Home Blog Page 72

Najavljene mere za zaštitu domaće proizvodnje mleka

Foto-ilustracija: Unsplash (harry-dona)

Ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede prof. dr Dragan Glamočić održao je sastanak sa predstavnicima najvećih mlekara u Srbiji radi jačanja partnerstva i sistemskog unapređenja sektora mlekarstva. Na sastanku su učestvovali predstavnici kompanija „Imlek“, „Mlekara Ub“, „Somboled“, „Mlekara Šabac“, „Megle“, „Mlekara Lazar“ i „Milk haus“, saopšteno je na sajtu Vlade.

Razmotreni su problemi viškova mleka i smanjenog kvaliteta zbog prisustva aflatoksina, što je uticalo na mogućnost izvoza. U narednom periodu najavljeno je da će biti preduzete mere za poboljšanje kvaliteta kroz pravovremene tretmane u biljnoj proizvodnji, a značajnu ulogu će imati upotreba dronova za tretiranje kukuruza fungicidima, pri čemu će Ministarstvo obezbediti podsticaje i kredite za nabavku dronova.

Povodom zastoja u otkupu mleka, potvrđeno je da se u „Mlekari Ub“ radi o privremenom zastoju zbog ranije zakazanog remonta, a normalizacija otkupa očekuje se početkom naredne sedmice.

Pročitajte još:

Jedna od tema bila je i zabrana izdavanja novih dozvola za uvoz mleka, mlečnih proizvoda i proizvoda na bazi palminog ulja, s ciljem zaštite domaće proizvodnje. Takođe, najavljeno je donošenje uredbe o jasnijem deklarisanju proizvoda koji sadrže palmino ulje, koja bi trebalo da stupi na snagu u narednih mesec dana.

U planu su i izmene Zakona o poljoprivredi koje će propisati obavezne rokove plaćanja za kvarljive proizvode, kao i mere za kontrolu i ograničavanje trgovačkih marži na mleko i mlečne proizvode.

Kako se navodi, dogovoreno je i formiranje radne grupe koja će pratiti realizaciju dogovorenih mera i raditi na daljem unapređenju sektora, uz stalnu komunikaciju između Ministarstva, proizvođača i prerađivača.

Energetski portal

Revitalizacija RHE „Bajina Bašta“ napreduje po planu

Foto-ilustracija: Unsplash (Dan Meyers)

Članovi Nadzornog odbora Elektroprivrede Srbije (EPS) obišli su radove na drugoj fazi revitalizacije reverzibilne hidroelektrane „Bajina Bašta“, jednog od najvažnijih postrojenja domaćeg energetskog sistema. Tokom obilaska, uverili su se da projekat teče u skladu sa planiranom dinamikom – završena je demontaža postojeće opreme i trenutno se sprovode ispitivanja novih komponenti,navodi se u saopštenju EPS-a.

Predsednik Nadzornog odbora EPS-a Oluf Ulset istakao je značaj RHE „Bajina Bašta“ kao „zlatne rezerve“ elektroenergetskog sistema Srbije, naglašavajući da će modernizacija omogućiti produženje radnog veka hidroelektrane za više decenija i dodatno unaprediti njenu efikasnost.

Osim revitalizovanog agregata, članovi Nadzornog odbora obišli su i centralnu komandnu salu, branu, kao i postrojenja obnovljene hidroelektrane „Bajina Bašta“.

Pročitajte još:

Dejan Ostojić, član Nadzornog odbora, ocenio je da je revitalizacija RHE „Bajina Bašta“ trenutno najznačajniji projekat u obnovi EPS-ovih hidroelektrana. Istakao je da su rezultati nakon modernizacije prvog agregata vidljivi kroz značajno povećanje efikasnosti, izražavajući uverenje da će i drugi agregat biti uspešno obnovljen. Ostojić je dodao da će stečena iskustva biti dragocena za buduće projekte revitalizacije hidroelektrana „Vrla“, „Potpeć“, „Bistrica“, kao i „Đerdap 2“, te za izgradnju nove reverzibilne hidroelektrane „Bistrica“.

Kako smo ranije navodili, projekat je podeljen u tri segmenta:

Prvi obuhvata radove na pumpi-turbini i motor-generatoru u saradnji sa japanskom kompanijom „Toshiba”, drugi deo, koji obuhvata revitalizaciju sistema upravljanja i električnih zaštita, vodiće stručnjaci Instituta „Mihailo Pupin”, dok će treći segment, revitalizacija sistema pobude, biti u nadležnosti Instituta „Nikola Tesla”.

Energetski portal

Veliki planovi za baterije u Evropi – da li će se ostvariti?

Foto-ilustracija: Unsplash (kumpan-electric) - baterijskih ćelija

Zbog ključne uloge baterija, posebno u automobilskoj industriji, mnoge kompanije nastoje da započnu proizvodnju u Evropi. Najavljeni kapaciteti proizvodnje do 2030. godine prelaze dva teravat-sata godišnje. Ipak, prognoza Fraunhofer Instituta za sistemska i inovaciona istraživanja (ISI) ukazuje da ti kapaciteti premašuju stvarnu potražnju.

Prethodne godine su pokazale da je realizacija svih najavljenih projekata vrlo malo verovatna, pa je pomenuti Institut razvio metodologiju kojom se procenjuje verovatnoća realizacije najava o proizvodnji baterija i vrednuje rizik povezan sa tim projektima.

Rastuća potražnja za baterijama, pre svega iz sektora mobilnosti (npr. električna vozila), dovela je do značajnog povećanja potrebnih proizvodnih količina. Evropa, najviše zbog razvijene automobilske industrije, nalazi se pred velikom ekspanzijom kapaciteta za proizvodnju baterija. Trenutno, njen udeo u globalnim proizvodnim kapacitetima iznosi svega oko 10 odsto, dok evropska potražnja za baterijama čini čak 25 odsto svetske tražnje. Zbog toga je evropsko tržište u velikoj meri zavisno od uvoza baterijskih ćelija, posebno iz Kine.

Odustajanje od planova

S obzirom na procenjenu evropsku potražnju, koja bi do 2030. godine mogla iznositi između 800 i 1.300 GWh, najavljenih dva teravat-sata proizvodnih kapaciteta bi predstavljalo značajan višak.

„Jedan od razloga je što se tržište elektromobilnosti razvija sporije nego što se očekivalo. Pored toga, sve veći višak kapaciteta u Aziji dovodi do daljeg pada cena baterijskih ćelija. Početne teškoće prvih evropskih proizvodnih pogona dodatno su narušile optimizam i dovele do toga da su brojni najavljeni projekti već povučeni”, navode iz ISI-a.

Pročitajte još:

Ističu da i pored brojnih izazova Evropa može biti konkurentna zahvaljujući političkim inicijativama poput nove Uredbe o baterijama (koja uključuje obavezu objavljivanja ugljeničnog otiska i propise o reciklaži baterija).

Trenutno su odloženi ili u potpunosti neuspešni projekti proizvodnje baterijskih ćelija u Evropi procenjuju na ukupno više od 700 GWh kapaciteta. Samo u Nemačkoj ti projekti dosežu oko 240 GWh. U Švedskoj je otkazano ili dovedeno u pitanje ukupno 110 GWh kapaciteta. U Rumuniji, Norveškoj i Velikoj Britaniji otkazani su projekti ukupnog kapaciteta do 30 GW, najčešće zbog slabe finansijske podrške ili nedovoljno razvijenog tržišta. Otkazane projekte imaju i Slovačka i Finska.

U studiji se navodi da će evropska proizvodnja baterija najverovatnije znatno zaostajati za najavama. Rezultati pokazuju da će se verovatno realizovati samo između 54 odsto i 75 odsto najavljenih kapaciteta, što bi do 2030. iznosilo između 1,2 i 1,7 TWh godišnje.

Kada se u obzir uzmu očekivana kašnjenja u izgradnji pogona, kao i niži proizvodni učinak zbog otpada u proizvodnji i ograničene iskorišćenosti kapaciteta, realan izlaz iz fabrika do 2030. procenjuje se na svega 0,8 do 1,1 TWh godišnje. Uprkos brojnim izazovima, studija ukazuje na smanjenje evropske zavisnosti od uvoza baterijskih ćelija.

Energetski portal

Berane primer gradovima na severu Crne Gore

Foto-ilustracija: Unsplash (patrick-federi)

Crna Gora još uvek ne poseduje fabriku za preradu fekalnog mulja iz kolektora, odnosno prečićivača otpadnih voda na njenoj, pa se prema zakonskom rešenju kao ekološki prihvatljiv, mulj koristi u razne svrhe, kao što je kultivisanje i prekrivanje privremenih odlagališta otpada i drugih zemljanih površina.

U Crnoj Gori nema mnogo gradova koji imaju izgrađene savremene kolektore, a na severu takvo postrojenje ima za sada jedino Berane.

Rukovodilac postrojenja za prečičćavanje otpadnih fekalnih voda Vuko Todorović, objasnio je za Portal RTCG da je obrada mulja kao i upotreba obrađenog mulja regulisana članom 74 zakona u toj oblasti kojim je predviđeno da se obrada mulja vrši biološkom, hemijskom i termičkom obradom, skladištenjem koje nije kraće od šest meseci, ili bilo kojim drugim postupkom kojim se smanjuje njegova podložnost fermentaciji i mineralizaciji, i otklanja opasnost po zdravlje ljudi i životnu sredinu.

„Zakon je tu potpuno jasan kada u tom članu kaže da se obrađeni mulj iz stava jedan ovog člana zakona može koristiti u poljoprivredi, pod uslovom da je namena upotrebe obrađenog mulja ishrana bilja i da je registrovan kao sredstvo za ishranu bilja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje upotreba sredstava za ishranu bilja“ – navodi Todorović.

On ističe dalje da se mulj prema tom članu može koristiti i na zelenim površinama i parkovima, za upotrebu rekultivacije zemljišta, uključujući pošumljavanje, na deponijama kao završni prekrivni sloj, za potrebe dovođenja zemljišta za posebne namene, a na osnovu planova o upravljanju otpadom i propisa o uređenju prostora. Takođe se, zakon je regulisao, može koristiti za potrebe za povrat energije spaljivanjem, kao i za sanaciju neuređenih odlagališta otpada…

„Mi se strogo pridržavamo ovih zakonskih regulativa i na taj način oslobađamo od fekalnog mulja iz postrojenja u Beranama“ – kaže Todrorović.

Ovaj grad, za sada jedini na severu, prečićivač otpadnih fekalnih voda dobio je kroz međunarodni projekat pod nazivom „Izgradnja postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda i kanalizacione mreže i unapređenje vodosnabdevanja u Opštini Berane” pre više godina i jedini je u slivu reke Lim u Crnoj Gori koji je regulisao taj problem.

Pročitajte još:

Uz ocenu da postrojenje besprekorno funkcioniše Todorović sa ponosom ističe da je zagađenje vode reke Lim svedeno na nultu tačku.

„Na ovaj način mi smo ne samo zaštitili Lim ispod Berana, već doprineli i smanjenju zagađenja ukupnog crnomorskog sliva. Berane je jedini grad na severu koji ima ovakvo postrojenje, i jedini grad na Limu, na njegovom toku kroz Crnu Goru, koji je izgradio prečišćivač“ – kazao je Todorović.

Kolektor na teritoriji ovog grada i prigradskih naselja, obuhvatio je kanalizacionu mrežu u dužini od čak dvadeset i jedan kilometar. Na području Berana do tada je postojalo mnoštvo takozvanih kanala iz kojih su se fekalije izlivale direktno u reku Lim, i to je bio višedecenijski problem sa kojim se suočavalo lokalno stanovništvo. U zvaničnim dokumetima Evropske komisije je zapisano da se radi o investiciji vredanoj 13,2 miliona evra, od čega su bespovratna sredstva Evropske unije iznosila 8,3 miliona evra, dok je ostatak sredstava izdvajala Crna Gora u vidu nacionalnog kofinansiranja.

„Za građane Berana period izgradnje nove kanalizacione mreže u gradu bio je naporan zbog raskopanih ulica, ali zato sada možemo biti ponosni na to koliki je posao i kakvog međunarodnog značaja, u smislu zaštite životne sredine i zdravlja građana, odrađen u našem gradu“ – rekao je Todorović.

Podsetio je na činjenicu da je kroz ovaj projekat postavljeno preko dvadeset kilometara potpuno nove kanalizacione mreže.

„Kroz ovaj međunardoni projekat omogućeno je i da Berane dobije novu takozvanu pumpnu stanicu, zatim rekonstrukciju starog rezervoara za vodu na brdu Jasikovac, kao i izgradnju još jednog novog rezervoara, i to većeg kapaciteta. Takođe je rekonstruisana prekidna stanica na gradskom vodovodu u mestu Selače, kao i izgrađena hlorna stanica na dapsićko-poličkom vodovodu. I sve je to na najsavremeniji način automatizovano“ – kaže Todorović.

Ipak, kruna čitavog projekta je prečićivač otpadnih voda, koji je izgrađen na izlazu iz grada, u Mesnoj zajednici Beranselo, i koji ima trenutni kapacitet za prečišćavanje otpadnih voda predviđen za dvadeset hiljada stanovnika.

„Sada imamo tri bazena, ali je ostavljena mogućnost da se doradi još jedan bazen, pa da se kapaciet prečišćivača poveća na trideset hiljada stanovnika. To su takozvani sekvecioni biološki reaktori. Iz njih u reku Lim odlazi potpuno prečišćena voda“ – kaže Todorović.

Prema njegovim rečima, sve se radi uz strogi nadzor Uprave za vode, kojima se redovno dostaljaju uzorci, a svi dosadašnji nalazi su dobri. Srednja količina dotoka fekalnih voda u prečišćivač iznosi 190 kubika na sat, a nakon prečišćavanja, u bazenima ostaje samo mulj, koji se za sada koristi na načine kako je objasnio rukovodilac postrojenja za prečišćavanje u Beranama.

Izvor: RTCG

Kolaps energetskog sistema celog poluostrva – nestanak struje paralisao Španiju i Portugal

Foto-ilustracija: Unsplash (ehmitrich)

Tokom jučerašnjeg dana, 28. aprila u 12.30 po lokalnom vremenu, Španija i Portugal pogođeni su jednim od najmasovnijih nestanaka struje u poslednjim decenijama, ostavljajući milione ljudi bez električne energije, vode, interneta, i u vanrednom stanju koje je proglasilo Ministarstvo unutrašnjih poslova. Došlo je do potpunog kolapsa koji je zaustavio javni prevoz, blokirao aerodrome, prekinuo mnoge usluge, metroe, liftove i izazvao haos širom Pirinejskog poluostrva. Iako je dobar deo snabdevanja električnom energijom vraćen, saobraćaj pušten do jutra, uzrok ovog velikog ispada i dalje ostaje nejasan, iako su operateri negirali mogućnost sajber napada ili sabotaže. 

Posledice u svakodnevnom životu

Foto-ilustracija: Unsplash (ehmitrich)

U oba društva, koja su visoko zavisna od digitalne infrastrukture, posledice su bile momentalne i drastične. Metro sistemi u Madridu, Barseloni, Lisabonu i Portu su stali, slično situaciji koja je nedavno zadesila Čile, ostavljajući putnike zaglavljene u tunelima. Na stotine vozova je obustavljeno, uključujući brze linije između Madrida i Barselone. Ulice su bile u haosu zbog nefunkcionalnih semafora, a aerodromi poput lisabonskog i madridskog potpuno su obustavili rad.

Pročitajte još:

Bolnice su radile na rezervnim generatorima, ali su mnogi zahvati morali biti otkazani. Vodosnabdevanje, preciznije nedostatak vode kao i interneta dodatno je otežavalo situaciju u zdravstvenim ustanovama i domovima građana. Vlasti su apelovale na građane da ne zovu hitnu pomoć osim u slučaju prave nužde, kako se linije ne bi preopteretile. Osim toga, policija je preplavila ulice, s obzirom da se prilikom opšteg nestanka struje, bezbednosni rizik povećava, kako u saobraćaju tako i od krivičnih dela.

Nestanak struje pogodio je i desetine hiljada turista, koji su se zatekli u regionu. Aerodromi su otkazali ili odložili stotine letova. Iako putnici nisu imali pravo na novčanu kompenzaciju (jer je reč o vanrednoj situaciji), aviokompanije su bile dužne da obezbede obroke i, po potrebi, privremeni smeštaj, kako prenose svetski mediji.

Iako su osnovne funkcije sistema većinom obnovljene danas, nakon što je Portugal praktično u celini bio u mraku, a u Španiji se radilo o veoma širokom području, uključujući Madrid, Barselonu, Valensiju i mnoge druge gradove – ostaje pitanje kako je do ovako velikog i simultanog ispada moglo doći u dva međusobno povezana, ali tehnički stabilna elektroenergetska sistema.

Energetski portal

EU podržava firme koje žele da ulažu u zelene projekte na Zapadnom Balkanu

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Evropska komisija raspisala je poziv namenjen privatnim firmama da iskažu zainteresovanost za ulaganje u projekte koji mogu doprineti zelenom razvoju Zapadnog Balkana.

Poziv je upućen firmama iz Evropske unije, Evropskog ekonomskog prostora (EEA) i sa Zapadnog Balkana, a fokusiran je na projekte sa pozitivnim ekološkim učinkom – poput ulaganja u obnovljive izvore energije, kritične sirovine, digitalnu tranziciju, održivi turizam i druge.

Cilj ovog poziva je da se identifikuju potencijalni projekti koje bi Evropska komisija mogla da podrži putem svojih tehničkih, političkih i finansijskih instrumenata.

Važno je naglasiti da poziv ne garantuje direktnu finansijsku podršku. On pre svega predstavlja mehanizam za uspostavljanje kontakta sa EU i međunarodnim finansijskim institucijama koje bi mogle biti uključene u dalji razvoj i finansiranje projekata.

Pročitajte još:

Minimalna vrednost investicionog projekta iznosi 10 miliona evra, a promotori projekata moraju obezbediti najmanje 15 odsto sopstvenih sredstava. Prijavu mogu podneti firme koje imaju važeći PDV broj i čije sedište je u EU, EEA ili na Zapadnom Balkanu.

Podršku mogu dobiti i projekti koji se realizuju kroz javno-privatna partnerstva, pod uslovom da je nosilac projekta privatna firma. Učesnici su obavezni da prikažu finansijsku konstrukciju projekta, a preporučuje se i dostavljanje informacija o postojećim ugovorima o otkupu (offtake agreement).

Kako je navedeno, ovaj poziv predstavlja značajnu priliku za kompanije koje razvijaju velike investicione projekte koji uključuju zeleni aspekt i žele da se pozicioniraju kao partneri u ekološkoj transformaciji regiona uz podršku Evropske unije.

Energetski portal

Zavod za zaštitu prirode poziva na akciju čišćenja Bajfordove šume povodom obeležavanja 77. rođendana

Foto: Bojan Džodan

Zavod za zaštitu prirode Srbije ove godine obeležava 77 godina postojanja – osnovan je 30. aprila 1948. godine, kada je institucija posvećena očuvanju prirodnih vrednosti naše zemlje prvi put započela sa radom.

U saradnji sa Ministarstvom zaštite životne sredine i JKP „Zelenilo-Beograd”, ovogodišnji rođendan Zavod će proslaviti u zajedničkoj akciji čišćenja Bajfordova šume koje je zakazano za sredu, 30. Aprila u 12. časova. Mesto okupljanja je zgrada „Zelenilo Beograd” preko puta Sportskog centra „Banjica”.

Bajfordova šuma, iako veštački podignuta u urbanim uslovima Beograda, danas predstavlja važan prirodni ambijent. U svom sastavu čuva ostatke prirodnih klimatogenih i oroklimatogenih mešovitih listopadnih šuma karakterističnih za centralni i istočni Balkan. Nakon seče autohtone šume, prostor se koristio za poljoprivredu, a već od 1948. do 1950. godine pokrenute su dobrovoljne akcije pošumljavanja, koje su stvorile osnovu današnje šume. Danas je Bajfordova šuma zaštićena kao Spomenik prirode sa režimom zaštite trećeg stepena.

Obeležavanje Dana Zavoda predstavlja ne samo podsećanje na bogatu tradiciju dužu od sedam decenija, već i poziv građanima na zajedničku odgovornost u očuvanju prirode Srbije. U vreme kada su izazovi zaštite životne sredine sve veći, Zavod ostaje ključni nosilac institucionalne zaštite prirode, posvećen očuvanju prirodnih vrednosti za sadašnje i buduće generacije.

Pročitajte još:

U poslednjim godinama, Zavod za zaštitu prirode Srbije ostvario je niz značajnih rezultata koji potvrđuju njegovu ključnu ulogu u očuvanju prirodnog bogatstva naše zemlje. Zahvaljujući posvećenom radu stručnjaka, površina zaštićenih prirodnih područja u Srbiji povećana je na više od 10 odsto ukupne teritorije. Paralelno s tim, unapređen je zakonodavni i institucionalni okvir za zaštitu prirode, čime su stvoreni bolji uslovi za efikasno praćenje i očuvanje biodiverziteta. Zavod je takođe uložio napore u jačanje svesti građana o važnosti očuvanja prirodnog nasleđa, kroz različite obrazovne programe i promotivne aktivnosti.

Posebno se ističe uspostavljanje ekološke mreže Republike Srbije, kao i razvoj mobilne aplikacije „Terenska”, namenjene prikupljanju podataka sa terena. Uz to, nastavljena je i tradicija objavljivanja Crvenih knjiga, monografija i raznovrsnog edukativnog materijala, posebno prilagođenog najmlađima, čime Zavod dodatno doprinosi podizanju ekološke pismenosti u društvu.

Kako se navodi u saopštenju Zavoda, plan je da do 2027. godine čak 13 odsto teritorije Srbije bude pod formalnom zaštitom, a ukupno 30 odsto uključenih u ekološku mrežu.

Energetski portal

U Somboru otvoren Arhus centar za informisanje građana o životnoj sredini

Foto-ilustracija: Freepik (atlascompany)

U Somboru je otvoren Arhus centar gde će građani moći da se informišu o pitanjima zaštite životne sredine, da učestvuju u donošenju odluka i da dobiju pomoć u ostvarivanju prava pred institucijama u toj oblasti.

U centru će biti organizovane javne rasprave, edukacije i savetovanja, sa ciljem veće dostupnosti informacija i aktivnijeg učešća građana u procesima odlučivanja, saopšteno je iz tog centra.

Otvaranjem Arhus centra Sombor se pridružio mreži gradova u Srbiji koji aktivno rade na primeni načela Arhuske konvencije, međunarodnog sporazuma koji građanima garantuje pravo na informisanost, učešće u procesima odlučivanja i pravnu zaštitu u pitanjima koja se tiču životne sredine.

Inicijativa za otvaranje Arhus centra Sombor sprovedena je kroz podršku Misije OEBS-a u Srbiji i saradnju sa Ministarstvom zaštite životne sredine, CBC klasterom Sombor i Arhus centrom Novi Sad.

Na otvaranju centra u petak v.d. šefa Misije OEBS-a u Srbiji Karolina Hidea se osvrnula na postignute rezultate u primeni Arhuske konvencije, ali i ukazala na postojanje prostora za dalji napredak.

Pročitajte još:

Menadžerka Arhus centra Novi Sad Darija Šajin je izjavila da grad Sombor, sa svojom bogatom prirodnom baštinom, zaslužuje zajedničku brigu i odgovornost i pozvala sve građane, organizacije i institucije da se uključe u rad Arhus centra, kao partneri u stvaranju zdravije i pravednije sredine za buduće generacije.

U ime inicijatora otvaranja Arhus centra Sombor, direktor Klastera CBC Predrag Sušić rekao je da je otvaranje centra rezultat zajedničkih napora usmerenih ka jačanju prava građana i podizanju svesti o značaju zaštite životne sredine.

Saradnica Arhus centra Sombor Jelena Ilić istakla je da će centar biti adresa za sve građane koji svojim pitanjem, predlogom ili inicijativom žele da doprinesu zaštiti svoje sredine, ukazujući na sve izraženiju potrebu za građanskim angažovanjem.

„Arhus centar Sombor biće mesto gde informacije nisu privilegija, već pravo; gde će procesi odlučivanja postajati otvoreniji, a pravda dostupna kao zajednički cilj kojem težimo”, istakla je Ilić.

Ona je dodala da Arhus centar neće biti samo simbol, već aktivno mesto okupljanja, saradnje i izgradnje poverenja među građanima, institucijama i donosiocima odluka.

Izvor: Beta

Samit u Londonu i podeljene vizije: stabilnost ili zelena budućnost

Foto-ilustracija: Unsplash (david-thielen)

Samit o energetskoj bezbednosti, koji su zajedno organizovali Međunarodna agencija za energiju (IEA) i Vlada Ujedinjenog Kraljevstva, održan je nedavno u Londonu. Dvodnevni skup okupio je predstavnike iz 60 država, preko 50 vodećih energetskih kompanija, kao i međunarodne organizacije i civilno društvo. Glavne teme bile su jačanje međunarodne saradnje, diversifikacija energetskih izvora, otpornost energetskih sistema i pravična tranzicija ka čistim tehnologijama, kako se navodi na sajtu IEA.

Ipak, samit je, kako navode svetski mediji, otkrio i duboke podele u pristupu budućem snabdevanju energijom. Osim geopolitičkih tenzija  i sukoba, i to upravo u oblastima bogatim energentima, na snazi su i američke trgovinske mere. 

Kao i do sada, na strani koja čvrsto veruje u energetsku tranziciju, obnovljive izvore energije i smanjenje energetske zavisnosti, bile su evropske države, uključujući Veliku Britaniju gde je samit i održan.

Pročitajte još:

Usled kompleksne globalne situacije, Sjedinjene Američke Države izrazile su snažno protivljenje politikama koje favorizuju obnovljive izvore energije. Za predstavnike SAD-a težnje ka ograničavanju fosilnih goriva čine se “štetnim” za globalni energetski sistem. Osim toga, veliki igrači na polju energetike – Kina, Saudijska Arabija i Rusija samit su u potpunosti bojkotovale.

Brzina kojom se odvija tranzicija je takođe jedna od prepreka u dijalogu. Organizacija zemalja izvoznica nafte (OPEC) pozdravila je fokus samita na bezbednost snabdevanja, ali je oštro kritikovala ciljeve postizanja nulte emisije ugljen-dioksida, nazivajući ih nerealnim i neodgovarajućim u kontekstu globalne ekonomske pristupačnosti.

U vrlo složenom trenutku za svet, rasprave u Londonu pokazale su koliko je globalni dogovor o energetici daleko od postignutog — dok jedni zahtevaju da se što pre izvrši dekarbonizacija, pređe na čistu energiju i anuliraju emisije, drugi zahtevaju nastavak starog poretka i energetsku stabilnost kroz fosilna goriva.

Energetski portal

Avio-sektor EU gotovo dostigao nivo emisija pre pandemije – Kako smanjiti zagađenje?

Photo-illustration: Pixabay

Pandemija COVID-19 dovela je do smanjenog kretanja ljudi, što je rezultiralo značajnim padom emisija u avio-sektoru. Međutim, najnoviji podaci pokazuju da su emisije u 2024. godini gotovo dostigle nivoe pre pandemije i pored napora dekarbonizacije ovog sektora. Štaviše, avio-kompanije i dalje ne plaćaju pravi trošak za zagađenje koje proizvode.

Organizacija Transport & Environment (T&E), za smanjenje emisija potrebno je da se proširi ključno evropsko zakonodavstvo. Na taj način, istovremeno bi se otvorila mogućnost mobilizacije milijardi evra za zelenu tranziciju.

Precizniji brojevi pokazuju da je u 2024. godini ovaj evropski sektor postigao 96 odsto broja letova i 98 odsto emisija u odnosu na 2019. godinu. Reč je o ukupno 8,4 miliona letova, što je dovelo do emitovanja 187,6 miliona tona CO2.

Kada je reč o odgovornosti za zagađenje, postoji značajan propust. Naime, avio-kompanije plaćaju emisije samo za letove unutar Evropskog ekonomskog prostora (EEA), Ujedinjenog Kraljevstva i Švajcarske. Upravo letovi koji se odvijaju na drugim relacijama, predstavljaju najveće zagađivače, a oni su izuzeti od ovog sistema.

Pročitajte još:

Da je proširenje sistema trgovine emisijama Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva na sve letove bilo primenjeno tokom 2024. godine, procenjuje se da bi to moglo doneti dodatnih 7,5 milijardi evra. Ova sredstva bila bi značajna za investicije u razvoj zelenih tehnologija, poput održivih avio-goriva ili električnih i vodoničnih aviona.

Avio-kompanije, međutim, i dalje promovišu globalni sistem kompenzacije emisija pod nazivom CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), koji omogućava kompenzaciju emisija kroz kupovinu kredita za smanjenje emisija na globalnom nivou. Ovaj sistem naplaćuje emisije mnogo manje nego prošireni EU sistem trgovine emisijama (EU ETS). Prema T&E, oslanjanje na CORSIA nije dobra opcija, ni sa ekološkog ni sa finansijskog aspekta. Umesto toga, proširenje EU ETS na sve letove predstavlja najbolju opciju za evropske ekonomije.

Evropski avio-sektor i dalje nije u potpunosti preuzeo odgovornost za svoje emisije, zaključak je najnovije analize organizacija T&E.

Energetski portal

Kina razvija novu strategiju: Električna vozila kao standard do 2035.

Foto-ilustracija: Pixabay (andreas160578)

Ministarstvo saobraćaja Narodne Republike Kine, u saradnji sa devet drugih vladinih odeljenja, objavilo je novi cirkularni dokument kojim postavlja cilj da potpuno električna vozila postanu dominantan izbor u prodaji novih automobila do 2035. godine.

U cilju ubrzanja zelene tranzicije, Kina će dodatno promovisati upotrebu vozila na alternativna goriva, ekološki prihvatljivih brodova i aviona, kao i uvođenje zelenih i nisko-karbonskih rešenja u oblasti poštanskih i brzih dostava.

U dokumentu se takođe ističe odlučnost zemlje da sprovede široku primenu ekološki prihvatljivih teških kamiona, kao i da uspostavi efikasan sistem snabdevanja zelenim gorivima za potrebe transportnog sektora do iste godine.

Kako bi podržala ovu transformaciju, zemlja planira povećanje finansijske pomoći kroz različite mehanizme, uključujući specijalne obveznice lokalnih samouprava, zelene zajmove i emisije zelenih obveznica.

Pročitajte još:

Dublja integracija transportne i energetske infrastrukture

Kina je najavila ambiciozan plan za transformaciju svog transportnog sektora, sa ciljem da do 2035. godine uspostavi savremen energetski sistem zasnovan na čistim i niskougljeničnim izvorima energije, tehnološkim inovacijama i pametnim, održivim praksama. Kako je saopštilo Ministarstvo saobraćaja, ova strategija predstavlja ključni korak ka dubljoj integraciji transportne i energetske infrastrukture.

Poseban fokus biće stavljen na razvoj i korišćenje čiste energije duž i u blizini ključne transportne infrastrukture – uključujući železnice, auto-puteve i morske luke.

U srednjoročnom periodu, do 2027. godine, planirano je formiranje koordinisanog mehanizma razvoja između sektora, čime će se postaviti temelji za dalje reforme. Očekuje se da će električna energija činiti najmanje 10 odsto finalne potrošnje u transportu, dok će instalisani kapaciteti za proizvodnju nefosilne energije uz ključnu saobraćajnu infrastrukturu premašiti pet miliona kilovata.

U narednim koracima, Ministarstvo saobraćaja, u saradnji sa drugim odeljenjima, izradiće akcione planove, usmerene na sprovođenje pilot projekata, jačanje nadzora i evaluacije učinka. Sve ove mere, kako navode iz Ministartstva, deo su šire kineske strategije postizanja dugoročne ugljenične neutralnosti.

Energetski portal

Topola razvija Oplenačku eko-stazu

Foto-ilustracija: Unsplash (mad-visual)

Opštini Topola biće dodeljeno 10 miliona dinara za unapređenje turizma kroz projekat Oplenačka eko-staza. Sredstva su obezbeđena putem konkursa Ministarstva turizma i omladine za sufinansiranje turističkih projekata planiranih za realizaciju u 2025. godini.

Projekat predviđa izradu projektno-tehničke dokumentacije, postavljanje dve nadstrešnice koje će služiti kao stanice za električne bicikle, kao i nabavku, instalaciju i obezbeđenje bicikala sa potrebnim licencama i pratećom opremom. Pored toga, biće organizovan stručni nadzor nad izvođenjem radova kako bi se osigurala uspešna realizacija.

Cilj Oplenačke eko-staze jeste unapređenje turističke i sportsko-rekreativne ponude opštine, uz istovremeno jačanje svesti o značaju zaštite životne sredine.

Pročitajte još:

Šta su eko-staze i gde se nalaze najpoznatije u Srbiji?

Eko-staza je posebno uređena ruta za pešake, bicikliste ili različite edukativne ture kroz prirodna područja, uz minimalno narušavanje prirodnog ambijenta. Duž ovih staza obično su postavljene informativne table koje posetioce upoznaju sa biljnim i životinjskim vrstama, prirodnim fenomenima, istorijskim lokalitetima i značajnim pejzažima. U Srbiji postoji više poznatih eko-staza koje privlače ljubitelje prirode i aktivnog odmora. Na Fruškoj gori uređene su staze poput Zmajevca i Stražilova koje vode kroz Nacionalni park i omogućavaju upoznavanje sa bogatom florom i faunom ovog područja. Zlatibor nudi šumske staze oko Tornika i Ribničkog jezera, dok Tara, kroz staze poput Banjske stene i Predovog krsta, pruža spektakularne poglede na okolne predele. U Ovčarsko-kablarskoj klisuri uređene su pešačke i biciklističke staze koje prate tok Zapadne Morave, dok Deliblatska peščara, poznata kao Evropska Sahara, nudi jedinstvene rute kroz peščani pejzaž. Na Kopaoniku, iako prvenstveno po zimskom turizmu, tokom letnjih meseci uređene su staze za planinsko pešačenje kroz Nacionalni park. U Sokobanji takođe postoji popularna eko-staza Lepterija-Sokograd spaja prirodne lepote sa bogatom kulturno-istorijskom baštinom ovog kraja.

Energetski portal

Elektromobilnost u Srbiji – Planovi, izazovi i analize tržišta

Foto-ilustracija: Freepik

Nacionalni e-mobility klaster Privredne komore Srbije okuplja ključne aktere iz institucija, industrije, obrazovnog sektora, organizacija civilnog društva, kao i istraživačkih i tehničkih tela koja se bave električnim vozilima, baterijskim tehnologijama i održivom mobilnošću.

Mihailo Vesović, zamenik predsednika PKS, na otvaranju drugog satanka ovog klastera, rekao je da je cilj da pruže podršku prelaska industrije na rešenja e-mobilnosti.

Tom prilikom predstavljen je razvoj elektromobilnosti u Srbiji, kao i usaglašavanje domaćih praksi sa evropskim standardima, što ima za cilj razmenu znanja, podataka, analize percepcije tržišta, razvoja infrastrukture, ali i donošenja konkretnih predloga za dalji rad klastera i stvaranje institucionalnih i zakonskih uslova za ubrzanu tranziciju ka održivom saobraćaju u Srbiji, navodi se na sajtu PKS-a.

Prema rečima Filipa Mitrovića iz Privredne komore Srbije, uloga klastera je da objasni da e-mobilnost nisu samo električna vozila nego i prateća infrastruktura, stanice za punjenje i drugo. Kako je dodao, pažnja je usmerena na proširenje rada klastera na obnovljive izvore enegrgije, a takođe su važni i sistem skladištenja energije u baterijama, jer energija iz obnovljivih izvora nestane ako se ne potroši.

„Lice klastera je pobošljanje svega u vezi sa e-mobilnošću da bi kupci došli do pravih informacija i povezivanje privrede, akademske zajednice sa državnim institucijama kako bismo svi zajedničkim snagama prešli na novo poglavlje u razvoju ekonomije“, ukazuje Mitrović.

Pročitajte još:

Kako je navedeno na sajtu PKS-a, 2024. godine je na globalnom nivou prodato više od 30 miliona vozila koja mogu da se dopune – misli se na plugin vozila, hibride ili čisto električna vozila. U 2025. godini je za 30 odsto povećana prodaja vozila koja mogu da se dopune. Srbija ipak i dalje ne može da se pohvali velikom tražnjom za električnim vozilima, ali postoji trend rasta interesovanja.

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Dimitrije Milić iz agencije za istraživanje javnog mnjenja Lidington Research predstavio je rezultate ankete, prema kojima oko 15 odsto vozača u Srbiji želi da njihov sledeći automobil bude hibridni. Pored toga, anketa je pokazala da sudeći po aktuelnom sentimentu 1000 ispitanika, vlasnika vozila, mora da se radi na unapređenju informisanosti, povećanju poverenja u moderne tehnologije, unapređenju infrastrukture kada se radi o punjačima.

Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, predstavio je analizu tržišta Srbije. Tokom 2024. godine u Srbiji je registrovano 27.862 novih putničkih automobila, što je povećanje od 10 odsto u odnosu na prethodnu godinu. 

Predstavljen je plan za implementaciju AFIR direktive, kojom EU propisuje postavljanje DC punjača određene snage na svakih 60 kilometara, kao i interoperabilnost svih stanica, transparentne cene i kartično plaćanje.

Energetski portal

Potpisani ugovori o subvencijama za upravljanje zaštićenim prirodnim dobrima

Foto-ilustracija: Pixabay

Ugovore o dodeli subvencija za realizaciju programa upravljanja zaštićenim prirodnim dobrima od nacionalnog interesa potpisali su Sara Pavkov, ministarka zaštite životne sredine, i upravljači više zaštićenih područja.

Prema rečima ministarke, i u 2025. godini nastavlja se sa opredeljenjem sredstava u ove svrhe.

Pored toga, Ministarstvo zaštite životne sredine od 2023. godine, kroz konkurs za dodelu podsticaja za očuvanje i zaštitu biološke, predeone i geološke raznovrsnosti, pomaže lokalnim samoupravama da brinu o prirodi, navodi se na zvaničnoj stranici ovog Ministarstva.

Pročitajte još:

Nedavno je opština Irig, u delu Nacionalnog parka Fruška gora, izgradila pešačku stazu sa informacionim tablama i klupama za odmor.

Kako se navodi, u naselju Vrdnik, ispod Vrdničke kule, izgrađena je staza dužine pet kilometara, a opremljena je informacionim tablama sa podacima i zanimljivostima o Nacionalnom parku i predelu kroz koji prolazi staza.

Klupe su postavljene za odmor na mestima sa lepim pogledom.

U okviru ovog konkursa, do sada je 20 lokalnih samouprava sprovelo različite projekte koji su doprineli unapređenju područja pod zaštitom države.

Energetski portal

Strateški postavljeni solarni paneli ne smetaju poljoprivredi – Hrana i struja na jednoj parceli

Foto-ilustracija: Unsplash (michael-fortsch)

Umesto da biraju između uzgoja hrane i proizvodnje električne energije, poljoprivrednici bi mogli dobiti najbolje od oba potvrđuje novo istraživanje sa Univerziteta Mičigen Stejt.

Nije nužno celokupnu obradivu zemlju pretvoriti u solarne farme, već se paneli mogu strateški postaviti na delove njiva sa nižim prinosima, čime se čuva poljoprivredna proizvodnja, štedi voda i povećava finansijska sigurnost farmera. Takođe, paneli se mogu postaviti na specifičan način – podignuti na visinu ili u ređim redovima, i tako obezbediti više svetlosti za biljke, ali i generisati električna energija

Studija objavljena na sajtu Univerziteta Mičigen stejt koju je sproveo doktorant Džejk Stid, pomoću satelitskih snimaka i podataka o poslednjih 25 godina korišćenja zemljišta u Kaliforniji, analizira efekte kombinovanja solarnih panela i useva. Njegov rad otkriva da su farmeri koji su koristili deo svojih površina za solarne panele bili finansijski stabilniji po hektaru od onih koji su isključivo obrađivali zemlju ili je potpuno prenamenili u solarne elektrane.

Pročitajte još:

Stid i njegov tim koristili su prethodno objavljene podatke o rasporedu solarnih panela u Kaliforniji, uparene sa cenama useva, troškovima obrade i prihodima od prodaje struje, kako bi izračunali isplativost različitih modela korišćenja zemljišta. Prema rezultatima, kombinovani model se pokazao kao najstabilniji.

Umesto da poljoprivreda i solarna energija budu suprotstavljeni i odvojeni, istraživanje predlaže model saradnje — gde paneli i usevi postoje paralelno na istom zemljištu. U ovakvom modelu, manji broj hektara okupira se solarnim instalacijama, dok se većina i dalje koristi za sadnju. To omogućava farmerima da dodatno zarade prodajom električne energije, dok ujedno smanjuju troškove za vodu, đubrivo i opremu. Paneli pritom mogu smanjiti isparavanje i zaštititi tlo od ekstremnih vremenskih uslova.

U doba kada se poljoprivreda i energetski sektori suočavaju sa zajedničkim izazovima — od klimatskih nepogoda do rasta troškova — sinergija ova dva sektora može doneti novu vrednost.

Energetski portal

Naučnici iz „Vinče” dizajniraju multifunkcionalni filter za prečišćavanje otpadnih voda i proizvodnju vodonika

Foto: Projektni tim HYDIS
Foto: Projektni tim HYDIS

Zamislite papir koji pliva po otpadnoj vodi a koji u sebi sadrži bezopasne i prirodne čestice. Sunce aktivira ove čestice, a dole ispod filma dešava se čudo. Eliminišu se bakterije, razaraju pesticidi, boje i ostali zagađivači u vodi, a od svega toga nastaje vodonik, koji može da se koristi kao gorivo.

Ova inovativna ideja nalazi se u središtu istraživanja u okviru projekta HYDIS, koji finansira Fond za nauku Republike Srbije. Projekat okuplja naučnike sa Instituta za nuklearne nauke „Vinča”, Instituta za hemiju, tehnologiju i metalurgiju, Inovacionog centra Tehnološko-metalurškog fakulteta i Tehnološko-metalurškog fakulteta.

Tema zagađenja u Srbiji izuzetno je aktuelna, a projekat HYDIS osmišljen je kako bi dao doprinos rešavanju ovog problema. Cilj je unapređenje kvaliteta života kroz smanjenje zagađenja i korišćenje alternativnih izvora energije, poput vodonika. Istovremeno, problem infekcija i rezistencije mnogih sojeva bakterija na uobičajena antimikrobna sredstva zahteva nova rešenja. Korišćenje inovativnih materijala aktiviranih sunčevom svetlošću predstavlja značajan korak ka zdravijem životu građana i ekološki prihvatljivijem pristupu borbi protiv zagađenja.

U FOKUSU:

HYDIS projekat je fokusiran na razvoj nanomaterijala na bazi metalnih oksida i prirodnih organskih jedinjenja. Materijali poput titan-dioksida i cink-oksida, poznati po zaštiti kože od UV zračenja u kremama za sunčanje, u ovom istraživanju se aktiviraju sunčevom svetlošću kako bi se koristili za prečišćavanje otpadnih voda i u zimskim mesecima. U okviru projekta, ovi metalni oksidi kombinuju se sa prirodnim jedinjenjima izolovanim iz biljaka i stvara se materijal koji pod dejstvom sunčeve svetlosti uništava patogene mikroorganizme, razgrađuje organske zagađivače i proizvodi vodonik – energent budućnosti.

Krajnji cilj projekta je razvoj filtera za industrijsku primenu, koji će omogućiti prečišćavanje i dezinfekciju otpadnih voda jednostavnim izlaganjem sunčevoj svetlosti.

Naučni tim planira da patentira ovaj filter i ponudi ga industriji na korišćenje. Stavljanjem filtera u bazene sa otpadnom vodom dolazi do prečišćavanja i dezinfekcije samo upotrebom sunčeve svetlosti. S druge strane, tokom ovog procesa stvorio bi se vodonik koji se koristi kao gorivo.

Projektni tim HYDIS

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA