Na koji način naučna istraživanja doprinose svestranom, ravnomernom i održivom razvoju planete? Kakav je značaj osnovnih nauka u rešavanju univerzalnih problema ishrane, zdravlja, obrazovanja, energije i klime?
Odgovore na ova i brojna druga pitanja dali su renomirani svetski naučnici koji su se tokom četvrte Svetske konferencije o osnovnim naukama i održivom razvoju okupili u Beogradu. Konferencija se na predlog Svetske Akademije nauka i umetnosti održava u našoj prestonici, a u sklopu Međunarodne godine osnovnih nauka za održivi razvoj, koja se tokom čitave 2022. godine obeležava širom sveta. Da u odgovaranju na izazove sa kojima se svet danas suočava deo rešenja može i treba da bude biznis sektor, pokazuje primer kompanije L’Oreal, koja je na poziv organizatora uzela učešće na konferenciji.
Mlade naučnice iz Srbije na međunarodnoj sceni
U zvaničnom delu konferencijskog programa, devet mladih naučnica iz Srbije, stipendistkinja nacionalnog programa L’Oreal – UNESCO “Za žene u nauci (L’Oreal – UNESCO For Women in Science) predstavilo je svoja naučna istraživanja za koja su nagrađene ovom prestižnom stipendijom.
Njihovi radovi donose uvide u to kako veštačka inteligencija može da doprinese medicinskoj dijagnostici, kako da prirodni proizvodi postanu alternativa za dostupne lekove, kako će izgledati baterije buduće generacije, šta donose najnovija istraživanja iz oblasti populacione genetike, dijagnostike i lečenja brojnih invazivnih oboljenja, itd.
Od 2010. godine L’Oreal Balkan, Nacionalna komisija za saradnju sa UNESCO-m i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u Srbiji nagrađuje izvanredne žene istraživače koje svojom posvećenošću, dostignućima i vizijom doprinose napretku nauke i društva. Nacionalne stipendije “Za žene u nauci” predstavljaju vid podrške njihovom daljem profesionalnom usavršavanju i podsticaj da nastave da se bave naukom u Srbiji.
U Srbiji je, u okviru ove inicijative tokom prethodnih dvanaest godina, učestvovalo više od 600 mladih naučnika, a najboljima su do sada dodeljene 32 stipendije, u ukupnom iznosz od gotovo 20 miliona dinara.
L’Oreal fot the Future – primer transformacije biznisa u skladu sa poštovanjem koncepta “granica rasta”
Na marginama konferencije, u okviru izložbe posvećene ciljevima i rezultatom koje kompanija L’Oreal sprovodi u okviru svoje politike održivosti, predstavljen je globalni program L’Oreal for the Future (L’Oreal za budućnost) ustanovljen 2020. godine, u okviru kojeg je kompanija definisala strateške ciljeve do 2030. godine. Ovi ciljevi predstavljaju radikalniju transformaciju i pogled na to kakva bi vizija, svrha i odgovornost kompanije trebalo da bude, da se suoče sa izazovima sa kojima se svet suočava.
Transformacija koju kompanija globalno sprovodi primer je na koji način biznis treba da poštuje koncept “granica rasta” zasnovan na nauci i naučnim istraživanjima.
Među jasnim ciljevima na koje se L’Oreal obavezao su:
1. Transformacija sopstvenih aktivnosti kako bi se poštovale granice planete kroz ograničavanje uticaja na klimu, vodu, biodiverzitet i prirodne resurse.
2. Osnaživanje poslovnog ekosistema pomažući mu da pređe u održiviji svet.
3. Doprinos rešavanju svetskih izazova podržavanjem hitnih društvenih i ekoloških potreba.
Konkretno, reč je o sledećim ciljevi:
– Do 2025. godine, sve L’Oreal lokacije će postići neutralnost ugljen-dioksida poboljšanjem energetske efikasnoti i korišćenjem 100 odsto obnovljive energije
– Do 2030. godine kompanija će sprovesti inovacije kako bi potrošačima omogućila da smanje emisije CO2 koje nastaju upotrebom proizvoda za 25 odsto u poređenju sa 2016. u proseku i po gotovom proizvodu.
– Do 2030. godine, 100 odsto vode koja se koristi u industrijskim procesima biće reciklirano i ponovo korišćeno u “petlji”
– Do 2030. godine 100 odsto sastojaka na biološkoj bazi za formule i materijale za pakovanje biće praćeno i dolaziće iz održivih izvora. Nijedan od njih neće biti povezan sa krčenjem šuma.
– Do 2030. godine 95 odsto sastojaka u formuli biće na biološkoj bazi, dobijeni iz minerala kojima planeta obiluje ili iz cirkularnih ekonomskih procesa.
– Do 2030. 100 odsto plastike koja se koristi u našoj ambalaži biće ili iz recikliranih ili biloških izvora.
– Do 2030. godine 100 otpada generisanog na poslovnim lokacijama kompanije biće reciklirano ili ponovno upotrebljeno.
– Do 2030. tri miliona ljudi će imati koristi od programa društvenog angažovanja brendova iz L’Oreal portofolija.
– Do 2030. još 100.000 ljudi iz ugroženih zajednica dobiće pristup zaposlenju.
– Do 2030. godine kompanija će uložiti 50 miliona evra za podršku visoko ugroženim ženama.
Izvor: L’Oreal