Najveći izazov je infrastruktura

Foto: Ljubaznošću Milana Belina

U našoj zemlji je tokom 2021. godine prodato 113 potpuno električnih vozila, što nije dovoljno da potre činjenicu i uznemirujuć podatak da još uvek 80 odsto ukupnog voznog parka čine polovna vozila starija od 10 godina. Vlada Srbije je nedavno još jedanput usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih električnih i hibridnih vozila. Da li želimo da prigrlimo promene ili ih odbijamo zbog onoga na šta smo navikli razgovarali smo sa Milanom Belinom, predsednikom Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

EP: Prodaja električnih vozila raste iz godine u godinu na globalnom nivou kao deo strategije za borbu protiv klimatskih promena. Kako biste ocenili tok „elektrifikacije” saobraćaja u Srbiji? Zbog čega se građani Srbije još uvek teško odlučuju za kupovinu elektrifikovanih vozila?

Milan Belin: Elektrifikacija je deo veoma važne strategije koja na globalnom nivou donosi niz mera za smanjenje i sprečavanje efekata staklene bašte. Jedan od velikih zgađivača je i automobilska industrija i kao takva, prilagođava se promenama, možda i brže nego što mi možemo da prihvatimo. Elektrifikacija je povezana sa infrastrukturnim promenama, tu pre svega mislim na mrežu punjača za električna vozila, kao i podizanje svesti o tome da vozila novih tehnologija manje zagađuju. Imamo pored električnih i hibridna i plugin hibirdna vozila, koja su prelazne tehnologije, jer ne zavise od mreže punjača. Pored toga što su elektrifikovana vozila skupa, ali ne drastično skuplja od svojih dizel konkurenata, još je uvek veliko neznanje i nepoverenje u nove tehnologije, pored nerazvijene infrastrukture. Iako prodaja raste, radi se još uvek o malim brojevima.

EP: Koliko je električnih automobila prodato prošle godine na našem tržištu i da li taj broj smatrate zadovoljavajućim? Takođe, da li su subvencije za kupovinu električnih vozila i hibrida do sada dale željene rezultate? Da li su svi koji su aplicirali uspeli da dobiju subvencije?

Milan Belin: U protekloj, 2021. godini prodato je 113 električnih vozila od čega je 71 putničko, a 41 lako komercijalno. U odnosu na 2020. godinu kada je prodato 30 putničkih električnih vozila, porast je očigledan. Takođe, više od 100 odsto je porasla prodaja hibridnih, takođe subvencionisanih, vozila. Subvencija svakako podstiče prodaju, ali možda i najvažnije, podiže svest o tome da kupovina „ekoloških” vozila ima podršku i dugoročno ima smisla.

EP: Sa kojim preprekama se uvoznici i distributeri EV susreću? Kako komentarišete deficit u ponudi vozila i sve manji lager kod uvoznika?

Foto: Eren Goldman

Milan Belin: Najveći izazov u plasmanu električnih vozila za naše uvoznike je svakako infrastruktura. Tu mislim na internu infrastrukturu kod ovlašćenih prodavaca i servisera, jednako koliko i na spoljašnju mrežu punjača. Prodaja električnih vozila zahteva ozbiljno ulaganje i pripremu uslova za održavanje i punjenje. U uslovima kada još uvek ne možemo da se oslonimo na prodaju, nemoguće je proceniti povrat investicije. To je jedan od razloga zbog koje ni poizvođači ne vrše pritisak na naše uvoznike da po svaku cenu uvedu nove električne modele na tržiše. Ipak, to se neminovno dešava, jer je većina novih modela elektrifikovana.

Sa druge strane, deficit vozila je nastao nepredviđenim okolnostima koje je izazvala pandemija. Usporavanje proizvodnje zbog zatvaranja u većini zemalja, doveo je do otkazivanja porudžbina delova koji su bili namenjeni za ugradnju u vozila. Konkretno, radi se o mikro čipovima, ili poluprovodnicima, koji su veoma važan deo finalnog proizvoda. Procenjuje se da je prosečan broj poluprovodinika u jednom automobilu između 1.300 i 1.500. Kako se danas mikro čipovi ugrađuju u gotovo sve elektronske proizvode, imamo povećanu potražnju i nedovoljnu porizvodnju istih. Kada je automobilska proizvodnja krenula da se polako vraća u svoje tokove, došlo je do nestašice jer su dobavljači plasman svojih proizvoda ugovorili sa drugima. Tako smo sada u situaciji da je proizvodnja i dalje usporena i da nije moguće napraviti lager vozila.

Intervju vodila: Milica Marković

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti