Uprkos kratkoročnim izazovima na pojedinim tržištima, ove godine prodaja električnih automobila nastavlja da raste, saopštila je Međunarodna agencija za energetiku (IEA).
Prema novom izdanju godišnjeg Globalnog izveštaja IEA EV Outlook, do kraja 2024. godine trebalo bi da bude prodato oko 17 miliona električnih automobila (EV). Prvi kvartal ove godine obeležila je za 25 odsto veća prodaja u poređenju sa istim periodom 2023. godine, a broj električnih automobila prodatih širom sveta u prva tri meseca ove godine je otprilike jednak prodaji za celu 2020. godinu.
Kina ostaje najjače tržište električnih automobila i u 2024. godini, a trenutni podaci ukazuju na to da će prodaja skočiti na oko 10 miliona vozila, što će činiti blizu 45 odsto prodaje svih automobila u zemlji. Do 2030. godine, skoro jedan od tri automobila na putevima u Kini biće na električni pogon.
Kada govorimo o Sjedinjenim Državama i Evropskoj uniji, IEA predviđa da će do 2030. godine, jedan od pet automobila biti električan.
IEA očekuje da će 2024. godina nadmašiti prošlu koja je takođe zabeležila rekordan skok prodaje električnih vozila.
Naime, u 2023. godini prodaja električnih četvorotočkaša skočila je za 35 odsto, dostigavši blizu 14 miliona prodatih vozila. I u godini za nama prednjačila je Kina, a prodaja je porasla i u Evropi i Sjedinjenim Državama. Pojedine zemlje u razvoju, kao što su Vijetnam i Tajland, takođe su zabeležile značajan porast prodaje automobila na baterije za 15, odnosno 10 odsto, saopštila je IEA.
Pročitajte još:
- DA LI JE EU NA DOBROM PUTU ZA OSTVARENJE CILJEVA EMISIJE CO2 IZ SAOBRAĆAJA?
- PRVI ELEKTRIČNI AUTOMOBILI PROIZVEDENI U KRAGUJEVCU, U TOKU TESTIRANJA – KADA SE MOGU NAĆI NA ULICAMA
- KOJE SU DRŽAVE EU ISPUNILE CILJEVE ZA JAVNE PUNJAČE
U Kini električna vozila jeftinija od konvencionalnih
U Kini je više od 60 odsto električnih automobila prodatih 2023. godine već bilo jeftinije za kupovinu od njihovih konvencionalnih ekvivalenata. Među najistaknutijim proizvođačima jeftinih električnih četvorotočkaša su kineske kompanije SAIC Motors, BYD Auto i Geely.
Najjeftiniji električni automobil je Hongguang Mini kompanije Wuling Motors koji u Kini košta oko 8.000 dolara. Do sada je prodato blizu 1,2 miliona vozila, a ovaj minijaturni električni automobil ostao je najpopularniji među kineskom populacijom, posebno onima sa nižim primanjima, piše Hong Kong Free Press.
Sa druge strane, u Evropi i Sjedinjenim Državama, nabavne cene za konvencionalne automobile su u proseku ostale jeftinije od električnih, ali IEA očekuje da će intenziviranje tržišne konkurencije i poboljšanje tehnologija baterija smanjiti cene u narednim godinama.