Home Blog Page 478

Opštine sa nula otpada: Ivan Marković o upravljanju otpadom u Bajinoj Bašti

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: Opštine sa nula otpada

Od kad čovek kao vrsta postoji na planeti Zemlji, za sobom je ostavljao otpad. Količina generisanog otpada može varirati, u zavisnosti od gustine naseljenosti populacije na nekom mestu. U velikim naseljima, čak i biorazgradivi otpad može predstavljati ozbiljan problem za životnu sredinu.

Dolaskom industrijske revolucije, problem otpada je postao još veći. Pored biorazgradivog otpada koji je već uveliko postojao, pojavile su se nove vrste otpada – metal, staklo, odeća, obuća i kasnije plastika, koja danas predstavlja najrasprostranjeniju vrstu otpada na planeti i jednu od najopasnijih po životnu sredinu. Naravno, otkad postoji otpad, postojali su i različiti modeli zbrinjavanja upravljanja otpadom.

Srbija i Bosna i Hercegovina, iako nemaju dobro organizovane sisteme upravljanja otpadom kao zemlje Zapadne Evrope, teže ka ostvarivanju tog cilja. Projekti kao što je projekat „Opštine sa nula otpada“ imaju svrhu da pomognu lokalnim zajednicama da unaprede svoje sisteme sakupljanja, zbrinjavanja i upravljanja otpadom i promene svest građana u tim zajednicama. Projektne aktivnosti se sprovode na području šest pilot opština u Srbiji i Bosni i Hercegovini: Bajina Bašta, Krupanj, Vladimirci, Visoko, Sarajevo Centar i Ilijaš. U projekat su uključene lokalne interesne strane – opštinske uprave, javna komunalna preduzeća i srednje škole.

Da bismo videli kako napreduje ovaj proces tranzicije na lokalnom nivou, obratili smo se Ivanu Markoviću, koji radi kao šef Sektora za razvoj i investicije u JKP „12. Septembar“ u projektnoj pilot opštini, Bajinoj Bašti.

Kakvo je trenutno stanje na području pilot Opštine Bajina Bašta u pogledu upravljanja otpadom i da li je i u kojoj meri prisutno odvojeno prikupljanje otpada?

Ivan Marković Opština Bajina Bašta je uvela primarnu selekciju otpada 2014. godine. U prethodnoj 2021. godini taj procenat je iznosio 14,4 odsto selektovanog otpada koji se kao takav isporučuje Regionalnom centru za upravljanje otpadom „Duboko“ iz Užica.

Koliko su građani opštine Bajina Bašta upoznati sa principima koncepta nula otpada i kakav je njihov generalni odnos prema otpadu i zaštiti životne sredine?

Ivan Marković Sa početkom ovog projekta „Opštine sa nula otpada“ smo u dva navrata medijskim nastupima upoznavali građane sa ovim projektom i konceptom „nula otpada“. Trenutno, nemamo jasnu sliku koliko je građana upoznato ali je svakako taj procenat porastao ovom medijskom kampanjom.

Koji su najveći problemi na području opštine Bajina Bašta u smislu zbrinjavanja otpada?

Ivan Marković U 2021. godini smo očistili uz pomoć sredstava Ministarstva za zaštitu životne sredine svih registrovanih 56 divljih deponija na našem području. Ključni problemi su nedostatak infrastrukture za zbrinjavanje otpada i njegovu selekciju. Tu mislimo na stalnu potrebu za kontejnerima, kantama, velikim kontejnerima za kamione, kamione smećare i više mobilijara za selektovanje ostalog otpada: hladnjača za životinjski otpad, kontejner za elektronski otpad, rešavanje problema organskog otpada (komposteri i kompostana), kao i potrebe da se nabavi drobilica za drveni otpad poput kreveta, nameštaja, prozora, vrata, gradskog drveća i drugog krupnog drvenog otpada.

Kakva je saradnja opštinske uprave sa JKP-om i da li su pokrenute zajedničke inicijative u smislu edukacije građana o upravljanju otpadom?

Ivan Marković Komunikacija je dobra, ali ne postoji praksa odvajajnja sredstava u budžetu za medijske promocije upravljanja otpadom i njegovo unapređenje.

Foto-ilustracacija: Pixabay

Šta u narednom periodu predviđa Plan upravljanja otpadom na nivou opštine i koja je najveća prepreka za njegovu realizaciju?

Ivan Marković Plan upravljanja otpadom vidim kao gorući problem, rešavanjem lokacije i izgradnjom transfer stanice u gradu. Ovo postaje ozbiljan problem. Neophodno je da se odredi lokacija koja će se urbanistički i planski urediti, a onda i pokrenuti i projektovanje i izgradnju iste. Skupština Opštine Bajina Bašta često razmatra ovaj problem, ali još uvek nema rešenja. Finansijska sredstva su drugi najveći problem za realizaciju Plana upravljanja otpadom. Neophodno je izdvojiti velika finansijska sredstva kako bi Bajina Bašta postigla da na jednom mestu realizuje i reši problem odlaganja i transfer otpada po najsavremenijim standardima. Izgradnjom infrastrukture, hale za pretovar, selekciju biootpada, elektronskog otpada, kabastog otpada, otpadnih ulja, otpad životinjskog porekla, tekstila, kao i izgradnjom mini kompostane i dela za građevinski otpad.

Projekat Opštine sa nula otpada finansira Evropska unija u okviru IPA programa prekogranične saradnje Srbija – Bosna i Hercegovina 2014-2020 sa ciljem postizanja dugoročne resursne efikasnosti u sektoru upravljanja otpadom. Kroz primenu zajedničkih akcija baziranih na principima nula otpada i cirkularne ekonomije projekat nastoji ojačati održivi razvoj u preko 90 jedinica lokalne samouprave prekograničnog područja Srbija – BiH. Implementacija je započela 1. marta 2021. godine, a trajaće 24 meseca. Telo za ugovaranje projekta je Ministarstvo finansija Republike Srbije (CFCU). Ukupni budžet projekta je 413.608,44 evra, od čega je Evropska unija obezbedila 351.567,17 evra bespovratnih sredstava.

Uz slogan Brojimo do nula, u okviru projekta je pokrenuta kampanja na društvenim mrežama Facebook i LinkedIn koja ima za cilj jačanje javne svesti u prekograničnom području. Više informacija pronađite na zvaničnoj veb stranici projekta, a da redovno primate obaveštenja o realizaciji projektnih aktivnosti i postignutim rezultatima, pretplatite se na projektni bilten.

Intervju sa gospodinom Ivanom Markovićem je realizovan u okviru projekta Opštine sa nula otpada.

Održan ekološki protest u Kragujevcu

Foto: Fejsbuk skrinšot ( Anica Saleh)

“Savez ekoloških organizacija Srbije” i inicijativa “Kreni promeni” održali su protest u Kragujevcu, na kojem je zatraženo donošenje zakona koji zabranjuje istraživanja i eksploaticiju litijuma, bora i pratećih elemenata na teritoriji čitave zemlje.

“Ako je Vlada Srbije zabranila iskopavanja litijuma u Jadru i rad “Rio Tintu”, onda to mora da važi i za druga područja: od Valjeva, Levča, Rekovca, kao i za ostale kompanije koje se bave rudarenjem”, poručeno je na zajedničkom protestu “Saveza ekoloških organizacija Srbije” i inicijative “Kreni promeni”.

Protest je održan u Kragujevcu koji se, kako je rečeno, nalazi na 20 kilometara od krajnje tačke istražnih područja na teritoriji Pomoravskog okruga.

Ističući da nije reč o političkom, već o ekološkom protestu, čiji je cilj da se sačuvaju plodne oranice, ljudi koji od njih žive i cela zemlja, okupljeni su poručili da “Srbija nije na prodaju”.

Poslata je i poruka da “moratorijum od 20 godina građanima ne uliva poverenje”, uz pitanje šta će biti po isteku tog perioda.

“Prvo smo tražili moratorijum od 20 godina. Stanovnici ugroženih područja su smatrali da prosto neće postojati investicije, da će ljudi napuštati to. Prihvatili smo njihov zahtev za trajnom zabranom. Postoji i apel akademika, profesora i naučnika koji su podržali taj stav i koji kažu da to mora da se učini pre raspuštanja Narodne Skupštine”, izjavio je Savo Manojlović iz inicijative “Kreni promeni”.

Marica Živanović Poljo iz udruženja “Neko brine za Levač” rekla je da ih “na neki način način optužuju da su protiv razvoja”.

“Naprotiv, nismo protiv razvoja, ali smatramo da oni potencijali koje imamo i koje možemo da razvijamo su mnogo značajniji nego nešto što bismo kratkoročno imali dobit od rudarenja, koje bi iza sebe ostavilo devastirane prostore”, rekla je Živanović Poljo.

Izvor: RTS

Klasičan MINI na električni pogon

Foto-ilustracija: Pixabay

Ljubitelji starih automobila mogu da odahnu jer zahvaljujući inovativnim rešenjima njihovim četvorotočkašima vredne ruke majstora mogu da pruže novu šansu ugradnjom električnog pogona.

Nakon “fiće” i “ajkule” na električni pogon na red je došao klasični MINI model. Tim fabrike iz Oksforda, koja proizvodi ove automobile, na ideju da klasičan model Minija konvertuje na potpuno električni pogon i tako je nastao “MINI Recharged”.

Naime, specijalno obučeni radnici fabrike zamenjuju originalni benzinski motor sa električnim motorom i baterijom. 

Novi motor koji se postavlja u automobil ima snagu do 121 KS (90 KW) i može da razvije brzinu od 0 do 100 km/h za devet sekundi. Baterija koja se postavlja u stare modele automobila ima domet od oko 160 kilometara. 

Svi automobili koji prođu konverziju u suštini ostaju istog izgleda, dobijaju priključak za punjenje i revidiranu instrument tablu. 

Benzinski motori, koje majstori izvade iz automobila, numerišu se i ostavljaju u skladišta, u slučaju da ih treba ponovo koristiti.

MINI već proizvodi električne automobile, u 2019. godini su predstavili prvi putpuno električni model “cooper SE”. 

Ostaje nam da vidimo kakve još novitete sprema ovaj čuveni proizvođač automobila.

Milica Radičević

Interkonektor između Srbije i Bugarske doprinosi sigurnosti snabdevanja gasom

Foto: JP Srbijagas
Foto: Vlada Republike Srbije

Izgradnjom Balkanskog toka Srbija je dobila mogućnost snabdevanja iz drugog pravca ali i dalje imamo jednog snabdevača, rusku kompaniju Gasprom. Početak izgradnje gasne interkonekcije između Srbije i Bugarske omogući će novi pravac snabdevanja i uključivanje drugih snabdevača koji će srpskom tržištu moći da ponude gas, navodi se u saopštenju Ministarstva rudarstva i energetike.

Novi gasovod će imati kapacitet od milijardu i 800 miliona kubnih metara gasa što je danas gotovo 80 odsto srpskog tržišta. Značajno je da će gas odmah moći da teče čim novi gasovod bude izgrađen, izjavio je Petar Stanojević, specijalni savetnik ministarke rudarstva i energetike Zorane Mihajlović.

On je gostujući na TV Vesti rekao da će novim gasovodom moći da se koristi gas iz Azerbejdžana, Irana, Iraka, a u budućnosti i iz istočnog Mediterana, Egipta i Izraela, kao i da bi trebalo da bude povezan sa LNG terminalom u Aleksandropolisu, čime će Srbija imati alternativni pravac snabdevanja.

„Novi gasovod doprineće većoj sigurnosti snabdevanja posebno ako u budućnosti dođe do prekida glavnih dotoka gasa, onda ćemo moći da dobijemo gas iz drugog pravca. Postoji i cenovni uticaj novog gasovoda posebno ako se zna da je izgradnja LNG terminala u Litvaniji smanjila cenu gasa za 37 odsto. Takođe, taj gasovod proći će kroz istočnu Srbiju koja nije dovoljno razvijena. Industrija u Beloj Palanci, Pirotu i drugim mestima dobiće novi izvor snabdevanja energijom po dosta nižim cenama što će povoljno uticati na razvoj tog dela Srbije“, istakao je Stanojević.

On je rekao da nestabilna politička situacija između NATO i Rusije oko Ukrajine utiče na rast cene nafte i naftnih derivata u celom svetu jer postoji pretnja od prekida snabdevanja između Rusije i Evrope, ali i drugi faktori kao što su kvarovi transportnih brodova i naftovoda i snežne oluje.

„Ova situacija utiče na Srbiju jer ne možemo da izbegnemo rast cene nafte na svetskom tržištu s obzirom da uvozimo 85 odsto nafte koju trošimo. Ne očekujem probleme sa snabdevanjem nafte i naftnih derivata. Kada su u pitanju obavezne rezerve, one su poslednjih godinu dana povećane u fizičkom obimu za 30 odsto a dodatno će porasti za još 20 odsto od 1. juna kada se uvode tzv. operativne rezerve. Uskoro ćemo imati poziv za javno-privatno partnerstvo za formiranje obaveznih rezervi derivata nafte što će nam omogućiti 61 dan sigurnog snabdevanja. Kada je gas u pitanju, Srbija se snabdeva Balkanskim tokom koji ide preko Bugarske i na nas ne utiče trenutna napetost u Ukrajini“, rekao je on.

Energetski portal

Podneta žalba EIB-u zbog ulaganja u izgradnju MHE u Srbiji

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Ekološko udruženje Rzav i CEE Bankwatch Network, uz podršku svetske organizacije za zaštitu prirodu WWF, ovih dana su podneli žalbu na rad Evropske investicione banke (EIB), čija je investicija za izgradnju malih hidroelektrana “Beli Kamen” i “Komalj” prouzrokovala veliku štetu na rekama Crni Rzav i Ribnica u Srbiji. Podnosioci žalbe smatraju da ovi projekti krše evropske i nacionalne pravne okvire, kao i Konvenciju Saveta Evrope o očuvanju evropske divlje flore i faune i prirodnih staništa (tzv. Bernska konvencija).

Oba postrojenja su međusobno povezana takozvanim bajpasom, uzimajući vodu iz dve reke, a finansirala ih je EIB putem kredita za mala i srednja preduzeća, i prioritetnih projekata finansijskog posrednika Credit Agricole Srbija AD Novi Sad. Investitor je firma Zlatiborske elektrane d.o.o, registrovana u Čačku, koja je imala u planu izgradnju i trećeg objekta, MHE “Peta”, neposredno ispod MHE “Komalj”. Postrojenja se nalaze na području Parka prirode ‘’Zlatibor’’, međutim, pre njihove izgradnje nije urađena nijedna studija o proceni uticaja na životnu sredinu, čime je dozvoljeno da ove dve male hidroelektrane unište 9,2 kilometra rečnog toka. Osim toga, primetni su i štetni uticaji sa ozbiljnim posledicama na zaštićene vrste u ovom području, što dokazuje i hidrobiološko istraživanje koje je WWF Adria sprovela 2020. godine.

“Rezultati sprovedenih terenskih i laboratorijskih istraživanja ukazuju na zabrinjavajuće promene staništa poput drastičnog smanjenja količine vode duž vodotoka, na kom su izgrađeni ovi hidroenergetski objekti, i prevelike produkcije algi, a posebno je primetan drastičan pad biodiverziteta na lokalitetu ispod druge MHE, kao posledica čestih promena nivoa vode na istraživanom delu toka. Takođe je bitno naglasiti da je na području između dve mašinske zgrade, 2018. godine utvrđeno prisutstvo strogo zaštićenog potočnog raka (Austropotamobius torrentium), ali tokom poslednjih istraživanja, nijedan primerak te vrste nije pronađen na širem području”, ističe Nataša Milivojević iz Ekološkog udruženja Rzav.

Shodno pravilima EIB-a, za projekte koji se finansiraju preko komercijalnih banaka – posrednika, EIB nije nužno uključena u izradi ekoloških i društvenih procena uticaja, pa ostaje nepoznanica da li je EIB uradila bilo kakvu procenu uticaja ova dva projekta. U ovom slučaju, procena uticaja prepuštena je banci Credit Agricole Srbija, uprkos činjenici da verovatno ne poseduju stručnost u oblasti prava EU ili ekoloških i društvenih standarda EIB-a.

Nije za očekivati da se EIB uključi u detaljne provere za svaki pojedinačni zajam koji se obavlja preko posrednika, ali podnosioci žalbe smatraju da je neophodno da EIB preuzme odgovornost za investicije koje zahtevaju procenu uticaja na životnu sredinu prema zakonu EU. U drugim oblastima, uglavnom pitanjima klimatskih promena, EIB je dokazala da može da bude lider. Ukoliko želi da zadrži kredibilitet dok proširuje svoje ambicije u nastojanju da postane razvojna banka, isto mora da uradi i sa finansijskim posrednicima.

I dok se čeka da EIB preispita svoje prakse, Ekološko udruženje Rzav i WWF Adria nastaviće da traže odgovornost za sve slične štetne projekte i investicije, kao i proceduralne propuste u izdavanju dozvola za izgradnju malih hidroelektrana.

Izvor: WWF Adria

Počinje merenje buke u Beogradu, kakve su kazne za ugostitelje

Foto-ilustracija: Unsplash (Marcela Laskoski)
Foto-ilustracija: Unsplash (Marcela Laskoski)

Komunalna milicija počinje sa merenjem i kontrolisanjem nivoa buke u Beogradu. Cilj je, kako kažu, da građani imaju miran san.

Rajko Šekularac, rukovodilac sektora unutršnje kontrole Komunalne milicije kaže za RTS da će se buka meriti posebnim aparatom i da tokom dana ona iz ugostiteljskih objekata ne bi smela da pređe 60 decibela. Za prekoračenja su predviđene i kazne.

“Način merenja je određen Odlukom o načinu merenja buke gde će se sa referentnih tačaka i mesta ispred objekata meriti buka. U odnosu na prekoračenja će se Komunalna milicija i ponašati. Ili će izdati prekršajni nalog ili upozoriti lice, ali i najdrastičnije mere – privremeno oduzumati emitere buke, miksete i slično ili inicirati kod inspekcije i zabrana obavljanja delatnosti određenog objekta”, rekao je Šekularac

Prema njegovim rečima, osnovni preduslov je akustičko zoniranje grada.

“U zavisnosti od toga da li se buka meri danju ili noću ona može da bude od 35 do 60 decibela. Postoji šest zona u odnosu na koje je Grad i podeljen, i shodno tome je zoniranje i izvršeno”, kaže Šekularac.

Preko dana, dodaje, buka ne bi smela da pređe 60, a noću 50 decibela.

“Svakodnevno dobijamo prijave iz te oblasti, a do sada nismo imali normativu i bili smo nemoćni. Mi smo se pripremili za ovo i u pogledu ljudi i u pogledu tehnike. Komunalni milicioneri su prošli različite obuke da bi danas izašli na teren i reagovali. Apelujem na ugostitelje da sve aktivnosti upodobe pravu građana na normalan i miran san da svoje objekte zvučno izoluju da ne bismo morali da reagujemo”, naveo je Šekulara.

Što se tiče buke iz ugostiteljskog objekta, građani bi, napominje, trebalo da se obrate isključivo Komunalnoj miliciji.

“Mi svakodnevno primimo na desetine prijava iz oblasti buke. Ovo ovlašćenje se odnosi isključivo na buku iz ugostiteljskih objekata, a ne na buku iz stambenih objekata. To je neki drugi delokrug rada, to nije predmet analize i kontrole Komunalne milicije u ovom trenutku”, zaključio je Šekularac.

Izvor: RTS

Beograd će do 2030. godine imati sedam novih mostova, dva tunela i dve linije metroa

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Planom razvoja Beograda do 2030. godine predviđena je izgradnja sedam novih mostova, dva tunela i dve linije metroa.

“Beograd će do 2030. godine imati 42 kilometra metroa. Biće izgrađena dva nova tunela: Karađorđeva-Pančevački most i Topčiderski tunel. Sva vozila će do biti ekološka, odnosno nijedno neće biti na fosilno gorivo. Takođe biće uspostavljena nova beogradska železnica sa 235 kilometara prigradske železnice. To će omogućiti da svaka prigradska opština bude povezana železnicom sa centrom grada na 10 minuta u špicu”, rekao je Goran Vesić, zamenik gradonačelnika gostujući u Beogradskoj hronici.

Kako je najavio biće urađena rekonstrukcija platoa ispred hotela Moskva, a u planu je izgradnja 40 novih vrtića, 110 parkova, 150 kilometara biciklističkih staza i sedam novih mostova.

“Planom je predviđeno da devet od deset kuća u prestonici 2030. godine bude priključeno na kanalizaciju. Istim planom je predviđena izgradnja sedam novih mostova. Most na Adi Huji, most kod Vinče, novi savski most, dva mosta koji će biti u službi Bg voza, kao i pešačko-biciklistički mostovi koji će spojiti Adu Ciganliju i Novi Beograd, te Zemun-Lido”, najavio je Vesić.

Prema njegovim rečima danas počinje kontrola buke u Beogradu. Komunalna milicija prvo će upozoravati sve one koji prave buku, ako se emitovanje iste nastavi, mogu da napišu kaznu, kao i da uklone aparat koji emituje buku.

“Konačno počinje primena Zakona o buci. Buka je jedan od većih problema grada Beograda. Sada će svi moći normalno da rade jer najveći broj ugostitelja radi normalno. Ona manjina koja je maltretirala građane koji žive u zgradama, to više neće moći”, upozorava Vesić.

Energetski portal

Počela sa radom prva hrvatska virtualna elektrana

Foto: KOER
Foto: Ljubaznošću Marka Lasića

Tehnološka kompanija KOER objavila je da je sa Hrvatskim operatorom prenosnog sistema (HOPS) potpisala ugovor i aktivirala prvu hrvatsku elektranu.

Promišljajući o potrebama modernog hrvatskog elektroenergetskog sistema i mogućnostima razvoja elektroenergetskog tržišta u Hrvatskoj, inovativni tim KOER-a sam je razvio potrebnu hardversku i softversku infrastrukturu. Pokretanjem prve hrvatske virtualne elektrane, KOER je ujedno postao novi činioc elektroenergetskog tržišta – agregator koji predstavlja sponu između tržišta električne energije i krajnjih korisnika koji čine virtualnu elektranu.

Za razliku od klasične elektrane koja se nalazi na jednom mestu unutar elektroenergetskog sistema na koji je priključena, virtualna elektrana kroz svoju tehnološku platformu objedinjuje proizvođače, potrošače i skladišta električne energije koji se mogu nalaziti bilo gde unutar hrvatskog elektroenergetskog sistema.

Svima koji su uključeni virtualna elektrana daje mogućnost ostvarivanja višestruke dobrobiti. Krajnjim korisnicima, koji stavljaju na raspolaganje deo svog kapaciteta proizvodnje ili potrošnje električne energije, omogućuje da postanu aktivni učesnici tržišta električne energije, a kroz to ostvaruju dodatne prihode. U isto vreme, Hrvatskom operatoru prenosnog sistema (HOPS) pruža pomoćne usluge sa ciljem optimalnog upravljanja i uravnoteženja proizvodnje i potrošnje energije u elektroenergetskom sistemu.

Hrvatski elektroenergetski sistem se ubrzano decentralizira, a virtualna elektrana je njegov veoma važan deo. Nužna je za priključivanje novih kapaciteta obnovljivih izvora energije u elektroenergetski sistem, elektrifikaciju saobraćaja i tranziciju društva na održive načine potrošnje i proizvodnje električne energije.

„Cilj nam je da ubrzamo energetsku tranziciju i pametnije upravljamo energijom“, ističe Marko Lasić, direktor KOER-a, i dodaje: “verujem da će KOER virtualna elektrana postati važan faktor stabilnosti savremenog energetskog sistema i platforma za poslovne modele koji će pospešiti ekonomsku održivost obnovljivih izvora energije i ubrzati izgradnju nove energetske infrastrukture.“

Izvor: KOER

Niš subvencioniše kupovinu bicikala

Foto-ilustacija: Unsplash (Lala Azizli)
Foto-ilustracija: Pixabay

Prošlo je skoro godinu dana od najave da će umesto auto-sedišta Niš subvencionisati kupovinu bicikala, a konkurs je konačno raspisan. Nišlije koje konkurišu će dobiti vaučer od po 5.000 dinara od Grada, a još 1.500 dinara biće bonus od firme koja je dobila posao na tenderu. Kako je nedavno rekla gradonačelnica Niša Dragana Sotirovski, od brzine prijave zavisiće ko će dobiti vaučer.

U konkursu piše da je cilj dodele vaučera promocija zdravih stilova života kroz korišćenja bicikla kao ekološki prihvatljivog transporta na teritoriji  Niša, a ukupno je opredeljeno 5 miliona dinara.

“Grad Niš je opredelio sredstava u iznosu od 5.000.000 dinara, u razdelu Gradske uprave za imovinu i održivi razvoj, kojima će fizičkim licima putem vaučera iz budžeta biti sufinansirana kupovina bicikala u visini od 5.000 dinara, dok će deo od 1.500 dinara, koji predstavlja bonus po poklon vaučeru, biti finansiran od strane dobavljača vaučera, te će ukupana vrednost vaučera iznositi 6.500 dinara”, navodi se u konkursu.

Pravo učešća imaju Nišlije koje nisu zaposlene u preduzećima direktnih i indirektnih korisnika budžeta, a jedan od uslova je i da imaju prebivalište ili boravište na teritoriji Niša i to ne kraće od šest meseci.

Rok za prijave je do 8. marta, a detalji konkursa i formulari su dostupni na sajtu Grada.

Na to ko će dobiti vaučer uticaće i to ko se kada prijavio na konkurs.

“Ono što je najbitnije je da se što pre naši sugrađani jave jer će od brzina prijave zavisiti, između ostalog, da li će dobiti vaučer”, rekla je nedavno u emisiji “Između redova” gradonačelnica Dragana Sotirovski.

Izvor: Južne vesti

Zaštita Spomenika prirode „Dubočka pećina – Gaura Mare“

Foto: Wikipedia - Geograf208
Foto: Wikipedia-Geograf208

Nakon realizovane revizije zaštite Spomenika prirode „Dubočka pećina – Gaura Mare“, Zavod za zaštitu prirode Srbije dostavio je Studiju zaštite Ministarstvu zaštite životne sredine, koje je na osnovu Zakona o zaštiti prirode, iniciralo postupak pokretanja revizije zaštite prirodnog područja II (druge) kategorije, kao Spomenika prirode „Dubočka pećina – Gaura Mare”.

Kao deo postupka revizije zaštite, Ministarstvo zaštite životne sredine oglasilo je Javni uvid i Javnu raspravu za nacrt Uredbe o proglašenju i Studiji zaštite Spomenika prirode „Dubočka pećina – Gaura Mare“. Javni uvid trajao je u periodu od 17. decembra 2021. godine do 05. januara 2022. godine. Javna rasprava zakazana je za 10. februar 2022. godine u prostorijama Opštinske uprave Kučevo.

Više informacija o Javnom uvidu i Javnoj raspravi možete pronaći ovde.

Dubočka pećina se nalazi u istočnoj Srbiji, na teritoriji opštine Kučevo, u ataru sela Duboka. Pećina je jedno od prvih zaštićenih prirodnih dobara, budući da je status zaštite dobila davne 1949. godine Rešenjem Zavoda za zaštitu i naučno proučavanje prirodnih retkosti NR Srbije.

Površina prostora koji se predlaže za zaštitu iznosi 15 hektara 96 ari i obuhvata 28 katastarskih parcela na teritoriji KO Duboka (26 parcela) i KO Radenka (2 parcele). U skladu sa članom 35. Zakona o zaštiti prirode i Uredbom o režimima zaštite prirode („Službeni glasnik RS“, broj 31/12) na čitavom prostoru koji se predlaže za zaštitu neophodno je uspostaviti režim zaštite II stepena. Prema Pravilniku o kriterijumima vrednovanja i postupku kategorizacije zaštićenih područja („Službeni glasnik RS”, broj 97/15) Spomenik prirode „Dubočka pećina – Gaura Mare” svrstava se u II kategoriju – regionalnog, odnosno, velikog značaja. “Dubočka pećina – Gaura Mare” predstavlja periodično hidrološki aktivan, horizontalan, vijugav, prostran i relativno razgranat podzemni oblik karstnog reljefa. Pripada tipu rečnih, tunelskih pećina i teško je prohodna od ponorskog do vrelskog dela. Osnovne morfološke celine Dubočke pećine su Glavni, Glinoviti i Rusaljkin kanal.

Pećina je stanište 25 vrsta artropodske faune, od kojih su četiri nove vrste za Srbiju i kolonije slepih miševa. Dubočka pećina je sa svojih 2.275 metara jedna od najdužih pećina u Srbiji. Nalazi se na severu Zviške kotline, u podnožju Zviških planina, na suprotnom kraju opštinske teritorije u odnosu na pećine Ceremošnju i Ravništarku. Posebno je impresivan pećinski ulaz širok 25 metara i visok 20 metara. Glavni pećinski kanal u početnom delu je gigantskih razmera (širok do 40 metara i visok do 31 metra). Prohodan je u dužini od 132 metra, dokle dopire i dnevno svetlo. Pećinski nakit se nalazi u udaljenim kanalima, do kojih se može doći samo uz adekvatnu speleološku opremu. Kroz pećinu periodično protiče Ponorska reka. U omanjoj klisuri u podnožju pećine može se videti nekoliko lepih manjih vodopada. Dubočka pećina je od Kučeva udaljena 20 kilometara, a od Beograda 150 kilometara.

Izvor: Zavod za zaštitu prirode Srbije

Svetski ekonomski forum – Otvaranje Centra za četvrtu industrijsku revoluciju u Beogradu

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto: Vlada Republike Srbije

U sedištu Svetskog ekonomskog foruma u Ženevi danas će biti potpisan Sporazum o uspostavljanju Centra Svetskog ekonomskog foruma za Četvrtu industrijsku revoluciju u Srbiji.

U ime Vlade Republike Srbije, Sporazum će potpisati direktor Kancelarije za IT i elektronsku upravu Mihailo Jovanović. Svečanom potpisivanju prisustvovaće i Ana Brnabić, predsednica Vlade, koja će se sastati sa osnivačem i izvršnim direktorom Svetskog ekonomskog foruma Klausom Švabom i sa predsednikom Svetskog ekonomskog foruma Borgeom Brendeom.

Centar Svetskog ekonomskog foruma za Četvrtu industrijsku revoluciju u Srbiji biće 16. u mreži centara foruma u svetu i prvi u regionu Zapadnog Balkana, navodi se u saopštenju.

“Centar će početi sa radom 1. marta i biće povezan sa dvadesetak sličnih centara koje Svetski ekonomski forum ima u svetu”, navela je Brnabić.

Fokus u radu centra biće na veštačkoj inteligenciji i bioinženjeringu.

Energetski portal

Zagreb: Predstavljen projekt „Odvajamo otpad, usvajamo navike!“

Foto ilustracija: Pixabay
Foto ilustracija: Pixabay

Projekt „Odvajamo otpad, usvajamo navike“ jedna je od inicijativa čiji je cilj da u narednom periodu edukuje i podigne svest građana o važnosti odvajanja otpada, piše Ekovjesnik.

U reciklažom dvorištu Žitnjak na Čulinečkoj cesti, zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević i vođa podružnice “Čistoća” Davor Vić predstavili su edukativno-informativni projekt za decu predškolskog i školskog uzrasta „Odvajamo otpad, usvajamo navike!“.

„Kroz predstavu ‘Čistograd’, koja će biti predstavljena u različitim vaspitno-obrazovnim ustanovama, nastojaćemo da dodatno apelujemo i podignemo svest najmlađih kada je u pitanju odvajanje otpada. Deca  i mladi u proseku imaju veću ekološku svest od starijih građana i u tom smislu bitan su faktor koji utiče na menjanje navika svojih roditelja. Deca i mladi su oni koji će se, nažalost, nositi s najvećim posledicama klimatskih promena u budućnosti i stalo im je do toga u kakvom će stanju biti planeta, ova zemlja i grad kroz nekoliko decenija”, izjavio je zagrebački gradonačelnik.

Prema rečima Davora Vića, realizacija projekta malo kasni zbog epidemioloških mera, ali za razvrstavanje otpada nikad nije kasno.

„Poseban naglasak smo dali na naše najmlađe sugrađane jer upravo su oni ti koji nas starije podsećaju na to šta treba činiti s otpadom u svakodnevnom životu. Pred svima nama je puno posla, znamo da je upravljanje otpadom globalni izazov, izazov Grada Zagreba i Republike Hrvatske, ali ukoliko se svi ne uključimo i ne počnemo menjati svoje navike zasigurno nećemo uspeti u rešavanju problema”, kazao je Vić.

Kampanja „#razvrstajme (kreni od sebe)“ namenjena je osnovcima kojima se obraća putem komunikacijskih kanala koje koriste (web, Youtube, Instagram, TikTok) i osobe koju prate (Magic Leon, Youtube praktični komičar i mađioničar). Okosnica kampanje je video serijal kojim se naglašava nužnost razvrstavanja i ponovne upotrebe, a prate ga promotivne objave na društvenim mrežama. Takođe, putem nagradnog konkursa osnovci mogu slati fotografije kojima prikazuju kako u svom domaćinstvu razvrstavaju otpad.

Ceo tekst možete pročitati OVDE.

Izvor: Ekovjesnik

Indija uvodi stanice za zamenu baterija umesto punjača

Foto: Gogoro
Foto-ilustracija: Unsplash (Frank Wang)

Kako bi podstakla razvoj elektromobilnosti, Indija priprema uvođenje stanica za zamenu baterija električnih vozila umesto stanica za punjenje.

Ministarka finansija Nirmala Sitharaman najavila je da će uskoro biti finalizirana politika zamene baterija koja će se u početku odnositi na električne skutere, motocikle i rikše, javlja Rojters.

Kao povod za ovu odluku zvaničnici navode brz proces zamene baterije koji traje manje od 10 minuta, dok punjenje zahteva pola sata do sat vremena u zavisnosti od punjača, ali i znatne finansijske olakšice za vlasnike električnih vozila.

Naime, kako je baterija najskuplji deo električnog vozila, nova politika omogućiće kompanijama da ih ponude vozačima kroz zakupe ili pretplate što će posedovanje i upravljanje vozilom učiniti znatno prostupačnijim.

Tajvanska kompanija Gogoro, koja proizvodi zamenljive baterije i električne skutere, najavila je da će se udružiti sa najvećim proizvođačem motocikala Hero MotoCorp na postavljanju stanica za zamenu baterija u Indiji.

Zamena baterija električnih vozila sve je prisutnija u svetu elektromobilnosti, pa je tako kineska kompanija CATL, najveći svetski proizvođač EV baterija, pokrenula modularnu uslugu zamene baterija za električna vozila u Kini, piše INSIDEEVs.

Vozači će moći da zamene baterije za jedan minut, a kompanija će, kako je najavljeno, u početku postaviti stanice u deset gradova širom Kine kojima će korisnici moći da pristupe preko aplikacije.

I Norveška je nedavno dobila prvu stanicu za zamenu baterija kineskog proizvođača NIO, a očekuje se da će do 2022. godine vozači EV u ovoj zemlji na raspolaganju imati još 20 ovakvih stanica.

Milena Maglovski

Moguće izvođenje još četiri bušotine u crnogorskom podmorju

Foto-ilustracija: Unsplash (Nathan Forbes)
Foto-ilustracija: Unsplash (Grant Durr)

Do 15. marta biće poznato da li će grčka kompanija početi da radi četiri bušotine u crnogorskom podmorju radi istraživanja koje će biti fokusirana na gasni prospekt, kazao je državni sekretar za energetiku i rudarstvo Marko Perunović.

On je u Jutarnjem programu TVCG istakao da će u narednih šest meseci biti poznato i da li će konzorcijum Eni-Novatek u septembru početi da pravi novu bušotinu u crnogorskom podmorju koja će imati isti fokus istraživanja. Tvrdi da se ni najmanji ekološki incident nije se desio tokom podvodnog istraživanja nafte u crnogorskom podmorju.

On je objasnio da Eni-Novatek ima ugovor sa državom da do 15. septembra krene u novu fazu radova.

“Po planu je dužan da u narednih šest meseci nama da do znanja šta planira da radi, gde ima u planu da napravi novu bušotinu dubine do 1.500  metara ili će da preda bankarsku garanciju kao zalog da će taj posao da izvede ako odustane od izvođenja druge bušotine koja bi trebalo da bude fokusirana na gasni prospekt. Ako to ne bude uradila, ona će tu bankarsku garanciju deponovati nama i to će nama ostati. Toliko će i koštati”, pojasnio je Perunović.

Državni sekretar je dodao da ćemo mnogo brže znati šta će se desiti sa drugom kompanijom koja je pokazala interesovanje za drugi koncesioni blok.

“To je grčka kompanija koja je nama dužna da do 15. marta definiše kakvi su njeni dalji planovi. Da li će ulaziti u bušenje četiri istražne bušotine koje se takođe vezuju za gasni prospekt. Imaćemo informaciju do 15. marta šta planiraju da rade”, kazao je on.

Naglasio je da su tokom istraživanja nafte imali izuzetno složenu proceduru koja je trajala devet meseci.

“Ni najmanji ekološki incident nismo imali i iz tog razloga ekolozi treba da slave”, kazao je on.

On ističe da su ljudi koji se bave zaštitom životne sredine svakodnevno bili u kontakstu sa onima koji su radili na bušotini.

“Oni moraju imati pripremljen izveštaj, a mi imamo ono što se nama dostavlja na bazi dnevnih izveštaja od konzorcijuma. Svakako će Agencija za zaštitu životne sredine napraviti konačan sud o tome pa ćemo videti. Ono što ja imam informacije nezvanično od ljudi koji su radili tamo, koji su i čak snimali to, da da se čak pojavila značajno veća količina riba na toj lokaciji što je normalno za takve situacije”, kazao je Perunović.

On je istakao da su pokazali ekološkim aktivistima da se veliki projekti mogu napraviti bez štete po ekologiju.

Izvor: RTCG

Australija ulaže 630 miliona evra u spasavanje Velikog koralnog grebena

Foto: 50reefs.org
Foto-ilustracija: Unsplash (Francesco Ungaro)

Vlada Australije najavila je da će potrošiti još milijardu australijskih dolara (oko 630 miliona evra) na poboljšanje stanja Velikog koralnog grebena, nakon što je sprečila da se nađe na listi ugrožene svetske baštine.

Kritičari vlade tvrde da je investicija pokušaj konzervativne koalicije da popravi rejting uoči parlamentarnih izbora, dok ništa ne radi na uklanjanju najveće pretnje koralima, porasta temperature okeana.

Više od polovine navedenog iznosa biće tokom devet godina uloženo u sanaciju erozije zemljišta duž severoistočne obale Australije, poboljšanje stanja zemljišta i smanjenje oticanja hranljivih materija i pesticida u okean.

Deo novca će biti dodeljen agenciji koja upravlja Velikim koralnim grebenom, sa ciljem smanjenja pretnji od bodljikave morske zvezde i sprečavanja ilegalnog ribolova.

Jedan deo novca namenjen je za istraživanje načina povećanja otpornosti grebena.

Australija je u julu prošle godine uspela da spreči Organizaciju UN za obrazovanje, nauku i kulturu (Unesko) da umanji status Velikog koralnog grebena i označi ga ugroženim zbog štete izazvane klimatskim promenama.

Dve trećine Velikog koralnog grebena oštećeno je jer su izrazito visoke temperature okeana 2016, 2017. i 2020. godine dovele do takozvanog izbeljivanja korala, stanja u kojem su znatno podložniji bolestima i uginuću.

Unesko je zatražio od vlade Australije da do utorka pruži više informacija o tome šta preduzima na zaštiti korala. Vlada je saopštila da će poslati odgovor u tom roku.

Izvor: Beta Zelena Srbija

WWF: EU parlament mora da odbaci lažnu zelenu budućnost

Photo: Kilian Karger
Foto-ilustracija: Pixabay

Pod pritiskom Francuske i drugih država, Evropska komisija je objavila skup pravila o održivom finansiranju koji će naneti ogromnu štetu Evropskoj uniji i globalnom ekološkom delovanju, upozorava Svetska fondacija za prirodu (WWF).

Komisija službeno klasifikuje prirodni gas i nuklearnu energiju kao ekološki održive prema EU taksonomiji – vodiču za “zelena” ulaganja u EU, uprkos činjenici da prirodni gas stvara ogromne emisije, a nuklearna energija stvara visoko radioaktivni otpad sa kojim i dalje ne znamo da upravljamo, stoji u saopštenju WWF-a.

Time se, kako kažu, narušava tržište zelenim obveznicama, koje je do sada isključivalo prirodni gas i nuklearnu energiju i rizikuje se usmeravanje milijardi evra prema štetnim industrijama koje koriste ova goriva. Tek prošle nedelje, naučni savetnici Evropske komisije za taksonomiju osudili su predlog Komisije, ukazavši da “nije u skladu sa Uredbom o taksonomiji” i predstavlja ozbiljnu pretnju za uspostavljeni okvir klasifikacije održivih investicija i aktivnosti”.

Predlog Komisije ima za cilj da razjasni pojedinosti robusnog akta o taksonomiji EU, čiji Član 19. zahteva da se kriterijumi taksonomije temelje na nauci, ne daju poseban tretman određenim tehnologijama i da se lako mogu proveriti. Međutim, novi kriterijum za prirodni gas i nuklearnu energiju krše svaki od ovih zahteva i nisu u skladu sa uredbom, upozorava WWF i poziva Evropski parlament i Savet, koji imaju mogućnost glasanja o predlogu, da ga odbiju.

“Ogroman pritisak omiljenih industrija nekih evropskih vlada doveo je do ovog predloga. Zakon koji je Komisija juče usvojila pozicionirala bi evropski finansijski sistem protiv planete. Moraju ponovo da razmisle i zadrže prirodni gas i nuklearnu energiju izvan Taksonomije”, izjavila Ester Asin, direktorka WWF-ove kancelarije za evropske politike.

Francuska se mesecima zalagala za uključivanje nuklearne energije kao održive u taksonomiju Evropske unije. U zamenu za podršku Poljske, Slovenije, Mađarske, Češke, Slovačke i drugih zemalja, u vezi sa nuklearnom energijom, francuska vlada pristala je proaktivno da podrži naučno neutemeljeno uključivanje prirodnog gasa. Nemačka podržava uključivanje prirodnog gasa, ali se protivi uključivanju nuklearne energije. Od zemalja u regionu, Hrvatska je među onima koje podržavaju uključivanje prirodnog gasa u EU taksonomiju.

Na stranu naučnih dokaza stala je Španija, koja se protivila uključivanju i prirodnog gasa, i nuklearne energije, dok se Austrija, Danska, Luksemburg i Portugal protive nuklearnoj. Austrijska vlada obećala je da će postaviti pravni izazov za svaki zakon koji sadrži nuklearnu energiju. Dok su neke države članice bile uključene u izradu predloga, Evropski parlament i građani su bili potpuno isključeni iz procesa, poručuju iz WWF-a.

Izvor: WWF Ardia