Sigurni smo da na ovim prostorima ne postoji osoba koja nije čula za Ramba Amadeusa, vrsnog muzičara, poetu, i kako sam sebe opisuje „medijskog manipulatora”. No, ne znaju baš svi da se iza pseudonima i maske kontroverznog umetnika krije veliki borac za ekologiju i veliki čovek – Antonije Pušić.
U intervjuu za Energetski portal on nam otkriva sve o svom projektu „Solarni retro jedrenjak”, priča o tome zašto su hibridna vozila momentalno najbolji izbor za svakog vozača, ali i tome zašto je važno sačuvati čistotu mora, kopna i vazduha za buduća pokolenja.
EP: Vi ste, Rambo, veliki borac za obnovljive izvore energije i energetsku efikasnost. Šta mislite, zašto takav pogled na svet nije nešto na šta se blagonaklono gleda na Balkanu? Da li zato što je narod okupiran pukim preživljavanjem, da li su krivi mediji koji nedovoljno izveštavaju o prednostima „zelenog pristupa”, da li političari? Kako to da promenimo?
Rambo Amadeus: Pa, ja ambijent doživljavam nešto drugačije. Običan narod, većina, vapi za smanjivanjem besmisleno velikih troškova za energiju. Bogata Danska troši u proseku po domaćinstvu pet puta manje energenata nego mi. S druge strane, vlasnici i preprodavci energetskih resursa – odabrana porodica ljudi, koju svako smanjenje troškova za energiju direktno udara po novčaniku – imaju jak uticaj na vlast, pa onda zato stvari idu sporo ili nikako.
Običan narod razume da je energetska efikasnost dobra, ali pogrešno očekuje da će se time baviti država ili veliki energetski sistemi. Obični, radni ljudi bi trebalo da uđu u to sami, iz jednostavnog razloga – jer se isplati. Kredite za energetsku efikasnost, premda su kamate višestruko manje od keš-kredita, nećete videti da se reklamiraju na televiziji, iako u ponudama svih banaka po zakonu moraju da postoje. Pojedinac mora da bude uporan, raspita se i sazna koja su njegova prava i mogućnosti. Google je tu odličan savetnik.
EP: Znamo da je vaša IndieGoGo kampanja za modernizaciju solarnog jedrenjaka uspešno završena i tada je skupljena targetirana suma. Ali, da li vam fali još sredstava? Da li vas je podržao još neko od javnih ličnosti ili institucija?
Rambo Amadeus: Ne, ne fali. UNDP Crne Gore mi je dodelila sredstva koja su dovoljna za završetak broda. UNDP
finansira brod do porinuća. Trebaće verovatno sredstava da stavimo jednog mladog i sposobnog skipera na platu, da je dežurni na brodu. Ali, o tom potom, prvo da završim brod. Svaki gram CO2 koji ispustite u vazduh, udisaće vaši unuci, bez obzira na to koliko im ostavite para na računu.
Moram da pomenem Crnogorski Telekom, koji već od prošle sezone podržava jedrenje. Pomogao mi je da restauriram neke legedarne jedrilice koje su ikone grada Herceg Novog. Dakle, UNDP nas finansijski prati do porinuća, a Telekom nam je najavio da je raspoložen da pomaže neometano funkcionisanje broda u kasnijim fazama.
EP: Možete li nam ispričati istoriju svog jedrenjaka-kutera? Na koji pogon se kretao, osim vetra, kad je originalno sagrađen?
Rambo Amadeus: Originalni se kretao na vesla i jedra. Služio je za obuku mornara i oficira u veslanju i jedrenju. Dizajniran je krajem 19, početkom 20. veka i bilo ga je manje-više u svim mornaricama sveta.
EP: Kako napreduje sam projekat? Koliko je vremena (i novca) utrošeno? Da li Nenad Bokovac i vi imate tim saradnika na projektu ili sve radite sami?
Rambo Amadeus Zasad smo kupili trup, korito broda, originalni dizajn mornaričkog kutera, ali urađen najboljom tehnologijom – west sistem, u brodogradilištu ENAVIGO Virovitica.
Brod je sada u radionici u Herceg Novom, proračune je uradio Srđan Đaković, iskusni inženjer brodogradnje, specijalizovan za jedrilice. Kobilicu, potpuno inovativnog i originalnog dizajna uradio je Ivan Erdevički, naš poznati Novljanin, koji u Vankuveru ima svoj biro za projektovanje brodova.
Trenutno komuniciramo s Tehnološkim fakultetom u Beogradu, oni će nam pomoći oko hidrodinamike listova za kobilicu i lista kormila, radiće to od karbona. Paralelno komuniciramo sa dobavljačima potrebnih elemenata. Upravo radimo kolica „važe” za jedrenjak, kako bismo mogli da ga neometano pomeramo.
Sledeća faza je „vajanje” palube i kokpita. Moramo da napravimo maketu u prirodnoj veličini, da bi je onda uradili, što bih ja rekao, „za prave”. Tu ne pomažu nikakvi 3D modeli i skice, jer je potpuno drukčiji utisak kada imate ispred sebe maketu u prirodnoj veličini.
Tako da sada u junu, od lesonita, lepljive trake i stirodura radimo maketu. Poznati umetnik i moj prijatelj Darko Vlaović pomoći će da paluba vizuelno bude istovremeno i klasična, retro, sa modernim prizvukom, istovremeno i ergonomična.
Za ergonomiju, laku dostupnost komandi, konopa, kota, podigača pobrinuće se Igor Pjacun, čuveni jadranski skiper i takmičar, moj dobar prijatelj i jedan od najiskusnijih jedriličara koje poznajem.
EP: Kako je najavljeno, solarni jedrenjak bi trebalo da porine u more na proleće 2018. godine. Rekli ste da je ideja da ga vozite po Boki i na taj način skrenete pažnju jedriličarima, ali i svima drugima, na važnost očuvanja mora i zaštitu životne sredine. No, da li će i turisti moći da se provozaju njime?
Rambo Amadeus: Svakako. Ideja je da brod posle nekog vremena postane održiv, da radi komercijalno i sam sebi finansira održavanje, ali i platu za jednog mornara, skipera.
Ceo intervju možete pročitati pročitati u novom broju biltena Energetskog portala pod nazivom Eko-mobilnost.
Intervju vodile: Nevena Đukić i Vera Rakić