Schneider Electric lider u digitalizaciji električne energije

Foto: Schneider Electric

Potreba za dekarbonizacijom i smanjenjem emisije štetnih gasova je dostigla svoj vrhunac, a važan deo čitavog procesa predstavlja elektromobilnost i nastojanje da se zagađenje koje proizvode prevozna sredstva smanji na minimum.

Srbija se priključuje ovom trendu, a slogan ovogodišnjeg događaja Beogradskog sajma automobila „Prirodni broj obrtaja” upravo to i potvrđuje. Vozila sa ekološki naprednim pogonskim rešenjima, automobili na električni pogon i hibridi su sve više u fokusu, a o trendovima i budućnosti u elektromobilnosti razgovarali smo sa Darkom Zeljkovićem, iz sektora marketinga kompanije Schneider Electric Srbija d.o.o.

EP: Schneider Electric je kompanija koja je lider u oblastima upravljanja energijom i automatizaciji, i proglašena je za jednu od najuticajnijih kada je u pitanju održivost. Osim industrijskih softvera, fokusirali ste se i na softvere koji doprinose elektromobilnosti, kao i na punjače za električna vozila. Šta je to što Schneider nudi našem tržištu?

Darko Zeljković: Na polju eMobilnosti, tržištu Srbije i Crne Gore, Schneider Electric kroz svoju mrežu specijalizovanih partnera, nudi proizvode i rešenja pod jedinstvenim komercijalnim nazivom EcoStruxure™ za eMobilnost. Pored više modela EVlink AC punjača snage do 22 kW i DC punjača snage od 24 kW, razvijamo i nudimo softverska rešenja kako bismo obezbedili pametno i efikasno punjenje električnih vozila. Tu prvenstveno želim da izdvojim naš EcoStruxure™ EV Charging Expert. Naime, dodavanje infrastrukture za punjenje električnih vozila podrazumeva i povećanje potrošnje električne energije u objektu. Kako bi se izbegla preopterećenja i eventualni „ispadi” elektroenergetskih sistema u objektima, Schneider Electric je razvio ovo rešenje za upravljanje opterećenjem infrastrukture za punjenje električnih vozila, upravljanje pristupom i nadzor punjača. Upotrebom proizvoda iz ove serije moguće je kontrolisati rad i do 1.000 punjačkih stanica u multizonskom režimu uz istovremeno obezbeđivanje adekvatne prioritizacije korisnicima punjača.

EP: Kompanija je izlagala i na ovogodišnjem Sajmu automobila. Kakvi su Vam utisci, da li mislite da svest o potrebi prelaska na električna vozila i vozila na hibridni pogon raste kod ljubitelja auto industrije?

Darko Zeljković: Da, ovo je prvi put da se naša kompanija u Srbiji predstavila na sajmu automobila. S obzirom na to da je ovogodišnji sajam automobila imao „ekološki” predznak, i da su vodeći proizvođači u automobilskoj industriji predstavili svoje modele plug-in hibridnih i električnih vozila, logična je bila naša odluka da na sajmu prikažemo šta je to što imamo da ponudimo korisnicima električnih automobila. Pri tome ne mislim samo na već pomenute punjače, već i na zaštitnu opremu koja se koristi prilikom instalacije samih punjača i sisteme razvoda za sigurnu i bezbednu distribuciju električne energije za napajanje punjača. Lično sam veoma zadovoljan odzivom i interesovanjem za proizvode koje smo predstavili, što je sigurno jedan od pokazatelja da je sve više vozača spremno za upotrebu vozila na električni pogon i instalaciju punjača u svojim dvorištima i garažama. Posebno me raduje činjenica i da je sve veći broj investitora, koji grade rezidencijalne i poslovne objekte, i sa kojima smo imali prilike da razgovaramo na sajmu, spreman da svojim klijentima obezbedi parking mesta sa punjačem za električna vozila. Verujem da izlagači vozila takođe nose pozitivne utiske sa sajma.

Foto: Schneider Electric

EP: Schneider je već instalirao određeni broj punjača za električna vozila širom Srbije i regiona. Koji punjači su u pitanju i da li je zadovoljena potreba tržišta za elektropunjačima?

Darko Zeljković: Schneider Electric je sa svojim proizvodima i rešenjima prisutan na tržištu punjača za električna vozila od 2011. godine i do sada je širom sveta instalirano blizu 160.000 priključnih AC i DC mesta. U Srbiji i Crnoj Gori ovo tržište je aktivno počelo da se razvija 4 do 5 godina unazad i bližimo se brojci od 320 instaliranih punjača, sa jednim ili dva priključka. Uglavnom su to pametni AC punjači snaga 7,4 kW, 11 kW i 22 kW. Analizirajući trenutno stanje broja električnih automobila u Srbiji i Crnoj Gori, možda i možemo reći da je zadovoljena potreba za elektropunjačima. Međutim, ako uzmemo u obzir trendove u automobilskoj industriji i na polju eMobilnosti u svetu, a koji će se sigurno „preliti” i na Srbiju i Crnu Goru, dosadašnji broj instaliranih punjača, posebno onih javno dostupnih, sigurno nije dovoljan da ohrabri vlasnike električnih vozila da svojim ljubimcima dođu kod nas ili nas posete u tranzitu.

EP: Kakvi trendovi trenutno vladaju u svetu kada je u pitanju elektromobilnost i šta je to što nas čeka u bliskoj budućnosti?

Darko Zeljković: Jedan od svetskih trendova koji bitno utiče i na pravac razvoja i elektrifikaciju saobraćaja je svakako urbanizacija. Prema svim očekivanjima stručnjaka očekuje se da će se do 2050. godine još dve i po milijarde ljudi doseliti u gradove. Jedan od načina da se zaštiti životna sredina i emisija štetnih gasova svede na najmanju moguću meru je, naravno, sve veća upotreba električnih vozila. Očekuje se da će troškovi upotrebe po kilometru pređenog puta vrlo brzo biti znatno niži od troškova upotrebe vozila sa unutrašnjim sagorevanjem. Neka konzervativna predviđanja govore da će do kraja sledeće decenije svaki treći prodati automobil u svetu biti na električni pogon, dok ona optimističnija najavljuju i veći procenat. Zbog toga je dalji razvoj mreže elektropunjača jako važan korak, a predviđanja su da će do 500 miliona priključnih mesta za punjenje električnih vozila biti instalirano do 2040. godine.

EP: Imajući to u vidu, šta će biti fokus kompanije Schneider Electric u predstojećem periodu?

Darko Zeljković: Većina postojećih politika danas se fokusira na postavljanje javne infrastrukture za punjenje. Veoma je važno razviti mrežu javno dostupnih punjača duž autoputeva, u blizini čvorišta ključnih saobraćajnica i stanica javnog prevoza. Međutim, oko 90 odsto punjača instaliranih do 2040. biće u privatnim okruženjima – uglavnom u našim stambenim, poslovnim i industrijskim zgradama. Očekivani eksponencijalni rast punjača za električna vozila u ovom segmentu tržišta će za posledicu imati i povećanu upotrebu električne energije. Zbog toga Schneider Electric nastavlja dalje da razvija različite serije AC i DC punjača, kao i softverska rešenja kako bi krajnjim korisnicima obezbedio „pametno punjenje” i korisničko iskustvo najvišeg nivoa. Takođe, u procesu elektrifikacije saobraćaja se u cilju proizvodnje „zelene električne energije”, kao jedan od imperativa nameće maksimalna upotreba obnovljivih izvora energije (solarnih elektrana, vetroparkova i sl.), zatim sistema za skladištenje energije, dok će i individualni proizvođači-potrošači tzv. „prozjumeri” svojim kapacitetima činiti značajan deo jednog aktivnog i decentralizovanog elektroenergetskog sistema. Schneider Electric se svojim rešenjima već nametnuo kao lider u digitalizaciji električne energije i decentralizaciji elektroenergetskih sistema, što će u budućnosti predstavljati jedan od osnovnih preduslova za pravilno funkcionisanje svih sistema, uključujući i mrežu punjača električnih vozila.

Intervju vodila: Milica Marković

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti