Evropa počinje s primenom novih pravila o čistijim i sigurnijim automobilima

Danas počinje primena Uredba Evropske unije o homologaciji i nadzoru tržišta motornih vozila. Doneta je u maju 2018, a cilj joj je sveobuhvatna reforma dosadašnjeg sistema homologacije i nadzora tržišta. Novim pravilima će se poboljšati kvalitet i nezavisnost homologacije i ispitivanja vozila, biće strožija kontrola automobila koji se već nalaze na tržištu Evropske unije i učvrstiti ceo sistem uvođenjem strožeg evropskog nadzora.

Tijeri Breton, sekretar za unutarnje tržište, izjavio je: „Evropljani s pravom očekuju da će voziti najčistije i najsigurnije automobile. Za to su potrebne stroge kontrole automobila koji se stavljaju na tržište i saobraćaju po našim putevima. Drugi preduslov je stvarna primena pravila i nadzor na evropskom nivou: zbog toga će Komisija odsad moći sprovoditi kontrole ili provere automobila i u slučaju kršenja zakona pokrenuti opoziv vozila na nivou EU-a i izricati novčane kazne u iznosu do 30.000 evra po automobilu. To je još jedan korak prema čistijoj i sigurnijoj mobilnosti, za šta su u kontekstu krize potrebna još veća ulaganja u infrastrukturu i inovacije usmerene na budućnost. Nastojimo obnovi poverenja potrošača i ujedno ojačanju jedinstvenog tržišta i pomoći u izgradnji održivosti i globalne konkurentnosti evropske automobilske industrije.”

Foto-ilustracija: Pixabay

Među najvažnije elemente novih pravila EU-a ubrajaju se:

  • Nezavisnost i kvalitet ispitivanja pre stavljanja automobila na tržište: Kako bi stekle i zadržale svoje imenovanje u pojedinoj državi članici, tehničke službe zadužene za ispitivanje i preglede novih modela automobila prolaze strogi postupak ocenjivanja koji sprovode nezavisni kontrolori. Rad nacionalnih homologacijskih tela ocenjuju stručnjaci kako bi se relevantna pravila rigorozno sprovodila u celoj EU.
  • Kontrola automobila koji su već na tržištu: Novim zakonodavnim okvirom poboljšavaju se i kontrole vozila koja su već u saobraćaju, odnosno dostupna na tržištu. Od sada se od država članica zahteva da redovno sprovode barem najmanji broj ispitivanja na vozilima godišnje i one mogu preduzimati zaštitne mere protiv nedoslednih vozila na svom državnom području i pritom ne moraju čekati da homologacijsko telo preduzme mere.
  • Evropski nadzor: Komisija sad može proveravati vozila u laboratorijskim i u stvarnim, putnim uslovima. Ako neki proizvođač prekrši homologacijske propise, npr. ako ugradi napravu za varanje na ispitivanju ili podnese lažnu izjavu, Komisija može naložiti opoziv vozila u celoj EU i nametnuti sankcije tom proizvođaču u iznosu do 30.000 evra po automobilu. Do danas su samo nacionalna tela koja su homologirala automobil mogla uvesti takve mere.

Od donošenja Uredbe 2018. proizvođači automobila, homologacijska tela i drugi učesnici neumorno rade na sprovođenju novih pravila kako bi se prilagodili strožim zahtevima.

Komisija je osigurala dodatna sredstva za Zajednički istraživački centar (JRC), koji preuzima novu ulogu u nadzoru tržišta, kao i za potrebno dodatno osoblje, operativne troškove i izgradnju dvaju novih laboratorija. JRC sad ima dva nova najsuvremenija laboratorija za provođenje provjera.

Kontekst

Homologacija je postupak za potvrđivanje da vozilo ispunjava sve zahteve za stavljanje na tržište i za strogu proveru kontinuirane usklađenosti proizvođača s pravom EU-a, uključujući ograničenja emisija kako je utvrđeno u zasebnoj uredbi.

Komisija je 2016. predložila nova pravila o homologaciji nakon skandala „Dieselgate”, a Evropski parlament i Veće doneli su ih 2018.

Ta reforma je deo sveobuhvatnog rada Komisije na postizanju čistog, održivog i konkurentnog automobilskog sektora kako je utvrđeno u Komunikaciji Komisije „Evropa u pokretu”. Inicijative Komisije uključuju standarde kvaliteta vazduha i emisija ugljen-dioksida, poboljšanje ispitivanja emisija iz automobila ili potporu za alternativna goriva i proizvodnju baterija i zaštitu konkurentnosti evropske industrije.

Izvor: Evropska komisija Hrvatska

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti