U Velikoj Britaniji velike promene – uskoro će standardni benzin od 95 oktana u potpunosti biti zamenjen benzinom E10 koji, kako mu i ime kaže, sadrži 10 odsto bioetanola što ga čini pogodnijim za životnu sredinu.
Kako je saopštila Vlada Ujedinjenog Kraljevstva (u daljem tekstu Vlada), E10 će preovladavati na pumpama već od ovog leta, a iste mere će sprovesti i Severna Irska početkom 2022. godine. Ova vrsta benzina uveliko se koristi u Evropi, Australiji i SAD-u doprinoseći smanjenju emisija ugljeni-dioksida koje potiču iz saobraćaja a time i borbi protiv klimatskih promena.
E10 se sastoji od 90 odsto običnog bezolovnog benzina i 10 odsto etanola dobijenog fermentacijom biljaka poput šećerne trske, žitarica i biljnih otpadaka, piše britanska automoto kompanija RAC.
Reč je o benzinu koji je delimično ugljenično neutralan jer biljke koje se koriste za dobijanje etanola navodno apsorbuju više ugljen-dioksida nego što će se u vazduh ispuštati tokom proizvodnje i sagorevanja goriva, navodi RAC.
Pročitajte još:
Ipak, pojedini vozači zabrinuti su zbog odluke Velike Britanije jer nisu sva vozila kompatibilna sa benzinom E10. Naime, ukoliko se E10 sipa u nekompatibilno vozilo, etanol će posle izvesnog vremena napraviti oštećenja na plastici i korozije na metalnim delovima koje mogu u potpunosti unuštiti motor.
Razlog za zabrinutost imaju vozači automobila proizvedenih pre 2011. godine, kao i vozači klasičnih i specifičnih modela, te pojedinih skutera. Najbolje je, savetuje Vlada, konsultovati se sa proizvođačem automobila pre korišćenja E10, a dostupan je i spisak kompatibilnih vozila koji možete pogledati OVDE.
Za one čiji četvorotočkaši ne mogu da podrže E10, biće dostupan benzin E5 koji sadrži 5 odsto bioetanola i kompatibilan je sa svim modelima benzinaca. Međutim, E5 se neće tako često točiti jer je, prema podacima Vlade, 95 odsto vozila na ulicama Velike Britanije kompatibilno sa E10.
Ova vrsta benzina neznatno će smanjiti kilometražu jer etanol sadrži manje energije od čistog benzina, ali će zato doprineti čistijem vazduhu umanjujući koncentraciju ugljen-dioksida za 750.000 tona godišnje.
Dobra vest je i što prelazak na E10 neće doći sa dodatnim troškovima budući da spada među najjeftinija dostupna goriva.