
Korišćenje električnih vozila (EV) donosi dvostruku korist – štiti životnu sredinu jer ne emituje štetne gasove i omogućava uštedu vlasnicima. Promena paradigme mobilnosti kroz edukaciju, inovativna rešenja i integraciju najnovijih tehnologija transformiše način na koji organizacije i pojedinci razmišljaju o mobilnosti. Upravo to zastupa konsultantska agencija 360°Mobility, koja je deo Nacionalnog klastera za eMobility u okviru Privredne komore Srbije.
Na putu dekarbonizacije transporta, sistem subvencija za električna vozila u Srbiji prepoznat je kao dobra praksa, ali postoji prostor za poboljšanja. Trenutni model subvencija tretira sva električna vozila jednako iako postoje značajne razlike u njihovim segmentima i cenovnim kategorijama.
„Subvencionisana nabavka EV treba da bude usmerena na masovnu mobilnost, odnosno na pristupačnija električna vozila, umesto da jednako podstiče kupovinu premijum modela. Uvođenje cenovnih rangova u sistem subvencija, na primer za vozila sa cenom do 50.000 evra i sa subvencijom koja pokriva bar 10 odsto bruto vrednosti vozila, moglo bi učiniti sistem efikasnijim”, kaže Filip Mitrović, osnivač konsultantske agencije 360°Mobility.
Trenutni sistem subvencija od 5.000 evra odnosi se isključivo na vozila na električni pogon (bez hibridnih varijanti), što je dobra praksa, ali problem predstavlja nedovoljna marketinška pokrivenost i transparentnost raspodele sredstava.
Mitrović ističe da bi bilo poželjno da se na mesečnom nivou javno objavljuje koliko je subvencionisanih sredstava preostalo kako bi potencijalni kupci mogli bolje da planiraju.
Subvencionisanje posebnih kategorija, poput lakih dostavnih vozila, taksi prevoza i deljenih vidova mobilnosti, takođe bi u velikoj meri doprinelo smanjenju emisija štetnih gasova u gradovima.
U FOKUSU:
- Volvo Trucks – najveći na tržištu električnih kamiona u Evropi i Severnoj Americi
- Kompletna ponuda punjača za električna vozila uz nove modele Schneider Electric punjača
- Održiva mobilnost utemeljena na inovativnosti
Naš sagovornik ističe da je proces prijave pojednostavljen u odnosu na prethodne godine, ali veruje da bi se u eri digitalizacije dodatno mogao unaprediti omogućavanjem elektronske prijave.
Ukidanje carina na električna vozila značajno bi doprinelo smanjenju cena i ubrzanju tranzicije ka električnoj mobilnosti. Trenutna carina iznosi pet odsto, što direktno povećava trošak nabavke EV i čini ih manje konkurentnim u odnosu na vozila sa SUS motorima. Dobar primer su Crna Gora, koja je smanjila carinu na sva EV na samo jedan odsto, bez obzira na zemlju porekla, i Bosna i Hercegovina, koja je otišla korak dalje i već nekoliko godina uredbom ukida sve carinske dažbine na električna vozila. Prednost ovakvog modela je u tome što se uredba donosi mnogo lakše i brže nego zakon, a efekat je isti.
„Pored same subvencije i ukidanja carina, Srbija bi mogla da primeni model progresivnih subvencija – veći iznosi za vozila sa manjim baterijama i nižom cenom, čime bi se EV učinio dostupnijim široj populaciji. Uz to, dodatne poreske olakšice, kao što su niže registracione takse, ukidanje eko-taksi i drugih naknada, bile bi snažan podsticaj. Nefinansijski podsticaji, poput besplatnog parkinga i mogućnosti kretanja žutom trakom (uz jasno označene EV registarske tablice), takođe bi imali pozitivan efekat na prihvatanje električnih vozila”, rekao je Mitrović.
Kako bi se povećalo interesovanje građana za EV, ključna poruka je da elektrifikacija donosi značajne uštede kako u potrošnji energije, tako i u održavanju. U prilog tome ide i činjenica da su globalna istraživanja pokazala da se izuzetno mali broj korisnika vraća sa EV na vozila sa SUS motorima.
Priredila: Jasna Dragojević
Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVA MOBILNOST