Home Blog Page 22

Novi Sad: đaci svojim uspehom u školi, doprineli i zaštiti životne sredine

Foto-ilustracija: Unsplash (Lazar Gugleta)
Foto-ilustracija: Pixabay (leonqueen1)

Najboljim učenicima novosadskih osnovnih i srednjih škola, koji su se najviše istakli u učenju, vladanju i postignutim rezultatima, u okviru organizacije Gradske uprave za zaštitu životne sredine u Kulturnoj stanici „Eđšeg’’, dodeljeno je 55 bicikala.

U cilju ukazivanja mladima na značaj i neophodnost izbora ekoloških vidova transporta, Grad Novi Sad, četvrtu godinu za redom, biciklima nagrađuje učenike u saradnji sa društveno-odgovornim kompanijama i udruženjima.

Članica Gradskog veća za zaštitu životne sredine Mira Radenović Bojić, tom prilikom je čestitala učenicima na uspehu koji su postigli u dosadašnjem školovanju, istakavši da su oni razlog zbog kojeg se Novi Sad naziva Srpskom Atinom.

,,U protekle tri godine najboljim učenicima osnovnih i srednjih škola dodeljeno je 170 bicikala, dok je podršku  u iznosu od 12 hiljada dinara za kupovinu bicikala u prethodne tri godine dobilo čak oko pet i po hiljada naših sugrađana. Samo ove godine, subvenciju je dobilo oko 1460 Novosađana’’, rekla je Radenović Bojić.

Pročitajte još:

Kako je dodala, Novi  Sad je po broju biciklista u poslednjih deset godina narastao za 300 posto, tako da danas imamo jednu populaciju Novosađana koji su pre svega svesni značaja korišćenja  alternativnog vida prevoza koji ne zagađuje životnu sredinu.

Sa oko 43 000 aktivnih biciklista i 140 km bicklističkih saobraćajnica Novi Sad postaje pravi zeleni, biciklistički grad.

Prateći svetske trendove, Novi Sad posebnu pažnju posvećuje unapređenju biciklističkog saobraćaja i infrastrukture i nastoji da iskoristi potencijal ravničarskog terena gradskih ulica i bulevara koji su pogodni za bavljenje biciklizmom, kao i da promoviše principe održive mobilnosti.

Energetski portal

Evropa ulaže 1,4 milijarde evra za razvoj tehnologija vodonika

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Freepik (bugphai)

Evropska komisija odobrila je 1,4 milijarde evra državnih podsticaja za članice  EU kako bi podstakla razvoj i industrijsku primenu revolucionarnih tehnologija vodonika što bi doprinelo dekarbonizaciji sektora mobilnosti i transporta.

Ovo je četvrti talas Važnih projekata od zajedničkog evropskog interesa (IPCEI), poznat kao Hy2 Move, a prvi je pokrenut 2019. godine. Zajedno ova četiri progama imaju za cilj da prikupe preko 43 milijarde evra, podržavajući više od 120 projekata u kojima učestvuje gotovo 100 evropskih kompanija.

Hy2Move će pomoći u ostvarivanju ciljeva Evropskog zelenog sporazuma, i doprinosi ostvarivanju cilja za 2050. godinu, smanjenje emisija iz sektora mobilnosti i transporta za 90 odsto.

Hy2Move obuhvata četiri radne linije. Jedna cilja na razvoj mobilnosti i transportnih aplikacija radi integracije tehnologija vodonika u transportna sredstva, uključujući, na primer, platforme vozila na gorivne ćelije za upotrebu u autobusima i kamionima. Druga je fokusirana na razvoj visokoperformansnih tehnologija gorivnih ćelija za brodove ili lokomotive. Treća radna linija ima za cilj razvoj rešenja za skladištenje vodonika u vozilima, kao što su lagani, ali izdržljivi rezervoari za vodonik za upotrebu u avionima, dok je četvrta usmerena na razvoj tehnologija za proizvodnju vodonika za mobilne i transportne aplikacije.

Pročitajte još:

Zeleno svetlo Komisije zatražile su Estonija, Francuska, Nemačka, Italija, Holandija, Slovačka i Španija. Deo sredstava biće usmeren u razvoj metoda integracije vodonikovih gorivih ćelija u prevoz i u razvoj tehnologija, a projekat će podržati i razvoj tehnologija gorivih ćelija i nove metode za skladištenje vodonika.

Članice su uspostavile „mehanizam povrata“ za projekte koji primaju velike iznose pomoći. Ako projekat generiše više neto prihoda nego što se očekivalo, tada će i članice dobiti deo.

„Oduševljeni smo što vidimo uspešan završni deo vodoničnih IPCEI projekata. Sada je ključno da države članice obezbede potrebne resurse za sve talase i uspostave odgovarajuće uslove kako bi se ovi projekti što pre realizovali“, rekao je  Georgios Chatzimarkakis, izvršni direktor „Hydrogen Europe“.

Jasna Dragojević

Bacamo godišnje na stotine tona vune, a nosimo sintetiku 

Foto-ilustracija: Pixabay (herbert2512)
Foto-ilustracija: Pixabay

Sredinom prošlog veka, većina seoskih domaćinstava imala je omanje stado ovaca, ukupno više od tri miliona. Danas ih je nešto više od 1,7 miliona, ali to je uzlazni trend posle loših decenija. Problem je što se ovce gaje zbog mesa, jer je to put do brze zarade. Od vune nema vajde, kažu stočari, a to je i ekonomski i ekološki problem. Bacanje vune je naša loša svakodnevica.

U selu Kozelju, Milodrag Petrović, mašinski inženjer koji je po odlasku u penziju na očevini zapatio stado od 50 ovaca i duplo jaganjaca, kaže da vunu baca.

„Niko neće da otkupi, i ranije je bila toliko jeftina da se transport do otkupnog mesta i ne isplati. Pre neku godinu odvezao sam do Uba, gde su je uzimali u zamenu za nešto stočne soli, kad se uzme u obzir i gorivo do tamo, to je neisplativo. Ove godine sam je spakovao džakove, žao mi je da opet bacim, više od 120 kilograma vune“, kaže on.

Bez obzira na okolnosti, ovce se moraju šišati, jer bi sa toplim runom, teškim dva do tri kilograma, leto teško podnele. Stočari koji nisu vični šišanju, za ovčijeg frizera treba da izdvoje 350 dinara po „frizuri“, dok će za kilogram vune, u najboljem slučaju, dobiti 30 dinara. 

Zanatlijskih radnji koje su češljale ili drndale vunu za ručne radove, gotovo da nema, jer nema ni tražnje njihovih usluga. U selima su tkalje retkost, a i pletilja je sve manje.

Drndanje vune i druge veštine

Foto-ilustracija: Pixabay (Myriams Fotos)

Iz više razloga, vunu nije jednostavno ni baciti. Ona jeste laka, ali je otporna, teško gori, pa ipak stočari je pale, zakopavaju, bacaju na javne i divlje deponije. A da bi se nit vune u prirodi razgradila, potrebno je da prođe najmanje 50 godina.

Da li nadležni za stočarstvo, ekoligiju i ekonomiju imaju plan za problem koji traje i raste?

U odgovoru Privredne komore Srbije kažu: „Svi proizvođači su saglasni – da bi opstala proizvodnja vune u Srbiji, neophodna je pomoć države koja bi subvencionisala otkup vune. Neophodno je da se napravi strategija.“

Dok se čeka već zakasnela strategija, podsetimo da je srpska vuna u svetu poznata.

Sve do devedesetih godina i sankacija, naša vunarska industrija izvozila je 95 odsto proizvodnje. Zbog te izvozne zavisnosti, moćne firme su brzo propale.

Veliki iskorak u promociji rukotvorina od vune, napravila je 60-tih godina Dobrila Smiljanić, osnivanjem prve ženske zadruge u Sirogojnu, okupivši više od dve hiljade žena koje su godišnje u svet slale 50.000 ručno rađenih džempera i drugog pletiva.

Da očuva tradiciju, od 2005. godine nastoji „Etno mreža“, koja okuplja zanatska udruženja i otkupljuje vunu za ručne radove. Deo tih rukotvorina su i protokolarni pokloni naše države predstavnicima drugih zemalja.

Pročitajte još:

Vapaj za subvencijama

Od više sotina nekad, danas se na prste jedne ruke mogu nabrojati predionice vune, a postoje samo u Zlatiborskom kraju, Pirotu i Dimitrovgradu. Najveća, „Kosteks DOO“ ima posebnu misiju, jer proizvodi predivo za pirotske ćilime, domaće proizvođače tepiha, ali i vunicu za pletenje, vunene jorgane i jastuke.

Vlasnik Kosteks-a Dragoslav Kostić kaže da kao tekstilni inženjer sa iskustvom dužim od pola veka zna da za održivost vunarske industrije postoji samo jedno rešenje.

„Treba gledati šta rade uspešne zemlje. Vuna je resurs koji nema cenu i svuda ozbiljne države daju subvencije onima koji otkupljuju vunu. To je uvela i Slovenija, i Crna Gora je na tom putu“, dodaje. 

Foto-ilustracija: Unsplash (Sam Carter)

Drugog rešenja nema, kaže Kostić, i naglašava da, i kad bi duplirao kapacitete, imao bi kome da izveze prozvode od vune. Naša vuna je najcenjenija za tepihe, pa se najviše izvozi u Indiju i Tursku. On stotinu tona oprane vune, za potrebe predionice, kupuje od najvećeg otkupljivača vune u Srbiji, firme „MM 155“ iz Prnjavora kod Batočine.

U toj firmi sačekala nas je šokantna informacija.

„U sezoni, poslao sam radnike kući, borili smo se sve do sada. Problemi su počeli sa koronom, ali mi smo sve vreme izvozili za Indiju. Međutim, kontejnerski prevoz je toliko poskupeo, dupliran je,  izvozili smo preko luka u Solunu i Rijeci i sada ne možemo da izvedemo računicu po kojoj bismo bili u plusu“, kaže Nenad Zečević vlasnik preduzeća „MM 155“.

”Naš partner iz Turske je sam organizvao prevoz, ali ni tamo više ne izvozimo. Za 25 centi, koliko nude po kilogramu, nismo u stanju da organizujemo pripremu vune, platimo radnike i sve ostalo. Rat u Ukrajini je uticao na pad tražnje i cene vune na globalnom tržištu. Izvozili smo ranije i u Nemačku, Francusku i Bugarsku, ali je to stalo, jer svi su sada orijentisani da prvo iskoriste resurse svog stočnog fonda“, objašnjava.

Iako bi i našim poslenicima u priči sa vunom jedino država mogla da pomogne, Zečević sumnja da će se to desiti. Navodi da za potrebe domaćih firmi uvek može da organizuje isporuku desetinu, do sto tona vune, ali veliki izvozni poslovi u ovim uslovima više nisu izvodljivi. 

U naredna tri meseca odlučiće šta će sa firmom. Za sada plaća radnike i kada ne rade, kao što je to činio i kada nije sezona.

Dobra i loša statistika

Najbolju cenu vuna je kod nas imala u periodu od 2015. do 2018. godine, kada je dostizala evro po kilogramu. Sasvim zadovoljni zaradom, otkupljivači su je sortirali i izvozili za 1,20 evra.

Foto-ilustracija: Pixabay (Susbany)

Međutim, i tada je bacano na stotine tona vune, jer za otkup nije bilo dovoljno kapaciteta. Najgori do sada je bilans iz prošle godine. Poznavaoci procenjuju da je bačeno čak 2.000 tona vune. Upravo toliko je otkupljeno, što se i matematički uklapa, jer se šišanjem 1,7 miliona naših ovaca dobija 4.000 tona vune.

Na to da se 50 odsto vune bacilo, upućuje i podatak da je zbog situacije na tržištu, najveći domaći otkupljivač, iako mu je kapacitet hiljadu, otkupio svega 400 tona vune.

I pre ove situacije, u zapadnim zemljama, ali i komšijskim, vuna je počela da se koristi kao izolacioni materijal u građevini, pelet i organsko đubrivo u povrtarstvu.

Kod nas se u tom pravcu ništa ne preduzima, ili je „pod velom tajne“?

Startna pozicija da se iskoriste blagodeti vune, što se samog resursa tiče, sasvim nam je solidna. Prema podacima Eurostata, po broju ovaca u odnosu na broj stanovnika, među evropskim zemljama smo na 11. mestu, u rangu Nemačke i Švajcarske.

A prema našem popisu, u petnaestak opština više je ovaca nego stanovnika, u Kosjeriću čak duplo više. U Ljigu statistički gledano, svako ima svoju ovcu.

Izgubljeni raboš

U glavnoj ulici u šumadijskoj varošici Belanovici, posebnu čar davale su dve bojadžijske radnje načičkane sveže ofarbanom pređom.

Mnogi đaci iz okolnih sela, osim o zadacima u školi brinuli su i o rabošu, parčetu drveta koje su im mame ili babe tutnule tog jutra u ruku, kako bi posle škole svratili da od majstora uzmu ofarbanu vunu, koju su one pre toga isprele.

Vuna je laka, i nejako dete može da je ponese, bar onu za čarape i džempere. Za ćilime i srdžade nosiće stariji.

U svakom slučaju, raboš se nije smeo izgubiti, jer majstor ofarbano daje samo ako se to drvce uklopi sa većim parčetom, koje je ostalo kod njega.

Zna li Srbija danas gde joj je raboš?

Izvor: RTS

Zašto je važno da kompostiramo i koji je recept za kompost?

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Širenje ekološke svesti učinilo je da brojne aktivnosti i navike kojih smo se kao društvo nekada možda i sramili, ili mislili da one ne treba da zauzmu mesto baš u našem životu, postanu popularne. Iako pojmovi poput reciklaža, nisu nastali pre nekoliko godina, već su prisutni dugi niz godina, oni su među šire društvo ušli relativno skoro. Tokom mog detinjstva, velikim delom se smatralo da se prikupljanjem ambalažnog otpada bave isključivo ljudi čiji je to posao. Kada kažem posao, mislim na onaj zaključen ugovorom kod poslodavca, za koji se prima novac. Tada je među mojom generacijom, ali i odraslima, važilo da je naša eventualna obaveza da otpad odložimo u obližnju kantu/kontejner, a i ukoliko bude ostavljen negde u prirodi, ima ko će se pozabaviti njime. Rađanjem šire svesti o potrebi očuvanja prirode, istovremeno se razvijalo i shvatanje da ne treba da budemo vezani pravnim ugovorom i da za to primamo novac, da bi to bio i naš posao. Možda su se mladi posebno sramili u društvu da pokupe flašu, kesu ili opušak cigarete kada naiđu na njega van prostora za njegovo odlaganje, ali danas sve više to postaje pohvalno. Sećam se, kada sam bila dete, odrasli su odnosili prazne staklene flaše u prodavnice kao kauciju i uzimali nove. Verovatno i nesvesni da je to važno za prirodu, zato što su bili u obavezi da bi uzeli nove flaše, a proizvođači da bi sebi olakšali posao i smanjili troškove proizvodnje, i jedni i drugi upravo su činili dobru stvar za životnu sredinu.

Vrlo je slično i kada je reč o pojmu kompostiranje. Možda se i više, nego što je za pojam reciklaža, čini da je novokomponovana reč, ali i sama suština. Osvrćući se na prethodni deo teksta, smatralo se da se kompostiranjem bave bake i deke koje žive na selu i uzgajaju živinu i baštu, ili da je to ponovo posao onih ugovorom vezanih – radnika pri poljoprivredi. I tu je bilo onih koji su se bavili time, ne znajući da na taj način doprinose dobrobiti prirode. Moja baka može da bude primer. Kada god smo jeli jaja, govorila je da ne bacamo njihove ljuske. Ona bi ih obradila, a potom ih koristila kao hranu za živinu, misleći da na taj način samo štedi novac za dodatnu dohranu i da poboljšava kvalitet jaja i mesa, a ne znajući da čini mnogo više.

Kako kompostiranje pomaže očuvanju životne sredine

U svom najjednostavnijem objašnjenju, kompostiranje predstavlja biološki proces razlaganja organskih materija. Sve veći broj ljudi, posebno u razvijenijim zemljama, kompostiranje je uključilo u svakodnevnicu svog života u domu. Ukoliko se priključimo ovakvom načinu života, na više načina doprinosimo dobrobiti naše životne sredine. Materijal za njegovu proizvodnju nalazi se uglavnom u našoj kuhinji, koji ako ne bude kompostiran, postaje otpad. Već je poznato da otpad na deponijama predstavlja višestruki problem. Jedan od njih jesu emisije koje zagađuju vazduh, a koje nastaju spaljivanjem istog na deponiji. Možda nam se čini da otpad od hrane ne može da bude toliko štetan, jer u krajnjem slučaju – prirodan je i prirodno je da završi u prirodi. Međutim, kada se nađe na deponiji, pod takvim uslovima, neretko zatrpan drugim smećem i bez dotoka kiseonika, on počinje da proizvodi gas staklene bašte koji je mnogo štetniji i od ugljen-dioksida, a to je metan. Ipak, ukoliko na pravilan način upravljamo ovakvim otpadom, kao što je kompostiranje, on ne samo da može da smanji otpad na deponijama i zagađenje vazduha, već donosi i druge koristi.

Kompost je bogat hranljivim materijama, što može da poboljša kvalitet zemljišta, a pomaže i u zadržavanju vlage što poboljšava dodatno rast biljaka. Upravo sa ovakvim svojstvima i u ovu svrhu, oni koji uzgajaju povrće, voće i žitarice smanjuju potrebu za veštačkim i hemijskim đubrivom, koje je vrlo štetno. Na kraju, treba istaći i da se kompostiranjem podržava biodiverzitet, zato što doprinosi raznovrsnosti mikroorganizama i insekata u zemljištu, što je dobro za ekosistem.

Šta može da se kompostira i kako napraviti kompost

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Ono što prvo treba da se istakne, jeste da u kompost ne treba da se ubacuju ostaci mesa, mlečnih proizvoda, biljaka koje su tretirane pesticidima, kao i masna hrana. Pored toga, pojam komposter predstavlja mesto na kojem se prikuplja materijal za kompostiranje. To može da bude određen deo u dvorištu koji ćemo ograditi, posuda dimenzija između 30 do 50 litara ili, modernije, specijalna tehnologija u obliku kante u koju se ubacuju organske materije, a on ih sam pretvara u kompost. Ove kante nisu velikih dimenzija, zbog čega su pogodne i za kuhinju.

Postoje različiti recepti kojima se određuju namirnice i odnos koliko koja treba da bude zastupljena u kompostu, ali nekoliko je osnovnih pravila. Od namirnica nam je potreban takozvani smeđi materijal (sadrži ugljenik) odnosi se na suvo lišće, slamu, karton i sitne komade drveta – drvena strugotina. U zeleni materijal (sadrži azot) svrstavaju se ostaci voća i povrća, kora od banane, ljuske od jaja, sveže pokošena trava, talog od kafe, filter kesice od čaja i drugo.

Pre nego što započnete ovaj proces, treba da znate da on zahteva vreme, ček i do nekoliko meseci. Postoje načini kako može da se ubrza, recimo, da što sitnije seckamo namirnice. Na samom početku, prilikom određivanja pogodne posude, treba istaći da je za kompostiranje veoma važna vlaga i cirkulacija kiseonika, zbog čega je potrebno izbušiti rupe. Na dnu posude postavlja se drenažni sloj, kojeg čine izlomljene suve grančice, a preko njega se stava red kartona koji je iskidan u veće komade. Nakon toga dolazi na red smeđi materijal. Pre zelenog sloja, bilo bi dobro da se postavi i takozvani humusni sloj, a najbolje je da to bude zemlja iz šume. Pretposlednji sloj jeste zeleni, pa zatim ide još jedan smeđi. Ovime je završen prvi deo procesa i tada ostavljamo kompost da miruje desetak dana. Posle tog perioda počinjemo da mešamo kompost na svakih nekoliko dana, zbog održavanja vlage i kiseonika. U osnovi, to je to. Postupak se ponavlja dodavanjem novih slojeva smeđih i zelenih materijala uz mešanje i održavanje vlage.

Ipak, da bi vam proces kompostiranja bio uspešan, postoje brojni saveti na koji način da se prati da li ide u dobrom pravcu, kaka da se pravilno održava vlaga. kakav odnos količine treba da se nađe u posudi za kompostiranje i koja posuda je najpodobnija.

Kompostiranje čak ima i svoj dan koji se obeležava širom sveta – Dan učenja o kompostu (eng Learn About Composting Day), koji se obeležava 29. maja. Moj današnji zadatak je ispunjen. U duhu dana koji je obeležen, želela sam da pokrenem temu o značaju kompostiranja i pokušam da inspirišem pojedince da deo svog vremena odvoje za dalje istraživanje o ovoj temi, a možda se zatim i odluče da i sami sprovedu ovaj proces. Osim što može da bude interesantno, posebno deci, daće i svoj doprinos očuvanju prirode.

Katarina Vuinac

Prodaja SUV vozila postavila nove rekorde

Foto-ilustracija: Unsplash (Jamie Street)
Foto-ilustracija: Unsplash (xan-griffin-)

Popularnost teških i velikih SUV vozila u svetu ne jenjava, uprkos tome što su se na tržištu pojavili brojni mali električni modeli namenjeni gradskoj vožnji.

Međunarodna agencija za energiju (IEA) saopštila je da je u 2023. godini zabeležen novi rekord prodaje SUV vozila koji su činili 48 odsto globalne prodaje automobila. U razvijenim zemljama prodato je oko 20 miliona ovih vozila prošle godine, po prvi put premašivši tržišni udeo od 50 odsto. Sklonost ka većim automobilma proteže se i na zemlje u razvoju, gde udeo SUV vozila u ukupnoj prodaji raste iz godine u godinu.

Danas je najmanje jedan od četiri automobila na putu širom sveta SUV, a većina njih su vozila sa konvencionalnim motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.

Samo pet odsto SUV vozila koji su trenutno na putu su električni, mada njihova popularnost na tržištu električnih automobila raste. U 2023, više od 55 odsto novih registrovanih električnih automobila bili su terenci, navodi IEA.

Pročitajte još:

Sa porastom prodaje SUV vozila raste i zagađenje

Budući da su SUV automobili i do 300 kg teži od prosečnog automobila srednje veličine i da zauzimaju oko 0,3 m2 više prostora, njihove emisije ugljen-dioksida su 20 odsto veće.

Veliko interesovanje za masivnim automobilima utiče na potrošnju nafte i električne energije, kao i na potražnju za metalima i mineralima potrebnim za proizvodnju baterija. Tokom 2022. i 2023. godine, globalna potrošnja nafte direktno vezana za SUV vozila porasla je za preko 600.000 barela dnevno, što predstavlja više od četvrtine ukupnog godišnjeg rasta potražnje za naftom.

Prethodne godine je bilo preko 360 miliona SUV vozila na putevima širom sveta koji su emitovali oko milijardu tona ugljen-dioksida – 100 miliona tona više u odnosu na 2022. godinu.

U poređenju sa manjim automobilima, SUV vozila su takođe povezana sa većim indirektnim emisijama nastalim usled proizvodnje. Kada bismo emisije globalne flote SUV vozila uporedili sa emisijama svih zemalja u svetu, SUV vozila bi bila peti najveći emiter CO2 na svetu, nadmašujući emisije Japana i drugih velikih ekonomija.

Postavlja se pitanje zbog čega su SUV automobili još uvek toliko zastupljeni iako su na snazi brojne mere za smanjenje zagađenja poreklom iz saobraćaja. IEA navodi nekoliko mogućih razloga kao što su privlačnost SUV vozila koja često predstavljaju sinonim za udobnost i statusni simbol, a tu su i marketinške strategije vodećih proizvođača automobila.

Pojedine zemlje, kao što su Francuska, Norveška i Irska, nastoje da smanje potražnju za SUV automobulima, a neke od mera uključuju veće naknade za parkiranje za terenska vozila.

Energetski portal

Čajetina izdvojila 34 miliona dinara za podsticaje u poljoprivredi

Foto-ilustracija: Freepik (aleksandarlittlewolf)
Foto-ilustracija: Unsplash (Randy Fath)

Vlasnici registrovanih poljoprivrednih gazdinstava sa teritorije Opštine Čajetina potpisali su sa Privrednim društvom za razvoj poljoprivrede „Zlatiborski eko agrar“ ugovore o odobrenim subvencijama u ukupnom iznosu od nešto više od 34 miliona dinara, navodi se u saopštenju Opštine Čajetina.

Ukupan opštinski budžet za poljoprivredu je 45 miliona dinara, tako da će preostali iznos biti upotrebljen na jesen po osnovu konkursa koji će biti raspisan u septembru.

Prema rečima direktora „Zlatiborskog eko agrara“ Marka Marića, Iznos od 34.129.440 dinara je opredeljen za 272 privredna gazdinstva koja su konkurisala za jednu od četiri mere podrške: uvećanje stada sopstvenog zapata, prerada na gazdinstvima, ulaganje u fizičku imovinu i podrška mladima.

“Svi treba da budemo svesni koliko su to dobre mere i koliko su dobre okolnosti u kojima radimo. Trudićemo se da ubuduće ovo bude praksa i da na ovaj način budemo efikasniji u isplati sredstava subvencija“, naglasio je Marić.

Pročitajte još:

Predsednik Opštine Čajetina Milan Stamatović zahvalio se prisutnim poljoprivrednicima što učestvuju u održivom razvoju opštine Čajetina.

„Vi ste ljudi koji vode računa o svojoj opštini i o svojoj državi. Bez podsticaja u razvoj poljoprivrede sela i seoskih područja ne možemo očekivati neku budućnost i napredak. Zadnjih godina smo se trudili da nađemo sredstva za vas, ne samo ova finansijska, već i ona koja smo uložili u infrastrukturu po svim selima“ rekao je Stamatović.

On je dodao da se zposleni “Zlatiborskog eko agrara” trude da prate sva savremena dešavanja u poljoprivredi, a da će selo i njegovi stanovnici uvek biti na ptvom mestu u razvojnim planovima Opštine Čajetina.

Energetski portal

Sanacija regionalnog kolektora u Staroj Pazovi

Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

U toku su radovi na sanaciji regionalnog kolektora u Staroj Pazovi, po čijem će završetku problem stanovnika te opštine i gradske opštine Zemun biti trajno rešen, navodi se u saopštenju Ministarstva zaštite životne sredine.

Kolektor se sanira po hitnom postupku jer nije dobro funkcionisao pa je usled pucanja dolazilo do izlivanja otpadnih voda.

“Želim posebno da zahvalim izvođačima radova koji su mi rekli da će sanacija naprslog kolektora biti završena pre roka, jer je ovaj projekat važan za građane Stare Pazove i Zemuna“, rekla je ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović tokom obilaska radova.

Prema njenim rečima, paralelno sa početkom radova u Staroj Pazovi, očišćen je kanal Ladovača u naselju Busije, u Zemunu.

Pročitajte još:

„Zamoliću i građane da ne bacaju otpad u kanal, kako bi ostao čist što duže. Mi ćemo sa svoje strane, nastaviti da radimo na sanaciji kolektora, kako se otpadne vode ne bi izlivale u kanal u Busijama. Želim da zahvalim i predsednicima Opštine Stara Pazova Đorđu Radinoviću, kao i Gradske opštine Zemun Gavrilu Kovačeviću na inicijativi i upornosti  koje su pokazali. Ministarstvo koje vodim će uvek podržati dobre projekte, koji su u najboljem interesu građana“, rekla je Vujović.

Ona je navela i da Mistarstvo ima odličnu saradnju sa opštinom Stara Pazova, gde su već realizovani projekti pošumljavanja, a u naredne četiri godine u planu su i drugi zeleni projekti.

Energetski portal

Čačak će biti grad na dva auto-puta i dve brze saobraćajnice

Foto: Ministarstvo građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе
Foto: Ministarstvo građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе

Na teritoriji Čačka u toku su radovi na rekonstrukciji nekoliko lokalnih puteva, odnosno na skoro 25 kilometara lokalnih saobraćajnica.

Kroz nekoliko godina, ovaj grad biće na dva auto-puta i dve brze saobraćajnice, kroz koji će prolaziti obnovljena i modernizovana, rekao je Goran Vesić, ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе, dodajući da će to unaprediti kvalitet života građana tog dela Srbije.

Tokom obilaska lokalnih puteva od Preljine do Pakovraća, kroz sela Rakova, Vranići, Trbušani i Prijevor, ministar je ukazao da je u ugovoru sa kineskim partnerima, koji grade deonicu auto-puta „Miloš Veliki’’ od Preljine do Požege bilo definisano da će svi lokalni putevi koji se tokom gradnje uništavaju, biti vraćeni u pređašnje stanje.

Ovo je s obzirom na to da veliki broj kamiona i materijala koji se njima doveze, prolaze ovim putevima.

Pročitajte još:

Prema rečima ministra, Čačak će sledeće godine biti na još jednom auto-putu, Moravskom koridoru, a takođe se gradi i brza saobraćajnica od Kragujevca do Mrčajevaca.

Dodao je da će kroz teritoriju ovog grada prolaziti i brza saobraćajnica između Novog Pazara i Kraljeva.

Takođe, tu je i projekat obnove pruge Kraljevo-Čačak-Požega-Užice, za brzine do 120 kilometara na sat.

Energetski portal

Narandžaste reke i potoci na Aljasci, šta je uzrok, a kakve su posledice?

Foto-ilustracija: Freepik (ArthurHidden)
Foto-ilustracija: Freepik (freepic.diller)

Čovekove aktivnosti dovele su do posledica koje više nisu isključivo stvar njegovog direktnog negativnog delovanja, već su toliki mah uzele da dosežu do gotovo netaknutih delova prirode. Istraživanje koje su sproveli naučnici, pokazalo je da desetine potoka i reka koje se nalaze na najudaljenijim delovima Aljaske gube svoju, do tada, kristalno čistu plavu boju.

Naime, tokom leta iznad ovog područja, istraživači su uočili da što se više kreću prema severnom delu Aljaske, reke i potoci zadobijaju narandžastu boju. Kako su objasnili, promena boje mogla bi da bude rezultat minerala koji su izloženi otapanju permafrosta, čiji su glavni pokretač klimatske promene.

Pojašnjenja radi, permafrost predstavlja tlo koje je u smrznutom stanju najmanje dve godine zaredom, a postoje i ona koja traju stotine i hiljade godina. Osim što je prva asocijacija na led, on u sebi može da sadrži organske materije, odnosno ostatke biljaka i životinja, štetne gasove staklene bašte i drugo. U trenutku njegovog otapanja upravo dolazi do oslobađanja ovih gasova, povećanja nivoa vode, promene u postojećim vodenim tokovima i njihovog zagađenja…

Kao što je prethodno pomenuto, promenjena boja reka i potoka može da znači toksično zagađenje, koje direktno utiče na kvalitet pijaće vode. Pored toga, ono može da spreči migraciju riba do mrestilišta, a to, dalje, dovodi i do problema prehrane zato što je ribolov veoma značajan izvor hrane u ovim područjima. Treba istaći da kruženje vode u prirodi može da uzrokuje zagađenje i drugih staništa, ekosistema.

Pročitaje još:

Jedan od naučnika je rekao da je promenjena boja reka, toliko velika da može da se vidi iz svemira. Zbog specifične boje, za ove reke kažu da izgledaju kao da su zarđale.

Ukoliko se postavi hipoteza da je do ovih promena došlo usled otapanja permafrosta, objašnjenje je sledeće. Zarobljeni minerali, metalne rude, prilikom otapanja i njihovog oslobađanja, dolaze u kontakt sa kiseonikom i vodom, što dovodi do daljeg oslobađanja kiselina i metala.

Ova područja Aljaske gotovo da su nepristupačna čoveku, a jedini način kako može da im se približi jeste helikopterom. Zbog svog položaja koji onemogućava lak pristup istraživanju, naučnici ostaju za sada na pretpostavkama, ističući da je potrebno više rada kako bi se bolje razumeo problem, ali i shvatilo mogu li ove degradirane reke i potoci da se vrate u prvobitno stanje.

Ovu analizu sproveo je istraživački tim iz više institucija, među kojima su Univerzitet Kalifornije (eng the University of California), Geološki zavod SAD (eng U.S. Geological Survey) i drugi, a celo istraživanje objavljeno je u časopisu Communications earth & environment.

Katarina Vuinac

Opština u Francuskoj planira izgranju solarne elektrane na groblju

Foto-ilustracija: Unsplash (michael-wilson)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Neobičan solarni poduhvat uskoro će biti realizovan u francuskoj opštini Sen Joakim i to – na groblju.

Kako prenose francuski mediji, opština namerava da postavli 5.000  solarnih panela na nadstrešnicama iznad grobnica do 2025. godine.

Projekat pokrivanja groblja u opštini Sen Joachim pokrenut je 2021. godine zbog problema sa čestim poplavama zimi, a solarni paneli predstavljaju idealan način da se dodatno iskoristi površina od 5.000 m2.

Solarna elektrana iznad groblja biće u funkciji u leto 2025. godine, a ovako dobijenu zelenu energiju moći će da koristi oko 4.000 stanovnika opštine.

Projekat u potpunosti finansira opština, a njime administrativno i pravno upravlja udruženje građana Brier Enerži.

Pročitajte još:

Predsednik udruženja Erik Bruker rekao je za Ouest France da je njihova uloga da obezbede vezu proizvođača, distributivne mreže i potrošača.

Kako bi električna energija bila pravedno raspodeljena svim domaćinstvima, softver će morati da obrađuje 1.400.000 podataka mesečno, odnosno da obračunava proizvodnju i potrošnju električne energije za svako domaćinstvo na svakih 30 minuta.

„Kada postrojenje bude pušteno u rad, svako će dobiti svoj udeo u sopstvenoj potrošnji, koji je naveden na njihovoj fakturi“, rekao je Bruker.

Izgradnja solarne elektrane iznad groblja suočila se sa oštrim kritikama pojedinih predstavnika opozicije jer se „profitabilnost solane elektrane stavlja iznad poštovanja prema pokojnicima“, ali ovo nije osujetilo realizaciju projekta.

Milena Maglovski

OMV Srbija – energija za bolji život

Foto: OMV
Foto: OMV

Integrisana kompanija za energiju, gorivo, sirovine, kao i hemikalije i materijale, OMV, sa sedištem u Beču, se transformiše u vodeću kompaniju za održiva goriva, sa ključnom ulogom u cirkularnoj ekonomiji. Kompanija prolazi kroz važnu transformaciju sa ciljem da postane klimatski neutralna najkasnije do 2050. godine. Oko 40 odsto planiranih godišnjih investicija OMV Grupe za podršku organskom rastu namenjeno je održivim projektima. Kao deo transformacije, OMV ulaže u novoosnovane i tehnološke startapove u energetskom sektoru i radi sa njima, kako bi podstakao napredak u poslovanju sa niskim emisijama ugljenika.

OMV se obavezao da će podržati ciljeve Pariskog sporazuma i ključne klimatske ciljeve: nulta emisija gasova sa efektom staklene bašte iz operacija do 2050. godine ili ranije, liderska pozicija u cirkularnoj ekonomiji plastike (zahvaljujući inovativnim rešenjima kao što je ReOil®) i najmanje 60 odsto portfelja proizvoda sa niskim sadržajem ili bez ugljenika. Do ostvarenja ciljeva će doći zahvaljujući povećanoj upotrebi sirove nafte za petrohemijske proizvode, većem udelu gasa u portfelju proizvoda, vodoničnim rešenjima za mobilnost i industriju, rešenjima za e-mobilnost i isporuci naprednih biogoriva.

U FOKUSU:

Sve više punjača za e-vozila na OMV pumpama

OMV Grupa, planira da do 2030. godine ima više od 2.000 punjača na OMV benzinskim stanicama širom Evrope. Kako se broj korisnika električnih automobila povećava i u Srbiji, proširenje mreže elektropunjača do sada je realizovano na 13 lokacija u mreži OMV Srbija, i to u saradnji sa partnerskim kompanijama. Sa svojim partnerima, OMV je postavila elektropunjače na pumpama u Doljevcu, Gradini, Bačkoj Topoli 1, Lapovu Sever, Martinci 1, Kruševcu, Vranju, Rumi, na stanici Beška 1, Bubanj Potok, Novi Sad, potom u Borskoj ulici i Kneževcu u Beogradu, a u planu je i dalje širenje mreže elektropunjača širom Srbije.

MaxxMotion benzin ispunjava najviše zahteve kvaliteta

Kompanija OMV je prva u Srbiji koja je uvezla gorivo sa 100 oktana iz svoje rafinerije u Austriji. OMV MaxxMotion 100plus benzin ispunjava najviše zahteve kvaliteta Svetske povelje o gorivu kategorija 6, što omogućava maksimalnu efikasnost motora i minimalnu emisiju izduvnih gasova. Sva OMV MaxxMotion Performance goriva, sa svojom ACTIVEFLOW™ tehnologijom, čuvaju motor, omogućavaju odličnu zaštitu i produžavaju mu životni vek. Novi standardi emisije ugljenika Euro 6 stupili su na snagu 2014.   godine, a u skladu sa njima, OMV je odgovor pronašao u SCR tehnologiji (Selektivnoj katalitičkoj redukciji). Tečnost AdBlue® koja je neophodna za funkcionisanje ove metode i sa kojom se azotni oksidi koji su zagađivači, pretvaraju u azot i vodu, elemente bezopasne za životnu sredinu, u stalnoj su ponudi na OMV stanicama.

OMV

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVA ARHITEKTURA I FINANSIRANJE ZELENE GRADNJE

Folksvagen radi na jeftinim električnim automobilima

Foto-ilustracija: Pixabay (andreas160578)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Proizvođač automobila Folksvagen radi na razvijanju jeftinih električnih automobila pod motom „elektromobilnost za sve“  kako bi ove modele učili cenovno pristupačnijim.

Kako navode iz kompanije, uprkos atraktivnoj ceni od oko 20.000 eura, vozila će postaviti standarde u osnovnom segmentu u pogledu tehnologije, dizajna, kvaliteta i korisničkog iskustva

„Generacije ljudi povezuju jake brendove Volksvagen Grupe sa svojim prvim automobilom – i sa pristupačnom mobilnošću. Kao grupa sa jakim brendovima, i dalje preuzimamo ovu društvenu odgovornost do danas. Zato mi je veoma drago što pokrećemo projekat usmeren ka budućnosti. Radi se o osnovnoj električnoj mobilnosti iz Evrope za Evropu“, rekao je Oliver Blume, izvršni direktor Folksvagena.

Iz kompanije navode da projekat predstavlja još jednu prekretnicu na putu ka širenju elektromobilnosti u Evropi.

Pročitajte još:

„Intenzivan rad je već u toku na ‘Porodici električnih urbanih automobila’, sa kojom će Brand Group Core predstaviti električne automobile za manje od 25.000 evra već krajem 2025. godine. Dva nova kompaktna automobila, jedan od VW i jedan od CUPRA, kao i dva mala SUV-a, po jedan od Škode i jedan od VW, planirani su ovde. Sa projektom potpuno električne osnovne mobilnosti za 20.000 evra“, navode iz Folksvagena.

Sva četiri vozila će se proizvoditi u Španiji, a premijera je planirana 2027.godine.

Energetski portal

Da li će građani Zrenjanina dobiti čistu vodu do kraja godine?

Foto-ilustracija: Unsplash (Manki Kim)
Foto: Grad Zrenjanin

U Zrenjaninu je u toku sprovođenje aktivnosti na postrojenju za preradu vode za piće – Fabrici vode, o čemu su razgovarali Simo Salapura, gradonačelnik Zrenjanina i Branislav Zec, direktor evropskog ogranka Metita i njegovi saradnici.

Prema rečima gradonačelnika, nakon gotovo dve godine od kako je potpisan ugovor sa kompanijom Metito i nešto više od godinu dana od kada su stečeni svi preduslovi da mogu da se izvode radovi na gradilištu, vide se velike promene na sistemu vodosnabdevanja na teritoriji grada Zrenjanina.

U ovom trenutku u toku je druga faza izgradnje, dogradnje i povezivanja dodatne opreme koja je neophodna kako bi se u krajnjem ishodu dobila čista pijača voda, a ta faza podrazumeva i nabavku novog DAF sistema, koji je u trenutno na carini, navodi se na sajtu Grada Zrenjanina.

Kako je dodao gradonačelnik, druga faza takođe podrazumeva i izgradnju jednog novog objekta gde će se instalirati multimedijalni filteri za prečišćavanje, a videli smo deo fabrike u kome već postoje i delovi koji se tiču reverzne osmoze, dakle za membrane. Imamo deo za koji se tiče donacije kompanije Metito, a u pitanju je poseban softver za smanjenje gubitaka u mreži.

Podsetio je i da je kompanija Metito izvršila detaljnu analizu i uložila sredstva za softver doniran JKP „Vodovod i kanalizacija’’ a kojim su ustanovljeni gubici u mreži između 35 i 37 odsto.

Pročitajte još:

,,To znači da nemamo taj luksuz da gubimo čistu vodu koju ćemo do kraja godine isporučiti korisnicima.  Moramo imati čistu vodu i što manje gubitke u mreži, a naš cilj jeste da u krajnjem ishodu imamo do 20 procenata gubitaka u mreži. Za sad ćemo imati pilot projekat kada su u pitanju gubici u mreži, sa sto besplatnih vodomera koje će donirati kompanija Metito od kojih će polovina moći da se učitava na daljinu’’, rekao je gradonačelnik dodajući da će na taj način moći da se sagledaju kako i na koji način mogu da se smanje gubici.

Foto-ilustracija: Pixabay

Prema njegovim rečima, u protekle dve godine zamenjeno je i skoro 20 kilometara vodovodnih cevi u najugroženijim i najstarijim delovima grada, što će dodatno unaprediti sistem vodosnabdevanja i omogućiti smanjenje gubitka u mreži.

,,Takođe, ono što je bitno da napomenemo jeste da je sada sistem softverskog upravljanja na našim izvorištima, na našim bunarima, jedan od najmodernijih u Srbiji’’, istakao je on, dodajući da su oni sada potpuno digitalizovani što omogućava stanje u realnom vremenu i pokazatelje kroz 17 merno-regulacionih uređaja, kada je reč o protoku, pritisku i eventualnim kvarovima.

Kako je naglasio, u ovoj godini će građanima Zrenjanina moći da se isporuči čista voda i da bude rešen višedecenijski problem.

Gradonačelnim je obišao i Tehnički sektor JKP „Vodovod i kanalizacija“ gde je upoznat sa novim specijalizovanim vozilom VOMA koje je nedavno nabavljeno, a koje će biti korišćeno za odgušivanje kanalizacione mreže, kao i dispečerski centar u kome je zahvaljujući automatizaciji omogućen kompletan monitoring rada bunara i pumpi na izvorištu.

Kako se navodi, sa tog mesta omogućeno je i praćenje rezultata merenja protoka i gubitaka vode u mreži sa 17 mernih mesta koja su izgrađena prošle godine.

Energetski portal

Sprovedena akcija čišćenja priobalja „Neka reka Sava bude plava“

Foto: JVP "Srbijavode"
Foto: JVP „Srbijavode“

U susret Međunarodnom danu reke Save sprovedena je tradicionalna akcija čišćenja šetališta i priobalja pod sloganom „Neka reka Sava bude plava“, saopšteno je iz JVP „Srbijavode“.

Akcija je sprovedena na lokaciji od Čukaričkog rukavca, ispod mosta na Adi, do splava Rečne policije, a sakupljen je raznorazni otpad, koji je adekvatno razvrstan, odložen i recikliran.

U sklopu akcije, organizovane su edukativne i sportske radionice za najmlađe, gde su kroz bojenje, zajedno sa zaposlenima JVP „Srbijavode“, učili o bitnim pojmovima kao što su reke, poplave, zagađenje, otpad i recikliranje. Početak akcije čišćenja obeležen je simboličnim puštanjem helijumskih balona.

Svake godine nepropisno odlaganje smeća duž obala reke uništava i ugrožava biljni i životinjski svet, ali i narušava kvalitet života pored nje.

Pročitajte još:

„Ovo je odlična prilika da se još jednom skrene pažnja na izuzetan značaj reke Save, koja je važan ekološki resurs, a naša dužnost je da se prema obalama i toku Save odnosimo sa posebnom brigom, kako bi njen ekosistem ostao nenarušen“, izjavila ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović.

Direktor JVP „Srbijavode“ Goran Puzović istakao je da je naš zadatak da brinemo o svim vodama u Srbiji, kako bi budućim generacijama ostavili čistije i uređenije reke.

„Ovo je jedna tradicionalna akcija koju sprovodimo udruženo sa javnim i gradskim preduzećima i velikim brojem volontera, a naš osnovni zadatak je da nam sve reke budu plave. Potrebno je od najmlađih uzrasta da šaljemo apel da bacamo smeće na za to predviđena mesta, kroz konstantnu edukaciju i podizanje svesti“, rekao je Puzović.

Energetski portal

NASA lansirala satelit za praćenje klime na polovima

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (NOAA)

Prvi od dva klimatska satelita, dizajnirana da proučavaju emisije toplote na Zemljinim polovima, uspešno je lansiran ove subote u Novom Zelandu, saopštila je NASA.

Reč je o dva kockasta satelita, ne veća od kutija za cipele, koji će meriti količinu toplote koju Zemlja zrači u svemir iz dva najhladnija regiona na planeti.

Prikupljeni podaci će pomoći istraživačima da bolje predvide kako će se ledeni pokrivač, more i klima menjati u svetu koji se suočava sa globalnim zagrevanjem.

„Misija pod nazivom PREFIRE popuniće prazninu u razumevanju Zemljinog sistema pružajući našim naučnicima detaljnu sliku o tome kako polarni regioni Zemlje utiču na to koliko energije naša planeta apsorbuje i oslobađa“, rekla je Karen St. Žermen, direktorka NASA-e za naučna istraživanja na Zemlji.

Ona je dodala da će ova misija poboljšati predviđanja porasta nivoa mora i topljenja ledenog pokrivača u narednim godinama.

Pročitajte još:

Misija je fokusira na energetski budžet Zemlje odnosno ravnotežu između dolazne toplotne energije sa Sunca i toplote koju emituje naša planeta. Razlika između njih je ono što određuje temperaturu i klimu planete. Toplota koja se emituje sa Arktika i Antarktika uglavnom se emituje kao daleko infracrveno zračenje, ali trenutno ne postoje detaljna merenja ove vrste energije.

Sadržaj vodene pare u atmosferi, zajedno sa prisustvom, strukturom i sastavom oblaka, utiče na količinu dalekog infracrvenog zračenja koje izlazi u svemir sa Zemljinih polova. Podaci prikupljeni uz pomoć malih satelita daće istraživačima informacije o tome gde i kada infracrvena energija zrači iz arktičkog i antarktičkog okruženja u svemir.

„Naša planeta se brzo menja, i to na mestima kao što je Arktik, na načine koje ljudi nikada ranije nisu iskusili. NASA-in PREFIRE će nam dati nova merenja infracrvenih talasnih dužina koje se emituju sa Zemljinih polova, koje možemo koristiti da poboljšamo klimatske i vremenske modele i pomognemo ljudima širom sveta da se nose sa posledicama klimatskih promena”, rekao je glavni istraživač misije, Tristan Lekujer.

NASA redovno upozorava da globalno zagrevanje dramatično menja oba pola, uzrokujući topljenje leda i promene u ekosistemima. Arktički led se smanjuje dramatičnom brzinom – pokriva sve manje površine tokom leta i postaje sve tanji i manje trajan.

Takođe, smanjenje snežnog i ledenog pokrivača smanjuje reflektivnost površine Zemlje (albedo), što dovodi do apsorpcije više sunčeve energije i dodatnog zagrevanja planete.

Milena Maglovski

Šolje kafe iskrčuju šume – preti li nam nestašica?

Foto-ilustracija: Unsplash (Tina Guina)
Foto-ilustracija: Unsplash (?? Janko Ferlič)

Uzgoj kafe u svetu ozbiljno preti životnoj sredini krčenjem šuma, a u nastojanju da se ono zaustavi, Evropa je donela Uredbu prema kojoj je samo kafa proizvedena u skladu sa važećim zakonima zemlje proizvođača dozvoljena za uvoz. Zbog toga su trgovci starog kontinenta počeli da gomilaju zalihe ovog proizvoda.

Uredba o proizvodima bez krčenja šuma (EUDR) pokušava da ograniči količinu poljoprivrednih proizvoda koji se unose na evropsko tržište, a koji su povezani sa krčenjem šuma. Ova uredba sa punom primenom počinje od kraja ove godine.

Nova pravila za cilj imaju i da smanje emisije ugljenika uzrokovane proizvodnjom relevantnih proizvoda za najmanje 32 miliona tona godišnje, navodi se između ostalog na sajtu Evropske komisije.

Ova promena predstavlja opterećenje naročito za proizvođače, koji nemaju resursa da se pridržavaju detaljnih propisa zbog čega žure sa izvozom pre EURD-a. Iz Međunarodne organizacije za kafu (ICO) saopštili su da pad zaliha kafe u zemljama proizvođačima signalizira potencijalnu zabrinutost u pogledu ponude u bliskoj budućnosti i sposobnosti proizvođača da zadovolje domaću i međunarodnu potražnju u narednim mesecima.

Pročitajte još:

Zemlje poput Brazila, Kolumbije i Kostarike bolje su pripremljene za Uredbu koja od proizvođača zahteva pribavljanje potvrde da je kafa nije proizvedena na iskrčenoj zemlji, dok će se mali poljoprivrednici u afričkim zemljama imati više problema.

Pored kafe, nova pravila odnosiće se na i na stoku, kakao, uljanu palmu, gumu, soju i drvo. Uredba se primenjuje na operatere i trgovce, dakle kompanije koje se bave uvozom, preradom i prodajom kafe.

Od trenutka usvajanja propisa, u aprilu 2023. velike kompanije su imale 18 meseci, a male 24 meseca da se usklade sa novim pravilima.

Jasna Dragojević