Evropa ima potencijal da bude predvodnik u razvoju e-goriva, odnosno najperspektivnijeg održivog avionskog goriva (SAF), ali ozbiljne prepreke u proizvodnji i investicijama prete da joj oduzmu prednost koju je do sada imala kao pionir u ovoj oblasti, navodi se u izveštaju organizacije Transport & Environment (T&E).
Problemi u razvoju projekata e-kerozina u Evropi su visoki troškovi energije, nedostatak infrastrukture, kao i izazovi u pribavljanju CO₂ koji je neophodan za proizvodnju ovog goriva.
Izveštaj navodi da je za izgradnju jedne fabrike e-kerozina potrebno između jedne i dve milijarde evra, što do 2030. godine znači ukupne potrebe od čak 10 do 20 milijardi evra.
Planirano je oko 40 velikih projekata u Evropi, sa potencijalom proizvodnje e-kerozina od gotovo tri miliona tona godišnje, što bi pokrilo oko pet odsto potreba evropskog aviosaobraćaja za gorivom.
Napretku Evrope u ovom sektoru doprinela je EU uredba o održivim avio-gorivima – ReFuelEU, koja postavlja konkretne ciljeve za upotrebu e-goriva u avijaciji. Međutim, nijedno od identifikovanih velikih proizvodnih postrojenja još nije u izgradnji, a samo četiri su u poodmakloj fazi razvoja.
Pročitajte još:
- Avio-sektor EU gotovo dostigao nivo emisija pre pandemije – Kako smanjiti zagađenje?
- Najveći avion na svetu prevoziće lopatice vetroturbina duže od fudbalskog terena
- Finska gradi prvu fabriku za održiva avio goriva
Spor napredak uglavnom je rezultat brojnih izazova, pri čemu je nedostatak finansiranja najveća prepreka, dok su tradicionalni snabdevači gorivom uglavnom izostali iz ovih planova.
„EU zakon o održivim avio-gorivima pokrenuo je revoluciju e-kerozina u Evropi – ali proizvođači goriva još ne koriste taj potencijal. Bez većeg broja konačnih investicionih odluka, cilj EU za 2030. godinu i planovi da profitira od zelene avijacije neće uspeti. Da bi uspeli, ovi projekti moraju imati stabilan pravni okvir – što ReFuelEU već nudi – ali i jaku finansijsku podršku iz javnih fondova i privatnog kapitala”, izjavila je Kamil Mjutrel, službenica za politiku u oblasti avijacije pri T&E
Dekarbonizacija avijacije
E-kerozin, predstavlja jednu od najvažnijih tehnologija za dekarbonizaciju avijacije i može smanjiti emisije CO₂ za više od 90 odsto u poređenju sa fosilnim kerozinom.
Evropu ubrzano stiže Kina, koja je sada drugi najveći centar i ima najavljenih oko 10 velikih projekata, što čini otprilike 20 odsto globalnog kapaciteta. Sjedinjene Američke Države takođe ubrzavaju razvoj zbog čega Evropa mora brže delovati.
Energetski portal