Trećina najčešćih vazdušnih destinacija u EU imaju alternativu vozom koja je kraća od šest sati i zabranom takvih letova bi se uštedelo ispuštanje 3,5 miliona tona ugljen-dioksida, pokazuje studija Grinpisa u kojoj se poziva na radikalnu promenu načina transporta.
Ta nevladina organizacija ocenila je „neophodnim“ smanjenje vazdušnog saobraćaja da bi se ograničilo klimatsko zagrevanje na 1,5 stepeni Celzijusa, i poziva na jačanje železničkog saobraćaja.
Letovi kraći od 1.500 kilometara predstavljaju četvrtinu emisija gasova u evropskom vazdušnom prostoru, navodi ta nevladina organizacija u studiji koju je naručio institut OBC Transeuropa.
Prema studiji, 51 od 150 najčešćih kratkih letova u Evropskoj uniji (bez ostrvskih veza), odnosno 34 odsto, već imaju železničku alternativu koja je kraća od šest sati. Tri najčešće veze u EU Pariz-Tuluz, Pariz-Nica i Atina-Solun spadaju u te veze.
Pročitajte još:
Železničku alternativu kraću od četiri sata ima 21 linija, uključujući neke međunarodne kao što su Amsterdam-Pariz, Amsterdam-Frankfurt, Brisel-Frankfurt i Pariz-Frankfurt, navodi se u izveštaju.
„Ispušta se 10 puta više gasa ekvivalentnog ugljen-dioksidu kada se iz Pariza u Amsterdam ide avionom, nego kada se ide vozom, a taj put može da se obavi vozom za manje od tri i po sata“, rekla je u saopštenju Sara Fajol, zadužena za kampanju Transport u Grinpisu Francuska.
Ona je rekla da je smanjenje vazdušnog saobraćaja nezaobilazno da bi se ispunili ciljevi Pariskog sporazuma o klimi i ukidanje kratkih letova predstavlja prvi korak u tom smeru mada nebi doveo do potpunog ispunjenja ciljeva tog sporazuma.
Svetski vazdušni sektor emitovao je 900 miliona tona ugljen-dioksida 2019. godine, što je oko 2,5 odsto svetskih emisija.
Izvor: Beta Zelena Srbija