Home Blog Page 123

Rekordan budžet za poljoprivredu Srbije izdvojen za 2025. godinu

Foto-ilustracija: Unsplash (Kato Bergli)
Foto-ilustracija: Unsplash (jaka-skrlep)

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede saopštilo je da je Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu za poljoprivredu opredeljeno rekordnih 149,5 milijardi dinara, što predstavlja 7,5 odsto od ukupnih prihoda budžeta za narednu godinu.

Na Drugom redovnom zasedanju Narodne skupštine usvojen je budžet od 138,5 milijardi dinara namenjen Ministarstvu poljoprivrede, dok je preostalih 11 milijardi dinara predviđeno za vraćanje poljoprivrednicima kroz refakciju akciza za gorivo.

Najveće učešće u budžetu imaju subvencije – preko 111,4 milijarde namenjenih za podsticaje u poljoprivredi i ruralnom razvoju.

Pročitajte još:

Budžet za poljoprivredu u 2025. godini biće uvećan za čak 286 odsto u poređenju sa izdvajanjima iz 2015. godine, navodi se na sajtu resornog ministarstva..

Takođe, usvojen je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju, koji unapređuje uslove za poljoprivrednike koji se bave proizvodnjom mleka i mesa.

Izmene zakona omogućavaju regres za upotrebu sertifikovanog semena do 17.000 dinara po hektaru, čime se podstiču stabilniji prinosi i bolji kvalitet proizvoda. Takođe, pravo na regres za sertifikovano seme u 2025. godini biće primenjivo na račune izdate od 1. avgusta 2024. godine pa sve do dana podnošenja zahteva, što dodatno olakšava poljoprivrednicima pristup ovim podsticajima.

Energetski portal

Mađarska ubrzava e-mobilnost: modernizacija voznog parka i infrastrukture

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Mađarska je tokom 2024. godine posvetila značajnu pažnju unapređenju elektromobilnosti. Još od februara ove godine, preduzeća imaju mogućnost da traže bespovratna sredstva za kupovinu električnih automobila, teretnih vozila ili minibuseva.

Ovaj program vredan je 30 milijardi forinti (oko 72 miliona evra), a po vozilu pokriva troškove u iznosu od 2,8 do četiri miliona forinti (od oko 6.700 do oko 9.600 evra), u zavisnosti od kapaciteta baterije.

Preduzeća su pokazala veliku zainteresovanost, uzimajući u obzir to da je zahtev za sredstva podnelo oko 4.200 preduzeća za kupovinu ukupno oko 5.000 potpuno električnih vozila. Podneti zahtevi do sada pokrivaju skoro dve trećine od ukupno 30 milijardi forinti raspoloživih sredstava.

Kako se navodi na sajtu Ministarstva energetike Mađarske, privredna društva ovu priliku koriste najviše kako bi izvršila zelenu transformaciju svojih flota putničkih vozila, koja čine tri četvrtine svih zahteva. Kao dodatna podrška, od oktobra su prošireni uslovi za učešće u programu, što je dovelo do značajnog povećanja broja prijava. Program će podsticati modernizaciju voznih parkova do proleća 2025. godine.

Pročitajte još:

Vlada Mađarske kroz dva programa promoviše elektromobilnost. Tako je u novembru pokrenut i poziv vredan 28 milijardi forinti (oko 67 miliona evra), kako bi se uklonile takozvane bele zone u ruralnim područjima, odnosno delovi koji nemaju odgovarajuću infrastrukturu za punjenje električnih vozila.

Projekat će doprineti tome da u narednim godinama na više od 100 lokacija bude postavljena nova infrastruktura za punjenje električnih vozila.

Podaci Mađarske regulatorne kancelarije za energetiku i komunalne usluge pokazuju da je broj punjača zabeležio značajan rast između 2022. i 2023. godine, sa gotovo 300 novih javnih stanica za punjenje, što je na kraju 2023. godine rezultiralo ukupnim brojem od 2.507 ovakvih stanica. Dobar trend se nastavio i u tekućoj godini, čemu je doprineo pomenuti program.

Katarina Vuinac

Usvojena Strategija razvoja energetike Republike Srbije do 2040. godine

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Ministarstvo rudarstva i energetike saopštilo je da je usvojena Strategija razvoja energetike Republike Srbije do 2040. godine sa projekcijama do 2050. godine.

Jedna od mera Strategije odnosi se na povećanje proizvodnje električne energije iz domaćih elektrana čemu će doprineti izgradnja RHE Bistrica, RHE Đerdap 3, revitalizacija postojećih hidroelektrana, kao i izgradnja solarnih i vetroelektrana.

Ostale mere uključuju povećanje udela OIE u proizvodnji električne energije, smanjivanje proizvodnje električne energije u termoelektranama na ugalj, revitalizaciju i modernizaciju prenosne i distributivne mreže i finansijske i druge podsticaje za razvoj kapaciteta OIE.

Nove mere takođe obuhvataju podsticanje upotrebe električnih vozila i prilagođavanje mreže za potrebe elektromobilnosti, pojednostavljene i brze procedure za „kupce-proizvođače i finansijske podsticaje za povećanje energetske efikasnosti u svim sektorima potrošnje.

Pročitajte još:

Kada je reč o nafti i naftnim derivatima, nove mere uključuju  prestanak korišćenja uglja i naftnih derivata za proizvodnju toplotne energije, proširenje skladišta Banatski Dvor i izgradnju novih skladišta gasa, izgradnju interkonekcije sa susednim transportnim sistemima (Rumunija, Severna Makedonija i dr), povećanje obaveznih rezervi nafte i naftnih derivata i izgradnju naftovoda prema Mađarskoj.

Strateški cilj je sigurno i pristupačno snabdevanje energijom i energentima stanovništva i privrede, uz progresivno smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte i drugih negativnih uticaja po životnu sredinu i zdravlje ljudi, saopšteno je iz Ministarsva.

Energetski portal

Hoće li svet biti preplavljen plastikom do 2060. godine?

Foto-ilustracija: Pixabay

Osam od deset predmeta koji se trenutno nalaze na mom random stolu napravljeni su od plastike – odstupaju jedino staklena čaša i aluminijumska folija čokolade koju sam upravo pojela. Plastika je postala toliko prisutna u našim životima da ne samo što je svuda oko nas, već je i u nama.

Nedavna istraživanja pokazala su šokantne rezultate: mikroplastika, sićušne čestice nastale raspadanjem plastičnog otpada, pronađena je u ljudskoj placenti, krvotoku i testisima. Njeno prisustvo u organizmu dovodi se u vezu se sa povećanim rizikom od srčanih i moždanih udara, kao i sa nizom drugih zdravstvenih problema.

Iako je rešenje za brojne izazove svakodnevnog života došlo u vidu plastike, ona je sada jedna od najvećih pretnji za ljudsko zdravlje i životnu sredinu. Ukoliko se sadašnji trend proizvodnje i potrošnje plastike nastavi, prognoze za čovečanstvo i životnu sredinu nisu dobre.

Prema izveštaju Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) pod nazivom Global Plastics Outlook: Policy Scenarios to 2060, plastični otpad na globalnom nivou mogao bi da se skoro utrostruči do 2060. godine. U izveštaju se predviđa da će porast proizvodnje plastike rezultirati generisanjem oko 1,2 milijarde tona plastičnog otpada godišnje, pri čemu će polovina završiti na deponijama, dok će manje od petine biti reciklirano. Većina otpada dolazi iz kratkotrajnih proizvoda, poput ambalaže i jeftinih tekstilnih predmeta, što dodatno otežava rešavanje problema plastičnog zagađenja.

Uz to, Svetski ekonomski forum (WEF) u svom izveštaju The New Plastics Economy (2016) procenjuje da će, ukoliko se trenutni trendovi nastave, do 2050. godine u okeanima biti više plastike nego ribe (po težini).

Ima li nade za spas planete od “invazije plastike” delimično će se znati po okončanju pete i poslednje runde pregovora za globalni sporazum o plastici koji se održavaju u Busanu u Južnoj Koreji.

Foto-ilustracija: Pixabay

Ovi pregovori su deo inicijative Ujedinjenih nacija za usvajanje pravno obavezujućeg instrumenta za rešavanje globalne krize plastičnog zagađenja i uključuju predloge za ograničavanje proizvodnje plastike, eliminaciju opasnih hemikalija u plastičnim proizvodima i uvođenje globalnih standarda za dizajn proizvoda koji omogućavaju reciklažu.

Međutim, i ove pregovore prate tenzije koje ukazuju na to da svet možda nije spreman da se odrekne plastične pošasti. U žiži rasprave o rešavanju plastičnog zagađenja našla su se neslaganja između razvijenih i nerazvijenih zemalja, posebno oko obaveza finansiranja i uvođenja pravila u različitim ekonomskim kontekstima.

Sa jedne strane, Evropska unija snažno podržava planove za smanjenje primarne proizvodnje plastike i zabranu štetnih jednokratnih proizvoda. EU se zalaže za princip „zagađivač plaća“, prema kojem proizvođači snose finansijsku odgovornost za plastični otpad. Njihov fokus je na stvaranju cirkularne ekonomije, gde bi se plastika reciklirala i ponovno koristila, umesto da završi u prirodi ili na deponijama​.

Tu je i koalicija za visoke ambicije, koja okuplja 65 zemalja uključujući Kanadu, Novi Zeland i Ruandu, a koja zagovara smanjenje plastičnog zagađenja do 2040. godine kroz stroge globalne standarde za proizvodnju i reciklažu plastike.

Ipak, nekoliko zemalja i grupa izražava protivljenje ambicioznim ciljevima smanjenja proizvodnje plastike. Među njima su Saudijska Arabija, Iran, Rusija, Kina i Indija. Te zemlje, posebno one bogate naftom, smatraju plastiku ključnim tržištem za dugoročni opstanak industrije fosilnih goriva, koja već trpi zbog pada potražnje u transportnom sektoru. Njihovi predstavnici ističu da plastika ima značajnu ulogu u ekonomskom razvoju i zagovaraju fokus na unapređenje upravljanja otpadom, umesto smanjenja proizvodnje.​

Ishod pregovora bi mogao biti ključan za donošenje sporazuma do kraja 2024. godine, sa ciljem njegove ratifikacije naredne godine. Ako ne dođe do dogovora, pregovori će se nastaviti, produžavajući neophodno globalno delovanje. Glavni fokus ostaje smanjenje zagađenja, podrška kružnoj ekonomiji i ublažavanje uticaja plastike na ljudsko zdravlje i biodiverzitet​.

Ostaje pitanje: hoćemo li preduzeti potrebne korake na vreme, ili će plastika zauvek promeniti lice naše planete? Jedno je sigurno – svet nema vremena za odlaganje.

Milena Maglovski

Konferencija FMBAS-a: Koji je ključ održive budućnosti?

Foto-ilustracija: Pixabay (minka2507 )

U sklopu konferencije asocijacije Facility Management Business Association of Serbia (FMBAS) – pod nazivom Transformacija kroz strateško upravljanje objektima, prva diskusija Ključ za održivu budućnost-energetski efikasni objekti okupila je tri stručnjaka iz srodnih oblasti koji su, svako iz svog ugla, govorili na temu energetske efikasnosti.

Profesor Slobodan Tošović, magistar i doktor humane ekologije i ekotoksikologije, otvorio je diskusiju naglašavajući važnost dekarbonizacije, cilja kojem Evropska unija teži do 2050. godine. Energetska neutralnost, važan poslovni cilj, podrazumeva dostizanje stanja u kojem će sve emisije gasova staklene bašte biti neutralisane upotrebom raznih tehnologija ili njihovom transformacijom na način sličan fotosintezi kod biljaka. Kod nas postoji otežavajući faktor koji nam je mnogo pomogao u prošlosti da preživimo, a to je lignit, iako je naš plan da do 2050. godine potpuno isključimo ugalj u proizvodnji energije. 

Foto-ilustracija: Unsplash (jas-min)

Problem sa kojim se Srbija suočava je visoka emisija gasova staklene bašte. Iako iznos emisija od 6,8 tona CO2 ekvivalenata po stanovniku izgleda bolje u poređenju sa prosekom Evrope od 7,5 tona, situacija nije povoljna. Naime, produktivnost u Srbiji je znatno niža – tri puta manja u odnosu na evropsku. Istovremeno, proizvodimo više gasova staklene bašte po jedinici proizvedenog dobra nego što je to slučaj u Evropi. Stoga je neophodno da drastično smanjimo emisiju gasova staklene bašte, ali i da značajno poboljšamo našu produktivnost kako bismo ostvarili principe održivog razvoja.

On je tokom diskusije naglasio da je jedan od ključnih izazova prilikom izvedbe projekata, upravljanje otpadom. Solarni paneli sadrže staklo i druge komponente, i do sada, otpad od solarnih panela se često slao u inostranstvo, ali promene u regulativi uskoro će to otežati, stoga moramo naći način da rešimo i ovaj problem. Pokušaji reciklaže solarnog stakla u Paraćinu nisu bili isplativi jer su troškovi bili veći od vrednosti dobijenih materijala. U tom segmentu, izazovi postoje i sa toplotnim pumpama koje funkcionišu na principu voda-voda. Ove pumpe su posebno problematične jer njihova instalacija zahteva ispunjenje strožih uslova u nekim evropskim zemljama, poput Nemačke i Italije, gde je potrebno da se voda vrati u podzemlje na odgovarajuću dubinu kako ne bi došlo do kontaminacije podzemnih voda. To često povećava troškove i komplikuje proceduru instalacije. Baš iz tih razloga, fleksibilnost u ovim procesima je ograničena zbog složenosti i strogoće regulativa koje imaju za cilj zaštitu životne sredine.

Druga učesnica, Antonela Solujić, predstavnica Privredne komore Srbije, istakla je značaj energetske efikasnosti kao ključnog alata u borbi protiv klimatskih promena. Regulativa u ovoj oblasti razvijana je još ranih 2000-ih, usredsređujući se prvenstveno na ograničavanje potrošnje energije u zgradama, koje u Evropi troše oko 40 odsto ukupne energije i doprinose sa 36 odsto emisija gasova sa efektom staklene bašte. 

Solujić je objasnila kako je energetska efikasnost primenjiva na sve segmente gde se troši energija, od zgradarstva, do industrije, gde može znatno poboljšati konkurentnost kroz smanjenje operativnih troškova. Važan segment u upravljanju energetskom efikasnošću je energetski menadžment, gde se kroz prikupljanje i analizu podataka o potrošnji upravlja energijom, čime se može postići ušteda od 10 do 15 odsto već samom kontrolom potrošnje. U zavisnosti od toga, mogu se primeniti odgovoarajuće tehničke mere – bez troška, preko malih troškova, do velikih investicija.

Država je prepoznala značaj ovog sistema upravljanja i uvela zakonske obaveze za velike potrošače i javni sektor. Obaveze se odnose na sektore proizvodnje i usluga, posebno za one sa potrošnjom preko 7 GWh energije godišnje. Za uspešno sprovođenje obaveza potrebno je imenovanje licenciranih energetskih menadžera, čiju obuku sprovodi Mašinski fakultet u Beogradu. 

Kako je navela, strateški dokumenti predviđaju godišnju rehabilitaciju velikog broja zgrada, kao i ulaganja od oko 1,6 milijardi evra za instalaciju kapaciteta poput toplotnih pumpi. Postoji i ESKO (Energy Service Company) model finansiranja, koji omogućava da privatni sektor investira u projekte energetske efikasnosti u javnom sektoru. Privatne kompanije finansiraju i implementiraju projekte smanjenja potrošnje energije, a zatim naplaćuju svoju investiciju iz direktnih ušteda koje javni sektor ostvaruje smanjenjem troškova energije – sve atraktivniji model jer ne zahteva početna kapitalna ulaganja od strane javnih institucija, a rizik povezan sa projektom preuzima privatna kompanija. 

Foto: EP

Učesnik je bio i predstavnik upravo jedne privatne kompanije, pionira u oblasti solarne energije – Miloš Kostić, vlasnik i direktor kompanije MT-KOMEX, koji stoji iza projekta najveće solarne elektrane u Srbiji. Za vreme diskusije uspeo je da priloži kratke analize i podatke od velikog značaja, potkrepljene dugogodišnjim iskustvom.

Izazovi i evolucija zakonskih okvira pratili su razvoj sektora još od 2009. godine, kada je omogućeno da privatni korisnici i industrijska postrojenja postanu istovremeno proizvođači i korisnici energije, što je doprinelo postepenom porastu njihovog značaja. Svaka nova verzija zakona, iako ne savršena, omogućila je određeni napredak i olakšala ulaganje u obnovljive izvore energije. Prvi značajniji projekti solarnih elektrana pokrenuti su 2011. godine, iako su tada bili vrlo teško isplativi i bez značajne finansijske podrške, s obzirom da banke nisu mogle da odobravaju sredstva zbog svih pratećih neizvesnoti u toj oblasti. Kada je investitoru ulaganje upitno i neisplativo, onda ni banka ne vidi svoju ulogu u takvom projektu, objašnjavao je dalje.

Zavisnost tržišta energenata od međunarodnih odnosa i geopolitičkih promena je evidentna. To je učinilo da u prethodnim godinama cene električne energije budu veoma spekulativne. Ipak, nakon energetske krize, cene električne energije su se stabilizovale, a trenutno iznose oko 90 evra po MWh, sa dodatnim troškovima od oko 25 evra po MWh, što je značajno ispod evropskog proseka.

Diskusija se takođe dotakla novog Zakona o energetici koji predviđa dalje finansiranje i podršku solarnih elektrana kroz aukcijske pozive. Kako Kostić dalje objašnjava, prva aukcija je postavila početnu cenu od 90 evra po MWh, sa kvotom od 120 MW, dodajući da prethodna aukcija nije u potpunosti ispunila kvotu od 50 MW, pokazujući izazove u privlačenju dovoljnog broja učesnika, delom zbog visokih zahteva za bankarske garancije koje se kreću od 300.000 do 600.000 evra za projekte od 10 MW.

Govoreći o izazovima manjih projekata, Kostić je naglasio da trenutno nije toliko isplativo graditi elektrane snage 1 MW zbog niske cene električne energije. Takođe, administrativni procesi kao što su urbanistički projekti i planovi detaljne regulacije zahtevaju vreme i brojne skupštinske odluke. Uzimajući u obzir trenutne cene na tržištu, povrat investicije za 1 MW projekat može trajati više od 12 godina. Za finansiranje takvih projekata, banke obično nude 50 do 60 odsto finansiranja, dok ostatak mora biti obezbeđen iz sopstvenih sredstava investitora.

Kostić je svoje izlaganje zaključio i naglašavanjem razlika između elektrana na krovovima objekata i onih na zemljištu, ukazujući na to da krovne instalacije smanjuju sopstvenu potrošnju i koriste višak energije za prodaju, dok zemaljske instalacije imaju drugačiji operativni i finansijski pristup.

Milica Vučković

Počinju energetski pregledi stambenih zgrada širom Srbije

Foto-ilustracija: Unsplash (Mirko Božić)

Počinje pregled stambenih zgrada koje su uključene u projekat „Energetska sanacija stambenih, višeporodičnih zgrada priključenih na sistem daljinskog grejanja – Javni ESCO projekat”. Kako je istaknuto, cilj pregleda je procena uštede energije, obima radova i troškova energetske sanacije.

Projekat obuhvata energetsku sanaciju oko 1,4 miliona kvadratnih metara stambenog prostora u 14 gradova i opština širom Srbije, a planirano je i sprovođenje mera energetske efikasnosti koje uključuju termoizolaciju višeporodičnih stambenih zgrada i ugradnju termostatskih ventila na grejnim telima. Nakon energetske sanacije smanjiće se potrošnja energije i istovremeno poboljšati komfor i kvalitet života građana.

Programom je predviđeno da se bespovratna sredstva iskoriste za finansiranje energetskih pregleda stambenih zajednica, izradu eleborata energetskih pregleda i odgovarajućih studija, kao i 50 odsto vrednosti investicija. Preostalih 50 odsto investicije, vlasnici stanova će otplaćivati u jednakim mesečnim ratama, kroz račun za grejanje, tokom okvirnog perioda do 10 godina.

Pročitajte još:

Potpisivanje prvih ugovora sa građanima očekuje se tokom 2025. godine.

Gradovi koji učestvuju u projektu su Beograd, Novi Sad, Pančevo, Zrenjanin, Kragujevac, Negotin, Čačak, Trstenik, Užice, Kraljevo, Pirot, Vranje, Novi Pazar i Niš.

Finansijska vrednost projekta je 64,5 miliona evra, a sredstva za realizaciju su obezbedili Ministarstvo rudarstva i energetike, Vlada Švajcarske kroz Državni sekretarijat za ekonomske poslove (SECO) i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD).

Energetski portal

Usvojen Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o energetici

Foto-ilustracija: Pixabay ( eretmari)

Narodna skupština Srbije usvojila je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o energetici, važan korak ka ispunjenju obaveza naše zemlje prema Energetskoj zajednici.

Prema rečima ministarke rudarstva i energetike Dubravke Đedović Handanović, ovo predstavlja značajan trenutak za srpsku energetiku jer se usvajanjem izmena zakona stvaraju preduslovi za povezivanje Srbije sa tržištem Evropske unije. Time će se olakšati razmena električne energije sa susednim zemljama i EU, kao i omogućiti povoljnija cena električne energije za građane Srbije.

Izmene zakona unapređuju pravni okvir, što, kako navodi ministarka, doprinosi većoj sigurnosti i stabilnosti snabdevanja energijom za građane i privredu.

Jedan od ključnih ciljeva zakona je ubrzanje prelaska Srbije na obnovljive izvore energije. To će se ostvariti kroz pojednostavljen postupak za priključenje elektrana, uvođenje koncepta aktivnog kupca i omogućavanje sklapanja korporativnih PPA ugovora.

Pročitajte još:

Značajna novina u zakonu jeste ukidanje moratorijuma na izgradnju nuklearnih elektrana. Ministarka je istakla da ova promena otvara mogućnost za uvođenje novog izvora bazne energije u energetski miks Srbije u narednim godinama.

Predlogom zakona predviđene su i brojne druge novine, poput donošenja Programa razvoja i upotrebe vodonika, kao i Programa razvoja proizvodnje i korišćenja toplotne energije.

Propisano je i da se odredi nadležni organ u Republici Srbiji, koji će biti odgovoran za planiranje i upravljanje rizicima u elektroenergetskom sektoru, identifikaciju scenarija elektroenergetske krize, kao i izradu i sprovođenje plana spremnosti. Predviđen je i Plan spremnosti na rizike, koji će se izrađivati na osnovu kriznih scenarija, usvajati na predlog Ministarstva i ažurirati svake četiri godine.

Energetski portal

Usvojeni novi zakoni iz oblasti ekologije u Srbiji

Foto-ilustracija: Pixabay

Republika Srbija je usvojila set zakona iz oblasti ekologije sa ciljem unapređenja zaštite životne sredine. Tom prilikom, Irena Vujović, potpredsednica Vlade i ministarka zaštite životne sredine, istakla je da je reč o četiri zakona iz delokruga rada Ministarstva zaštite životne sredine, i da su, u skladu sa tim, usvojeni sledeći zakoni:  

  1. Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu, 
  2. Zakon o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, 
  3. Zakon o potvrđivanju Minamata konvencije o živi, kao i 
  4. Zakon o kontroli opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance

Među usvojenim zakonima, Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu i Zakon o strateškoj proceni uticaja, predstavljaju temelje za detaljnije ocenjivanje ekoloških i društvenih uticaja projekata. Ovi zakoni će omogućiti produžene rokove za javni uvid i komentare, povećavajući transparentnost i građansko učešće u procesima koji imaju dugoročne posledice na okolinu i prirodu

Pročitajte još:

Konkretne novine predviđaju da je rok za javni uvid u zahteve u ranim fazama postupka produžen sa 10 na 15 dana, dok je u fazi davanja saglasnosti za studiju o proceni uticaja rok produžen na 30 dana, uz mogućnost dostavljanja komentara u roku do 40, odnosno 60 dana za kompleksne projekte, navodi se na sajtu Vlade Republike Srbije.

Takođe, donet je Zakon o kontroli opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance, radi bolje prevencije i spremnosti na eventualne ekološke nesreće. Paralelno sa tim, usvajanjem Zakona o potvrđivanju Minamata konvencije o živi, Srbija se obavezala na eliminisanje upotrebe žive u industrijskim procesima, kao i na zabranu trgovine materijalima koji sadrže ovaj toksični element.

Energetski portal

Tri miliona ljudi potpisalo peticiju za globalni sporazum o plastici

Foto-ilustracija: Unsplash (Les routes sans fin(s))

Blizu tri miliona ljudi iz 182 zemlje potpisalo je peticiju kojom zahtevaju istorijski, pravno obavezujući sporazum koji će drastično smanjiti proizvodnju i upotrebu plastike i zaštititi zdravlje ljudi i životnu sredinu, saopšteno je iz nevladine organizacije Grinpis.

Peticija je predata vladinim delegatima uoči početka petog kruga pregovora o plastici pod okriljem Ujedinjenih nacija koji se održava u Busanu, Južna Koreja, od 25. novembra do 1. decembra. Predstavnici vlada, industruje, nevladinih organizacija i stručnjaci iz celog sveta okupili su se kako bi raspravljali o merama za smanjenje proizvodnje plastike, intenzivniju reciklažu, upravljanje otpadom i suzbijanje zagađenja okeana i ekosistema.

Foto-ilustracija: Pixabay (Hans)

Glavna tema pregovora je pronalaženje ravnoteže između potreba industrijskog razvoja i očuvanja životne sredine. Dok neke zemlje, poput zemalja Evropske unije i afričkih država, zagovaraju stroge mere, uključujući smanjenje proizvodnje plastike na globalnom nivou, druge, poput SAD-a i Kine, insistiraju na fleksibilnijim pristupima koji uključuju unapređenje tehnologija reciklaže i upravljanja otpadom.

„Ovo je istorijski trenutak da okončamo svetsku krizu plastičnog zagađenja. Naš zadatak u Busanu je jasan – dogovorimo se o ambicioznom sporazumu koji će osigurati budućnost bez plastičnog zagađenja”, rekla je Inger Andersen, izvršna direktorka Programa UN za životnu sredinu (UNEP).

Pročitajte još:

NVO poručuju: “Posmatramo vas!”

Umetnička instalacija sa ogromnim okom, sastavljena od hiljada portreta ljudi širom sveta, podignuta je u Busanu dok se predstavnici vlada okupljaju na petoj i poslednjoj sednici za Globalni ugovor o plastici.

Zastavu, koja je podignuta kranom visine 10 spratova, osmislio je umetnik Dan Ačer u saradnji sa organizacijom Grinpis. Instalacija se sastoji od portreta pristalica iz celog sveta, uključujući i neke javne ličnosti, a njen cilj je da simbolizuje ujedinjen poziv za ambiciozan sporazum koji će smanjiti proizvodnju plastike, eliminisati plastiku za jednokratnu upotrebu i uputiti poruku liderima da „svet gleda.“

„Vlade moraju da izaberu smislenu akciju umesto da podležu interesima industrije fosilnih goriva i petrohemije. Slab ugovor je propali ugovor. Potreban nam je ambiciozan, pravno obavezujući sporazum koji će obuzdati proizvodnju plastike i zaustaviti upotrebu plastike za jednokratnu upotrebu, kako bismo zaštitili naše zdravlje, zajednice, klimu i planetu”, rekao je Grejem Forbs, šef delegacije Grinpisa i lider globalne kampanje za plastiku.

Milena Maglovski

Otvorena fabrika kompanije Puratos u Kragujevcu

Foto: Miodrag Todorović

Fabrika kompanije Puratos zvanično je otvorena danas u Kragujevcu, u prisustvu predstavnika kompanije, predstavnika Vlade Republike Srbije, lokalnih vlasti i medija. Investicija vredna sedam miliona evra dodatno učvršćuje prisustvo Puratosa u Srbiji i predstavlja važan korak ka daljem razvoju lokalne ekonomije i industrije pekarskih, poslastičarskih i čokoladnih proizvoda.

Foto: Miodrag Todorović

„Izuzetno smo ponosni što će nova fabrika omogućiti proizvodnju proširenog asortimana i još kvalitetnijih proizvoda za naše kupce. Ovo je nešto na čemu smo dugo i predano radili i upravo zato, želim na prvom mestu da se zahvalim svim zaposlenima koji su svojim trudom i zajedničkim naporima omogućili realizaciju ovog važnog projekta. Takođe, veliko hvala našim kupcima i partnerima na odnosu poverenja koji stoji na čvrstim temeljima.” izjavila je Aleksandra Radičević, generalna direktorka kompanije Puratos u Srbiji.

„Ovaj savremeni pogon nije samo dokaz naše posvećenosti inovacijama i kvalitetu, već je i pokretač ekonomskog razvoja Kragujevca i regiona. Proširenjem naših proizvodnih kapaciteta pozicioniramo se kao ključni igrač na Zapadnom Balkanu u ovom sektoru. Više od 100 godina ulažemo u inovacione centre širom sveta, zadržavajući kvalitet po kojem smo poznati. Inovacije su motor našeg napretka, što nam omogućava bolje razumevanje potrošača i pomaže da uvek budemo korak ispred trendova, dok je održivost u samom srcu svega što radimo”, istakao je Pierre Tossut, direktor Puratos Grupe.

Nova fabrika obezbedila je 15 novih radnih mesta. Tokom izgradnje angažovani su isključivo domaći podizvođači, čime je Puratos još jednom pokazao svoju posvećenost podršci lokalnim zajednicama.

Posebna pažnja posvećena je održivosti i ekološkoj odgovornosti. Fabrika je opremljena najmodernijom tehnologijom koja omogućava godišnje smanjenje potrošnje energije ekvivalentno potrošnji 100 domaćinstva u Srbiji, dok je emisija ugljen-dioksida smanjena na nivo koji odgovara godišnjoj emisiji 40 dizel automobila koji pređu 30.000 kilometara. Ovi rezultati postignuti su zahvaljujući projektima poput toplovodnog kotla, servo pogona dozatora i toplotnih pumpi.

Foto: Miodrag Todorović

Automatizovana proizvodna linija za margarine, koja je već počela sa radom, postavlja nove standarde kvaliteta i bezbednosti. Ova tehnologija omogućava upotrebu savremene ambalaže, uključujući HDPE plavu foliju koja bolje čuva svojstva proizvoda i unapređuje njihovu bezbednost. Pored toga, uvedena je nova ambalaža za praškaste proizvode, izrađena od neizbeljenog papira, usklađena sa globalnim Puratos standardima održivosti.

Preseljenje u novu fabriku donelo je bolje uslove rada za zaposlene, uz dodatno unapređenje kvaliteta i sigurnosti proizvoda po kojima je Puratos prepoznatljiv širom sveta. Otvaranjem fabrike u Kragujevcu, Puratos potvrđuje svoju posvećenost pružanju vrhunskih usluga i proizvoda, kao i odgovornosti prema zajednici i životnoj sredini.

Izvor: Puratos 

Počinje drugi krug aukcija za dodelu tržišnih premija za OIE

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Drugi krug aukcija za dodelu tržišnih premija za obnovljive izvore energije, na kojima će se investitori nadmetati za raspodelu kvota od ukupno 424,8 MW, zvanično je objavljen.

Ministarstvo rudarstva i energetike na svom sajtu je saopštilo da je od ponuđene ukupne kvote na aukciji 300 megavata predviđeno za vetroelektrane, a 124,8 MW za solarne elektrane.

Prema rečima Dubravke Đedović Handanović, ministarke rudarstva i energetike, veći kapacitet iz čistih izvora koji će biti obezbeđen ovim aukcijama doneće veću proizvodnju električne energije u našoj zemlji, doprinoseći većem ekonomskom rastu i povećanju stranih direktnih investicija. Povećanja udela zelene energije u energetskom miksu važno je i za ispunjenje ciljeva zelene agende, a njena dostupnost sve češće je i zahtev investitora za ulaganje u Srbiji.

Ministarka je istakla da maksimalna ponuđena cena na aukciji, koja za vetroelektrane iznosi 79 evra po megavat-času, a za solarne elektrane 72 evra po megavat-času, treba da obezbedi da se učešće zelene energije povećava po ceni koja je prihvatljiva za građane i privredu.

Ovim javnim pozivom, uvode se određene novine, a najvažnija jeste da će dodatnu prednost imati investitori koji pored ponuđene cene, ponude kapacitet garantovanom snabdevaču ili krajnjem kupcu, kroz ugovor o otkupu električne energije iz OIE u periodu od tri do 15 godina.

Kako je objasnila ministarka, na ovaj način se podstiču investicije koje će osigurati da proizvedena energija iz domaćih, čistih izvora, bude iskorišćena za potrebe građana i privrede, unapređujući energetsku sigurnost Srbije.

Pročitajte još:

Takođe, novina je i ograničenje maksimalne kvote na aukcijama za solarne elektrane koja može biti dodeljena jednom učesniku aukcije za jednu ili više elektrana, koje iznosi 105 MW, što će omogućiti ravnopravan tretman manjih proizvođača i njihovih projekata u odnosu na velike proizvođače iz OIE. Pored toga, pravila aukcija predviđaju da ponuđeni kapacitet elektrane ne može biti veći od propisane kvote.

„Očekujemo da se i na ovim aukcijama ponovi veliko interesovanje investitora i da kompletna kvota bude iskorišćena, i za energiju vetra i za solarnu energiju, i nadamo se još konkurentnijim i nižim cenama, jer očekujemo veliku konkurenciju. Na taj način, približili bismo se dostizanju cilja predviđenog trogodišnjeg planom podsticaja za OIE, koji predviđa 1.300 MW novih kapaciteta iz OIE“, navela je resorna ministarka ovom prilikom.

Prve aukcije sprovedene su u avgustu prošle godine kada je obezbeđeno 715 novih zelenih megavata i više od 1,1 milijardu evra investicija. Sprovedene su u potpuno digitalizovanoj proceduri. 

Aukcija se i ove godine sprovodi u elektronskom obliku putem „Portala OIE – aukcije“ https://oieaukcije.mre.gov.rs , dok je rok za podnošenje prijava 5. februar 2025.

Energetski portal

Ključni planovi Severne Makedonije za energetsku budućnost

Foto-ilustracija: Unsplash (darko-cvetanoski)

Severna Makedonija je na pragu značajnih promena u energetskom sektoru, postavljajući temelje energetskoj nezavisnosti. U periodu kada su globalni izazovi u energetici sve prisutniji, ova država se suočava sa potrebom da modernizuje svoju infrastrukturu i preusmeri fokus ka obnovljivim izvorima energije. Kako bi saznali više o planovima i ciljevima u ovom ključnom trenutku, razgovarali smo sa Sanjom Božinovskom, ministarkom energetike, rudarstva i mineralnih sirovina Severne Makedonije, koja je sa nama podelila viziju, strategiju i konkretne projekte koji će oblikovati energetsku budućnost zemlje.

Nedavno ste preuzeli resor energetike, rudarstva i mineralnih sirovina u Severnoj Makedoniji. Šta je Vaš glavni cilj za naredne četiri godine?

Foto: Ljubaznošću Sanje Božinovske

– Naš osnovni cilj je jačanje domaćih proizvodnih kapaciteta ozbiljnim višegodišnjim i dugoročnim ulaganjima u energetsku infrastrukturu i kapacitete koji će garantovati energetsku stabilnost i nezavisnost države, ali i domaću proizvodnju električne energije kao garanciju konkurentnosti makedonske privrede. Planiramo realizaciju kapitalnih investicija, što je jedan od prioriteta nove Vlade. U Severnoj Makedoniji energetski sektor je dugo bio zapostavljen, a za ovu vladu energetika će imati posebno mesto i radiće se temeljno, kako bismo došli do energetske nezavisnosti države. Pored izgradnje novih proizvodnih energetskih objekata, planiramo da završimo proces energetskog povezivanja sa susedima.

Koliko kapaciteta obnovljivih izvora energije trenutno ima Severna Makedonija i gde leži najveći potencijal zemlje?

– Zelena tranzicija je počela, a snažan zamah u izgradnji kapaciteta iz OIE nastupio je početkom energetske krize. Prošlu godinu smo završili sa instalisanom snagom od 1.311 MW iz obnovljivih izvora, od čega je najviše hidroelektrana – 720 MW. Od toga, 587 MW je instalisana snaga velikih hidroelektrana, a 133 MW malih hidroelektrana. Odmah iza njih su fotonaponske elektrane čija je izgradnja doživela pravi procvat i na kraju 2023. godine imali smo kapacitet od 506 MW. Prošle godine smo proizveli 2.173 GWh električne energije iz obnovljivih izvora, što je 33 odsto ukupne proizvodnje. Za izgradnju novih objekata, posebno solarnih elektrana, postoji realan problem, ali pre nego što krenemo sa izdavanjem dozvola i licenci moramo rešiti pitanje skladištenja proizvedene energije, jer to već pravi problem u sistemu.

U FOKUSU:

Međutim, napominjem da iako imamo intenzivnu izgradnju OIE kapaciteta, svi oni su u vlasništvu privatnih kompanija koje prodaju proizvedenu energiju trgovcima po berzanskim cenama, što znači da Severna Makedonija kao država nema planiranu kupovinu ove električne energije. Veoma mali deo električne energije, one iz kapaciteta koja se proizvodi po fid-in tarifama, je u vlasništvu države, ali po veoma visokim cenama, zbog čega se ovaj koncept napušta. Zato ćemo, kao Vlada, nastojati da pronađemo mehanizam za otkup energije proizvedene od privatnih solarnih elektrana i vetroparkova. Ali takođe, naš cilj će biti izgradnja kapaciteta iz obnovljivih izvora energije (OIE) koji su u vlasništvu države, jer samo tako možemo obezbediti energetsku stabilnost. Naravno, treba biti realan i reći da energetska tranzicija znači proces koji traje decenijama, u koji se sistematski ulaže i treba voditi računa o situaciji u kojoj se država nalazi.

Koji je vaš osnovni plan za povećanje kapaciteta za OIE? Da li je zemlji u ovom trenutku važnije da ulaže u postrojenja iz OIE ili da modernizuje elektrodistributivnu mrežu?

– Rekla bih da se obe stvari mogu razvijati paralelno. Dugoročno, postoji potreba za modernizacijom distributivne mreže, na kojoj se u proteklom periodu radilo vrlo malo, zbog čega dolazi do čestih ispada i problema. Mreža više ne može da uravnoteži solarnu i energiju vetra. Napominjem da preko 1.000 megavata iz obnovljivih izvora trenutno nije u funkciji zbog slabog kapaciteta mreže u južnom regionu. Zato je Vlada već potpisala ugovor o kreditu sa EBRD za izgradnju nove trafostanice kod Đevđelije i rekonstrukciju dalekovoda od 110 kilovolti. Zbog toga planiramo, kao najbrže rešenje za problem, da uvedemo obavezu za postavljanje baterija za skladištenje proizvedene struje, a paralelno s tim da radimo na modernizaciji mreže. Dakle, izdavanje dozvola za izgradnju novih kapaciteta mora biti deo jedne celine. Takođe, smatramo da je dobro izbalansirati izvore dobijanja energije iz obnovljivih izvora, odnosno, pored fotonaponskih, imati što više kapaciteta koji proizvode električnu energiju iz vetra, vode, biomase i biogasa, jer svaki od tipova obnovljivih izvora ima različit kvalitet i količinu proizvodnje električne energije, u zavisnosti od doba dana i perioda godine. Zato smo već u prvim danima mandata nove Vlade najavili izgradnju novog vetroparka snage do 400 MW, sa više od 50 vetroturbina, koji će biti najveći vetropark na Zapadnom Balkanu i obezbediće proizvodnju čiste električne energije za više od 100.000 domaćinstava.

Intervju vodila: Milena Maglovski

Intervju je objavljen u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA TRANZICIJA

EU podržava održivo finansiranje sa 65 milijardi evra kroz zelene obveznice

Foto-ilustracija: Unsplash (Towfiqu barbhuiya)

Evropska unija prepoznala je značaj podrške i ulaganja u razvoj zelenih projekata. Štaviše, naglašava se da predstavlja globalnog lidera u održivom finansiranju, što se potkrepljuje podatkom da je najveći izdavalac zelenih obveznica na svetu. Od prve transakcije zelenih obveznica programa NextGenerationEU (NGEU), Evropska unija izdala je više od 65 milijardi evra ovih obveznica.

Kako se navodi, Evropska komisija će nastaviti da radi na tome da 30 odsto finansiranja u okviru NGEU bude obezbeđeno putem zelenih obveznica. NGEU zelene obveznice trebalo bi da omoguće 264,6 milijardi evra zelenih investicija u devet sektora koji su predviđeni Okvirom za zelene obveznice NGEU. Među njima se svrstavaju čisti transport, čista energija i energetska efikasnost.

Očekuje se da će potpuna primena svih mera koje mogu da budu finansirane kroz ove obveznice, u narednim godinama značajno doprineti zelenoj tranziciji Evropske unije. Preciznije, emisije gasova sa efektom staklene bašte (GHG) biće smanjene za procenjenih 55 miliona tona godišnje. Ovaj iznos predstavlja 1,5 odsto ukupnih emisija GHG u Evropskoj uniji, što je ekvivalentno kombinovanim emisijama oko 15 miliona domaćinstava.

Pročitajte još:

Kako bi se obezbedila transparentnost u vezi sa tim na koji način se ulažu finansije prikupljene putem ovih obveznica, Komisija je 2022. godine pokrenula i namensku kontrolnu tablu. Na ovaj način, pruža se pregled mera u realnom vremenu, kao i povezanih rashoda koji se finansiraju iz zelenih obveznica.

Komisija će nastaviti redovno da objavljuje izveštaje o klimatskim efektima koji proisteknu iz korišćenja ovih sredstava, odnosno da pokazuje kako ulaganje u zelene projekte doprinosi smanjenju negativnih posledica klimatskih promena.

Katarina Vuinac

Unapređenje poljoprivrednih i ruralnih projekata kroz IPARD III program

Foto-ilustracija: Unsplash (frances-gunn)

Potpisanim IPARD III Finansijskim sporazumom između Vlade Srbije i Evropske komisije, opredeljena su bespovratna sredstva koja EU dodeljuje Srbiji u sektoru poljoprivrede i ruralnog razvoja i to u iznosu od 288 miliona evra.

Pored razgovora sa predstavnicima Evropske komisije Frankom Bolenom i Anom Novak Vud o trenutnom statusu sprovođenja projekata u okviru IPARD II programa, Aleksandar Martinović, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede razgovarao je i o mogućnostima za unapređenje realizacije projekata kroz IPARD III program.

Kako je istakao ministar, EU je posvećena razvoju srpske poljoprivrede, a Uprava za agrarna plaćanja uložiće dodatni trud kako bi procenat apsorpcije sredstava u okviru IPARD III programa bio uvećan u odnosu na IPARD II.

U tom smislu, Uprava za agrarna plaćanja biće na usluzi domaćim poljoprivrednim proizvođačima za svaku vrstu stručne i tehničke pomoći.

Pročitajte još:

Prema njegovim rečima, započeto je sprovođenje IPARD III programa raspisivanjem javnih poziva, a interesovanje korisnika širom zemlje je veliko, što pokazuje broj podnetih zahteva.

On je ukazao na to da su do sada sprovedena dva javna poziva u okviru Mere 1, a u pripremi je raspisivanje ostalih javnih poziva u okviru već akreditovanih mera, najpre u okviru Mere 3, dodavši da se za akreditaciju pripremaju i nove tri mere.

Kako je navedeno, nedavno je dogovorena saradnja sa IPARD agencijama Crne Gore i Severne Makedonije, a razmena znanja, veština i iskustava trebalo bi daa  rezultiraju boljom apsorpcijom sredstava u sve tri zemlje. Ministar ističe da se u Srbiji očekuje da će taj procenat biti viši od 90.

Energetski portal

Zašto građani često ne znaju šta udišu i šta koči rešavanje problema aerozagađenja

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksic)

Analize pokazuju da je vazduh zagađen u većini gradova u Srbiji. Ministarstvo zaštite životne sredine pokrenulo je izradu Nacrta zakona o zaštiti vazduha, sa fokusom na rešavanje ključnih problema aerozagađenja u Srbiji i usklađivanje sa evropskim standardima. Javna rasprava je planirana za decembar.

U ovoj godini je na 40 mernih mesta premašen dozvoljen broj od 35 dana sa prekoračenjem zagađenja. Nisu još svi gradovi pokriveni državnim monitoringom, ali postoji građanski monitoring.

„Mi smo imali situaciju sa fudbalskom utakmicom koje se desilo u Leskovcu prošle nedelje, kada su sve građanske stanice pokazivala je koncentraciju PM10 čestica preko 400, a stadion na otvorenom je bio pun građana koji nisu imali tu informaciju. Nadamo se da uskoro dobijemo zvanični monitoring i zvanično dobijemo i onu kategoriju vazduha koju zaista dišemo”, kaže Ana Pecarski iz organizacije TIM 42 u Leskovcu.

Nedavno je rađeno istraživanje o uticaju zagađenog vazduha na zdravlje stanovnika Leskovca, Novog Pazara i Valjeva, u periodu od 2016. do 2023. godine.

„Mi smo konkretno ispitivali šest, sedam dijagnoza, a to je uticaj na karcinom pluća, na hroničnu opstruktivnu bolest pluća, na akutne, respiratorne infekcije, šlog. Sve je to na neki način izmodelirano i pokazano je da postoji povezanost aerozagađenja sa PM česticama sa tim dijagnozama”, objašnjava dr Branislava Matić, specijalista higijene i medicinske ekologije iz Nacionalne ekološke asocijacije.

Analiza efekata Zakona o zaštiti vazduha iz 2009. pokazala je da je neophodno uraditi nov Zakon koji ima za cilj usaglašavanje sa međunarodno preuzetim obavezama i sa propisima EU.

Pročitajte još:

„Ono što je jedna od glavnih novina je činjenica da se ukidaju do sada postojeće tri kategorije kvaliteta vazduha, čist, zagađen i prekomerno zagađen, budući da nećemo više imati tolerantne vrednosti zagađujućih materija. Zato što su one prema prethodnoj regulativi do 2020. trebalo biti svedene na nulu”, navodi Ognjan Pantić, programski menadžer Beogradske otvorene škole.

Mnoge lokalne samouprave koje imaju monitoring koji pokazuje prekomerno zagađen vazduh, iako su u obavezi nisu donele planove kvaliteta vazduha.

„Trenutnim zakonom nismo imali jasno definisan izveštaj o realizaciji planova kvaliteta vazduha. Ministarstvo jeste tražilo od jedinica lokalnih samouprava da ih izveste, u kom je stepenu realizacija, ali ovog puta to će biti obaveza da se jednom godišnje sastavi, pripremi izveštaj o realizaciji planova kvaliteta vazduha”, ističe Dušica Radojičić iz Ministarstva zaštite životne sredine Srbije.

Zakon propisuje i da kad se prekorači koncentracija zagađujućih materija opasnih po zdravlje ljudi, Ministarstvo i lokalne samouprave dužni su da obaveste javnost.

Izvor: RTS

Nove aukcije za solar i vetar u Srbiji u narednim danima

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Portal Zelena Srbija Novinske agencije Beta, u saradnji sa Evropskom klimatskom fondacijom, organizovao je panel-diskusiju pod nazivom „Izmene Zakona o energetici: pravci i predviđanja“ na kojoj su govorili Danijela Isailović, menadžerka Udruženja OIE Srbija, Vladan Šćekić, programski direktor Centra za unapređenje životne sredine, Nenad Maričić, prozjumer iz Rume, i Dragan Ostić, predstavnik Centra za životnu sredinu iz Banja Luke.

Govornici su se složili da je zelena agenda prepoznata kao imperativ, kako u Srbiji, tako i u regionu, ali da njeno efikasno sprovođenje koče komplikovane administrativne procedure i još uvek nedovoljno prilagođen zakonski okvir.

Ipak, da smo na dobrom putu, potvrdila je menadžerka udruženja OIE Srbija, koja kaže da smo u prošloj godini proizveli i trošili preko 38 odsto zelene energije, što je na zavidnom nivou čak i za pojedine razvijene evropske zemlje. Veliki procenat zelenih kilovata u domaćem energetskom miksu potiče od hidroelektrana, ali ni projekti vetroelektrana i solarnih elektrana ne zaostaju, kaže Isailović.

Foto: Danijela Isailović / Medija Centar

„Što se tiče solara i vetra, mi trenutno imamo 10 izgrađenih vetroparkova ukupne snage 511 MW, od čega su neki na prenosnom, a neki na distributivnom sistemu. Imamo i 160 MW solarnih elektrana — od toga su 75 MW prozjumeri, a tu je i nekoliko desetina megavata iz biogasa i biomase. Ove cifre ukazuju na to da je cilj koji je postavljen za 2030. godinu, prema kome treba da proizvodimo i trošimo 45 odsto zelene energije, dostižan, posebno imajući u vidu da imamo dosta projekata u planu i izgradnji“, istakla je Danijela Isailović.

Ona je dodala da su u Srbiji prošle godine sprovedene vrlo uspešne aukcije za 400 MW vetra i 50 MW solara i najavila da će narednih dana biti raspisane nove aukcije za 300 MW vetra i 124 MW solara.

Pročitajte još:

Kako su izmene zakona uticale na povećanje broja prozjumera?

Prema rečima Vladana Šćekića iz Centra za unapređenje životne sredine, u Srbiji je trenutno u registar prozjumera upisano 2.895 domaćinstava, samo tri stambene zajednice i oko 1.090 preduzeća. Ukupna snaga ovih postrojenja iznosi oko 78 MW. On dodaje i da broj novih prozjumera ove godine neće preći broj onih koji su se upisali u registar prošle godine, a najviše ga, kaže, brinu stambene zajednice kojih su u registru samo tri.

Foto: Vladan Šćekić / Medija Centar

Kada je reč o isplativosti ove investicije, Šćekić objašnjava da je ranije, pre izmena finansijskih zakona, bilo neisplativo postati prozjumer, imajući u vidu da su se ovakve solarne elektrane isplaćivale tek za 20 godina. Kako bi se probudilo veće interesovanje prozjumera, bilo je neophodno zaokružiti koncept prilagođavanja neto-merenju, sistemu obračuna energije u kojem se višak električne energije proizvedene iz obnovljivih izvora vraća u mrežu, a proizvođač dobija kredite koji se koriste za pokrivanje potrošnje kada proizvodnja nije dovoljna.

„Ono što se u međuvremenu desilo jeste promena zakona o PDV-u te je obračun PDV-a prilagođen neto-merenju. Primenjene su i akcize, a promenjen je i zakon o naknadama za korišćenje javnih dobara, u okviru kojeg je prebačen obračun naknada za energetsku efikasnost. Takođe je doneta uredba o naknadi za podsticaj povlašćenih proizvođača, koja je isto prebačena na neto-merenje. Time možemo reći da je zaokružen koncept prilagođavanja neto-merenju, a jedino što je ostalo jeste mrežarina koja se plaća na ukupno preuzetu električnu energiju“, ističe Šćekić.

Govoreći o novom zakonu o energetici, Šćekić kaže da će on prozjumerima doneti neto-obračun koji podrazumeva valorizaciju viškova energije predatih u mrežu, a desiće se najkasnije do 31. decembra 2026. godine.

U BiH samo 47 prozjumera

Iako je u Federaciji Bosne i Hercegovine usvojen zakon kojim je definisan koncept prozjumera, na teritoriji cele Federacije ih je svega 47. U poređenju sa ostalim zemljama u regionu, to je izuzetno mali broj, rekao je Dragan Ostić iz Centra za životnu sredinu u Banja Luci.

On dodaje da postoji veliko interesovanje građana da postave solarne panele na svom posedu, ali da proces koči neusklađenost između potražnje i aktivnosti donosilaca odluka.

Da bi Federacija ispunila svoj cilj za 2030. godinu, trebalo bi da dođe do 100.000 prozjumera, što za tako kratak period deluje neostvarivo, ocenio je Ostić.

Da li se isplati postati prozjumer?

Nenad Maričić, jedan od prozjumera iz Rume, takođe je gostovao na ovom panelu, a prema njegovim rečima, sada je pravo vreme za sve one koji su zainteresovani da postanu prozjumeri.

Foto: Nenad Maričić / Medija Centar

Kada je Maričić uplovio u svet prozjumera, zakonska regulativa još uvek nije bila dovoljno povoljna, pa priznaje da je bio razočaran kada je video prvi račun za struju nakon puštanja solarne elektrane u rad, jer bi to značilo da će se elektrana isplatiti tek za 20 godina.

„Izmene zakona koje su se desile u prethodne dve godine doprinele su da se cela priča o prozjumerima izuzetno isplati. Došli smo do toga da bi, bez solarnih panela, moje domaćinstvo godišnje plaćalo oko 200.000 dinara za električnu energiju, a uspeli smo da uštedimo 140.000 dinara, što znači da je blizu 70 odsto potrošnje pokriveno proizvodnjom iz naše solarne elektrane. Elektrana nam se po ovoj računici isplati za šest godina, što je, po mom mišljenju, dobro. Pozvao bih sve koji su zainteresovani, a nisu još uvek postali prozjumeri, da to i učine“, rekao je Maričić.

Milena Maglovski