Home Blog Page 122

Izmenjen rok za podnošenje zahteva za organsku biljnu proizvodnju

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto:

Javni poziv za podnošenje zahteva za ostvarivanje prava na podsticaje za organsku biljnu proizvodnju za 2023. godinu, koji je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede objavilo 24. jula 2023. godine na svom zvaničnom sajtu, prvobitno je trebalo da bude otvoren do 25. avgusta.

Novom odlukom, Javni poziv se menja u delu koji se odnosi na rok za podnošenje zahteva.

U skladu sa ovim Javnim pozivom zahtev za odobravanje prava na podsticaje podnosi se do 6. septembra 2023. godine.

Podsetimo, podsticaji za organsku biljnu proizvodnju iznose 63.000 dinara po hektaru i poljoprivredno gazdinstvo može konkurisati najviše za 20 hektara obradive zemlje.

Svi zainteresovani poljoprivredni proizvođači mogu podneti prijave za podsticaje na portalu ePodsticaji.

Energetski portal

Zvanično otvorena najveća plutajuća morska vetroelektrana na svetu

Foto-ilustracija: Unsplash (Brigitta Schneiter)
Foto-ilustracija: Unsplash (Grahame Jenkins)

U Norveškoj je zvanično otvorena najveća plutajuća morska vetroelektrana na svetu.

Prva je vetroelektrana koja će proizvedenom električnom energijom snabdevati naftne i gasne platforme i na taj način doprineti njihovom smanjenju emisija.

Procene su da će kapacitetom od 88 megavata obezbediti 35 odsto potrebne električne energije za pet platformi Snorre A i B i Gullfaks A, B i C, prenose svetski mediji.

Na ovaj način godišnje bi emisije ugljen-dioksida trebalo da budu smanjene za 200.000 tona.

Pročitajte još:

Vetropark čini 11 vetroturbina, koje su postavljene na plutajuće podloge usidrene na oko 140 kilometara od obale, na dubinam između 260 i 300 metara.

U ostvarenju postavljenog cilja – dostizanja neto nule do 2050. godine, Norveška se obavezala da će uspostaviti 30 GW energije vetra na moru do 2040. godine.

Energetski portal

Crni sup, najveća ptica Balkana, primećen na Staroj planini

Foto-ilustracija: Unsplash (Igor Rodrigues)
Foto-ilustracija: Pixabay

Na području Stare planine primećen je crni lešinar, nekada najveća ptica Balkana, za koju se šest decenija smatralo da je iščezla u Srbiji. Stručnjaci tvrde da se na Staroj planini uvećao broj beloglavih supova, koji su se do sada gnezdili isključivo na jugozapadu naše zemlje.

Na svega četiri kilometra od Pirota, ornitolozi su prvi put posle šest decenija primetili crnog lešinara, ili crnog supa, nekada najveći pticu na nebu Srbije.

„Utisak je neverovatan. Ptica sa rasponom krila od skoro tri metra. Stvarno je neverovatan osećaj kada vidite da krstari nebom jedan takav div“, naglašava biolog Danilo Penić.

Crni lešinar je bio u društvu velikog broja beloglavih supova, koji su se do sada gnezdili isključivo u jugozapadnoj Srbiji.

Pročitajte još:

„Jedino objašnjenje je njihova migracija između hranilišta u Bugarskoj i hranilišta u Srbiji. Jednostavno im je poželjnije i lepše stanište na Staroj planini“, navodi Slobodan Marković iz Društva za zaštitu i proučavanje ptica Srbije.

Drugi razlog je odličan višedecenijski rad ornitologa iz Bugarske i Španije. Oni su sa druge strane Stare planine uspeli da uvećaju populaciju supova i bele kanje.

„Nemamo gnezdeće parove u tom kraju i to je gubitak za celu našu zemlju, jer su lešinari kod nas nastanjeni u zapadnom delu Srbije, a na istoku ih nema već šestdesetak godina zbog nekih trovanja koja su se tamo dešavala“, napominje Marković.

„Ono što mi treba da uradimo jeste da formiramo hranilišta. Imamo godišnje preko 250 tona biološkog otpada, tako da su to neka minimalna ulaganja“, kaže Penić.

Lešinari su čistači prirode i bio bi veliki gubitak za ekosistem kada ne bi ponovo naselili budući Nacionalni park Stara planina.

Izvor: RTS

Da li biste probali hranu od vazduha?

Foto-ilustracija: Freepik (jannoon028)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Postoje različiti načini na koji se ljudi hrane, od odabira proizvoda koji su najvećim delom životinjskog porekla, do konzumacije isključivo biljnih namirnica. Novo doba donosi nam inovativne načine prehrane, koji će se možda u budućnosti ustaliti, a danas su i dalje pomalo začuđujući. Nedavno sam pisala o štampanoj hrani, a u ovom blogu pokušaću da predstavim koncept hrane koja se dobija iz vazduha.

Jasno je da ne može od vazduha da se dobije gotov proizvod – recimo sladoled, ali ono što se proizvodi zapravo je protein, koji se koristi u daljoj proizvodnji hrane.

Jedna finska kompanija stvorila je prah bogat mikrobnim proteinima – Solein. Proces proizvodnje ovog praha uključuje mikrobe koji se hrane gasovima, odnosno ugljen-dioksidom, vodonikom i kiseonikom, kao i malim količinama hranljivih materija. Detaljnije objašnjenje procesa izgleda ovako. – Kako bi se vodene ćelije podelile na vodonik i kiseonik, kompanija koristi obnovljivu energiju, a naredni korak jeste kombinovanje vodonika sa CO2 i dodavanje kalijuma, natrijuma i drugih hranljivih materija. Kada se završi ovaj deo, mikrobi se hrane ovom nazovimo smesom, što dalje dovodi do stvaranja proteina.

Solein može da se koristi za proizvodnju raznovrsne hrane, slane i slatke, budući da ne menja njen ukus a veoma je hranljiv. Iz ove kompanije navode da može da bude zamena postojećim proteinima u različitim namirnicama, kao što je recimo u alternativnim mlečnim proizvodima i mesu, zatim grickalicama i pićima, kao i testeninama, testima i namazima. Održivost ovako dobijene hrane ogleda se u tome da za proizvodnju Soleina nije potrebna tradicionalna poljoprivreda, odnosno ne zahteva upotrebu zemljišta i umesto da se emituje ugljen-diokisid, on se koristi u proizvodnji proteina.

Slagala bih kada bih rekla da mi je razumljiv proces, ali verovatno da će biti onome ko se bliže razume u proizvodnju hranljivih sastojaka uopšteno. Bilo kako bilo, ono što je ključno jeste razlog zbog čega je ovakav metod proizvodnje važan i zbog čega brojne kompanije u svetu posvećuju pažnju njegovom razvoju i primeni.

Proizvodnja hrane globalni je problem iz više razloga. U ovoj temi treba istaći porast broja stanovništva, što će zahtevati još više obradivog zemljišta, odnosno dalje krčenje šuma, prenamenu močvarnih područja i drugih prirodnih staništa svetskog biodiverziteta. Povezano sa problemom zemljišta, jeste i emitovanje ugljen-dioksida prilikom proizvodnje hrane, u ovom slučaju obrade poljoprivrednog zemljišta koje sladišti njegove značajne količine i ispušta ih tokom obrađivanja. Ukoliko se uzme u obzir da je ovaj protein u alternativnim mlečnim proizvodima, podržava i smanjenje uzgajanja krava, a time se štede resursi kao što su voda i zemljište za proizvodnju stočne hrane i smanjuju emisije metana koje emituju krave. Treba istaći i zalaganja za dobrobit životinja, tema koja je usko povezana sa prehrambenom industrijom.

Sigurno je da postoji još prednosti proteina, ali ono što je suštinski važno jeste da se razvoj tehnologija usmerava prema održivijoj budućnosti.

Finska kompanija lansirala je svoj prvi sladoled od vazduha, a možda do sledećeg leta bude dostupan i na našim prostorima svim ljudima koji se zalažu za alternativnu ishranu životinjskoj ili jednostavno žele da isprobaju nešto novo – nikad se ne zna.

Katarina Vuinac

Otpočelo puštanje prečišćene radioaktivne vode iz Fukušime

Foto-ilustracija: Unsplash (Jeremy Bishop)
Photo: Kilian Karger

Japan je doživeo razarajuću katastrofu 2011. godine kada je zemljotres jačine 9,0 po Rihteru, praćen cunamijem, rezultirao sa više od 20.000 smrtnih slučajeva. Više od deset metara visok cunami je preplavio oblast od 560 km² i ostavio iza sebe ruševine – milion delimično ili potpuno uništenih objekata.

Ova katastrofa je pored izazvane ljudske tragedije, kao i evakuacije stanovništva, nanela i ozbiljnu štetu nuklearnoj elektrani Fukušima Daiči. Reaktori su se pokazali tokom vremena izdržljivijim na zemljotrese, ali ne na cunami, ustanovila je Svetska nuklearna asocijacija.

Tokom proteklih 12 godina, Tokio Electric Power Company (TEPCO) intenzivno je radio na sakupljanju i skladištenju kontaminirane vode da bi se sprečilo dalje zagađenje životne sredine. Kao deo ovih napora, TEPCO je uveo napredni sistem za obradu tečnosti (ALPS) s ciljem smanjenja radioaktivnosti u vodi. Osim toga, postavljeni su dodatni sistemi za prečišćavanje, rezervoari za skladištenje i nepropusni zidovi uz obalu, dok su nezagađene podzemne vode usmeravane dalje od lokacije elektrane.

Pročitajte još:

Nakon proučavanja situacije, Međunarodna agencija za atomsku energiju (IAEA) podržala je plan Japana da ispusti prečišćenu vodu u Tihi okean. Agencija je zaključila da je postupak u skladu sa međunarodnim standardima bezbednosti i da, nakon prečišćavanja, voda ne predstavlja opasnost za ekosistem.

Foto-ilustracija: Unsplash (Dan Meyers)

Od danas voda će postepeno biti ispuštana u okean.

Međutim, ovakva odluka naišla je na protivljenje u nekim susednim zemljama. Kina je najavila zabranu uvoza morskih proizvoda iz Japana, dok su građanske grupe i većinska opoziciona partija Južne Koreje izrazile svoje neslaganje, što je u ovoj zemlji bilo praćeno i protestima, uprkos stavu njihove vlade.

Iako je izveštaj IAEA-e ukazivao da je voda dekontaminirana i da je njena radioktivnost zanemarljiva, postoji prisustvo tricijuma koje zapravo izaziva zabrinutost. Još ranije, bilo je najavljeno dodatno razblaživanje vode tokom ispuštanja.

Konačno, TEPCO i japanska vlada ističu neophodnost ovog postupka kako bi se omogućilo zatvaranje elektrane i sprečilo slučajno curenje radioaktivne vode. Iako je količina vode koja će biti ispuštena ekvivalentna nekoliko stotina olimpijskih bazena, ispuštanje će se odvijati postupno kako bi se smanjio rizik i osigurale međunarodne bezbednosne norme.

Energetski portal

Koliko su promenjene cene u oblasti poljoprivrede?

Foto-ilustracija: Pixabay (augusbosch12)
Foto-ilustracija: Pixabay

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, cene reprodukcionog materijala, sredstava rada i usluga u poljoprivredi u II kvartalu 2023. godine, u odnosu na isti kvartal 2022. godine, povećane su za 0,2 odsto.

Kada se posmatra po grupama proizvoda u II kvartalu 2023. godine, u odnosu na isti kvartal 2022. godine, najveći uticaj na rast cena zabeležen je u grupama Seme za 34,9 odsto i Energenti za 7,6 odsto.

Cene reprodukcionog materijala, sredstava rada i usluga u poljoprivredi u II kvartalu 2023. godine, u odnosu na I kvartal 2022. godine, u proseku su smanjene za 3,5 odsto.

Posmatrano po grupama proizvoda u II kvartalu 2023. godine, u odnosu na prethodni kvartal, najveći uticaj na pad cena zabeležen je u grupama Mineralna đubriva i to za 19,1 odsto i Hrana za životinje za 6,3 odsto.

Energetski portal

Gasna interkonekcija Srbija–Bugarska strateški energetski projekat

Foto: Vlada Republike Srbije
Foto: Vlada Republike Srbije

Izgradnja gasne interkonekcije Srbija-Bugarska predstavlja strateški važan projekat u gasnom sektoru, ali i u našoj energetici uopšte, zato što će obezbediti dodatni pravac i veću sigurnost u snabdevanju ovim energentom, objasnila je ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović.

Nakon obilaska gradilišta gasovoda u mestu Trupale kod Niša, ministarka je istakla da očekuje maksimalno zalaganje svih učesnika u projektu kako bi gasna interkonekcija, kojom ćemo se povezati sa novim snabdevačima i izvorima gasa koji dolaze pre svega iz Azerbejdžana, bila završena u roku, odnosno tokom oktobra tekuće godine.

Kako je navela, sa predstavnicima Azerbejdžana su vođeni razgovori o količinama gasa koje možemo da dobijamo iz ove zemlje za potrebe predstojeće grejne sezone, što je između 300 i 500 miliona kubnih metara, a možda i više.

,,Na putu da postane kritična tačka je isporuka elektroopreme koja je poručena i plaćena, pri čemu nam je jako važno da se sve cevi zavare, spoje i polože da bismo završili linijski deo gasovoda’’, istakla je ministarka i dodala da je za to potreban veći broj ekipa na terenu, o čemu je i razgovarano sa izvođačima radova, kako bi se poboljšali kapaciteti.

Ministarka Đedović napomenula je da Ministarstvo na dnevnom nivou prati kako teku radovi, dodavši da je danas došla i lično da održi sastanak sa izvođačima, nadzorom, investitorom i predstavnicima institucija uključenih u projekat i da proveri napredak radova.

Pročitajte još:

Ona je rekla da su radovi na teritoriji Srbije usklađeni sa radovima na teritoriji Bugarske i da će se, preko gasovoda koji je već izgrađen između Bugarske i Grčke, Srbija povezati sa izvorima gasa koji dolaze do Grčke, pre svega iz Azerbejdžana i Kaspijskog regiona i LNG terminala.

Prema njenim rečima, u budućnosti će ovaj pravac biti još značajniji, zbog diverzifikacije izvora snabdevanja gasom u čitavoj Evropi i mogućnosti da se gas kupuje od različitih snabdevača.

Ministarka je ukazala na to da Srbija ovim gasovodom dobija veću energetsku sigurnost, a imaće i ulogu tranzitne zemlje za region, kao i u slučaju gasovoda Balkanski tok.

Izvođači radova informisali su ministarku o tome da je do sada isporučeno 100 odsto cevi koje su potrebne za izgradnju gasovoda, položeno 70 odsto cevi i izgrađeno 45 odsto nadzemnih objekata, a da je preostao veći deo radova na elektroinstalacijama.

Energetski portal

Novi Sad – Uskoro formiranje javnog preduzeća koje će upravljati Regionalnom deponijom

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Lazar Gugleta)

U narednom periodu u Novom Sadu biće izgrađena pešačko-biciklističkog mosta preko Dunava, kao i Regionalna deponija, a prvi korak ka realizovanju ovog projekta jeste formiranje javnog preduzeća koje bi njom upravljalo, a tiče se prečistača i projekta „Čiste Srbije“.

O planovima za “Srpsku Atinu” razgovarali su gradonačelnik Milan Đurić i Alesandro Bragonzi, šef Regionalnog predstavništva za Zapadni Balkan, ispred Evropske investicione banke.

“Grad ulaže u Zelenu agendu da bi se građanima obezbedio zdraviji život. Rebalansom budžeta, na poslednjoj sednici Skupštine Grada izdvojeno je 483 miliona dinara za izgradnju nove Gradske toplane na daljinsko grejanje u naselju Jugovićevo”, rekao je Đurić.

Kako je dodao u saradnji sa Ministarstvom nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Univerzitet u Novom Sadu planira se postavljanje solarnih panela na krovovima fakulteta, što je jedan od značajnijih projekata vezanih za Zelenu agendu. 

Pročitajte još:

“Grad u kontinuitetu ulaže u rekonstrukciju i izgradnju vodovodne i kanalizacione mreže, a ono što je najznačajnije je izgradnja Fabrike vode na sremskoj strani, što će u značajnoj meri rasteretiti postojeću Fabriku vode na bačkoj strani Grada”, istakao je gradonačelnik.

Alesandro Bragonzi kaže da EBRD rado sarađuje sa našom zemljom i podržava sve projekte u oblasti Zelene agende i zaštite životne sredine.

Energetski portal

ABB elektrifikuje Northvoltovo najveće na svetu postrojenje za reciklažu baterija

Foto: ABB
Foto: ABB

ABB ostvaruje dugogodišnju saradnju sa kompanijom Northvolt, koja se bavi proizvodnjom baterija. Misija kompanije je da njihove baterije budu održivije, sa 80 odsto manjim ugljeničnim otiskom u poređenju sa baterijama koje se proizvode pomoću energije uglja.

U dosadašnjoj saradnji, ABB je od 2017. godine isporučio ključnu opremu za elektrifikaciju i automatizaciju za napajanje Northvolt Ett gigafabrike za litijum-jonske baterije u Švedskoj. Njihovo partnerstvo sada se proširuje na reciklažu baterija, na način da će ABB obezbediti elektrifikaciju procesa za napajanje najvećeg svetskog postrojenja za reciklažu baterija, Revolt Ett, koji je Northvolt osnovao u Švedskoj.

Pročitajte još:

ABB će u postrojenje isporučiti razvodne uređaje i pogone sa promenljivom brzinom, koji će odgovarati brzini procesa koji se odvijaju u fabrici, povećavajući i smanjujući snagu po potrebi, štedeći energiju, poboljšavajući performanse i drugo.

Ovo postrojenje je ključni deo ambicija ove kompanije za održivost, a na kraju svake godine prerađivaće 125.000 tona baterija koje su na kraju svog veka trajanja, kao i otpad od proizvodnje baterija. Northvolt isporučuje litijum-jonske baterije za automobilske, industrijske i velike sektore skladištenja energije koji podržavaju globalnu energetsku tranziciju.

Zbog sve veće potražnje za električnim vozilima, procene su da će potražnja za baterijama porasti 14 puta do 2030. godine, a kako su baterije kritična tehnologija u energetskoj tranziciji, važno je obezbediti rešenja za njihovu reciklažu, ali i održivo snabdevanje kritičnim mineralima.

Ovakvom reciklažom, odnosno procesom oporavka baterijskih materijala i hidrometalurških procesa trebalo bi da se obezbedi do 50 odsto Northvolt Ett-ovih potreba za sirovinama – za litijum, nikl, kobalt i mangan – do 2030. godine.

Izvor: ABB

Nemačka će značajno zaostati za klimatskim ciljevima EU

Foto-ilustracija: Unsplash (Patrick Hendry)
Foto-ilustracija: Unsplash (Mårten)

Nemačka će verovatno emitovati 150 miliona tona gasova CO2 više nego što je to u skladu sa pravilima EU koja su nastala Uredbom o raspodeli tereta, što bi, kako se očekuje, moglo dovesti do kazne koja može iznositi do 30 milijardi evra.

Uredba EU o raspodeli tereta (ESR), poslednji put revidirana u martu, pokriva 60 odsto emisija i predstavlja dopunsku meru Evropskom sistemu trgovine emisijama (ETS I) koji pokriva industriju i energetski sektor.

Pošto ESR raspoređuje teret mera zaštite klime na osnovu bogatstva svake zemlje, pet najbogatijih zemalja EU – uključujući Nemačku – moraju smanjiti svoje emisije za 50 odsto do 2030. godine. Manje bogate zemlje imaju niži prag – Bugarska, na primer, mora da smanji emisije za 10 odsto.

Pošto se očekuje da će i građevinski i transportni sektori u Nemačkoj značajno promašiti svoje klimatske ciljeve, očekuje se jaz od 150 miliona tona gasova CO2 u odnosu na ciljeve ESR. Ukoliko to bude slučaj, Nemačka će morati da kupuje kvote od drugih zemalja kako bi nadoknadila manjak, po cenama koje su trenutno nepoznate.

Pročitajte još:

Cena ugljenika

Foto-ilustracija: Unsplash (Waldemar Brandt)

„Nemamo samo nacionalne obaveze, već i evropske obaveze“, objasnila je u utorak (22. avgusta) Bridžit Knof, potpredsednica nemačkog panela stručnjaka za klimu. Berlin je naizgled ignorisao te obaveze tokom revizije svog zakona o klimi, dodala je ona.

U proleće je Nemačka odlučila da ukine pojedinačne sektorske klimatske ciljeve, umesto toga odlučivši se za pristup celokupnog sistema. Uprkos javnim izjavama visokih vladinih zvaničnika da će ukupni klimatski ciljevi biti dostignuti, očekuje se značajno prelivanje od više od 200 miliona tona do 2030. godine, utvrdili su stručnjaci panela za klimu.

Iako to može predstavljati pravne probleme za Berlin, finansijske implikacije neuspeha smanjenja emisija CO2 će verovatno imati svoju cenu. 

Nemačka je 2022. bila prinuđena da kupi 11 miliona sertifikata o ugljeniku od Bugarske, Češke i Mađarske za period od 2013. do 2020. godine – oni su bili relativno jeftini zbog njihovog obilja u to vreme jer je većina zemalja imala višak. 

Međutim, za period od 2021. do 2027. godine, jaz između nemačkog cilja i stvarnih emisija verovatno će biti 15 puta veći. U međuvremenu, kako ciljevi postaju sve ambiciozniji za sve zemlje – kao deo klimatskog paketa EU Spremni za 55 odsto (‘Fit for 55’), manje zemalja će verovatno imati značajne preostale emisione jedinice.

„Cena emisijskih jedinica prema Uredbi EU o klimatskim promenama je u osnovi još uvek potpuno neizvesna“, kaže Jakob Grajken, viši ekspert nemačkog instituta Oko. 

Photo-illustration: Unsplash (AC Almelor)

Međutim, za očekivati je da će se cena prilagođavati u odnosu na evropski sistem za trgovinu emisijama zgrada i transporta, što bi, prema rečima stručnjaka, tada iznosilo „više od 50 evra po emisionoj jedinici, možda čak i nekoliko stotina evra”.

Sa prazninom od 150 miliona naknada, kazna za propuštanje ciljeva podele tereta mogla bi biti velika: najmanje 7,5 milijardi evra, iako bi se lako moglo dostići 30 milijardi evra.

Na kraju krajeva, cene emisionih jedinica su posledica bilateralnih pregovora između zemalja EU – na primer, Bugarska bi mogla još jednom jeftino da ponudi Nemačkoj svoje jedinice.

Šta bi se desilo ako Nemačka ne bi bila u stanju da nabavi dovoljne količine emisijskih jedinica, jer je malo verovatno da će druge zemlje EU značajno prevazići svoje ciljeve – ostavljajući malo toga? 

„Upravo to je veliko pitanje. Niko sa sigurnošću ne zna“, naglasio je Knof. Očekuje se da će do kraja oktobra Evropska agencija za životnu sredinu objaviti konkretnije analize o sposobnosti zemalja EU da ispune svoje ciljeve o raspodeli tereta.

Izvor: EURACTIV

MOJ PUT DO JUGA SRBIJE U ELEKTRIČNOM AUTOMOBILU

Foto: Charge&GO
Foto: ljubaznošću Milice Vučković

Sve češće se čuje da su električni automobili naša budućnost, dok pojedini među nama to već uveliko smatraju sadašnošću. Ipak, koliko god bilo podeljenih mišljenja na ovu temu ili potencijalnih razloga zašto oni nisu realna alternativa standardnim vozilima, nije bilo načina da saznam istinu dok se nisam osmelila na sticanje iskustva iz prve ruke. Nisam imala prilike da vozim električni automobil do sad, pa sam rešila da isprobam i saznam kako stoje stvari. S obzirom na infrastrukturu u Srbiji, brinulo me je da li ću moći bez problema da stignem do samog juga Srbije, gde je bilo moje odredište, a brinule su me i razlike u odnosu na konvencionalni automobil na koji sam navikla.

Izabrana ruta za moju prvu test vožnju bila je Beograd–Vranje. Čekao me je put od oko 350 kilometara, a znala sam samo da putovanje električnim automobilom zahteva malo planiranja pre samog puta, pre svega zbog lokacija elektropunjača. Odabrala sam da vozim automobil Hyundai Kona Electric čiji je kapacitet baterije 64 kilovat sata. Planiranje putovanja podrazumeva istraživanje infrastrukturne mreže punjača, gde postoje dva tipa – AC spori i DC brzi punjači. Razlika među ovim punjačima je pre svega u brzini punjenja. DC punjači imaju veću snagu punjenja, odnosno brže napajaju, a njihova snaga može ići čak do 300 kilovata, dok su AC punjači najviše do 22 kilovata i pretežno su kućni punjači, a ima ih i u sklopu hotela i drugih objekata.

U FOKUSU:

Krenula sam sa Zvezdare, gde u Naučno-tehnološkom parku postoji Charge&GO punjač koji je dostupan korisnicima ovog kompleksa. Kompanija koja upravlja ovim punjačem ima svoju mrežu elektropunjača. U Beogradu oni imaju AC i DC punjače, a saznala sam da u Borči imaju DC punjač snage 75 kilovata. Na nekoliko OMV pumpi u gradu čeka se puštanje u rad DC punjača veće snage. Zato sam napunila bateriju automobila na pomenutom AC punjaču, jer mi je baš taj bio najbliži, i krenula sam put Vranja.

Foto: Charge&GO

Na 90 kilometara od Beograda zaustavila sam se na Gazprom Petrol pumpi u Velikoj Plani kako bih bila sigurna da ću imati dovoljno struje do hotela u Vranju. Dopunila sam bateriju koja je bila istrošena za svega 12 odsto do ove tačke puta. Na isti način kao što u konvencionalnom automobilu piše potrošnja goriva u litrima, tako u električnom automobilu na kontrolnoj tabli možete pratiti potrošnju struje, koja je iznosila 17 kilovata na 100 kilometara u mom slučaju.

Primetila sam da je vožnja na otvorenom manje ekonomična od vožnje po gradu, suprotno onome što znamo o dizelašima i benzincima. Kako na auto-putu nema mnogo kočenja, Hyundai Kona je vukla više struje, dok u gradu, gde se često koči, baterija se dopunjavala svakim pritiskom papučice. Ovaj princip zove se regenerativno kočenje i znači da se baterija prazni, ali i vraća energiju kočenjem, jer se motor ponaša kao generator i proizvodi struju koju zatim vraća nazad u bateriju. To bi značilo da od gradskih gužvi postoji i određena korist kada vozite ovaj automobil, što je meni bila izuzetno korisna informacija. Dakle, domet varira od 350 kilometara vožnje na otvorenom putu, pa do dva puta većeg dometa, ukoliko je reč o gradskoj vožnji u kojoj uvek ima mnogo kočenja.

U Velikoj Plani sam automobil dopunila do 95 odsto. Sigurno bi me neko sada pitao zašto nisam napunila celu bateriju do kraja, kada sam već prikačena na punjač, međutim postoji logičan i ekonomičan odgovor. Na ovoj lokaciji nalazi se Charge&GO DC punjač snage 50 kilovata. Kako sam imala preko 80 odsto baterije – dopunio se manje od 10 odsto za 20 minuta, jer je snaga kojom se baterija punila pala na tri kilovata, što je bilo dosta sporo. Vrlo važna informacija za nove e-vozače: električni automobil se puni do 80 odsto baterije maksimalnom snagom, a za preostalih 20 odsto snaga punjenja linearno opada, zbog čega sam tu razliku između 86 i 95 odsto baterije punila 20 minuta na DC punjaču, što bi bila situacija i sa bilo kojim drugim modelom automobila „na baterije“.

Sledeća performansa koja upada u oči je startnost automobila, čak i u eko-režimu koji je manje startan od tri ponuđena stila vožnje: eko, komfor i sport. Konvencionalnom automobilu treba vremena da dostigne nivo ubrzanja sa kog električni već započinje  svoju vožnju, budući da ima mnogo veće gubitke energije, poput sagorevanja – čak 70 odsto su gubici, dok su u električnom vozilu 20 odsto gubici, tako da se brže pokreće. Kada već govorimo o ubrzanju, za otprilike sedam sekundi u ovom automobilu možete dostići brzinu od 100 km/h. Postoji mogućnost podešavanja tempomata, ali i limita. U drugoj varijanti možete dodavati gas, ali samo do one brzine koju ste limitirali. Fabrički je automobil podešen na maksimalnu brzinu od 177 km/h, ali to nisam isprobala.

Milica Vučković

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE

Izgradnja održive budućnosti Zapadnog Balkana

Foto: Grad Mostar
Foto: Grad Mostar

Poslovni skup pod nazivom FESTIVAL ,,POWER OF SUSTAINABILITY 2023“ koji će se održati u Mostaru u periodu 21-22. septembra 2023. godine, predstavlja nastavak aktivnosti sa ciljem poslovnog umrežavanja u organizaciji Foreign Investors Council (Veća/Saveti stranih investitora) u Bosni i Hercegovini i Tehnološkog parka ,,Intera“ a pod pokroviteljstvom Grada Mostara, Ministarstva okoliša i turizma Federacije Bosne i Hercegovine i Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i Hercegovine.

Ovogodišnje druženje imaće za cilj da okupi najvažnije aktere iz regije Zapadnog Balkana čiji su rad i aktivnosti institucija i organizacija iz kojih dolaze usmereni na jačanje saradnje sa svim zemljama u regiji, u svrhu povezivanja regionalne poslovne zajednice i promovisanja našeg regiona kao jedinstvene investicione i turističke destinacije.

Ovo će biti prvi po redu poslovni događaj ove vrste koji će se održati u Bosni i Hercegovini pod nazivom:

,,Izgradnja održive budućnosti Zapadnog Balkana“

pod motom:

Stvaranje održive zajednice kroz dijalog!

Polazna osnova ka zelenoj i digitalnoj tranziciji.

U prijatnoj atmosferi Hercegovine, a uz raznovrstan program, učesnici će tokom dvodnevnog druženja moći čuti veoma zanimljive govornike iz regije Zapadnog Balkana (Albanije, Bosne i Hercegovine, Kosova, Sjeverne Makedonije, Crne Gore i Srbije). Konferencija će okupiti učesnike iz poslovnog i političkog života regiona, te predstavnike međunarodne zajednice, organizacija, i poslovnih udruženja i komora.

Na konferenciji ćemo se baviti i veoma aktuelnim temama, poput zelene agende Zapadnog Balkana (promocija inicijativa za investicije u obnovljive izvore energije, uloga regulatora i zakonodavaca, iskustva privatnih investitora, način finansiranja projekata i povrata investicije, itd.), modela cirkularne ekonomije vezanim za upravljanje otpadom, te uspešnih primera kompanija vezano za obnavljanje i zaštite životne sredine, smanjenje zagađenja, kao poštovanje međunarodnih standarda i praksi, temama vezanim za elektromobilnost i budućnost transporta i smanjenja emisije CO2, kao i temom vezanom za održivi razvoj turizma u BiH i regiji. 

Verujemo da će bogat i sadržajan oficijelni program praćen brojnim druženjima koje uključuju obilazak prirodnih lepota u okolini Mostara „Power of Sustainability Festival 2023“ označiti odličnom platformom za razmenu najboljih poslovnih praksi, ali i za umrežavanje sa ključnim pojedincima iz zemalja Zapadnog Balkana. Mogućnosti za poslovne razgovore i povezivanja, biće omogućene kroz sastanke i brojne zajedničke aktivnosti, te neformalna druženja.

„Power of Sustainability Festival 2023“ izdvaja se od drugih sličnih događaja ne samo po važnosti tema i sadržaja, već predstavlja i jedinstvenu interaktivnu platformu za razmenu iskustava i mišljenja, kao i mesto susreta za poslovno umrežavanje renomiranih stručnjaka i eminentnih imena sa poslovne, društvene i političke scene regiona.

Ključne teme:

INVESTICIJE U ZELENU ENERGIJU – solarna i vetro energija, energija iz geotermalnih izvora

PRIMENA CIRKULARNE EKONOMIJE – menadžment otpada i njegovo energetsko iskorištavanje, obnavljanje prirodnih resursa

E-MOBILNOST – dekarbonizacija transportnog sektora s ciljem stvaranja čišće, zdravije i pristupačnije budućnosti

ODRŽIVOST U TURIZMU – ekološki, ekonomski i socio-kulturni aspekti razvoja turizma

Izvor: POWER OF SUSTAINABILITY FESTIVAL

Doneta uredba o načinu i uslovima za priključenje nelegalnih objekata na infrastrukturne mreže

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (American Public Power Association)

Uredba o načinu, uslovima i postupku za privremeno priključenje na elektroenergetsku mrežu, gasnu mrežu i/ili mrežu daljinskog grejanja, vodovod i kanalizaciju nezakonito izgrađenih objekata, koja propisuje načine, uslove i postupke za to priključenje, usvojena je na sednici Vlade.

Uredbom je predviđeno da priključak za struju, vodu, kanalizaciju ili grejanje mogu da dobiju samo vlasnici kuća i stanova i članovi njihovih domaćinstava, koji su izgradnjom, odnosno kupovinom, trajno rešavali svoje stambeno pitanje i koji u njima žive i ova mogućnost se ne odnosi na poslovne objekte, niti na investitore koji su nelegalno gradili i objekte nisu priključili na komunalno infrastrukturu.

Pročitajte još:

Ovo priključenje je privremenog karaktera i ne utiče na utvrđivanje pravnog statusa objekta koji se priključuje na infrastrukturu.

Uredbom je propisano da vlasnik može da podnese zahtev za privremeno priključenje na sve infrastrukturne mreže koje su utvrđene ovim dokumentom ili na samo neku od njih, o čemu će se izjasniti u zahtevu za privremeno priključenje koje bude podnosio. Priključenje je moguće samo za jedan objekat, odnosno jedan stan istog vlasnika.

Građani koji žive u nelegalnim objektima moći će u roku od 30 dana, počevši od 15. septembra 2023. godine, da podnesu prijave za priključenje na struju, grejanje, vodu i kanalizaciju putem formulara koji će biti dostavljen opštinama.

Energetski portal

Zelena tranzicija i energetika veliki resurs za razvoj čitavog regiona

Foto-ilustracija: Pixabay (fabersam)
Foto: Emilija Jovanović

Srbija i ekonomije Zapadnog Balkana imaju veliki rudni potencijal i od strateške važnosti je da budu na mapi evropskih partnera, kao i da ovaj region postane deo jedinstvenog evropskog tržišta. O ovim važnim temama razgovarali su Dubravka Đedović, ministarka rudarstva i energetike i Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije (PKS).

Đedović je naglasila da je energetska tranzicija zadatak svih nas i da je neophodna tesna saradnja države i privrede kako bi se odgovorilo na sve izazove koje ovaj proces donosi.

„Vrata Ministarstva uvek su otvorena za predloge i inicijative koje dolaze od privrede, jer verujem da je kvalitet naše saradnje presudan da bi naša privreda ojačala kapacitete kroz ispunjavanje evropskih standarda koji se tiču energetike i zaštite životne sredine. Ministarstvo i PKS treba da rade partnerski na promociji potencijala Srbije u energetici i rudarstvu, s obzirom na energetske potencijale i kritične mineralne sirovine kojima raspolažemo, a za koje već postoji značajno interesovanje investitora, pre svega iz zemalja Evropske unije. U procesu energetske tranzicije biće potrebne značajne investicije kako bismo postigli i veću energetsku sigurnost i prelazili na čistije izvore energije, pri čemu je važno i da se ispunjavanje evropskih standarda koji se tiču energetike i zaštite životne sredine ne odrazi negativno na konkurentnost naše privrede“, kaže ministarka, navodi se u saopštenju.

Pročitajte još:

Čadež je ukazao da Srbija i Zapadni Balkan imaju veliki potencijal kad je reč o kritičnim mineralnim sirovinama i da je od strateške važnosti da budu na mapi evropskih partnera, kao i da region postane deo jedinstvenog evropskog tržišta. Krajem avgusta, kako je najavljeno, očekuje se dolazak Rantum Capitala, investicionog fonda sa sedištem u Nemačkoj i organizacija konferencije na kojoj će biti predstavljeni potencijali i primeri dobre prakse domaćeg energetskog sektora.

On je iskoristio priliku i upoznao ministarku o planu PKS-a da organizuje Zelenu akademiju na temu cirkularne ekonomije, Mehanizma za prekogranično prilagođavanje ugljenika (CBAM), energetske efikasnosti, zelenog finansiranja i standarda koje će biti namenjene privrednicima kako bi zadržali konkurentnost i ispratili intenzivne promene u zakonodavstvu i poslovnom ambijentu Evropske unije u kontekstu zelene transformacije.

Takođe je bilo reči i o sistemu za trgovinu emisijama ugljenika u regionu Zapadnog Balkana, po uzoru na mehanizme koji već postoje u EU, gde bi kroz analize u budućnosti na evropskom i nacionalnom nivou trebalo da se dođe do modela koji bi bio primenjiv u zemljama regiona.

Energetski portal

Budućnost vode? Projekcije do 2050. godine

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Jedna četvrtina svetske populacije svake godine suočava sa izuzetno visokim nivoom nedostatka vode, često koristeći skoro svu dostupnu vodu. Najmanje polovina ljudi na svetu, što je skoro četiri milijarde ljudi, živi na mestima sa vrlo malo vode najmanje mesec dana svake godine, podaci su koje donosi Svetski institut za resurse.

Stanovništvo raste iz godine u godinu, temperature su sve više, zalihe vode sve manje, usled globalnog zagrevanja i suša, a od 1960. godine potražnja za vodom se više nego udvostručila. Osim porasta stanovništva i klimatskih promena, veći je i ekonomski rast, sve je više kompanija i preduzeća kojima je potrebna voda.

Pročitajte još:

Photo-illustration: Unsplash (Ninno JackJr)

Svetski institut za rezerve je na osnovu skale (koja se kreće od ektremnog opterećenja do niskog) ukazao na to koliko je visoko opterećenje vodenih resursa u preko 160 zemalja sveta, i ustanovilo 25 zemalja koje su pod najvećim pritiskom. Kada skala dođe do ektremnog nivoa opterećenja resursa koje neka zemlja poseduje, to znači da najmanje 80 odsto vodosnabdevanja zemlja već koristi.

Najugroženije zemlje na popisu, njih 25 koje su se našle u prvoj kategoriji ekstremnog rizika i opterećenja su: Bahrein, Kipar, Kuvajt, Liban, Oman, Katar, UAE, SA, Izrael, Egipat, Libija, Jemen, Bocvana, Iran, Jordan, Čile, San Marino, Belgija, Grčka, Tunis, Namibija, JAR, Irak, Indija i Sirija.

Srbija se na ovom popisu našla u 4. kategoriji, niže-srednjeg opterećenja (10-20 odsto iskorišćenosti), odnosno na 96. mestu.

Na Bliskom istoku i u Severnoj Africi 83 odsto stanovništva živi u oblastima sa veoma visokim vodenim opterećenjem, dok u Južnoj Aziji tako živi 74 odsto stanovništva. Do 2050. godine, predviđa se još milijardu ljudi koji će živeti u oblastima sa izuzetno visokim rizikom nedostatka vode, predviđa institut. 

Foto: Unsplash/Steve Huntington

Očekivanja su da će se količina vode koja se koristi u podsaharskoj Africi povećati za 163 odsto do 2050. godine, što je četiri puta brže od stope promena u Latinskoj Americi. 

Voda koja se koristi u međunarodnoj trgovini iz zemalja sa nižim srednjim dohotkom u zemlje sa visokim dohotkom sve više će doprinositi nestašici vode u zemljama sa niskim i nižim srednjim prihodima.

Održivo upravljanje vodom može smanjiti rizik od kriza i obezbediti dugoročnu sigurnost. Da bi se pospešilo održivo korišćenje, neophodno je investirati u infrastrukturu, edukovati građane o važnosti štednje vode, i uspostaviti efikasne vodopravne politike. Takođe, saradnja između zemalja može pomoći u razmeni najboljih praksi i resursa. U budućnosti, pravilna upotreba vode neće biti samo pitanje očuvanja, već i opstanka.

Energetski portal

Brdo ugljene prašine preko noći niklo kod Smedereva

Foto-ilustracija: Unsplash (Trung Nguyen)
Foto-ilustracija: Unsplash (Gerold Hinzen)

U selu Vranovo kod Smedereva, za kratko vreme, nastalo je veliko skladište ugljene prašine. Skladište se od pojedinih kuća nalazi na svega 10 metara, pa se meštani žale da vetar nanosi prašinu na kuće i ugrožava im zdravlje. Od nadležnih traže da se skladište što pre ukloni.

Zagađenje vazduha i zemljišta u Vranovu svakodnevna je tema. Divlje deponije, skladišta prašine, prvo je što se vidi kada se uđe u ovo smederevsko selo. Novo iznenađenje za meštane je bilo, kada je, kako kažu, preko noći niklo brdo ugljene prašine.

„To su navukli taj ugalj, odakle i šta je, to je za kratko vreme navučeno. Sad su bile ove oluje i kiše, to je isparenje i gušenje. Ja sam, da vam kažem iskreno, srčani bolesnik, meni to smeta, i ovo vreme, a kamo li ta prašina i sve ostalo“, kaže Dragoslav Milenković iz Vranova.

I drugi meštani kažu da u mestu ne može da se diše, prašina pada i na veš, a prozore zbog dece ne otvaraju.

Prema saznanjima lokalnog pokreta „Tvrđava“, skladište i otpad su u privatnom vlasništvu. Kako kažu, prvobitno je ova gomila skladištena u selu Zabrežje kod Obrenovca početkom jula, ali je nakon protesta meštana i intervencije republičkih inspekcijskih organa, zbog ugrožavanja životne sredine, ona izmeštena.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

„Rešenjem inspekcije je to izmešteno, kod nas. Znači, ispostavlja se da je Smederevo nekako sigurna kuća za svaki otpad u ovoj zemlji. Sa jedne strane, mi pričamo o šljaci, koja je baš tu, odmah preko puta, koja je industrijsko zagađenje. I odmah tu pored, sada imamo i neku ugljenu prašinu, neki ugalj, za koji ne znamo ni odakle potiče ni da li je opasan po zdravlje, jer pričamo o zdravlju građana, to je ključno“, rekao je Nikola Krstić iz pokreta „Tvrđava“.

Prema njegovim rečima, odmah su apelovali na građane da nadležni izađu na teren i da utvrde da li je reč o opasnom otpadu.

„To mora da se izmesti odatle, ne interesuje nas odakle tu, ko je vlasnik toga, ono što mi želimo je da se to izmesti odatle na adekvatno mesto, van naseljenog mesta“, rekao je Krstić.

Meštani najavljuju organizovano okupljanje, ukoliko se otpad uskoro ne izmesti.

„Mi imamo deponije sa svih strana, ali to sa ugljem, to je katastrofa. Mi smo spremni da preuzmemo neku akciju, dogovaramo se ovako, znamo da je bila inspekcija, ne znamo šta su doneli, treba da dođe republički, bio je ovaj opštinski. Ako se ne stopira to i ne iseli iz Vranova, izaći ćemo najverovatnije na ulicu“, kaže Novica Vasić iz Vranova.

Građani su i ovoga puta ostali uskraćeni za zvanično saopštenje nadležnih. U telefonskom razgovoru, iz gradske uprave su nam potvrdili da je inspekcijski nadzor u toku i da će problem biti rešen. Nije precizirano kada.

Izvor: RTS