TREND PORASTA PRODAJE ELEKTRIČNIH VOZILA

Foto-ilustracija: Freepik (user6702303)

Dekarbonizacija drumskog saobraćaja, sa učešćem većim od 15 odsto u globalnim emisijama koje su u vezi sa energijom, izazov je sa kojim se ukoštac uhvatila gotovo čitava planeta. Vozila na alternativna goriva, koja bi zamenila upotrebu dizela i benzina, predstavljaju jedan od načina smanjenja emisija, međutim, električna vozila ostaju ključna za postizanje nulte emisije.

Najnoviji Scenario najavljenih obećanja (Announced Pledges Scenario) prikazuje u kojoj se meri najavljeni ciljevi za postizanje neto nulte emisije do 2050. godine ostvaruju. Scenario je objavila Međunarodna agencija za energetiku (IEA) u avgustu 2023. godine i procenjuje se da bi rast sa trenutnih 17 miliona zaliha električnih automobila na 800 miliona do 2040. godine doprineo smanjenju emisije iz transporta za 36 odsto.

Podaci pokazuju da je značajan porast prodaje električnih vozila u svetu zabeležen od početka 2020. do kraja 2022. godine, kada je za tri godine sa oko četiri prodaja porasla na 14 odsto. U 2022. godini prodaja je premašila broj od 10 miliona vozila, a uzimajući je kao godinu za poređenje tržišta, Narodna Republika Kina je ostvarila najveću globalnu prodaju električnih automobila, dok za njom idu Evropa i SAD. Takvim rezultatom udeo Kine u ukupnoj svetskoj prodaji bio je 60 odsto.

Pročitajte još:

EU ulaže značajne napore u donošenje odluka sa ciljem smanjenja emisija ugljen-dioksida, što uključuje i dekarbonizaciju saobraćaja. Jedna od važnijih odluka, koja je svakako podsticaj za povećanje prodaje električnih vozila, jeste da će se od 2035. godine prodavati samo automobili sa nultom emisijom, uz moguće izuzetke da u upotrebi ostanu vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS motori), koja se oslanjaju na e-goriva.

Iako obavezujuće mere i nacionalne politike koje uvode države širom sveta predstavljaju dobar podsticaj, najvažniji ostaju finansijski. Prema podacima IEA, globalna potrošnja je u 2022. godini za električne automobile bila viša od 425 milijardi dolara, a samo oko 10 odsto potrošnje bi moglo da se pripiše podršci i podsticajima vlada, dok ostatak dolazi iz sredstava potrošača. Kako bi se ovakvi automobili učinili pristupačnijim, neće biti dovoljni podsticaji vlada, već to zavisi od sveukupne situacije na tržištu. Naime, kako tržište električnih automobila postaje sve konkurentnije, u ponudi se sve više nalaze i pristupačniji modeli.

U poređenju sa 2018. godinom, broj dostupnih modela je u 2022. porastao više od duplo i time dostigao broj od 500 modela. Govoreći o cenama, podsticaj prodaji električnih automobila mogao bi da bude i moguć povratak na visoke cene nafte, kakve su zabeležene prošle godine.

Nastavak trenda porasta prodaje očekuje se i u 2023, što će pokazati rezultati na kraju ove godine. Procene su da će do završetka tekuće godine biti prodato 14 miliona vozila. Ostvarenjem prognoza prodaja električnih automobila mogla bi da čini 18 odsto ukupne prodaje automobila tokom cele godine.

Priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti