Američki proizvođač moćnih, luksuznih e-automobila, prošle nedelje je, posle dve godine gradnje i uprkos protestima aktivista za očuvanje prirode, kod Berlina zvanično otvorio svoju prvu giga-fabriku u Evropi i počeo isporuku vozila. Vlasnik Tesle Ilon Mask (Elon) je prve automobile iz fabrike lično predao kupcima.
I like this pic. A lot.
?????#GigaBerlin #Tesla@elonmusk @WholeMarsBlog @SawyerMerritt @MmeAlexandraS @GailAlfarATX pic.twitter.com/0MUlFCNg3T— Marquezz (@Marquez33495813) March 22, 2022
Na kraju prve faze Tesla planira da oko 12.000 zaposlenih proizvodi do 500.000 automobila godišnje. Za sada u fabrici radi više od 3.000 ljudi i aktivno, desetinama oglasa na internetu, traga za još.
Mask je projekat najavio 2019. i otvaranje fabrike planirao za jul 2021. Datum je pomeren zbog proširenja kompleksa fabrikom baterija, koja je još u izgradnji.
U svakom slučaju, Teslina fabrika je izložbeni primerak privrede pokrajine Brandenburg i cele istočne Nemačke. Pokrajinski funkcioneri rado govore da su odobrenja za projekat izdavali „brzinom Tesla“ i otvorili vrata ulaganju vrednom više milijardi evra.
„Ovako brza izgradnja fabrike može da postane reper i podstrek da i drugi projekti pođu Tesla brzinom,“ rekao je nemački ministar privrede Robert Habek (Habeck). „Radim na tome, 24 sata svakog dana u nedelji.“
On je podsetio da je američka firma počela gradnju pre punog odobrenja.
„Da su dozvole izostale, morali bi da ruše. Takva je priroda hrabrih preduzeća i ovaj put je sve funkcionisalo“, dodao je.
Pročitajte još:
Mask i Tesla se jesu kladili na dobijanje odobrenja i fabriku gradili sa dvadesetak privremenih dozvola. Konačnu, trajnu, automobilski pogon je dobio tek 4. marta. Fabrika baterija tek treba da ispuni neke uslove, ali lokalni političari navode da ne očekuju probleme.
U više od 400 raznih uslova za izgradnju kompleksa na 227.000 kvadratnih metara su i mnogi ekološki, od filtriranja vazduha, do povlačenja miliona kubnih metara vode iz lokalnog vodovoda i postupke za moguće incidente.
Protiv Tesline fabrike su se bunile pojedine ekološke organizacije i deo stanovništva, plašeći se zagađenja, pre svega pijaće vode.
Građanska inicijativa obližnjeg mesta Grinhajde navodi da su nemačke vlasti „krivile zakon,“ a pride da su Teslini automobili „sve, samo ne dobri za klimu.“
Iz Tesle, pak, naglašavaju da je pogon podignut prema načelu održivosti, da minimalno utiče na lokalni biljni i životinjski svet.
Tesla od 2003. godine proizvodi električne automobile i baterije različitih mogućnosti, od kućnih do masivnih, solarne panele i solarne crepove, i druge proizvode za čistu energiju.
Za sebe kaže kako je u „misiji da ubrza globalni prelazak na održivu energiju.“ Ocenjuje se da je uspeh Teslinih automobila ubrzao tranziciju nemačkih giganata ka e-mobilnosti.
Izvor: gpa Germany today