Ukoliko problem zagađenja vazduha nastavi da se pogoršava, veliki gradovi mogli bi se suočiti sa sudbinom Londona iz 1952. godine, kada je od posledica smoga preminulo na hiljade ljudi, smatraju stručnjaci.
Na London se 5. decembra 1952. godine spustio najgušći smog u istoriji, od čijih je posledica umrlo, prema procenama, i do 12.000 ljudi.
Kao rezultat toga, emisije iz fabrika i ložionica nisu se mogle pustiti u atmosferu, stvarajući najgušću maglu koja je ikada zabeležena u gradu.
“Hladan vazduh, više goriva koje se koristi za grejanje, zagađena magla i dim kao posledica zarobljenih zagađivača na nivou tla uzrokovali su veliku ekološku katastrofu”, izjavio je za „Anadolu Agency“ Husejin Toros, stručnjak za kvalitet vazduha i atmosferu na Tehničkom univerzitetu u Istanbulu.
Istakao je da će, ukoliko se ne preuzmu potrebne mere, događaj poznat kao “Veliki smog Londona”, koji je za pet dana prouzrokovao smrt na hiljade dece, staraca i ljudi sa respiratornim problemima, biti sudbina ostalih velikih gradova u budućnosti.
“U poslednjoj deceniji zagađenje vazduha se povećava, naročito zimi zbog intenzivne i neplanirane urbanizacije, industrijalizacije i povećanja broja motornih vozila na fosilna goriva i niske kvalitete goriva”, pojasnio je Toros.
Pročitajte još:
Istakao je da je zagađenje vazduha ozbiljan problem koji negativno utiče na živote živih bića u celini i uzrokuje ekonomske gubitke, ali i fizička oštećenja.
“Zbog nečistog vazduha u svetu umre sedam miliona ljudi godišnje, a devet od deset osoba diše zagađeni vazduh”, kazao je Toros, pozivajući se na izveštaj Svetske zdravstvene organizacije (SZO).
Dodao je da gotovo za milion životinjskih i biljnih vrsta preti izumiranje kao rezultat zloupotrebe resursa.
Govoreći o kvalitetu vazduha u Turskoj, ovaj stručnjak je istakao da se zagađenje smanjilo u poređenju sa 90-im godinama prošlog veka, kao rezultat korištenja prirodnog plina kao energenta i poboljšanja u industrijskom sektoru.
Prema njegovom mišljenju, ljudi mogu poboljšati kvalitet vazduha tako što će efikasnije koristiti energetske resurse, povećati upotrebu obnovljivih izvora energije, izbegavajući nepotrebnu potrošnju i smanjujući otpad.
“Spaljivanje fosilnih goriva koje uzrokuje povećanu emisiju ugljen-dioksida u atmosferi uzrok je klimatskih promena”, pojasnila je za „Anadolu Agency“ Patriša Malam, zagovornica zaštite okoline.
Govoreći o uskoj povezanosti između klimatskih promena i zagađenja vazduha, Malam je istakla da zagađivači u velikoj meri doprinose globalnom zagrevanju.
“Mnogi zagađivači vazduha, uključujući crni ugljenik, prizemni ozon i sulfatne pare doprinose klimatskim promenama utičući na količinu sunčeve svetlosti koja se odbija ili apsorbuje u atmosferu, doprinoseći tako procesu globalnog zagrevanja”, pojasnila je Malam.
Istakla je da se vlade moraju obavezati da će odmah zaustaviti sve oblike podrške industriji fosilnih goriva i preći na 100 odsto obnovljive izvore energije.
Izvor: Energetika.ba