Na forumu “BiH i svetski trendovi u oblasti električne energije” fokus na eko-mobilnosti

Foto: EP

U Sarajevu je u utorak, 31. oktobra, održan forum na temu “BiH i svetski trendovi u oblasti električne energije”. Između ostalog, deo foruma bio je posvećen električnim automobilima, odnosno njihovom dolasku na tržište Bosne i Hercegovine. Organizator foruma bila je Ambasada Velike Britanije u BiH.

Panelisti su pored diskusija o izazovima privatnih i komercijalnih potrošača električne energije, dotakli i teme eko-mobilnosti, kojoj se do sada, tokom velikih događaja posvećenih energetici u BiH nije davalo previše prostora.

– Nalazimo se u dobu elektrifikacije automobila i poslednjih godina preduzimaju se prvi konkretni potezi. Skup razvoj ove tehnologije uslovio je da BiH tek sada živi u tim počecima – rekao je uvodničar Edis Bulić, koji se dotakao aktuelnih parametara u novoj automobilskoj revoluciji.

Kako je naveo, razlozi za kupovinu električnog automobila su to što nemaju emisiju štetnih gasova, što su moderni, puni inovacija i pametnih tehnologija, i zato što su izazovni, jer i porodični auto može da ima osobine sportskog vozila.

– Ipak, cena je ono što nas vraća u realnost – cena baterije ponekad nadmašuje cenu ostatka automobila. VW ili Toyota modeli mogu preći oko 200 kilometara nakon jednog punjenja, dok Tesla može i preko 600 kilometara, ali takav automobil košta 300.000 KM. Prema nezvaničnim podacima, na tržištu BiH postoje četiri električna vozila – to su dva VW-ova modela (e-Golf i e-Up), kao i po jedan model proizvođača Toyota i Mitsubishi. Među polovnim vozilima pojavio se nedavno Tesla, Model S koji košta spomenutih 300.000 KM – rekao je Bulić.

Električni automobili predstavljaju trend u ovoj industriji, međutim, prema mišljanju uvodničara, on još uvek nije u potpunosti profunkcionisao.

– Ekološki osvešćeni građani nisu oni koji će pohrliti da kupe jedan takav auto, nego će to učiniti oni koji žele da budu viđeni u njemu – rekao je Bulić.

Takođe, u BiH postoje dva brza punjača za električne automobile, što je dodatni pokazatelj da je ova država tek na početku razvoja eko-mobilnosti. Situacija u razvijenijim zemljama nije značajno bolja.

 – U Švajcarskoj, koja ima evidentnu prodaju Teslinih modela postoji samo devet Teslinih brzih punjača. U Kini je je tokom 2016. godine prodalo 600.000 električnih vozila i ona je zemlja lider u svetskom poretku – kazao je Bulić.

Motori s unutrašnjim sagorijevanjem još uvek su aktuelni, ali je afera “Dieselgate” poljuljala poverenje u dizelaše, pa postoje nacrti zakona da se vozila sa dizel motorima polako istisnu iz evropskih zemalja. Zato, kaže Bulić, postoji dobar prostor za probijanje električnih automobila.

 – Oni su budućnost, ali u ovom trenutku ne postoje adekvatni uslovi za njihovu bolju zastupljenost. Na ovim prostorima ćemo voziti električne automobile, kada budemo prisiljeni na to – zaključio je Bulić.

Kada je u pitanju energetska efikasnost i ekološka poželjnost električnih automobila, direktor USAID Energy, Ognjen Marković, napomenuo je zanemarenu zanimljivosti.

 – Naime, kada se električni automobil napuni, pa ga potom upalimo i počnemo da vozimo, mi u BiH, a posebno u Sarajevu, zapravo “idemo na ugalj”. U sušnom periodu električna energija u BiH se uglavnom dobija iz uglja, odnosno termoelektrana – rekao je Marković.

Ostali panelisti su podsetili kako se električni automobili doživljavaju u susedstvu i regiji.

Mađarska vlada planira da u naredne tri godine za potrebe svojih agencija i ministarstava kupuje isključivo električne automobile, a mađarski MOL aktivno postavlja punjače na svojim benzinskim pumpama. Slična akcija traje i na pumpama u Srbiji.

 – Ako vidimo šta se dešavalo sa industrijom mobilnih telefona pre 10-15 godina kada je mobilni bio jako skup, a danas postao pristupačan, shvatamo da postoji izvesni prag kada krene masovna proizvodnja – istakli su učesnici.

Takođe, panelisti su istakli i druge prednosti električnih automobila pa je spomenut i koncept “pokretnih elektrana” gde se parkirani automobili mogu tretirati kao akumulator koji može da koristi objektima.

Izvor: energetika.ba

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti

Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Toto4d Toto4d Paito Hk
Toto Slot
ts77casino
slot demo
slot bola
bola slot
Toto Slot
Situs Slot Online
Toto Slot
Toto Slot
situs slot online
slot maxwin
slot bola
slot bola
Toto Slot
slot88 gacor
toto slot
Toto Slot
slot gacor
Slot Toto
situs toto
Agen Slot Toto
Slot Demo
Toto Slot
Situs Toto
situs toto
toto gacor
Slot Online
slot qris
situs toto
https://himmahnw.id/
situs toto
situs toto
slot toto
slot gacor
paito togel login
scatter hitam
situs slot online
situs slot online
pg soft mahjong 2
situs slot
situs slot
asia toto slot Toto Slot Gacor Akun Toto Akun Toto Toto Slot Akun Toto Akun Toto Akun Toto Akun Toto Akun Toto Situs Toto Akun Toto Akun Toto slot gacor slot gacor slot gacor
Toto SLot Toto SLot Toto SLot Togel Slot Togel Slot Toto Slot Toto Slot Toto Slot Toto Slot Toto Slot Toto Slot
Toto SLot Toto SLot