U Severnoj Sumatri, pokrajini Indonezije, najavljena je izgradnja postrojenja za proizvodnju održivog avionskog goriva (SAF), što bi moglo da unapredi ekološke performanse avio-industrije. Projekat kompanije NextChem, zasnovan je na iskorišćavanju lokalnog biootpada i korišćenih jestivih ulja, ima za cilj da smanji emisije ugljen-dioksida i do 95 odsto u poređenju sa konvencionalnim mlaznim gorivima.
Predviđeno je da novo postrojenje na godišnjem nivou proizvodi oko 60.000 tona SAF-a. To bi moglo da obezbedi približno pet odsto godišnje potražnje za mlaznim gorivom na aerodromu Soekarno-Hatta, koji se nalazi nadomak Džakarte i najveći je aerodrom u Indoneziji. Kao ključne sirovine koristiće se otpadni materijal iz proizvodnje palminog ulja, kao i iskorišćeno jestivo ulje prikupljeno na lokalnom nivou. Pored toga što se na ovaj način smanjuje količina otpada, projekat podstiče cirkularnu ekonomiju, jer materijali koji bi se inače bacili sada dobijaju novu vrednost.
Pročitajte još:
- Evropska komisija uvodi oznaku CO2 za putovanja avionom
- Alternativna goriva – put EU ka klimatskoj neutralnosti
- Koliko avio-kompanije kasne u prelazu na ekološka goriva?
Kompanija realizuje sličan projekat u Kazahstanu, dok je u Sjedinjenim Državama potpisan licencni ugovor sa kompanijom iz Luizijane za pokretanje postrojenja koje bi moglo godišnje da proizvede čak 450 miliona litara SAF-a. Planirano je da ovo postrojenje bude operativno 2028. godine.
Prema poslednjim podacima koje je objavio Platts, cena održivog avionskog goriva u Jugoistočnoj Aziji iznosi nešto više od 1.800 dolara po toni.
Nedavna analiza 77 avio-kompanija, od strane organizacije Transport & Environment (T&E) pokazuje da samo 10 njih aktivno traži održive alternative, poput e-kerozina i biogoriva dobijenih iz otpada. Preostale kompanije ili ne razmatraju SAF kao mogućnost, ili koriste pogrešnu vrstu, ili ga koriste premalo. Zapravo, kako izveštaj naglašava, svet je daleko od širokog prihvatanja SAF-a. U 2023, avio-kompanije su upotrebile samo 2,6 miliona barela SAF-a u poređenju sa više od 1,6 milijardi barela običnog kerozina, što predstavlja manje od 0,15 odsto ukupne potrošnje goriva.
Energetski portal