Srbija će zabraniti uvoz automobila sa najlošijim motorima

Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

Srbija će ići u korak sa svetom i zabraniće uvoz automobila sa najlošijim motorima koje Evropa iz upotrebe izbacuje da bi zaštitila svoje stanovništvo i životnu sredinu. Zabrana uvoza polovnih vozila sa motorima ‘evro 3’ ili ‘evro 4’ nije samo pitanje saobraćaja i privrede, i ne sme se posmatrati samo kao socijalno pitanje, jer ekonomija ne može imati prednost nad zaštitom zdravlja i životne sredine”, kazao je ministar zaštite životne sredine Goran Trivan obraćajući se učesnicima okruglog stola Privredne komore Srbije na temu „Uticaj saobraćaja na životnu sredinu u Republici Srbiji, problemi i moguća rešenja“.

Ministar je ukazao da se mora zaustaviti zabrinjavajući, stalni porast uvoza polovnih vozila sa najlošijim motorima u Srbiji jer su zagađivači životne sredine zbog emisije štetnih gasova i jer predstavljaju potencijalni opasni otpad, koji kada se više ne koristi mora da se preradi. „Srbija u ovom trenutku nema kapacitete za preradu te vrste otpada, i zato pripremamo rešenje kako bi u narednoj godini izgradili takvo postrojenja jer situaciju otežava i to što će Evropska unija od 2021. godine verovatno zabraniti izvoz takvog otpada“, kazao je Trivan.

Trivan je rekao da je aerozagađenje svetski problem koji najviše pogađa stanovnike gradskih sredina. Naveo je globalne statističke podatke da preko 90 odsto svetske populacije udiše zagađen vazduh, koji najviše ugrožava stanovnike urbanih sredina i procene da će u gradovima do 2050. godine živeti 70 odsto svetske populacije. Posebno je ukazao da prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, u Srbiji godišnje od posledica prouzrokovanih zagađenjem vazduha umre više od 6.500 ljudi. Ministar je naveo da se kvalitet vazduha u Beogradu, Pančevu, Užicu, Smederevu i Kosjeriću, kao i na teritorijama gradova Valjeva, Kraljeva, Kragujevca, Subotice i Sremske Mitrovice kretao od povoljnog do izuzetno nepovoljnog, prekomerno zagađenog vazduha. Navodeći da se kao najveći zagađivači izdvajaju individualna, kućna ložišta koja koriste fosilna goriva, najčešće ugalj i mazut, saobraćaj, industrijska postrojenja i postrojenja za proizvodnju toplotne i električne energije, Trivan je ukazao da se saobraćaj pokazao posebno velikim indikatorom zagađenja vazduha u Beogradu i većim gradovima u danima kada nije bilo značajnog uticaja drugih izvora. U prethodne dve nedelje, kada nije bilo ni grejanja, ni panjenja strnjike, ni velikog uticaja industrije, pojedina merna mesta su pokazala prisustvo iznad dozvoljenih, povremeno od 80 do 120 mikrograma zagađujućih suspendovanih čestica, azotnih-oksida koje indukuje upravo saobraćaj.

Ministar je ukazao da nije reč samo o ekologiji već i o bezbednosti. Podsetio je da su najstarija vozila i najmanje bezbedna i ako bi se pravila statistika koja vozila učestvuju u saobraćajnim nesrećama u Srbiji, možda bi se došlo do podataka da su to ona najlošija, a to znači najstarija. Ukazao je da je Ministarstvo zaštite životne sredine neće odustati od cilja da se u našoj zemlji smanji zagađenje životne sredine u kojoj je kvalitet vazduha jedan od prioriteta i partner je svima koji promišljaju i nalaze rešenja za bolju i zdraviju životnu sredinu.

U radu okruglog stola koji je organizovala Privredna komora Srbije, Udruženje za trgovinu, na inicijativu ovlašćenih uvoznika vozila i auto delova, pored predstavnika privrede, učestvovali su predstavnici jednog broja ministarstava, kao i predstavnici medija.

Izvor: Ministarstvo zaštite životne sredine

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti