Elektrifikacija transporta jedan je od ključnih prioriteta u ostvarivanju klimatskih ciljeva i smanjenju zagađenja vazduha. Evropska unija (EU) zbog toga se poslednjih godina posebno posvetila donošenju regulatornih mera i unapređenju tehnologije u ovom sektoru. Ipak, uprkos tome što električna vozila ostvaruju povećanje u udelu ukupnog broja vozila, postoje značajni izazovi sa kojima se ova industrija suočava, a koje je potrebno prevazići kako bi se ostvarili postavljeni ciljevi. U ovom tekstu razmotrićemo te izazove i kako oni utiču na ubrzanje tranzicije u transportu.
Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) svakog meseca objavljuje izveštaj u kojem poredi koliko je novih vozila registrovano u EU u odnosu na isti mesec prethodne godine. U jednom od najnovijih izveštaja istaknuto je da su u januaru 2025. godine baterijsko-električna vozila činila 15 odsto tržišnog udela, što predstavlja rast u odnosu na januar 2024. godine, kada je ovaj udeo iznosio 10,9 odsto. Kada je reč o hibridno-električnim vozilima, ona su nastavila da beleže dobar trend, dostižući udeo od čak 34,9 odsto, što ukazuje na to da se kupci automobila u EU najčešće odlučuju upravo za vozila sa ovim pogonom.
Vozila na dizel i benzin zajedno su ostvarila negativan rezultat. Naime, u januaru 2024. godine njihov udeo iznosio je 48,7 odsto, dok je godinu dana kasnije smanjen na 39,4 odsto.
I pored postojećih regulativa, iz ACEA ističu da one same po sebi nisu dovoljne za uspešan prelazak automobilske industrije na proizvodnju vozila sa nultim emisijama. Potreban je holistički pristup, odnosno jačanje celokupnog lanca vrednosti automobilske industrije. Prema rečima Sigrid de Vris, direktorke ACEA, prelazak na nultu emisiju zahteva širi ekosistemski pristup i nova partnerstva u lancu vrednosti. Regulacija pojedinačnih koraka neće omogućiti industriji da predvodi tranziciju, pa su potrebne reforma i promena pristupa podsticanju i regulisanju automobilske industrije kako bi Evropa postala lider u proizvodnji vozila sa nultim emisijama.
U FOKUSU:
- Digitalna i zelena transformacija Kragujevca
- Crna Gora gradi puteve ka održivoj mobilnosti
- Švedski put ka zelenom i prosperitetnom društvu
Kako Dragijev izveštaj sagledava izazove automobilske industrije
Lanac vrednosti u automobilskoj industriji detaljno je razmatran u izveštaju koji je pripremio Mario Dragi, bivši predsednik Evropske centralne banke (ECB) i jedan od značajnih ljudi evropske ekonomije. Naime, Dragi je dobio zadatak od Evropske komisije da izradi izveštaj u kojem će predstaviti svoju viziju budućnosti evropske konkurentnosti. U ovom izveštaju, poznatom kao Draghi report (Dragijev izveštaj), Dragi je obuhvatio, između ostalog, i izazove s kojima se automobilska industrija trenutno suočava.

Automobilska industrija prolazi kroz duboku transformaciju, suočavajući se sa izazovima, dok istovremeno ostaje ključni segment evropske ekonomije, obezbeđujući posao za više od 13 miliona ljudi. Kao lider u inovacijama, industrija doživljava najveću strukturnu promenu u poslednjih sto godina, proširujući svoj lanac vrednosti i povezujući se sa novim sektorima, uključujući elektroniku, softver, nove finansijske modele i cirkularnu ekonomiju.
Prema procenama, do 2030. godine elektronika i softver će činiti čak 50 odsto ukupne vrednosti automobila. Tehnologije poput veštačke inteligencije (AI) i digitalizacije znatno će promeniti način na koji koristimo automobile, naročito u oblastima povezivanja vozila, naprednih sistema koji pomažu vozačima i razvoju autonomnih vozila. Ova digitalizacija automobila zahtevaće uvođenje novih veština i razvoj odgovarajuće infrastrukture u proizvodnji automobila, kao i u sektoru usluga mobilnosti.
Takođe, biće potrebna velika ulaganja u nove proizvodne procese, prekvalifikaciju radne snage, kao i u razvoj efikasne infrastrukture za punjenje električnih vozila. Dodatno, ovaj prelazak na električna vozila i digitalizaciju utiče na širu industrijsku povezanost, stvarajući nove poslovne modele, ali i izazove u snabdevanju novim resursima i materijalima potrebnim za proizvodnju, navodi se u izveštaju.
Ovaj proces transformacije podstaknut je procenama koje ukazuju na to da će do 2026. godine udeo novih registrovanih električnih vozila na tržištu putničkih automobila porasti na 30 odsto, dok je u 2023. iznosio 22,3 odsto. Ovaj trend stvoriće značajan pritisak na industriju da prilagodi svoje proizvodne kapacitete, unapredi infrastrukturu za podršku električnim vozilima i implementira nove tehnologije koje će omogućiti bržu i efikasniju tranziciju ka održivijem sektoru mobilnosti.
Priredila: Katarina Vuinac
Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVA MOBILNOST