Ministarstvo zaštite životne sredine je prošle nedelje u saopštilo da se ukidaju subvencije za kupovinu novih hibridnih vozila i onih na električni pogon. Razlog – već je, iako nije kraj godine, iskorišćen budžet opredeljen za te subvencije.
Sredstva su 2020. godine iznosila oko milion evra. Ona su se odnosila na motorna vozila, motocikle i skutere. Prodaja je u ovoj godini opala jer je uvoz novih vozila bio usporen zbog pandemije.
Uvoznici navode da su prodali 800 vozila sa subvencijama. Kažu da nemaju uvid u kupovinu flota automobila za rentakar i taksi.
„Imamo usporenu dobavljivost novih vozila zbog zaustavljanja proizvodnje kod određenih proizvođača, tako da sam rast prodaje u nekom procentu ne očekujemo“, rekla je Aleksandra Graovac, sekretar Udruženja uvoznika Srbije.
Vlada je, da podsetimo, na početku godine usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine električnih i hibridnih vozila na osnovu koje država pomaže kupovinu mopeda i lakih tricikala na ovaj pogon sa 250 evra, hibridne automobile sa 2.500 evra, plag-in hibride sa 3.500 evra, a električna vozila sa 5.000 evra.
Pročitajte još:
To je jedna od vladinih mera za zaštitu vazduha od zagađenja zbog koje su takozvana ekološka vozila znatno pristupačnija na tržištu. Uvoznici upozoravaju da je zdravlje ljudi ugroženo i da treba nastaviti sa subvencijama.
„Po podacima Svetske zdravstvene organizacije u Srbiji preko 6.000 godišnje ljudi umre od posledica zagađenja vazduha, pa je smanjenje zagađenja vazduha od motornih vozila veoma bitan faktor“, kaže Robert Lukić, direktor „Tojote“.
U EU planiraju da do 2030. godine na subvencije potroše oko 40 milijardi evra. Najviše u svemu prednjače skandinavske zemlje koje će od 2030. godine zabraniti kupovinu benzin i dizel automobila.
Izvor: RTS