Rusi najavili prvi avion sa električnim motorom

Foto-ilustracija:Unsplash (Sam Balye)

Iako su avioni odgovorni za svega 2,5 odsto ukupne emisije ugljen-dioksida u svetu, imperativ postizanja klimaske neutralnosti ne zaobilazi ni avioindustriju. Iz tog razloga svetske aviokompanije ulažu u razvijanje tehnologije električnih letelica sa nultim emisijama, a najnoviji doprinos ovom razvoju dali su Rusi.

Kako prenose svetski mediji, stručnjaci sa Instituta Moskovske avijacije razvili su novi električni motor zahvaljujući Fondu za napredne projekte (RFARP).

Ovaj motor baziran je na novoj tehnologiji koja podrazumeva principe superprovodljivosti i visoke temperature, a stručnjaci za superprovodnike iz kompanije Superoks tvrde da superprovodljiva platforma visoke temerature (HTSP) smanjuje električnu otpornost i povećava efikasnost rada motora.

Tvorci ovog električnog motora nadaju se da će kroz dve godine avioni moći da lete zahvaljujući isključivo električnim motorima, a da dodatni motori neće biti potrebni. Takođe, kako se uporedo radi i na usavršavanju baterija za avione, možemo očekivati da će do 2050. godine sve letelice biti na električni pogon.

Novi električni motor napraviće revoluciju u avioindustriji jer je pogodan za gotovo sve vrste letelica – avione, helikoptere i razne letelice sa vertikalnim uzletanjem (eVTOL), kao i za hibridne ili potpuno električne letelice.

Spreman da poleti

Ruski stručnjaci zamenili su jedan od tri motora koji se nalaze u repu aviona Jak-40 novim električnim motorom sa superprovodnicima, a dosadašnja testiranja na zemlji prošla su uspešno. Ipak, sada je vreme da električni motor svoju snagu demonstrira i na nebu, a ukoliko doživi uspeh, ova tehnologija ubrzaće put ka ugljenično neutralnim letelicama.

Električni motor sa superprovodnicima prvi je motor ovog tipa koji je došao do faze testiranja što ga čini jednim od najvažnijih projekata u savremenoj aviaciji, prenose svetski mediji.

Rusi će ponosno predstaviti svoj prvi avion sa električnim motorom u Moskvi na Međunarodnom vazdušno-svemirskom salonu MAKS od 20. do 25. jula ove godine.

Ovaj projekat nije mogao da prođe nezapaženo, pa su predstavnici Erbasa i Siemensa već ponudili predlog za saradnju Ruskom istraživačkom institutu, pa opravdano možemo očekivati da će se novi električni motori uskoro naći u letelicama za komercijalnu upotrebu.

Milena Maglovski

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti