Home Blog Page 120

Uspon elektromobilnosti u Kraljevstvu fjordova

Foto-ilustracija: Pixabay (nextvoyage)

Energetska sila severa, Zelena kraljevina, Kraljevstvo fjordova – neke su od slikovitih sintagmi koje samo delimično opisuju Norvešku, zemlju koja se na mapi sveta ističe po svojoj jedinstvenoj kombinaciji moćne prirode, bogatstva resursa i velikih dostignuća u energetici i održivosti. Norveška, vodeći svetski promoter elektromobilnosti, predvodnik u prelasku na električna vozila, postala je jedno zrelo tržište, spremno da se i dalje bori za ubedljivo prvo mesto u broju električnih automobila po glavi stanovnika.

Ovu tezu moguće je potvrditi brojnim statistikama, između ostalog i nedavnim rezultatom, kada je prvi put u istoriji broj električnih automobila nadmašio broj benzinskih automobila na norveškim putevima. Od ukupno 2,8 miliona registrovanih putničkih vozila, 754.303 bila su električna, dok je 753.905 koristilo čist benzin, podaci su Saveta za informacije o drumskom saobraćaju (OFV) objavljeni 16. septembra 2024. godine. U poslednjih 20 godina, više od milion benzinskih automobila nestalo je iz norveškog voznog parka, uglavnom u korist električnih vozila, a sličan trend očekuje se i za dizel-vozila, iako će to biti nešto duži put zbog njihove brojnosti. Ipak, od 2017. godine pad od preko 280.000 vozila zabeležen je i kod dizelaša.

Dalje brojke koje potvrđuju popularnost električnih vozila u zemlji jeste njihov udeo u broju novoregistrovanih automobila. U avgustu 2024. godine, čak 94 odsto svih novih registracija putničkih vozila bilo je na električni pogon – što predstavlja rast od 13 odsto u odnosu na isti period prethodne godine, dok je već u septembru udeo električnih vozila kod novoregistrovanih iznosio nešto više od 96 odsto.

U FOKUSU:

Do ovih promena nije došlo preko noći. Još 2016. godine Norveška je postigla značajnu prekretnicu, kada je na svakih 100 komercijalnih vozila na putevima bilo pet električnih, što je u tom trenutku nezamisliva situacija u većini drugih zemalja. Ovo se može smatrati jednim od pokazatelja koliko su brzo prihvatili električna vozila u poređenju sa ostatkom sveta. Napredak se ovde nije zaustavio – obrađeni i objavljeni podaci za 2020. godinu pokazali su da je zemlja oborila rekord i prva uspela da postigne da broj novoregistrovanih automobila bude veći kod električnih vozila nego kod onih sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, gledano na godišnjem nivou.

Foto-ilustracija: Pixabay (tespeseth)

Podsticaji za kupovinu električnih vozila u Norveškoj razvijeni su kroz niz politika koje su se menjale tokom vremena. Od 1990. do 2022. godine, električna vozila bila su oslobođena poreza prilikom kupovine i uvoza. Međutim, od 2023. godine uveden je novi porez, koji zavisi od težine vozila. Takođe, između 2001. i 2022. godine, Norveška je ukinula porez na dodatu vrednost (PDV) od 25 odsto za električne automobile, ali od 2023. godine PDV se plaća samo na deo cene koji prelazi 500.000 norveških kruna (oko 45.000 evra), dok su cene ispod tog iznosa i dalje oslobođene poreza.

Osim toga, vozači električnih automobila uživali su razne benefite, kao što su besplatne putarine i vožnja trajektom do 2017. godine, a od 2018. godine imali su smanjenje putarina i troškova trajekta do 50 odsto. Takođe, od 1999. do 2017. godine, parkiranje na javnim mestima bilo je besplatno za električna vozila, a od 2005. godine mogli su da koriste i autobuske trake. Ipak, od 2016. godine, ova privilegija je uglavnom ograničena na električna vozila koja prevoze putnike.

Korporativni korisnici električnih vozila uživali su poreske olakšice na kupovinu službenih vozila. Između 2000. i 2008. godine, smanjenje poreza iznosilo je 25 odsto, dok je u periodu od 2009. do 2017. godine povećano na 50 odsto. Nakon toga, olakšice su postepeno smanjivane na 20 odsto do 2022. godine, navodi se na sajtu Norveškog udruženja za električna vozila.

Priredila: Milica Vučković

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala EKOLOŠKI TRANSPORT.

Alarmantni znakovi: Većina svetskog kopna sve sušnije

Foto-ilustracija: Unsplash (yoda-adaman)

Iako vreme postaje sve nepredvidljivije, što pokazuje i primer Evrope koja je ove jeseni bila suočena sa poplavama, sušni periodi sve više zabrinjavaju naučnike. Zbog povećanja temperature usled globalnog zagrevanja, delovi Zemljine površine postali su trajno sušniji.

Prema izveštaju Konvencije Ujedinjenih nacija za borbu protiv dezertifikacije (UNCCD), 77,6 odsto Zemljine površine iskusilo je sušnije uslove tokom tri decenije zaključno sa 2020. godinom, u poređenju sa prethodnim tridesetogodišnjim periodom.

Tokom istog perioda, sušna područja proširila su se za oko 4,3 miliona kvadratnih kilometara – područje skoro trećinu veće od Indije, sedme najveće zemlje na svetu – i sada obuhvataju 40,6 odsto ukupne kopnene mase na Zemlji, bez Antarktika.

Naučnici upozoravaju da, ako svet ne uspe da smanji emisije gasova sa efektom staklene bašte, dodatnih tri odsto vlažnih područja na svetu postaće sušna do kraja ovog veka.

„U scenarijima visokih emisija gasova sa efektom staklene bašte, predviđa se širenje sušnih područja u delovima američkog Srednjeg zapada, centralnog Meksika, severne Venecuele, severoistočnog Brazila, jugoistočne Argentine, celog Mediteranskog regiona, obale Crnog mora, velikih delova južne Afrike i južne Australije”, pokazalo je istraživanje UNCCD-a.

Pročitajte još:

Degradacija zemljišta izazvana aridnošću, poznata kao dezertifikacija, predstavlja ozbiljnu pretnju ljudskom blagostanju i ekološkoj stabilnosti. Najgori scenario predviđa da bi do kraja ovog veka čak pet milijardi ljudi moglo da živi na sušnim područjima, suočavajući se sa degradiranim tlom, sve manjim zalihama vode i propadanjem nekada bogatih ekosistema.

Foto-ilustracija: Unsplash (pawel-czerwinski)

Trendom sušenja posebno je pogođena Evropa i to 95,9 odsto površine, potom delovi zapadnih Sjedinjenih Država, Brazil, delovi Azije (posebno istočna Azija) i centralna Afrika. Sa druge strane, samo manji deo kopnene površine planete (22,4 odsto) zabeležio je povećanu vlažnost. Povećanje vlage primećeno je u centralnim delovima Sjedinjenih Država, na atlantskoj obali Angole i u pojedinim delovima jugoistočne Azije.

Sveukupni trend je nepobitan – sušna područja se šire, što uzrokuje ozbiljne posledice za prirodu i ljudske zajednice.

„Decenijama naučnici širom sveta upozoravaju da su rastuće emisije gasova staklene bašte glavni uzrok globalnog zagrevanja. Sada, po prvi put, naučno telo UN-a ističe da sagorevanje fosilnih goriva takođe uzrokuje trajno isušivanje velikih delova planete – sa potencijalno katastrofalnim posledicama po dostupnost vode, koje mogu dovesti ljude i prirodu još bliže opasnim tačkama preokreta”, rekao je Barun Or, naučnik iz UNCCD.

Izveštaj pod nazivom Globalna pretnja sušenja zemljišta: Regionalni i globalni trendovi aridnosti i buduće projekcije predstavljen je na 16. konferenciji gotovo 200 strana UNCCD-a u Rijadu, Saudijska Arabija (COP16). Ovo je najveća UN konferencija o zemljištu do sada i prva koja se održava na Bliskom istoku, regionu koji je duboko pogođen aridnošću.

Energetski portal

KLM – prva avio-kompanija koja je uvela 100 odsto električne kamione za ketering

Foto: KLM

Holandska avio-kompanija KLM, jedan od lidera u održivoj avijaciji, postavila je sebi ciljeve da do 2030. smanji emisiju ugljen-dioksida za 30 odsto, pa zato ulaže sedam milijardi evra u  letelice najnovije generacije i koristi održivo avio-gorivo.

Foto: KLM

U okviru ove politike održivosti i sam ketering sistem postaje održiviji – uvedena je veštačka inteligencija u borbu protiv rasipanja hrane! Sada je KLM postao prva avio-kompanija na svetu koja je u svoj ketering sistem uvela 100 odsto električne kamione. Time se KLM približava svom proklamovanom cilju da do 2030. godine sve njegove zemaljske operacije budu potpuno održive, odnosno da ne emituju štetne gasove.

„U kompaniji KLM Catering Services težimo da uvek budemo među liderima kada su u pitanju nove tehnologije. Stoga sam ponosan što smo prvi avio-ketering servis na svetu koji ima dva potpuno električna kamiona za ketering”, izjavio je Mihil van der Ejk, generalni menadžer kompanije KLM Catering Services.

Pročitajte još:

U pitanju su kamioni koji u potpunosti rade na struju, a motor koji pokreće rashladni sistem je, takođe, električan. Pored toga što ne koriste fosilna goriva, ovi kamioni su znatno tiši od dosadašnjih. Električne kamione su, na zahtev KLM-a, razvili dobavljači aerodromske opreme, DOLL® i Mallaghan, dok je Volvo napravio šasiju. U narednom periodu ova dva prototipa će biti testirana kako bi se kamioni dodatno optimizovali i efikasnije integrisali u svakodnevne operacije.

Video pogledajte OVDE.

Top One

Planina Rudnik proglašena za predeo izuzetnih odlika: pod zaštitom dodatnih 10.000 hektara

Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

Vlada Srbije usvojila je Uredbu o proglašenju Predela izuzetnih odlika „Planina Rudnik”, čime je pod zaštitu stavljeno dodatnih 10.019,80 hektara u centralnoj Srbiji. Ovo područje prostire se na teritorijama grada Kragujevca i opština Gornji Milanovac i Topola.

Planina Rudnik se ističe očuvanim prirodnim i poluprirodnim staništima, uz bogatstvo hidrografske mreže. Biljni svet broji 698 taksona, među kojima je 13 strogo zaštićenih vrsta.

Dominantne su termofilne šume cera i sladuna, kao i mezofilne šume bukve, koje zajedno prekrivaju čak 90 odsto teritorije. Najočuvaniji deo, lokalitet „Veliki Šturac“, posebno ističe raznovrsnost lišćarskog pokrivača.

Fauna obuhvata 117 vrsta ptica, što čini 32,5 odsto ukupne ptičje raznovrsnosti u Srbiji, zatim 10 vrsta riba i 20 vrsta vodozemaca i gmizavaca, od kojih su samo tri bez zaštite nacionalnog zakonodavstva, dok se sve nalaze pod međunarodnom zaštitom.

Pročitajte još:

Lokalitet „Ramaćki visovi“ dom je za tri balkanske endemske vrste: primogu (Acanthus hungaricus), Markgrafovoj žumenici (Alyssum markgrafii) i paštitkastom kotrljanu (Eryngium palmatum). Dugogodišnja eksploatacija mineralnih resursa svedoči o intenzivnoj interakciji čoveka i prirode na ovom prostoru.

Pored geoloških i bioloških bogatstava, Rudnik se izdvaja i kao značajno hidrografsko čvorište, što je bio jedan od ključnih faktora u odluci o njegovoj zaštiti.

Energetski portal

Bajatović: Neće biti gasne krize i restrikcija, Srbija je spremna za nepredviđene scenarije

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Generalni direktor Srbijagasa Dušan Bajatović rekao je za RTS da građani ne treba da brinu za količine gasa u Srbiji, i da ostaje 770 evra za priključke na gas, a broj priključaka se povećava.

„U Srbiji neće biti gasne krize, neće biti restrikcija, spremili smo u toplanama ako se nešto slučajno desi”, kaže Bajatović.

Energetska bezbednost Evrope i dalje je veoma zavisna od gasa – što direktno za grejanje što za rad gasnih centrala iz kojih se pokriva najmanje petina potrošnje električne energije. Bugarska bi mogla da obustavi tranzit ruskog gasa u Srbiju, a ovo nije prvi put da Vlada Bugarske najavljuje takvu mogućnost.

Pročitajte još:

Proširenje skladišta Banatski Dvor

Novinarka RTS-a napominje da moramo da kažemo da smo u zimskom periodu gde mnogo ide gasa za grejanje, a drugo i da je Evropska unija i dalje zadržala, doduše na dobrovoljnom nivou, 15 odsto štednje i to se u članicama već primenjuje.

Bajatović procenjuje da se Evropa stabilizovala jer je Evropa pala.

On je istakao da Srbija radi na proširenju skladišta gasa u Banatskom Dvoru i obezbeđivanju dodatnih količina iz Azerbejdžana.

„Uz nova ulaganja, povećaćemo kapacitet skladišta na 850 miliona kubnih metara komercijalnog gasa, da proizvodi u danu 12,5 miliona, uz dnevno utiskivanje od 5,8 miliona kubika. Razgovaramo i sa partnerima iz Rusije, Azerbejdžana i Turske kako bismo osigurali kontinuitet snabdevanja. U Srbiji neće biti gasne krize niti restrikcija”, zaključio je Bajatović.

Izvor: RTS

Sertifikacija zelenog vodonika – Ključ za izgradnju globalnog tržišta i smanjenje emisija

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Sposobnost vodonika da se primeni u teškim industijama, poput hemijske proizvodnje ili brodarstva, i da ih na taj način dekarbonizuje, postavlja ga među prioritetima u globalnoj tranziciji i ograničenju globalnog zagrevanja na 1.5 stepeni Celzijusa.

Zeleni vodonik se već sada smatra ključnom sirovinom za proizvodnju zelenog amonijaka, metanola i čelika. Zbog toga vlade širom sveta uveliko razvijaju strategije i planove kako bi podržali razvoj njene primene. Međutim, kako bi se omogućilo stvaranje globalnog tržišta za ove proizvode, neophodna je standardizacija, sertifikacija i međunarodna interoperabilnost.

Standardizacija se odnosi na usklađivanje pravila i očekivanja među zemljama, što olakšava trgovinu, smanjuje investicione rizike i omogućava bržu primenu tehnologija. Sertifikacija, s druge strane, garantuje da zeleni proizvodi ispunjavaju neophodne kriterijume i doprinose smanjenju emisija, što stvara poverenje među potrošačima i regulatorima. Sertifikacioni sistemi omogućavaju da vodonik na tržištu ispunjava standarde održivosti, smanjujući rizik za investitore i omogućavajući veću sigurnost u trgovini. Na kraju, međunarodna interoperabilnost podrazumeva da sertifikati koji se izdaju u jednoj zemlji budu priznati i u drugim državama, čime se smanjuje administrativni teret za proizvođače i omogućava lakša međunarodna trgovina.

Pročitajte još:

Uzimajući u obzir razlike u prioritetima i regulativama od zemlje do zemlje, važno je da se uspostavi zajednički pristup, ne samo za vodonik, već i za povezane proizvode. Na primer, Evropska unija traži da proizvođači dokažu da energija korišćena za proizvodnju vodonika dolazi iz obnovljivih izvora. Ovo može biti izazov za zemlje koje još uvek nemaju razvijenu zelenu energetsku infrastrukturu.

Prema analizi IRENA – Međunarodne agencije za obnovljive izvore energije, dok su regulatorni okviri za zeleni vodonik već delimično razvijeni, okviri za njegove derivate, poput amonijaka, metanola i čelika, značajno zaostaju. Usklađivanje metoda za merenje emisija i sertifikacionih sistema ostaju ključ za razvoj globalnog tržišta.

Katarina Vuinac

Đedović Handanović: Nastavljamo sa ulaganjem u proizvodne i prenosne kapacitete

Foto-ilustracija: Freepik (fabrikasimf)

Srbija će nastaviti da radi na sprovođenju reformi i spajanju tržišta električne energije sa EU, kao i na povećanju svoje energetske sigurnosti, pre svega ulaganjem u obnovljive izvore energije i jačanje prenosne mreže. Ovo je poručila Dubravka Đedović Handanović, ministarka rudarstva i energetike, koja je učestvovala na sastanku Ministarskog saveta Energetske zajednice u Beču.

Prema njenim rečima, Srbija je još jednom potvrdila svoju lidersku poziciju kad su sektori električne energije i obnovljivih izvora energije u pitanju, dok smo po pripremljenosti za spajanje tržišta ispred svih zemalja u regionu.

Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike

„Uspešno smo preneli paket reformskih propisa Evropske unije u naše zakonodavstvo, čime smo stvorili uslove da se naše tržište električne energije u bliskoj budućnosti spoji sa tržištem električne energije EU”, naglasila je Đedović Handanović.

Ona je podsetila da je ove nedelje počela da funkcioniše i prva regionalna berza električne energije u ovom delu Evrope, u kojoj učestvuju Srbija, Slovenija i Mađarska.

„Naše tri zemlje udružile su svoje berze kako bi bile efiksanije u trgovini električnom energijom, ali to sve takođe povećava i dostupnost električne energije za naše zemlje, za naše građane i privredu, i stvara uslove za povoljnije cene”, dodala je ministarka.

Tema Ministarskog saveta Energetske zajednice bila je i pripremljenost ugovornih strana za zimu i uslovi na tržištu električne energije, usled neizvesnosti zbog konflinkta u Ukrajini.

Ministarka je istakla da postojeće geopolitičke neizvesnosti mogu da stvore pritiske na cene gasa i električne energije, te da naša zemlja pomno prati šta se događa na tržištu električne energije, kako bismo se na vreme zaštitili od eventualnih poremećaja. Ona je dodala da će EPS sutra preuzeti novi termoblok u Kostolcu, koji će biti prvi novi proizvodni kapacitet ovog preduzeća posle skoro 35 godina, što će nam dati dodatnu sigurnost.

Pročitajte još:

„Nastavljamo i sa ulaganjem u OIE, gde je Srbija takođe vodeća zemlja u regionu, posebno kad je reč o napretku u garancijama porekla za OIE, a pripremamo i jedan od najvećih projekata obnovljivih izvora energije u Evropi, solarne elektrane od jednog gigavata, sa baterijskim skladištima od 200 megavata. Dokazali smo da vredno radimo i da smo spremni da jačamo i naše prenosne kapacitete, što se potvrdilo i letos kad je došlo do havarije na mreži u drugim državama u regionu”, navela je Đedović Handanović.

Energetska zajednica prepoznala je i određene projekte od značaja za ceo region među kojima se, kad je reč o Srbiji, ističe projekat Transbalkanskog koridora.

„Takođe se priremamo i za realizaciju projekata izgradnje Panonskog koridora i Centralnobalkanskog koridora. Ovi projekti doneće nema dugoročnu energetsku sigurnost, ali i veću razmenu električne energije sa našim susedima – Mađarskom, Rumunijom, Bugarskom, Crnom Gorom i Bosnom i Hercegovinom“, navela je ministarka.

Kad je u pitanju oporezivanje emisija ugljen-dioksida, prema njenim rečima, Srbija će nastaviti da radi analize pre početka primene CBAM (Mehanizam prekograničnog prilagođavanja ugljenika).

„Moramo da budemo spremni i da dođemo do najboljeg rešenja koje će imati najmanje troškove za našu industriju, kako bi mogla da nastavi da se razvija i da bude konkurentna na tržištu EU. Nastavićemo razgovore na tu temu, jer kao region moramo dobro da se pripremimo za ovu promenu, a istovremeno je važno da postepeno prelazimo na obnovljive izvore energije, sa manjom emisijom štetnih gasova. Na tom planu ćemo postići napredak, između ostalog, izgradnjom prvog vetroparka u Kostolcu, ali i završetkom drugih aukcija koje su trenutno u toku za OIE. Ovakve investicije i projekti omogućiće našoj privredi da dolazi do energije iz čistih izvora, što je važno da bismo u budućnosti lakše podneli teret oporezivanja emisija”, rekla je ministarka.

Energetski portal

Električni kamioni bez vozača – budućnost koja je već na putevima

Foto-ilustracija: Freepik (freepik - AI)

Priča o potpuno autonomnim vozilima nije nešto o čemu do sada nismo imali priliku da čujemo. Možda smo ih viđali u video-klipovima i slušali o njima u pričama o budućnosti transporta, ali, makar mi na Balkanu, nemamo baš priliku da ih vidimo uživo na ulicama naših gradova. Štaviše, izazovi u vezi sa infrastrukturom i kupovinom novog polovnog benzinca, pre su naša realnost. Većina nas i dalje ima i dozu nepoverenja – kako će se takva vozila nositi sa svim situacijama na putu, šta ako tehnologija zakaže?

Ali svet se menja, možda i brže nego što mislimo. U Selmeru, malom gradu u američkoj saveznoj državi Tennessee, autonomni kamioni već sada svakodnevno prevoze robu između fabrike i skladišta, ali još uvek u specifičnim i kontrolisanim uslovima. Sedam ovakvih vožnji realizuje se dnevno od ponedeljka do četvrtka.

Pored toga što ovim kamionima nije potrebna prisutnost vozača za samim sedištem, njihov pogon je električan. Kamioni na dizel motor odgovorni su za 25 odsto globalne emisije CO2 u transportu, što ova vozila dodatno čini održivim. Kako se izrađuju u različitim veličinama, prilagođeni su različitim potrebama transporta.

Kako sam i gore pomenula, u velikom delu javnosti postoji nepoverenje u ovu tehnologiju kada je reč o bezbednosti. Međutim, kako ističu iz Einride, kompanije specijalizovane za digitalnu, električnu i autonomnu tehnologiju u transportu, na razvoju ove tehnologije radi se već 10 godina i testirana je na svaki mogući scenario.

Pre nego što dodam još nešto u vezi sa bezbednošću ovih kamiona, želela bih da podelim još jednu misao. Kada sam pročitala vest o autonomnom kamionu, setila sam se nečega što je često jedan od najvećih strahova kada govorimo o veštačkoj inteligenciji – da li će ona zameniti ljude? Hoćemo li ostati bez posla i prihoda? Međutim, prijatno me iznenadila izjava kompanije, u kojoj navode da će vozačima kamiona biti omogućeno da rade od kuće, u smenama i u blizini svojih porodica, umesto da budu hiljadama kilometara daleko. Ovo donosi dve važne stvari. Prvo, sedišta vozača biće u blizini njihovih domova – možda čak i u njima. A drugo, iako fizički neće upravljati kamionima, neće izgubiti posao, jer će biti obučeni da nadgledaju autonomnu vožnju putem računara ili neke druge tehnologije.

Ovo takođe pruža dodatnu sigurnost, jer znamo da ovakvo vozilo, iako autonomno, ipak ima ljudski nadzor.

Svaka nova tehnologija nosi sa sobom brojne prednosti, ali i potencijalne izazove. Ponekad se iza inovativnih ideja koje nam se predstavljaju mogu skriviti i neželjene posledice. Ipak, ako želimo da koračamo prema održivijem svetu za prirodu i čoveka, važno je da pratimo njen razvoj i primenu, ali uvek uz dozu opreza.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Einride (@einride)

Katarina Vuinac

EU ažurira ekološke standarde za kovačnice i livnice

Foto-ilustracija: Unsplash (Ant Rozetsky)

Evropska komisija objavila je ažurirane ekološke standarde namenjene smanjenju uticaja industrijskih postrojenja, između ostalog kovačnica i livnica, na životnu sredinu. Promene su deo Direktive o industrijskim emisijama, koja predstavlja ključni element šireg plana EU za smanjenje industrijskog zagađenja u skladu sa ciljevima Akcionog plana za nulto zagađenje i okvirne politike cirkularne ekonomije.

Foto-ilustracija: Unsplash (Francisco Fernandes)

Direktiva o industrijskim emisijama usvojena je 2010. godine i predstavlja temelj za regulisanje oko 75.000 industrijskih i stočarskih objekata unutar EU. Njen cilj je da integriše i pojača kontrole zagađenja koje obuhvataju i efikasnost resursa. Ključna komponenta Direktive su najbolje raspoložive tehnike (BAT), koje predstavljaju najefikasnije i ekonomski izvodljive metode za smanjenje zagađenja.

Zaključci BAT-a razvijeni su kroz detaljan proces koji uključuje industrijske aktere, javne autoritete EU i ekološke organizacije. Ovi zaključci direktno utiču na uslove dozvola za rad postrojenja, postavljajući rigorozne standarde za emisije, upotrebu resursa i upravljanje otpadom.

Zaključci o najboljim dostupnim tehnikama (BAT) odnose se na niz aktivnosti u industriji metala. U sektoru prerade crnih metala, to uključuje rad kovačnica koje koriste čekiće čija energija prelazi 50 kilograma po čekiću, sa upotrebom toplotne snage iznad 20 MV, kao i rad livnica crnih metala s proizvodnim kapacitetom preko 20 tona dnevno. Što se tiče prerade obojenih metala, BAT zaključci se primenjuju na procese topljenja i legiranja obojenih metala, uključujući reciklirane proizvode, te na rad livnica obojenih metala sa kapacitetom topljenja koji prelazi četiri tone dnevno za olovo i kadmijum ili 20 tona ostalih metala dnevno.

Pročitajte još:

Novi standardi posebno targetiraju oko 1.000 livnica i 25 kovačnica koje koriste čekiće u procesima kovanja – veliki industrijski čekići ili mehanički čekići koji se koriste za oblikovanje metala, sa posebnim zahtevima koji stupaju na snagu odmah za nova postrojenja, dok postojećima daje rok od četiri godine za usklađivanje.

Osim što postavlja strože ekološke zahteve, nova regulativa pojednostavljuje proces izdavanja i sprovođenja ekoloških dozvola. Standardizovane referentne vrednosti koje nudi Direktiva olakšavaju državama članicama da primene i integrišu ove norme u nacionalne pravne sisteme, čime se postiže veća doslednost i efikasnost u zaštiti životne sredine.

Kroz stroge zahteve, EU nastoji da minimizira negativan uticaj industrijskih aktivnosti na životnu sredinu, dok istovremeno podstiče tehnološki napredak i ekološku odgovornost među industrijskim akterima.

Energetski portal

Pokrenut globalni program za održivost modnog i građevinskog sektora

Foto: Unsplash (Becca McHaffie)

Modna industrija predstavlja jednog od najvećih zagađivača životne sredine, čineći značajan deo globalne ekološke krize. Proizvodnja tekstila zahteva ogromne količine hemikalija, vode i energije, dok se sintetička vlakna, poput poliestera, često prave od fosilnih goriva, dodatno povećavajući emisije gasova staklene bašte.

Još jedan veliki izvor zagađenja je i građevinski sektor koji ima ogroman uticaj na životnu sredinu, kao najveći potrošač sirovina i hemikalija na svetu. Proizvodnja građevinskih materijala, poput cementa i čelika, generiše velike količine gasova staklene bašte, dok građevinski otpad često završava na deponijama, doprinosi zagađenju i preopterećuje ekosisteme.

Zbog toga su vlade širom sveta, uz podršku Globalnog fonda za životnu sredinu (GEF), započele ambicioznu šestogodišnju inicijativu vrednu 45 miliona dolara, usmerenu na uklanjanje opasnih hemikalija i transformaciju globalnih lanaca snabdevanja u modnom i građevinskom sektoru. Ova inicijativa ima za cilj da promoviše regenerativni dizajn, održive materijale, resursno efikasnu proizvodnju i odgovorno ponašanje potrošača, uz dodatnih 295 miliona dolara mobilisanih iz drugih izvora za postizanje što većeg uticaja.

Pročitajte još:

Ova inicijativa, koji predvodi Program Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP), fokusiraće se na inkluzivnu transformaciju ovih sektora. Posebna pažnja biće posvećena osnaživanju žena, mladih i lokalnih zajednica, integraciji domorodačkog znanja i revitalizaciji lokalnih ekonomija. Program takođe ima za cilj smanjenje emisije gasova staklene bašte za šest miliona tona, uklanjanje 18.750 tona opasnih hemikalija iz ekosistema i obnavljanje 825.000 hektara zemljišta do 2031. godine.

Izvršni direktor GEF-a, Karlos Manuel Rodrigez, ocenio je da ova inicijativa predstavlja “ključnu prekretnicu” u transformaciji industrija visokog hemijskog intenziteta.

Program će koordinisati globalna savetodavna grupa sačinjena od predstavnika vlada, industrije i civilnog društva, koja će pružati strateške smernice i ubrzati prelazak ka održivim lancima snabdevanja.

Očekuje se da će ova inicijativa imati pozitivan uticaj na preko dva miliona ljudi širom sveta i postaviti standarde za budućnost održivih industrijskih praksi, navodi se u saopštenju UNEP-a.

Energetski portal

Mapiranje i suzbijanje toplotnih ostrva u Nišu

Foto-ilustracija: Freepik (ArthurHidden)

Kako bi se tokom leta smanjile temperature u određenim delovima grada Niša, gde se stvaraju takozvana toplotna ostrva, sprovešće se njihovo mapiranje, a gradska vlast će doneti plan kako da ih suzbije, navode iz Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj (KLER). U sklopu pilot projekta biće tretirano jedno toplotno ostrvo. Za to je izdvojeno oko 100.000 evra preko programa Evropske unije Interreg Danube region, a ukupna vrednost je oko 2,5 miliona evra.

Ivana Knežević Spasović iz niške KLER-a, kaže da u ovom gradu iz godine u godinu temperature rastu, usled isijavanja zgrada i betonskih delova grada.

Prvo će biti mapirane najkritičnije tačke u gradu, zatim će Građevinsko-arhitektonski fakultet obaviti istraživanje i napraviće se plan za rešavanje problema, prenose Južne vesti. Na lokaciji koja bude odabrana sprovešće se jedna “zelena inicijativa” u sklopu pilot projekta, kako bi se videlo kako uticati na smanjenje temperature.

Prema rečima Knežević Spasović, kroz plan koji bude izrađen prepoznaće se različite mere, koje uključuju i arhitektonske – bele mere, koje podrazumevaju korišćenje materijala sa niskim indeksima emitovanja toplote i materijala otpornijih na toplotu, koji će poboljšati uslove kada je reč o gradnji. Pored toga, može da se radi i na pošumljavanju i novim merenjima, primeni pametne tehnologije, ali šta će biti potrebno, kako je dodala, pokazaće istraživanja koja će biti sprovedena u narednih nekoliko meseci.

Pročitajte još:

Predstavnici Grada Niša potpisali su lokalni koalicioni dogovor sa 18 preduzeća, ustanova, kompanija, udruženja i organizacija, prenose Južne vesti.

To su Naučno-tehnološki park, Regionalna razvojna agencija “Jug”, Regionalna privredna komora Nišavskog, Pirotskog i Topličkog okruga, GAF, Akademija tehničko-vaspitnih strukovnih studija, Eneca, NiCAT, Udruženje “Zeleni ključ”, Centar za razvoj građanskog društva Protecta, JKP Mediana, Gradska toplana, niški Mašinski fakultet, Zavod za urbanizam, Deli, Lokalna fondacija Niš, Milk house, Banker radio i Jugo-impex.

Pre nekoliko meseci, grad Niš organizovao je i „Lokalnu metodološku radionicu – urbana toplotna ostrva” u okviru projekta „Urbana toplotna ostrva, otpornost, spremnost i strategije za ublažavanje – Be Ready.”Pre nekoliko meseci, grad Niš organizovao je i ,,Lokalnu metodološku radionicu – urbana toplotna ostrva’’ u okviru projekta ,,Urbana toplotna ostrva, otpornst, spremnost i strategije za ublažavanje – Be Ready’’. Projekat se bavi procenom rizika od urbanih toplotnih ostrva, koja nastaju zbog visoke izgrađenosti gradova, trotoara, puteva i zgrada koji zadržavaju toplotu i tako utiču na rast temperature vazduha u gradovima.

Energetski portal

EPS – Adaptacija na digitalizaciju i novu energetsku eru

Foto-ilustracija: Freepik (rawpixel.com)

Na otvaranju sedmog E-mobility foruma, generalni direktor „Elektroprivrede Srbije“ (EPS) istakao je da je energetska sigurnost postala globalni prioritet i da su svi razvojni planovi kompanije usmereni ka ostvarivanju tog cilja. Govoreći na Mašinskom fakultetu u Beogradu, on je naglasio da EPS teži da postane profitabilna kompanija koja će se adaptirati i naći svoje mesto u svetu veštačke inteligencije i digitalizacije.

„Već živimo energetsku tranziciju koja postaje sve intenzivnija i brža”, rekao je on, dodajući da su nedavne izmene Zakona o energetici otvorile prostor za nove tehnologije kao što je vodonik i za nove igrače na tržištu. Takođe je istakao da u Srbiji već postoji više od 4.000 prozjumera, potrošača koji istovremeno proizvode energiju, navodi se na sajtu EPS-a.

Pročitajte još:

Na forumu, koji je organizovala Nacionalna Asocijacija Autonomnih i Električnih Vozila (NAAEV) u saradnji s Elektrotehničkim i Saobraćajnim fakultetom Univerziteta u Beogradu, govorio je i šef Službe za sistemske usluge u EPS. On je ukazao na izazove u balansiranju elektroenergetskog sistema usled povećanja obnovljivih izvora energije. „Dugoročno, ključni izazov će biti usklađivanje proizvodnje i potrošnje energije”, rekao je on.

Panelisti su takođe razmatrali koncept „Vehicle-to-Grid”, koji omogućava električnim automobilima da ne samo da se pune, već i da vraćaju energiju u sistem, predstavljajući tako moguće rešenje za integraciju obnovljivih izvora u elektroenergetski sistem. Ovaj koncept, međutim, postavlja dodatne izazove za distributivnu mrežu u smislu prijema novih tehnologija i rešenja za upravljivu potrošnju.

Energetski portal

WMO: 55 odsto verovatnoće za razvoj La Ninje do februara 2025. godine

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Svet se u ovom trenutku nalazi u takozvanim neutralnim uslovima, u okviru kojih nisu razvijeni El Ninjo (El Niño) i La Ninja (La Niña). Međutim, najnovija prognoza Svetske meteorološke organizacije (WMO) ukazuje na verovatnoću od 55 odsto da se u toku decembra 2024. godine do februara 2025. godine razviju La Niña uslovi, dok se ponovni povratak na neutralne uslove sa 55 odsto verovatnoće očekuje između februara i aprila 2025. godine.

La Ninja donosi značajno zahlađenje površinskih temperatura okeana u centralnom i istočnom ekvatorijalnom Pacifiku, što donosi promene u tropskoj atmosferi poput vetrova, pritiska i padavina.

Ovakve pojave uzrokovane su i klimatskim promenama koje su faktor čovekovog delovanja. Suprotno La Ninji, El Ninjo donosi slabije padavine i više temperature, čime je i obeležen početak 2024. godine. Iako bi La Ninja mogla da dovede do kratkoročnog efekta hlađenja, on neće biti dovoljan kako bi se neutralizovao efekat zagrevanja.

Pročitajte još:

Trenutni slab razvoj La Ninje, sa velikom verovatnoćom, pripisuje se jakim anomalijama zapadnih vetrova zabeleženim od septembra do početka novembra ove godine, a koje nisu pogodne za razvoj La Ninja uslova. Pod anomalijama zapadnih vetrova podrazumevaju se promena njihovog pravca, slabiji intenzitet ili bilo koje odstupanje od uobičajenog obrasca.

Svetska meteorološka organizacija izdaje redovna globalna sezonska klimatska ažuriranja (GSCU), koja prate uticaj drugih faktora klimatske varijabilnosti, kao što su Severna atlantska oscilacija, Arktička oscilacija i Dipol Indijskog okeana. Prema najnovijim podacima, temperature površinskog mora mogle bi da budu iznad proseka u svim okeanskim basenima osim u blizini ekvatorskog istočnog Pacifika, gde se očekuje razvoj slabih La Ninja uslova.

Prognoze za period od decembra 2024. godine do februara 2025. godine ukazuju da će biti iznadprosečne temperature praćene padavinama u većini područja.

Energetski portal

Zabrinjavajući rast saliniteta zemljišta

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Prema najnovijoj globalnoj proceni Organizacije Ujedinjenih nacija za hranu i poljoprivredu (FAO), značajno je porastao procenat zemljišta pogođenog solju, koje sada obuhvata skoro 1,4 milijarde hektara širom sveta, što predstavlja više od 10 odsto ukupne površine Zemlje. Podaci su izneti na Međunarodnom forumu o zemljištu i vodi 2024. u Bangkoku, gde su se lideri iz celog sveta okupili da razgovaraju o pitanjima degradacije tla i vodosnabdevanja.

Salinizovano zemljište, odnosno tlo koje sadrži visok nivo rastvorljivih soli, postaje sve veći globalni problem. Ove soli, uključujući natrijum, magnezijum, i kalcijum, akumuliraju se u zemljištu do nivoa koji ometa rast biljaka i smanjuje plodnost tla. FAO u svom izveštaju Globalni status zemljišta pogođenih solju navodi da je ovo prva takva sveobuhvatna studija u poslednjih pedeset godina koja detaljno ispituje obim i uticaj saliniteta na zemljišta.

Pročitajte još:

Problem saliniteta zemljišta je posebno izražen u deset zemalja, uključujući Avganistan, Australiju, Argentinu, Kinu, Kazahstan, Rusiju, Sjedinjene Američke Države, Iran, Sudan i Uzbekistan, koje zajedno čine 70 odsto globalno zahvaćenog zemljišta. Salinitet se procenjuje da već utiče na 10,7 odsto celokupnog obradivog zemljišta, što uključuje kako navodnjavane, tako i kišom zalivane useve.

Pokretači ovog problema su mnogobrojni i obuhvataju prirodne procese koje pogoršavaju ljudske aktivnosti kao što su neadekvatna drenaža i prekomerna upotreba đubriva, ali i klimatske promene koje doprinose porastu nivoa mora. Kada nivo mora raste, slana morska voda prodire u rečne tokove i podzemne vodotokove, i time povećava koncentraciju soli u zemljištu koje graniči sa morima i okeanima.

Uvid u ozbiljnost situacije navela je FAO da predloži niz strategija za održivo upravljanje salinizovanim područjima, i kako bi se organizovala globalna akcija sa ciljem da se uništavanje zemljišta zaustavi.

Energetski portal

Bezbednost električnih vozila – izazovi i prilike

Foto-ilustracija: Unsplash (Hush Naidoo Jade)

Elektromobilnost je već prisutna i nezaobilazan je deo puta ka klimatskoj neutralnosti. Iako poverenje u ovu tehnologiju još uvek nije u potpunosti izgrađeno, to je prirodan proces prilagođavanja i upoznavanja s novinama. Svaka inovacija donosi brojne prilike, ali i potencijalne izazove. Da bismo izvukli najbolje i minimizirali rizike, ključno je sticanje znanja. Milan Milojević, načelnik sektora za vozila Agencije za bezbednost saobraćaja, objašnjava kako se javnost, budući korisnici, kao i stručnjaci koji rade sa ovim vozilima, postepeno upoznaju sa novom tehnologijom i šta Agencija preduzima kako bi obezbedila potrebnu obuku i pripremu.

Možete li nam reći nešto više o projektu „Bezbednost električnih vozila”, koji je predstavila Agencija za bezbednost saobraćaja?

– Popularizacijom koncepta zaštite životne sredine u Republici Srbiji, veliki napori se ulažu u smanjenje emisije izduvnih gasova, posebno onih koji povećavaju efekat staklene bašte, a koji direktno utiču na globalno zagrevanje. Kontinuiranim razvojem društva i privrede sve više ljudi počelo je da se okreće alternativnim i obnovljivim izvorima energije. Ako govorimo o sektoru transporta, veliki broj vozila koristi neka od alternativnih goriva, kao što su TNG, KPG i druga. Razvojem automobilske industrije, uključuju se i električna i hibridna vozila, koja nude obećavajući kompromis između neophodnog smanjenja emisije izduvnih gasova i potrošnje goriva. Međutim, električna vozila predstavljaju potpuno drugačiju tehnologiju u poređenju sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. To znači da su prisutni i novi izazovi po bezbednost saobraćaja, uglavnom vezani za karakteristike električne opreme velike snage.

Projekat „Bezbednost električnih vozila” ima za cilj da kroz različite vidove edukacija, poput stručnih skupova ili adekvatne literature, približi električna i hibridna vozila svim subjektima koji u svom opisu posla imaju određeni dodir sa ovim vozilima. To su pre svega interventne službe, odnosno vatrogasci, hitna medicinska pomoć i policija.

U FOKUSU:

Agencija za bezbednost saobraćaja priprema i uputstva za bezbednije korišćenje električnih i hibridnih vozila. Možete li nam reći nešto više o tim uputstvima?

Foto-ilustracija: Unsplash (Markus Spiske)

– U sklopu projekta izrađena su četiri uputstva za bezbedno korišćenje električnih i hibridnih vozila. Prvo uputstvo namenjeno je hitnim službama za postupanje sa ovim vozilima nakon saobraćajnih nezgoda. Drugo uputstvo odnosi se na pripremu električnih i hibridnih vozila za tehnički pregled, a namenjeno je njihovim vlasnicima. Treće uputstvo pruža smernice za servisere i vulkanizere prilikom rada na ovim vozilima. Četvrto uputstvo obuhvata procedure tehničkog pregleda za električna i hibridna vozila kategorija M1, N1 i L.

Pored izrade uputstava, Agencija za bezbednost saobraćaja organizovala je stručni skup posvećen elektrovozilima za 120 kontrolora tehničkih pregleda, a trenutno je u toku realizacija drugog stručnog skupa na istu temu, koji će okupiti još 400 kontrolora.

Da li tehničari prolaze posebne obuke za električna vozila? Kakva oprema postoji za rad na njima?

– Broj električnih vozila se iz godine u godinu uvećava, a ova vozila još uvek nisu izdvojena kao celina u Pravilniku o vršenju tehničkih pregleda, te samim tim ne postoji pravni normativ kojim su kontrolori u obavezi da pohađaju i završe obuku vezanu za ova vozila. S obzirom na značajan porast upotrebe električnih vozila, Agencija za bezbednost saobraćaja smatra da je neophodno i korisno pružiti odgovore na brojna pitanja koja se odnose na ovu oblast.

Kao što je već rečeno, električna vozila predstavljaju potpuno drugačiju tehnologiju u poređenju sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem, a prisutni su i novi izazovi vezani za karakteristike električne opreme velike snage koji u velikoj meri usložnjavaju posao kontrolorima.

Pored uobičajene lične zaštitne opreme, koja je propisana Pravilnikom o tehničkim pregledima i drugim zakonskim aktima koji se odnose na bezbednost i zdravlje na radu, za rad na visokonaponskim sistemima preporučuje se i korišćenje električnih zaštitnih rukavica, zaštitna obuća visoke izolacione otpornosti i zaštita za oči u situacijama kada je to potrebno. Naravno, ovu dodatnu opremu važno je koristiti u skladu sa uputstvima, kako bi se osigurala njena efikasnost.

Intervju vodila: Katarina Vuinac

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala EKOLOŠKI TRANSPORT

Kako nepravilna sadnja drveća može povećati noćne temperature u gradovima

Foto-ilustracija: Pixabay (Tama66)

Dok drveće može značajno da ohladi gradove tokom dana, nova istraživanja otkrivaju da tokom noći krošnje mogu zarobiti toplotu i tako podići temperature. Porast temperatura u gradovima širom sveta donosi brojne probleme: zdravstvene rizike, povećanu upotrebu energije za hlađenje, socijalnu nejednakost i opterećenje infrastrukture. Iako je sadnja drveća popularna strategija za ublažavanje ovih efekata, nova studija upozorava da pogrešan izbor vrsta i rasporeda drveća može ograničiti njihove koristi.

Stručnjaci sa Univerziteta u Kembridžu objavili su novo istraživanje u časopisu Communications Earth & Environment koje ima za cilj da pomogne urbanistima u odabiru odgovarajućih vrsta i lokacija za sadnju kako bi se smanjio toplotni stres u urbanim sredinama.

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksic)

Studija otkriva da drveće može smanjiti dnevne temperature do 12°C, ali i povećati noćne temperature u nekim slučajevima. Efekti se razlikuju zavisno od klime, vrste drveća i urbanog dizajna.

Tako u suvim i toplim klimama, poput Nigerije, dnevno hlađenje može dosegnuti 12°C, ali noću se temperatura može povećati za 0,8°C. U umerenim klimama drveće hladi za 6°C, ali noću može podići temperaturu za 1,5°C, dok u tropskim kišnim šumama efekat dnevnog hlađenja je oko 2°C, a noćno zagrevanje je slično.

Ovi efekti zavise od tri ključna mehanizma: blokiranja sunčevog zračenja, isparavanja vode kroz lišće i aerodinamičkih promena u protoku vazduha. Noću, krošnje drveća mogu zarobiti toplotu zbog zatvaranja mikroskopskih pora na površini lišća i aerodinamičkog otpora.

Pročitajte još:

Kako saditi strateški?

Studija naglašava važnost pažljive sadnje. Gradovi sa otvorenijim rasporedima i kombinacijom zimzelenog i listopadnog drveća postižu bolje rezultate u umerenim i tropskim klimama.

U suvim klimama zimzelene vrste su efikasnije, posebno u kompaktnim urbanim zonama poput Kaira ili Dubaija. Otvoreni urbani prostori omogućavaju veće krošnje i veću raznolikost vrsta, što povećava hlađenje za dodatnih 0,4°C.

Urbanisti treba da razmotre lokalne klimatske zone, širinu ulica, visinu zgrada i orijentaciju kako bi izbegli zarobljavanje toplote. Preterano gusta pokrivenost krošnjama u ulicama može povećati noćne temperature, pa su preporučene uske vrste i ređe sadnje.

„Prava kombinacija drveća na pravim lokacijama može značajno doprineti ublažavanju toplotnog stresa u gradovima, ali ovo zahteva promišljen i strateški pristup”, zaključuje dr Ronita Bardan, vodeći autor studije.

Milena Maglovski