Istraživači sa Državnog Univerziteta Vašington (WSU) razvili su jedan inovativan metod za proizvodnju ekološki prihvatljivog mlaznog goriva koristeći biljni otpad bogat ligninom.
Lignin je čvrsta supstanca i prirodni polimer koji se nalazi u biljkama i doprinosi njihovoj čvrstoći. Otporan je na UV zrake, vlagu, bakterije i gljivice i daje stabilnost drvetu. Nakon žetve, veliki deo poljoprivrednog otpada, poput stabljika, lišća i klipova kukuruza, sadrži upravo lignin. Umesto da se ovaj otpad jednostavno baci ili spali, kako se to obično radi, što dodatno doprinosi zagađenju vazduha, naučnici pomenutog univerziteta su razvili metodu kojom se lignin pretvara u mlazno gorivo.
Proces koji su razvili razlaže lignin na manje delove i uklanja kiseonik, što stvara gorivo koje avioni mogu koristiti. Održivo gorivo dobijeno iz lignina može zameniti fosilna goriva koja su glavni uzrok emisije štetnih gasova poput ugljen-dioksida (CO2) i azotnih oksida (NOx), koji značajno doprinose aerozagađenju, s obzirom da avioni koriste ogromne količine goriva i ispuštaju velike količine ugljen-dioksida, koji doprinosi globalnom zagrevanju.
Pročitajte još:
- Slovenački električni avion leti iznad Kalifornije
- Autokompanije u SAD dobijaće pomoć za prelazak na električna vozila
- Beč uskoro dobija najduži pješački i biciklistički most u gradu
Lignin je idealan kandidat za proizvodnju održivog goriva iz nekoliko razloga. Prvo, on je već prisutan u velikim količinama u poljoprivrednom otpadu, što znači da se može iskoristiti materijal koji bi inače bio bačen ili spaljen.
Drugo, lignin može stvoriti gorivo koje je po svojim karakteristikama slično fosilnim gorivima koja se trenutno koriste u avijaciji. To znači da avioni mogu koristiti ovo gorivo bez modifikacija motora ili infrastrukture. Ovo takozvano „drop-in“ gorivo omogućava lakšu tranziciju ka održivijoj avijaciji.
Globalna potrošnja vazduhoplovnog goriva bila je gotovo 100 milijardi galona u 2019., kako se navodi i u istraživanju, a potrošnja će verovatno samo rasti iz godine u godinu. Ovakvi procesi ne samo da smanjuju aerozagađenje, već koriste otpadne materijale koji bi inače bili neiskorišćeni. Kada bi se ova tehnologija dalje razvijala i primenila na komercijalnom nivou, mogli bismo da budemo svedoci velikog napretka ka održivom razvoju u vazduhoplovnoj industriji.
Energetski portal