracijskog postrojenja moglo krenuti u toku sledeće godine.

Intervju vodila: Mirjana Vujadinović Tomevski 

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA TRANZICIJA

Vlada FBiH proglasila stanje prirodne nesreće na području celog entiteta

Foto: Planinarsko društvo "Prenj-Glogošnica 1979"

Vlada Federacije BiH je na telefonskoj sednici proglasila stanje prirodne nesreće na području celog entiteta, usled katastrofalnih poplava.

Apokaliptični prizori, katastrofalnih poplava, odrona i klizišta u slivu reke Neretve. Najkritičnije je u Јablanici gde je se i dalje traga za nastradalima. Poplave i klizišta su i u Konjicu i Kiseljaku. Spasilački timovi tragaju za nestalima.

Foto: Planinarsko društvo „Prenj-Glogošnica 1979“

Načelnik Fojnice Sabahudin Klisura nakon veoma teškog dana i obilaska poplavljenih područja kazao je da je dosta mesta bez struje, ali i da su nažalost ugašena tri života.

“Najblaže rečeno stanje u ovim opšinama je alarmantno. Јutros od pola tri sam bio na terenu sa policijskim službenicima, budili smo ljude, ne znajući šta će se dogoditi”, kazao je Klisura, prenosi RTRS.

Timovi Republičke uprave civilne zaštite nalaze se u Јablanici i od jutros tragaju za nestalima i raščišćavaju puteve.

Nakon poziva iz Federalne uprave civilne zaštite, Civilna zaštita Srpske juče je uputila Mašinski tim i deo Tima za urbano traganje i spasavanje u Јablanicu, gde su odmah angažovani u akciji traganja i spasavanja ljudi, te saniranja posledica nezapamćenog nevremena koje je odnelo ljudske živote i napravilo veliku materijalnu štetu.

Pročitajte još:

Vođa Specijalizovane jedinice za spasavanje iz ruševina Republičke uprave civilne zaštite Mladen Kulić rekao je za RTRS da će čitav dan biti na terenu i sve kapacitete staviti na raspolaganje.

Na putevima koji vode od Јablanice prema Mostaru i Blidinju i dalje je obustavljen saobraćaj zbog posledica katastrofalnih poplava i klizišta koji su zahvatili taj deo Hercegovine i doline Neretve, saopšteno je iz Auto-moto saveza Republike Srpske.

Izvor: RTRS

Otvorena obilaznica oko Gornjeg Milanovca

Foto-ilustracija: Unsplash (jamar-penny)
Foto: Wikipedia (Marko235)

Otvorena je novoizgrađena obilaznica oko Gornjeg Milanovca. Ova obilaznica predstavlja važan infrastrukturni korak za grad i okolinu, s obzirom da će doprineti boljoj povezanosti. Dužina nove saobraćajnice iznosi 9,7 kilometara i pruža najbrži pristup auto-putu „Miloš Veliki“, što će doprineti bržem i efikasnijem transportu robe i putnika.

Projekat je obuhvatao izgradnju nove deonice puta od Gornjeg Milanovca do Klatičeva, u dužini od 4,78 kilometara, kao i rekonstrukciju postojećeg državnog puta od Klatičeva do Takova, u dužini od 4,70 kilometara.

Ukupna vrednost radova iznosila je 30,5 miliona evra, a radovi su izvedeni u saradnji sa kineskom kompanijom „Power Construction Corporation of China Limited“, nakon potpisivanja ugovora krajem 2021. godine, kako se navodi na sajtu Vlade Srbije.

Pročitajte još:

Još jedna prednost obilaznice jeste izmeštanje tranzitnog teretnog saobraćaja iz centra grada, čime će se značajno smanjiti gužve, dok će direktna veza sa auto-putem olakšavati dolazak do važnih transportnih ruta, što doprinosi razvoju lokalne privrede i poboljšanju kvaliteta života u ovom delu Srbije.

Izgradnja ove obilaznice nije samo olakšala saobraćaj, već je i strateški važna za budući razvoj opštine, jer stvara bolje uslove za ekonomski rast i privlačenje investicija, unapređujući infrastrukturu i smanjujući negativan uticaj saobraćaja na životnu sredinu i urbano područje.

Energetski portal

Tojota povećava ulaganje u električne leteće taksije za 500 miliona evra (VIDEO)

Foto: Tojota

Tojota će uložiti dodatnih 500 miliona dolara kako bi podržala sertifikaciju i komercijalnu proizvodnju električnog vazdušnog taksija. U saradnju idu sa Džobi aviejšn (Joby Aviation), kompanijom koja razvija električne vazdušne taksije za komercijalni prevoz putnika.

Investicija će biti u obliku gotovine za obične akcije, s tim da će prva tranša biti zatvorena kasnije ove godine, a druga tranša u 2025. Tojota je prethodno uložila 394 miliona dolara, tako da ukupna vrednost investicija sada iznosi 894 miliona dolara.

Investicija se nadovezuje na skoro sedam godina saradnje između ovih kompanija.

„Stručnost i podrška koju je pružila Tojota bili su ključni za uspeh Džobi-ja, i radujemo se produbljivanju našeg odnosa dok ostvarujemo našu zajedničku viziju budućnosti vazdušnog prevoza“, rekao je JoeBen Bevirt, osnivač i izvršni direktor Džobi aviejšn.

Pročitajte još:

U aerotaksiju za komercijalne svrhe „Džobi“ ima mesta za četiri putnika i pilota. S jednim punjenjem baterije može preći do 240 kilometara pri maksimalnoj brzini od 320 kilometara na sat, a najveća nosivost iznosi 453 kilograma. Gotovo je potpuno nečujan u letu, tokom poletanja i sletanja je 100 puta tiši od helikoptera.

Masovnu proizvodnju i prevoz putnika planiraju na zahtev klijenata.

Iz Tojote su ranije saopštili da im je dugoročni cilj vazdušni prevoz, a nastavljaju i rad u automobilskoj industriji.

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Joby Aviation (@jobyaviation)

Džobi je lider u razvoju eVTOL letilica koje kombinuju elemente helikoptera i malih aviona, nudeći prednosti kao što su visoka pouzdanost, nulte emisije, velike brzine i tiho funkcionisanje. Ove letilice takođe imaju niže operativne troškove, niže troškove održavanja i poboljšane bezbednosne karakteristike.

Odnosi između Tojote i Džobija započeli su početnom investicijom Tojota Venturesa, rane faze ogranka Tojote.

Energetski portal

RERI: Neophodna ulaganja u dekarbonizaciju i pravednu tranziciju

Foto-ilustracija: Unsplash (Andrey Metelev)

Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) organizovao je javni događaj pod nazivom “Izgradnja održive energetske budućnosti Srbije”. Događaj je okupio stručnjake u oblasti energetike i zaštite životne sredine, predstavnike državnih institucija, nevladinih organizacija i medija, koji su razgovarali o energetskoj tranziciji Srbije, postojećim izazovima i ključnim budućim koracima.

Na događaju su predstavljeni najvažniji rezultati analize koju je RERI pripremio o ulozi Elektroprivrede Srbije (EPS) u energetskoj tranziciji, imajući u vidu finansijske i socijalne aspekte, ali i uticaj poslovanja ovog preduzeća na životnu sredinu, klimatske promene i održivi razvoj.

Mirko Popović, programski direktor RERI-ja, predstavio je ključne nalaze ove analize, ističući da uspešno i održivo poslovanje EPS-a je u javnom interesu, zbog čega je uspešna tranzicija EPS-a od suštinskog značaja za sve građane Srbije. Istaknuto je da tranzicija ne mora da znači gubitak radnih mesta, već ulaganje u nove kadrove i tehnologiju.

To je posebno važno za Elektroprivredu Srbije koja, kao nosilac privrednog razvoja zemlje, ali i emiter oko 40 odsto ukupnih emisija gasova sa efektom staklene bašte, mora biti i nosilac energetske tranzicije. Učesnici su ukazali na nedostatak ambicioznih ciljeva u ključnim strateškim dokumentima, koji još uvek ne sadrže jasan datum prestanka korišćenja energije iz uglja, ali i kontinuirano kršenje Nacionalnog plana za smanjenje emisija, kao i Sporazuma o osnivanju Energetske zajednice.

Pročitajte još:

Slobodan Minić je ispred Fiskalnog saveta Republike Srbije podvukao da je transformacija ovog preduzeća neophodna, međutim, Plan transformacije EPS-a još uvek nije dostupan javnosti. Prema planu investicija za EPS je opredeljeno deset milijardi evra u sledećih deset godina, od čega četiri milijarde evra za obnovljive izvore energije. Međutim, prema analizama Fiskalnog saveta, ovo preduzeće u zelenu tranziciju ulazi sa upitnim kapacitetima za sprovođenje planiranih investicija. Dodatno, kada se govori o mogućnostima za sprovođenje pravedne tranzicije, Minić je ukazao na već postojeće probleme u broju i strukturi zaposlenih u EPS-u, odnosno nedostatak neophodnih stručnih kadrova.

Danijela Božanić, ekspertkinja za klimatsku politiku i zeleni razvoj, upozorila je da je tranzicija proces koji se globalno već uveliko dešava, međutim, Elektroprivrede Srbije do sada nije pokazala želju da bude lider tranzicije, što je neophodno promeniti kako bi se poslovanje kompanije uskladilo sa ciljevima Sporazuma iz Pariza, ali i sačuvala konkurentnost na tržištu. Naime, ukoliko Srbija ne uvede sopstveni mehanizam za naplatu ugljenika, na nju će se od 2026. godine primenjivati CBAM – Mehanizam prekograničnog usklađivanja cene ugljenika, koji se odnosi na zemlje van Evropske unije i uticaće na povećanje cena proizvoda koji se proizvode uz velike količine emisija ugljen-dioksida (CO2).

Foto-ilustracija: Pixabay (Janvanbizar)

Na godišnjem nivou, EPS proizvodi oko 27 do 28 miliona tona emisija CO2. “Kada se ovo pomnoži sa trenutnom cenom jedinice zagađenja od 65 evra po toni na tržištu, dolazi se do sume od 1,625 milijardi evra. Prema podacima iz 2016. godine, trošak emitovanja emisija u Srbiji iznosi 1,68 milijardi evra godišnje. Ovaj trošak može se posmatrati kao investicija. Na primer, ova sredstva bi se mogla uložiti u tehnološku transformaciju,“ istakao je Popović.

Prema mišljenju učesnika, sredstva prikupljena uvođenjem sistema trgovine emisija trebalo bi da budu izdvojena za ulaganja u dekarbonizaciju i pravednu tranziciju. Međutim, analize ekonomske opravdanosti različitih rešenja i otvorene debate o tome još uvek nema. Kako je zaključeno, nedostatak vladavine prava i neodgovornost javnih vlasti, ali i preduzeća, prema poštovanju nacionalnih propisa i međunarodnih obaveza još uvek predstavljaju prepreku za pravednu energetsku tranziciju i održivu energetsku budućnost Srbije.

Izvor: RERI

Bugarska i SAD proširuju saradnju na izgradnji nove nuklearne elektrane u Kozloduju

Foto-ilustracija: Pixabay

Bugarska i Sjedinjene Američke Države najavile su proširenje međuvladinog sporazuma o saradnji u oblasti energetike, koji će obuhvatiti izgradnju nove nuklearne elektrane u Kozloduju, kao i razvoj bugarskog civilnog nuklearnog programa. Ova inicijativa dolazi nakon razgovora između bugarskog ministra energetike Vladimira Malinova i Džefrija Pajata, pomoćnika državnog sekretara za energetske resurse SAD.

Cilj proširenog sporazuma je dalje produbljivanje bilateralne saradnje između dve zemlje, posebno u oblastima obnovljivih izvora energije (OIE), nafte i prirodnog gasa.

„Ostvarili smo poverenje kroz uspešnu saradnju i sigurni smo da će zajednički rad doneti stabilnost i energetsku bezbednost, ne samo Bugarskoj već i čitavom regionu“, izjavio je ministar Malinov.

Jedna od ključnih tema sastanka bila je i inicijativa za Vertikalni gasni koridor, projekat od strateške važnosti za energetsku bezbednost jugoistočne Evrope. Trenutno su u toku projektne aktivnosti na izgradnji nove infrastrukture u Bugarskoj, a planirano je da se završe do kraja 2025. godine. Ovaj projekat je u simbiozi sa terminalom za tečni prirodni gas u Aleksandrupolisu i proširenjem skladišta gasa „Čiren“, što će doprineti energetskoj nezavisnosti ne samo Bugarske, već i zemalja poput Moldavije i Ukrajine.

Pročitajte još:

Podrška američke Eksim banke

Tokom posete SAD-u, ministar Malinov se sastao i sa predsednicom Eksim banke, Ritom Luis, koja je potvrdila punu podršku ove finansijske institucije za izgradnju 7. i 8. bloka nuklearne elektrane Kozloduj. Eksim banka će razviti finansijsku konstrukciju i obezbediti sredstva za projekat do kraja sledeće godine, što će značajno doprineti implementaciji prioritetnih energetskih projekata u Bugarskoj.

Malinov je istakao i interesovanje Bugarske za američko iskustvo u razvoju malih modularnih reaktora, koje će pomoći zemlji da postigne ciljeve niskougljenične ekonomije zasnovane na čistoj energiji.

Jedan od važnih koraka u realizaciji projekta 7. i 8. bloka u Kozloduju je angažovanje međunarodne advokatske firme Pilsburi (eng. Pillsburi Winthrop Shaw Pittman), koja ima preko 50 godina iskustva u oblasti nuklearne energije.

Milena Maglovski

Razorne poplave u BiH – Jablanica blokirana, kritično u Kiseljaku i opštini Vareš

Foto-ilustracija: Pixabay (anvel)

Zbog obilnih padavina koje su pogodile delove Bosne i Hercegovine u noći između 3. i 4. oktobra, situacija je alarmantna u nekoliko regija, uključujući Jablanicu, Kreševo, Kiseljak i opštinu Vareš.

U Јablanici, u kojoj je najkritičnije, ima nastradalih i nestalih u vodenoj bujici, ali se tačan broj još uvek ne zna, istakla je Marija Buhač, premijerka Hercegovačko-neretvanskog kantona. Reke Neretvica i Seončica izlile su se iz svojih korita, poplavile veliki broj kuća i odnele neutvrđen broj vozila u Јablaničko jezero. Helikopter Oružanih snaga uskoro će pomoći u poplavama i spašavanju meštana, javlja RTRS.

Odroni i poplave izazvali su blokadu puteva i pruga, posebno u Jablanici, gde je stanovništvo potpuno izolovano. Prema poslednjim informacijama, stene su se sručile na put Jablanica-Mostar, a do odrona je došlo i na relaciji Konjic-Ostrožac. Reka Neretva se gotovo izlila iz korita, dodatno pogoršavajući situaciju na terenu, prenosi Klix.ba.

Kako javljaju iz Gorske službe spašavanja (GSS), mobilna telefonija u ovom području nije funkcionalna, dok fiksni telefoni još uvek rade. Voda je ušla u mnoge domove, a veliki broj stanovnika je ugrožen.

Premijer Federacije BiH Nermin Nikšić istakao je ozbiljnost situacije i naglasio da je prioritet evakuacija ugroženog stanovništva. Spasilačke ekipe su na terenu od ranih jutarnjih časova, a prema dostupnim informacijama, evakuisan je određen broj građana, iako je situacija i dalje veoma kritična. Pored odrona, poplave su zahvatile šira područja Kreševa i Kiseljaka, gde se stanovništvo bori sa vodenom bujicom.

Ministarstvo odbrane BiH angažovano je na pružanju pomoći, dok Federalna uprava civilne zaštite radi na mobilizaciji spasilačkih timova. Iz Službe za civilnu zaštitu Kiseljak apelovali su na građane da ne kreću na put zbog izuzetno loših vremenskih uslova i poplava.

Pročitajte još:

Vanredno stanje u opštini Vareš

Opština Vareš proglasila je stanje prirodne nesreće zbog obilnih padavina i izlivanja reke Stavnje, prenosi RTRS.

Prema rečima direktora Kantonalne uprave Civilne zaštite, Dževada Aličića, reka Stavnja se izlila i teče putem R444, dok su mnogi lokalni putevi u Varešu neprohodni zbog izlivanja potoka. U Vareš-Majdanu se obrušio potporni zid na jednu zgradu, usled čega stanari ne mogu izlaziti iz svojih domova. Takođe, u naselju Dabrovine klizište je odnelo jednu štalu i pomoćni objekat.

Ekipe Civilne zaštite i Profesionalne vatrogasne jedinice su na terenu i pomažu u sanaciji štete. Iako kiša više ne pada u Varešu, što daje nadu za stabilizaciju, poplavni talas je naneo veliku štetu.

U selu Gunjani kod Tarčina bujica je odnela mostove i poplavila kuće, a pojedini stanovnici su ostali zarobljeni s druge strane reke. Prilaz selu je onemogućen zbog vode i nanosa drveća.

Energetski portal

Probe za grejnu sezonu u toku, ekipe otklanjaju kvarove – prijavite ako primetite curenje radijatora

Foto-ilustracija: Unsplash (Julian Hochgesang)

Počele su funkcionalne probe grejanja pred novu sezonu. Građani preko kontakt centra prijavljuju probleme, najčešće zbog curenja radijatora. Direktor JKP „Beogradske elektrane“ Vanja Vukić izjavio je za RTS da imaju oko 100 poziva dnevno, te da je njihovim radnicima prioritet da izađu na teren da bi rešili kvarove, kao i da sezona najverovatnije neće početi pre 15. oktobra.

Poslednje pripreme sistema „Beogradskih elektrana“ su u toku. Kontakt centar je od 1. oktobra, kada su počele funkcionalne probe, primio ukupno 300 poziva građana, od čega se 75 njih žalilo na curenje radijatora.

Poslednje pripreme sistema „Beogradskih elektrana“ su u toku. Kontakt centar je od 1. oktobra, kada su počele funkcionalne probe, primio ukupno 300 poziva građana, od čega se 75 njih žalilo na curenje radijatora.

Direktor JKP „Beogradske elektrane“ Vanja Vukić, gostujući u Beogradskoj hronici, pozvao je građane da omoguće pristup radnicima u prostorije podstanica da bi rešili probleme, istakavši da osobama koje nisu ovalašćene nije dozvoljeno da ulaze u njih da ne bi bilo incidenata.

Pročitajte još:

Sto građana dnevno prijavljuje kvarove

Vukić je rekao da se tokom funkcionalnih probi dnevno kontakt centru javi oko 100 ljudi, istakavši da su curenja radijatora prioritet radnika „Beogradskih elektrana“.

„Naš sistem je specifičan jer šest meseci u godini miruje. Kada krene cirkulacija vode, dolazi do pojedinih problema i kvarova. Zadatak ‘Beogradskih elektrana’ je da što pre izađu na teren“, poručuje Vukić.

Napominje da temperatura u stanovima tokom grejne sezone mora da bude najmanje 21 stepen, te da su obezbeđeni svi energenti, na osnovu kojih je formirana cena grejanja, u celoj Srbiji.

„Ako prosečna temperatura bude ispod 12 stepeni počećemo i pre 15. oktobra sa grejanjem. Prema prognozi, ipak, u narednih desetak dana neće biti potrebno da ga uključujemo“, zaključuje direktor JKP „Beogradske elektrane Vanja Vukić.

Ne radite na svoju ruku

Ekipa Beogradske hronike prilikom snimanja uobičajenog dana majstora „Beogradskih elektrana“ bila je po prijavi građana u zgradi u Majke Jevrosime 22.

Foto-ilustracija: Pixabay

Radnici su na mesto prijave stigli za dva minuta, gde su u podrumu zatekli otključanu podstanicu, ekspanzioni sud je na zemlji, otkinuta cev, poplavljen podrum, a voda i dalje curi. Majstor je prvo isključio struju da neko ne nastrada.

Stanar koji je iz, za sada, nepoznatih razloga bio u podstanici, povređen je i privatnim vozilom prevezen je u Urgentni centar.

Vladan Pavlović, izvršni direktor za distribuciju toplotne energije JKP „Beogradske elektrane“ pojašnjava da je došlo je otkidanja cevi i dodaje da će u roku od dva do tri dana vratiti sve u prvobitno stanje.

Ovo što se dogodilo u Majke Jevrosime, opomena je svima da ništa ne smeju da rade na svoju ruku, naročito ne kad „Beogradske elektrane“ sistem pune vodom pod pritiskom.

Dok traju funkcionalne probe, dežura više od 100 ekipa svakog dana od 7 do 19 sati. Kad 15. oktobra počne grejna sezona, biće ih više, kada će biti i jasno kako radi 35 toplotnih izvora i više od devet i po hiljada podstanica.

Izvor: RTS

SDF 2024 konferencija otvara dijalog o izazovima zelene tranzicije

Foto: The Green Transition / Promo

Beograd će 14. i 15. novembra 2024. godine biti domaćin prestižne međunarodne konferencije o zelenoj tranziciji, koju organizuje Sustainable Development Forum (SDF), uz podršku Univerziteta u Kembridžu, Privredne komore Srbije i agencija Ujedinjenih nacija. Ovaj dvodnevni događaj okupiće svetske stručnjake, državne zvaničnike i predstavnike vodećih kompanija koje prednjače u održivom razvoju.

Cilj konferencije je podsticanje globalnog dijaloga o ključnim temama zelene tranzicije, kao što su klimatske promene, energetska tranzicija i održiva proizvodnja.

Među govornicima su istaknuti stručnjaci poput Lorda Martina Risa, kraljevskog astronoma, i Majkla Polita, profesora sa Univerziteta u Kembridžu, kao i predstavnici Ujedinjenih nacija. Takođe, domaći stručnjaci, poput ministarke nauke Jelene Begović i ministarke rudarstva Dubravke Đedović-Handanović, učestvovaće u diskusijama. Konferencija će pružiti priliku srpskim kompanijama da se povežu sa međunarodnim liderima i predstave svoja rešenja za zelenu tranziciju.

Pročitajte još:

Posebna pažnja biće posvećena izazovima sa kojima se suočava „globalni jug“ i načinima na koje finansijske institucije mogu podržati tranziciju. Ovaj događaj ističe značaj saradnje između industrije, nauke i međunarodnih organizacija u borbi protiv klimatskih promena i izgradnji održivije budućnosti.

Karte su već u prodaji, a sve dodatne informacije možete pronaći na zvaničnoj stranici konferencije www.sustainabledevforum.org

Energetski portal

Šta je potrebno za 100 odsto električnu budućnost u Evropi do 2035?

Foto-ilustracija: Unsplash (zaptec)
Foto-ilustracija: Unsplash (Possessed Photography)

Da bi cilj Evropske unije da svi novi automobili budu 100 odsto električni do 2035. godine zaista bio ostvaren, potrebno je ipak još dosta koraka. Ovako formulisani ciljevi utiču na ekonomiju, privredu i tržište, i pružaju određenu sigurnost za ulaganja u industriji električnih vozila, baterija i infrastrukture za punjenje. Ipak, automobilska industrija, iako u nekim delovima Evrope pomalo nestabilna, mora se držati dugoročnih ciljeva koji joj na neki način omogućavaju razvoj novih tehnologija i proširenje proizvodnih kapaciteta, ali s druge strane ovakvi ciljevi stvaraju i određene izazove.

Bez jasnog cilja, Evropa bi mogla izgubiti korak sa regionima poput Severne Amerike, gde su već uloženi ogromni iznosi u proizvodnju električnih automobila.

Uvođenje strogih CO2 standarda za vozila 2020. godine podstaklo je značajan rast investicija u EV sektor, koji je skočio sa 3,2 milijarde evra na čak 60 milijardi evra. Do 2030. godine planirano je otvaranje više od 50 fabrika baterija, čiji kapaciteti bi do 2026. godine trebalo da zadovolje proizvodnju svih novih automobila u Evropi. Ove „gigafabrike“ zahtevaće ulaganja veća od 170 milijardi evra, kako bi mogle da proizvedu dovoljno baterija za nadolazeći talas električnih vozila, kako se objašnjava na sajtu Transport&Environment.

Propisi EU o CO2 emisijama za automobile nalažu progresivno smanjenje emisija, sa ciljem potpunog prelaska na električna vozila do 2035. godine. Ova regulativa postavlja obavezne ciljeve za proizvođače i prati petogodišnje cikluse prilagođavanja, pri čemu se svaka sledeća faza odnosi na oštrije smanjenje emisija.

Pročitajte još:

Međutim, Evropa se suočava sa izazovima privlačenja ulaganja. Iako su najavljena ulaganja u električna vozila u iznosu od 70 milijardi evra u periodu od 2021. do 2023. godine, Severna Amerika je u istom periodu privukla 97 milijardi evra. Slabljenje i neispunjavanje ciljeva uz nedovoljno dobru prateću industrijsku politiku, moglo bi dovesti do dodatnog obeshrabrenja investitora, čineći Evropu manje atraktivnom za industriju električnih vozila.

Ipak, studije predviđaju da će cene električnih automobila padati, te bi do 2028. godine neki modeli mogli koštati manje od 25.000 evra. Pored toga, sniženi troškovi održavanja dodatno će podstaći njihovu popularnost. EU mora osigurati da infrastruktura za punjenje bude na mestu, sa brzim punjačima duž glavnih saobraćajnica, kako bi se podržao rast broja električnih vozila na putevima.

Da bi ovaj plan postao realnost, ključni faktor je istrajnost. EU mora ostati posvećena cilju za 2035. godinu, fokusirajući se na pristupačnost električnih automobila i izbegavanje ulaganja u skuplje i manje ekološke alternative.

Kako je već naglašeno, potrebna je ambiciozna industrijska strategija koja će privući nova ulaganja, podstaći lokalnu proizvodnju i omogućiti obuku radnika za potrebe ove industrije.

Energetski portal