Home Blog Page 138

Šta će nam doneti otvaranje obilaznice oko Beograda?

Foto-ilustracija: Unsplash (jason krieger)
Foto-ilustracija: Unsplash (constantin andrei)

Završen je projekat o kome se govori 30 godina. Sektor 6 obilaznice oko Beograda, od tunela Straževica do petlje Bubanj potok, otvara se danas, 28. juna.

Beogradska obilaznica je planirani auto-put, državni put prvog A reda A1, koji ima za cilj izmeštanje tranzitnog saobraćaja iz prestonice Srbije.

 

Saobraćajni prsten od Batajnice do Bubanj potoka, dugačak 47 kilometara je završen. Završene su dve velike petlje Avala i Bubanj potok, kao i dva mosta. Na tunelu Beli Potok ugrađene su najmodernije tehnologije upravljanja. Radove je izvodila kineska kompanija „Power China“ i azerbejdžanski „Azvirt“ uz podršku domaćih podizvođača. Čitav projekat vredan je 207 miliona evra.

Obilaznica je projektovana za brzinu od 120 kilometara na sat, pa će se putovati mnogo brže, bez stvaranja gužvi na Gazeli ili Autokomandi.

Šta nova obilaznica znači za Beograd?

Šta za nas znači konačno otvaranje obilaznice Beograda, za EURACTIV je pojasnio profesor doktor Dalibor Pešić, prodekan za naučno-istraživački rad Saobraćajnog fakulteta u Beogradu.

„Otvaranje obilaznice znači mnogo. Svako naselje, bez obzira na njegovu veličinu, a posebno kada se govori o velikim gradovima, kao što je Beograd, mora da ima obilaznicu. Razlozi su brojni, ali evo izdvojićemo nekoliko. Prvo, izmeštanje tranzitnog saobraćaja, kako teretnog, tako i putničkog će sa jedne strane ubrzati taj saobraćaj, jer sada ta vozila ne moraju da se kreću kroz gradsko jezgro i da imaju velike vremenske gubitke. Dakle, ušteda u vremenu i novcu za sam tranzitni saobraćaj, odnosno i za građane Srbije“, rekao je za naš portal prof. dr Pešić.

Pročitajte još:

„Drugo, rasterećenje gradskih saobraćajnica prethodno navedenim tranzitnim saobraćajem će uticati na smanjenje gužvi u gradu, a posebno na onim deonicama, koje je koristio tranzitni saobraćaj. Dakle velika korist za Beograđane. Treće, smanjenje obima tranzitnog saobraćaja na deonicama koje je prethodno korišćen upravo od ovih vozila će dovesti do smanjenja emisije izduvnih gasova, drugih štetnih materija i buke“, rekao je prof. dr Pešić.

„Kao četvrto, moram istaći da će putna infrastruktura imati duži životni vek, zbog manjeg obima saobraćaja, a posebno zbog manjeg obima teretnog saobraćaja. Praktično, očekuju se i velike uštede na taj način“

„Peto su koristi od poboljšanja bezbednosti saobraćaja, jer će najveći deo tranzitnog saobraćaja biti izmešten na obilaznicu, koja ima najviše nivoe standarda bezbednosti putne infrastrukture, a lokalni saobraćaj će samim tim biti znatno bezbedniji. I konačno, uštede u vremenskim gubicima, rasterećenju gradskih saobraćajnica, smanjenju zagađenja, produžavanju životnog veka saobraćajnica i smanjenju broja i posledica saobraćajnih nezgoda će dugoročno uticati na ekonomiju i privredni razvoj kako Beograda, tako i Srbije„, rekao je stručnjak za EURACTIV.

Foto-ilustracija: Unsplash (Jared Murray)

Manji pritisak na Gazelu

Profesor Pešić kao primer navodi da je obim saobraćaja preko Gazele preko 100.000 vozila dnevno, a u turističkim sezonama, procenat tranzitnog saobraćaja, koji je prolazio kroz Beograd je dostizao cifre i preko 20 odsto na dnevnom nivou.

„Sada će ta vozila da koriste obilaznicu. Samim tim, sva uska grla koja su postojala na tranzitnim pravcima će biti rasterećena i dobićemo bolji nivo usluge. Moram da naglasim da će se najviše rasterećenja osetiti na onim gradskim deonicama, koje je do sada koristio tranzitni saobraćaj, prvenstveno mislim na autoputsku deonicu koja ide preko Gazele. Sa rasterećenjem putnih pravaca kroz Beograd koji je do sada koristio tranzitni saobraćaj, moći će kapaciteti putne infrastrukture da se koriste na neki drugi, efikasniji i bezbedniji način“, kaže on.

Bolja bezbednost

Prema njegovim rečima, još jedan od benefita može biti značajno poboljšanje bezbednosti saobraćaja na prolasku kroz Beograd, manji broj saobraćajnih nezgoda i njihovih posledica.

„Kao što već rekoh smanjenje zagađenja, emisije i buke se očekuje. A posebno se očekuje da se novodobijeni kapaciteti u obimu saobraćaju mogu planirati za druge svrhe, a kao što je to već najavljivano, da se deo tih najjačih do sada korišćenih tranzitnih pravaca kroz Beograd iskoristi za unapređenje javnog prevoza, možda makar kroz delimično uvođenje tzv. “žutih traka“ za vozila javnog prevoza“, istakao je stručnjak.

On zaključuje da jedino što je, po njegovom mišljenju trebalo uraditi drugačije, to su rokovi. Obilaznica je trebalo da bude mnogo ranije završena i puštena, i već sada bi osećali koristi od iste.

Izvor: EURACTIV

Mapei linija proizvoda ZERO za bolju budućnost planete

Foto: Mapei

Ugljen-dioksid je jedan od gasova koji doprinose efektu staklene bašte i uzrokuju globalno zagrevanje. Apsorbuje toplotno sunčevo zračenje koje se reflektuje od površine zemlje i ponovo ga vraća u atmosferu. Ima dugoročan uticaj na životnu sredinu i klimatske promene koje se ogledaju kroz rast prosečne temperature na planeti, topljenje ledenih pokrivača, podizanje nivoa mora i ekstremne vremenske pojave kao što su suše, poplave i oluje.

Smanjenje emisije CO2 i prelazak na održive alternative, ključna su rešenja za ublažavanje ovih efekata i očuvanje planete. Jedan od vodećih svetskih proizvođača građevinskih materijala Mapei aktivno smanjuje uticaj građevinske industrije na klimatske promene kroz proizvode sa neutralnom emisijom CO2. U praksi, to znači da su uticaji na klimu prilikom proizvodnje, transporta i upotrebe svedeni na minimum, a da se neizbežne količine generisanog CO2 ,,kompenzuju” investiranjem u održive projekte koji smanjuju emisije štetnih gasova, kao što su obnovljivi izvori energije, pošumljavanje ili poboljšanje energetske efikasnosti.

Ideja o ,,karbonskoj neutralnosti” u Mapeiju je nastala pre deset godina kada je čuveni cementni lepak Keraflex Maxi S1 rebrendiran u Keraflex Maxi S1 Zero, jer su njegove CO2 emisije u potpunosti neutralizovane pomoću sticanja sertifikovanih kredita iz projekata koji se odnose na alternativne izvore energije i pošumljavanje. Tako je svoj život započela linija proizvoda sa oznakom ZERO i vizija o potpuno karbonski neutralnom lancu izgradnje građevinskih objekata. Sve je počelo u Italiji, a nastavilo se u drugim Mapei podružnicama širom sveta.

Foto: Mapei

Uvođenjem ZERO – CO2 neutralne linije rešenja Mapei je uspeo da smanji ukupan karbonski otisak za više od 10 odsto u poslednjih pet godina. Kvalitetnim i održivim proizvodima formulisanim od inovativnih, laganih sirovina, napravljenim od recikliranih materijala i razvijenim za smanjenje potrošnje energije, uz sve to sa veoma niskom emisijom isparljivih organskih jedinjenja (VOC), kompanija Mapei nastavlja da smanjuje svoj karbonski otisak.

Kvalitetnim, trajnim i održivim proizvodima poput lepkova za polaganje keramičkih pločica i kamena ili masa za fugovanje Ultracolor Plus, Mapei je omogućio korisnicima da odaberu materijale sa nultim uticajem na klimatske promene za građevinske projekte. Tokom poslednjih godina linija ZERO proširena je uvođenjem devet novih održivih i trajnih rešenja za različite primene u građevinskom sektoru.

Mapei put do inovacija vodi kroz istraživanje. Stvaranju linije ZERO doprineo je Mapeijev korporativni tim za ekološku održivost, koji je u okviru Centra za istraživanje i razvoj u Milanu potpuno posvećen ekološkoj održivosti proizvoda i procesa. Tim meri uticaje proizvoda na životnu sredinu tokom njihovog životnog ciklusa, koristeći metodu LCA (Life Cycle Assesment). Rezultati se zatim uključuju u sertifikovani dokument pod nazivom Deklaracija o performansama s obzirom na životnu sredinu – EPD (Environmental Product Declaration) i trenutno je više od 80 odsto Mapei proizvoda pokriveno EPD-ovima.

„U Mapeiju, put ka karbonskoj neutralnosti vodi, pre svega, kroz optimizaciju hemijskih formula materijala kako bi se tržištu ponudili proizvodi sa nižim karbonskim otiskom i u isto vreme visokim performansama. Svesni da možemo da uradimo više za životnu sredinu, pre deset godina prvi smo uveli kompenzaciju emisije CO2 kroz Keraflex Maxi S1 Zero, naš najprodavaniji cementni lepak za keramičke pločice,“ izjavio je Marko Skvinci, izvršni direktor Mapeija. „Godine 2022, zahvaljujući odluci da uvrstimo i našu najčuveniju masu za fugovanje, Ultracolor Plus, među ofset proizvode, korak smo bliže prvom karbonski neutralnom sistemskom rešenju za polaganje keramičkih pločica. Nastavljamo da koračamo ka uvođenju kompletne linije sa nultim karbonskim otiskom i nastavićemo da krčimo taj put za ceo lanac izgradnje,“ ističe Skvinci.

Foto: Mapei

Za Mapei, „nulti uticaj na klimatske promene“ znači da su emisije CO2 merene tokom životnog ciklusa proizvoda u 2023. godini korišćenjem metodologije za procenu životnog ciklusa (Life cycle assessment – LCA), verifikovane i sertifikovane pomoću Deklaracija o performansama s obzirom na životnu sredinu, nadoknađene sticanjem sertifikovanih karbonskih kredita kroz podršku projektima iz oblasti obnovljive energije i zaštite šuma.

CO2 neutralni proizvodi su samo jedan od načina na koji Mapei nastoji da doprinese održivijoj budućnosti i inspiriše i druge velike sisteme da ubrzaju tehnološki napredak, investiraju u zelene tehnologije i ubrzaju eliminaciju štetnog uticaja na životnu okolinu.

Izvor: Mapei

OBJAVLJENE NOVE CENE GORIVA

Foto-ilustracija: Pexels
Photo-illustration: Unsplash (Mahkeo)

Nove najviše maloprodajne cene derivata nafte za period od 15 časova 30. juna 2023. godine do 7. jula 2023. godine iznosiće:

EVRO DIZEL, u iznosu 183,00 dinara za jedan litar i

EVRO PREMIJUM BMB 95 u iznosu 175,00 dinara za jedan litar.

Takođe, u skladu sa članom 3 stav 5 navedene uredbe, obaveštavaju se privredni subjekti koji obavljaju delatnost trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava da su dužni da utvrđene maloprodajne cene derivata nafte primene odmah po objavljivanju na zvaničnoj internet stranici Ministarstva turizma i omladine.

U cilju sprečavanja većih poremećaja i očuvanja životnog standarda stanovništva, Vlada je usvojila Uredbu o izmeni Uredbe o ograničenju visine cena derivata nafte koja će važiti do 31. jula 2023. godine.

Energetski portal

Građani će tokom cele godine moći da podnose zahteve za umanjenje računa

Foto-ilustracija: Pixabay (blickpixel)
Foto-ilustracija: Pixabay (Bru-nO)

Krajem prošle godine Vlada je na predlog Ministarstva rudarstva i energetike, usvojila novu Uredbu o energetski ugroženom kupcu koja je unapredila kriterijume za ostvarivanje tog statusa i omogućila većem broju građana ostvarivanje prava na umanjenje računa za električnu energiju, gas ili daljinsko grejanje.

Na panelu posvećenom lokalnom razvoju i životnoj sredini u okviru ,,EU nedelje mogućnosti’’ u Nišu, Radoš Popadić iz Ministarstva rudarstva i energetike rekao je da je u kontekstu energetske krize veoma je važno što je izdvojeno tri puta više sredstava za energetski ugrožena domaćinstva i prošireni kriterijumi za sticanje tog statusa.

Kako je istikao, građani tokom cele godine mogu da se prijave i da podnošenje zahteva za sticanje statusa energetski ugroženih kupaca ne uključuje nikakve troškove.

Pročitajte još:

„Zahtev za sticanje statusa energetski ugroženog kupca građani mogu preuzeti sa sajta Ministarstva, sajta jedinica lokalne samouprave ili lično u zgradama jedinica lokalne samouprave. Zahtev se podnosi lokalnoj samoupravi na teritoriji svog prebivališta koja donosi rešenje o davanju statusa. Ukoliko je dostavljena dokumentacija kompletna, građani će u roku od mesec dana dobiti rešenje i ostvariti pravo na umanjenje računa. Podnošenje zahteva ne uključuje nikakve troškove, a zahtevi se mogu podnositi tokom cele godine’’, rekao je Popadić.

On je napomenuo da je u budžetu izdvojeno četiri milijarde dinara za subvencionisanje popusta na računima za energetski ugrožena domaćinstva, od čega je EU donirala 3,1 milijardu dinara kroz paket podrške Srbiji u energetskoj krizi.

„U nastojanju da povećamo udeo domaćinstava koja imaju koristi od smanjenog računa za električnu energiju, pokrenuli smo informativnu kampanju kako bismo aktivno informisali građane o kriterijumima za učešće u programu i blisko sarađivali sa lokalnim opštinama i Ministarstvom za rad, zapošljavanje i socijalnu politiku“, rekao je on.

Energetski portal

EU: emisije ključnih zagađivača vazduha opadaju, ali amonijak ostaje najveći izazov

Foto-Ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (ArtisticOperations)

U skladu sa Direktivom EU o nacionalnim obavezama o smanjenju emisija, države članice obavezale su se da će u period od 2020. do 2029. godine smanjiti svoje emisije.

Prema proceni Evropske agencije za životnu sredinu (EEA), već u 2021. godini, 13 članica je ispunilo svoje nacionalne obaveze za svaki od pet glavnih zagađivača, a to su azot oksid, nemetanska isparljiva organska jedinjenja, amonijak, sumpor-dioksid i fine čestice.

Dalje, 13 članica nije uspelo da ostvari obavezu za najmanje jedan od pet pomenutih zagađivača vazduha, a jedna nije dostavila informacije.

Pročitajte još:

Najveći izazov za smanjenje predstavljaju emisije amonijaka. Ove emisije doprinose prekomernom prisustvu azota u vodenim ekosistemima, što dalje dovodi do fenomena eutrofikacije, pored ostalih negativnih posledica koje ima po životnu sredinu. Pomenuti fenomen predstavlja cvetanje vode, odnosno naglo razmnožavanje algi, što smanjuje kvalitet vode ali ugrožava i biodiverzitet.

Čak 10 država članica moraće da smanji svoje emisije amonijaka u poređenju sa nivoima iz 2021. godine, kako bi ispunile obaveze smanjenja za period 2020-2029.

Poljoprivredni sektor je glavni izvor ovih emisija, odgovoran za 93 odsto ukupnih emisija amonijaka u EU. Od 2005. godine, emisije amonijaka su samo neznatno smanjene u mnogim državama članicama, dok su u nekim čak i povećane navodi se na sajtu EEA.

Energetski portal

Vlada daje pod koncesiju zemljište za pošumljavanje u Bijeljini

Foto-illsutration: Unsplash (John-o-Nolan)
Photo-Illustration: Pixabay

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske daje 186 hektara državnog zemljišta u Bijeljini za sadnju brzorastućeg drveća koje će se kasnije koristiti kao biomasa.

U pitanju je zemljište u naseljima Batković, Ostojićevo, Velino Selo, Balatun, Donje Crnjelovo i Brodac Donji u vodnom području reka Save i Drine.

„Na parcelama će biti plantaže i veštački zasadi energetskih biljaka i brzorastućih vrsta drveća, koji će se nadalje eksploatisati i iskoristiti za proizvodnju drvne biomase“, stoji u javnom pozivu za dodelu koncesije za korišćenje javnog dobra.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

Inače, kako saznaje Capital, pre nego što počne sa sadnjom budući investitor će iskrčiti deo parcela koje su zarasle u korov, što će takođe moći da iskoristi u proizvodnji biomase.

Predviđena vrednost investicije iznosi 697.142 KM (više od 355.000 evra), a inicijativu je podneo Savo Lazić, vlasnik preduzeća „CSP“ iz Bijeljine.

„Podnosiocu inicijative u skladu sa zakonom o koncesijama dodeljuje se bonus koji iznosi 10 odsto od pripadajućih bodova po svim kriterijumima za vrednovanje ponuda“, stoji u pozivu.

Koncesija će biti dodeljena na 50 godina, računajući od dana zaključivanja ugovora.

Potencijalni ponuđači dužni su da dostave studiju opravdanosti sa elementima procene zaštite životne sredine, izrađenu od strane referentne institucije.

Izvor: Capital.ba

Zajedno za razvoj domaćinskog turizma u Somboru

Foto: Wikipedia/Pudelek
Foto: UNDP

Grad Sombor i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) potpisali su danas Deklaraciju o održivom turizmu. Ona obuhvata saradnju na razvoju turističke ponude u tom gradu koja doprinosi očuvanju prirodnog i kulturnog nasleđa, kao i društvenom i ekonomskom razvoju, u skladu Ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih nacija (UN).

Održivi, odnosno domaćinski turizam, podrazumeva razvoj turističkih destinacija na način koji doprinosi zaštiti životne sredine, unapređenju lokalne privrede u turističkim destinacijama, kao i promovisanju njihove autentične kulture i tradicije.

Deklaraciju su potpisali zamenica gradonačelnika Grada Sombora Ljiljana Tica i zamenik stalnog predstavnika UNDP-a u Srbiji Anas Karman. Potpisivanju su prisustvovali predstavnici Ministarstva turizma i omladine.

Zamenica gradonačelnika Sombora napomenula da taj grad i UNDP sarađuju u brojnim oblastima, od rada sa mladima, uspostavljanja saradnje sa akterima iz oblasti socijalne zaštite i brige o starima, do velikih infrastrukturnih projekata, kao što je „Zaplovi Srbijom“.

Pročitajte još:

„Grad Sombor zaista ima toliko toga da ponudi turistima i potencijalnim investitorima iz oblasti turizma i do sada smo nastojali, a to ćemo i dalje činiti, da pronađemo adekvatne saradnike koji nam mogu pomoći da privučemo investicije, razvijemo još više sektor turizma i ponudimo domaćim i stranim turistima nove lokacije, nova iskustva i pre svega mesto za odmor, kojem bi se ponovo vratili. U okviru projekta „Zaplovi Srbijom“ radićemo na razvoju biciklističkih staza, kako bismo povezali naseljena mesta duž Specijalnog rezervata prirode „Gornje Podunavlje“, kao i na uspostavljanju marine i pristaništa kod Bezdana, na Dunavu. Smatram da se samo ovako, kroz zajedničku saradnju, može doći do ostvarenja ekonomskog razvoja, stvaranja novih radnih mesta i odličnih uslova za život u Somboru“, istakla je zamenica gradonačelnika Sombora, Ljiljana Tica.

„UNDP će pomoći Somboru da razvija održivi turizam, uz aktivno učešće lokalne zajednice. Zajednički cilj nam je da podržimo ekonomski rast, otvaranje novih radnih mesta, i stvaranje boljih uslova života za sve, uz poštovanje najviših standarda u zaštiti prirodnog i kulturnog nasleđa i lokalne tradicije“, izjavio je zamenik stalnog predstavnika UNDP-a u Srbiji Anas Karman.

Grad Sombor i UNDP zajednički će raditi na razvoju turističke ponude koja će se fokusirati na unapređenje poslovanja malih i srednjih preduzeća, razvoj cirkularne ekonomije, ulaganje u održivu infrastrukturu, očuvanje biodiverziteta, prevenciju migracija i druge oblasti ključne za održivi razvoj i za jačanje domaćinskog turizma u Srbiji.

Potpisivanje Deklaracije predstavlja nastavak saradnje UNDP-a i Sombora, koja je započela pokretanjem inicijative ”Zaplovi Srbijom” u aprilu ove godine, sa ciljem razvoja vodnog saobraćaja i infrastrukture u skladu sa Ciljevima održivog razvoja.

Deklaracija se takođe nadovezuje na podršku koju je UNDP pružio Vladi Republike da postane članica Globalnog saveta za održivi turizam (Global Sustainable Tourism Council), u maju 2023, na godišnjoj konferenciji saveta održanoj u Antaliji, u Turskoj.

Izvor: UNDP

Munja kao izvor električne energije – da ili ne?

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Neverovatna tehnologija, o kojoj sam pisala i u prethodnim blogovima, navela me je na razmišljanje postoje li uopšte njene granice. I kao što sam rekla, često nam se čini da je svako novo otkriće sasvim prirodno, te se zapitamo zašto do njega nije došlo i ranije. Ako je moguće dobijanje energije iz svemira, zašto ne bismo mogli da je dobijamo iz nečega što je manje udaljeno od površine planete?

Teorijski, munja bi mogla da bude izvor električne energije, uzimajući u obzir da bi svaki njen udarac koji traje milisekundu proizvodio 10 gigavata električne energije. Ipak, u praksi ovako nešto i dalje nije moguće. Zašto?

Prvi problem predstavlja nesigurnost snabdevanja. Kao što solarne i vetroelektrane ne mogu da proizvode energiju bez sunca i vetra, tako bi i ovoj elektrani bile potrebne munje. Iako su sunce i vetar nesigurni izvor energije, svakako su značajno prisutni. Dakle, da bi munje mogle da budu siguran izvor energije, trebalo bi da se osmisli način kako da se uhvaćena energija čuva na duži vremenski period. U tom slučaju mogla bi da se koristi zamenski za solarnu energiju, kada su oblačni dani.

Drugi problem jeste usmerenje pravca munje. Čak iako bi energija mogla da se skladišti, postavlja se pitanje kolike su šanse da munja udari u prijemnike.

Na kraju, postojeće baterije ne bi mogle da izdrže bez oštećenja toliku jačinu udarca i brzinu punjenja.

Iako se čini da su navedeni argumenti pobili mogućnost da će munja ikada postati izvor energije, ne zaboravimo da nas nauka neretko iznenadi.

Katarina Vuinac

MEĐUNARODNI DAN DUNAVA 

Foto-ilustracija: Unsplash (calin-stan)
Foto-ilustracija: Unsplash (nemanja-stevic)

Dunav – bogatstvo deset zemalja Evrope – Nemačke u kojoj izvire, Austrije, Slovačke, Mađarske, Hrvatske, Srbije, Bugarske, Rumunije, Moldavije i Ukrajine. Druga reka u Evropi po svojoj dužini istovremeno je obeležje nekoliko prestonica našeg kontinenta – Budimpešte, Bratislave, Beča ali i važnih gradova poput Linca i Novog Sada. Dunav je svedok starih imperija i carstava, prvih naselja, dom prvih ribolovaca i dom arhitektonskih poduhvata – Sečenijev lančani most, Trajanov most, kao i nekolicine tvrđava samo u Srbiji. Bač, Kladovo, Smederevo, Beograd, Novi Sad, Ram mesta su gde je Dunav bio poslednja granica odbrane.

Delta Dunava, inače UNESCO rezervat biosfere u Rumuniji i Ukrajini, utočište je koje ima preko 300 vrsta ptica, uključujući ugroženog dalmatinskog pelikana i 45 vrsta slatkovodnih riba. Ovom rekom plovi i dunavska jesetra – drevna riba koja pliva dubinama reke više od 200 miliona godina. Međutim, ovim „ribama dinosaurusima“ preti izumiranje. Mnoge vrste su ugrožene zbog zagađenosti reke. Dunav je naročito zagađen u svom donjem toku, što obuhvata i našu zemlju. U Beogradu postoji preko 100 direktnih izliva kanalizacije u reku. To znači da ukoliko je reka zagađena, nisu na meti samo vodeni ekosistemi, već i 80 miliona ljudi koji žive duž celog njegovog sliva, iako ne svi isto, s obzirom da EU dosta radi na pitanjima očuvanja životne sredine, naročito u svetu industrije, kao i u preradi otpadnih voda. Upravo ova pitanja problematična su kada je u pitanju donji tok Dunava.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (alex-meta)

Međutim, osim otpada koji u nekim delovima Dunava još uvek može biti pronađen u koritu reke, na dnu Dunava se mogu pronaći i tragovi istorije. Pre sada već 13 godina, bugarski arheolozi našli su oko 2400 predmeta iz bronzanog doba, ali su pronađeni i potpljeni ratni brodovi i naoružanje iz Drugog svetskog rata, što još jednom pokazuje kakve tajne i priče Dunav pamti.

Na desetine elektrana nalaze se na Dunavu, pretpostavlja se preko 60 samo na njegovom rečnom toku, bez pritoka. Njegova snaga proizvodi električnu energiju za ogroman broj ljudi. To je i značajan transportni put za trgovinu u centralnoj i istočnoj Evropi. Reka takođe pruža resurse kao što su voda za navodnjavanje, riba za hranu i voda za piće za milione ljudi.

Na svom izvorištu u Švarcvaldu, to je uzak planinski potok, ali postepeno dobija na zapremini i brzini, i napaja preko 300 pritoka duž svog puta. Dok Dunav dospe u klisure Gvozdene kapije između Srbije i Rumunije, on postaje široka, duboka, moćna sila, a ta dubina varira, pa bude i preko 80 metara.

Foto ilustracija: Pexels

Najznačajnija termoelektrane Gvozdena kapija I i Gvozdena kapija II imaju ukupan instalisani kapacitet od preko 2.000 megavata, što ih čini najvećim na Dunavu. Slične ogromne instalacije obuhvataju i branu Gabčikovo u Slovačkoj i elektrane Đerdap u Srbiji.

U Austriji i Nemačkoj, gde je kako smo naveli  strm planinski spust, ipak postoje manje hidroelektrane koje koriste kinetičku energiju reke. U međuvremenu, zemlje poput Mađarske, gde je Dunav širi i sporiji, posvećene su transportu zbog omogućene bezbedne plovidbe.

Kako je Dunav za Srbiju izvor života, električne energije, vode za piće, izvor za navodnjavanje, kupalište, transportni put, i na kraju krajeva motiv mnogih opevanih pesama upravo iz navedenih razloga, JVP „Srbijavode“ će u saradnji sa JKP „Zelenilo Beograd“, JKP „Gradska čistoća“ i JVP „Beogradvode“ ovom prilikom organizovati akciju čišćenja naplavina na reci Dunav od restorana „Radecki“ do ušća reke Save u Dunav. Simbolična trasa ima za cilj da pošalje poruku i podigne svest javnosti o važnosti da smo svi podjedanko odgovorni za sve ono što odložimo u našu reku, a nije mu mesto tu.

Dunav je svedočanstvo bogate prošlosti evropskih država i epoha, ključ njene održive budućnosti, i zato je briga o njemu od najveće važnosti. 

Energetski portal

Autoput od Beograda do Zrenjanina – studija o uticaju na životnu sredinu

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Xan Griffin)

Gradska opština Palilula objavila je studiju o proceni uticaja na životnu sredinu za projekat autoput Beograd-Zrenjanin-Novi Sad. Predmet studije je prva deonica, od Beograda do Zrenjanina, odnosno od nultog do 67 (+662.47 km).

 
Putni pravac autoputa državnog puta IA reda na pravcu Beograd – Zrenjanin – Novi Sad, predstavlja krak primarne mreže puteva Srbije koji treba da ubrza i učini efikasnijim postojeće daljinske tokove na magistralnom pravcu od Beograda ka Zrenjaninu i Novom Sadu. U sistemu putne mreže Srbije ovaj putni pravac predstavlja osnovnu vezu na pravcu sever-jug, koji povezuje Vojvodinu i Beograd, centralne i severne delove Srbije. Nastavak ovog državnog puta severno od Zrenjanina ka Kikindi i zapadno prema Novom Sadu, predstavlja važnu vezu ka Mađarskoj odnosno međunarodnom putu E-75. Na predmetnom autoputskom pravcu planirani su ukrštaji (denivelisani: petlje i prelazi) u skladu sa funkcionalnim rangom puta, potrebama razvoja naselja i privrede, kao i tehničkom dokumentacijom na nivou idejnog rešenja – navodi se u studiji.
 
Koridor autoputa se od Beograda do Zrenjanina pruža po ravničarskom terenu, od administrativnog područja Grada Beograda, ne kontaktirajući naselja grada Pančeva (Jabuka, Glogonj) i opština Opovo, Kovačica (Crepaja, Debeljača, Kovačica, Sakule, Idvor) i Zrenjanin (Orlovat, Stajićevo, Lukićevo) uz projektovanu brzinu od 130 km/h.

Pročitajte još:

U ovom sektoru autoput prelazi preko vodotoka (reka Tamiš dva puta i kanal Begej), i ukršta se sa regionalnom prugom br. 208 (Novi Sad) – Rasputnica Sajlovo – Rimski Šančevi – Orlovat Stajalište (dva puta).
 
U zoni Zrenjanina koridor zaobilazi Grad sa južne strane i naselje Ečka sa severoistočne strane, i kasnije prolazeći ravničarskim delom, južno od naselja Aradac ulazi u inundaciju reke Tise, sa projektovanom brzinom od 130 km/h. U odnosu prema naseljima, predmetna deonica autoputa se najvećim delom nalazi van područja naselja.
 
Trasa od Borče do Zrenjanina
 
Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)

Koridor trase povezuje naselja na potezu od Borče do Zrenjanina i prolazi pretežno kroz ravničarsko (obradivo) zemljište.

 
Početak trase planiran je na petlji Ovča, na delu takozvane Severne magistralne tangente (SMT). Trasa dalje prelazi prugu, ide severoistočno i prolazi obuhvat poljoprivrednog gazdinstva Al Dahra, zatim prelazi reku Tamiš gde je planiran most.
 
Trasa dalje nastavlja na sever gde su planirane petlje Glogonj/Jabuka kao i petlja Kovačica. U ovom delu položaj trase bio je uslovljen položajem izgrađenih zalivnih sistema kao i planiranih vetroparkova. Datim rešenjem su sva ograničenja savladana u tom delu.
 
Nakon planirane petlje Kovačica trasa blago skreće severozapadno a neposredno pre PIO Potamišje dalje nastavlja severno gde je planiran most preko reke Tamiš, prelaz preko pruge, i dalje nastavlja severno gde je planirana petlja Orlovat. Nakon petlje trasa skreće severozapadno prema Ečkoj, gde je petlja Ečka planirana u blizini prostora fabrike guma u izgradnji (LINGLONG). Trasa u ovom delu planirana je južno od Zrenjanina.
 
Nastavljajući zapadno trasa prelazi reku Begej i nastavlja prema planiranoj petlji Zrenjanin Zapad. Ova petlja istovremeno predstavlja i kraj prve faze deonice, tj. kraj deonice Beograd-Zrenjanin (zajedno sa vezom sa obilaznicom severno od Zrenjanina).
 
Nakon petlje Zrenjanin zapad počinje druga faza trase, tačnije deonica Zrenjanin-Novi Sad. Nosilac projekta su Koridori Srbije, a studiju je izradio Arhitektonsko-građevinski institut Novi Sad. U prostorijama opštinske uprave Palilula 20. jula biće održana javna rasprava i prezentacija studije.
 
Izvor: Ekapija

Deonica obilaznice od Straževice do Bubanj Potoka od danas otvorena za saobraćaj

Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)
Foto-ilustracija: Pixabay

Poslednja deonica na obilaznici oko Beograda dužine 9,74 kilometara, od tunela Straževica do petlje Bubanj Potok, zvanično je otvorena za saobraćaj.

Povodom otvaranja, predsednik Republike Aleksandar Vučić, rekao je da je ovo najznačajnija saobraćajnica koja će doprineti izmeštanju kamiona iz centra grada i dodao da će danas biti potpisan ugovor sa konzorcijumom srpskih kompanija o izgradnji obilaznice oko Kragujevca, duge 20 kilometara.

Predsednik je naglasio da će deonica auto-puta od Čačka do Kraljeva biti završena sledeće godine, dodavši da se u Beogradu gradi i metro, pru čemu će prva linija biti završena 2028. godine, a druga najkasnije do 2030. godine.

Pročitajte još:

Posle više od 30 godina gradnje, od Batajnice do Bubanj Potoka moći će da se stigne auto-putem u punom profilu, to jest sa ukupno šest saobraćajnih traka, u dužini od 47 kilometara.

Završetkom ovog projekta preusmerava se saobraćaj sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica na obilaznicu, što doprinosi skraćenju vremena putovanja za tranzitne tokove, smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, troškova eksploatacije vozila, štetnih gasova i buke od vozila na užem gradskom području.

Iako je sada obilaznica auto-putem spojena sa Koridorom 10 kod Bubanj Potoka, najavljeno je da će se uskoro graditi i nastavak, tzv. sektor C od Bubanj Potoka i Vinče, preko Dunava, do Pančeva, u dužini od 31 kilometar, kako bi se nastavio saobraćajni prsten.

Predviđena je gradnja kombinovanog drumsko-železničkog mosta preko Dunava, između desne obale naselja Vinča i leve obale naselja Starčevo, i nastavak železničke pruge Beli Potok-Pančevo u dužini od 29 kilometara.

Na tom potezu planirana je gradnja dva tunela, Bubanj potok i Leštane, kao i veliki drumsko-železnički most kod Vinče.

Energetski portal

Sombor: Prihvaćen predlog za sufinansiranje ugradnje solarnih panela na porodičnim kućama

Foto-ilustracija: Pixabay (Colmkay)
Foto-ilustracija: Pixabay (Admiral Lebioda)

Gradsko veće Grada Sombora prihvatilo je predlog za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima za sufinansiranje izgradnje solarnih panela za proizvodnju električne energije na porodičnim kućama i unapređenje termotehničkog sistema putem ugradnje kalorimetara, cirkulacionih pumpi, termostatskih ventila i delitelja toplote na teritoriji grada Sombora.

Sredstva koja su predviđena za sprovođenje ovih mera iznose 6.000.000,00 dinara, od čega je Uprava za podsticanje i unapređenje energetske efikasnosti obezbedila 3.000.000,00 dinara, a Grad Sombor takođe 3.000.000,00 dinara.

Ukupna vrednost radova po dostavljenim predračunima iznosi 4.878.650,00 dinara, a pravo na subvencije ostvarilo je 12 korisnika koji su podneli prijavu na osnovu Javnog poziva koji je raspisao Grad Sombor 24. aprila ove godine.

Pročitajte još:

Pravo na učešće imala su domaćinstva gde je podnosilac prijave vlasnik objekta za koji podnosi prijavu i gde je podnosilac prijave vlasnik ili nosilac prava nad brojilom, ili ukoliko podnosilac prijave nije vlasnik objekta za koji se podnosi prijava, neophodno je bilo da ima prijavu boravka na adresi objekta za koji podnosi prijavu i uz prijavu da podnese pisanu saglasnost vlasnika objekta overenu od strane javnog beležnika da se za objekat može podneti prijava.

Takođe, uslov je bio da je vlasnik izmirio obaveze po osnovu poreza na imovinu za 2021. godinu, da je priključen na distributivnu mrežu električne energije i da je na poslednjem računu za potrošnju električne energije registrovana potrošnja od minimum 30 kWh, kao i da je objekat legalan.

Ukoliko ima više od jednog vlasnika porodične kuće, potrebno je bilo dostaviti saglasnost ostalih vlasnika prilikom prijave. Ukoliko podnosilac prijave nije vlasnik porodične kuće, potrebno je bilo dostaviti saglasnost vlasnika.

Energetski portal

SMANJENJE ZAGAĐENJA PODZEMNIH I POVRŠINSKIH VODA U EU

Foto: Printscreen/Youtube
Photo-illustration: Unsplash (Kazuend)

Odbor za životnu sredinu Evropskog parlamenta usvojio je novi stav koji ima za cilj zaštitu površinskih i podzemnih voda od zagađenja kako bi se bolje upravljalo istim i kako bi voda bila kvalitetnija. Predložene mere obuhvataju strogo praćenje supstanci, sprečavanje zagađenja podzemnih voda i uvođenje proširenog mehanizma odgovornosti proizvođača.

Kao značajan korak ka jačanju zaštite životne sredine, Komitet za životnu sredinu Evropskog parlamenta odobrio je svoj stav o zaštiti podzemnih i površinskih voda od zagađenja. Poslanici Evropskog parlamenta izglasali su predlog sa 69 glasova za, četiri protiv i 15 uzdržanih.

PROČITAJTE JOŠ:

Ključni predlog koji su izneli poslanici Evropskog parlamenta uključuje proširenje liste koja obuhvata supstance koje su rizik po ljudsko zdravlje i životnu sredinu. Poslanici Evropskog parlamenta se protive ograničavanju broja supstanci na listi za praćenje, što je bio raniji predlog Komisije.  Zalažu se, suprotno tome, za redovno ažuriranje liste uz praćenje novih naučnih otkrića, nalazi se u saopštenju EP-a.

Foto-ilustracija: Unsplash (Naja Bertolt)

Ključne supstance koje se preporučuju za dodavanje na listu su one što uključuju mikroplastiku, mikroorganizme otporne na antimikrobne lekove, odabrane antimikrobne gene otpornosti i potencijalno sulfate, ksantate i nerelevantne metabolite pesticida.

Takođe, s obzirom na troškove koje zahteva ovaj stav, koje finansiraju članice, EP predlaže da zagađivači snose veću odgovornost i troškove.

Sledeći ključni korak u ovom procesu je da EP krene u pregovore sa nacionalnim vladama. 

Dajući prioritet kvalitetu vode i kontroli zagađenja, EU ima za cilj da stvori dobro okruženje za svoje građane i ublaži štetne efekte zagađenja i drži se svojih ekoloških ciljeva.

Energetski portal

U Srbiji Eko znak imaju samo dve kompanije – prijave u toku

Foto-ilustracija: Unsplash (darya-jum)
Foto-ilustracija: Unsplash (jan-kopriva)

Eko znak predstavlja znak prisustva ekološke svesti i poslovanja koje brine o zaštiti životne sredine. U Srbiji dve firme nose ovu nacionalnu oznaku koja se dodeljuje od 2009. godine, ali je nedovoljno promovisana, da bi zaživela i među drugim kompanijama.

U EU Eko znak poseduje 80.000 kompanija. Kako bi se privrednici okrenuli ovakvom poslovanju i sticanju Eko znaka, NALED i UNDP, u saradnji sa resornim ministarstvom, najavili su sednicu Saveza za zaštitu životne sredine u NALED-u, pružajući besplatne stručne podrške, jer je ovo ponovo aktuelna tema s obzirom na usvajanje Programa za razvoj cirkularne ekonomije, zbog čega će kompanije morati više biti okrenute takvom poslovanju. 

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (photo-boards)

Proizvodi sa Eko znakom u EU  imaju povoljan status kod osvešćenih potrošača kao i prilikom zelenih javnih nabavki. Do kraja 2023. predviđena je izmena zakonodavnog okvira u oblasti javnih nabavki kojim će se u narednom periodu omogućiti intenzivno podsticanje zelenih javnih nabavki.

Svi kriterijumi za sticanje Eko znaka u skladu su sa kriterijumima EU, što znači da bi domaće kompanije mogle biti konkurentne i na evropskom tržištu, na kom je pitanje zaštite životne sredine, reciklaže, upravljanje otpadom, korišćeni resursi, postala ključna pitanja.

Važna tema sednice je bila i nastavak konusltativnog procesa oko uvođenja depozitnog sistema za prikupljanje ambalažnog otpada, jer je trenutni način prikupljanja ocenjen kao nedovoljan za postizanje ciljeva koje nam propisuje EU. Projekat „Pametno recikliraj“ koji se trenutno pilotira u Zrenjaninu pokazuje da je dobra praksa pored trgovinskih objekata, depozitne mašine imaju i na javnim lokacijama, kao što su gradski trgovi, fakulteti, škole i sl, kako bi građanima bili dostupni i omogući im da recikliraju sve vrste ambalaže.

Krajnji rok za prijavu za dobijanje Eko znaka je 6. jul.

Izvor: NALED

Podrška idejama za ubrzanje cirkularne ekonomije – Otvorena dva javna poziva

Foto-ilustracija: Unsplash (Micheile Henderson)
Foto: UNDP

Uz finansijsku podršku Globalnog fonda za životnu sredinu (GEF), Ministarstvo zaštite životne sredine i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) objavili su javne pozive za sufinasiranje inovacija u oblasti cirkularne ekonomije. Otvoreni su poziv za saradnju nauke i privrede u razvoju i primeni cirkularnih modela poslovanja, kao i poziv za integrisanje neformalnih sakupljača sekundarnih sirovina u sistem upravljanja otpadom. Cilj raspisivanja ovih poziva je da se podrže rešenja koja doprinose efikasnoj upotrebi sirovina i energije, smanjenju emisija štetnih gasova, a time i ublažavanju klimatskih promena, kao i poboljšanju kvaliteta života ranjivih grupa.

Najavljujući otvaranje javnih poziva, državna sekretarka Ministarstva zaštite životne sredine Sandra Dokić napomenula je da bi cirkularni model poslovanja i funkcionisanja trebalo da bude standard, a ne izuzetak, i dodala:

„Svesni važnosti saradnje između nauke i privrede u oblasti cirkularne ekonomije, podržavamo još jedan ciklus finansijskih podsticaja u vidu „cirkularnih vaučera“. Istakla bih i da ćemo sada prvi put podržavati inovativna rešenja koja imaju za cilj uključivanje neformalnih sakupljača sekundarnih sirovina u formalne tokove upravljanja otpadom.“

Pročitajte još:

„Saradnja nauke i privrede je od suštinskog značaja za podsticanje ekonomskog rasta i otvaranje novih, zelenih radnih mesta, uvođenjem inovacija i principa cirkularnosti u poslovanje kompanija u privatnom sektoru. Naučnici i istraživači imaju talenat, znanje i iskustvo koji mogu da ubrzaju uvođenje ovih inovacija, a time i zelenu tranziciju“, izjavio je Miroslav Tadić, vođa tima za životnu sredinu i klimatske promene u UNDP-u.

Na Javni poziv za saradnju nauke i privrede se mogu prijaviti naučnoistraživačke organizacije u Srbiji koje sarađuju sa privredom, dok je drugi poziv namenjen organizacijama civilnog društva, socijalnim preduzećima i naučnoistraživačkim organizacijama u Srbiji koje imaju predloge za uključivanje neformalnih sakupljača sekundarnih sirovina u formalne tokove upravljanja otpadom.

Najboljim inicijativama izabranim kroz ova dva javna poziva će biti dodeljeni finansijski podsticaji u iznosu od po 10.000 američkih dolara kako bi bile sprovedene u praksi.

Rok za dostavljanje prijava je 27. jul 2023. godine, do 17 časova.

Više informacija o pozivu i načinu prijavljivanja možete pronaći ovde

Ovi Javni pozivi su raspisani u okviru projekta “Smanjenje ugljeničnog otiska lokalnih zajednica primenom principa cirkularne ekonomije u Republici Srbiji – Cirkularne zajednice”, koji sprovode Ministarstvo zaštite životne sredine i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), uz finansijsku podršku Globalnog fonda za životnu sredinu (GEF).

Izvor: UNDP

„Brzo i lako sad odvaja svako“: kampanja u odvajanju kućnog otpada postigla odlične rezultate

Foto-ilustracija: Pixabay (manfredrichter)
Foto-ilustracija: Pixabay (Hans)

Projekat O-DVA-JA-MO, koji se sprovodio u maju mesecu, dao je značajne rezultate u odvajanju otpada u domaćinstvima i podstakao ih je da nastave sa realizacijom ovih aktivnosti.  Državna sekretarka u Ministarstvu zaštite životne sredine Sandra Dokić i pomoćnik ministra Dušan Čarkić, zajedno sa predstavnicima Evropske unije i Švedske, iskazali su zahvalnost predstavnicima 17 gradova i opština, koji su učestvovali u projektu.

Kroz projekat prikupljeno je preko 760 tona odvojenog kućnog otpada koji je upućen na recikliranje. Od početka projekta, samo u ovim gradovima i opštinama, preusmereno je preko 4.500 tona otpada sa deponija u reciklažu ili u dalju preradu.

„Mi postepeno zatvaramo veliki broj nesanitarnih deponija, uz istovremeno uspostavljane sistema upravljanja otpadom preko izgradnje reciklažnih centara i sanitarnih deponija, u skladu sa EU standardima. Da bi se u tome uspelo u velikom broju regiona se sprovode investicije u ovoj oblasti. Samo preko našeg Ministarstva se gradi 6 regionalnih centara za upravljanje otpadom, a ove godine očekujemo početak radova u RC Kalenić’’, istakla je državna sekretarka Dokić.

Pročitajte još:

Evropa podržava Srbiju u ovom procesu kroz projekat „O-DVA-JA-MO”, koji finansiraju Evropska unija, Švedska i Srbija.

„Projekat O-DVA-JA-MO je pokazao da građani Srbije žele da brinu o životnoj sredini, štede resurse, smanje deponije i stvore nove zelene mogućnosti recikliranjem materijala, kao i bilo koja druga evropska zemlja. EU ovim projektom podržava Srbiju da unapredi svakodnevni život građana’’, rekao je Antoan Avinjon, menadžer programa za životnu sredinu i klimatske promene u Delegaciji EU.

Evropska unija je putem Projekta odvajanja kućnog otpada „O-DVA-JA-MO” donirala 26 vozila za prikupaljanje otpada, više od 90.000 kontejnera i kanti, ali i sprovela edukativnu kampanju „Brzo i lako sad odvaja svako’’ kako bi građanstvu približila temu odvajanja kućnog otpada i objasnila osnovna pravila u tom procesu.

Pomoćnik ministra Dušan Čarkić podsetio je da su aktivnosti projekta „O-DVA-JA-MO” deo strategije koju sprovodi Ministarstvo zaštite životne sredine, koje je i pokrenulo ovaj projekat.

„Projekat “O-DVA-JA-MO” je pokazao da građani Srbije razumeju šta je važno za životnu sredinu i spremni su da preduzmu mere i da se uključe. Posvećenost i dobra volja koje su pokazale lokalne samouprave i javna komunalna peduzeća da se poboljšaju usluge koje oni pružaju građanima, pomoći će da se privuku nove investicije’’, dodao je pomoćnik ministra Čarkić.

Aktivnosti su obuhvatile 17 opština i gradova: Pančevo, Sremsku Mitrovicu, Šabac, Šid, Bogatić, Užice, Čačak, Ivanjicu, Čajetinu, Požegu, Lučane, Bajinu Baštu, Kosjerić, Pirot, Babušnicu, Belu Palanku i Dimitrovgrad.

Energetski portal