Da li su dizel motori najveći zagađivači u Srbiji?

Foto-ilustracija: Unsplash (Chuttersnap)

Vlada Srbije najavila je izmenu nedavno usvojene uredbe o kriterijumima za određivanje aktivnosti koje negativno utiču na životnu sredinu, pa građani Srbije, ipak, neće plaćati eko-taksu od 1.200 dinara godišnje po domaćinstvu. Zagađenost dolazi i od azotnih oksida, koje ispuštaju dizel vozila bez katalizatora.

Prema zvaničnim podacima, u Srbiju je za pet godina uvezeno 800.000 polovnih vozila. Čak 50 odsto sa dizel motorima, godišta od 2000. do 2006. Mnogima od njih je skinut katalizator ili DPF filter koji izdvaja takozvane azotne čestice, a sve iz razloga da se oni recikliraju ili iz njih izvuče plemeniti materijal posle hemijske obrade. Ti automobili su najveći zagađivači.

„I dalje se uvozi mnogo više polovnih automobila kojima je životni vek na kraju. Prema tome, skoro 50.000 vozila ušlo je za prvih pet meseci, a oko 65.000 za prvu polovinu godine. Ja mislim da je to tužan podatak, da su to vozila Euro 3 i Euro 4, koja su zabranjena za vožnju u Evropi„, kaže Miloš Pavlović sa Univerziteta u Novom Sadu.

Dosta se govori o zabranama ulaska u grad velikim zagađivačima, davanju nalepnica o statusu vozila, a na Saobraćanom faklutetu kažu da bi sve parcijalne mere dale loše rezultate.

„Ja nisam ni za kakve zabrane. Napominjem, za sistemsko rešenje, da se napravi jedna dubinska tehničko-tehnološka analiza i da se na osnovu realnih mogućnosti svih stanovnika ove zemlje donesu primenjivi propisi koji će napraviti ekološki podobniju sliku saobraćajno-transportnog sistema“, kaže Slaven Tica sa Saobraćajnog fakulteta.

Foto-ilustracija: Unsplash (Anastase Maragos)

Na Mašinskom fakultetu podržavaju zabranu uvoza automobila sa Euro 3 motorima.

„Mislim da treba samo podići kriterijume da se ne voze više Euro 3 motori, a sa električnim šta bude. Mali smo mi da bismo se trkali u toj oblasti“, smatra Miloš Vasić sa Mašinskog fakulteta.

O zagađenju će biti sve više reči kako se vreme u zimskim uslovima poboljšava, kažu meteorolozi i zaštitnici životne sredine.

Uzroci zagađenja nisu samo automobili, ali ovo koje prave dizeli bez katalizatora direktno utiče na zdravlje ljudi i taj problem će morati da se reši novim tehničkim pregledima koji će meriti azotne okside.

Izvor: RTS

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti