FAKTOR ENERGETSKE EFIKASNOSTI PRILIKOM KUPOVINE KUĆNIH APARATA U SRBIJI 

Foto: Ljubaznošću dr Mirka Đapića

Čini se da je od uspostavljanja mera energetske efikasnosti važnije upravo podizanje svesti o potrebi racionalnog odnosa prema energiji i energentima, jer gde ona ne postoji, neminovno je uvođenje obaveznih mera. Kampanja ,,Okreni na zeleno”, nastala u saradnji Ministarstva rudarstva i energetike i Evropske unije, imala je za cilj upravo informisanje građana kako bi se uticalo na podizanje svesti o važnosti izbora energetski efikasnijih proizvoda prilikom kupovine. O rezultatima sprovedene kampanje i svesti naših građana o energetskoj efikasnosti, razgovarali smo sa dr Mirkom Đapićem, jednim od ključnih eksperata na projektu Eko-dizajn i energetsko označavanje proizvoda. 

Glavni komunikacioni kanali dela kampanje posvećenoj građanima bili su mediji, dok su za prodavce, distributere, mala i srednja preduzeća i zaposlene u Ministarstvu rudarstva i energetike realizovane obuke. Više od 70 medija učestvovalo je u sprovođenju ove kampanje, kroz reklamne spotove i gostovanja saradnika projekta na televizijama sa nacionalnom frekvencijom, kao i na radiju. Takođe, video materijali plasirani su putem socijalnih mreža, dok su na 40 lokacija postavljeni bilbordi, a građanima je deljen i štampani materijal. Na autobusima gradskog saobraćaja nalazile su se nalepnice.

U FOKUSU:

Govoreći o postignutim rezultatima, dr Mirko Đapić kaže da su veoma zadovoljni onim što je postignuto. U prilog tome idu i rezultati ispitivanja javnog mnjenja koje je sprovedeno na početku i na kraju kampanje.

,,Možemo konstatovati da je došlo do povećanja broja građana Srbije koji su upoznati sa pojmom energetske efikasnosti u odnosu na stanje pre pokretanja kampanje. Primera radi, 81 odsto ispitanika tvrdi da je upoznato sa ovim terminom (77 odsto pre početka kampanje), 68 odsto ispitanika je svesno značenja oznaka o energetskim razredima na električnim uređajima koje koriste (66 odsto pre kampanje), dok 72 odsto zna da je uređaj efikasniji ukoliko je njegova procenjena energetska efikasnost ocenjena zelenom bojom (68 odsto pre početka kampanje)’’, navodi naš sagovornik. 

Foto: Ljubaznošću dr Mirka Đapića

Ipak, nedoumice prisutne kod građana u vezi sa energetskom efikasnošću i dalje su velike, a posebno su izražene među starijim stanovništvom, građanima sa nižim stepenom obrazovanja, kao i onih sa nižim ličnim i porodičnim primanjima. Na pitanje da li je razlog nedovoljnog odziva građana na poziv za zamenu proizvoda onima koji poseduju veću energetsku efikasnost, finansijske prirode ili je reč o nedovoljnoj osvešćenosti, Dr Mirko Đapić kaže da odgovor obuhvata oba razloga.

Prema njegovim rečima, jedan od ključnih motiva građana pri kupovini proizvoda i dalje jeste ušteda koju mogu da ostvare. Zato je potrebno, i od medija se očekuje, da se građanima približi rezultat odabira energetski efikasnih proizvoda koji se ogleda ne samo u doprinosu očuvanju životne sredine, već i u finansijskoj uštedi.

Foto: Ljubaznošću dr Mirka Đapića

Ipak, neophodno je da se radi i na omogućavanju povoljnije kupovine za one grupe građana koje nisu u mogućnosti da kupovinu i obave usled nedovoljnih prihoda, i to kroz finansijske olakšice, odloženo plaćanje, plaćanje na rate ali putem zamene staro za novo.

Potrebno je aktivnosti usmeriti i na razvijanje svesti o ličnom doprinosu povećanju energetske efikasnosti kako među građanima tako i među prodavcima bele tehnike, zato što i oni mogu da budu jedan od kanala uticaja, imajući u vidu značajno oslanjanje na njihove preporuke.

,,Primera radi, ispitanici koji dolaze iz Vojvodine i Zapadne Srbije i Šumadije, te iz ruralnih predela Srbije, iznad proseka se oslanjaju upravo na preporuke, a ovaj nalaz potvrđuju i sami prodavci’’, navodi Mirko Đapić

Iako prodavci tvrde da su svi proizvodi adekvatno obeleženi nalepnicama koje označavaju energetsku efikasnost uređaja, čini se da kupci i dalje ne obraćaju previše pažnje na ova obeležja. To potvrđuje i činjenica da više od 60 odsto građana ne zna da je došlo do promena u skaliranju oznaka energetske efikasnosti. 

Rezultati sprovedene ankete u okviru projekta pre pokretanja kampanje ,,Okreni na zeleno” pokazuju da prilikom kupovine kućnih uređaja u Srbiji presudan uticaj ima robna marka uređaja što je potvrdilo 33 odsto ispitanika. Nakon toga, sledi cena uređaja (30 odsto), niska potrošnja struje (13 odsto) i mogućnost kupovine uređaja na rate (šest odsto). Na osnovu ovih rezultata možemo da zaključimo da se samo 13 odsto građana Srbije pri kupovini kućnih uređaja vodi njihovom energetskom efikasnošću, dok je u EU reč o 79 odsto građana.

,,To je jedan od osnovnih razloga zašto je EU, primenom zakonodavstva u oblasti eko-dizajna i energetskog označavanja proizvoda, smanjila potrošnju električne energije domaćinstava za 20 odsto, u periodu od 1990. do 2020. godine uzimajući kao baznu godinu 1990’’, kaže Đapić. 

Tekst priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ENERGETSKA EFIKASNOST

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti