Učenje ne mora uvek da dolazi iz udžbenika, niti da bude strogo, sistematsko i nametnuto. Ponekad se najdublje poruke usvajaju onda kada to i ne primetimo – dok se opuštamo, zabavljamo ili jednostavno provodimo vreme onako kako najviše volimo. U poslednje vreme sve češće primećujem da se i u popularnim serijama provlače ekološke poruke – diskretno, ali dovoljno jasno da podstaknu razmišljanje. Možda je upravo taj tihi pristup jedan od najefikasnijih načina za prenošenje znanja.
Znamo da deca i mladi danas veliki deo slobodnog vremena provode igrajući igrice. Zbog toga se često vodi polemika o njihovom uticaju – najčešće ih prate kritike da podstiču nasilje, agresiju ili pasivnost. Ali šta ako igrice mogu da uče i oblikuju svest – ne kroz stroga pravila, već kroz igru i zabavu?
Jedna takva mobilna igrica nastala je iz projekta BlueAquaEdu, koji je finansiran iz Evropskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu (EMFAF). Za razliku od igrica u kojima se igrač bori protiv zlikovaca poput zombija ili čudovišta kako bi postao junak, u igrici BlueAquaEdu borba je tiša, ali jednako važna – ovde se igrač suočava sa lošim navikama i neodrživim praksama koje je čovek razvijao godinama, a koje su dovele do ugroženosti morskog života. Umesto oružja, njegovo oruđe su znanje, strategija i ekološka svest. Cilj nije da pobedi protivnika, već da zajedno sa prirodom pronađe najbolje rešenje – da izgradi riblju farmu koja ne zagađuje, ne troši prekomerno resurse i ne ugrožava biljni i životinjski svet.
A šta je uopšte riblja farma? To je kontrolisano okruženje u kojem se uzgajaju ribe za ishranu ljudi – proces koji nazivamo akvakultura. Ona danas čini sve veći deo svetske proizvodnje ribe, ali ako nije pravilno vođena, može imati negativan uticaj na prirodu – od zagađenja vode, preko širenja bolesti, do ugrožavanja divljih vrsta.
Na početku igre, igrač dobija malu riblju farmu koja nije ekološki prihvatljiva, a kroz dalju igru uči kako da je unapredi na najbolji način. Cilj je da se umanji uticaj akvakulture na životnu sredinu i da se minimizuju emisije gasova sa efektom staklene bašte.
Ova igrica, koja će uskoro biti dostupna, deo je šireg digitalnog obrazovnog projekta usmerenog na razvoj veština i znanja u oblasti akvakulture. U okviru BlueAquaEdu projekta razvija se i e-platforma za učenje, koja će ponuditi inovativne alate i materijale za obuku, ali i mogućnosti za mentorstvo. Platforma je namenjena studentima, profesorima i mentorima, a kroz nju će čak 500 pojedinaca imati priliku da unapredi svoja znanja o održivim praksama u uzgoju ribe. Pored toga, projekat podstiče međunarodnu saradnju kroz organizaciju radionica, treninga i letnjih škola.
Polazni cilj BlueAquaEdu projekta jeste da poveća zainteresovanost mladih za plavu ekonomiju – sve one aktivnosti i sektore koji su povezani sa morem i vodenim resursima, ali na način koji poštuje principe održivosti i očuvanja prirode.
Katarina Vuinac