Home Blog Page 430

Objavljene nove cene goriva

Foto: Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Foto: Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija saopštilo je najvišu maloprodajnu cenu derivata nafte za period od 15 časova 8. jula 2022. godine do 15 časova 15. jula 2022. godine.

Nova maksimalna cena evro dizela narednih sedam dana biće 218 dinara, dok će evro premijum BMB 95 koštati 203 dinara.

U skladu sa članom 3. stav 5. navedene uredbe, obaveštavaju se privredni subjekti koji obavljaju delatnost trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava da su dužni da utvrđene maloprodajne cene derivata nafte primene odmah po objavljivanju na zvaničnoj internet stranici Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Vlada Srbije je poslednjeg dana juna produžila važenje Uredbe o ograničenju visine cena derivata nafte i predviđeno je da ona važi do 31. jula ove godine.

Energetski portal

Charge&GO pustio u rad najjači punjač za električna vozila 

Foto: Idook Media
Foto: Idook Media

Kompanije charge&GO i OMV nastavljaju da unapređuju mrežu i dostupnost punjača za električna vozila u našoj zemlji. Novi elektropunjač snage 180 kW na OMV benzinskoj stanici Martinci 1 sada je dostupan svim vozačima električnih vozila. Zahvaljujući saradnji dve kompanije, autoputevi u Srbiji dobijaju sve više stanica za punjenje, što će domaćim vlasnicima električnih vozila olakšati putovanje. A dok je turistička sezona u toku, ovaj punjač će značiti i da će vozači električnih vozila u tranzitu kroz Srbiju imati gde da dopune svoja vozila dok prave pauzu da se odmore i osveže.

Najjači punjač za električna vozila u rad su pustili Miloš Kostić, direktor kompanije charge&GO i Decebal Sorin Tudor, generalni direktor OMV-a Srbija.

“Naša kompanija se već četiri godine bavi instaliranjem punjača i promocijom elektromobilnosti u našoj zemlji. Do sada smo na putevima i autoputevima postavili elektropunjače snage od 50 do 180 kW. Punjač koji se nalazi na OMV pumpi u Martincima, u smeru ka Beogradu, trenutno je najjači punjač za električna vozila u mreži charge&GO. Njegova maksimalna snaga je 300 kW i jednostavnim dodavanjem energetskih modula, mi ćemo postepeno tu snagu povećavati do njene ukupne snage”, rekao je Miloš Kostić.

Decebal Sorin Tudor istakao je da OMV radi na tome da kupcima omogući što bolju i kvalitetniju uslugu.

„Budućnost mobilnosti znači i raznovrsnu ponudu na našim benzinskim stanicama koja treba da zadovolji sve potrebe naših kupaca. Električni punjač koji se nalazi na benzinskoj stanici Martinci 1 trenutno je najsnažniji punjač u Srbiji, sa izlaznom snagom od 180 kW, što dodatno povećava brzinu punjenja vozila“, rekao je Decebal Sorin Tudor.

Na OMV pumpi Martinci 1 ugrađen je punjač Unity 180 koji proizvodi Kostad Siemens, podržava dva standarda DC punjenja koji se koriste u Evropi: CHAdeMO i CCS i ima izlaznu snagu 180 KW ili 2 x 90kW (ukoliko su istovremeno u upotrebi oba CCS priključka). Punjač može da radi na temperaturama u rasponu od – 30° do +55° C.

Foto: Idook Media

Uskoro će vozači električnih automobila imati na raspolaganju još četiri punjačka mesta na OMV benzinskim stanicama u Doljevcu, na autoputu Niš-Vranje, i na Gradini, graničnom prelazu kod Dimitrovgrada. 

Ultrabrzi punjač od 150 kW, drugi po snazi elektropunjač dostupan na benzinskim stanicama OMV-a, biće dostupan vozačima na OMV Doljevac već u avgustu. Istog meseca biće pušten u rad i punjač na OMV pumpi na Gradini.

Šta nudi platforma charge&GO?

Kompanija charge&GO razvila je prvu digitalnu platformu i aplikaciju koja omogućava brzo i jednostavno punjenje električnih vozila. Platforma pruža vozačima električnih vozila efikasnu uslugu punjenja i plaćanja korišćenja mesta za punjenje, kao i mogućnost kompanijama da daljinski upravljaju svojom mrežom punjača što obuhvata brojne usluge kao što su kontrola punjenja, praćenje rada punjača, određivanje cena, ograničavanje upotrebe i pregled sesija punjenja.

Zahvaljujući saradnji sa kompanijom Virta, najbrže rastućom platformom za punjenje elektrovozila u Evropi, korisnicima charge&GO platforme dostupno je više od 180.000 punjača u 30 zemalja širom sveta koji čine globalnu partnersku mrežu.

Milica Radičević

Počelo čišćenje divljih deponija u Smederevu

Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

U Smederevu je započeta realizacija projekta prevencije nelegalnog odlaganja otpada, a prvi radovi na uklanjanju divlje deponije počeli su u naselju Godominsko polje, saopštilo je Ministarstvo zaštite životne sredine.

Državna sekretarka Jelena Tanasković obišla je Godominsko polje i tom prilikom istakla da se projekti čišćenja divljih deponija uz podršku ministarstva realizuju u 34 grada i opštine, a u Smederevu će biti očišćena smetlišta na tri lokacije.

“Ministarstvo zaštite životne sredine uložilo je značajna sredstva u Smederevu u prethodne dve godine. Kroz javni konkurs za čišćenje divljih deponija ove godine je Smederevu dodeljeno 3,5 miliona dinara, a planirano je da sve tri lokacije budu očišćene u prvoj polovini avgusta. Uklanjanje divljih deponija je jedan od prioriteta ministarstva iz kojeg dolazim i na tome intenzivno radimo”, rekla je Tanasković.

Ona je dodala da je ministarstvo opredelilo sredstva i za video nadzor kako bi se sačuvale očišćene lokacije te da će za manje od godinu dana biti očišćeno više od 700 divljih deponija i smetlišta.

“Divlje deponije jedan od najvećih ekoloških problema u Srbiji i zato su za nas ovo projekti od velikog značaja. Ispred ministarstva, želim da zahvalim gradonačelniku Jovanu Beču i njegovom timu što su kandidovali kvalitetne projekte i aktivno učestvuju u različitim konkursima ministarstva”, rekla je Tanasković.

Prema njenim rečima, pored čišćenja divljih deponija, u Smederevu se ulaže i u projekte pošumljavanja, zaštite zemljišta, zamenu kotlarnica i individualnih ložišta. Državna sekretarka je navela da je jedan od najnačajnijih projekata koji predstoji Smederevu izgradnja transfer stanice, za koju je u toku izrada projektno tehničke dokumentacije i za koju će Ministarstvo zaštite životne sredine izdvojiti sredstva.

Energetski portal

Basta: Neophodna nuklearna elektrana za energetsku bezbednost Srbije

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Direktor JKP „Beogradske elektrane“ Rade Basta, u intervjuu za nedeljnik „Novi magazin“, pozvao je američke kompanije „TerraPower“ i „Exelon Corporation“ da grade prvu nuklearnu elektranu u Srbiji. 

On je naglasio da tehnologije koje primenjuju ove dve američke kompanije su sa najpovoljnijim cenama i pružaju maksimalnu bezbednost. Kako je dodao, oni nude da za sedam godina izgrade i da u rad puste postrojenje sa kapacitetom od 350, do čak 500 megavata, sa mogućnošću skladištenja energije i sigurnošću koja do sada nije postojala u nuklearnim postrojenjima.

„Prisustvo Rusije u energetskom sektoru je veliko u Srbiji, i kao buduća članica EU, naša država treba da pravi partnerstva sa SAD i EU radi uspostavljanja energetske bezbednosne i sigurnosti i stoga je jako važno da projekat nuklearnog postrojenja bude zapadna tehnologija, kao i edukacija naših budućih kadrova. Uveren sam da je nuklearna energija jedini način da se postigne energetska efikasnost i energetska stabilnost u Republici Srbiji”, kaže on, navodi se u saopštenju.

Kako je posebno naglasio modularne nuklearne elektrane za sada su kao tehnološka inovacija najbolje rešenje i da imaju niz prednosti.

“Stvaraju manje radioaktivnog otpadnog materijala, efikasniju su i mnogo lakše mogu da se priključe na svaku energetsku mrežu. Za Vladu Srbije je izuzetno značajno da prvo ukine moratorijum na izgradnju nuklearnih elektrana u Republici Srbiji. Izgradnja nuklearnog postrojenja je rezultat suverene odluke svake države i odgovornost za izgradnju nuklearnih postrojenja je isključivo na državi. Kao i kod proizvođača opreme, nuklearna energetika je državni projekat jer neposredno utiče na celo društvo”, objašnjava Basta.

Prema njegovim rečima da bi se u Srbiji moglo razmišljati o nuklearnoj energetici, potrebno je školovati stručan kadar, uključiti domaću struku i nauku u proces odlučivanja i obezbediti transparentost u poslovima vezanim za energetiku i naravno obezbediti značajna državna finansijska sredstva. 

“U svakom slučaju, uspešno i bezbedno korišćenje nuklearne energije podrazumeva značajno učešće domaće nauke i struke u svim fazama odlučivanja, izgradnje, rada i dekomisije“, naveo je on.

Izvor: JKP “Beogradske elektrane”

U Federaciji BiH zabranjena izgradnja mini hidroelektrana

Foto: Facebook (screenshot)
Foto-ilustracija: Unsplash (Peter Gonzalez)

U Federaciji Bosne i Hercegovine od četvrtka je zabranjena izgradnja malih hidroelektrana instalisane snage do deset megavata.

Dom naroda Parlamenta Federacije BiH danas je potvrdio raniju odluku Zastupničkog doma, čime je na snagu stupila zabrana izgradnje malih hidroelektrana.

Ovakva odluka regulisana je usvajanjem Zakona o dopunama Zakona o električnoj energiji u FBiH, koji predviđa zabranu planiranja i izgradnje novih malih hidroelektrana u tom bosnohercegovačkom entitetu.

„Ova istorijska odluka došla je kao rezultat pritiska i desetogodišnje borbe aktivista i aktivistkinja u brojnim lokalnim zajednicama koje su se odlučno suprotstavile izgradnji ekocidnih mini hidroelektrana“, saopštili su iz Fondacije „Atelje za društvene promene“.

Izvor: Biznis.rs

Prirodni gas poskupljuje od 1. avgusta, Agencija za energetiku dala saglasnost za nove cene

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Agencija za energetiku Republike Srbije dala je saglasnost da se od 1. avgusta povećaju cene prirodnog gasa. “Srbijagas” je obavestio da je prirodni gas na slobodnom tržištu od 1. jula poskupeo za 12 odsto, te da će za krajnje kupce koji imaju pravo na javno snabdevanje od 1. avgusta cena biti viša za devet odsto.

U informaciji objavljenoj na internet stranici “Srbijagasa” navodi da će od 1. avgusta cena gasa za snabdevanje javnih snabdevača biti 28,94 dinara po kubnom metru.

Cena kubnog metra gasa za domaćinstva i male kupce biće 35,11 dinara. 

Ističe se da se procenti i povećanja obračunavaju na cene primenjene u junu, i “odnose se na tarifni stav energent”.

“Srbijagas” navodi da je saglasnost na cene dala Agencija za energetiku Republike Srbije.

Izvor: RTS

Budućnost zelenih poslova: 20.000 novih radnih mesta do 2030. godine

Foto-ilustracija: Pixabay (RitaE)
Foto-ilustracija: Pixabay (Pexels)

Osam modula obuke za zaposlene na poslovima upravljanja otpadom predato je na akreditaciju Agenciji za kvalifikacije kako bi stekli status javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih (JPOA). Stručnjaci predviđaju da će do kraja 2030. godine u Srbiji biti otvoreno novih 20.000 radnih mesta u oblasti zelenih poslova, te je neophodno pratiti trendove i usaglasiti obrazovni sistem sa njima.

Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH u saradnji sa JKP „Čistoća“ iz Novog Sada, organizovao je obuku za 60 ljudi angažovanih u sektoru upravljanja otpadom. 

“Kako su uslovi rada u komunalnoj delatnosti teški i često uključuju specifične opasnosti povezane sa operativnim postupcima na deponiji, svrha programa je bila da se unapredi znanje, veštine i sposobnosti radnika, odnosno za povećanje bezbednosti i zdravlja na radu”, navela je Marija Bogdanović, vođa globalnih programa „Migracije za razvoj (PME)“ i „Migracije i dijaspora (PMD)“ u Srbiji u okviru GIZ.

Naslanjajući se na prethodna iskustva GIZ aktivnosti u Srbiji, u saradnji sa Centrom za cirkularnu ekonomiju i klimatske promene (CECC) iz Novog Sada razvijeni su kurikulumi za 8 posebnih modula za radnike angažovane na poslovima upravljanja otpadom koji uključuju rad na separaciji otpada, rukovanje posebnom mehanizacijom koja se u koristi na poslovima upravljanja otpadom, ali i posebnim tokom otpada tj. građevinskim otpadom.

Siniša Mitrović, rukovodilac Centra za cirkularnu ekonomiju, Privredne komore Srbije istakao je da je važno da se rezultati ove aktivnosti  pretoče u dokumentaciju za izradu modula u dualnom obrazovanju – tehničar za upravljanje otpadom, pre svega imajući u vidu značajan broj zaposlenih u javno komunalnom sektoru u Srbiji – preko 50.000.

„Zeleni poslovi, posebno na lokalu mogu značajno uticati na jačanje otpornosti lokalne zajednice, inkluziju ranjivih grupa i borbu protiv siromaštva. U kontekstu štednje prirodnih resursa i cirkularnosti proizvoda, rastu potrebe za novim  znanjima i veštinama u upravljanju otpadom, a sve zbog povećanog generisanja komunalnog otpada i njegove ponovne upotrebe. Znanja i veštine u tehničkom upravljanju opremom, digitalizacija procesa i bezbednost  i zdravlje na radu, moraju postati deo korporativne kulture javno – komunalnih preduzeća u Srbiji. Kada govorimo o potencijalu za nova zelena radna mesta u Srbiji, procena je da bi do 2030. godine kroz različitih zelenih poslova moglo da se otvori novih 20.000 radnih mesta“, zaključio je Mitrović.

U Srbiji ne postoje (visoko)školske ustanove koje su specijalizovane za ovu vrstu edukacije, te je od velikog značaja što je svih osam modula predato na akreditaciju kako bi u budućnosti bili dostupni radnicima angažovanim na ovim poslovima.

“U sektoru upravljanja otpadom najveći broj angažovanih su sa niskim kvalifikacijama. Ova specifična vrsta profesije koja se bavi visoko-rizičnim poslovima, može se smatrati kao podložna opasnostima na radu, zdravstvenim problemima i povredama povezanim sa radnim mestom te stoga zahteva pravnu osnovu za adekvatno obrazovanje i obuku, kao što je to definisano za mnogobrojne druge profesije u javnom sektoru”, navela je Valentina Đureta, projektna menadžerka PME.

Ona dodaje da tipičan dan radnika na poslovima upravljanja otpadom obuhvata rukovanje opremom i mašinama, boravak u sredini koja često uključuje štetne emisije, prašinu, dim, muve, neprijatne mirise, toplotu, hladnoću.

“Istovremeno, neophodan je stalna svest o poštovanju mera bezbednosti, ali i brze reakcije u vanrednim situacijama”.

PME program je deo šire inicijative „Povratak u nove šanse“, nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ) i pruža podršku u socijalnoj i ekonomskoj (re)integraciji povratnicima iz inostranstva i lokalnom stanovništvu, posebno onima iz osetljivih grupa.

Izvor: GIZ

Otvoren javni poziv za inovativna rešenja za dekarbonizaciju i pravednu zelenu tranziciju

Foto: UNDP
Foto: UNDP

U Botaničkoj bašti „Jevremovac“ u Beogradu danas je objavljen „Javni poziv za inovativna rešenja za dekarbonizaciju koja doprinose pravednoj zelenoj tranziciji u Srbiji“, koji je pokrenuo Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u partnerstvu sa Ministarstvom rudarstva i energetike i Ministarstvom zaštite životne sredine, uz podršku ambasade Japana u Beogradu i u saradnji sa Japanskom poslovnom alijansom u Srbiji.

Cilj ovog poziva je da pomogne primenu inovativnih rešenja za dekarbonizaciju privrede i industrije u Srbiji, kao i za prekvalifikaciju radnika i radnica iz sektora koji se baziraju na intenzivnom korišćenju fosilnih goriva. Uz to, ovaj Poziv će podstaći jačanje saradnje kompanija iz Srbije sa kompanijama iz Japana i Evropske unije koje primenjuju principe zelenog poslovanja.

U svečanom otvaranju Javnog poziva učestvovali su ambasador Japana u Srbiji, NJ.E. Takahiko Kacumata, pomoćnica ministarke zaštite životne sredine, Sandra Dokić, sekretarka Ministarstva rudarstva i energetike, Maja Matija Ristić, ministarka za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Darija Kisić i v.d. stalnog predstavnika UNDP-a u Srbiji, Anas Karman.

„Čast mi je što mogu da najavim ovaj Poziv u Botaničkoj bašti, na dan Tanabata festivala, kada se u Japanu ljudi mole za ispunjenje svojih želja. Ovim Pozivom želimo da obuhvatimo što šire ideje za dekarbonizaciju i zelenu transformaciju ekonomije, a japanske kompanije imaju iskustvo i napredne tehnologije koje u tome mogu da pomognu. Pozivamo javna i privatna preduzeća da osmisle i predlože inovativne ideje koje će doprineti očuvanju životne sredine u Srbiji u budućnosti“, poručio je Ambasador Japana.

Pomoćnica ministarke zaštite životne sredine, Sandra Dokić, naglasila je da su Vlada Republike Srbije i Ministarstvo zaštite životne sredine postavili održiv ekonomski razvoj u vrh svojih prioriteta, istovremeno vodeći računa o zaštiti životne sredine i dobrobiti svih građana.

„Ostvaren je veliki napredak na polju zaštite životne sredine, pre svega kroz unapređenje regulatornog okvira za bržu i efikasniju zelenu transformaciju Srbije. Usvojili smo zakone koji su potvrdili našu rešenost da se zakonodavstvo u ovoj oblasti usaglasi sa evropskim. Smanjenje gasova sa efektom staklene bašte će se postići pre svega kroz dekarbonizaciju privrede, prelazak na obnovljive izvore energije, primenu cirkularne ekonomije i unapređenje upravljanja otpadom“, dodala je ona.

O aktivnostima koje je Ministarstvo rudarstva i energetike preduzelo u cilju smanjenja emisija gasova sa efektom staklene bašte govorila je sekretarka tog ministarstva, Maja Matija Ristić, koja je rekla da se novi propisi u oblasti energetike i obnovljivih izvora energije uveliko sprovode i da očekuje da do kraja godine budu završeni i strateški dokumenti, odnosno nova Strategija razvoja energetike i Integrisani nacionalni plan za klimu i energetiku do 2030. godine sa projekcijama do 2050. godine.

“Zelena energetska tranzicija znači da želimo da imamo i energetsku bezbednost i zdravu životnu sredinu, da Srbija bude klimatski neutralna do 2050. godine, a sve što se bude radilo, radiće se planski, postupno, i uz najširi konsenzus. Energetska tranzicija znači razvoj, nove investicije i radna mesta, ali je podjednako važno da bude pravedna i odgovorna prema svima, da se borimo protiv energetskog siromaštva i da ne zanemarimo rodnu dimenziju ovog procesa”, navela je ona.

Transformacija privrede i industrije u niskougljeničnu (koja nije zasnovana na fosilnim gorivima) mora imati u vidu i potrebe najranjivijih građana i građanki. Govoreći o reformama na tržištu rada koje se planiraju u narednom periodu, Ministarka za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Darija Kisić, ukazala je da je usled prelaska sa linearne na cirkularnu ekonomiju, neophodno uvesti i nove edukacije i prekvalifikacije, kao i raditi na unapređenju znanja i svesti o značaju cirkularne ekonomije.

„Potrebe za određenim zanimanjima, čije su aktivnosti bile štetne po prirodu će prestati, ali će se sa druge strane otvarati niz novih radnih mesta, koja će, prema početnim procentima, doneti više desetina hiljada radnih mesta u Srbiji“, istakla je Kisić, dodajući da je Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja veran i odan partner u procesu stvaranja zelene održive ekonomije i podsećajući da je značajan deo u novoj Strategiji zapošljavanja u Republici Srbiji posvećen cirkularnoj ekonomiji.

„UNDP pomaže Srbiji da primenom inovativnih poslovnih rešenja smanji emisije gasova sa efektom staklene bašte i zagađenje, kroz upotrebu obnovljivih izbora energije, poboljšanje energetske i resursne efikasnosti, stvaranje održivih modela saobraćaja, istakao je Anas Karman, v.d. stalnog predstavnika UNDP-a u Srbiji, dodajući: “Istovremeno želimo da pružimo podršku za transformaciju radnih mesta u sklopu zelene tranzicije privrede i društva i podstaknemo prekvalifikaciju radnika iz sektora i regiona koji se u velikoj meri oslanjaju na proizvodnju energije iz fosilnih goriva. Zajedno sa Vladom Republike Srbije i uz podršku Japana nastojimo da smanjimo gubitak radnih mesta, stimulišemo diversifikaciju privrede u ovim regionima i povećamo mogućnost zapošljavanja na zelenim poslovima.“

Foto: UNDP

Projekat „Pravedna zelena tranzicija i dekarbonizacija u Srbiji“ u okviru koga je otvoren javni poziv, predstavlja nastavak aktivnosti koje su deo „Klimatskog obećanja“, globalne inicijative UNDP-a za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte i unapređenje prilagođavanja na klimatske promene. Vlada Japana je pružila finansijsku podršku unapređenju klimatskih ambicija, uz poštovanje principa pravedne zelene tranzicije, u 23 zemlje širom sveta, uključujući Srbiju.

Javni poziv za inovativna rešenja za dekarbonizaciju koja doprinose pravednoj zelenoj tranziciji u Srbiji otvoren je do 15. avgusta 2022. godine. Na njega mogu da se  prijave kompanije iz privatnog i javnog sektora. Timovi čija rešenja budu odabrana dobiće stručnu i mentorsku podršku za razradu svojih ideja, a najboljih pet rešenja će dobiti finansijsku podršku kako bi primenili svoje ideje u praksi. Više informacija o uslovima učešća u izazovu dostupno je na sajtu https://www.undp.org/serbia.

Na predstavljanju Javnog poziva, po prvi put u Srbiji obeležen je tradicionalni japanski „Tanabata“ festival koji se slavi 7. jula. Zvaničnici i ostali učesnici su, u skladu sa japanskom tradicijom, ispisali svoje želje za zeleniju, zdraviju i privredno snažniju Srbiju – na raznobojnim listićima papira, koje su potom okačili na drvo crnog bambusa u Botaničkoj bašti. Ove godine obeležava se i 140 godina od uspostavljanja zvaničnih diplomatskih odnosa između Japana i Srbije.

Izvor: UNDP

“Električni automobili su prevara veka!” – badminton između skeptika i struke

Foto-ilustracija: Unsplash (Randy Lisciarelli)
Foto-ilustracija: Pixabay

Objave na društvenim mrežama, čak i one viralne, znače mi koliko i diploma sa opštinskog takmičenja iz matematike, naročito kada stručnjaci za sve i svašta prosipaju svoju mudrost bez validnih argumenata i naučnog utemeljenja.

Prava je šteta što senzacionalni “postovi” često stiču veći publicitet od, recimo, neke temeljne naučne studije, no nije teško razumeti zbog čega je to tako – bliske su razmišljanju običnog čoveka, lako ih je razumeti i naizgled sve ima smisla.

Jedna takva rasplamsala je debatu o električnim automobilima, što bi bio dobar povod da se čuje mišljenje struke, samo da je objava data isključivo u formi pitanja, a ne i zaključka.

„Da li je iko uopšte razmišljao o ovome? Ako bi svi automobili bili električni, zamislite tri sata u saobraćajnoj gužvi, a baterija vam se ispraznila – šta ćete da radite? U električnim automobilima praktično nema grejanja tokom dužeg vremenskog perioda. Ako ste zglavljeni na putu tokom noći, nećete imati energije u bateriji, što znači da nema grejanja. Možete pozvati hitne službe da pokupe žene i decu, ali ni oni čak neće moći da dođu jer će putevi biti zagušeni. Kada se put očisti (od snega), niko neće moći da se pomeri zbog praznih baterija. Kako će se stotine hiljada automobila napuniti? Isti problem će nastati i sa letnjim saobraćajnim zastojima. Imaćemo stalne gužve sa praznim baterijama. Ali, niko ne govori o ovome!“, stoji u jednoj objavi na Tviteru koja je privukla veliku pažnju.

Gotovo je sigurno da osoba, koja stoji iza ove objave, nikada nije provozala električni automobili niti pouzdano zna kako njihove baterije funkcionišu, no to nije sprečilo brojne korisnike pomenute mreže da iznetu pretpostavku shvate veoma ozbiljno.

Komentari koji su usledili uglavnom ističu kako objava ima „dobru poentu“ te da će „ostati dosledni svojim benzincima i dizelašima“. Drugi pak navode da je evidentno da električni automobili „nemaju budućnost“, ali da će zato vozila na vodonik biti u stanju da odgovore na sve izazove.

Srećom, struka nije ostala nema na otvoreno pitanje izdržljivosti baterija električnih automobila, a njihovi argumenti još jednom nas uveravaju da je internet jedna velika riznica dezinformacija.

Kako je za Rojters objasnio profesor sa Univerziteta u Oksfordu, Dejvud Houi, motor električnog vozila pri nultoj brzini ne troši snagu baterije: “Samo elektronika u automobilu i sistemi za grejanje/hlađenje koriste energiju kada automobil miruje, ali su količine relativno male.”

Takođe, britanska grupa za nadzor potrošača testirala je performanse baterije električnog vozila tokom simulirane saobraćajne gužve. Koristeći Volksvagen ID.4 sportsko terensko vozilo, testeri su emitovali muziku, uključili grejanje sedišta na maksimum, uključili klima uređaj, upalili farove i koristili USB utičnicu za punjenje tableta koji je puštao film. Nakon 75 minuta korišćenja ovih funkcija dok je automobil bio u stanju mirovanja, glavna baterija automobila od 77 kVh izgubila je dva odsto svoje snage, što je jednako dometu vožnje od 12 kilometara, piše Politifact.

Najzad, da dodam i ja jedan kontraargument, a to je da su šanse da se nađete u ovakvoj situaciji minimalne i nema potrebe da zbog scenarija koji je ilustrovao dotični korisnik tvitera odustanemo od tranzicije ka električnim automobilima.

Foto-ilustracija: Pixabay

Svako, ko bi se našao u kilometarskoj koloni na debelom snegu, može da smatra da je u nevolji bilo da se nalazi u električnom, konvencionalnom ili vozilu na neki drugi pogon. Ipak, kako ne bi trebalo da previdimo ovakve situacije, vlasnici vozila na baterije ubuduće bi mogli da imaju prenosive punjače u svom gepeku, dok bi hitne službe mogle da raspolažu mobilnim stanicama za punjenje.

Jasno je da prostora za usavršavanje električnih vozila ima, a debate na društvenim mrežama su korisne jer zahvaljujući njima možemo da identifikujemo polja na kojima bi trebalo poraditi. Ipak, najvažnije je što ovakve objave podstiču struku da na njih odgovori činjenicama i ostavi nam malo prostora za sumnju.

Milena Maglovski

Vetroelektrana Crni vrh korak bliže izgradnji – Investicija od 100 miliona evra

Photo-illustration: Unsplash (Xin)
Foto-ilustracija: Unsplash (Appolinary Kalashnikova)

Vetroelektrana Crni vrh koja će se nalaziti na tromeđi Žagubice, Bora i Majdanpeka, korak je bliže izgradnji. Nosilac projekta CRNI VRH POWER d.o.o. Žagubica, podneo je Ministarstvu zaštite životne sredine zahtev za davanje saglasnosti na Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu projekta za izgradnju vetrolektrane VE Crni vrh.

Vetroelektrana će se graditi na katastarskim parcelama na teritoriji grada Bora, KO Žagubica i KO Laznica-Selište na teritoriji opštine Žagubica i KO Vlaole na teritoriji opštine Majdanpek.

 Kako je ranije objavljeno, vrednost ove domaće investicije u vetropark procenjena je na oko 100 miliona evra. Unutar područja vetroelektrane planirano je postavljanje 32 vetrogeneratora – 11 na teritoriji Bora, 4 na teritoriji Majdanpeka i 17 na teritoriji Žagubice.

Inače, Bor je poslednjih godina interesantan investitorima vetroparkova. Na nedavnoj sednici Gradskog veća grada Bora jednoglasno je usvojen predlog odluke o izradi plana detaljne regulacije područja vetroelektrane Snaga istoka na teritoriji grada. Kako je objavljeno na sajtu grada, vetroelektrana će se prostirati na potezu Veliki krš, planina Stol i Deli Jovan, sa snagom 450 MWh. Rok za izradu plana je godinu dana.

Izvor: eKapija

Kakav je uticaj rudarskog otpada na životnu sredinu?

Foto-ilustracija: Unsplash (Jonny Caspari)
Foto-ilustracija: Pixabay

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), domaća privreda je tokom 2021. godine stvorila 69,6 miliona tona otpada, što predstavlja povećanje od 23 odsto u odnosu na 2020. godinu, dok najveći udeo u ovoj količini čini rudarski otpad, čak 85,5 odsto.

Budući da je zagađenje životne sredine u poslednjih nekoliko godina jedna od najvažnijih tema, a da se u okviru nje govori upravo i o rudarstvu, postavlja se pitanje kakav je uticaj ovog otpada, i da li postoje mehanizmi da se on minimizuje?

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže profesor Rudarsko-geološkog fakulteta u penziji Dinko Knežević, pomenuti podatak RZS ne predstavlja značajnu novinu, budući da već dugi niz godina rudarski otpad čini između 85 i 90 odsto ukupnog otpada.

Odgovarajući na pitanje da li su podaci o njegovoj količini dostupni, Knežević kaže da ih subjekti poput EPS-a u svojim izveštajima o poslovanju objavljuju na svojim sajtovima, dok je država unekoliko sledila praksu Evropske unije (EU).

Naime, Knežević kaže da je EU, u kojoj je inače godišnji udeo ovog otpada između 75 i 80 odsto, 2016. godine prestala da prikazuje statistički ove podatke. Razlog je taj što je, kako je rekao, otpad u EU podeljen u 20 kategorija, te su na grafičkim prikazima, u odnosu na rudarski otpad, preostalih 19 kategorija predstavljene tačkicama.

„Isto to je u jednom momentu uradila i Srbija, zbog čega smo imali dosta izveštaja u kojima nije bilo informacija o rudarskom otpadu“, kaže Knežević.

Najveći deo tog otpada koji nije bio sadržan u izveštaju, dodaje, odnosi se na otkrivku koja uključuje zemlju i stene koje se uklanjaju sa površine, a koja ima veoma mali potencijal zagađenja okruženja.

Prema njegovim rečima, velike količine otpada prisutne su u rudnicima bakra, poput rudnika Bora i Majdanpeka koji, kako je rekao, objavljuju izveštaje, ali ne previše detaljne i precizne kao Elektroprivreda Srbije (EPS).

I rudnici osmijuma, dodaje Knežević, predstavljaju generator otpada, gde se javlja eksploatacijska jalovina – ona koja je pretrpela mehaničke promene, usitnjavanjem na mikronsku vrednost i koja se odlaže u eksploatacijskim jalovištima. Takva jalovišta postoje na primer u Boru (površine 300 – 500 hektara) i u Majdanpeku (površine oko 400 hektara).

„Ti objekti na kojima se odlaže jalovina imaju zakonitosti po kojima se ona tretira, kao i monitoring“, kaže on.

Knežević dodaje da otpad kao materija prosto ne može da se uništi, ali tretiranjem mogu da se promene neka njegova svojstva, kako bi se suzbio negativan uticaj.

A na pitanje kakav je uticaj rudarskog otpada na životnu sredinu, Knežević kaže da je on, s jedne strane, ogroman, a s druge – minimalan, zavisno od načina posmatranja.

„Osnovni uticaj koji se vidi je aerozagađenje – jaki vetrovi nose prašinu i ona zagađuje okruženje, a nekada blisko okruženje može da bude i 20 km, ali onda je manje negativno dejstvo tih čestica“, kaže Knežević, dodajući da je veći problem kada se dešavaju oluje nekoliko puta godišnje, kada uticaj može da bude i veći.

Foto-ilustracija: Pixabay

Prema njegovim rečima, uticaj na vode je jako mali, te u normalnim okolnostima dolazi do nekih sitnih, kako ih je nazvao, ekscesa. Ipak, napominje da postoje i daleko veći problemi, poput Borske reke koja je, kako je rekao, ubijena i pre više decenija.

Na pitanje da li država ima mehanizam da smanji negativan uticaj rudarskog otpada, kaže da je to zakonski regulisano.

I zaista, prema Uredbi o upravljanju otpadom, operater može da odlaže i upravlja rudarskim otpadom ukoliko ima dozvolu za upravljanje otpadom koju izdaje Ministarstvo rudarstva i energetike. Ona mora biti u skladu sa planom upravljanja rudarskim otpadom i drugom pratećom dokumentacijom kojom operater definiše vrstu, način upravljanja i izveštavanja, kao i druge obaveze po pitanju upravljanja rudarskim otpadom.

Takođe, ministarstvo, odnosno nadležni pokrajinski organ, svakih pet godina razmatra uslove za izdavanje dozvola i po potrebi ih ažurira na osnovu određenih promena, monitoringa, ili u slučaju pojave najnovijih tehnika za obavljanje delatnosti.

Izvor: Biznis.rs

Da li će nova Vlada ukinuti PDV na donacije hrane – Kompanijama se sada više isplati da namirnice bace nego da ih doniraju

Foto-ilustracija: Social work photo created by freepik - www.freepik.com
Foto-ilustracija: Social work photo created by freepik – www.freepik.com

Godinama se govori o potrebi da se ukine PDV na donacije hrane, ali uprkos raznim apelima, inicijativama, molbama, do toga i dalje nije došlo. U proteklom periodu, na to su pozivali NALED, Koalicija za dobročinstvo, nevladine organizacije tvrdeći da se u ovom trenutku kompanijama više isplati da unište namirnice nego da ih doniraju. Nadležni su, ipak, ostali nemi.

Ni podatak da bi se ukidanjem PDV-a donacije povećale za 160 miliona dinara nije ih impresionirao. Kao ni onaj da je u Evropskoj uniji 20 zemalja članica već ukinulo PDV na donacije hrane.

Dok nadležni ćute, Srbija je u neslavnom vrhu na listi zemalja koje bacaju hranu. Prema podacima Centra za unapređenje životne sredine, svaki stanovnik Srbije godišnje baci 108 kilograma hrane, dok je svetski prosek 74 kilograma.

Trgovački sektor “zaslužan” je za 13 odsto otpada od hrane u svetu, ukazuje Program za zaštitu životne sredine Ujedinjenih nacija (UNEP). Procenjuje se da je trgovački sektor 2019. godine bacio 118 miliona tona hrane. Podataka za Srbiju u ovoj oblasti nema. Ali, utisak je da su kompanije itekako zainteresovane da ovaj broj smanje.

Kompanije žele da doniraju namirnice

Prošle godine, Koalicija za dobročinstvo, koju predvodi Fondacija Ana i Vlade Divac pokrenula je kampanju “Spasimo hranu, spasimo humanost” sa dva cilja – da se smanji ogromna količina hrane koja se baca i da se povećaju donacije hrane za najugroženije građane.

Zahvaljujući podršci više od 35 kompanija, ali i podjednakoj podršci građana, koji su donirali hranu tokom organizovanih akcija i novac putem platforme Donacije.rs, tokom tri meseca kampanje prikupljeno je 69.717 kg hrane koja je distribuirana u saradnji sa partnerima, otkriva za portal eKapija menadžer projekta Željko Mitkovski.

“Impresionirani smo odzivom i trgovinskih lanaca i proizvođača hrane, ali i drugih kompanija koje su se uključile, a dolaze iz drugih industrija – banke, mobilni operatori, IT kompanije, advokatske kancelarije, distribucija hrane i drugi. Kompanije su nas i same kontaktirale sa željom da se uključe i pomognu, imajući u vidu da, prema podacima iz 2019. godine, 480.000 ljudi ne može da zadovolji osnovne životne potrebe”, upozorava Željko Mitkovski.

Hrana se baca, ministarstva ćute

Foto-ilustracija: Unsplash (Elevate)

Uprkos dobrom odzivu kompanije, problem i dalje postoji. Kako objašnjava naš sagovornik, kompanijama koje se bave proizvodnjom ili prodajom hrane, trenutno je isplativije da hranu unište nakon isteka roka trajanja, jer tada ne plaćaju PDV, umesto da je doniraju pred istek roka trajanja, jer u tom slučaju plaćaju PDV, ukoliko su u sistemu PDV-a.

“Ukidanje PDV-a na donacije hrane pred istek roka trajanja je u interesu svakog stanovnika Republike Srbije. Ukidanje PDV-a bi značajno smanjilo količinu hrane koja se baca i uništava, a uništavanje hrane na globalnom nivou emituje čak osam odsto gasova sa efektom staklene bašte koji zagađuju vazduh i dovode do klimatskih promena. Sa druge strane, ukidanjem PDV-a na donacije hrane, one bi se na godišnjem nivou povećale za 160 miliona dinara, što bi direktno pomoglo najugroženijim građanima i porodicama u zemlji, što je ogromna društvena korist”, navodi Mitkovski.

Srbija je u neslavnom vrhu na listi zemalja koje bacaju hranu

Pa ipak, PDV se i dalje ne ukida. Više se ne pominje ni Zakon o viškovima hrane koji je trebalo da reši situaciju u ovoj oblasti i da motiviše donatore da poklanjaju namirnice. Ali zato se osnivaju radne grupe. Radna grupa za Nacrt zakona o viškovima hrane počela je da radi pri Ministarstvu za socijalna pitanja 2015. godine, preneli su mediji. Koliko puta se ova grupa do sada sastala i šta je uradila, nismo uspeli da saznamo jer Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja nije odgovorilo na naša pitanja. Nemo je ostalo i Ministarstvo zaštite životne sredine.

Šta kaže Ministarstvo finansija

Ministarstvo finansija, s druge strane, otkriva da je 22. marta 2019. godine Savet za filantropiju doneo Odluku o obrazovanju Radnog tela za definisanje kriterijuma za oslobađanje pojedinačnih donacija od PDV, kao i Odluku o obrazovanju Radne grupe za unapređenje zakonskog okvira za doniranje viška hrane, koje čine predstavnici različitih državnih organa i fondacija, uključujući i predstavnike Ministarstva finansija.

“Zadatak Radnog tela je definisanje kriterijuma i načina za oslobađanje pojedinačnih donacija od PDV koji bi stvorili podsticajno okruženje za doniranje, uzimajući u obzir pozitivne primere iz zemalja članica Evropske unije, dok je zadatak Radne grupe da razmotri i analizira zakonsko uređivanje instituta doniranja hrane donošenjem posebnog zakona ili izmenama i dopunama nekog od važećih zakona i da Savetu za filantropiju predloži akt koji će tretirati najmanje dva segmenta u okviru rešavanja ovog pitanja: hranu, odnosno namirnice koje su pred istekom roka upotrebe; viškove hrane koji nastaju u pripremi gotovih obroka. S tim u vezi, navedena radna tela razmatraju moguća rešenja”, kažu u Ministarstvu finansija za portal eKapija.

Očekivanja od nove Vlade

I dok navedena radna tela više od tri godine razmatraju moguća rešenja, Koalicija za dobročinstvo je u julu 2021. godine u Narodnoj skupštini predstavila problem naplate PDV-a na sednici Pododbora za praćenje stanja u poljoprivredi u marginalnim – najnerazvijenijim područjima Republike Srbije.

Prisutni poslanici su se, kako nam Mitkovski otkriva, složili da je potrebno da se obezbede uslovi da se kompanijama ukine naplata PDV na donaciju hrane nerazvijenim opštinama i stanovništvu, koja je pred istekom roka trajanja. Ukidanje PDV-a na donacije hrane podržava i 88 odsto građana Srbije, prema istraživanju sprovedenom 2020. godine.

Foto-ilustracija: Pixabay

“Cost-benefit analiza koju su sproveli Koalicija za dobročinstvo i Forum za odgovorno poslovanje ukazuje na društvenu i ekonomsku isplativost ukidanja PDV-a na donacije hrane. Verujemo da će nova Vlada i Narodna skupština prepoznati važnost ovog pitanja i neophodnost njegovog rešavanja i uskladiti naše poreske propise sa EU Smernicama o doniranju hrane. U Evropskoj uniji je 20 zemalja članica već ukinulo PDV na donacije hrane, a za rešavanje pitanja PDV-a na donacije hrane u Srbiji se zalažu i vodeće poslovne asocijacije u zemlji”, kaže Mitkovski.

“Najbolje upotrebiti do” ne znači “upotrebljivo do”

Da bi se povećale donacije u ovoj oblasti potrebno je promeniti i pravilnike koji definišu promet hrane sa rokom “upotrebljivo do” i “najbolje upotrebiti do”. Prema rečima našeg sagovornika, EU smernice o doniranju hrane preporučuju i doniranje hrane koja je bezbedna, a kojoj je prošao rok trajanja sa oznakom “najbolje upotrebiti do” i koja je bezbedna još određeni vremenski period.

“Zakon o bezbednosti hrane kroz član 26. omogućava da ministar poljoprivrede i ministar zdravlja kroz pravilnik omoguće doniranje određene vrste hrane i nakon isteka roka najbolje upotrebiti do koji se vezuje za optimalni kvalitet hrane, dok se hrana sa istekom roka upotrebljivo do ni u kom slučaju ne sme konzumirati nakon isteka roka, jer se radi o roku koji se vezuje za bezbednost hrane. Dodatno, potrebno je uskladiti naš Pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane sa Uredbom EU 1169/2011 u segmentu u kojem se definiše promet hrane sa rokom najbolje upotrebiti do”, objašnjava Mitkovski dodajući da je, paralelno sa izmenama zakonskog okvira, potrebno raditi i na jačanju kapaciteta organizacija za prijem i distribuciju hrane, koji često sa sobom povlače i logističke i transportne troškove.

Izvor: eKapija

Nepredvidivo tržište gasa, megavat-sat sve skuplji – kako će Srbija pregrmeti zimu

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: JP Srbijagas

Cena nafte je u padu, barel je oko 100 dolara, što je 15 odsto manje nego prošle sedmice. Cena gasa je zadržala visok nivo, premašuje 1.700 dolara, i struja sve skuplja. Da energetska kriza ne popušta potvrđuje i činjenica da se Brisel ne odriče ni gasa ni nuklearki. To je zelena energija, potvrdio je konačno i Evropski parlament. Predsednik Vučić kaže da se ulažu veliki napori da naša zemlja pregura zimu, a najviše problema ima sa obezbeđivanjem goriva.

Energetska situacija u Evropi sve je teža. Tržište gasa je nepredvidivo – i po ceni i po pitanju snabdevanja. Srpski predsednik ocenjuje da će biti i višestruko skuplji nego sada, pa moramo na vreme da se obezbedimo.

“Uzmimo cenu na zimu od 4.000 dolara po četiri meseca, prosečno po 15 miliona kubnih metara gasa imamo. To je šest milijardi evra samo za to – samo da biste razumeli. To je skoro polovina budžeta Republike Srbije, samo da kupimo za četiri meseca gas po berzanskim cenama, a pritom su to smanjena očekivanja koliko će stvarna cena da bude. Zato vam govorim o ludilu koje nas čeka”, kaže predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Najveći izazov je, kaže, obezbediti dovoljne količine benzina i dizela, pa je zato država privremeno zabranila njihov izvoz. Za ugalj je najteže naći transport, struju je teško unapred ugovoriti, a megavat-sat je sve skuplji, premašuje 360 evra.

“Realna tržišna cena, a danas smo na jedistvenom evropskom tržištu električne energije, devet puta je veća od onog što mi plaćamo. Sada je pitanje: ako povećamo cenu struje, biće težak udar na budžet građana. Hajde da povećaš 6, 7, 8 posto, što nije strašno, ali to nam malo znači, skoro ništa ako vidite razlike. Ako povećate za 100 cenu struje, to sirotinja ne može da plati. Inflacija ode u nebesa. A dizel neće niko da uveze jer su niske cene, nisu tržišne jer ih mi kontrolišemo, a ne možemo da ih pustimo zbog inflacije, bukvalno katastrofa kako god da okrenete, i to izdržavamo finansijski”, kaže Vučić.

Posle remonta Severnog toka, ministri energetike Evropske unije 26. jula razmatraće situciju sa gasom kako bi popunili skladišta. Brisel je potvrdio da 12 članica već ima problema sa snabdevanjem i da Unija mora biti spremna i za potpuni prekid dotoka ruskog gasa.

“Komisija radi na evropskom planu za vanredne situacije. Mi ćemo taj plan i predstaviti do sredine jula. Države članice imaju nacionalne planovi za vanredne situacije. To je dobro, ali mislim da nam je potrebna evropska saradnja, odnosno zajednička akcija svih 27 članica. Moramo da obezbedimo da u slučaju potpunog poremećaja, gas teče tamo gde je najpotrebniji”, kaže Ursula fon der Lajen, predsednica Evropske komisije.

Zbog gasa, Austrija je održala i vanrednu sednicu Nacionalnog saveta za bezbednost. Uveli su strateške rezerve tog energenta i pricip “koristi ili gubiš” skladišta koja se ne napune.

Ruski “Gasprom” je prvi na udaru za oduzimnje skladišta ako ne napuni svoju polovinu kapaciteta.

Izvor: RTS

Kakav depozitni sistem za ambalažu je potreban Srbiji i da li će sve na kraju ponovo platiti građani?

Foto-ilustracija: Pixabay (Rafael_Neddermeyer)
Foto-ilustracija: Unsplash (Nick Fewings)

Da li biste vratili plastičnu flašu u prodavnicu za pet dinara? A da li biste pristali da, zarad očuvanja životne sredine, flašicu omiljenog pića u prodavnici platite 30 odsto više? Već nekoliko godina u Srbiji se najavljuje depozitni sistem za ambalažu, ali posle početnog oduševljenja nije se mnogo odmaklo.

U Srbiji je 2019. godine reciklirano 218.662 tone ambalažnog otpada, što je 62 odsto u odnosu na količine koje su puštene u promet. Međutim, najveće količine su iz industrijskog izvora, dok je problematičan komunalni ambalažni otpad. To bi trebalo da reši uvođenje depozitnog sistema.

Međutim, mnogo je pitanja otvoreno – može li se razviti depozitni sistem ako ni proces primarne selekcije otpada ne postoji, kolika bi trebalo da bude naknada da bi građani bili motivisani da vrate ambalažu u prodavnicu, da li sistem treba da obuhvati i staklo i tetrapak ili samo plastične flaše, da li bi depozitni sistem na kraju platili građani preko povećanja cena pića, i na kraju – ko treba da vodi sve, privreda ili država.

Odgovor od Ministarstva zaštite životne sredine, koje je pre nekoliko godina i pokrenulo priču o uvođenju depozitnog sistema, nismo dobili. Ali, zato su nam u NALED-u otkrili da su, u želji da odgovore na sve nedoumice koje su se javile pri najavi uvođenja depozitnog sistema, naručili studiju konsultantske kuće Eunomia. Zaključak ove studije ide u prilog uvođenju depozitnog sistema jer bi se, kako se navodi, smanjila količina ambalažnog otpada sa 37.000 tona na 5.000 tona. Otvorilo bi se i 1.270 novih radnih mesta.

EPR ili depozitni sistem

Kako za portal eKapija kaže direktor za održivi razvoj u NALED-u Slobodan Krstović, depozitni sistem treba da bude nadogradnja i dopuna sistema produžene odgovornosti proizvođača (EPR) koji podrazumeva da građani razvrstavaju ambalažni otpad u posebne kante kako bi se efikasnije reciklirao, dok kod depozitnog sistema, ambalažu odlažu u posebne mašine u prodavnicama ili na nekim drugim lokacijama i za to dobijaju nazad deo novca.

“Preporuka studije je da bi za Srbiju najbolje bilo, što se tiče opsega materijala koji ulazi u depozitni sistem, da on obuhvati PET boce, aluminijumske limenke, staklenu ambalažu, kao i kartone – zapremine u opsegu od 50ml do 3l. Preporučena vrednost depozita od pet dinara (naknada koju potrošač dobija nazad kada preda ambalažu) bi bila paušalna i podložna reviziji”, kaže Slobodan Krstović.

Prema njegovim rečima, uvođenje depozitnog sistema u Srbiji ide u prilog apsolutno svima. Reč je, kako kaže, o izuzetno efikasnom sistemu koji u prve tri godine dostiže procente sakupljanja preko 90 odsto, i to veoma čistog materijala koji gotovo u potpunosti može da se iskoristi za reciklažu i dalju upotrebu u formi novih pakovanja. S druge strane, kako navodi, sistem produžene odgovornosti proizvođača maksimalno može dostići 80 odsto u vrlo efikasno uređenim sistemima.

“Dobro osmišljen depozitni sistem može da doprinese da se udvostruči trenutna stopa reciklaže. Bitno je razraditi sistem u svim detaljima na vrlo transparentan način i uz uključenost svih aktera kojih se taj sistem tiče. Ostaviti dovoljno vremena da se svi za njega pripreme, jer on podrazumeva dodatna ulaganja i u procesu proizvodnje, ali i kasnije u samom sprovođenju prilagođavanja u sektoru maloprodaje”, kaže Krstović.

PKS upozorava da bi uvođenje depozitnog sistema građane koštalo 1,1 milijardu evra

U Privrednoj komori Srbije slažu se da je potrebno povećati stepen reciklaže i ponovne upotrebe ambalaže, ali upozoravaju da bi uvođenje depozitnog sistema građane koštalo 1,1 milijardu evra. Rukovodilac Centra za cirkularnu ekonomiju PKS Siniša Mitrović kaže za portal eKapija da su efekti depozitnog sistema u pojedinim zemljama bili i porast maloprodajnih cena od preko 30 odsto za pojedine kategorije proizvoda.

“Udeo ambalažnog otpada u ukupnom otpadu koji se proizvede u Srbiji je oko 14 odsto, od čega je samo jedan deo ambalaža koja bi bila obuhvaćena sistemom prikupljanja kroz depozit. Za prikupljanje i reciklažu ostalih tipova ambalaže potrebne su dodatne investicije. Potrebno je unaprediti postojeći sistem upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji i to dodatnim ulaganjem u postojeći sistem produžene odgovornosti proizvođača od oko 200 miliona evra u narednih 10 godina, što će obezbediti prikupljanje i reciklažu oko 64 odsto ambalažnog otpada (trenutni cilj u EU je 65 odsto)”, navodi Mitrović.

Nedostaci Zakona o ambalaži i ambalažnom otpadu

Prema njegovim rečima, iskustvo u dosadašnjoj primeni Zakona o ambalaži i ambalažnom otpadu pokazalo je niz nedostataka, čije su posledice dalekosežne.

“Posledice su nedovoljno razvijena infrastruktura i izgubljene investicije od 90 miliona evra, gubitak mogućnosti zapošljavanja 7.000 – 10.000 radnika, zatrpavanje deponija ambalažnim otpadom, uvoz ambalažnog otpada iz zemalja u okruženju iznosi 20.000 tona godišnje, odnosno 10 miliona evra. Zbog toga je potrebno pristupiti redefinisanju ili izradi novog zakona”, poručuje Mitrović.

Time bi se, kako navodi naš sagovornik, više nego udvostručio broj recikliranih komada ambalaže za piće sa depozitima, smanjilo odlaganje u smeće i bacanje ambalaže na oko petinu trenutne količine i smanjio otpad procenjen na 553 milona evra godišnje. 

Foto-ilustracija: Pixabay (SatyaPrem)

“Važno je da promene koje uslede obuhvate sve bitne aspekte funkcionisanja sistema, kako bi se podigla efikasnost i transparentnost u ovoj oblasti, a sve u otvorenom i transparentnom dijalogu sa industrijom pića, trgovinom i građanima”, kaže Mitrović.

Da deo problema leži u Zakonu o ambalažnom otpadu, veruje i Krstović koji podseća da smo 2020. godine bili na korak od uvođenja depozitnog sistema kada je izmenama Zakona o ambalaži bilo predviđeno uvođenje depozitnog sistema, ali bez dalje razrade glavnih elemenata.

“To je predstavljalo problem, kako za proizvođače i punioce pića, tako i za sektor maloprodaje jer se nije znalo na koji način svi oni treba da se pripreme da bi sistem uspešno funkcionisao. Zakonodavac je ostavio prostor da se detalji sistema uređuju kada se sistem već uspostavi i to je bio osnovni kamen spoticanja. Međutim, desilo se potpuno zatišje u zakonodavnoj aktivnosti usled pandemije Covida 19, u međuvremenu je došlo i do smene na čelu nadležnog ministarstva”, objašnjava Krstović.

Šta kažu građani?

Istraživanje Centra potrošača Srbije (CEPS) sprovedeno krajem prošle godine pokazalo je da čak 85 odsto ispitanika doživljava mehanizam depozita kao dobar način da se podstakne reciklaža. Ipak, u slučaju da proizvod koji redovno kupuju poskupi kao posledica ulaska u sistem depozita, 40 odsto ispitanika bi prestalo da ga kupuje. To je, kako navodi CEPS, jedan od ključnih razloga zašto bi sistem depozita morao da bude jednako primenjen na svu jednokratnu ambalažu. U protivnom, ambalaža koja se nalazi van depozitnog sistema mogla bi da postane novi izbor potrošača.

Reciklomati koji su su postavljeni u nekoliko gradova Srbije takođe pokazuju da građani žele da recikliraju ambalažu kada su za to motivisani. Krstović podseća da trenutni procenti recikliranja ambalažnog otpada dolaze mahom od privrede i da je neophodno u njih uključiti građane.

“Depozitni sistem bi omogućio građanima da im reciklaža postane mnogo dostupnija nego što je to slučaj sada. Prema podacima iz Studije, procenjuje se da samo 28 odsto stanovnika ima pristup uslugama recikliranja. NALED je, kroz svoje projekte u kojima su se direktno lokalnim samoupravama donirali kontejneri za reciklažu ambalaže i gde se kontinuirano radilo sa građanima na podizanju svesti, potvrdio da su građani spremni i da žele da recikliraju kada im se za to obezbede uslovi. Infrastruktura za povraćaj ambalaže u okviru depozitnog sistema bi dodatno približila građanima ideju o reciklaži, bila dostupna na prometnim mestima i direktno građanima obezbeđivala da vrate deo novca koji su dali za proizvod u ambalaži koja je deo depozitnog sistema”, objašnjava Krstović.

Foto-ilustracija: Pixabay (ds_30)

Siniša Mitrović se osvrće na 3.500 divljih deponija na kojima, prema procenama Privredne komore Srbije “sahranimo” preko 50 miliona evra reciklabilnih materijala koji se ponovo mogu upotrebiti. Paradoks je i da uvozimo materijale koje bismo sami mogli reciklirati. 

“Prema postojećim kapacitetima, Srbiji nedostaje 50.000 tona lomljenog ambalažnog stakla za potrebe industrije reciklaže, a svakodnevno uvozimo ogromne količine staklene ambalaže i trošimo značajna sredstva i devize, umesto da jačamo domaću industriju jer je lomljeno staklo materijal koji se neograničeno može reciklirati. Isto je i sa plastičnim materijalima, gde se beleži uvoz za potrebe domaće reciklažne industrije, jer naša komunalna infrastruktura nema primarnu selekciju otpada i veliki je gubitak reciklabilnih materijala”, upozorava Mitrović.

 Ko upravlja sistemom – država ili privreda

Osim pitanja koje vrste ambalaže bi trebalo da obuhvati depozitni sistem, otvoreno je pitanje i ko njime treba da upravlja. Zakonom o ambalaži i ambalažnom otpadu predviđeno je da Vlada propisuje vrste jednokratne ambalaže za koje se uspostavlja depozitni sistem. Takođe, Vlada određuje način funkcionisanja tog sistema, visinu depozita i način naplate. Ipak, NALED se poziva na studiju Eunomije koja preporučuje da sve vodi industrija koja bi i finansirala ceo sistem.

“Država u takvom sistemu ima regulatornu i nadzornu ulogu. Takvi sistemi u svetu bolje funkcionišu u svim aspektima sistema i Srbija ne bi trebalo da bude izuzetak u tom smislu”, kaže Krstović.

Kako je u svetu – neophodne inovacije u pakovanjima

Inače, usvajanje depozitnog sistema ne ide glatko ni u drugim zemljama. Prema informacijama nevladinih organizacija, bar 10 zemalja EU planira tranziciju na depozitne sisteme u narednim godinama.

U Nemačkoj sve radnje koje prodaju pića imaju obavezu da preuzmu ambalažu i da vrate depozit mušteriji, nezavisno od toga da li je piće kupljeno baš u tom objektu. Depozit za plastične flaše je prilično visok, 0,25 evra. Depozit za staklene boce je znatno niži – između 0,08 i 0,15 evra.

U Danskoj, vrednost depozita zavisi od veličine i materijala flaše. U Belgiji se plastične boce prikupljaju u domaćinstvima zajedno sa drugim plastičnim otpadom, dok se staklene flaše moraju odneti na određeno mesto. Iako nema depozita za staklene boce, Belgija ima visoku stopu recikliranja stakla.

Inovacije u pakovanjima su neophodne, slažu se stručnjaci, a jedna od ideja je da se podstiče upotreba staklenih flaša umesto plastičnih, mada i ta ideja ima protivnike zbog toga što je proizvodnja stakla za jednokratnu upotrebu pričično invazivna po pitanju emisija. Stručnjaci predlažu i standardizovane staklene flaše koje bi olakšale ponovnu upotrebu jer bilo koji brend može da ih preuzme, opere i ponovo upotrebi.

Cilj Evropske unije za 2025. godinu je da 65 odsto ambalaže bude reciklirano, a specifični ciljevi za staklo i metal postavljaju lestvicu nešto više, na 70 odsto, dok je cilj za plastiku 50 odsto.

Izvor: eKapija

Klimatska skloništa širom Barselone za spas od tropskih vrućina

Foto-ilustracija: Pixabay (Nikolaus Bader)
Foto-ilustracija: Pixabay (Jarmoluk)

Dok šetate gradom tokom vrelih letnjih dana sigurno razmišljate o tome kako bi bilo odlično da postoji mesto na kom možete da predahnete i rashladite se kako bi nastavili sa završavanjem dnevnih obaveza. I takva mesta zaista postoje, u Barseloni je otvoreno oko 200 klimatskih skloništa. 

Opštinski objekti i javni prostori širom ovog grada tokom leta, tačnije do 15. septembra, “pretvoreni” su u skloništa od ekstremnih vrućina

Reč je o objektima poput biblioteka, muzeja i sportskih centara koji su rashlađeni i njih mogu da koriste svi koji žele se sklone od vrućine. Ova mesta su planski raspoređena i nalaze se na manje od 10 minuta udaljenosti hoda.

Prema istraživanjima, najposećenija klimatska skloništa su biblioteke, jer građani tu mogu da uživaju u udobnim stolicama, kupatilima, časopisima i knjigama.

Dugoročni cilj Barselone je da do 2030. godine građanima ne bude potrebno više od pet minuta hoda do najbližeg gradskog klimatskog skloništa. Očekuje se i da će ubuduće neki od ovih prostora biti otvoreni tokom zimske sezone, a neki čak i 24 sata dnevno.

Barselona teži da postane grad po meri stanovnika. Transformaciju su započeli Superblokovima, projektom kojim delove grada pretvaraju u nove zelene površine, šetališta, trgove namenjene za rekreaciju i druženje. Prema dosadašnjim iskustvima, Superblokovi utiču na kvalitet vazduha, smanjenje buke, kao i na klimu, čak i nekoliko stepeni je temperatura niža u ovim kvartovima, nego u drugim delovima grada. 

Uz Superblokove i klimatska skloništa, Barselona, drugi po naseljenosti grad u Španiji i jedan od najposećenijih gradova u Evropi, postaje idaelno mesto za život i odmor.

Milica Radičević

Kako se stvara povoljno okruženje za investicije i inovacije?

Foto-ilustracija: Unsplash (Appolinary Kalashnikova)
Foto: Ljubaznošću Frančeska Korba

Pre više od 30 godina, u britanskoj prestonici osnovana je međunarodna finansijska institucija čiji je glavni cilj bio da u zemljama Centralne i Istočne Evrope, a nakon pada Berlinskog zida, podrži tranziciju sa centralno-planske privrede ka otvorenom tržištu i demokratiji. U nazivu evropska, u kapitalu većinom američka, ova institucija i danas važi za velikog investitora u privatni i javni sektor u 38 država Evrope i Azije.

U našoj zemlji, Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) započela je prvi program kroz pomoć SR Jugoslaviji 2001. godine. Kakvi su danas prioriteti EBRD-a u poređenju sa onim od pre dve decenije i šta se u poslovanju EBRD-a na ovim prostorima promenilo, ispričao nam je Frančesko Korbo, Regionalni direktor za energetski sektor Zapadnog Balkana i Hrvatske, u EBRD-u. 

EP: Najavljeno je da će do kraja 2022. godine sve aktivnosti EBRD-a morati da budu usklađene sa postizanjem jedinstvenog cilja: da se pomogne državama da ostvare ciljeve Pariskog sporazuma. Čini se da je to ogroman zalogaj. Šta on zapravo obuhvata? 

Frančesko Korbo: Odluka EBRD-a o klimatskim ciljevima podrazumeva obavezu da se sve aktivnosti Banke usaglase se ciljevima Pariskog sporazuma do 2022. godine. Banka trenutno priprema procenu ove usklađenosti za sve svoje direktne i indirektne investicije koristeći metodologiju koju je zajednički razvila sa drugim multilateralnim razvojnim bankama. Ukratko, projekat mora da zadovolji nekoliko kriterijuma da bi bio u skladu sa Pariskim sporazumom kao što su: usaglašenost sa dugoročnim strategijama za smanjenje emisije ugljenika, mala verovatnoća za „zaključavanje“ emisija, odnosno pružiti garancije da projekat neće omogućiti dalji rad postrojenja koje emituje velike količine ugljen-dioksida ako ekonomski isplativa opcija sa niskom emisijom ugljenika može da ga zameni, identifikovanje i uklanjanje fizičkih rizika od klimatskih promena i da aktivnosti ne podrivaju otpornost na klimatske rizike u lokalnoj sredini. EBRD podržava napore svoje zemlje domaćina da se odrede smernice za usvajanje politika o smanjenju emisija i klimatskoj otpornosti na ekonomskom planu i u svim sektorima. Osim toga, mi radimo sa klijentima kako bismo im pomogli da procene klimatske rizike i da obuhvate faktor otpornosti na klimatske promene u svom poslovanju. 

EP: Brojni gradovi su se priključili EBRD-ovom programu Zeleni gradovi, a među njima su Beograd i Skoplje. Šta nam možete reći o podršci koju gradovi dobijaju kroz pomenuti program i kada se može očekivati da građani primete rezultate?

Frančesko Korbo: Ova inicijativa pomaže gradovima u određivanju i planiranju prioritetnih investicija koje mogu da doprinesu većoj održivosti, otpornosti i boljem kvalitetu životne sredine u gradovima. Gradovi koji su se prijavili dobijaju pomoć od EBRD-a u pripremi studije izvodljivosti, nakon čega mogu da razmatraju koji projekat bi trebalo da bude njihova prioritetna investicija u budućnosti. EBRD i donori obezbeđuju finansiranje ovih investicija i veliki broj razvojnih projekata se odvija u regionu. Na primer, u Sarajevu smo kroz ovaj program finansirali uvođenje mera energetske efikasnosti u javnim zgradama, nabavku novih električnih trolejbusa, modernizaciju vodovodne i kanalizacione mreže i slično. Upravo su ovo projekti čiji su rezultati građanima očigledni, kao što su bolje usluge javnih komunalnih preduzeća, bolji kvalitet vazduha i drugo. 

EP: EBRD ima određeni fond za investiranje u projekte za tranziciju ka zelenoj energiji. Šta taj portfolio obuhvata? Da li u njemu preovladava energetska efikasnost ili obnovljivi izvori energije? 

Foto-ilustracija: Unsplash (Dimitrije Milenković)

Frančesko Korbo: Projekti za tranziciju ka zelenoj energiji ne mogu se realizovati bez povoljnih politika. Mi sarađujemo sa svim vladama u regionu kako bismo ojačali njihove zakonske okvire u energetskom sektoru i uskladili ih sa odgovarajućim Direktivama EU. Kad je reč o obnovljivim izvorima, aktivni smo u Albaniji, Crnoj Gori, Kosovu, Severnoj Makedoniji i Srbiji kako bismo pomogli uvođenje aukcija za obnovljive izvore energije, pružili pomoć kreatorima politika da pripreme i primene konkurentnu shemu javnih nadmetanja čiji će cilj biti povećanje kapaciteta solarnih i vetroelektrana za više od 1 GW kada one budu zaživele.

Ključni kriterijum EBRD-ove podrške sastoji se u tome da okvir mora imati mogućnost da se ponovi i proširi, stoga EBRD ne podržava samo prvih 100 MW projekata, već postavlja temelj za prvih 1.000 ili čak 10.000 MW. Prvi rezultati pristižu i to u vidu naših prvih solarnih aukcija za 140 MW u Albaniji na kojima je postignuta cena manja od 25 evra/MWh, a nadmetanje je bilo otvoreno tokom prvog talasa pandemije u maju 2020. godine. Ovaj rezultat je poslao snažnu poruku drugim zemljama u regionu, a uspeh je ponovljen kada je Albanija završila narednu aukciju za solarne PV elektrane u martu prošle godine. U sklopu Regionalnog programa za energetsku efikasnost REEP, pripremili smo više od 75 procedura koje unapređuju tržišta energetske efikasnosti. Većina ovih procedura se odnosi na poboljšanje mera energetske efikasnosti u zgradama. Sektor zgradarstva ima udeo od više od 40  odsto u ukupnoj potrošnji energije na Zapadnom Balkanu, pa renoviranje javnih zgrada i privatnih objekata radi postizanja minimalnog standarda energetskih performansi može pružiti vrlo značajan doprinos u dostizanju nacionalnih ciljeva za dekarbonizaciju. Ovakvi poduhvati takođe direktno poboljšavaju životni standard građana. 

EP: EBRD je do sada uložila više od 6,6 milijardi evra kroz 286 projekta u našoj zemlji. Da li biste rekli da je to uspeh za jednog institucionalnog investitora i molim da navedete one projekte koji su doneli najviše koristi? 

Frančesko Korbo: Od 2001. godine do sada, EBRD je uložila više od 7,3 milijardi evra kroz više od 300 projekata u Srbiji. Uticaj naših ulaganja može se primetiti u jačem bankarskom sektoru i boljoj dostupnosti finansiranja za mala i srednja preduzeća, u snažnijem privatnom sektoru i lokalnim kompanijama koje su uz našu podršku postale regionalni lideri i brendovi, kao što su MK Group ili Bambi, Knjaz Miloš i Nektar, u stotinama biznisa koje su osnovale žene uz našu finansijsku i konsultantsku podršku. Mi smo takođe doprineli izgradnji boljih puteva i železničkih veza kroz program podrške sa našim partnerima Evropskom unijom i Investicionim okvirom za Zapadni Balkan WBIF, zatim boljoj vodovodnoj infrastrukturi u Subotici i gradskom prevozu u Beogradu i Novom Sadu, da pomenem samo nekoliko primera. Nedavno smo dali podršku Srbiji u njenim naporima da unapredi infrastrukturu za upravljanje otpadom, a ovo je sektor koji je godinama bio zapostavljen. Mi finansiramo izgradnju nove deponije u Vinči i postrojenja za korišćenje komunalnog otpada u energetske svrhe, kao i nekoliko regionalnih deponija širom zemlje. Ovo će pomoći u izgradnji moderne infrastrukture za upravljanje otpadom u zemlji i obezbediće nove usluge građanima, ohrabrujući ih da sortiraju i recikliraju otpad iz domaćinstava.

Intervju vodila: Nevena Đukić

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE.