Prosečna maloprodajna cena evrodizela i benzina u Srbiji za prethodnih mesec dana je porasla za oko 3 dinara po litru, dok je cen TNG gasa smanjena za 0,6 dinara po litru.
Redosled zemalja u nedeljnom pregledu cena Udruženja naftnih kompanija Srbije ostao je gotovo nepromenjen, jer su slične promene cena zabeležene i na tržištima u regionu.
Potrošači u Srbiji i dalje mogu da kupe benzin po ceni koja je na nivou regularnog proseka, dok je prosečna maloprodajna cena evrodizela u Srbiji najviša u odnosu na sve zemlje sa kojima se graničimo, a niža je samo od cene dizela u Grčkoj i Albaniji.
Rast cene sirove nafte uticao je na povećanje cene goriva na benzinskim stanicama u Srbiji i svim zemljama u okruženju. Trend rasta cene BRENT-a uspostavljen je još pre tri meseca , kada je barel ove nafte koštao 50, 47 dolara. U poslednjih mesec dana cena ove nafte beleži sasvim male oscilacije, najvišu vrednost od 68,5 dolara za barel dostigla je 20. marta.
Podsećamo da su od nove godine stupile na snagu izmene tehničkih propisa ADN, koji zahtevaju obavezno duplo dno na brodovim koji prevoze opasnu robu, u koju se svrstavaju i derivati i nafte. Zbog toga već tri meseca na Dunavu nema dovoljno plovnih objekata za prevoz, pre svega dizel goriva. Nedostatak adekvatnih plovila izazvao je značajni rast cene transporta, tako da uvozniic derivata nafte ovu uslugu plaćaju najmanje 50 odsto skuplje nego prošle godine. Inače, oko 30% ukupne potrošnje evrodizela u Srbiji dolazi iz uvoza i transportuje se Dunavom.
Prema proceni stručnjaka proces rekonstrukcije tankera traje od osam do 12 meseci i košta između 500.000 i 700.000 EUR, dok za kupovinu novih brodova koji su usaglašeni sa novim ADN propisima, brodari moraju da izdvoje po nekoliko miliona evra.
Udruženje naftnih kompanija Srbije