Home Blog Page 451

Plodno zemljište širom Srbije postaje građevinsko 

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Noah Buscher)

Opstanak poljoprivrednog zemljišta veliki je izazov s kojim se ukoštac hvataju stručnjaci širom sveta. Srbija ima tri i po miliona hektara obradivog zemljišta, koje se sve češće koristi za izgradnju industrijskih zona i stambenih kompleksa. Stručnjaci se tome protive, uz podsećanje da je hrana sve skuplja i da plodno zemljište treba imati isključivo poljoprivrednu namenu.

Na sedamdesetak kilometara od prestonice, u Sremskoj Mitrovici, oko stotinu hektara poljoprivrednog zemljišta pretvoreno je u građevinsko i industrijsko. 

“U periodu kada su se formirali i kad su se radili planski dokumenti i pretvaranje poljoprivrednog zemljišta morali tako da se urade, jer je tada nezaposlenost bila veoma velika, a novi proizvodni i radni kompleksi su otvarali nove mogućnosti za zapošljavanje radnika”, rekla je Mirjana Vlasut, direktor Javnog preduzeća za poslove urbanizma Sremske Mitrovice.

Kako bi sačuvali poljoprivredno zemljište, Šapčani su našli rešenje – 330 hektara, zemljišta nekadašnje fabrike ustupili su investitorima. A pre dve decenije, Grad je kupio 600 hektara od Društvenog preduzeća “Mačva”.

“Trenutno u ovoj zoni posluje oko 35 poslodavaca i ova zona je postala izuzetno atraktivna i za domaće i za strane investitore upravo zahvaljujući ulaganjima države i izgradnji novog auto-puta od Rume ka Šapcu, izgradnji novog mosta preko Save i brze saobraćajnice do Loznice”, rekao je Živan Bajić iz Gradskog veća za privredu Šapca.

Promene u domaćoj regulativi svedoče da se, posle skoka cena hrane na svetskom tržištu, i u Srbiji pažljivije analiziraju posledice stihijskog pretvaranja poljoprivrednog u građevinsko zemljište. Međutim, i dalje su evidentni propusti u upravljanju strateškim resursima.

“Imamo ogromne površine zemljišta koje su prešle na korišćenje u industrijske zone, to je približno 11.000 hektara samo u Vojvodini, a na nivou cele Republike Srbije u toku godine ode čitavih 20.000 hektara poljoprivrednog zemljišta za izgradnju raznih infrastrukturnih objekata”, naveo je Sima Stokić, građevinski konsultant.

Zemljište u Srbiji je svojevrsni pedološki muzej Evrope po različitim tipovima zemljišta, posebno tip černozem, koje je pogodno za ratarske kulture.

“Jasno je da mora da postoji urbanizam i industrijalizacija i da strateški položaj određuje gde će biti nešto pozicionirano, ali je pre prevođenja zemljišta u drugu namenu odnosno u poljoprivrednu, u neku drugu, potrebno raditi projektne procene. Da se pre promene namene zemljišta konsultuje stručna javnost i da oni budu na neki način donosioci odluke da li će to zemljište promeniti namenu”, navela je Marija Ćosić, profesorka Poljoprivrednog fakulteta.

U Grčkoj su na vreme shvatili da je kvalitetno i nezagađeno zemljište najskuplji prirodni resurs, pa su na manje plodnim oranicama dozvolili da investitori postavljaju solarne panele.

“Sve više kompanija dolazi iz inostranstva i Atine i kupuju zemljište u regionu Tesalije. Reč je o ravnici u kojoj ima mnogo sunčanih dana. Solarni paneli se montiraju na malim poljoprivrednim parcelama, obično na 10 ari, a ugovori traju do 25 godina”, rekao je Vasilios Karaulanis iz upravnog odbora Komore Magnezije u Grčkoj.

Zakoni ne mogu baš sve da urede, pa je tim pre od značaja da lokalne samouprave i građani zahtevaju da se za svaku značajniju investiciju napravi precizna analiza o tome šta lokalna zajednica dobija, a šta eventualno gubi.

Izvor: RTS

Aleksandrupolis kao novo čvorište energetske bezbednosti i autonomije Grčke i Jugoistočne Evrope

Foto: Blackwood Communications
Foto: Blackwood Communications

Na specijalnoj ceremoniji održanoj u starom skladištu lučke carine u Aleksandrupolisu je dat „signal za početak rada“ na izgradnji plutajuće jedinice za skladištenje i regasifikaciju (FSRU) tečnog prirodnog gasa (LNG) koja je u vlasništvu Gastrade SA. Premijer Grčke Kirijakos Micotakis (Kyriakos Mitsotakis) i premijer Bugarske Kiril Petkov potpisali su specijalnu simboličnu plaketu za pokretanje projekta, koji će postati novo energetsko čvorište i igraće ključnu ulogu ne samo u energetskoj bezbednosti i nezavisnosti Grčke, već i cele Jugoistočne Evrope, i odlučujuće će doprineti nesmetanoj energetskoj tranziciji i energetskom pluralizmu ovog izuzetno osetljivog regiona.

Događaju su prisustvovali i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, premijer Severne Makedonije Dimitar Kovačevski, ambasador SAD u Grčkoj Džefri Pajat (Geoffrey Pyatt), kao i predstavnici lokalne vlasti, među kojima i regionalni guverner Istočne Makedonije i Trakije, Hristos Metios (Christos Metios) i gradonačelnik Aleksandrupolisa Janis Zampukis (Giannis Zampoukis).

Svečanoj ceremoniji su takođe prisustvovali i akcionari Gastrade SA, među kojima osnivačica i predsednica Upravnog odbora Gastrade Elmina Kopeluzu (Elmina Copelouzou), izvršni direktor Gaslog Cyprus Investments Ltd Paolo Enoizi, predsednik DEPA Commercial Joanis Papadopulos (Ioannis Papadopoulos) i izvršni direktor kompanije Konstantinos Ksifaras (Konstantinos Xifaras), generalni direktor Bulgartransgaz EAD Vladimir Malinov, kao i izvršna direktorka DESFA Marija Rita Gali (Maria Rita Galli).

Izgradnja i rad Aleksandrupolis FSRU će ojačati stratešku ulogu Grčke kao energetskog čvorišta u širem regionu jugoistočne Evrope i ponudiće alternativne izvore i puteve snabdevanja gasom u regionu, povećavajući energetsku sigurnost snabdevanja i energetsku autonomiju, u periodu velikih izazova. Projekat će takođe učiniti Aleksandrupolis energetskom kapijom celog regiona jugoistočne Evrope, naglašavajući strateški značaj grada i podstičući lokalnu ekonomiju i zapošljavanje.

FSRU, čiji je kapacitet 153.500 m3 (kubnih metara) LNG-a, biće povezan sa Nacionalnim sistemom za prenos prirodnog gasa (NNGTS) Grčke gasovodom dužine 28 km, kojim će se gasifikovani LNG prenositi na tržišta Grčke, Bugarske i šireg regiona (Rumunije, Srbije, severne Makedonija itd.), ali i sa perspektivom snabdevanja Ukrajine.

Očekuje se da će Aleksandrupolis FSRU biti u funkciji do kraja 2023. godine, a ugovoreni kapacitet regasifikacije je već dostigao do 60 odsto njegovog tehničkog kapaciteta od 5,5 milijardi kubnih metara godišnje. Napominje se da je Nezavisni sistem prirodnog gasa (INGS) Aleksandrupolisa uključen i finansiran Operativnim programom NSRF (dokument na nacionalnom nivou kojim se programiraju sredstva evropskih fondova) „Konkurentnost, preduzetništvo i inovacije 2014-2020“ (EPAnEK), sa iznosom javne potrošnje od 166,7 miliona evra. 

Gastrade je podneo Regulatornom organu za energetiku (RAE) Grčke još jedan zahtev za novu licencu za Nezavisni sistem prirodnog gasa (INGS), za projekat „Trakijski INGS“, koji će se takođe sastojati od Plutajuće jedinice za skladištenje i regasifikaciju (FSRU) i biće razvijen u blizini prve FSRU u Trakijskom moru, u priobalju Aleksandrupolisa.

Osnivačica i predsednica Upravnog odbora Gastrade Elmina Kopeluzu je izjavila: „Energetska mapa se menja. Sada ulazimo u završnu fazu implementacije FSRU Aleksandrupolis, važnog i inovativnog projekta za Grčku. U periodu velike nestabilnosti geopolitičkog i energetskog okruženja, Grčka ovim projektom pokazuje Evropi da može da odgovori čvrstim strateškim koracima na neizvesnost vremena i kroz rast ponudi rešenja od kojih svi mogu imati koristi. FSRU Aleksandrupolis otvara novu energetsku kapiju za Grčku i Jugoistočnu Evropu, koja dolazi u kritičnom trenutku da ispuni hitne nacionalne i evropske potrebe. Iz Aleksandrupolisa koji je snažno prihvatio ovaj projekat, učinili smo Grčku energetski referentnom tačkom u regionu, doprinoseći energetskoj bezbednosti i diversifikaciji izvora snabdevanja, uz dobrobit za milione građana u različitim zemljama“.

Potpredsednik i izvršni direktor Gastrade Konstantinos Sifnaios je naglasio da: „Strateška i ekonomska neophodnost, ali i značaj projekta LNG stanice Aleksandrupolis je više nego očigledan u novom energetskom okruženju. Ovim veoma važnim projektom koji je okupio zemlje iz okruženja, promovišući saradnju, solidarnost i na kraju mir u regionu, jačamo regionalnu energetsku sigurnost, energetsku likvidnost, sigurnost i dobrobit građana širom regiona Jugoistočne Evrope. Želimo da se zahvalimo našim akcionarima, koji su kamen temeljac ukupnog uspeha, kao i velikoj mreži organizacija i ljudi koji su doprineli pokretanju Aleksandrupolis LNG stanice i naravno centralne vlade i lično premijeru zemlje za nepokolebljivu i suštinsku podršku projektu. Aleksandrupolis je kapija a Bugarska karika u lancu snabdevanja ovog projekta na putu ka Srbiji i Rumuniji. Drugi FSRU, koji je prošlog četvrtka dobio licencu RAE, omogućiće dalje proširenje ovog lanca na Moldaviju i Ukrajinu. Sa ova dva projekta doprinećemo stvaranju pravog regionalnog energetskog čvorišta u regionu koje će ojačati ekonomiju, bezbednost i saradnju“.

Izvršni direktor Gaslog Cyprus Investments Ltd Paolo Enoizi je u ime kompanije rekao: „Svi u GasLog-u su izuzetno ponosni na naše učešće u projektu Aleksandropolis FSRU koje je danas počelo ovde u Aleksandrupolisu. Tragedija koja se trenutno dešava u Ukrajini je istakla važnost LNG-a ne samo kao goriva koje će omogućiti prelazak na svet sa nižim štetnim emisijama gasova, već i kao kritičnog elementa u planovima energetske bezbednosti mnogih zemalja. Takva sigurnost se postiže samo značajnim ulaganjem u infrastrukturu, koje danas u poređenju sa cenom i rokom isporuke ukazuje na dalekovidost osnivača Gastrade-a, Vlade Grčke i raznih akcionara koji su planirali ovu investiciju mnogo unapred. GasLog kao vodeći pomorski dobavljač LNG je doprineo ukupnoj specifikaciji FSRU, njegovim nacrtima i konačno njegovoj izgradnji i fizički će isporučiti FSRU na sidrištu u Aleksandrupolisu do kraja 2023. GasLog-ovi iskusni timovi na brodu i na kopnu će upravljati bezbednim i pouzdanim funkcionisanjem jedinice tokom narednih godina“.

Predsednik DEPA Commercial Joanis Papadopulos i izvršni direktor kompanije Konstantinos Ksifaras su u zajedničkoj izjavi naglasili: „LNG Terminal u Aleksandrupolisu, kao najveći energetski projekat u Grčkoj poslednjih godina, predstavlja stratešku investiciju koja će odlučujuće doprineti sigurnom snabdevanju naše zemlje prirodnim gasom. On jača geopolitičku poziciju i ulogu Grčke kao energetskog čvorišta u jugoistočnom Mediteranu, jer se ova investicija realizuje u trenutku kada je uloga LNG-a na tržištu prirodnog gasa već znatno uvećana. Uključenost DEPA Commercial-a u projekat potvrđuje njenu vodeću ulogu u našoj zemlji, pokazujući u praksi da je pokretačka snaga iza razvoja energetike u Grčkoj i jugoistočnoj Evropi“.

Generalni direktor Bulgartransgaz EAD Vladimir Malinov je primetio: „Značaj Nezavisnog sistema prirodnog gasa u Aleksandrupolisu kao nove energetske kapije je ključan za jugoistočnu Evropu. Terminal će obezbediti neophodne dodatne količine prirodnog gasa, nudeći pristup proizvođačima iz celog sveta i povezivanje sa odgovarajućim putevima snabdevanja svim zainteresovanim korisnicima u regionu. Nivo rezervisanih kapaciteta i interesovanje trgovaca i potrošača dokazuju kako strateški značaj terminala tako i njegovu ekonomsku efikasnost. Zahvaljujući terminalu Bugarska, Grčka i susedne zemlje moći će da iskoriste sve prednosti rastućeg tržišta LNG-a, kao i sigurnost i konkurentne cene koje ono pruža. Pristup alternativnim zalihama gasa, iz SAD, Katara, Egipta i drugih zemalja, obezbediće konkurentne cene gasa za ove zemlje. Implementacija projekta će ojačati diversifikaciju izvora prirodnog gasa i stimulisaće konkurenciju u korist poslovnih i krajnjih korisnika, uz rast likvidnosti kroz pristup LNG-u ubrzaće se proces dekarbonizacije u energetskom sektoru. Drago mi je što zajedno radimo na uspehu projekta”.

Izvršna direktorka DESFA S.A Marija Rita Gali, izjavila je: „Aleksandrupolis FSRU će učiniti da usred izazovnog međunarodnog okruženja Grčka ima vodeću ulogu u regionalnom energetskom razvoju, odlučno jačajući energetsku sigurnost Grčke i šire.  Povezivanje ovog strateški važnog projekta, putem mreže DESFA, sa postojećim i novim izvoznim pravcima ka Bugarskoj i Severnoj Makedoniji, dovešće do povećanja izvoza na tržišta jugoistočne i centralne Evrope, čime će se Grčka uspostaviti kao energetsko čvorište. DESFA će doprineti projektu, svojom ekspertizom i dugogodišnjim iskustvom od 20 godina uspešno upravljajući terminalom za regasifikaciju, ostajući posvećena razvoju ključne energetske infrastrukture koja će unaprediti sigurnost snabdevanja, značajno doprinoseći diversifikaciji izvora snabdevanja i energetske tranzicije zemlje i šireg regiona“.

Izvor: Blackwood Communications 

Mihajlović: Naš odnos prema energiji mora da se promeni

Foto: Money exchange photo created by freepik - www.freepik.com
Foto: Money exchange photo created by freepik – www.freepik.com

Vlada će obezbediti dovoljne količine energije i energenata za narednu zimsku sezonu, ali to neće biti ni jednostavno ni jeftino, zbog čega je važno da svi racionalnije koristimo energiju i štedimo, poručila je ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović.

Ona je, gostujući na Televiziji „Hepi“ izjavila da će biti potrebno vreme da EPS stane na noge posle kolapsa koji se desio decembra prošle godine.

“Srbija će morati da donosi određene odluke i moraćemo svi da učestvujemo u procesu racionalizacije. Spremni smo za svaki scenario, ali je drugo pitanje koliko će to da nas košta, jer nema jeftine energije”, naglasila je Mihajlović.

Ministarka je ukazala na to da svi moramo da shvatimo da energetska kriza nije nastala zato što mi nismo radili nešto dobro, već zato što se na globalnom nivou dešava kriza – sada zbog situacije u Ukrajini, a prethodno smo imali postpandemijsku krizu.

“Neverovatno je da su toplane prethodnih dana potrošile milion kubnih metara gasa na grejanje, umesto da te količine imamo u skladištu. Naš odnos prema energiji mora da se promeni i da svi shvatimo da je energija najvažniji resurs, a mi nažalost nemamo takav osećaj”, rekla je Mihajlović.

Prema njenim rečima, diverzifikacija snabdevača gasom je prioritet za Srbiju i završetkom interkonekcije sa Bugarskom naredne godine dobićemo mogućnost da gas dobijemo iz LNG terminala u Grčkoj ili iz Azerbejdžana, kao i da je plan da se povezujemo u gasnom sektoru i sa Severnom Makedonijom i sa Rumunijom.

Mihajlović je ponovila da je veće korišćenje OIE u proizvodnji energije način kako da budemo energetski dovoljni, nezavisni i bezbedni i da, ukoliko ne promenimo strukturu energetskog miksa, nećemo imati dovoljne količine energije u budućnosti, što će ugroziti nacionalnu bezbednost.

Energetski portal

Najveći izazov je infrastruktura

Foto: Eren Goldman
Foto: Ljubaznošću Milana Belina

U našoj zemlji je tokom 2021. godine prodato 113 potpuno električnih vozila, što nije dovoljno da potre činjenicu i uznemirujuć podatak da još uvek 80 odsto ukupnog voznog parka čine polovna vozila starija od 10 godina. Vlada Srbije je nedavno još jedanput usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih električnih i hibridnih vozila. Da li želimo da prigrlimo promene ili ih odbijamo zbog onoga na šta smo navikli razgovarali smo sa Milanom Belinom, predsednikom Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

EP: Prodaja električnih vozila raste iz godine u godinu na globalnom nivou kao deo strategije za borbu protiv klimatskih promena. Kako biste ocenili tok „elektrifikacije” saobraćaja u Srbiji? Zbog čega se građani Srbije još uvek teško odlučuju za kupovinu elektrifikovanih vozila?

Milan Belin: Elektrifikacija je deo veoma važne strategije koja na globalnom nivou donosi niz mera za smanjenje i sprečavanje efekata staklene bašte. Jedan od velikih zgađivača je i automobilska industrija i kao takva, prilagođava se promenama, možda i brže nego što mi možemo da prihvatimo. Elektrifikacija je povezana sa infrastrukturnim promenama, tu pre svega mislim na mrežu punjača za električna vozila, kao i podizanje svesti o tome da vozila novih tehnologija manje zagađuju. Imamo pored električnih i hibridna i plugin hibirdna vozila, koja su prelazne tehnologije, jer ne zavise od mreže punjača. Pored toga što su elektrifikovana vozila skupa, ali ne drastično skuplja od svojih dizel konkurenata, još je uvek veliko neznanje i nepoverenje u nove tehnologije, pored nerazvijene infrastrukture. Iako prodaja raste, radi se još uvek o malim brojevima.

EP: Koliko je električnih automobila prodato prošle godine na našem tržištu i da li taj broj smatrate zadovoljavajućim? Takođe, da li su subvencije za kupovinu električnih vozila i hibrida do sada dale željene rezultate? Da li su svi koji su aplicirali uspeli da dobiju subvencije?

Milan Belin: U protekloj, 2021. godini prodato je 113 električnih vozila od čega je 71 putničko, a 41 lako komercijalno. U odnosu na 2020. godinu kada je prodato 30 putničkih električnih vozila, porast je očigledan. Takođe, više od 100 odsto je porasla prodaja hibridnih, takođe subvencionisanih, vozila. Subvencija svakako podstiče prodaju, ali možda i najvažnije, podiže svest o tome da kupovina „ekoloških” vozila ima podršku i dugoročno ima smisla.

EP: Sa kojim preprekama se uvoznici i distributeri EV susreću? Kako komentarišete deficit u ponudi vozila i sve manji lager kod uvoznika?

Foto: Eren Goldman

Milan Belin: Najveći izazov u plasmanu električnih vozila za naše uvoznike je svakako infrastruktura. Tu mislim na internu infrastrukturu kod ovlašćenih prodavaca i servisera, jednako koliko i na spoljašnju mrežu punjača. Prodaja električnih vozila zahteva ozbiljno ulaganje i pripremu uslova za održavanje i punjenje. U uslovima kada još uvek ne možemo da se oslonimo na prodaju, nemoguće je proceniti povrat investicije. To je jedan od razloga zbog koje ni poizvođači ne vrše pritisak na naše uvoznike da po svaku cenu uvedu nove električne modele na tržiše. Ipak, to se neminovno dešava, jer je većina novih modela elektrifikovana.

Sa druge strane, deficit vozila je nastao nepredviđenim okolnostima koje je izazvala pandemija. Usporavanje proizvodnje zbog zatvaranja u većini zemalja, doveo je do otkazivanja porudžbina delova koji su bili namenjeni za ugradnju u vozila. Konkretno, radi se o mikro čipovima, ili poluprovodnicima, koji su veoma važan deo finalnog proizvoda. Procenjuje se da je prosečan broj poluprovodinika u jednom automobilu između 1.300 i 1.500. Kako se danas mikro čipovi ugrađuju u gotovo sve elektronske proizvode, imamo povećanu potražnju i nedovoljnu porizvodnju istih. Kada je automobilska proizvodnja krenula da se polako vraća u svoje tokove, došlo je do nestašice jer su dobavljači plasman svojih proizvoda ugovorili sa drugima. Tako smo sada u situaciji da je proizvodnja i dalje usporena i da nije moguće napraviti lager vozila.

Intervju vodila: Milica Marković

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

Francuska: Kazna od 750 evra vlasnicima koji ne očiste za svojim psom

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Beržerak, turistički gradić na jugozapadu Francuske, uveo je kaznu do 750 evra za vlasnika koji ne pokupi izmet svog psa na javnom mestu.

Ljudi s psima dužni su da odmah, na bilo koji odgovarajući način, pristupe prikupljanju izmeta životinje na ulicama, u parkovima, baštama i drugde, propisuje opštinska uredba.

Kazna od 750 evra verovatno je najveća u Francuskoj, smatra poslanik i specijalista za pitanja životinja, veterinar Loik Dombreval.

“Pseći izmet može biti prava pošast u nekim gradovima, a to na kraju dovodi do stigmatizacije pasa i njihovih vlasnika”, rekao je on za AFP.

U gradskoj upravi Beržeraka za novouvedenu meru kažu da treba da “osigura bezbednost i javno zdravlje”.

Gradska vlast takođe nalaže da se tokom šetnje psa ponesu “najmanje dve kese za prikupljanje” psećeg izmeta koje se dele besplatno, a za one koji ih nemaju, kazna je do 38 evra.

Izvor: Beta Zelena Srbija

Na Žabljaku deponija godinama tik do Reciklažnog centra

Foto-ilustracija: Pixabay
 
Foto-ilustracija: Pixabay

Jedan od najvećih ekoloških problema Crne Gore jeste tretman otpada. Nije izuzetak ni opština Žabljak, gde jedinstvenu prirodu ugrožava i narušava deponija, i to tik pored Reciklažnog centra koji ne reciklira, a u koji je uloženo više od 2 miliona eura, piše RTCG.

“To je slika i prilika našeg društva. Imamo Reciklažni centar koji je izgrađen pre šest godina koji ništa nije reciklirao i smeće ispred njega, i ekološku opasnost da se ta deponija zapali i da to bude veliki ekološki problem u sred Nacionalnog parka”, kazao je Dejan Dajković, stanovnik Žabljaka.

U ovo postrojenje uz sufinansiranje Vlada Slovenije je uložila 2,5 miliona eura. Nakon svečanog otvaranja 2016. ništa se nije događalo dve godine, a potom je privatna firma zakupila postrojenja. Sa Komunalnim preduzećem nikada nije uspela da ostvari saradnju.

“Zaista je to jedan veliki problem i mi smo u tom delu mnogo toga uložili, sanirali prethodnu deponiju, otvorili novu kadu, međutim to se vrlo brzo puni, a kada se nešto ne uradi sistemski predstavlja problem šta sa svim tim otpadom. Mi smo proteklih godina izgradili kadu za građevnski i komunalni otpad i dobili izvođača radova koji će po praznicima krenuti u izvođenje tih radova tako da ćemo onda moći da planiramo i da se aktuelna deponija opet sanira”, kazao je predsednik Opštine Žabljak Veselin Vukičević.

Sve to iziskuje dodatna sredstva, ne mala, radi se o iznosu od skoro milion evra koje Opština može obezbediti samo fazno.

Izvor: RTCG

Javna mreža brzih punjača kao inicijalna tačka revolucije e-mobilnosti

Foto: Siemens
Foto: Siemens

Šta je starije “kokoška ili jaje“? Na ovo pitanje nemamo pravi odgovor.

Međutim, šta je uslov za razvoj eMobilnosti, javno dostupna mreža brzih punjača ili pristupačna cena električnih automobila i povećanje broja njihovih korisnika (kupaca)? Na ovo drugo pitanje odgovor je očigledan – razvoj mreže odnosno infrastrukture brzih punjača je jedan od glavnih uslova (pored smanjenja još uvek visokih cena električnih automobila) bržeg razvoja eMobilnosti i masovniji prelazak na ovu vrstu prevoza.

Strah od prazne baterije električnog automobila tokom voznje, a daleko od bilo kakvih opcija punjenja, je u velikoj meri prisutan (lično sam bio svedok istog tokom probne vožnje jednog električnog automobila kada je, usled radova, bila zatvorena traka autoputa na strani gde je bila benzinska stanica sa jedinim punjačem na relaciji na kojoj sam vozio) dok vam je pogled fokusiran na pokazivač stanja baterije i broj kilometara do sledećeg mesta punjenja.

Jasno je da punjenje baterije električnog automobila kod kuće i na radnom mestu nisu samo primarne opcije punjenja za danas, već i za skoru budućnost.

Međutim, ako želimo da ubrzamo razvoj eMobilnosti i da električni automobili postanu uobičajeno prevozno sredstvo, moraćemo da uspostavimo sveobuhvatne javne mreže za brzo punjenje. Prema nedavnoj studiji nemačkog BMVI (Savezno ministarstvo za transport i digitalnu infrastrukturu) mogućnost javnog punjenja električnog automobila će biti jedan od tri najvažnija stuba za uspešno okruženje eMobilnosti u 2030. godini.

Prema studiji, oko 41 odsto odsto ukupne količine električne energije potrebne za punjenje električnih automobila u Nemačkoj bi se koristilo na privatnim punjačima, ali približno 32 odsto javno dostupnih punjača će pokrivati skoro istu količinu energije. Preostalih 27 odsto koristiće se za punjenja električnih automobila na radnim mestima i na parkinzima preduzeća.

Međutim, par stavki ovde treba izdvojiti, prvo to su korisnici električnih automobila koji nemaju opciju punjenja baterije kod kuće ili na radnom mestu, drugo, ima korisnika koji dnevno prelaze veliki broj kilometara i treće, tehnološki napredak baterija i tehnologija punjenja omogućavaju uvođenje tehnologija brzog punjenja sa snagom punjenja do 300 kW i naponom do 1000 V.

Foto: Siemens

Čak i ako su kapaciteti punjenja većine električnih automobila i danas ograničeni, oni će moći da prihvate veću snagu punjenja u budućnosti. U tom kontekstu, javne mreže – infrastruktura za brzo punjenje dobijaju sve veći značaj.

A kako će ta infrastruktura izgledati? Pored pojedinačnih opcija brzog punjenja, npr. na gradskim parkiralištima ili supermarketima, postoji trend javnih punionica “hub-ova“ za brzo punjenje – neka vrsta električne verzije benzinske pumpe. U idealnom slučaju, ove punionice se nalaze u gradskim centrima, infrastrukturnim raskrsnicama ili duž autoputeva gde se npr. deset ili više e-automobila može istovremeno brzo puniti, zajedno sa opcijama da vozači budu zaokupljeni nečim dok čekaju 15-ak minuta da se dopuni baterija njihovog električnog ljubimca, kao što su kafići ili prodavnice.

Da bi odgovorila na ove zahteve tržišta, kompanija Siemens je prošle godine lansirala svoj novi brzi punjač pod nazivom SICHARGE D maksimalne snage od 300kW. Moderno dizajniran, a ujedno i robustan, pogodan je za autoputeve i gradske stanice za brzo punjenje, gradske parkinge kao i za tržne centre, aerodrome ili železničke stanice i pruža veliku efikasnost punjenja, skalabilnu snagu punjenja i dinamičko deljenje energije prilikom simultanog punjenja više električnih automobila.

Foto: Siemens

Sa konstantnom efikasnošću punjenja od iznad 95,5 odsto i vršnom efikasnošću od 96 odsto, novi punjač SICHARGE D obezbeđuje da skoro sva generisana električna energija bude predata automobilu koji se puni. To za kupce znači smanjenje operativnih troškova. Dodatno punjač je dizajniran tako da ispuni budući tehnološki razvoj električnih automobila i njihovih baterija.

Kapaciteti punjenja većine današnjih električnih automobila su ograničeni ali novi punjač će moći da prihvati veću snagu punjenja u budućnosti kao i veće opsege napona punjenja. SICHARGE D ima skalabilnu snagu punjenja do 300 kW. Obzirom da je bazna snaga punjača 140 kW ona se može nadograditi kroz “plug-and-play“ module do max snage od 300 kW (opcija PowerUp).

Punjač podržava napone između 150 i 1000 V i struje do 1000 A na svim DC utičnicama. Ovo omogućava puna opterećenja za buduće električne automobile napona punjenja baterije od 800 V, kao i za većinu današnjih električnih automobila koji imaju niže vrednosti napona punjenja. Broj električnih automobila lagano raste, pa su današnja ulaganja u infrastrukturu izazovna.

Priredio: Dejan Milovanović 

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

Auto-put Ruma–Šabac–Loznica najvažniji infrastrukturni projekat za zapadnu Srbiju

Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)
Foto-ilustracija: Unsplash (G R Mottez)

Autoput i brza saobraćajnica Ruma–Šabac–Loznica je najvažniji infrastrukturni projekat za Srem, Mačvu i zapadnu Srbiju jer će omogućiti bolji ekonomski standard u u ovom delu naše zemlje, ocenio je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Tomislav Momirović tokom obilaska radova.

On je napomenuo da su pre nekoliko meseci započeti radovi na izgradnji brze saobraćajnice Šabac–Loznica, koji bi trebalo da budu završeni do kraja septembra 2024. godine.

Predsednica Opštine Ruma Aleksandra Ćirić navela je da je izgradnja auto–puta Ruma–Šabac i brze saobraćajnice Šabac–Loznica jedan je od prioritetnih zadataka u drumskom
transportu, s obzirom na to da je reč o projektu koji je važan za razvoj i povezivanje Srema, Mačve i zapadne Srbije i Vojvodine, ali i ovog dela Srbije sa regionom, pre svega sa BiH.

Moderna saobraćajnica koja će povezati Rumu i Loznicu, u ukupnoj dužini od 77 kilometara, obuhvataće tri prostorne celine: deonica RumaŠabac, koja će u dužini od 21,14 kilometara biti autoput u punom profilu, druga celina je most preko reke Save u dužini od 1,3 kilometra, a treća deonica je ŠabacLoznica, koja će biti izgrađena u profilu brze saobraćajnice u dužini od 54,58 kilometara i trasa će zaobići sva naseljena mesta.

Komercijalni ugovor o projektovanju i izvođenju radova na autoputu Ruma–Šabac i brzoj saobraćajnici Šabac–Loznica zaključen je 19. novembra 2019. godine sa azerbejdžanskom kompanijom Azvirt. Ugovorena cena radova je 467,5 miliona evra.

Energetski portal

Sokobanja i Stara planina najposećenije destinacije na jugu

Foto: Wikipedia/SashaSB
Foto: Wikipedia/SashaSB

U martu ove godine u Srbiji je bilo za 79,6 odsto više turista u odnosu na isti mesec prošle godine, a porastao je i broj noćenja, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku. Sokobanja je i dalje najpopularnija destinacija na jugu zemlje, a najmanje turista odlučuje da poseti Vranjsku Banju.

Broj turista koji su u martu posetili Niš, prema zvaničnim podacima, duplo je veći nego u istom periodu 2021. godine i iznosi 7.607, od čega 3.225 stranih.

Najposećenija lokacija na jugu i dalje je Sokobanja i tamo se uputilo više posetilaca nego marta prošle godine – 6.622, a 239 stranaca.

Na drugom mestu po posećenosti je Stara planina, koju je posetilo 156 stranaca, a ukupno 1.916 turista, što je znatno manje nego u isto vreme 2021. godine.

Dosta manje ljudi odlučilo je da ode u Sijarinsku Banju, gde je bilo 338 posetilaca, od čega 12 stranaca.

Niška Banja ugostila je 242 osobe, tri puta manje nego marta prošle godine, a Vranjska Banja tek 100.

Kada je reč o noćenjima, u Nišu ih je bilo 17.963, na Staroj planini 9.885, a među banjama takođe prednjači Sokobanja sa 24.878 noćenja.

U smeštajima Sijarinske Banje bilo je 2.613 noćenja, u Niškoj Banji 1.567, a najmanje u Vranjskoj Banji – 897.

U celoj zemlji broj noćenja domaćih turista za 20,5 odsto je veći nego u istom periodu prošle godine, a broj noćenja stranih turista za 92,8 odsto.

Izvor: Južne vesti

Da li električni automobili sanjaju puteve Srbije?

Foto: Bojan Džordan
Foto: Bojan Džordan

Pre nekoliko godina, nadležni u javnom preduzeću „Putevi Srbije” su prepoznali neophodnost uvođenja vozila na električni pogon u transportni sistem Srbije.

Krajem 2018. godine iz sektora za naplatu putarine ovog javnog preduzeća stigao je predlog na adresu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da se podzakonskim aktom donetim na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji, uredi i propiše procedura postavljanja elektropunjača, koja ranije nije bila propisana ni Zakonom ni Pravilnikom.

Naš sagovornik Darko Savić, pomoćnik izvršnog direktora Sektora za naplatu putarine u JP „Putevi Srbije”, kaže da je njegovo preduzeće već tokom 2017. godine instaliralo pet punjača za električne automobile.

Navedeni punjači su instalirani na strateški ključnim tačkama na auto-putevima, odnosno na ulazima u našu zemlju. Sigurno ste ih primetili ako ste u prethodnih pet godina putovali van naše zemlje jer se punjači za električna vozla nalaze na naplatnim stanicama „Preševo”, „Šid”, „Dimitrovgrad”, „Subotica”, kao i na centralnoj lokaciji u našoj zemlji, na prostoru bivše naplatne stanice „Beograd” kod Bubanj Potoka.

Pre pet godina, u vreme ugradnje ovih punjača, oni su predstavljali najmodernije rešenje za punjenje vozila svih svetskih proizvođača. Svi poseduju tri priključka: dva za brzo DC punjenje i jedan za AC punjenje. Ovakva stanica omogućava brzo napajanje električnih automobila uključujući i vozila naredne generacije. Maksimalna izlazna snaga iznosi 50 kW za DC i 22 kW za AC punjenje. Početkom prošle godine javno preduzeće „Putevi Srbije” sprovelo je projekat instalacije tri ultrabrza elektropunjača, sa 175 kW snage. Jedan od njih je postavljen na naplatnoj stanici „Beograd”, u smeru iz Niša ka Beogradu, dok su preostala dva na platou bivše naplatne stanice „Niš” – jedan u smeru ka Beogradu, a drugi u suprotnom smeru, ka Nišu.

Karakteristike ultrabrzih punjača na naplatnim rampama

Model punjača snage 175 kW DC, čiji je proizvođač svetski renomirana kompanija ABB, predstavlja brzi punjač koji se sastoji od vertikalnog napojnog ormana modularnog tipa i punjačkog dela.

Maksimalna izlazna DC snaga uređaja je 175 kW. Fleksibilni dizajn omogućava više tipova priključaka kao što su CCS i CHAdeMO. Predviđeno korišćenje ovog punjača je po principu usputnog punjenja, objašanjava Darko Savić, što je pogodno za naplatne stanice, odmorišta na auto-putevima ili benzinske stanice.

„Navedeni punjači su predviđeni za rad napolju na temperaturama od -30 do +50 ˚C sa mehaničkom zaštitom od udara i mogućnošću povezivanja na mrežu GSM / 2G /3G modem/ 4G, 10/100 Base-T Ethernet”, kaže naš sagovornik i dodaje da novi elektropunjači odgovaraju svim neophodnim standardima i pogodni su za trenutnu ali i sledeću generaciju električnih automobila.

Foto: Bojan Džordan

Punjači poseduju interfejs koji omogućava povezivanje punjača u sistem/platformu za naplatu korišćenja punjača. U ovom trenutku, tri nova ultrabrza punjača su povezana na platformu Charge&GO, prvu regionalnu digitalnu platformu za punjenje električnih vozila. Ova platforma posredstvom aplikacije omogućava nadzor i upravljanje sistemom punjača, kao i naplatu punjenja (kada se steknu zakonski uslovi).

Darko Savić navodi da Charge&GO platforma obezbeđuje vidljivost punjača na svetskim platformama, onlajn uvid korisnika aplikacije u zauzetost punjača, mogućnost naplate punjenja, kao i mnoge druge pogodnosti (mogućnost uređivanja cena punjenja i dr). „Plan je da se i postojećih pet punjača postavi na istu platformu, čime bismo dobili značajnu mrežu punjača na javnim putevima, vidljivu na vodećim svetskim aplikacijama poput Plug&Share, Virta, ChargePoint, ističe naš sagovornik.

Priredila: Milica Radičević

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

Danas se obeležava praznik rada – budimo odgovorni prema prirodi

Foto: Environment photo created by freepik - www.freepik.com
Foto: Garbage man photo created by teksomolika – www.freepik.com

Međunarodni praznik rada idealan je povod da sa porodicom i prijateljima dan provedemo u prirodi i opustimo se uz roštilj, razna pića i slatkiše koji su već godinama neizostavni deo obeležavanja Prvog maja.

Međutim, ono što je za nas prijatan ručak na otvorenom, za prirodu može značiti pravu ekološku katastrofu ukoliko za sobom ne pokupimo i poslednji komad otpada. Pribor za jednokratnu upotrebu, čase, flaše, kese, omoti i vlažne maramice često završe razbacani po travi nakon uranka, a čini se da neodgovorni pojedinci zaboravljaju da će ih to isto smeće dočekati i idućeg Prvog maja.

Kontinuiranim zagađenjem prirode na samo što će nam ponestati mesta za relaksaciju koja će se transformisati u divlje deponije, već nanosimo i nesagledivu štetu biljnom i životinjskom svetu, zagađujemo vodu i zemljište i narušavamo izgled naših prirodnih lepota.

Znate li koliko vremena treba da se otpad razgradi?

Plastika – oko 1000 godina da se jedan predmet razgradi, za plastičnu kesu potrebno je 240 godina.

Konzerva – aluminijumu treba između 80 i 200 godina da se u potpunosti razgradi, a može se beskonačno reciklirati.

Staklo – nekoliko miliona godina potrebno je da se razgradi, a veoma lako se reciklira.

Papir – potrebno mu je od nekoliko meseci do nekoliko godina da se razgradi.

Organski otpad – u potpunosti se razgrađuje, ali za neke vrste organskog otpada potrebno je i nekoliko meseci da se u potpunosti razgradi.

Zato neka Prvi maj bude povod da se setimo onih koji su se izborili za prava radnika, povod da se opustimo sa dragim osobama i uživamo na prijatnom majskom suncu, ali nikako povod da dodatno zagadimo Srbiju.

Budimo odgovorni – pokupimo smeće za sobom.

Milena Maglovski

Projekat „cleandanube“

Foto: Stefan Cosma
Foto: Joachim Pressl

U okviru projekta „cleandanube“ nemački hemičar Andreas Fat će plivati Dunavom i uzimati uzorke vode za analizu. Tim naučnika sa Bečkog univerziteta će analizirati uzorke na prisustvo štetnih aditiva za plastične mase.

Velike količine mikroplastike se slivaju svakog dana u reke, mora i okeane. Sa mikroplastikom u vode dospevaju supstance koje mogu biti toksične za biljke i životinje.

Istraživači će analizirati uzorke na prisustvo aditiva od abrazije guma i omekšavanja plastike. Time se analiza usmerava na supstance koje se uglavnom ne uzimaju u obzir.

„Dve grupe supstanci koje ćemo posmatrati ne evidentiraju se rutinski, iako mogu biti štetni po zdravlje i okolinu“, objašnjava Torsten Hefer sa Bečkog univerziteta.

Andreas Fat će plivati Dunavom uz podršku malog tima, a jedan od brodova poseduje mobilnu laboratoriju koja omogućava brza ispitivanja vode. Međutim aditivi u plastici se mogu otkriti jedino pomoću visoko specijalizovanih uređaja za merenje i metoda analize.

Naučnici Šarlote Henkel i Ruting Peng sa Bečkog univerziteta su razvili pristup koji uopšte omogućava merenje prisustva aditiva iz guma i aditiva za omekšavanje plastike.

„Ispitaćemo ukupno 30 materija iz ove dve grupe štetnih supstanci celokupnim tokom Dunava, kao i njihovu koncentraciju“, dodaje Hefer. Pored uzoraka vode koje uzima Fat za njegovo plivačko odelo će biti pričvršćeni pasivni skupljači vode. Naučnici će preuzeti uzorke na tri mesta, u Beču, Budimpešti i u Đerdapskoj klisuri.

Izvor: EurocommPR

Poslušajmo šta nam vetar kaže

Foto: WindEurope
Foto: Ljubaznošću Džajlsa Diksona

Jezik vetra je jednostavan, međutim, iako nam svaki njegov fijuk poručuje „zdrava životna sredina”, „neograničeni zeleni kilovati” i „energetska stabilnost”, ulaganja u prljave tehnologije i fosilna goriva još uvek ne posustaju.

Aktivnosti udruženja WindEurope su sve značajnija, to su aktivnosti onih koji su slušali šta je vetar govorio i sada se zalažu za usklađivanje državih politika sa potrebama industrije vetra. Razgovarali smo sa izvršnim direktorom WindEurope Džajlsom Diksonom o dugoročnim planovima za energiju vetra u Evropi i preprekama koje se mogu naći na putu do cilja, o vezi između zelene energije i elektromobilnosti kao i o potencijalima vetra u našoj zemlji.

EP: Evropa dobija oko 16 odsto električne energije iz vetra, dok ambiciozni planovi za 2050. godinu predviđaju da će čak 50 odsto struje dolaziti iz vetra. Da li je to izvodljivo i kako?

Džajls Dikson: Scenariji dekarbonizacije Evropske komisije zaista predviđaju da će polovina celokupne električne energije do 2050. dolaziti iz vetra. Da bi se u potpunosti razumela veličina ovog izazova, takođe treba uočiti da danas električna energija čini samo 25 odsto ukupne energije koja se koristi u Evropi. Ovo će se promeniti – današnji automobili rade na benzin, a naši kotlovi se greju na fosilna goriva, dok će u budućnosti ovi procesi biti električni. Direktna elektrifikacija će činiti 57 odsto energije koja se koristi u Evropi do 2050. godine. Još 18 odsto će doći od indirektne elektrifikacije sa obnovljivim vodonikom i njegovim derivatima. Evropska industrija vetra sprema se da masovno ubrza ekspanziju energije vetra na kopnu i na moru. Do 2050. godine biće nam potrebno 1.000 GW vetra na kopnu i 300 GW vetra na moru, u poređenju sa manje od 200 GW danas. Glavni izazov biće dobijanje dozvola.

EP: U novembru je u Kopenhagenu održana konferencija „Električni grad”. Pored energije vetra, bilo je govora i o elektromobilnosti, a to je i tema ovog broja časopisa Energetski portal. Gde je veza između energije vetra i elektromobilnosti?

Džajls Dikson: Veza između energije vetra i elektromobilnosti je jasna. Cela ideja prelaska sa današnjih motora sa unutrašnjim sagorevanjem, koji rade na benzin i dizel, na električna vozila je smanjenje emisije CO2 u transportnom sektoru. Punjenje električnog vozila strujom iz prljavih postrojenja lignita je potpuno besmisleno. Širenje obnovljivih izvora energije uopšte, a posebno energije vetra, od suštinskog je značaja za uspeh i prihvatanje električnih vozila. Da budem jasan: obnovljiva električna energija je put napred za individualni transport, jer obnovljivog vodonika neće biti dovoljno u godinama koje dolaze. Uvek moramo imati na umu da je direktna elektrifikacija energetski najefikasniji način dekarbonizacije, a dragocena e-goriva treba da koristimo samo u onim sektorima koji se ne mogu direktno elektrifikovati. Prvo moramo da zamenimo trenutnu primenu fosilnog vodonika, a zatim bi trebalo da se fokusiramo na sektore koji se teško prilagođavaju kao što su avijacija, brodarstvo i industrija.

Foto: WindEurope

EP: Imate li podatke o elektromobilnosti u Evropi? Koliko električnih vozila se koristi i koliko punjača je dostupno?

Džajls Dikson: Udeo električnih vozila u prodaji novih automobila kontinuirano raste u poslednjih nekoliko godina. Po prvi put u 2020. godini električna vozila (uključujući plug-in hibride) činila su 10 odsto udela u prodaji novih vozila. Samo godinu dana kasnije, 2021. godine, ovaj udeo je porastao na 25 odsto, što znači da je jedan od četiri prodata automobila u Evropi bio električan. Prodaja automobila na dizel i benzin opada, i ovo će se samo nastaviti tokom vremena. Evropska komisija je predložila efektivnu zabranu vozila na fosilna goriva od 2035. Infrastruktura za punjenje se takođe širi, Nemačka je gotovo udvostručila broj punjača na više od 50.000 za samo dve godine. Važno je napomenuti da elektrifikacija nije rešenje samo za automobile. Kompanije kao što su Volvo i MAN mnogo ulažu u električne kamione, Rols-Rojs, DHL i Visk eksperimentišu sa električnim avionima, a Norveška je pokrenula najveći električni trajekt na svetu.

Intervju vodila: Milica Marković

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

Trovanje divljih životinja uništava biodiverzitet na Balkanu – samo 1 odsto slučajeva dođe do suda

Foto: Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije
Foto: Pixabay

Nezakonita upotreba otrovnih supstanci u životnoj sredini namenjenih „nepoželjnim“ životinjama nanosi nesagledivu štetu biodiverzitetu i ugrožava javno zdravlje, upozorava Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije.

Ovi zločini prema prirodi i dalje ostaju nekažnjeni što potvrđuje i nedavna Studija o trovanju balkanskih lešinara 2022 izrađena u okviru projekta BalkanDetox LIFE, koji finansira LIFE program Evropske unije.

Između 2000. i 2020. godine, u periodu koji pokriva studija, zabeleženo je 1.046 slučajeva trovanja i sumnji na trovanje divljih životinja širom Albanije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Hrvatske, Grčke, Severne Makedonije i Srbije. Pretpostavlja se da je glavni motiv trovanja sukob sa grabljivicama poput vukova, lisica, šakala i medveda, zbog potencijalne štete koju mogu prouzrokovati stočarstvu, poljoprivrednoj proizvodnji i na divljači u lovištima.

„Ova praksa nije rešenje kojim se otklanja sukob između ljudi i divljih životinja. Reč je o neselektivnoj metodi ubijanja životinja koja takođe dovodi u opasnost ugrožene vrste i građane nesvesne ovog problema, uključujući i decu“, kaže Uroš Pantović, koordinator projekta BalkanDetox LIFE.

Karbamati, posebno karbofuran, otkriveni su u skoro svakom drugom slučaju trovanja. Karbofuran je zabranjeni pesticid koji se smatra opasnim po zdravlje ljudi jer je samo 0,5 miligrama dovoljno da ubije 21 osobu.

Ptice „čistači“ obično najviše stradaju usled nezakonitog trovanja divljih životinja, među stradalim životinjama je najviše lešinara, koji su zabeleženi kao žrtve u svakom četvrtom incidentu. Ukupno 465 lešinara je stradalo na Balkanskom poluostrvu između 2000. i 2020. godine, uključujući 47 belih kanja, 17 crnih strvinara i jednog bradana. U regionu najgore je pretrpela populacija beloglavih supova, sa 400 jedinki koje su stradale u 233 odvojena slučaja trovanja ili sumnji na trovanje. Odmah zatim slede mišar sa 392 jedinke u 190 odvojenih slučajeva i lisica 389 jedinki u 141 odvojenom slučaju.

Niska svest, nedovoljno angažovanje nadležnih državnih institucija, nejasno zakonodavstvo i nadležnosti, kao i nedostatak resursa i kapaciteta kada je u pitanju bavljenje slučajevima trovanja predstavljaju glavne izazove u efikasnoj borbi protiv ovog problema na Balkanu.

Borba protiv nezakonitog trovanja divljih životinja zahteva multidisciplinarni pristup i zajedničke napore više zainteresovanih strana. Projekat BalkanDetox LIFE radi na podizanju svesti o ozbiljnosti ove prakse kako bi je označila kao društveno neprihvatljivu pojavu u očima javnosti. Projekat dalje nastoji da uključi relevantne institucije i izgradi kapacitete kroz „Wildlife Crime Academy“ i druge mogućnosti za obuku kako bi se poboljšala istraga slučajeva trovanja.

Izvor: Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije

Obustavljeno istraživanje litijuma u Valjevu, meštani se ne opuštaju

Foto-ilustracija: Unsplash (Dominik Vanyi)
Foto-ilustracija: Unsplash (Dominik Vanyi)

Sa oprezom su meštani Lukavca, Popučaka, Šušeoke, Divaca, Jasenice, Gornje i Donje Grabovice primili vest da kompanija Euro litijum Balkan obustavlja istražne radove, a istovremeno, Ministarstvo rudarstva saopštilo je da je ukinulo sva tri rešenja za istraživanje.

Nakon blokade parcele na kojoj je trebalo da se formiraju istražne bušotine, a potom i magistralnog puta Valjevo – Beograd, valjevski ogranak kompanije “Euro litijum Balkan” saopštio je da zbog zdravlja i integriteta zaposlenih, proizvođača i pripadnika lokalne zajednice, od 28. aprila obustavljaju istražne radnje.

“Imamo zakonska prava na istražne radove”

U saopštenju koje je dostavljeno medijima, Kanadska kompanija navodi da je njihov osnovni prioritet da sačuva bezbednost zaposlenih i predstavnika lokalne zajednice, pogotovo u trenutku kada je svako geološko istraživanje meta napada različitih nevladinih organizacija od kojih su mnoge protagonisti na političkoj sceni Srbije, ili to tek žele da postanu.

“Odlučili smo da naše istražne radnje za sada obustavimo, iako na to imamo sva zakonska prava i raspolažemo svom potrebnom dokumentacijom”, ističe se u saopštenju.

Kompanija Euro litijum Balkan smatra da je neznanje naveći neprijatelj i najveća prepreka u razumevanju načina i metodologije u celom procesu istražnih radnji.

“Metodologija koja se primenjuje u potpunosti odgovara kako prirodnim (dubina i položaj istraživane zone), tako i tehničkim uslovima propisanim različitom regulativom – Zakon o rudarstvu i geološkim istraživanjima, Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu, Zakon o zaštiti životne sredine. Istražne radnje se u konkretnom slučaju izvode do oko 300 metara ispod površine, pri čemu se dobija stenski materijal koji se potom analizira laboratorijskim metodama.

Praktično, iz zemlje se vadi valjkasti materijal debljine do devet centimetara. Naglašavamo da iako se pojam ‘kopanje’ primenjuje u rudarstvu i geologiji, ovaj termin apsolutno ne odgovara primenjenom tipu istraživanja u ovoj fazi. Radne mašine – bager i kamion se koriste isključivo prilikom pripreme i rekultivacije lokacije, odnosno platforme za istražno bušenje.”

Ceo sliv prema Kolubari može da bude ugrožen

Porodica Arbajter se obraćala kompaniji “Euro litijum” sa zahtevom da im se dostave podaci o bušotinama, ali su ostali bez odgovora. Umesto toga, stigla je mehanizacija i sprovedena je zamena zemljišta na lokaciji gde se nalazila bušotina.

“Trenutno nema curenja, ali pratimo situaciju. Zahtevali smo i da nam dostave podatke o pet bušotina koje se nalaze u neposrednom okruženju našeg imanja, kao i kompletnu projektnu dokumetaciju za svaku od njih, ali smo ostali bez odgovora.”

Umesto vode iz zagađenog arterskog bunara, Arbajterovi koriste iz dva površinska, koja nije zagađena.

I Dragan Savić iz Divaca strepi od mogućnosi zagađenja vode jer na 20 ari gaji jagode, a u blizini imanja postoji jedna bušotina.

“Voda je trenutno na testiranju. Ako se pokaže da ima povećene koncentracije bora, sav moj trud i pet godina ulaganja će propasti. Ostaje i da strepim u narednim godinama jer se ne zna da li će neka bušotina da procuri. Testiranje vode je inicirao Euro Litijum i to na više lokacija, ali im ne verujem pa ću i sam da dam vodu na analizu. Ceo sliv prema Kolubari može da bude ugrožen, i ovo nije samo problem meštala Lukavca i Divaca, nego mnogo šira priča”, naglašava Savić.

Tekst u celosti možete pročitati OVDE.

Izvor: Agroklub

Objavljene nove maloprodajne cene za evrodizel i evropremijum BMB 95

Foto: Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Foto: Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija Vlade Republike Srbije saopštilo je najviše maloprodajne cene derivata nafte za period od 29. aprila 2022. godine u 15 časova do 6. maja 2022. godine, takođe u 15 časova.

Evrodizel će se u ovom periodu prodavati po ceni od 206,20 dinara za litar, a motorni benzin evropremijum BMB 95 za 184 dinara za litar.

Takođe, u skladu sa članom 3. stav 5. navedene uredbe, obaveštavaju se privredni subjekti koji obavljaju delatnost trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava da su dužni da utvrđene maloprodajne cene  derivata nafte primene odmah po objavljivanju na zvaničnoj internet stranici Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Energetski portal