VODONIK EKOLOŠKO GORIVO BUDUĆNOSTI

Foto: ljubaznošću Jasmine Grbović Novaković

Osnivanje Centra izuzetnih vrednosti za vodoničnu energetiku i obnovljive izvore energije CONVINCE rezultat je sistematskih dugogodišnjih istraživanja na polju materijala za primenu u energetici i zaštiti životne sredine u Institutu za nuklearne nauke Vinča. U okviru šire slike ispitivanje osobina materijala sa potencijalnom primenom u skladištenju vodonika u čvrstom stanju zauzima posebno mesto, pre svega zbog značaja koji vodonik kao industrijska sirovina ima danas, kao i zbog potencijala i buduće uloge zelenog vodonika u energetici i dekarbonizaciji industrije u okviru paradigme „vodonične ekonomije“. Postojeće primene vodonika se kreću od hemijske industrije, dobijanja metanola, hidrogenizacije biljnih ulja do industrije čelika. O mogućoj budućoj primeni vodonika u domenu transporta – velike radne mašine, dugodometni avioni, brodovi, vozovi i kamionski transport, razvijanju tanka za skladištenje vodonika i njegovim prednostima u industriji i energetici razgovarali smo sa Jasminom Grbović Novaković, rukovodiocem Centra izuzetnih vrednosti CONVINCE Instituta za nuklearne nauke Vinča.

„Primena vodonika moguća je i u oblasti energetike (dugoročno čuvanje energije, neprekidni izvori i izolovana stabilna napajanja, industrijski izvori toplote itd.). Prognoze aktuelnih analiza razvoja vodonične energetike i mogućih primena vodonika se uglavnom oslanjaju na ograničenja povezana sa gasovitim skladištenjem. Ovaj problem može biti prevaziđen skladištenjem vodonika u čvrstom stanju, to jest hemijskim vezivanjem vodonika u formi metalnih hidrida“, kaže Jasmina Grbović Novaković.

U FOKUSU:

Istraživači su razvili tank za skladištenje vodonika u čvrstom stanju, tzv. pilot postrojenje. Kako ono radi i na koji način gorivo budućnosti može da se primeni?

Foto: ljubaznošću Jasmine Grbović Novaković

Čuvanje vodonika u čvrstom stanju predstavlja alternativu konvencionalnim načinima skladištenja, pre svega zbog uklanjanja bezbednosnih rizika. Vodonik se hemijski vezuje u materijalu iz koga ne može da izađe bez povišenja temperature pod kontrolisanim uslovima. Gustina skladištenja može biti jako visoka – kod nekih materijala gustina uskladištenog vodonika odgovara skladištenju u gasovitom stanju pod pritiskom od 600 bara! Tank koji je dizajniran i konstruisan u Centru CONVINCE radi po principu vezivanja u čvrstom stanju, sa aktivnim prahom hidrida u formi presovanih cilindara i kontrolisanim dovođenjem, odnosno odvođenjem toplote, u zavisnosti od toga da li se tank puni ili prazni. Ovakav tank je tipično spregnut sa gorivnom ćelijom u cilju proizvodnje i skladištenja električne energije.

Kako bi funkcionisao automobil na čvrsti, odnosno hibridni vodonik?

 Za razliku od električnih vozila kod kojih se elektromotori napajaju direktno iz baterija, kod vozila na vodonik moguća su dva scenarija. Prvi je korišćenje vodonika u modifikovanim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a drugi funkcioniše na principu sprega vodonični tank – gorivna ćelija. Oslobođena električna energija se koristi za napajanje elektromotora vozila. Postojeća tehnološka rešenja podrazumevaju korišćenje gasovitog vodonika uskladištenog u kompozitnim bocama pod jako visokim pritiskom. Korišćenjem tankova sa vodonikom u čvrstom stanju prevenira se mogućnost eksplozije usled mehaničkog oštećenja tankova uz stotinak puta niže radne pritiske, dok čak i mehaničko oštećenje i pucanje tanka neće izazvati značajno curenje vodonika, čak i ako vozilo zahvati plamen.

Intervju vodila: Mirjana Vujadinović Tomevski

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti