Francuska, Španija i Portugal – Šta koči razvoj međunarodnih železničkih veza?

Iako elektromobilnost beleži napredak, sektor transporta i dalje predstavlja jednu od najvećih prepreka u smanjenju emisija ugljen-dioksida i dostizanju klimatskih ciljeva. Zamena avionskih putovanja železničkim mogla bi, na pojedinim rutama, da smanji emisije za više od 90 odsto. Međutim, nedovoljno razvijen međunarodni železnički saobraćaj – naročito između Francuske, Španije i Portugala – otežava širu primenu ovog načina prevoza, pokazuje izveštaj organizacije Transport & Environment (T&E).

Razvoj međunarodnih železničkih linija važan je kako za poslovna putovanja, tako i za transport robe. Iako je postojala namera da se ponovo uspostavi linija Tuluz–Barselona, od tog plana se odustalo. Slične prepreke postoje i u Francuskoj kada je reč o povezivanju sa Parizom.

Organizacija T&E poziva vlade Francuske, Španije i Portugala da ubrzaju sprovođenje TEN-T regulative i dovrše ključne međunarodne železničke veze, kako bi se poslovna putovanja i transport robe preusmerili sa aviona i kamiona na železnicu. Takođe, pozivaju na uvođenje finansijskih podsticaja za nabavku železničkih vozila za prekogranični saobraćaj, kao i na podršku evropskoj inicijativi za jedinstveni digitalni sistem koji bi olakšao rezervaciju međunarodnih voznih karata.

Pročitajte još:

Ovome je prethodio i izveštaj koji su pripremili Mario Dragi i Enriko Leta, u kojem se ukazuje na hitnu potrebu za bržom i bolje povezanom železničkom mrežom u Evropi. Iako TEN-T regulativa predviđa završetak ključnih koridora do 2030. godine, Francuska, Španija i Portugal značajno kasne – neke deonice neće biti završene ni do 2044. godine, dok za pojedine još nisu utvrđeni rokovi.

Dodatni problem predstavlja kašnjenje u uspostavljanju savremenih signalnih sistema (ERTMS), što znači da će putnici morati da presedaju na granicama. Sve noćne linije između Madrida, Pariza i Lisabona su ukinute, dok su dnevne veze neredovne.

U Izveštaju je zaključeno da postoje prepreke koje mogu da se rešavaju odmah, bez da se čeka na usvajanje regulativne o jedinstvenom digitalnom sistemu prodaje karata. Kao primer, navedeno je da karta za voz na relaciji Porto–Vigo ne može se kupiti preko sajta portugalskog železničkog operatera CP, iako ovu liniju zajedno održavaju CP i Renfe. Trenutno je kupovina moguća samo preko Renfeovog sajta, koji nije dostupan na portugalskom jeziku.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti