Novi Sad: Provozajte električni automobil i saznajte više o uštedi i zelenoj energiji

Foto-ilustracija: Pixabay (andreas160578)

Na Novosadskom sajmu su počeli Dani električnih automobila, posvećeni elektromobilnosti kao novom tehnološkom rešenju transporta ljudi i robe.

Petnaest različitih proizvođača automobila, od ukupno 30, u dvorištu Sajma omogućilo je da posetioci sajma mogu i da provozaju nove modele električnih automobila. Teme koje će na panelima i diskusijama koje prate sajam, biti tržište električnih vozila u Srbiji kao i prateća infrastruktura, izazovi koje donose inovacije i zelena energija.

Jedan od organizatora događaja je prof. dr Boris Dumnić sa Fakulteta tehničkih nauka iz Novog Sada: „Ne samo Srbija, već i ovaj deo regiona praktično kasni u nekim stvarima za onim što su globalni tehnološki trendovi, ali upravo zato postoji ovakav događaj da bi trasirali taj put kojim ovaj region, a samim tim i Republika Srbija, treba da ide”.

Evropska unija će, prema najavama zabraniti prodaju automobila sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035.

„Čeka nas ista priča na koju prosto moramo da se pripremimo, jer ovakva tehnološka rešenja prosto traže vremena. Znači, ako želimo masovnu upotrebu električnih i hibridnih vozila, prosto moramo izgraditi infrastrukturu, na primer, koja omogućava njihovo punjenje, a pre svega toga, naravno, treba podići svest stanovništva o upotrebi tih vozila. Ovde govorimo o koristi koja se ne ogleda samo u zaštiti životne sredine, već se govori i o koristi koja se očituje u čisto ekonomskoj koristi”, rekao je prof. Dumnić.

Prednosti i ušteda

Foto-ilustracija: Unsplash (Marc Heckner)

Profesor Dumnić je govorio i o prednostima i uštedama izborom električnog ili hibridnom vozilu.

„Ali, naravno, na ovu temu se nadovezuje mnogo drugih povezanih tema, pa evo upravo sad dok mi razgovaramo, u toku je panel na kome govorimo o energetskoj tranziciji. I onda se postavlja vrlo logično pitanje, da, ali koja je opravdanost voziti baterijsko vozilo ukoliko dominantnu električnu energiju za punjenje tog vozila pravimo iz lignita. Dakle, neophodni su nam i obnovljivi izvori energije”, rekao je sagovornik RTS-a.

U Norveškoj je u ukupnoj prodaji – 80 odsto električnih automobila, u Skandinaviji – 54 procenata.

„Te brojke nažalost, ne samo u Srbiji nego u regionu su i dalje jako male. Ako govorimo o tržištu Srbije, ukupno negde na godišnjem nivou svega pola procenta ili red veličine te brojke je čisto baterijskih vozila u odnosu na ukupan broj vozila koji se proda na godišnjem nivou. Ali evo čujemo najave da bi ispunili te kvote koje su nam obavezne kao država koje smo preuzeli, mi ćemo morati u narednom periodu u Republici Srbiji da nabavimo 40.000 čisto baterijskih vozila”, objasnio je.

Profesor Dumnić kaže da društvo mora da bude svesno činjenice da je u pitanju jedna nova oblast, i da u tome aktivno treba da učestvuju svi – od države, preko regionalne, lokalne samouprave do krajnjih korisnika. Komentariše i prateću infrastrukturu: „Na nekim glavnim putnim pravcima kao što su autoputevi može da se nađe infrastruktura za punjenje, ali broj te infrastrukture, njena vidljivost i dostupnost je daleko od onoga što bi mi trebalo i čime bi mi trebalo trenutno da raspolažemo kako bi imali masovnu elektrifikaciju transporta”.

Sajam u Novom Sadu traje još danas, a ulaz za sve koji žele da ga posete je besplatan.

Izvor: RTS

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti