Home Blog Page 1180

Izvode se radovi na izgradnji kanalizacionih kućnih priključaka u Rumenki

Foto: pixabay
Foto: pixabay

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević zajedno je sa članom Gradskog veća za saobraćaj i puteve Aleksandrom Kravićem posetio naselje Rumenka gde je obišao radove na izgradnji kanalizacionih kućnih priključaka na delu kanalizacione mreže dužine oko 3500 metara.

Radovi su započeti 13. septembra ove godine, a njihov završetak se očekuje pre propisanog roka, odnosno krajem godine. Prema evidenciji JKP „Vodovod i kanalizacija“ zahteve za priključenje je podnelo 277 potrošača, a izgrađeno je 200 priključaka.

Završena je izgradnja priključaka u ulicama Feješ Klare, Radničkoj, Stevana Sinđelića, Vuka Karadžića, deo Jove Jovanovića Zmaja, a u toku su radovi u Ulici Dositeja Obradovića i Ulici cara Lazara.

Milisav Pajević

Istorija hibridnih i električnih vozila od prvih automobila do danas

Kada se danas govori o automobilima, uglavnom se misli na vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS motorom) koja energiju crpe iz rezervoara u kojem se nalazi neka vrsta fosilnog goriva (benzin, dizel ili ređe prirodni gas). Međutim, malo je poznato da je situacija pre 100 godina bila dosta drugačija.

Početkom 20. veka na ulici su se mogla naći vozila na parni pogon, električna vozila, kao i vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Od svih ovih tipova vozila, najzastupljenija su bila vozila sa električnim pogonom. Razlog za to je bila činjenica da su vozila sa SUS motorom morala da se fizički pokrenu okretanjem ručice (kurble), što je bio naporan zadatak. Sa pronalaskom elektromehaničkog pokretača SUS motora (anlasera), ovaj problem je rešen.

Glavna prednost vozila sa SUS motorom je bila količina energije koja je mogla da stane u jedan rezervoar, što je direktno uticalo na daljinu koju vozilo može da pređe bez potrebe da se dopuni rezervoar. Pored toga, izvori fosilnih goriva (u prvom planu nafte) činili su se gotovo neiscrpnim. Upravo ovi razlozi presudili su da vozila sa SUS motorom ubrzo istisnu električna vozila iz upotrebe i tokom većine 20. veka predstavljaju jedinu opciju.

Međutim, kako se broj automobila u upotrebi povećavao, tako su se ispoljavale i negativne strane vozila sa SUS motorom. Prvenstveno, kvalitet vazduha i nivo buke u gradskim sredinama su se vidno pogoršali sa porastom broja motornih vozila. Pored toga, društvena svest o globalnom zagrevanju kao posledici ljudskog dejstva se iz godine u godinu povećavala.

Imajući u vidu pored svega toga i neminovnu ograničenost rezervi nafte, stvorila se motivacija za pronalaženje alternative SUS motorima. Tako su električna vozila ponovo dospela u centar pažnje.

Prvi pokušaji u novijoj istoriji da se proizvede vozilo na električni pogon su bili početkom 90-ih godina prolog veka. Kompanija Dženeral Motors 1996. godine uvodi u serijsku proizvodnju model električnog vozila pod imenom „EV1”. U naredne tri godine će ovaj model biti prodat u više od 1.000 primeraka. Međutim, zbog ograničenja tehnologija baterija u tom trenutku, proizvođač odlučuje da zaustavi proizvodnju ovog modela.

Glavni problemi su bili postepeno smanjivanje kapaciteta baterije tokom vremena, a samim tim i smanjivanje dometa vozila. Pored toga, početni domet vozila je bio oko 100 kilometara, što je činilo vozilo nepodobnim za duža putovanja. Iz tih razloga se javlja ideja o kombinovanju klasične tehnologije (SUS motora i rezervoara) sa ekološki prihvatljivijim tehnologijama (elektromotorom i baterijom). Iz te ideje nastaju i prva hibridna električna vozila.

Prvo masovno proizvedeno hibridno električno vozilo – Toyota Prius – pojavljuje se na japanskom tržištu decembra 1997. godine. U naredne tri godine će ovo vozilo biti prodato u više od 50.000 primeraka. Do danas je to vozilo koje je ostvarilo najveći komercijalni uspeh od svih hibridnih električnih vozila sa ukupno 6,1 miliona prodatih primeraka širom sveta. Glavna prednost ovog vozila je mogućnost da se u gradskoj sredini koristi isključivo energija iz baterije, dok bi se pri većim brzinama i daljim putovanjima automatski uključivao i SUS motor koji bi punio bateriju preko generatora. S obzirom na to da vozilo sadrži rezervoar, problem sa dometom je bio rešen.

Međutim, naredni izazov ogledao se u nemogućnosti punjenja baterije bez učešća SUS motora i upotrebe fosilnih goriva, što je sa sobom nosilo svoje negativne strane. Iz tog razloga dolazi do razvoja ideje o hibridnim električnim vozilima koja bi mogla da se pune direktno iz električne mreže.

„Plug-in” hibridna električna vozila (skraćeno „PHEV”), odnosno hibridna električna vozila koja je moguće puniti direktno iz električne mreže, danas su sve zastupljenija na tržištu. Najpoznatiji predstavnici ove grupe vozila su Chevrolet Volt (prodavan u Evropi pod imenom Opel Ampera) i „Mitsubishi Outlander PHEV”, koji zajedno imaju preko 260.000 prodatih primeraka u prethodne četiri godine.

Glavnu prednost ovih vozila predstavlja činjenica da za većinu svakodnevnih potreba korisnika uopšte nije potrebno koristiti gorivo. Većina ovih vozila ima baterijsku autonomiju od oko 50 kilometara, što zadovoljava potrebe prosečnog potrošača. To znači da bi ova vozila mogla da se koriste u toku dana za putovanja kraća od 50 kilometara, a da se, kada se dan završi, ostave da se pune preko noći, kada je cena KWh električne energije manja, a električna mreža rasterećenija.

Međutim, kompromis se sastoji u tome da je za duža putovanja ipak neophodno koristiti gorivo. Pored toga, za korišćenje ovog tipa vozila (kao i potpuno električnih vozila) neophodno je da postoji razvijena infrastruktura javnih stanica za njihovo punjenje.

Iako su „Plug-in” hibridna električna vozila trenutno u vrhu tehnologija motornih vozila, ona ipak predstavljaju samo prelazni stupanj. Njihova glavna prednost je to što imaju dosta veći domet (oko 800 km) u odnosu na klasična električna vozila (tipično oko 200 km). Glavni razlog za mali domet električnih vozila je mali kapacitet baterija u odnosu na njihovu težinu i dimenzije. Odnos između količine energije koji se nalazi u 1 litri goriva i litijum-jonske baterije (kakve se koriste u električnim vozilima) istih dimenzija je čak 100:1.

Prednost električnih nad SUS motorima je znatno viši stepen iskorišćenja (60-80 odsto kod električnih naspram 15-20 odsto kod SUS motora). Međutim, to i dalje nije dovoljno da bi električno vozilo imalo isti domet kao vozilo sa SUS motorom. Da bi se to postiglo neophodno je da odnos bude bliži 5:1, što zahteva dosta ulaganja u razvoj novih tehnologija za izradu baterija, kako bi one imale što veću gustinu energije i što manju cenu.

Činjenica je da će vremenom hibridna ili potpuno električna vozila biti sve zastupljenija na ulicama i da će se broj takvih modela u budućnosti samo povećavati. Takođe je jasno da se to neće desiti preko noći, već da je u pitanju proces koji može da traje i više decenija. Ono što će ubrzati taj proces je volja društva da te promene prihvati i podrži.

Članice EU su potpisale Strategiju Evropa 2020, dokument u kojem je jedan od glavnih ciljeva okretanje obnovljivim izvorima energije. Krajem 2016. godine gornji dom nemačkog saveznog parlamenta (Bundesrat) objavio je da namerava da od 2030. godine ukine prodaju dizel i benzinskih vozila unutar Nemačke. Norveška vlada je iskazala slične namere.

Ovi napori će doprineti tome da električna vozila u budućnosti budu dostupna svima i u stanju da zadovolje sve potrebe ljudi za ekonomičnim i ekološkim prevozom. Što se naše države tiče, ona još uvek blago zaostaje u odnosu na razvijene zemlje. Volja postoji na svim nivoima, ali sa realizacijom stojimo veoma loše.

Lazar Živković

height="220"

Energetski portal je iz tih razloga odlučio da za ovo izdanje biltena kao glavnu temu odabere upravo EKO-MOBILNOST, sa idejom da zajedničkim snagama pokrenemo Srbiju po pitanju zelenog saobraćaja, odnosno da izvršimo direktan uticaj na zvanične institucije da se omoguće olakšice uvoznicima i kupcima električnih, hibridnih i vozila sa smanjenom potrošnjom goriva, da se pokrene razvoj infrastrukture električnih punjača i proizvodnje alternativnih goriva, ali i da se ojača svest običnog čoveka da su energetski efikasna i ekološka vozila jedini ispravan pravac ako hoćemo da sačuvamo životnu okolinu za buduća pokolenja.

Ovaj sadržaj je prvobitno objavljen u biltenu Energetskog portala pod nazivom EKO-MOBILNOST, jula 2017. godine.

Saradnja Srbije i Kine u oblasti zaštite životne sredine

Foto: beograd.rs
Foto: beograd.rs

Predsednica Vlade Republike Srbije Ana Brnabić i ministar rudarstva i energetike Aleksandar Antić prisustvovali su danas u Budimpešti potpisivanju Ugovora o izgradnji toplodalekovoda Obrenovac–Novi Beograd, sa kineskom kompanijom “Power Construction Corporation of China”.

Ugovor o izgradnji toplodalekovoda, koji je potpisan na Samitu Kine i zemalja centralne i istočne Evrope (CIEZ), u ime Grada Beograda potpisao je gradonačelnik Siniša Mali, u ime JP “Beogradske elektrane” direktor tog preduzeća Goran Aleksić, a u ime kineske kompanije “Power Construction Corporation of China” Jang Fan.

Toplodalekovod će biti dug 26 kilometara, a ugovor je vredan 190 miliona evra. Korišćenjem tople vode iz TENT-a za grejanje Novog Beograda, godišnje će se uštedeti 43 miliona evra na uvozu gasa koji koriste Beogradske toplane.

Mali je, takođe, potpisao danas sa kineskim partnerima Sporazum o zajedničkom sprovođenju projekta prerade i odlaganja otpadnih voda iz centralnog gradskog područja. Drugi projekat, završetak primarne kanalizacije i izgradnja fabrike za preradu otpadnih voda u Velikom Selu, vredan je više od 250 miliona evra, rekao je on, dodavši da ta dva projekta, zajedno sa već potpisanim projektom o sređivanju deponije Vinča od 300 miliona evra, koji će raditi francusko-japanski konzorcijum, vrede više od 750 miliona evra. Predviđeno je da realizacija sva tri projekta počne krajem naredne godine.

Ministar rudarstva i energetike i nacionalni koordinator mehanizma saradnje “16 + 1” Aleksandar Antić istakao je da bi izgradnja toplodalekovoda, koji je važan projekat za ukupnu energetsku stabilnost naše zemlje, mogla da bude završena do 2020. godine. Antić je objasnio da je reč o projektu koji povećava energetsku bezbednost naše zemlje, jer substituiše upotrebu uvoznog gasa energijom koju sami proizvodimo.

izvor: srbija.gov.rs

Sandra Jovićević

Učešće Agencije na ICPDR radionici o odnosu hidromorfoloških i bioloških elemenata kvaliteta vode

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Predstavnik Agencije za zaštitu životne sredine Boris Novaković učestvovao je na radionici Workshop on the Relationship between Hydromorphological Alterations and Response of BQEs in Rivers, koja je održana 23. i 24. novembra 2017. godine u Beču, u organizaciji Međunarodne komisije za zaštitu reke Dunav (ICPDR).

Cilj radionice bio je razmena iskustva stručnjaka o uticaju hidromorfoloških promena na biološke elemente kvaliteta u rekama. Poseban akcenat stavljen je na identifikaciju odgovora različitih bioloških zajednica (fitobentosa, makrofita, bentosnih beskičmenjaka i riba) na hidromorfološke alteracije u različitim tipovima vodotoka, kao i na sprovođenje odgovarajućih mera na hidromorfološki degradiranim staništima, sa ciljem zaštite i očuvanja bioloških zajednica u rekama.

Na radionici je učestvovalo oko 60 učesnika.

izvor: sepa.gov.rs

Sandra Jovićević

Hrvatska generiše 392 kilograma otpada po glavi stanovnika

Foto: mzoip.hr
Foto: mzoip.hr

Ministar zaštite životne sredine i energetike Hrvatske Tomislav Ćorić učestvovao je u Vodicama na 9. susretu gradonačelnika i preduzetnika „48 sati“ i okupljenima je predstavio aktivnosti vezane za uspostavljanje održivog sistema upravljanja otpadom.

Ministar je izneo najnovije podatke o upravljanju otpadom u Hrvatskoj za 2016. godinu koje je objavila Hrvatska agencija za okolinu i prirodu, prema kojima se u Hrvatskoj proizvodi 392 kilograma otpada po stanovniku, a udeo mešanog komunalnog otpada u ukupnoj količini otpada iznosi 74 odsto. U ovom trenutku u Hrvatskoj se odvojeno sakuplja 27 odsto otpadnog papira, plastike, stakla i metala, a obaveza je Hrvatske da do 2020. godine osigura 50 odsto odvojenog sakupljanja tih frakcija. U ovom trenutku više od 400 jedinica lokalne samouprave odvojeno prikuplja otpad, a njih oko 150 još treba ići u tom smeru.

Prioriteti za 2018. godinu su osiguranje uslova da svi građani mogu odvojeno odlagati otpad, osiguranje prestanka nekontrolisanog odlaganja neobrađenog komunalnog otpada na odlagalištima i zatvaranja dela odlagališta i njihove sanacije.

Za projekte upravljanja otpadom Hrvatskoj je na raspolaganju 475 miliona evra EU sredstava kroz Operativni program „Konkurentnost i kohezija“. U toku su javni pozivi za izgradnju reciklažnih dvorišta i sanacije odlagališta, a ministar Ćorić je najavio dalje aktivnosti. Kako je naveo, u decembru će biti otvoren javni poziv za edukativno-informativne aktivnosti, početkom 2018. godine ide poziv za nabavku spremnika za odvojeno prikupljanje otpada , a potom i izgradnju sortirnica, kompostana i nabavku vozila za komunalne kompanije. Takođe je pozvao sve jedinice lokalne samouprave koje to do sada nisu učinile da što hitnije donesu lokalne planove upravljanja otpadom jer su oni pretpostavka za EU sufinansiranje.

izvor: mzoip.hr

Sandra Jovićević

Balkanu, plavom srcu Evrope, preti zakrčenje branama

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Brojni lanci planina na Balkanu, po kojima je i samo poluostrvo dobilo ime (od tur. balkan – šumovite planine), ispresecani su rekama. Kristalno čisti tokovi, fascinantni vodopadi, duboki kanjoni, šume, divlje reke i ogromni nanosi šljunka karakteristični su za balkansku rečnu mrežu. Iz navedenih razloga, pojedini ljudi smatraju je plavim srcem Evrope. Iako ovi slatkovodni sistemi predstavljaju “bazen” za 69 vrsta riba i  preko 40 odsto ugroženih vrsta slatkovodnih dagnji i puževa Evrope, plavo srce je u riziku od infarkta.

U poslednje dve godine, izgradnja hidroenergetskih konstrukcija širom Zapadnog Balkana porasla je za 300 odsto. Od Slovenije i Hrvatske, preko Srbije, Crne Gore, Albanije, Bugarske i Rumunije, do Grčke i Turske, planira se izgradnja skoro 2.800 brana.

Retko koja reka će da ostane netaknuta i pošteđena izrabljivanja, a posebno zabrinjava činjenica da bi 37 odsto konstrukcija trebalo da bude podignuto u zaštićenim područjima i nacionalnim parkovima. Ukoliko se planovi sprovedu u delo, postali bi pretnja po nestajanje planinskih reka i smanjivanje biodiverziteta.

Podaci do kojih su došli FLUVIUS Floodplain Ecology i River Basin Management pokazuju značajan rast u izgradnji brana – teška mašinerija kanališe rečne tokove na čak 188 lokacija, u poređenju sa 61 u 2015. godini. Urlih Ajhelman, direktor RiverWatch, organizacije koja je naručila ove procene, opisana dešavanja opisuje kao “cunami brana”. U opasnosti od ovog moćnog talasa su i Isoperla Vjosae, rečna vrsta koja je do 2017, kada su je naučnici otkrili u reci Vjosa u Albaniji, bila nepoznata nauci, dunavski losos i prespaska pastrmka.

Najveći udeo u projektima u nastanku, 91 odsto, zauzimaju oni sa planiranim kapacitetom ispod 10 megavata (MW) koji ne zahtevaju procenu uticaja na životnu sredinu. Međutim, njihova brojnost, po tvrdnjama WWF, izaziva “ozbiljna kumulativna dejstva”. Preostalih 9 odsto projekata, sa kapacitetom između 10 i 50 megavata, uglavnom se grade u Albaniji.

Naučnici upravo albansku reku Vjosu opisuju kao jedinstven i izuzetno dinamičan eko-raj za mnoštvo vodenih vrsta koje su nestale iz ostatka Evrope i izražavaju zabrinutost za njen biodiverzitet ukoliko se nastavi izrabljivanje njenog hidropotencijala. Ipak, albanski ministar energetike je za Gardijan izjavio da su projekti za gradnju hidrocentrala na Vjosi zasnovani na najboljim ekološkim praksama koje se danas primenjuju i da će biti izgrađeni i prolazi i obilaznice za ribe kako bi se minimizovali efekti brana na cirkulaciju vodene faune.

Štuliću, bendovi ni danas nisu kao što su bili, ali nadajmo se da silnost Balkana, u smislu biodiverzieteta, neće da se umanji. Balkane, Balkane, Balkane moj, budi mi silan i dobro mi stoj.

Jelena Kozbašić

Izrađene mape reciklera po lokalnim zajednicama u kojima se nalaze Eko-škole

Foto: Nemačko-srpska privredna komora
Foto: Nemačko-srpska privredna komora

Ambasadori održivog razvoja i životne sredine predstavili su na multi-kongresu Serbian Visions 26. novembra u hotelu Radisson Blu Old Mill u Beogradu rezultate projekta “Mapiranje reciklera i otkupljivača sekundarnih sirovina kroz međunarodni program Eko škole”.

Skup je otvarila Prof. dr Anđelka Mihajlov, počasna predsednica udruženja „Ambasadori održivog razvoja i životne sredine“ i nacionalni mentor FEE programa u Srbiji.

– Imajući u vidu dosadašnje iskustvo u radu sa Eko-školama, Ambasadori održivog razvoja i životne sredine prepoznali su potrebu da se razvije i unapredi svest stanovništva o razdvajanju otpada, uz pomoć samih Eko-škola, koje su mnogo unapredile saradnju sa lokalnim zajednicama, decom i stanovništvom – rekla je Aleksandra Mladenović, predsednica Ambasadora održivog razvoja i životne sredine.

Eko-škole postaju sve više centri gde se sakuplja otpad, često i razdvaja, ali je problem što nisu povezane sa reciklerima i otkupljivačima, pa se otpad gomila u školskim dvorištima.

Sabina Ivanović, šefica Odseka za procenu uticaja projekata i aktivnosti na životnu sredinu Ministarstva zaštite životne sredine pozdravila je učesnike i rekla da je Ministarstvo otvoreno za saradnju sa udruženjima i da će se uskoro uvesti dan otvorenih vrata za ekološke organizacije na kojem će one moći da predlože ideje i aktivnosti.

Ambasadori održivog razvoja i životne sredine su u okviru projekta “Mapiranje reciklera i otkupljivača sekundarnih sirovina kroz međunarodni program Eko-škole” izradili mape reciklera po lokalnim zajednicama u kojima se nalaze Eko-škole.

Projekat „Mapiranje reciklera“ doprinosi konkretnom povezivanju i umrežavanju Eko-škola i reciklera/otkupljivača sekundarnih sirovina, kako bi se čitav sistem u lokalnoj zajednici aktivirao u organizovanju procesa sakupljanja, odvajanja i reciklaže otpada.

O dosadašnjim iskustvima u mapiranju reciklera, povezivanju sa reciklerima i postignutim rezultatima sa Ambasadorima održivog razvoja i životne sredine govorili su predstavnici sledećih Eko-škola: Dragica Božilović, PU „Galeb“, Petrovac na Mlavi, vrtić „Pčelica“, Šetonje; Siniša Simendić, OŠ „Simeon Aranicki“, Stara Pazova; Marina Maksić, OŠ „Vuk Karadžić“, Surčin – Beograd; Aleksandra Strugar, OŠ „Sveti Sava“, Čačak; Zorica Milosavljević, OŠ „Dimitrije Tucović“, Čajetina i Jagoda Petrović Ukaj iz Geodetsko- tehničke škole iz Beograda.

Milisav Pajević

Velika zagađenost vazduha u Pljevljima

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U Pljevljima u Crnoj Gori izmerena je koncentracija PM10 čestica 10 puta veća od dozvoljenih vrednosti.

Instrumenti Agencije za zaštitu životne sredine registrovali su juče ujutro u tri sata koncentraciju PM 10 čestica od 500,9 mikrograma po metru kubnom. Vrednosti sumpor-dioksida juče su, kao i prethodnih dana, bile značajno visoke.

U 14 sati u Pljevljima je izmerena koncentracija SO2 od 176,8 mikrograma po metru kubnom, što je preko 70 puta više nego u Nikšiću, u kojem je u isto vreme izmerena koncentracija sumpor-diosida od 2,5 mikrograma po metru kubnom.

U istom periodu u Pljevljima sadržaj azot-dioksida iznosio je 30,9 mikrograma po metru kubnom.

izvor: vijesti.me

Sandra Jovićević

Počeo projekat o selekciji komunalnog otpada u Podgorici

Foto - ilustracija: Pixabay
Foto – ilustracija: Pixabay

U Podgorici je danas započet projekat o selektivnom sakupljanju komunalnog otpada „Otpad – resurs koji trebamo iskoristiti“.

Jedan od osnovnih ciljeva ovog projekta je podizanje ekološke svesti građana u cilju obezbeđivanja održivog upravljanja komunalnim otpadom u Podgorici i podsticaj građana, a pre svega dece, na selektivno prikupljanje otpada, i upoznavanje sa načinom odgovornog ponašanja prema prirodi i životnoj sredini. Cilj je probuditi kod dece i građana ekološku svest o pravilnom sakupljanju otpada i ukazati na važnost njegovog recikliranja i benefite koji se od toga imaju.

Edukaciju će sprovoditi preduzeće „Medix“ sa licenciranim stručnim kadrom iz oblasti upravljanja otpadom i to kroz edukativna predavanja građanima po gradskim i prigradskim mesnim zajednicama, školskoj deci po osnovnim i srednjim školama, obilazak reciklažnih dvorišta, obilazak sanitarne deponije „Livade“ i Regionalnog reciklažnog centra.

Projekat sprovodi Sekretarijat za komunalne poslove i saobraćaj Podgorice.

izvor: cdm.me

Sandra Jovićević

Ekološki pokret ,,Ozon“ uputio Inicijativu za inspekcijski nadzor u železari Toščelik Nikšić Steel zbog nepribavljanja ekološke saglasnosti

Foto: Ozon
Foto: Ozon

Ekološki pokret “Ozon“ uputio je Upravi za inspekcijske poslove Crne Gore Inicijativu za inspekcijski nadzor kojom se predlaže da se Toščeliku Nikšić Steel, naredi pribavljanje ekološke saglasnosti na Elaborat procene uticaja rada Toščelika Nikšić Steel na životnu sredinu, koji će obuhvatiti čitav proces proizvodnje i sva postrojenja i zabrani izvođenje radova dok se ne pribavi saglasnost Agencije za zaštitu prirode i životne sredine na predmetni elaborat.

,,Pored ključnog problema u nedostatku dokumentacije, upotrebnih dozvola za elektrolučnu i rotacionu peć, saglasnosti na elaborate procjene uticaja na životnu sredinu, veliki problem predstavlja i deponovanje otpada. Trenutno se industrijski otpad deponuje u krugu fabrike, što se takođe mora zaustaviti dok se ne pronađe adekvatno rešenje u skladu za zakonskom regulativom.“ – navodi se u dokumentu upućenom Sektoru za zaštitu životne sredine, bezbednost i zdravlja ljudi, socijalne i dečje zaštite.

Iz Ekološkog pokreta “Ozon“ su ukazali i na neozbiljan odnos turskih investitora prema institucijama sistema i važećem zakonskom okviru i predložili da ekološki inspektor izrekne maksimalne kaznene mere propisane važećim Zakonom o proceni uticaja na životnu sredinu.

Milisav Pajević 

Elektrana u Švedskoj koristi garderobu poznatog brenda kao izvor energije

Foto: pixabay

Švedska elektrana severozapadno od Stokholma radi na tome da eliminiše fosilna goriva iz upotrebe do 2020. godine – alternative traže u drvetu i otpadu. Ove godine spalili su oko 15 tona H&M garderobe.

Švedska elektrana koja je u vlasništvu kompanije Malarenergi AB u Vesterosu u Švedskoj, radi na tome da izbaci iz  upotrebe naftu i ugalj i okreće se neočekivanom izvoru energije: garderobi. Nadležni za zalihe goriva Jens Neren rekao je za Blumberg, “Za nas to je upotrebljiv materijal. Naš cilj je da koristimo samo obnovljiva i reciklirana goriva.”

Švedska se može pohvaliti energetskim sistemom bez emisija štetnih gasova, vetro, nuklearnim i hidroelektranama. Iako neke opštine koriste naftu i ugalj za grejanje u zimskim danima, vlasti se nadaju da će se uskoro okrenuti biogorivima u potpunosti.

Gde se tu uklapa H&M? Malarenergi ima dogovor sa obližnjim gradom Eskilstuna da kao gorivo koristi njihov otpad koji, delom dolazi iz skladišta H&M-a. Džoana Dahl, direktorka odnosa sa javnošćšu H&M-a za Blumberg rekla je, “H&M ne spaljuje garderobu koja je bezbedna za upotrebu. Doduše, naša je zakonska obaveza da garderobu koja sadrži buđ ili nije u skladu sa našim striktnim standardima uništimo.”

Elektrana koja snadbeva električnom energijom oko 150 000 domaćinstava u Vesterosu, ove godine spalila je oko 400 000 tona otpada.

Milan Zlatanović

Izvor: inhabitat.com

Hrvatska finansira energetsku sanaciju objekata sa 380 miliona kuna

Foto-ilustracija: Pixabay
Ilustracija: Pixabay

Ministar građevinarstva i prostornog uređenja Hrvatske Predrag Štromar predstavio je na konferenciji za medije novi Poziv ministarstva Energetska obnova i korišćenje obnovljivih izvora energije u zgradama javnog sektora, koji je otvoren 16. novembra 2017.godine, a za koji je iz Evropskog fonda za regionalni razvoj za energetsku sanaciju zgrada javnog sektora osigurano 380 miliona kuna.

Bespovratna sredstva dodeljivaće se putem otvorenog postupka dodele bespovratnih sredstava, a podnošenje projektnih predloga dozvoljeno je od 2. januara 2018. godine do 31. decembra 2020. godine, odnosno do iskorišćenja raspoloživih finansijskih sredstava. Najniži iznos bespovratnih sredstava koji se može dodeliti za finansiranje prihvatljivih troškova projekta je 80 hiljada kuna, a najviši 40 miliona kuna. Projektima energetske sanacije kroz integrisani pristup predviđene su uštede energije od najmanje 50 odsto u odnosu na godišnju potrošnju energije za grejanje/hlađenje pre realizacije projekta.

Pozivom se promoviše sprovođenje mera energetske sanacije i korišćenje obnovljivih izvora energije u zgradama javnog sektora u kojima tela državne vlasti i državne uprave, jedinice lokalne ili regionalne samouprave, javne ustanove, ustanove, verske zajednice i zadruge obavljaju društvene delatnosti.

izvor: mgipu.hr

Sandra Jovićević

Sarajevska opština Centar dobila tri solarne klupe

Foto: centar.ba
Foto: centar.ba

U okviru UNDP projekta MDF Program očuvanja okoline i klimatske promene na tri lokacije u opštini Centar u Sarajevu postavljene su pametne solarne klupe.

Klupe koriste solarnu energiju, pružaju ambijentalno osvetljenje, a opremljene su i USB priključcima za punjenje mobilnih telefona i internetom. U klupama su ugrađeni sistemi hlađenja koji osiguravaju da temperatura ostane pogodna za sedenje u svim vremenskim uslovima. Solarne ploče stvaraju do 110 W električne energije po satu, smeštene su ispod površine za sedenje, a veličinom omogućavaju efikasno korišćenje solarne energije.

Proizvođač pametnih solarnih klupa je hrvatska kompanija Include iz Solina.

izvor: centar.ba

Sandra Jovićević

Održan naučno-stručni skup o vrednostima rezervata “Zasavica”

Foto: www.zasavica.org.rs
Foto: www.zasavica.org.rs

U sali Skupštine Grada Sremska Mitrovica, 23. i 24. novembra održan je Naučno-stručni skup o biodiverzitetu i drugim vrednostima rezervata “Zasavica 2017” sa međunarodnim učešćem.

Skup je održan u prilog obeležavanja 20 godina postojanja Specijalnog rezervata prirode prve kategorije “Zasavica”. Naučno-stručni skup okupio je dvadesetak gostiju iz okruženja, koji su održali različita predavanja i referate prema sekcijama, a koje se odnose na različite geografske, hidrobiološke, geomorfološke, ali i sekcije- genetike, mikologije uz eko turizam i upravljanje u zaštićenom dobru.

Drugog dana Naučno-stručnog skupa u Vizitorskom centru Specijalnog rezervata “Zasavica”  je promovisana knjiga “Atlas ptica gnezdarica u Specijalnom rezervatu prirode Zasavica”.

Organizator dvodnevnog Naučno-stručnog skupa o vrednostima rezervata je Pokret gorana u Sremskoj Mitrovici, kao staralac nad Specijalnim rezervatom prirode prve kategorije “Zasavica”.

Milisav Pajević 

Počeo projekat SeNs WETLANDS

Foto: pzzp.rs
Foto: pzzp.rs

Svečanost povodom otvaranja projekta Active Sensor Monitoring Network and Environmental Evaluation for Protection and Wise use of Wetlands and Other Surface Waters – SeNs WETLANDS” Interreg IPA programa prekogranične saradnje Hrvatska-Srbija 2014-2020 održala se u četvrtak 21. novembra 2017. godine na Fakultetu tehničkih nauka.

Glavni cilј SeNs WETLANDS projekta je razvoj integrisanog prekograničnog monitoring sistema za potrebe zaštite životne sredine i biodiverziteta, čime će se obezbediti nova prekogranična korelacija i evaluacija podataka. Nosilac projekta je Fakultet tehničkih nauka, dok je Pokrajinski zavod za zaštitu prirode jedan od partnera. Ostali partneri su Fakultet elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija iz Osijeka i Javna ustanova za upravlјanje zaštićenim prirodnim vrednostima Vukovarsko-sremske županije iz Vinkovaca.

Uloga Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode u projektu je da odredi potrebe i mogućnosti za uspostavlјanje multifunkcionalnog pojasa za zaštitu močvarnih staništa u blizini polјoprivrednog zemlјišta. Zavod će koristiti podatke dobijene od praćenja kvaliteta vode i valorizacije vegetacije obale radi izrade Priručnika za uspostavlјanje i upravlјanje obalnim pojasom vegetacije u Panonskom regionu.

Projekat SeNs WETLANDS, ukupne vrednosti 390.820,90 evra, bavi se zaštitom močvarnih staništa kao najugroženijih ekoloških sistema u Evropi i svetu. Na posmatranim područjima planirano je da se pored kontinuiranog praćenja kvaliteta vode, primenom aktivne bežične senzorske mreže, periodično radi analiza fizičko-hemijskih parametara vode analitičkim i novim optičkim senzorskim metodama, na osnovu čega će se odrediti preporuke i smernice za postavlјanje i održavanje zaštitnog višenamenskog vegetacionog pojasa na nasipima i obalama močvarnih staništa u blizini polјoprivrednog zemlјišta.

Svi rezultati aktivnosti jedinstvenog prekograničnog mrežnog monitoring sistem za prikuplјanje, evaluaciju, obradu i prezentaciju podataka će biti dostupni široj javnosti putem internet stranice projekta. Takođe, predviđene su i edukativne aktivnosti za decu u osnovnim školama, kao i javne rasprave i obuke zainteresovanih grupa lokalnih zajednica.

izvor: pzzp.rs

Sandra Jovićević

Kompanija Tesla napravila najveću bateriju na svetu

Foto: Twitter/ElonMusk

Najveća svetska litijum-jonska baterija, sistema Powerpack je uspešno instalirana u južnoj Australiji. Naime, izvršni direktor Elon Musk je obećao da će Tesla stanovnicima regije besplatno dati bateriju, ako je ne instalira u obećanom roku. Baterija od 1000 MV će povećati sigurnost električne mreže u regionu.

U sledećih nekoliko dana kreću ključna regulatorna testiranja kako bi se proverilo zadovoljava li kolosalni sistem standarde australijskog elektrodistributera i uslove koje je postavila Vlada. Početak rada predviđen je za 1. decembar.

Sistem Powerpack spojen je na vetroelektranu u blizini Jamestowna, tri sata vožnje od Adelaidea, glavnog grada Južne Australije, savezne države koja je suočena s ozbiljnim energetskim izazovima.

Izvor: Agencije