Početkom godine, Savet i Evropski parlament usaglasili su se u vezi sa privremenim političkim sporazumom koji se odnosi na standarde emisija CO2 za teška vozila. Odluka je doneta kako bi se ovakve emisije u sektoru drumskog saobraćaja smanjile, ali i kako bi se uveli novi ciljevi koji će doprineti dostizanju klimatske neutralnosti do 2050. godine.
Pored uvedenog cilja povećanja udela teških vozila sa nultom emisijom, sada su poslanici u Komitetu za transport i turizam usvojili još jedan stav. Kako navode, kamioni i autobusi sa nultom emisijom koji se bave međunarodnim transportom, trebalo bi da budu većih dimenzija kako bi se pospešilo ozelenjavanje teretnog saobraćaja. Ideja je da se smanji broj putovanja, odnosno da se obezbedi više unutrašnjeg prostora za teret koji se prevozi.
Preciznije, povećanje maksimalne težine i dužine ovakvih kamiona trebalo bi da bude za četiri tone, kako bi se nadoknadio prostor koji je potreban za postavljanje baterija ili vodoničnih ćelija, ali i obezbedio dodatni kapacitet za utovar. Na ovaj način transportna industrija mogla bi da se podstakne na prelazak na održive kamione, zbog toga što će postati konkurentniji od konvencionalnih.
Pročitajte još:
- AUTOMOBILI U PROSEKU SVE VEĆI, TROŠE VIŠE GORIVA, I ZAUZIMAJU VEĆE POVRŠINE
- EU: SAVET I PARLAMENT POSTIGLI DOGOVOR O SMANJENJU EMISIJE CO2 IZ TEŠKIH VOZILA
- MOBILNOST U VELIKOJ BRITANIJI NA PUTU PREMA NULTOJ EMISIJI DO 2035.
Značaj ovakvih odluka potvrđuje podatak da su kamioni i autobusi odgovorni za 28 odsto emisija gasova staklene bašte i za 34 odsto azotnih oksida iz drumskog saobraćaja. Pored toga, treba uzeti u obzir predviđanje da će teretni transport do 2030. godine u Evropskoj uniji porasti za oko 25 odsto, i čak 50 odsto do 2050. godine.
Ovaj nacrt zakona deo je paketa predloga za ozelenjavanje teretnog transportnog saobraćaja u Evropskoj uniji. Osnovni cilj jeste da se poveća efikasnost unutar sektora, pružajući mu podršku da doprinese cilju smanjenja emisija iz saobraćaja za 90 odsto do 2050. godine. Još jedna od mera koja se podstiče jeste povećanje aerodinamičkih uređaja i kabina u kamionima, kako bi se povećala efikasnost pogonskih agregata sa nultom emisijom.
O nacrtu je potrebno da glasaju svi poslanici Evropskog parlamenta na predstojećoj plenarnoj sednici.
Energetski portal