U Sarajevu je u utorak, 31. oktobra, održan forum na temu „BiH i svetski trendovi u oblasti električne energije“. Između ostalog, deo foruma bio je posvećen električnim automobilima, odnosno njihovom dolasku na tržište Bosne i Hercegovine. Organizator foruma bila je Ambasada Velike Britanije u BiH.
Panelisti su pored diskusija o izazovima privatnih i komercijalnih potrošača električne energije, dotakli i teme eko-mobilnosti, kojoj se do sada, tokom velikih događaja posvećenih energetici u BiH nije davalo previše prostora.
– Nalazimo se u dobu elektrifikacije automobila i poslednjih godina preduzimaju se prvi konkretni potezi. Skup razvoj ove tehnologije uslovio je da BiH tek sada živi u tim počecima – rekao je uvodničar Edis Bulić, koji se dotakao aktuelnih parametara u novoj automobilskoj revoluciji.
Kako je naveo, razlozi za kupovinu električnog automobila su to što nemaju emisiju štetnih gasova, što su moderni, puni inovacija i pametnih tehnologija, i zato što su izazovni, jer i porodični auto može da ima osobine sportskog vozila.
– Ipak, cena je ono što nas vraća u realnost – cena baterije ponekad nadmašuje cenu ostatka automobila. VW ili Toyota modeli mogu preći oko 200 kilometara nakon jednog punjenja, dok Tesla može i preko 600 kilometara, ali takav automobil košta 300.000 KM. Prema nezvaničnim podacima, na tržištu BiH postoje četiri električna vozila – to su dva VW-ova modela (e-Golf i e-Up), kao i po jedan model proizvođača Toyota i Mitsubishi. Među polovnim vozilima pojavio se nedavno Tesla, Model S koji košta spomenutih 300.000 KM – rekao je Bulić.
Električni automobili predstavljaju trend u ovoj industriji, međutim, prema mišljanju uvodničara, on još uvek nije u potpunosti profunkcionisao.
– Ekološki osvešćeni građani nisu oni koji će pohrliti da kupe jedan takav auto, nego će to učiniti oni koji žele da budu viđeni u njemu – rekao je Bulić.
Takođe, u BiH postoje dva brza punjača za električne automobile, što je dodatni pokazatelj da je ova država tek na početku razvoja eko-mobilnosti. Situacija u razvijenijim zemljama nije značajno bolja.
– U Švajcarskoj, koja ima evidentnu prodaju Teslinih modela postoji samo devet Teslinih brzih punjača. U Kini je je tokom 2016. godine prodalo 600.000 električnih vozila i ona je zemlja lider u svetskom poretku – kazao je Bulić.
Motori s unutrašnjim sagorijevanjem još uvek su aktuelni, ali je afera „Dieselgate“ poljuljala poverenje u dizelaše, pa postoje nacrti zakona da se vozila sa dizel motorima polako istisnu iz evropskih zemalja. Zato, kaže Bulić, postoji dobar prostor za probijanje električnih automobila.
– Oni su budućnost, ali u ovom trenutku ne postoje adekvatni uslovi za njihovu bolju zastupljenost. Na ovim prostorima ćemo voziti električne automobile, kada budemo prisiljeni na to – zaključio je Bulić.
Kada je u pitanju energetska efikasnost i ekološka poželjnost električnih automobila, direktor USAID Energy, Ognjen Marković, napomenuo je zanemarenu zanimljivosti.
– Naime, kada se električni automobil napuni, pa ga potom upalimo i počnemo da vozimo, mi u BiH, a posebno u Sarajevu, zapravo „idemo na ugalj“. U sušnom periodu električna energija u BiH se uglavnom dobija iz uglja, odnosno termoelektrana – rekao je Marković.
Ostali panelisti su podsetili kako se električni automobili doživljavaju u susedstvu i regiji.
Mađarska vlada planira da u naredne tri godine za potrebe svojih agencija i ministarstava kupuje isključivo električne automobile, a mađarski MOL aktivno postavlja punjače na svojim benzinskim pumpama. Slična akcija traje i na pumpama u Srbiji.
– Ako vidimo šta se dešavalo sa industrijom mobilnih telefona pre 10-15 godina kada je mobilni bio jako skup, a danas postao pristupačan, shvatamo da postoji izvesni prag kada krene masovna proizvodnja – istakli su učesnici.
Takođe, panelisti su istakli i druge prednosti električnih automobila pa je spomenut i koncept „pokretnih elektrana“ gde se parkirani automobili mogu tretirati kao akumulator koji može da koristi objektima.
Izvor: energetika.ba