Home Blog Page 1171

Željko Milković: Prvi koraci ka elektromobilnosti javnog prevoza u Srbiji

Pet električnih autobusa predstavljaju vesnike napretka koji će u budućnosti značajno doprineti smanjenju emisije štetnih gasova. Ne bi trebalo zaboraviti da put koji vodi ka ostvarenju bilo kog značajnog projekta počinje dobrom idejom i odgovarajućom podrškom – kaže Željko Milković, generalni direktor JKP Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd”.

Kad je prošlog septembra Beograd dobio prvu liniju gradskog prevoza sa pet modernih električnih autobusa, u vestima smo mogli pročitati da je Srbija postala prva zemlja u Evropi sa ovakvom gradskom linijom. Iako je uvođenje električnih autobusa veoma važan potez koji zaslužuje medijsku pažnju, naš sagovornik Željko Milković   objasnio nam je da po evropskim gradovima već izvesno vreme saobraćaju elektrobusevi, ali sa baterijama.

EP: Tačno je da smo jedinstveni po tome što su prvi put pušteni u saobraćaj električni autobusi sa kondenzatorima na jednoj gradskoj liniji u Evropi. Zašto ste odlučili da baš njih nabavite?

Željko Milković: Koncept pogona naših elektrobuseva znatno je drugačiji od onog sa baterijama. Mi smo odabrali pogon na kondenzator jer su razlike očigledne: baterija se duže puni od kondenzatora i njena težina za standardni autobus od 12 m iznosi 2,5 do 3,5 tone, dok kondenzator teži 960 kg. To zapravo znači da naš autobus ima kapacitet veći za 15 putnika. Osim toga, baterije se moraju menjati na četiri godine, a iako mi za sada ne znamo koliki je vek kondenzatora, ipak smo zaštićeni desetogodišnjim garantnim rokom. Kad uzmete u obzir radni vek autobusa koji se kreće od 12 do 14 godina, mi verovatno nećemo menjati kondenzatore, dok će za to isto vreme baterije morati da se zamene tri puta. Baterija košta od 15.000 do 20.000 evra, pa bi dodatni trošak bio 60.000 evra po autobusu. Kondenzatori potiču iz vojne tehnologije i prvo su Rusi počeli da ih koriste zbog brojnih prednosti. Za proteklih deset meseci i mi smo se uverili da su elektrobusevi sa kondenzatorima pouzdani u saobraćaju.

EP: Zašto onda drugi gradovi imaju elektroautobuse s baterijama?

Željko Milković: Za punjenje baterija potrebno je od pet do sedam časova. Mi to ne možemo da obezbedimo jer vozila rade 22 časa, pa bi za punjenje ostalo samo dva sata. Osim toga, morali bismo da ugradimo plug-in punjače u garažama, a to bi značilo da moramo da ukinemo jednu smenu i redukujemo saobaćaj. Zamislite sto autobusa, sto mesta za punjenje, sto plug-in utičnica. Ali čak ni to nije sporno, koliko bi bilo teško izvesti izvesti napajanje autobusa. Zamislite 100 punjača koje odjednom uključite. Za to je potrebna hidrocentrala, sistem koji može da podrži takve potrebe za punjenjem, zatim dve podstanice, a svaka košta dva miliona evra. I sve to samo za napajanje 100 autobusa. Dakle, sistem pogona na baterije moguće je uvesti samo u gradovima sa manjim brojem autobusa.

EP: Odluka o uvođenju elektromobilnosti u javnom gradskom prevozu očigledno je bila dobra. Ipak, ne dobije svaka inovativna ideja podršku. Kako ste vi u tome uspeli?

Željko Milković: Sekretarijat za zaštitu životne sredine i aktuelni gradski sekretar Goran Trivan bili su naša glavna podrška. Oni su su finansirali nabavku autobusa i opremu, a gradonačelniku Siniši Malom takođe se dopala ova ideja. Bilo je potrebno 13 meseci za realizaciju projekta. Od kompanije Chariot, koja uvozi i distribuira autobuse kineskog proizvođača Higer u Evropi, kupili smo vozila sa kondenzatorima kineske kompanije Aowei.

Kinezi idu korak dalje Aowei je uveo novinu u način punjenja autobusa i ona se trenutno testira u fabrici. Primenom ove nove tehnologije autobus, odnosno krovni prijemnik struje (pantograf), trebalo bi da se puni tokom vožnje pomoću klizačačija je dužina 1 km i na koji se svako vozilo zakači, pa se istovremeno vozi i puni da bi zatim sišlo sa klizača i nastavilo vožnju. Ovim je nadograđen postojeći sistem punjenja čime je postignuto da se ne gubi ni nekadašnjih 5 minuta za punjenje autobusa. Samo je pitanje vremena kada ćemo ovo videti na ulicama neke metropole.

EP: Da li ste zadovoljni brzinom punjenja kondenzatora i dužinom puta koji autobus može da pređe do drugog mesta sa punjačem?

Željko Milković: Dužina puta koju autobus može da pređe punjenjem koje traje od pet do osam minuta, u zavisnosti od potrošnje i toga kakav je bio saobraćaj, iznosi 22 km. Trenutno za liniju koja je duga 8,7 km ostaje u rezervi od 35 do 38 odsto kapaciteta, kad uzmemo u obzir i sve moguće nepredviđene okolnosti u saobraćaju. Taj kapacitet je sasvim dovoljan, mada je Aowei, proizvođač kondenzatora, već povećao kapacitet, pa je sada domet 36 km. Autobusi sa ovim novim kondenzatorima koji se pune oko 2 minuta testiraju se u Gracu.

EP: Šta je bio osnovni cilj kome ste težili kad ste došli na ideju o uvođenju ovog vida transporta u Beogradu?

Željko Milković: Naš cilj je bio da napravimo prvi korak i uvedemo elektroautobuse u gradski saobraćaj u Beogradu. Svaki početak je težak, ali korist ovog poteza je višestruka. S većim brojem električnih autobusa smanjićemo emisiju štetnih gasova, doprinećemo zaštiti životne sredine u gradu, a značajna je i ušteda u potrošnji energenata jer samo jedan autobus dnevno potroši dizel goriva u vrednosti od 100 evra, a elektrobus pak potroši struje u vrednosti od 20 do 25 evra. Pa kad ove iznose pomnožite s brojem autobusa i godinama eksploatacije, računica je jasna. Elektrobus se isplati u šestoj godini, a od 6 do 12 godine imamo čistu zaradu. Dakle, isprva su ulaganja veća, jer je elektrobus tri puta skuplji od dizela, ali dugoročno gledano, elektrobus je bolji izbor. Takođe, imamo mogućnost da usvajamo praktično znanje o tome kako se ova napredna tehnologija koristi. Osim naših inženjera i budući stručnjaci koji danas studiraju na našim univerzitetima, a nemaju dovoljno neposrednog iskustva s novim tehnologijama, imaju priliku da unaprede svoje znanje. Želim da pozovem profesore sa elektrotehničkog fakulteta da dovedu svoje studente na radionice koje organizujemo i da ih zainteresuju za ovu temu.

EP: Da li se planira nabavka još električnih autobusa i na kojim linijama bi saobraćali?

Željko Milković: S obzirom na pozitivno iskustvo, sigurno ćemo nabaviti još elektrobuseva. Od pet autobusa, četiri je u saobraćaju, a peti koristimo za testiranje. Pratimo potrošnju i sve druge parametre i, kad sve obavimo, predstavićemo projekat gradonačelniku. Ideja je da polako zamenjimo trolejbuse elektrobusima, iako se smatra da je najveća korist kad se dizel autobus zameni elektrobusom. Premda je trolejbus odličan, on ima svoja ograničenja: njegovo kretanje zavisi od mreže, čiji su troškovi održavanja veliki, a sama mreža ruži izgled grada. Elektrobus je nezavistan od mreže i svakako jeftiniji kad je reč o troškovima. Za sada obavljamo testiranja na trolejbuskim linijama 29 i 41, a planiramo da uvedemo još ovih vozila i na drugim autobuskim linijama. Punjači se veoma brzo postavljaju, a projekat za trolejbuske linije je spreman. Jedini je problem napajanje i očekujemo da nas Elektroprivreda Srbije podrži i omogući nam priključivanje na elektromrežu, jer sa većim brojem elektrobuseva i punjača javlja se potreba za podstanicama. Mi smo uzeli dve vrste punjača kako bismo ih testirali. Punjač na Belvilu se puni iz mreže čiji je napon 380 V, a punjač kod Vuka napaja se iz tramvajske mreže napona 650 V. U ovoj mreži imamo velike pikove napona, pa naspram standardnog napona od 600 V, pikovi mogu dosegnuti od 1200 do 1500 V. U pikovima struje teško je sačuvati uređaje, potrebni su osigurači i sklopke koji će se uključiti. Kompletna tramvajska mreža ima 21 staru podstanicu, najstarije su iz 1936. godine. Neophodna su ulaganja u nove mobilne podstanice kontejnerskog tipa, a cena jedne iznosi oko dva miliona evra. Da zaključim, nabavka električnih autobusa ne predstavlja problem, jer Hajger, kineski proizvođač elektroautobusa, dnevno proizvede 70 komada. Potrebno nam je sistemsko rešenje za napajanje.

EP Šta bi prema vašem mišljenju bila mera koja bi u Beogradu mogla da ima najveći efekat za zaštitu životne sredine kad je reč o vozilima i vožnji u gradu?

Željko Milković: Budući da se u Beogradu sav javni i privatni transport mahom odvija po uskim ulicama grada zagušenim saobraćajem, pogotovo u špicu, bilo bi neophodno da se završi započeta gradnja unutrašnjeg magistralnog prstena, kao i da se počne sa izgradnjom metroa. Trebalo bi takođe ograničiti ulazak putničkih vozila u centar grada, ali tek kada budemo imali dobru alternativu javnom prevozu, kao što je metro. Dok se to ne desi, mi smo već preduzeli korake i siguran sam da smo uvođenjem električnih autobusa postavili jednu zdravu osnovu. Sad je moguć dalji razvoj.

Intervju vodila: Tamara Zjačić

Ovaj intervju je prvobitno objavljen u biltenu Energetskog portala pod nazivom EKO-MOBILNOST, jula 2017. godine.

Doneta Odluka o cenama sistemskih i pomoćnih usluga u elektroenergetskom sistemu za 2018. godinu

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U skladu sa Zakonom o energetici Savet Agencije za energetiku Republike Srbije doneo je Odluku o cenama sistemskih i pomoćnih usluga u elektroenergetskom sistemu za 2018. godinu.

Ovom odlukom se utvrđuju cene zakupa rezerve snage za sistemske usluge sekundarne i tercijarne regulacije koje su neophodne za obezbeđivanje sigurnog, pouzdanog i stabilnog rada elektroenergetskog sistema, odnosno za spremnost za regulaciju frekvencije i snage razmene, kao i cene pomoćnih usluga za regulaciju napona i reaktivne snage i cene usluge pokretanja generatora iz beznaponskog stanja.

Odluka je doneta 8. decembra 2017. godine.

izvor: aers.rs

Sandra Jovićević

Značajne aktivnosti Konvencije o biološkoj raznovrsnosti UN

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U Montrealu je početkom decembra 2017. godine održan sastanak Komiteta CHM (Clearing House Mechanisms) Konvencije o biološkoj raznovrsnosti UN.

Na sastanku su razmatrani modaliteti saradnje i zajedničkog izveštavanja sa BCH (Biosaftz Clearing House) i ABSCH (Acsess and Benefit Charing Clearing House) Cartagena i Nagoja protokolima Konvencije. Razmotrena je i web strategija Konvencije kao i podrška nacionalnim CHM portalima i priprema za izbor najboljih CHM portala. Održana je i radionica posvećena on-line alatima za izradu 6. Nacionalnog izveštaja Konvencije o biološkoj raznovrsnosti, koji treba da se završi do kraja 2018. godine.

Posle pripremnih sastanak i radionica, otvoren je 21. sastanak SBSTTA (Subsidiary Body on Scientific, Technical and Technological Advise) članica Konvencije.

izvor: sepa.gov.rs

Sandra Jovićević

Veliki značaj donošenja zakona o klimatskim promenama

Foto: ekologija.gov.rs
Foto: ekologija.gov.rs

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan učestvovao je na panel-diskusiji o klimatskim promenama sa predstavnicima nevladinih organizacija. Glavna tema panela bila je osvrt na Konferenciju o klimatskim promenama COP 23 održanu nedavno u Bonu na kojoj su razmatrana najvažnija pitanja o posledicama klimatskih promena, kako ih ublažiti i kako im se prilagoditi.

Ministar je predstavnicima nevladinih organizacija predstavio rezultate Konferencije COP 23, detalje učešća delegacije Srbije, kao i dalje planove po ovom značajnom međunarodnom pitanju. Jedno od prioritetnih zadataka Ministarstva biće usvajanje zakona o klimatskim promenama, kojeg će pratiti plan sa precizno navedenim merama nosiocima aktivnosti i rokovima. Zakon o klimatskim promenama jedan je od najkomplikovanijih i najzahtevnijih kako u pogledu sprovođenja, tako i u finansijskom smislu, ali on mora biti usvojen što pre, jer ono što danas radimo imaće efekat tek za nekoliko godina, naglasio je Trivan.

Pored borbe protiv klimatskih promena i prilagođavanja izmenjenim klimatskim uslovima, u prioritetu rada Ministarstva u narednom periodu biće i proces pristupanja Evropskoj uniji. Ministarstvo, pored zakonodavnog okvira, baviće se i praktičnim okvirom, odnosno praktičnom primenom mera zaštite životne sredine. U rešavanju svih ovih prioritetnih pitanja značajni su podrška i saradnja sa nevladinim sektorom, rekao je Trivan u svom obraćanju. Dijalog sa NVO postaje praksa rada Ministarstva, jer bez saradnje sa civilnim sektorom nema pravih rezultata, istakao je Ministar i dodao da je Ministarstvo za narednu godinu izdvojilo znatno veća sredstva iz budžeta namenjena radu i aktivnostima nevladinog sektora u oblasti zaštite životne sredine.

Zamenica stalne predstavnice UNDP u Srbiji, Steliana Nedera istakla je da je neophodna brža i zajednička akcija, kako bi ostvarili ciljeve Sporazuma iz Pariza. Potrebno je da svi povećamo ambicije u planiranju i sprovođenju mera protiv klimatskih promena. Dijalog i razmena informacija su neophodne na putu ka zelenoj budućnosti, rekla je Nedera.

Učesnici panela u diskusiji su istakli prioritetna pitanja na kojima bi se trebalo angažovati u narednom periodu, kao što su međusektorska saradnja i sinergija u sferi zelene ekonomije, obrazovanje za održivi razvoj, jačanje inspekcije itd.

izvor: ekologija.gov.rs

Sandra Jovićević

Dronovi u letu oko vetrenjača

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Vetroelektrane su, kako im to samo ime kaže, vrsta elektrana koja struju proizvodi izrabljujući obnovljiv izvor energije, vetar. Sastoje od noseće konstrukcije u obliku stuba, vetroturbine, generatora električne energije, dela koji reguliše brzinu obrtanja generatora i izlazni napon vetrogeneratora i priključka na neki sistem za akumulisanje energije ili električnu mrežu. Najrašireniji tip vetroelektrana danas su one sa horizontalnom osovinom koje se postavljaju na većim visinama gde su i brzine vetra veće. Prikupljanje podataka sa njih, kako bi se proverila potencijalna oštećenja i habanje, može da bude nezgodno. Penjanje do propelera vetrenjača opasno je i traje. Mnogi kontrolori vetroelektrana zbog toga se oslanjaju samo na fotografije koje tamo brzinski naprave mobilnim telefonom, što baš i ne zvuči kao najpouzdanija metoda inspekcije. Pregled čitavog vetroparka na taj način može da traje mesecima. Ovom problemu na put stalo se na put – dronovima. Isti posao oni, prema naučnim proračunima, obave za tri puta manje vremena. Imaju kapacitet da izvrše 17 pregleda dnevno. Jedan traje tek 15 minuta.

Pored tehničkih prednosti, upotreba drona u vetroindustriji je pristupačnija. Troškovi kontrole jedne turbine iznose između 300 i 500 dolara, odnosno 20 do 25 odsto troškova ručne inspekcije od strane čoveka.

Intel pokušava da odredi koje su mane korišćenja ovih naprava u svrhu kontrole vetrenjača. Anil Nanduri, generalni menadžer Intel-ovog sektora za dronove, naglasio je da njegova firma fokus stavlja na to kako tehnologiju kojom raspolažu, od servera preko povezivanja do algoritama koji bi obezbedili brže učitavanje podataka, da prilagode za kontrolore vetroelektrana.

Kompanije koje ih upotrebljavaju sa tim ciljem, poput Aerial Media Scotland, Surefire Imaging i Texo Drone, suočavaju se sa sledećim teškoćama: zamor pilota i prenos i obrada podataka.

SkySpecs je svoje letelice već unapredio. Njima niko ne upravlja, niko ne kontoliše kameru, niko ne govori šta i kada treba da se snima. Dron je sposoban da sve te odluke donosi samostalno. Ipak, ljudska bića u ovom procesu i dalje nisu izlišna. Oni imaju službenika za sigurnost na terenu koji dronovima menja baterije i vozi ih s jedne turbine na drugu.

Ipak, i Intel i SkySpecs i dalje imaju mesta za pomake. Fil Kristen iz Bentley Systems predviđa da će jednog dana vetroparkovi imati “parking” za bespilotne letelice koje će u precizno određenim intervalima leteti oko elisa vetrenjača i prikupljati informacije. One će se dalje bez bilo kakve ljudske intervencije preneti u bazu.

Jelena Kozbašić

Odobrena sredstva za realizaciju projekta izgradnje primarne distributivne mreže vodovoda za naselje Brzan

Foto: Milisav Pajević
Foto: Milisav Pajević

Skupština opštine Batočina je na svom šesnaestom po redu zasedanju usvojila Odluku o III izmeni i dopuni odluke o budžetu za 2017. godinu čime je budžet uvećan za 100 miliona dinara, jer je Kancelarija za upravljanje javnim ulaganjima odobrila sredstva za realizaciju projekta izgradnje primarne distributivne mreže vodovoda za naselje Brzan.

Između ostalog Skupština opštine Batočina  usvojila je i Odluku o mesnim zajednicama, kojom se utvrđuje način izbora Saveta mesnih zajednica, postupak izbora organa kao i druge bitne stvari neophodne za funkcionisanje mesnih zajednica.

Odbornici su usvojili i Odluku o izmeni i dopuni statuta opštine Batočina, kao i izmene odluka o lokalnim administrativnim i komunalnim taksama.

Milisav Pajević

Očišćena javna površina u Leskovcu

Foto: gradleskovac.org
Foto: gradleskovac.org

U Leskovcu je prošlog vikenda očišćena javna površina u selu Orašac.

Kako je saopšteno, na čišćenju ove divlje deponije sarađivali su JKP Komunalac, Odeljenje komunalne policije i kompanije Por Verner Veber.

Ovom prilikom je istaknuto da građani moraju obratiti pažnju na zaštitu životne sredine i prestati da odlažu otpad na mestima koja nisu za to predviđena.

izvor: gradleskovac.org

Sandra Jovićević

Studijska poseta izaslanstva Republike Moldavije HAOP-u u sklopu TAIEX projekta

Foto: azo.hr
Foto: azo.hr

U sklopu trodnevne studijske posete izaslanstva Republike Moldavije Hrvatskoj, predstavnici te zemlje su se sastali sa predstavnicima Hrvatske agencije za okolinu i prirodu i Državne geodetske uprave.

Tokom studijske posete izaslanstvu je predstavljen razvoj infrastrukture prostornih podataka u Republici Hrvatskoj od samih početaka do danas. Državna geodetska uprava u ulozi Nacionalne kontaktne tačke zajedno sa izaslanstvom Moldavije su prepoznali HAOP kao instituciju sa vrlo aktivnim procesima uspostave Nacionalne infrastrukture prostornih podataka i sprovođenja INSPIRE direktive.

U ime HAOP-a Neven Mileusnić, Jurica Ranj i Luka Katušić su prezentovali Agencijske geoportale prostornih podataka ENVI portal i Bioportal. Navedeni portali su uspostavljeni u potpunosti skladno pravilima INSPIRE direktive i nacionalnog zakona o Nacionalnoj infrastrukturi prostornih podataka i predstavljaju jedinstvenu platformu koja na standardizovan način preuzima, objedinjuje, prezentuje i deli informacije svih podsistema Informacionog sistema zaštite okoline i prirode svim zainteresovanim deonicima i javnosti u svetu putem uspostavljanih, javnih i standardizovanih web servisa za pregled (WMS) i preuzimanje (WFS) prostornih podataka.

izvor: azo.hr

Sandra Jovićević

Bitkoin i Danska troše jednaku količinu struje

Photo-ilustration : Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Bitkoin, kao prva decentralizovana digitalna valuta, već godinama zaokuplja pažnju javnosti, a posebno poslednjih nekoliko meseci kada je iznenadno počeo da dobija na vrednosti. Nastaje kroz proces rudarenja (mining) tokom kojeg vaš kompjuter rešava komplikovanu jednačinu. Nagrada je određeni deo njegove jedinice bitkoina. Možete da ga kupite i na nekoj od više stotina aktivnih berzi za konvencionalne valute, ili neposredno od drugih vlasnika.

Cilj njegovih osnivača je verovatno bio da ta valuta postane sredstvo razmene i merilo vrednosti u savremenoj realnoj i virtuelnoj privredi.

Prošle godine bitkoin je vredeo manje od 1000 američkih dolara, a danas gotovo 12000. U opticaju je trenutno 180 milijardi (u pravu ste, to je baš mnogo nula, devet, da budemo precizni) što ga čini šestom valutom na svetu. Bitkoin nadmašuju jedino rupija, japanski jen, kineski juan, evro i dolar. Fascinantno, zar ne?

Skokom cene ove kriptovalute, skočili su i računi za električnu energiju. Kompjuteri za rudarenje bitkoina godišnje potroše 30,14 teravatsati (TWh). Svaka pojedinačna transakcija pojede po oko 300 kilovata struje. Prema analizama Digiconomist-a, za operacije rudarenja bitkoina u datom momentu troši se kapacitet dovoljan za napajanje Danske, a on se konstantno povećava. Ukoliko se postojeći trend rasta nastavi jednakim intenzitetom, do 2019. godine Bitcoin-u će biti potrebno jednaka količina električne energije kao Sjedinjenim Američkim Državama.

U doglednoj budućnosti rudarenje bitkoina obezbeđivala bi fosilna goriva. Ipak, države bi mogle da naprave zaokret ka proizvodnji struje iz obnovljivih izvora i na taj način u potpunosti izmene strukturu njegovog napajanja. Buduća tehnologija mogla bi da učini bitkoin manje energetski iscrpnim. Jednako je moguće da zemlje svoje kapacitete za proizvodnju električne energije prošire novim postrojenjima prirodnog gasa, a bitkoin ostane jednako zahtevan u pogledu energije. Čak i uz snažnu posvećenost obnovljivoj energiji, za napajanje dalekovoda i dalje bi bila potrebna osnovna snaga proizvedena od fosilnih goriva. Jednostavno rečeno, veća potrošnja struje uvek znači veću eksploataciju neobnovljivih prirodnih resursa, bez obzira koliko bi vetroelektrana i solarnih panela bilo konstruisano. I za nekoliko godina, bitkoin i slične digitalne valute i dalje će crpeti značajne količine energije na globalnom nivou.

Ostaje zabrinutost koliko će dodatnog ugljen-dioksida biti ispušteno u atmosferu krivicom bitkoina. Pitanje je koliko će u budućnosti iznositi vrednost bitkoina, kako u dolarima, tako i u nivou zagađenja vazduha po kubnom metru.

Jelena Kozbašić

Izdvajanje ugljenika: Nova tehnika koja može pretvoriti ugljen dioksid u gorivo

Foto: pixabay
Foto: pixabay

Nova metoda proizvodnje sinteznog plina mogla bi smanjiti korišćenje fosilnih goriva.

Naučnici iz američkog ministarstva energetike otkrili su novi, efikasniji način da pretvore nusproizvode ugljen dioksida u gorivo.

Ugljen dioksid se oslobađa prilikom sagorevanja fosilnih goriva i u velikoj meri doprinosi globalnom zagrevanju.

Izdvajanje i skladištenje ugljenika je proces u kome se nusproizvodi sagorevanja fosilnih goriva skladište i time sprečavaju da uđu u atmosferu. Ovaj process razmatran je kao jedan od načina da se ublaži globalno zagrevanje.

Jedna stvar je sprečavala industriju fosilnih goriva da implementira mere skladištenja ugljenika a to je cena. Ono što čini novootkriveni process značajnim jeste upravo to što bi mogao biti primamljiv za industriju jer bi se kao nusprodukt izdvajanja i skladištenja ugljenika dobijao sintetski gas koji bi se kasnije ponovo mogao upotrebiti kao gorivo.

Iako bi i ovako dobijeni sintetski gas imao potencijala da doprinese globalnom zagrevanju ova metoda bi mogla znatno uticati na smanjenje potrošnje fosilnih goriva .

Treba naglasiti da je spomenuto istraživanje bilo probnog tipa i moralo bi se dosta razraditi ako bismo želeli da ga šire apliciramo u industriji. Takođe ovaj novi metod ne bi zamenio potrebu za tradicionalnim skladištenje ugljenika već bi samo omogućio dobijanje veće količine energije iz sagorevanja fosilnih goriva.

Milan Zlatanović

 

EPS planira ulaganje 860 miliona evra u 50 ekoloških projekata

Foto: EPS
Foto: EPS

Potpisivanjem Ugovora o osnivanju Energetske zajednice jugoistočne Evrope i donošenjem odgovarajućih nacionalnih propisa, usklađenih sa relevantnim direktivama Evropske unije, Republika Srbija i JP EPS su prihvatili obaveze da rad svih proizvodnih kapaciteta i delova elektroenergetskog sistema usklade sa odgovarajućim standardima EU u oblasti zaštite životne sredine. Projekti koji su realizovani u periodu 2003–2016. godine ili koji su u fazi realizacije ili će njihova realizacija biti započeta i završena u periodu do 2025. godine, stvoriće uslove za nesmetan proces integracije Republike Srbije u EU, kazala je, otvarajući međunarodnu stručnu konferenciju Balkanmagazina „Kako da EPS bude zeleniji“, državna sekretarka Ministarstva rudarstva i energetike Mirjana Filipović.

JP EPS radi Akcioni plan u oblasti zaštite i unapređenja životne sredine za period do 2025. godine. Dokument predstavlja pregled aktuelnog stanja, potreba i obaveza JP EPS u ovoj oblasti, kao i aktivnosti koje će se realizovati do 2025. godine kako bi se uticaj na životnu sredinu smanjio do nivoa predviđenih propisima EU. Taj dokument JP EPS prati strateški pravac Republike Srbije koji je definisan i iskazan u više nacionalnih dokumenata, kao što su Strategija održivog razvoja Republike Srbije, Strategija razvoja energetike Republike Srbije do 2025. godine sa projekcijama do 2030. godine, Program ostvarivanja Strategije razvoja energetike Republike Srbije do 2025. godine sa projekcijama do 2030. godine za period od 2017. do 2023. godine, izjavila je državni sekretar Ministarstva rudarstva i energetike Mirjana Filipović.

Ona je podsetila da je većina energetskih postrojenja EPS-a građena kada pojedine emisije štetnih gasova nisu bile standardizovane u okviru EU, pa nisu ni mogle da se primenjuju. Istakla je da se u poslednjih 15 godina radi na njihovoj modernizaciji, kao i da je Srbija spremna da sa međunarodnim institucijama pregovara o prelaznim rokovima da bi se prilagodila. Do sada je bilo razumevanja da su potrebna i sredstva i vreme da se to sprovede, kazala je Filipović i istakla da Ministarstvo energetike podržava akcioni plan EPS-a, koji se oslanja se na strategiju razvoja energetike, kao i na direktive EU, koje je Srbija preuzela.

Elektroprivreda Srbije (EPS) do 2025. godine planira da u svoja postrojenja uloži 860 miliona evra za realizaciju 50 projekata radi zaštite životne sredine.

izvor: mre.gov.rs

Sandra Jovićević

Predstavljeni ekološki izazovi Valjeva

Foto: ekologija.gov.rs
Foto: ekologija.gov.rs

Ministar Goran Trivan učestvovao je na okruglom stolu posvećenom ekološkim izazovima sa kojima se suočava grad Valjevo. Na skupu su predstavljeni aktuelni podaci koji se odnose na kvalitet vazduha, prečišćavanje otpadnih voda i čvrstog otpada.

Kada je reč o zaštiti životne sredine, rukovodstvo Valjeva pokazuje veliko interesovanje i želju da se ova oblast uredi na najbolji način, o čemu svedoči veliki broj uspešnih projekata, istakao je Trivan, i kao primer naveo prečišćavanje otpadnih voda gde je Valjevo jedan od retkih gradova u našoj zemlji koji ima postrojenje za prečišćavanje koje je u funkciji. S druge strane, ministar je naveo da se mnogo više i odgovornije mora pristupiti rešavanju pitanja čvrstog otpada i kvaliteta vazduha u Gradu. Problem lošeg kvaliteta vazduha nije samo veliki broj individualnih ložišta, već i brojne gradske institucije koje se greju na čvrsto gorivo. Prelazak na sisteme grejanja koji manje zagađuju vazduh je jedna od mera koja momentalno poboljšava kvalitet životne sredine, i u tome će sve lokalne samouprave imati podršku Ministarstva, naveo je ministar Trivan.

Na sastanku je bilo reči i o rešavanju višegodišnjeg problema oko izgradnje regionalne deponije „Kalenić“, za šta je ministar ponudio podršku Vlade i Ministarstva.

Direktor Instituta za ekološki inžinjering iz Maribora Željko Blažeka predstavio je rešenja koja su u rešavanju istih i sličnih problema primenjena u Sloveniji i koja su dala dobre rezultate, i ta rešenja mogu se primeniti i u Srbiji. Grad Valjevo jedan je od gradova koji vrlo uspešno primenjuje iskustva i primere dobre prakse drugih gradova.

izvor: ekologija.gov.rs

Sandra Jovićević

Preduzeće Deponija iz Podgorice dobitnik sertifikata ISO 9001:2015

Foto: cdm.me
Foto: cdm.me

Gradsko preduzeće Deponija iz Podgorice dobitnik je ISO sertifikata sistema kvaliteta u menadžmentu.

Izvršni direktor Deponije Arsenije Boljević izjavio je da je ovo preduzeće dve godine vršilo pripremne aktivnosti kako bi se zadovoljili visoki standardi za dobijanje sertifikata ISO 9001:2015. On je istakao da je poslednje decenije uloženo preko 17 miliona evra u kapitalne investicije tako da je ovo sada jedan od najmodernijih sistema u regionu kada je u pitanju deponovanje i upravljanje otpadom.

Milorad Šibul, savetnik generalnog direktora sertifikacione kuće Certop, poručio je da je Deponija uspešno završila sertifikacioni proces i kao rezultat toga dobila sertifikat izdat od Međunarodne sertifikacione kuće.

izvor: cdm.me

Sandra Jovićević

Ka integraciji neformalnih sakupljača otpada

Foto: pks.rs
Foto: pks.rs

Početak realizacije jednogodišnjeg projekta “Podrška integraciji u tržište rada i formalno upravljanje otpadom Roma, migranata i drugih ranjivih grupa” zvanično je obeležen sastankom Nacionalne platforme za socijalnu inkluziju neformalnih sakupljača otpada u Gradskoj kući Niš.

Projekat se realizuje u saradnji Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, Ministarstva zaštite životne sredine Republike Srbije, Privredne komore Srbije i Regionalne Privredne komore Niš i gradske uprave Niš, pod pokroviteljstvom ministarke bez portfelja zadužene za demografiju i populacionu politiku i predsednice Međuresorne radne grupe za sprovođenje Agende UN o održivom razvoju do 2030. godine prof. dr Slavice Đukić Dejanović. Realizacija projekta omogućena je od strane Nemačke razvojne saradnje – GIZ, kroz programe podrške migrantima (PME) i Upravljanje otpadom i otpadnim vodama u Srbiji (IMPACT).

Cilj Projekta je ispitivanje mogućnosti rešavanja problema neformalnih sakupljača otpada u gradu Nišu kroz uvođenje odgovarajućeg sistema njihove registracije, a radi praćenja kretanja otpada i omogućavanja marginalizovanim grupama da se legalno uključe u sistem upravljanja otpadom.

U projekat će biti uključeno do 200 neformalnih sakupljača otpada. Planirano je da se kroz projekat testira održiv model registracije kroz formiranje baze podataka i izdavanje legitimacija sakupljačima, uz uključivanje više resora gradske uprave – Sekretarijata za zaštitu životne sredine, Sekretarijata za dečiju i socijalnu zaštitu, Kancelarije za lokalni ekonomski razvoj i projekte, zatim JKP „Medijana“ Niš, kao i lokalnih filijala Nacionalne službe za zapošljavanje, Centra za socijalni rad, Policijske uprave, Kancelarije za izbeglice, interno raseljena lica i migracije i Regionalne privredne komore Niš.

Svi akteri izrazili su spremnost da raspoloživim resursima pomognu realizaciju ovog značajnog Projekta koji targetira najugroženije grupe stanovništva, kako bi u narednoj fazi iskustva Grada Niša mogla da se prenesu na ostale lokalne samouprave koje se suočavaju sa izazovom inkluzije sakupljača u formalan sistem upravljanja otpadom.

izvor: pks.rs

Sandra Jovićević

Predstavljeni ekološki projekti opštine Negotin

Foto: Nepoznati autor
Foto: Nepoznati autor

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan sa saradnicima posetio je opštinu Negotin gde se upoznao sa prioritetnim projektima u oblasti zaštite životne sredine.

Na sastanku sa rukovodstvom opštine Negotin i predstavnicima javnih i komunalnih preduzeća predstavljeni su projekti prečišćavanja otpadnih voda, upravljanja komunalnim otpadom i gašenja individualnih kotlarnica u centralnom delu grada.

Najveći izazovi u unapređenju životne sredine u našoj zemlji biće u oblastima otpada i otpadnih voda, a glavni mehanizam za to jesu projekti, naglasio je ministar Trivan. Iako se Negotin suočava sa ne malim problemima u ovim oblastima, dobro je da Negotin kao mala opština ima već pripremljene projekte za određena pitanja, zaključio je Trivan. Na sastanku su dogovoreni budući pravci saradnje i komunikacije Ministarstva i opštine.

izvor: ekologija.gov.rs

Sandra Jovićević

Usvojena Odluka o naknadi za zaštitu i unapređenje životne sredine opštine Knić za 2018. godinu

Foto: Crni Bombarder
Foto: Opština Knić

Na poslednjoj sednici Opštinskog veća opštine Knić utvrđen je predlog Odluke o naknadi za zaštitu i unapređenje životne sredine opštine Knić za 2018. godinu, predlog Odluke o izmenama i dopunama Odluke o lokalnim komunalnim taksama, i Pravilnik o drugoj izmeni pravilnika o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Opštinskoj upravi opštine Knić.

Između ostalog većnici su utvrdili i predlog Odluke o četvrtoj izmeni Odluke o obrazovanju Opštinskog štaba za vanredne situacije na teritoriji opštine Knić, usvojili su Izveštaj o radu Opštinskog štaba za vanredne situacije za 2017. godinu kao i predlog Plana rada Opštinskog štaba za vanredne situacije za 2018. godinu.

Milisav Pajević