Elektrifikacija železničkog saobraćaja – koliko je primenjena i zbog čega je važna

Foto-ilustracija: Freepik (rorozoa)

Železnički saobraćaj smatra se ekološki prihvatljivijim načom transporta, kada je reč o ispuštanju emisija. Međutim, kako bi se ispratili postavljeni ciljevi u vezi sa klimatskim promenama, potrebni su dodatni napori da postanu još održiviji.

U tom smislu, potreban je razvoj njegove elektrifikacije, odnosno opremanje železničkih pruga električnim sistemima napajanja koji omogućavaju da vozovi koriste električnu energiju umesto tradicionalnih goriva kao što su ugalj i dizel. Električni vozovi napajaju se energijom putem električnih vodova koja se postavljaju iznad pruga ili pomoću treće šine koja se nalazi duž pruge.

Podaci koje je objavio Eurostat pokazuju da su elektrifikovane železničke linije porasle za oko 30 odsto u poređenju sa 1990. godinom. Preciznije, u 2022. godini je dužina ovakvih pruga u zemljama Evropske unije iznosila 115.000 kilometara, dok je u godini poređenja bilo reči o 88.000 kilometara.

Ukoliko se u obzir uzme da je ukupna dužina pruga u 2022. godini iznosila 202.000 kilometara, udeo elektrifikovanih pruga bio je preko 55 odsto. Podaci iz 2021. godine pokazuju da je prvo mesto zauzela Švajcarska čije su gotovo sve železničke linije već tada bile elektrifikovane. Iza ove države u 2021. godini drugo mesto je zauzeo Luksemburg, a treće Belgija.

Pročitajte još:

Elektrifikacija predstavlja ključni način modernizacije železničke mreže u smislu zaštite životne sredine.

Kako prenose svetski mediji, i druge države širom sveta teže istom, pa je tako Indija sebi za cilj postavila da do 2025. godine teška železnica bude u potpunosti elektrifikovana. Takođe, treba pomenuti i Kinu koja ima značajnu dužinu ovakvih pruga.

Osim što je dobro za životnu sredinu, na ovaj način se mogu poboljšati i druge performanse ovog prevoznog sredstva, kao što je brzina. Ipak, iako je ovde fokus postavljen na zagađenju vazduha, treba pomenuti i zagađenje bukom koje je posebno štetno po životinje. Naime, neretko pruge prolaze kroz prirodu i divlje predele, a elektrifikacijom bi se smanjila buka i vibracije koje proizvodi voz.

Katarina Vuinac

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti