U BiH oko 40 odsto zagađenja dolazi iz saobraćaja

Foto-ilustracija: Pixabay

Prema nekim procenama, na čitavom prostoru Federacije BiH oko 40 osto izvora zagađujućih materija koje nepovoljno utiču na kvalitet vazduha dolazi od saobraćaja, izjavila je za Fenu federalna ministarka ekologije i turizma gospođa Edita Đapo.

Kako je navela, kada govorimo o zagađenju iz saobraćaja, primećujemo da imamo povećan broj vozila, nedovoljno stroge propise za kontrolu automobila, neodgovarajuće održavanje vozila, nekvalitetne provere emisija na tehničkom pregledu vozila, neizgrađenu putnu infrastrukturu, izostanak efikasnijeg regulisanja saobraćaja na postojećim saobraćajnicama, jer se zastojima u saobraćaju emituje veća količina zagađujućih materija, neadekvatan javni gradski prevoz, nedostatak parking mesta, kao i nekvalitetna goriva. Napomenula je da se ne raspolaže sa preciznim parametrima stanja okoline uzrokovanim opterećenjem od saobraćaja, te dodala da postoje podaci o emisijama zagađujućih materija iz saobraćaja dati kroz godišnje izveštaje koje radi Federalni hidrometeorloški zavod, nadležna institucija za monitoring kvaliteta vazduha u FBiH.

Istakla je da je jedino Kanton Sarajevo uradio analizu koja pokazuje izvore zagađujućih materija u vazduhu i po njihovoj analizi 50 odsto zagađenja dolazi iz privatnih ložišta, 30 odsto od industrije i 20 odsto iz saobraćaja. Đapo je podsetila da je Strategija zaštite okoline FBiH, donesena za period od 2008. do 2018. godine identifikovala mere i aktivnosti smanjivanja zagađivanja vazduha od saobraćaja u gradovima koje podrazumevaju i regulisanje uvoza polovnih vozila i osiguranja kvaliteta tečnih naftnih goriva što je nadležnost ministarstva na nivou države. Takođe, strategijom je predviđeno regulisanje sadržaja sumpora u motornim gorivima, energetska efikasnost novih vozila u prodaji, kao i zabrana prometa olovnih benzina, uvođenja mehanizama plaćanja naknada u zavisnosti od vrste motora, starosti vozila i vrste goriva, te stimulisanje javnog prevoza.

Po njenim rečima, još ne postoje propisi kojima bi se stimulirala nabavka i korišćenje vozila na gas, odnosno električni pogon, ali postoje inicijative i radimo na iznalaženju mogućnosti za stimulaciju nabavke ekoloških vozila.

izvor: energetika.ba

Sandra Jovićević

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti