Home Blog Page 119

Gasna interkonekcija Srbija–Bugarska strateški energetski projekat

Foto: Vlada Republike Srbije
Foto: Vlada Republike Srbije

Izgradnja gasne interkonekcije Srbija-Bugarska predstavlja strateški važan projekat u gasnom sektoru, ali i u našoj energetici uopšte, zato što će obezbediti dodatni pravac i veću sigurnost u snabdevanju ovim energentom, objasnila je ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović.

Nakon obilaska gradilišta gasovoda u mestu Trupale kod Niša, ministarka je istakla da očekuje maksimalno zalaganje svih učesnika u projektu kako bi gasna interkonekcija, kojom ćemo se povezati sa novim snabdevačima i izvorima gasa koji dolaze pre svega iz Azerbejdžana, bila završena u roku, odnosno tokom oktobra tekuće godine.

Kako je navela, sa predstavnicima Azerbejdžana su vođeni razgovori o količinama gasa koje možemo da dobijamo iz ove zemlje za potrebe predstojeće grejne sezone, što je između 300 i 500 miliona kubnih metara, a možda i više.

,,Na putu da postane kritična tačka je isporuka elektroopreme koja je poručena i plaćena, pri čemu nam je jako važno da se sve cevi zavare, spoje i polože da bismo završili linijski deo gasovoda’’, istakla je ministarka i dodala da je za to potreban veći broj ekipa na terenu, o čemu je i razgovarano sa izvođačima radova, kako bi se poboljšali kapaciteti.

Ministarka Đedović napomenula je da Ministarstvo na dnevnom nivou prati kako teku radovi, dodavši da je danas došla i lično da održi sastanak sa izvođačima, nadzorom, investitorom i predstavnicima institucija uključenih u projekat i da proveri napredak radova.

Pročitajte još:

Ona je rekla da su radovi na teritoriji Srbije usklađeni sa radovima na teritoriji Bugarske i da će se, preko gasovoda koji je već izgrađen između Bugarske i Grčke, Srbija povezati sa izvorima gasa koji dolaze do Grčke, pre svega iz Azerbejdžana i Kaspijskog regiona i LNG terminala.

Prema njenim rečima, u budućnosti će ovaj pravac biti još značajniji, zbog diverzifikacije izvora snabdevanja gasom u čitavoj Evropi i mogućnosti da se gas kupuje od različitih snabdevača.

Ministarka je ukazala na to da Srbija ovim gasovodom dobija veću energetsku sigurnost, a imaće i ulogu tranzitne zemlje za region, kao i u slučaju gasovoda Balkanski tok.

Izvođači radova informisali su ministarku o tome da je do sada isporučeno 100 odsto cevi koje su potrebne za izgradnju gasovoda, položeno 70 odsto cevi i izgrađeno 45 odsto nadzemnih objekata, a da je preostao veći deo radova na elektroinstalacijama.

Energetski portal

Novi Sad – Uskoro formiranje javnog preduzeća koje će upravljati Regionalnom deponijom

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Lazar Gugleta)

U narednom periodu u Novom Sadu biće izgrađena pešačko-biciklističkog mosta preko Dunava, kao i Regionalna deponija, a prvi korak ka realizovanju ovog projekta jeste formiranje javnog preduzeća koje bi njom upravljalo, a tiče se prečistača i projekta „Čiste Srbije“.

O planovima za “Srpsku Atinu” razgovarali su gradonačelnik Milan Đurić i Alesandro Bragonzi, šef Regionalnog predstavništva za Zapadni Balkan, ispred Evropske investicione banke.

“Grad ulaže u Zelenu agendu da bi se građanima obezbedio zdraviji život. Rebalansom budžeta, na poslednjoj sednici Skupštine Grada izdvojeno je 483 miliona dinara za izgradnju nove Gradske toplane na daljinsko grejanje u naselju Jugovićevo”, rekao je Đurić.

Kako je dodao u saradnji sa Ministarstvom nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Univerzitet u Novom Sadu planira se postavljanje solarnih panela na krovovima fakulteta, što je jedan od značajnijih projekata vezanih za Zelenu agendu. 

Pročitajte još:

“Grad u kontinuitetu ulaže u rekonstrukciju i izgradnju vodovodne i kanalizacione mreže, a ono što je najznačajnije je izgradnja Fabrike vode na sremskoj strani, što će u značajnoj meri rasteretiti postojeću Fabriku vode na bačkoj strani Grada”, istakao je gradonačelnik.

Alesandro Bragonzi kaže da EBRD rado sarađuje sa našom zemljom i podržava sve projekte u oblasti Zelene agende i zaštite životne sredine.

Energetski portal

ABB elektrifikuje Northvoltovo najveće na svetu postrojenje za reciklažu baterija

Foto: ABB
Foto: ABB

ABB ostvaruje dugogodišnju saradnju sa kompanijom Northvolt, koja se bavi proizvodnjom baterija. Misija kompanije je da njihove baterije budu održivije, sa 80 odsto manjim ugljeničnim otiskom u poređenju sa baterijama koje se proizvode pomoću energije uglja.

U dosadašnjoj saradnji, ABB je od 2017. godine isporučio ključnu opremu za elektrifikaciju i automatizaciju za napajanje Northvolt Ett gigafabrike za litijum-jonske baterije u Švedskoj. Njihovo partnerstvo sada se proširuje na reciklažu baterija, na način da će ABB obezbediti elektrifikaciju procesa za napajanje najvećeg svetskog postrojenja za reciklažu baterija, Revolt Ett, koji je Northvolt osnovao u Švedskoj.

Pročitajte još:

ABB će u postrojenje isporučiti razvodne uređaje i pogone sa promenljivom brzinom, koji će odgovarati brzini procesa koji se odvijaju u fabrici, povećavajući i smanjujući snagu po potrebi, štedeći energiju, poboljšavajući performanse i drugo.

Ovo postrojenje je ključni deo ambicija ove kompanije za održivost, a na kraju svake godine prerađivaće 125.000 tona baterija koje su na kraju svog veka trajanja, kao i otpad od proizvodnje baterija. Northvolt isporučuje litijum-jonske baterije za automobilske, industrijske i velike sektore skladištenja energije koji podržavaju globalnu energetsku tranziciju.

Zbog sve veće potražnje za električnim vozilima, procene su da će potražnja za baterijama porasti 14 puta do 2030. godine, a kako su baterije kritična tehnologija u energetskoj tranziciji, važno je obezbediti rešenja za njihovu reciklažu, ali i održivo snabdevanje kritičnim mineralima.

Ovakvom reciklažom, odnosno procesom oporavka baterijskih materijala i hidrometalurških procesa trebalo bi da se obezbedi do 50 odsto Northvolt Ett-ovih potreba za sirovinama – za litijum, nikl, kobalt i mangan – do 2030. godine.

Izvor: ABB

Nemačka će značajno zaostati za klimatskim ciljevima EU

Foto-ilustracija: Unsplash (Patrick Hendry)
Foto-ilustracija: Unsplash (Mårten)

Nemačka će verovatno emitovati 150 miliona tona gasova CO2 više nego što je to u skladu sa pravilima EU koja su nastala Uredbom o raspodeli tereta, što bi, kako se očekuje, moglo dovesti do kazne koja može iznositi do 30 milijardi evra.

Uredba EU o raspodeli tereta (ESR), poslednji put revidirana u martu, pokriva 60 odsto emisija i predstavlja dopunsku meru Evropskom sistemu trgovine emisijama (ETS I) koji pokriva industriju i energetski sektor.

Pošto ESR raspoređuje teret mera zaštite klime na osnovu bogatstva svake zemlje, pet najbogatijih zemalja EU – uključujući Nemačku – moraju smanjiti svoje emisije za 50 odsto do 2030. godine. Manje bogate zemlje imaju niži prag – Bugarska, na primer, mora da smanji emisije za 10 odsto.

Pošto se očekuje da će i građevinski i transportni sektori u Nemačkoj značajno promašiti svoje klimatske ciljeve, očekuje se jaz od 150 miliona tona gasova CO2 u odnosu na ciljeve ESR. Ukoliko to bude slučaj, Nemačka će morati da kupuje kvote od drugih zemalja kako bi nadoknadila manjak, po cenama koje su trenutno nepoznate.

Pročitajte još:

Cena ugljenika

Foto-ilustracija: Unsplash (Waldemar Brandt)

„Nemamo samo nacionalne obaveze, već i evropske obaveze“, objasnila je u utorak (22. avgusta) Bridžit Knof, potpredsednica nemačkog panela stručnjaka za klimu. Berlin je naizgled ignorisao te obaveze tokom revizije svog zakona o klimi, dodala je ona.

U proleće je Nemačka odlučila da ukine pojedinačne sektorske klimatske ciljeve, umesto toga odlučivši se za pristup celokupnog sistema. Uprkos javnim izjavama visokih vladinih zvaničnika da će ukupni klimatski ciljevi biti dostignuti, očekuje se značajno prelivanje od više od 200 miliona tona do 2030. godine, utvrdili su stručnjaci panela za klimu.

Iako to može predstavljati pravne probleme za Berlin, finansijske implikacije neuspeha smanjenja emisija CO2 će verovatno imati svoju cenu. 

Nemačka je 2022. bila prinuđena da kupi 11 miliona sertifikata o ugljeniku od Bugarske, Češke i Mađarske za period od 2013. do 2020. godine – oni su bili relativno jeftini zbog njihovog obilja u to vreme jer je većina zemalja imala višak. 

Međutim, za period od 2021. do 2027. godine, jaz između nemačkog cilja i stvarnih emisija verovatno će biti 15 puta veći. U međuvremenu, kako ciljevi postaju sve ambiciozniji za sve zemlje – kao deo klimatskog paketa EU Spremni za 55 odsto (‘Fit for 55’), manje zemalja će verovatno imati značajne preostale emisione jedinice.

„Cena emisijskih jedinica prema Uredbi EU o klimatskim promenama je u osnovi još uvek potpuno neizvesna“, kaže Jakob Grajken, viši ekspert nemačkog instituta Oko. 

Photo-illustration: Unsplash (AC Almelor)

Međutim, za očekivati je da će se cena prilagođavati u odnosu na evropski sistem za trgovinu emisijama zgrada i transporta, što bi, prema rečima stručnjaka, tada iznosilo „više od 50 evra po emisionoj jedinici, možda čak i nekoliko stotina evra”.

Sa prazninom od 150 miliona naknada, kazna za propuštanje ciljeva podele tereta mogla bi biti velika: najmanje 7,5 milijardi evra, iako bi se lako moglo dostići 30 milijardi evra.

Na kraju krajeva, cene emisionih jedinica su posledica bilateralnih pregovora između zemalja EU – na primer, Bugarska bi mogla još jednom jeftino da ponudi Nemačkoj svoje jedinice.

Šta bi se desilo ako Nemačka ne bi bila u stanju da nabavi dovoljne količine emisijskih jedinica, jer je malo verovatno da će druge zemlje EU značajno prevazići svoje ciljeve – ostavljajući malo toga? 

„Upravo to je veliko pitanje. Niko sa sigurnošću ne zna“, naglasio je Knof. Očekuje se da će do kraja oktobra Evropska agencija za životnu sredinu objaviti konkretnije analize o sposobnosti zemalja EU da ispune svoje ciljeve o raspodeli tereta.

Izvor: EURACTIV

MOJ PUT DO JUGA SRBIJE U ELEKTRIČNOM AUTOMOBILU

Foto: Charge&GO
Foto: ljubaznošću Milice Vučković

Sve češće se čuje da su električni automobili naša budućnost, dok pojedini među nama to već uveliko smatraju sadašnošću. Ipak, koliko god bilo podeljenih mišljenja na ovu temu ili potencijalnih razloga zašto oni nisu realna alternativa standardnim vozilima, nije bilo načina da saznam istinu dok se nisam osmelila na sticanje iskustva iz prve ruke. Nisam imala prilike da vozim električni automobil do sad, pa sam rešila da isprobam i saznam kako stoje stvari. S obzirom na infrastrukturu u Srbiji, brinulo me je da li ću moći bez problema da stignem do samog juga Srbije, gde je bilo moje odredište, a brinule su me i razlike u odnosu na konvencionalni automobil na koji sam navikla.

Izabrana ruta za moju prvu test vožnju bila je Beograd–Vranje. Čekao me je put od oko 350 kilometara, a znala sam samo da putovanje električnim automobilom zahteva malo planiranja pre samog puta, pre svega zbog lokacija elektropunjača. Odabrala sam da vozim automobil Hyundai Kona Electric čiji je kapacitet baterije 64 kilovat sata. Planiranje putovanja podrazumeva istraživanje infrastrukturne mreže punjača, gde postoje dva tipa – AC spori i DC brzi punjači. Razlika među ovim punjačima je pre svega u brzini punjenja. DC punjači imaju veću snagu punjenja, odnosno brže napajaju, a njihova snaga može ići čak do 300 kilovata, dok su AC punjači najviše do 22 kilovata i pretežno su kućni punjači, a ima ih i u sklopu hotela i drugih objekata.

U FOKUSU:

Krenula sam sa Zvezdare, gde u Naučno-tehnološkom parku postoji Charge&GO punjač koji je dostupan korisnicima ovog kompleksa. Kompanija koja upravlja ovim punjačem ima svoju mrežu elektropunjača. U Beogradu oni imaju AC i DC punjače, a saznala sam da u Borči imaju DC punjač snage 75 kilovata. Na nekoliko OMV pumpi u gradu čeka se puštanje u rad DC punjača veće snage. Zato sam napunila bateriju automobila na pomenutom AC punjaču, jer mi je baš taj bio najbliži, i krenula sam put Vranja.

Foto: Charge&GO

Na 90 kilometara od Beograda zaustavila sam se na Gazprom Petrol pumpi u Velikoj Plani kako bih bila sigurna da ću imati dovoljno struje do hotela u Vranju. Dopunila sam bateriju koja je bila istrošena za svega 12 odsto do ove tačke puta. Na isti način kao što u konvencionalnom automobilu piše potrošnja goriva u litrima, tako u električnom automobilu na kontrolnoj tabli možete pratiti potrošnju struje, koja je iznosila 17 kilovata na 100 kilometara u mom slučaju.

Primetila sam da je vožnja na otvorenom manje ekonomična od vožnje po gradu, suprotno onome što znamo o dizelašima i benzincima. Kako na auto-putu nema mnogo kočenja, Hyundai Kona je vukla više struje, dok u gradu, gde se često koči, baterija se dopunjavala svakim pritiskom papučice. Ovaj princip zove se regenerativno kočenje i znači da se baterija prazni, ali i vraća energiju kočenjem, jer se motor ponaša kao generator i proizvodi struju koju zatim vraća nazad u bateriju. To bi značilo da od gradskih gužvi postoji i određena korist kada vozite ovaj automobil, što je meni bila izuzetno korisna informacija. Dakle, domet varira od 350 kilometara vožnje na otvorenom putu, pa do dva puta većeg dometa, ukoliko je reč o gradskoj vožnji u kojoj uvek ima mnogo kočenja.

U Velikoj Plani sam automobil dopunila do 95 odsto. Sigurno bi me neko sada pitao zašto nisam napunila celu bateriju do kraja, kada sam već prikačena na punjač, međutim postoji logičan i ekonomičan odgovor. Na ovoj lokaciji nalazi se Charge&GO DC punjač snage 50 kilovata. Kako sam imala preko 80 odsto baterije – dopunio se manje od 10 odsto za 20 minuta, jer je snaga kojom se baterija punila pala na tri kilovata, što je bilo dosta sporo. Vrlo važna informacija za nove e-vozače: električni automobil se puni do 80 odsto baterije maksimalnom snagom, a za preostalih 20 odsto snaga punjenja linearno opada, zbog čega sam tu razliku između 86 i 95 odsto baterije punila 20 minuta na DC punjaču, što bi bila situacija i sa bilo kojim drugim modelom automobila „na baterije“.

Sledeća performansa koja upada u oči je startnost automobila, čak i u eko-režimu koji je manje startan od tri ponuđena stila vožnje: eko, komfor i sport. Konvencionalnom automobilu treba vremena da dostigne nivo ubrzanja sa kog električni već započinje  svoju vožnju, budući da ima mnogo veće gubitke energije, poput sagorevanja – čak 70 odsto su gubici, dok su u električnom vozilu 20 odsto gubici, tako da se brže pokreće. Kada već govorimo o ubrzanju, za otprilike sedam sekundi u ovom automobilu možete dostići brzinu od 100 km/h. Postoji mogućnost podešavanja tempomata, ali i limita. U drugoj varijanti možete dodavati gas, ali samo do one brzine koju ste limitirali. Fabrički je automobil podešen na maksimalnu brzinu od 177 km/h, ali to nisam isprobala.

Milica Vučković

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE

Izgradnja održive budućnosti Zapadnog Balkana

Foto: Grad Mostar
Foto: Grad Mostar

Poslovni skup pod nazivom FESTIVAL ,,POWER OF SUSTAINABILITY 2023“ koji će se održati u Mostaru u periodu 21-22. septembra 2023. godine, predstavlja nastavak aktivnosti sa ciljem poslovnog umrežavanja u organizaciji Foreign Investors Council (Veća/Saveti stranih investitora) u Bosni i Hercegovini i Tehnološkog parka ,,Intera“ a pod pokroviteljstvom Grada Mostara, Ministarstva okoliša i turizma Federacije Bosne i Hercegovine i Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i Hercegovine.

Ovogodišnje druženje imaće za cilj da okupi najvažnije aktere iz regije Zapadnog Balkana čiji su rad i aktivnosti institucija i organizacija iz kojih dolaze usmereni na jačanje saradnje sa svim zemljama u regiji, u svrhu povezivanja regionalne poslovne zajednice i promovisanja našeg regiona kao jedinstvene investicione i turističke destinacije.

Ovo će biti prvi po redu poslovni događaj ove vrste koji će se održati u Bosni i Hercegovini pod nazivom:

,,Izgradnja održive budućnosti Zapadnog Balkana“

pod motom:

Stvaranje održive zajednice kroz dijalog!

Polazna osnova ka zelenoj i digitalnoj tranziciji.

U prijatnoj atmosferi Hercegovine, a uz raznovrstan program, učesnici će tokom dvodnevnog druženja moći čuti veoma zanimljive govornike iz regije Zapadnog Balkana (Albanije, Bosne i Hercegovine, Kosova, Sjeverne Makedonije, Crne Gore i Srbije). Konferencija će okupiti učesnike iz poslovnog i političkog života regiona, te predstavnike međunarodne zajednice, organizacija, i poslovnih udruženja i komora.

Na konferenciji ćemo se baviti i veoma aktuelnim temama, poput zelene agende Zapadnog Balkana (promocija inicijativa za investicije u obnovljive izvore energije, uloga regulatora i zakonodavaca, iskustva privatnih investitora, način finansiranja projekata i povrata investicije, itd.), modela cirkularne ekonomije vezanim za upravljanje otpadom, te uspešnih primera kompanija vezano za obnavljanje i zaštite životne sredine, smanjenje zagađenja, kao poštovanje međunarodnih standarda i praksi, temama vezanim za elektromobilnost i budućnost transporta i smanjenja emisije CO2, kao i temom vezanom za održivi razvoj turizma u BiH i regiji. 

Verujemo da će bogat i sadržajan oficijelni program praćen brojnim druženjima koje uključuju obilazak prirodnih lepota u okolini Mostara „Power of Sustainability Festival 2023“ označiti odličnom platformom za razmenu najboljih poslovnih praksi, ali i za umrežavanje sa ključnim pojedincima iz zemalja Zapadnog Balkana. Mogućnosti za poslovne razgovore i povezivanja, biće omogućene kroz sastanke i brojne zajedničke aktivnosti, te neformalna druženja.

„Power of Sustainability Festival 2023“ izdvaja se od drugih sličnih događaja ne samo po važnosti tema i sadržaja, već predstavlja i jedinstvenu interaktivnu platformu za razmenu iskustava i mišljenja, kao i mesto susreta za poslovno umrežavanje renomiranih stručnjaka i eminentnih imena sa poslovne, društvene i političke scene regiona.

Ključne teme:

INVESTICIJE U ZELENU ENERGIJU – solarna i vetro energija, energija iz geotermalnih izvora

PRIMENA CIRKULARNE EKONOMIJE – menadžment otpada i njegovo energetsko iskorištavanje, obnavljanje prirodnih resursa

E-MOBILNOST – dekarbonizacija transportnog sektora s ciljem stvaranja čišće, zdravije i pristupačnije budućnosti

ODRŽIVOST U TURIZMU – ekološki, ekonomski i socio-kulturni aspekti razvoja turizma

Izvor: POWER OF SUSTAINABILITY FESTIVAL

Doneta uredba o načinu i uslovima za priključenje nelegalnih objekata na infrastrukturne mreže

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (American Public Power Association)

Uredba o načinu, uslovima i postupku za privremeno priključenje na elektroenergetsku mrežu, gasnu mrežu i/ili mrežu daljinskog grejanja, vodovod i kanalizaciju nezakonito izgrađenih objekata, koja propisuje načine, uslove i postupke za to priključenje, usvojena je na sednici Vlade.

Uredbom je predviđeno da priključak za struju, vodu, kanalizaciju ili grejanje mogu da dobiju samo vlasnici kuća i stanova i članovi njihovih domaćinstava, koji su izgradnjom, odnosno kupovinom, trajno rešavali svoje stambeno pitanje i koji u njima žive i ova mogućnost se ne odnosi na poslovne objekte, niti na investitore koji su nelegalno gradili i objekte nisu priključili na komunalno infrastrukturu.

Pročitajte još:

Ovo priključenje je privremenog karaktera i ne utiče na utvrđivanje pravnog statusa objekta koji se priključuje na infrastrukturu.

Uredbom je propisano da vlasnik može da podnese zahtev za privremeno priključenje na sve infrastrukturne mreže koje su utvrđene ovim dokumentom ili na samo neku od njih, o čemu će se izjasniti u zahtevu za privremeno priključenje koje bude podnosio. Priključenje je moguće samo za jedan objekat, odnosno jedan stan istog vlasnika.

Građani koji žive u nelegalnim objektima moći će u roku od 30 dana, počevši od 15. septembra 2023. godine, da podnesu prijave za priključenje na struju, grejanje, vodu i kanalizaciju putem formulara koji će biti dostavljen opštinama.

Energetski portal

Zelena tranzicija i energetika veliki resurs za razvoj čitavog regiona

Foto-ilustracija: Pixabay (fabersam)
Foto: Emilija Jovanović

Srbija i ekonomije Zapadnog Balkana imaju veliki rudni potencijal i od strateške važnosti je da budu na mapi evropskih partnera, kao i da ovaj region postane deo jedinstvenog evropskog tržišta. O ovim važnim temama razgovarali su Dubravka Đedović, ministarka rudarstva i energetike i Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije (PKS).

Đedović je naglasila da je energetska tranzicija zadatak svih nas i da je neophodna tesna saradnja države i privrede kako bi se odgovorilo na sve izazove koje ovaj proces donosi.

„Vrata Ministarstva uvek su otvorena za predloge i inicijative koje dolaze od privrede, jer verujem da je kvalitet naše saradnje presudan da bi naša privreda ojačala kapacitete kroz ispunjavanje evropskih standarda koji se tiču energetike i zaštite životne sredine. Ministarstvo i PKS treba da rade partnerski na promociji potencijala Srbije u energetici i rudarstvu, s obzirom na energetske potencijale i kritične mineralne sirovine kojima raspolažemo, a za koje već postoji značajno interesovanje investitora, pre svega iz zemalja Evropske unije. U procesu energetske tranzicije biće potrebne značajne investicije kako bismo postigli i veću energetsku sigurnost i prelazili na čistije izvore energije, pri čemu je važno i da se ispunjavanje evropskih standarda koji se tiču energetike i zaštite životne sredine ne odrazi negativno na konkurentnost naše privrede“, kaže ministarka, navodi se u saopštenju.

Pročitajte još:

Čadež je ukazao da Srbija i Zapadni Balkan imaju veliki potencijal kad je reč o kritičnim mineralnim sirovinama i da je od strateške važnosti da budu na mapi evropskih partnera, kao i da region postane deo jedinstvenog evropskog tržišta. Krajem avgusta, kako je najavljeno, očekuje se dolazak Rantum Capitala, investicionog fonda sa sedištem u Nemačkoj i organizacija konferencije na kojoj će biti predstavljeni potencijali i primeri dobre prakse domaćeg energetskog sektora.

On je iskoristio priliku i upoznao ministarku o planu PKS-a da organizuje Zelenu akademiju na temu cirkularne ekonomije, Mehanizma za prekogranično prilagođavanje ugljenika (CBAM), energetske efikasnosti, zelenog finansiranja i standarda koje će biti namenjene privrednicima kako bi zadržali konkurentnost i ispratili intenzivne promene u zakonodavstvu i poslovnom ambijentu Evropske unije u kontekstu zelene transformacije.

Takođe je bilo reči i o sistemu za trgovinu emisijama ugljenika u regionu Zapadnog Balkana, po uzoru na mehanizme koji već postoje u EU, gde bi kroz analize u budućnosti na evropskom i nacionalnom nivou trebalo da se dođe do modela koji bi bio primenjiv u zemljama regiona.

Energetski portal

Budućnost vode? Projekcije do 2050. godine

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Jedna četvrtina svetske populacije svake godine suočava sa izuzetno visokim nivoom nedostatka vode, često koristeći skoro svu dostupnu vodu. Najmanje polovina ljudi na svetu, što je skoro četiri milijarde ljudi, živi na mestima sa vrlo malo vode najmanje mesec dana svake godine, podaci su koje donosi Svetski institut za resurse.

Stanovništvo raste iz godine u godinu, temperature su sve više, zalihe vode sve manje, usled globalnog zagrevanja i suša, a od 1960. godine potražnja za vodom se više nego udvostručila. Osim porasta stanovništva i klimatskih promena, veći je i ekonomski rast, sve je više kompanija i preduzeća kojima je potrebna voda.

Pročitajte još:

Photo-illustration: Unsplash (Ninno JackJr)

Svetski institut za rezerve je na osnovu skale (koja se kreće od ektremnog opterećenja do niskog) ukazao na to koliko je visoko opterećenje vodenih resursa u preko 160 zemalja sveta, i ustanovilo 25 zemalja koje su pod najvećim pritiskom. Kada skala dođe do ektremnog nivoa opterećenja resursa koje neka zemlja poseduje, to znači da najmanje 80 odsto vodosnabdevanja zemlja već koristi.

Najugroženije zemlje na popisu, njih 25 koje su se našle u prvoj kategoriji ekstremnog rizika i opterećenja su: Bahrein, Kipar, Kuvajt, Liban, Oman, Katar, UAE, SA, Izrael, Egipat, Libija, Jemen, Bocvana, Iran, Jordan, Čile, San Marino, Belgija, Grčka, Tunis, Namibija, JAR, Irak, Indija i Sirija.

Srbija se na ovom popisu našla u 4. kategoriji, niže-srednjeg opterećenja (10-20 odsto iskorišćenosti), odnosno na 96. mestu.

Na Bliskom istoku i u Severnoj Africi 83 odsto stanovništva živi u oblastima sa veoma visokim vodenim opterećenjem, dok u Južnoj Aziji tako živi 74 odsto stanovništva. Do 2050. godine, predviđa se još milijardu ljudi koji će živeti u oblastima sa izuzetno visokim rizikom nedostatka vode, predviđa institut. 

Foto: Unsplash/Steve Huntington

Očekivanja su da će se količina vode koja se koristi u podsaharskoj Africi povećati za 163 odsto do 2050. godine, što je četiri puta brže od stope promena u Latinskoj Americi. 

Voda koja se koristi u međunarodnoj trgovini iz zemalja sa nižim srednjim dohotkom u zemlje sa visokim dohotkom sve više će doprinositi nestašici vode u zemljama sa niskim i nižim srednjim prihodima.

Održivo upravljanje vodom može smanjiti rizik od kriza i obezbediti dugoročnu sigurnost. Da bi se pospešilo održivo korišćenje, neophodno je investirati u infrastrukturu, edukovati građane o važnosti štednje vode, i uspostaviti efikasne vodopravne politike. Takođe, saradnja između zemalja može pomoći u razmeni najboljih praksi i resursa. U budućnosti, pravilna upotreba vode neće biti samo pitanje očuvanja, već i opstanka.

Energetski portal

Brdo ugljene prašine preko noći niklo kod Smedereva

Foto-ilustracija: Unsplash (Trung Nguyen)
Foto-ilustracija: Unsplash (Gerold Hinzen)

U selu Vranovo kod Smedereva, za kratko vreme, nastalo je veliko skladište ugljene prašine. Skladište se od pojedinih kuća nalazi na svega 10 metara, pa se meštani žale da vetar nanosi prašinu na kuće i ugrožava im zdravlje. Od nadležnih traže da se skladište što pre ukloni.

Zagađenje vazduha i zemljišta u Vranovu svakodnevna je tema. Divlje deponije, skladišta prašine, prvo je što se vidi kada se uđe u ovo smederevsko selo. Novo iznenađenje za meštane je bilo, kada je, kako kažu, preko noći niklo brdo ugljene prašine.

„To su navukli taj ugalj, odakle i šta je, to je za kratko vreme navučeno. Sad su bile ove oluje i kiše, to je isparenje i gušenje. Ja sam, da vam kažem iskreno, srčani bolesnik, meni to smeta, i ovo vreme, a kamo li ta prašina i sve ostalo“, kaže Dragoslav Milenković iz Vranova.

I drugi meštani kažu da u mestu ne može da se diše, prašina pada i na veš, a prozore zbog dece ne otvaraju.

Prema saznanjima lokalnog pokreta „Tvrđava“, skladište i otpad su u privatnom vlasništvu. Kako kažu, prvobitno je ova gomila skladištena u selu Zabrežje kod Obrenovca početkom jula, ali je nakon protesta meštana i intervencije republičkih inspekcijskih organa, zbog ugrožavanja životne sredine, ona izmeštena.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

„Rešenjem inspekcije je to izmešteno, kod nas. Znači, ispostavlja se da je Smederevo nekako sigurna kuća za svaki otpad u ovoj zemlji. Sa jedne strane, mi pričamo o šljaci, koja je baš tu, odmah preko puta, koja je industrijsko zagađenje. I odmah tu pored, sada imamo i neku ugljenu prašinu, neki ugalj, za koji ne znamo ni odakle potiče ni da li je opasan po zdravlje, jer pričamo o zdravlju građana, to je ključno“, rekao je Nikola Krstić iz pokreta „Tvrđava“.

Prema njegovim rečima, odmah su apelovali na građane da nadležni izađu na teren i da utvrde da li je reč o opasnom otpadu.

„To mora da se izmesti odatle, ne interesuje nas odakle tu, ko je vlasnik toga, ono što mi želimo je da se to izmesti odatle na adekvatno mesto, van naseljenog mesta“, rekao je Krstić.

Meštani najavljuju organizovano okupljanje, ukoliko se otpad uskoro ne izmesti.

„Mi imamo deponije sa svih strana, ali to sa ugljem, to je katastrofa. Mi smo spremni da preuzmemo neku akciju, dogovaramo se ovako, znamo da je bila inspekcija, ne znamo šta su doneli, treba da dođe republički, bio je ovaj opštinski. Ako se ne stopira to i ne iseli iz Vranova, izaći ćemo najverovatnije na ulicu“, kaže Novica Vasić iz Vranova.

Građani su i ovoga puta ostali uskraćeni za zvanično saopštenje nadležnih. U telefonskom razgovoru, iz gradske uprave su nam potvrdili da je inspekcijski nadzor u toku i da će problem biti rešen. Nije precizirano kada.

Izvor: RTS

Izložba povodom 75 godina rada Zavoda za zaštitu prirode Srbije

Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

Multimedijalnom tematskom izložbom o prirodnoj baštini naše zemlje i njenoj institucionalnoj zaštiti, koja je svečano otvorena u galeriji SANU, obeležava se jubilej − 75 godina rada Zavoda za zaštitu prirode Srbije.

Izložbu su otvorili upravnik galerije SANU i akademik Zoran Petrović, direktorka Zavoda Marina Šibalić i državna sekretarka Ministarstva zaštite životne sredine Sara Pavkov.

,,Teritorija naše zemlje nesumnjivo spada u jedan od najznačajnijih uporišta biodiverziteta u ovom delu Evrope i zbog toga je izuzetno značajno da se aktivno bavimo njenom zaštitom“, istakla je Pavkov.

Kroz interaktivni pristup izložba prikazuje jedinstvene predeone vrednosti, kao i biodiverzitet i geodiverzitet prirodne baštine naše zemlje, u formi video prezentacija povezanih za geografskim prikazima zaštićenih područja i vrsta.

Direktorka Zavoda Marina Šibalić ukazala je na značaj rada Zavoda u proučavanju i očuvanju prirodnih bogatstava Srbije.

Izložba je otvorena za posetioce do 2. septembra.

Energetski portal

EU donosi nova pravila o održivim baterijama

Foto-ilustracija: Unsplash (Frank Wang)
Foto-ilustracija: Unsplash (kumpan-electric)

Uredba o baterijama je set novih pravila u Evropi čiji  je cilj da se smanji ugljenični otisak baterija, koristi manje toksičnih hemikalija i zahteva manje sirovina izvan EU. Uredba je prvi deo evropskog zakona koji sagledava ceo životni ciklus proizvoda, uključujući odakle dolazi, kako je napravljen, kako se koristi i kako se reciklira.

Baterije su ključno sredstvo za zelenu promenu, podržavaju održivi transport i pomažu svetu da postane klimatski neutralan do 2050. godine. Počevši od 2025. godine, Uredba će postepeno dodavati zahteve za izveštavanje, klase performansi i maksimalna ograničenja ugljičnog otiska električnih automobila, lakih prevoznih sredstava i industrijskih baterija za raznoliku upotrebu. Uredba će obezbediti da baterije koje se prodaju na jedinstvenom tržištu EU mogu imati samo minimalnu potrebnu količinu opasnih hemikalija, a sprovodiće se redovno praćenje zabrinjavajućih supstanci koje se koriste u baterijama, navodi se na sajtu Evropske komisije.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (Vlad Tchompalov)

Nov zakon zahteva od kompanija da pronađu, izbegavaju i bave se društvenim i ekološkim rizicima u vezi sa kupovinom, preradom i prodajom sirovina kao što su litijum, kobalt, nikl i prirodni grafit. Fokus će sada biti na tome kako se zakon koristi u državama članicama i pisanju podzakonskih akata koji daju konkretnija pravila.Ovo će osigurati da se vredni materijali povrate i vrate na tržište kada dođu do kraja svog korisnog veka trajanja.

Direktiva o baterijama, koja se kontroliše na nivou EU od 2006. godine, ažurirana je u decembru 2020. zbog promena u ekonomiji, tehnologiji, tržištima i korišćenju baterija. Očekuje se da će broj ljudi kojima su potrebne baterije brzo rasti, pri čemu bi EU potencijalno mogla da ispuni 17 odsto tog rasta.

Počevši od 2025. godine, postojaće fazno uvođenje standarda za efikasnost reciklaže.

Energetski portal

Narod odlučuje da li će se u Ekvadoru nastaviti eksploatacija nafte

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)
Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Prvi put narod Ekvadora dobio je priliku da na referendumu odluči o tome da li će se u Nacionalnom parku Jasuni u području gde se spajaju Amazon, Andi i Ekvator, nastaviti sa vađenjem nafte od strane naftnih kompanija ili će biti prekinuto.

Nakon prebrojanih 90 odsto glasačnih listića, oko 60 odsto dalo je podršku zaustavljanju bušenja, odnosno oko 40 odsto je podržalo nastavak, pišu svetski mediji.

Ispod površine ovog zemljišta nalaze se najveće rezerve nafte u Ekvadoru, zbog čega treba doneti odluku da li je vrednije zaštititi ekositeme koji su već degradirani, a koji su ključni u borbi protiv klimatskih promena ili su važnije dobiti od iskopavanja ovog resursa.

Pročitajte još:

Nacionalni park Jasuni proglašen je za najraznovrsnije mesto na planeti kada je reč o biodiverzitetu. Podaci pokazuju da na samo jednom hektaru šume u ovom predelu ima preko 600 različitih vrsta drveća, a ukupne procene su na preko 2.000 različitih vrsta. Određeno drveće dostiže visinu i do 50 metara.

Tu je dom pronašlo preko 250 vrsta riba i 600 vrsta ptica, kao i preko 100.000 različitih vrsta insekata po hektaru pronašlo, a treba pomenuti da su to učinile i mnoge endemske vrste, među kojima je preko 40 vrsta kičmenjaka i preko 200 biljnih vrsta.

Ovo područje nastanjuje 12 vrsta majmuna, među kojima se posebno ističe najmanja vrsta majmuna na svetu, koja je velika atrakcija za turiste.

Fauna je toliko raznovrsna da se ovde nalaze kako jaguari, pume i papagaji, tako i rižičasti delfini, morske krave, ali i anakonda.

Energetski portal

Apel građanima da ne pale travu i nisko rastinje na otvorenom prostoru

Photo-illustration: Pixabay
Photo-illustration: Pixabay

Sektor za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova apelovao je na građane da ne pale travu i nisko rastinje na otvorenim područjima, u šumi i po obodima šuma, zbog opasnosti širenja požara koji može da ugrozi živote građana i nanese veliku materijalnu štetu.

Načelnik Operativnog centra Sektora za vanredne situacije MUP-a Milan Kocić upozorio je na to da se požari na otvorenom vrlo brzo šire, naglasivši da je loženje vatre u blizini šuma, kao i spaljivanje strnih useva, trave i niskog rastinja strogo zabranjeno Zakonom o zaštiti od požara, kao i da za takvo činjenje postoje adekvatne novčane kazne.

On je istakao da je, prema najavama Republičkog hidrometeorološkog zavoda, pred nama period veoma toplog i suvog vremena koje pogoduje nastanku i razvoju požara na otvorenom prostoru.

,,Ovi požari se veoma brzo šire, mogu biti opasni po zdravlje i živote naših građana, a takođe mogu i da prouzrokuju veliku materijalnu štetu’’, poručio je Kocić.

Prema njegovim rečima, inspekcijske službe Sektora za vanredne situacije i drugih linija rada Ministarstva unutrašnjih poslova će u ovom periodu pojačati inspekcijski nadzor, kako bi sprečili nastanak ovih požara.

Na periferiji Niša juče je izbio požar, a vatrogasne ekipe su na terenu gasile rastinje koje je gorelo, pišu Južne vesti.

Zbog ovakvih situacija, načelnik je poručio građanima da, ukoliko primete ovakve požare, odmah obaveste najbližu vatrogasno-spasilačku jedinicu na broj 193.

Energetski portal

U narednom periodu odjava afričke kuge svinja na području 10 opština

Foto-ilustracija: Unsplash (Christina Warner)
Foto-ilustracija: Unsplash (Pascal Debrunner)

U Vladi Republike Srbije je održana sednica Operativnog štaba za sprečavanje, suzbijanje i iskorenjivanje zarazne bolesti afričke kuge svinja (AKS) kojoj su pored predstavnika Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede prisustvovali i predstavnici struke, policije, vojske i svih drugih relevantnih institucija.

Operativni štab, na kome je predsedavala ministarka poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Jelena Tanasković, diskutovao je o merama i zaključcima donetim na prethodnoj sednici, trenutnoj situaciji na terenu kao i o narednim koracima koji će biti sprovedeni u cilju suzbijanja ove bolesti.

Na sednici su izneti najnoviji podaci prema kojima je do sada ukupno na 1.860 gazdinstava na teritoriji 45 opština, u 14 upravnih okruga (Pčinjski, Braničevski, Pomoravski, Podunavski, Moravički, Južnobanatski, Borski, Srednjebanatski, Zaječarski, Sremski, Šumadijski, Južnobački, Mačvanski i Grad Beograd) potvrđeno 2.236 slučaja AKS kod domaćih svinja, od čega je 2.181 uginulih svinja, navodi se u saopštenju.

U zaraženim gazdinstvima izvršena je eutanazija 30.045 svinja sa neškodljivim uklanjanjem i dezinfekcijom gazdinstva.

Pročitajte još:

“Na osnovu sprovedenog nadzora i dijagnostičkih ispitivanja na Afričku kugu svinja, a u skladu sa zakonskim propisima, stečeni su uslovi da se bolest tokom ove nedelje odjavi na području 10 opština u 28 žarišta”, dalje se navodi.

Prema poslednjem izveštaju iznetom na sednici Štaba, potvrđeno je prisustvo AKS na velikoj farmi, ali zahvaljujući brzoj intervenciji nadležnih službi na terenu preduzete su sve mere. Od ukupno 20.000 svinja na farmi, u svim objektima i sobama u kojima je utvrđen virus hitno je eutanazirano 796 grla, a uginule su 302 svinje.

Biosigurnosne mere na farmi su na visokom stepenu, a unutrašnja organizacija poslova i radne snage je odvojena za svaki objekat pojedinačno čime se smanjuje mogućnost prenošenja virusa unutar farme.

Svi prisutni članovi Operativnog štaba su izneli svoj stav o trenutnom stanju i svako iz svog domena je predložio potencijalne korake za dalje unapređenje prevencije bolesti.

Energetski portal

Kakvi su izgledi globalnog tržišta električne energije

Foto-ilustracija: Unsplash (Murat Onder)
Foto-ilustracija: Pixabay (AJS1)

Najnoviji izveštaj o tržištu električne energije predviđa da će globalna potražnja za električnom energijom usporiti ove godine zbog globalne energetske krize i usporavanja ekonomije.

Izveštaj Međunarodne agencije za energiju predviđa pad potrošnje energije od dva odsto u SAD-u, tri odsto u Japanu i tri odsto u EU. Ukupna potražnja za električnom energijom mogla bi da padne na najniži nivo u poslednjih 20 godina, međutim, već sledeće godine moglo bi da dođe do snažnog skoka.

Očekuje se da će potrošnja energije u EU pasti na nivoe koji nisu viđeni od 2002. prvenstveno zbog naprednih ekonomija koje se trenutno bore sa promenama na energetskom i ekonomskom tržištu.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay (wilkernet)

Takođe, potražnja za energijom širom sveta ove godine porašće za nešto manje od dva odsto, ali ako se svetska ekonomija poboljša, rast potražnje će se ponovo povećati 2024. dostižući 3,3 odsto. Porast globalne potražnje za električnom energijom povezan je sa različitim procesima, pre svega elektrifikacijom, ali i zbog ekonomija u razvoju. Pod tim se pre svega misli na kinesku potražnju, i potražnju Indije, gde se očekuju znatno više cifre od proseka koji je imala ranijih godina.

Količina energije proizvedene iz fosilnih goriva smanjiće se u naredne dve godine, i očekuje se da će električna energija proistekla iz ovih izvora znatno opasti.

Preduzeća u EU koja koriste mnogo energije još se nisu oporavila od pada proizvodnje u prošloj godini, pri čemu je skoro dve trećine neto smanjenja potrošnje električne energije u 2022. došlo od preduzeća koja su koristila mnogo energije i morala da se nosi sa većim cenama energenata.

Energetski portal