Krajem prošle nedelje jedno umetničko delo prodato je za 1,2 miliona evra, za gotovo 5 puta više novca od prvobitno procenjene vrednosti. Krajem prošle nedelje to isto umetničko delo bilo je uništeno.
Vrlo brzo bilo je otkriveno ko stoji iza „nedela“ prema umetnini. Umetnik sam.
Benksi je street art (ulična umetnost, prim. aut) autor, vandal i politički aktivista čiji je identitet decenijama unazad predmet špekulacija. Jedni pretpostavljaju da je rođen 1973. godine u okolini Bristola (Ujedinjeno Kraljevstvo) pod imenom Robin Guninghem. Neki sumnjaju da iza Benksijevih grafita stoji frontmen grupe „Massive Attack“ Robert del Naja, dok drugi njegove radove pripisuju grupi od nekoliko umetnika. Jedno je sigurno – do dana današnjeg ne zna se sa sigurnošću koja lična karta stoji u njegovom novčaniku. Benksi je postao svetski poznat po seriji uličnih grafita, što u svojoj otadžbini, što van nje, a svojim satiričnim i duhovitim radovima često iskazuje nezadovoljstvo kapitalizmom i ratom, ali i skreće pažnju javnosti na probleme koje predstavljaju klimatske promene.
Ono što se, pak, zna o ovom neobičnom uličnom crtaču jeste da gaji donekle markistički pogled ka umetnosti. „Ne izlažem u galerijama“, rekao je Benksi jednom prilikom, „sa svojom publikom imam mnogo direktniju komunikaciju.“
Čini se da je upravo iz tog razloga u ram svoje slike „Devojčica sa balonom“ i ugradio rezač za papir kojim je, po udaru čekića za zaključenje aukcije, platno isekao u trake. Kao opis snimka na kojem se vidi upropaštavanje dela Benksi je stavio citat: „Nagon za uništenjem je takođe kreativni nagon.“
https://www.instagram.com/p/BomXijJhArX/?hl=en&taken-by=banksy
Kako mu je ovo uopšte pošlo za rukom i zar stručnjaci za umetnine nisu prethodno ispitali ram? Nisu, zato što autori dela obično naznače da je okvir deo slike i da iz sigurnosnih razloga ne treba da bude razdvajan od platna.
„Ide, ide, otišla je…“, to je još jedna hladnokrvna rečenica kojom je Benksi predstavio scenu u aukcijskoj kući „Sotebi“. Neočekivano, odlaskom „Devojčice s balonom“ cena joj је potencijalno skočila na više od 3 i po miliona evra.
Njeno „cepanje“ inspirisalo je i umetnike da na sličan način predstave klimatske promene. Evo nekoliko primera!