Švajcarski startap Sun-Ways zvanično je pustio u rad prvu uklonjivu solarnu elektranu postavljenu između železničkih šina koje su u redovnoj upotrebi.
Kako je istaknuto ovo je prvi važan korak ka potpunoj integraciji u železničke mreže, s potencijalom za širenje na nacionalnom i međunarodnom nivou.
Fotonaponski sistem prostite se između šina na deonici od 100 metara u kantonu Nešatel. Paneli su postavljeni pomoću specijalne mašine partnera Scheuchzer, koja omogućava brzu i efikasnu instalaciju, do 1.000 metara kvadratnih solarnih panela u samo nekoliko sati.
Električne veze su osigurane unutar panela, a čišćenje se vrši pomoću cilindričnih četki pričvršćenih za zadnji deo vozova. Proizvedena energija je 100 odsto obnovljiva, a dugoročni cilj je da se električna energija direktno vraća u vučni sistem napajanja vozova, čime se maksimizira sopstvena potrošnja tokom dnevnih sati kada je saobraćaj najintenzivniji.
Sistem se sastoji od 48 solarnih modula ukupne snage 18 kilovata, a očekuje se da će godišnje proizvoditi oko 16.000 kWh električne energije.
Pročitajte još:
- Energija između šina pokretaće švajcarske vozove
- Solarna energija u 2025: Nastavak rasta, ali sporijim tempom
- Zabeležen rekordan trenutni nivo solarne proizvodnje u Rumuniji – usledila reakcija tržišta
„Integracijom fotonaponskih sistema u železnički ekosistem, moguće je direktno napajati vozove obnovljivom energijom, ali i punjače za električna vozila – istovremeno smanjujući emisije CO₂ i povećavajući energetsku nezavisnost celokupnog sistema javnog prevoza u jednoj zemlji”, saopštio je Sun-Ways.
Projekat je usledio nakon odobrenja Švajcarske savezne kancelarije za saobraćaj (FOT) 2024. godine, koji je dozvolio da se započne testiranje nakon desetomesečne tehničke revizije. Instalacija predstavlja prvu primenu ovakve tehnologije pod stvarnim uslovima saobraćaja.
Trogodišnja pilot-faza omogućiće kompaniji Sun-Ways i njenim partnerima da prikupe ključne podatke o performansama i sigurnosti sistema, a ako testiranje bude uspešno, sistem bi mogao biti proširen na 5.000 kilometara švajcarske železničke mreže.
Energetski portal