Može li avio-industrija bez zagađenja?

Foto: Top One

U novoobjavljenom izveštaju o održivom poslovanju za 2021, Air France-KLM navodi postignute rezultate, ciljeve za očuvanje životne sredine i smanjene emisije CO2, kao i nastojanje da promoviše različitost i inkluziju na svim radnim pozicijama u okviru grupe. Kao osnovne ciljeve grupa postavlja sledeće zadatke: nulta emisija CO2 do 2050. godine, 30 odsto manja emisija CO2 po putniku po pređenom kilometru do 2030. godine u odnosu na 2019. i korišćenje 10 odsto održivog avio-goriva do 2030. godine, što je znatno više od propisane evropske regulative.

Kako bi postigla zadati cilj kada je reč o dekarbonizaciji, grupa je uvela niz mera kojim utiče na smanjenje direktne i indirektne emisije CO2, ali i povećanje apsorpcije CO2. U cilja smanjenja direktne emisije ugljen-dioksida preduzeti su sledeći koraci – modernizacija flote,  korišćenje održivog avio-goriva, i tehnike eko-pilotiranja.

Moderna flota, održivo gorivo, eko-pilotiranje

Prvi korak u smanjenju direktne emisije CO2 je modernizacija flote, jer novi avioni u poređenju sa onima prethodne generacije, omogućavaju smanjenje potrošnje goriva i emisije CO2 za 15 odsto. Tako je grupa Air France-KLM u 2021. godini potpisala porudžbinu 100 aviona najnovije generacije (Airbus A320neo), uz pravo kupovine još 60 aviona. Takođe, u flotu je iste godine uvedeno i 26 aviona nove generacije (Airbus A220, Airbus A350 i Embraer 195-E2), koji su među najefikasnijim avionima u svojim kategorijama. Prošle godine su avioni najnovije generacije činili  10 odsto flote ove avio-grupacije, dok je plan da 2028. godine oni čine 64 odsto ukupne flote.

Upotreba održivog avio-goriva – mlaznog goriva napravljenog isključivo iz obnovljivih izvora, kao što su korišćeno jestivo ulje, drvni i poljoprivredni ostaci ili sintetički kerozin – je teži cilj, ali i ključan u procesu dekarbonizacije, jer može smanjiti emisiju CO2 za čak 75 odsto. U 2021. godini, KLM je obavio prvi komercijalni putnički let na sintetički kerozin (korišćeno je 500 tona sintetičkog kerozina proizvedenog na bazi CO2, vode i obnovljive energije sunca i vetra), dok je Air France imao prvi dugolinijski let na relaciji Pariz – Montreal koji je koristio održivo avio-gorivo proizvedeno u Francuskoj (u pitanju je gorivo proizvedeno na bazi korišćenog jestivog ulja). Iako je ovo gorivo četiri puta skuplje od običnog, avio-grupa se obavezala da do 2030. godine 10 odsto korišćenog goriva na letovima bude obnovljivo avio-gorivo.

Pod eko-pilotiranjem se podrazumeva način upravljanja letelicom tokom kog se prilagođava brzina, optimizuje ruta i koristi samo jedan od motora na zemlji kako bi se smanjila potrošnja goriva, a time i emisija ugljen-dioksida. Korišćenjem tehnika eko-pilotiranja emisija štetnih gasova se smanjuje za 2-3 odsto, a prebačeno u brojke to znači da je od 2012. godine izbegnuta emisija od ukupno 270.000 tona CO2.

Električni pogon

Ne samo letačke, već i zemaljske operacije proizvode zagađenje. Zato je Air France-KLM grupa uvela vozila i rampe na električni pogon, (u 2021. 61 odsto rampi radilo je na električni pogon), dok je Air France u martu 2021. postao prva avio-kompanija na svetu koja je u trenažni proces uvela avion na električni pogon, Velis Electro.

Nije CO2 sve što zagađuje

Iako je primarni zadatak avio-grupacije smanjenje emisije ugljen-dioksida, Air France-KLM radi i na smanjenu drugih izvora zagađanja. Tako je grupa za 40 odsto smanjila zagađenje bukom, što je jedan od najvećih izvora stresa u gradovima. Štaviše, Air France je u 2021. platila 10 miliona evra poreza na buku u zoni aerodroma, a tim novcem je finansirana zvučna izolacija domova u okolini aerodroma!

Što se tiče zagađenja otpadom, plan grupe je da do 2030. godine 50 odsto otpada koji se proizvede bude reciklabilnog karaktera, dok je već izbačeno 48 odsto plastike za jednokratnu upotrebu. U 2021. grupa je smanjila svoj nereciklirani otpad za 70 odsto u odnosu na 2011. zahvaljujući politici cirkularne ekonomije. Kao primer cirkularne ekonomije možemo navesti da KLM polovne uniforme reciklira u tepihe za avione.

Za kraj, diskriminacija možda ne zagađuje vazduh, ali je podjednako štetna. Sa više od 71.000 zaposlenih, Air France-KLM grupa je vodeći poslodavac, odlučan da neguje vrednosti inkluzije, da se bori protiv svih oblika diskriminacije i nejednakosti na poslu. Na primer, trećinu pozicija u Izvršnom odboru grupe trebalo bi da imaju žene, a žene bi trebalo da predstavljaju 40 odsto rukovodećih pozicija do 2030. godine.

„U 2021. godini, Air France-KLM Grupa je mogla da računa na svojih 71.000 zaposlenih i njihovu nepogrešivu posvećenost. Izveštaj koji objavljujemo rezultat je njihovih akcija i napora da našu grupu stave na čelo sektora koji se ponovo razvija. Naš program održivosti destinacije oličava našu spremnost da se pozicioniramo kao lideri u održivom vazduhoplovstvu“, rekao je Bendžamin Smit, izvršni direktor Air France-KLM grupe.

Kompletan izveštaj Air France – KLM grupe, kao i novi program Destination sustainability možete videti ovde.

Izvor: TOP ONE

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti